23 Οκτωβρίου, 2018

† ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΘΕΟΥ

 

Σήμερα, κκλησία ορτάζει τ μνήμη το γίου ακώβου του Αδελφοθέου. λλ τ νομα άκωβος δν τ φέρει μόνο γιος πο ορτάζουμε σήμερα. ν νοίξουμε τ συναξάρια, δηλαδ τος βίους τν γίων, θ δομε τι:

Μ τ νομα άκωβος φέρονται, νομάζονται, δεκαεννέα (19) γιοι τς κκλησίας μας! Ατο ζησαν σ διάφορες ποχς κα σ διάφορες χρες. λλοι π᾿ ατος ταν σκηταί, λλοι ζησαν μέσ᾿ στς πολιτεες ς ερες κα πίσκοποι, κα λλοι ταν μάρτυρες κα μολογηταί. 

πως στν φυσικ οραν πάρχουν στερισμοί, τσι κα ο γιοι άκωβοι ενε νας στερισμς στν πνευματικ οραν τς κκλησίας. 

Γιατ κάθε γιος ενε να στέρι. Κι πως λάμπουν τ᾿ στέρια, τσι λάμπουν κα ο γιοι. Λάμπουν μ τ διδασκαλία τους, μ τ θαύματά τους, μ τν γιο βίο τους, μ τς προφητεες τους, μ τ μαρτυρικ τέλος τους. Κι πως στέρι π στέρι διαφέρει, τσι κα ο γιοι διαφέρουν μεταξύ τους. 

Κα νάμεσα στος δεκαεννέα γίους πο φέρουν τ νομα άκωβος, δύο λάμπουν ς στέρια πρώτου μεγέθους· νας ενε άκωβος δελφς το εαγγελιστο ωάννου, νας π τος δώδεκα ποστόλους· κα λλος ενε ατς πο τιμομε σήμερα.

σημερινς γιος άκωβος, πρς διάκρισιν π τος λλους μωνύμους του, νομάζεται δελφόθεος, δελφς δηλαδ το Θεο. Ατ λέξι σκανδαλίζει πολλος κα διερωτνται· Γιατί νομάζεται δελφόθεος; Εχε Χριστς λλα δέρφια; 

χι· κατ σάρκα δν εχε. Διότι Χριστός, Κύριός μας, δν γεννήθηκε πως γεννηθήκαμε λοι μες, κατ φυσικ τρόπο· γεννήθηκε κατ τρόπο περφυσικό· γεννήθηκε «κ Πνεύματος γίου» κα π τ καθαρώτατα σπλάχνα τς περαγίας Θεοτόκου. 

Παναγία πρξε παρθένος· παρθένος προτο ν γεννήσ, παρθένος ταν γέννησε, παρθένος μετ τ γέννησι το Χριστο. Δηλαδή, ειπάρθενος· κα γι᾿ ατ μες ο ρθόδοξοι τν νομάζουμε «ειπάρθενο».

Μ
τότε πς άκωβος νομάζεται δελφόθεος;
νομάζεται τσι διότι, σύμφωνα μ τν παράδοσι τς κκλησίας, δίκαιος ωσήφ, μνηστρ τς περαγίας Θεοτόκου, εχε προηγουμένως λλη σύζυγο, ποία πέθανε. 

π κείνην εχε ποκτήσει παιδιά. Στ μάτια τν νθρώπων τ παιδι ατ θεωροντο δέρφια το ησο. Τέσσερα παιδιά του ταν γόρια, να δ π ατ νομαζόταν άκωβος, κα τσι πρε τ πίθετο δελφόθεος.

Τ δέρφια το Χριστο στν ρχ δν τν πίστευαν. ταν ναστήθηκε κ νεκρν, τότε πίστεψαν κι ατοί, πίστεψε κα άκωβος. άκωβος μως διακρίθηκε π τος λλους. 

γαποσε τ νηστεία. γαποσε τν προσευχή· προσευχόταν μέρα – νύχτα, διαλείπτως, έκανε δ κα γονυκλισίες τόσο πολλές, στε τ γόνατά του εχαν γίνει σν τς καμήλας. ταν πιστς κα γαπητς στν κκλησία. 

Τν ναγνώριζαν λοι.τσι γινε κα πρτος πίσκοπος τς κκλησίας τν εροσολύμων.λλ᾿ πως πάντοτε μία δρσι προκαλε ντίδρασι, τσι κα γιος άκωβος μισήθηκε π τος ουδαίους. 

Τν συνέλαβαν κα τν δήγησαν στ δικαστήριο. Κι πως δίκασαν ο βραοι τ Χριστ κα τν πρωτομάρτυρα Στέφανο, τσι δίκασαν κα τν γιο άκωβο. Τν κατεδίκασαν σ θάνατο, κα πέθανε μαρτυρικς. 

Τν δήγησαν στ πτερύγιο το ναο, δηλαδ στ κρο τς στέγης, κι π ᾿κε τν ρριξαν κάτω. Κα ν ταν κόμη ζωντανός, τν θανάτωσαν κτυπώντας τον μ᾿ να ξύλο. Προτο ν ξεψυχήσ παρεκάλεσε τ Θε ν συχωρέσ τος δημίους του.

Ατς ενε μ λίγα λόγια βίος το γίου ακώβου το δελφοθέου. π τότε πο ζησε πέρασαν αἰῶνες. Κα μως τ νομά του μένει λησμόνητο. «Ες μνημόσυνον αώνιον σται δίκαιος» (Ψαλμ. 111, 6· κοινων. θ. Λειτ.). 

Τν θυμται λαός, κα ζ γιος άκωβος μέσα στ συνείδησι τς κκλησίας. Πς ζͺ; Ζ μ τ Λειτουργία του. Στ παλι τ χρόνια πρχαν κα λλες λειτουργίες. 

πρώτη, πι ρχαία, ταν Λειτουργία πο κανε γιος άκωβος δελφόθεος. Εναι να ριστούργημα, μ βαθεις κα πυκνς ννοιες. θεία Λειτουργία ατ τελεται σήμερα μ μεγαλοπρέπεια στ εροσόλυμα, που προΐσταται ίδιος πατριάρχης.


Δεν υπάρχουν σχόλια: