14 Νοεμβρίου, 2017

† ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

 

πρξε νας π τος δώδεκα. Κα μάλιστα πίλεκτο μέλος τς γίας ατς μάδος. Τν πρώτη γνωριμία του μ τν Χριστό μς τν παρουσιάζει Εαγγελιστς ωάννης μ τοτα τ λόγια:«Τ παριον θλησεν ησος ξελθεν ες τν Γαλιλααν· κα ερσκει Φλιππον κα λγει ατ· κολοθει μοι» (ωαν. α’ 44).Βρισκόταν στν ουδαία Κύριος. 

στερα π τ βάπτισμά Του κα τν τεσσαρακονθήμερη νηστεία Του στν ρημο κα τος πειρασμούς Του π τν διάβολο, νικητς ποφασίζει ν ναχωρήσει π τν ουδαία στν Γαλιλαία γι τν ναρξη το ργου του. κε, σν φθασε, βρκε μεταξ τν πρώτων τν Φίλιππο, πο ταν π τ Βηθσαϊδά, τν δια πόλη π τν ποία καταγόντουσαν κα ο λλοι δύο πόστολοι κα δελφοί, νδρέας κα Πέτρος. 

μικρ ατ πόλη βρισκόταν στς νατολικς χθες τς λίμνης Τιβεριάδος κα ξιώθηκε ν προσφέρει στν Κύριο να σημαντικ ριθμ π τος ποστόλους Του. Πτωχο κα πλοϊκο νθρωποι σαν λοι ατοί. μως Κύριος τέτοιους ργάτες κατ κανόνα διαλέγει γι τ διακονία Του. νθρώπους ταπεινος κα καλοδιάθετους. Κα ατούς, «τ μωρά του κόσμου... κα ξουθενωμένα» κατ τν θεο πόστολο Παλο.

Δηλαδ τος νθρώπους ατος πο κόσμος θεωρε μωρος κα περιφρονημένους, μ’ ατος Κύριος καταντροπιάζει κενους, πού, κόσμος πάλι, θεωρε σοφος κα μεγάλους κα δυνατούς. Τν γν κα πρόθυμη διάθεση εδε Κύριος στ βάθη τς ψυχς το Φιλίππου κα ατν ξετίμησε κα σπευσε ν το μιλήσει κα ν το πευθύνει τν τιμητικ πρόσκληση: 

«κολούθει μοι», κολούθησέ με. Πόσο διαφορετικ λήθεια εναι τ νθρώπινα κριτήρια π τ κριτήρια το πανσόφου Θεο. Ο νθρωποι συνήθως κρίνουμε «κατ’ ψιν». Γι’ ατ κα Κύριος λέγχει τν τρόπο ατ τς κρίσεως μ τ «μ κατ’ ψιν κρίνετε παράνομοι». 

πάνσοφος Θες κρίνει π τς διαθέσεις πο κρύβουμε καθένας στν ψυχή μας. Κα γι τοτο κρίση του εναι πάντα ρθ κα σφαλισμένηΤν ξία ατς τς κρίσεως τν βλέπουμε μέσως στν τρόπο μ τν ποο Φίλιππος σπευσε ν νταποκριθε στν ερ πρόσκληση το ησοῦ. 

Χωρς κανένα νδοιασμό, λλ μ νθουσιασμ κα ζηλευτ προθυμία φήνει τ πάντα κα κολουθε τν Κύριο. φήνει ργασία, γονες, φίλους κα γνωστούς, σπίτι, μικρ στω περιουσία κα σπεύδει ν γίνει νας κόλουθος τς συντροφις το ησοΚάπως παράξενη σπουδή του ν κολουθήσει τν Κύριο, θ σκεφθε σως κάποιος. Παράξενη μπορε ν φαίνεται. 

ν θελήσουμε μως ν προσέξουμε κα ν μβαθύνουμε λίγο στ λόγια το Εαγγελιστ ωάννη, πορία ατ θ διασκεβασθε μέσως. «ν δ Φλιππος π Βηθσαϊδ, κ τς πλεως ᾿Ανδρου κα Πτρου». (ωάν. α’ 45).  Φίλιππος δηλαδ καταγόταν π τ Βηθσαϊδά, π τν πατρίδα το νδρέα κα το Πέτρου. δο τ μυστικ τς προθυμίας το Φιλίππου ν κολουθήσει τν Κύριο. ταν συμπολίτης το νδρέα. 

Κα νδρέας ταν μία π τς εγενικς κενες καρδις πο μ λαχτάρα περίμενε τν Μεσσία.  πόθος του ατς τν σπρωξε ν γίνει κα μαθητς το ωάννη το Βαπτιστή. Κα ατ πο κουε π τν φων «το βοντος ν τ ρήμ», φρόντιζε ν τ μεταφέρει συχν κα ν τ κάμνει γνωστ κα στος λλους. 

Πόση καλοσύνη κα εγένεια ψυχς δν φανερώνει τοτο τ παράδειγμα! Μ κα πόσο εραποστολικ ζλο γι τν ετυχία κα τν σωτηρία τν λλων πάρχει στς δικές μας καρδιές, λήθεια, ατ τ νδιαφέρον κα ατς πόθος, χαρ κα ετυχία μας ν γίνει κα τν γνωστν κα τν χωριανν μας κτμα; 

Τ παράδειγμα το ζηλωτ ψαρά, το νδρέα, ατ μς συνιστ. Κα τν σύσταση ατ ξίζει χι μονάχα ν τν προσέξουμε ο χριστιανο το εκοστο αώνα, μ κα ν τν κάνουμε τ ταχύτερο ζωή μας.  καθένας π μς, σύμφωνα μ τ λόγια το Χριστο μας, εμαστε λάτι κα φς γι τος γύρω μας. 

Πρέπει ν εμαστε τέτοιοι. «μες στε τ λας τς γς...μες στε τ φς το κόσμου...» (Ματθ. ε’ 13 – 14). Τ λάτι νοστιμίζει τ φαγητά. Τ λάτι κόμη προλαμβάνει τν σήψη. Σν τ λάτι ο πραγματικο χριστιανο μ τ λόγια τους κα τ παράδειγμά τους νοστιμίζουν τν ζω τν νθρώπων πο εναι γύρω τους, λλ κα μποδίζουν τν θικ σαπίλα π το ν ξαπλωθε κα ν διαλύσει τ πάντα. 

Ο χριστιανο εναι κόμη κα φς. Φς πο φωτίζει κα θερμαίνει κα ζωογονε κα μορφαίνει τν κόσμο. Κα ατο μ τ λόγια τους κα πρ πάντων τ ργα τους καλονται ν εναι φς μέσα στν κοινωνία. να φς πνευματικό, πο ν φωτίζει, ν θερμαίνει κα ν ζωογονε τν κοινωνία. Εναι καιρς ο ληθινο μαθητς το Κυρίου κα γνήσιοι κόλουθοί Του ν προβάλλουν παντο ατή τους τν διότητα. 

Τ παιτον ο δύσκολοι καιρο πο περνομε. Τ ζητ π λους φλογερς πόστολος, πο μελετομε. Ναί! ατ καμε Φίλιππος. Ατ καμε πρωτύτερα κα νδρέας. ταν τελευταος μαζ μ τν ωάννη τν εαγγελιστ γνώρισε τν Κύριο κα κλήθηκε πρτος ν γίνει μαθητής Του, φρόντισε μέσως τν χαρά του ν τν μοιρασθε μ τν δελφό του Πέτρο. δελφέ μου, το επε, «ερήκαμεν τν Μεσσίαν». 

Ναί! Βρήκαμε κενον, πο περιμέναμε. Βρήκαμε τν Χριστό. τσι ρμηνεύεται στ λληνικ λέξη Μεσσίας.Τ παράδειγμα το νδρέα παναλαμβάνει κα Φίλιππος. Μόλις κα ατς κλήθηκε ν κολουθήσει τν ησο, σπεύδει κα ατς ν κάμει κοινων τς χαρς του τν φίλο του Ναθαναήλ. Πόσο πλ μς κθέτει θεος εαγγελιστς τν χειρονομία ατ το Φιλίππου! 

«Ερσκει Φλιππος τν Ναθαναλ κα λγει ατ· νγραψε Μωυσς ν τ νμ κα ο προφται, ερκαμεν, ησον τν υἱὸν το ωσφ τν π Ναζαρτ» (ωάν. α’ 46). Ναθαναλ φίλε μου, βρήκαμε ατν γι τν ποον γραψαν Μωϋσς κα ο Προφτες. 

Εναι ησος, γις το ωσφ π τ Ναζαρέτ. ταν στ παλι τ χρόνια ρχαος κενος σοφός, ρχιμήδης, νεκάλυψε, σν λούετο, τν περίφημο κενο νόμο τς Φυσικς, πο εναι γνωστς σν ρχ το ρχιμήδους, πετάχτηκε ξω π τ λουτρ κα τρελς π’ τν χαρά του ρχισε ν τρέχει γυμνς μέσα στν πόλη κα ν φωνάζει «Ερηκα. Ερηκα». 

Μεγάλη νακάλυψή του. Ατ μως πο βρκε Φίλιππος ταν κάτι τ σύγκριτα πι μεγάλο κα πολυτιμότερο. ησος εναι θησαυρς τν θησαυρν. Εναι πηγ τς ζως. Γι’ ατ κα τ «ερήκαμεν», πο επε στν δελφικό του φίλο Ναθαναλ Φίλιππος, φανερώνει χαρ πολ πι μεγάλη. Χαρ νέκφραστη. Χαρά, πο μόνο κενοι πο λθαν σ προσωπικ παφ μ τν Χριστό, μπορον ν δοκιμάζουν κα ν γνωρίζουν.

Κα δν ταν μόνο μι κφραση χαρς τ λόγια το Φιλίππου «Ερήκαμεν». ταν κα κάτι λλο. ταν μία πρόσκληση. Πρόσκληση ν γνωρίσει κα φίλος του τν χαρά του κα ν τν δοκιμάσει. Κι ταν πάλι φίλος του Ναθαναλ μ κάποια πιφύλαξη το πρόβαλε τ γνωστό: 

«κ Ναζαρτ δύναται τί γαθν εναι;», «μ π τ Ναζαρέτ, τν πόλη τς μαρτίας κα τς διαφθορς, εναι δυνατ ν βγε κάτι τ καλό;» Φίλιππος δν τ χάνει. Μ πόλυτη βεβαιότητα σ τι λέγει, το παντ«ρχου κα δε». Φίλε μου, λα κι σ ν δες μ τ μάτια σου κα ν ντιληφθες μοναχός σου ατ πο σο λέω. Ν βεβαιωθες δηλαδ κα ν πιστοποιήσεις κα σ λλους, τι ησος π τ Ναζαρτ εναι ατς πο περιμέναμε, Μεσσίας, Σωτρας τν νθρώπων. 

Πλησίασε τν Χριστ κα σ λίγο διαπίστωνε κα διος κα μολογοσε μ τν περίφημη φράση «ραββί, σ ε υἱὸς το Θεο, σ ε βασιλες το σραήλ» τ πιστεύω του. Δηλαδή, Διδάσκαλε, στ’ λήθεια, σ εσαι γις το Θεο, σ εσαι βασιλις το σραήλ, πο μ δηγ τς προφητεες περιμέναμε. 

Κα δν μολογε μονάχα τν ησο σν τν νθρωπο τν προφητειν, μ κα τν κολουθε κα γίνεται νας π τος δώδεκα μαθητές Του, γνωστς κα μ τ λλο νομα Βαρθολομαος.Τρία χρόνια παρακολούθησε Φίλιππος τν Κύριο. Τρία χρόνια κούει τν διδασκαλία Του κα παρακολουθε τ θαύματά Του. Τρία χρόνια δέχεται τν εεργετική Του πίδραση κα νισχύεται στ ργο πο τν περιμένει.

Μερικ περιστατικ π τ ζωή του κοντ στν ησο, μς δείχνουν τν ζλο του, λλ κα τς δυναμίες του. Μς δείχνουν κόμη κα τν διαίτερη θέση πο κατέχει προσωπικότητά του στν κύκλο τν δώδεκα. Τ περιστατικ ατ θεωρήσαμε σκόπιμο ν παραθέσουμε πι κάτω, γι ν τ μελετήσουμε. Μς λένε τόσα πολλά.

Στς παραμονς τν Παθν το Κυρίου, ς προσκυνητς λθαν στ εροσόλυμα κα πολλο λληνες προσήλυτοι στν ουδαϊσμό. Ατο μ σα εχαν κούσει γι τν Κύριο, νοιωσαν στν καρδιά τους βαθ τν πόθο γι ν τν γνωρίσουν καλύτερα κα ν χουν μαζί Του μι διαίτερη συνομιλία. 

Στν περίπτωση ατ τ νομα το Φιλίππου, νομα λληνικό, τος δωκε τ θάρρος ν τν πλησιάσουν κα ν το φανερώσουν τν πιθυμία τους: «Κύριε, το επαν, θέλομεν τν ησον δείν». Κύριε, θέλουμε ν δομε τν ησο. Ν παράκληση πο το πηύθυναν. 

Παράκληση κα πιθυμία ζηλευτ κα ξιοπρόσεκτη. Κα Φίλιππος, πο θελε τν χαρά, πο νοιωθε ατς μ τ ν κολουθε τν Κύριο κα ν κούει τ θεία λόγια Του, ν τν δοκιμάζουν κα λλοι, σπευσε ν συνεννοηθε σχετικ μ τν γαπητό του νδρέα κα στερα μαζ ν δηγήσουν τος λληνες στν ησο

Τί θέματα κουβέντιασαν ο πρόγονοί μας μ τν Κύριο κατ τ συνάντησή τους κείνη δν γνωρίζουμε. Ατ πο γνωρίζουμε εναι πς Κύριος σν εδε τος λληνες ν πλησιάζουν επε τ τιμητικ κα θαυμαστ κενα λόγια: «λήλυθεν ρα, να δοξασθ υἱὸς το νθρώπου» (ωάν. ιβ’ 23). 

φτασε δηλαδ ρισμένη π τν Θε ρα, γι ν δοξασθε Υἱὸς το νθρώπου. Ν δοξασθε μ τ Σταύρωση κα τν νάληψή Του κα ν ναγνωρισθε ς Μεσσίας κα Λυτρωτς π τος λληνες, πο τν στιγμ ατ ντιπροσωπεύουν κα λο τν θνικ κόσμο. 

Ελογημένη κα μεγάλη μέρα κείνη. Ναί! πολ μεγάλη. Γιατί ν προσέλευση τν θνν στν Χριστ κα τν διδασκαλία Του ποτελε μία νίκη κα να θρίαμβο το Χριστο κα το ργου Του, ρχομς τν λλήνων στν πίστη τν χριστιανικ χει κάτι τ πολ νώτερο. 

Ατοί, ο λληνες, δωσαν στν Κύριο χι μόνο τν γλώσσα τους, λλ κα τος πι πολλος ζηλωτς εραποστόλους γι τν ξάπλωση το χριστιανικο κηρύγματος στν κόσμο. ς νθρωπο μ χαρακτήρα πολ πρακτικ μς παρουσιάζουν τν Φίλιππο δύο λλα περιστατικά, πο μς διέσωσε Εαγγελιστς ωάννης.

Τ να περιστατικ συνέβη ξω στν ρημιά. Εχε μεταβε κε Διδάσκαλοςνα πρω μ τος μαθητές του γι λίγη ξεκούραση. Μ ο κάτοικοι τν γειτονικν πόλεων, πο σν διψασμένα λάφια Τν κυνηγοσαν, γι ν κούσουν τ λόγια Του κα ν πολαύσουν τς δωρεές Του, ταν ντελήφθησαν τ μέρος πο βρισκόταν σπευσαν πρς Ατόν. 

Κα Κύριος, κανοποιώντας τν ζλο κα τν προθυμία τους, πέρασε τν μέρα μαζί τους διδάσκοντάς τους κα θεραπεύοντας τος ρρώστους πο εχαν φέρει. Πλάκωσε σχεδν νύχτα κα κανένας δν εχε διάθεση ν σηκωθε κα ν φύγει. μως κόσμος κενος πρεπε κάτι ν φάγει. ταν νηστικς λη μέρα. 

Γι’ ατ κα Κύριος στν περίπτωση ατ κάλεσε τν Φίλιππο κοντά του, πο διακρινόταν γι τ πρακτικό του μυαλ κα τν ρώτησε: «Πόθεν γοράσωμεν ρτους να φάγωσιν ατοί;». π ποι μέρος, Φίλιππε, θ γοράσουμε ψωμι γι ν φάγουν λοι ατο ο νθρωποι;»

Στ ρώτημα ατ το Κυρίου, πως μς λέγει Εαγγελιστής, Φίλιππος πήντησε: «Διακοσίων δηναρίων ρτοι οκ ρκούσιν ατος να καστος ατν βραχ τί λάβ». Ψωμι ξίας διακοσίων δηναρίων δν φτάνουν σ’ ατούς, χι γι ν χορτάσουν, λλ γι ν πάρει καθένας π να μικρ κομμάτι. 

Φυσικ Κύριος πέβαλε τν ρώτηση ατ στν Φίλιππο, χι γιατί Ατς δν ξερε τί ν κάμει. Τ Θαμα τ εχε ποφασίσει στν καρδιά Του. Τ ρώτημα τ πέβαλε πλς γι ν δείξει σ’ ατόν, σο κα στος λλους μαθητές. 

Μ κα σ’ λες τς γενες τν νθρώπων, τι κα τ πι δύνατα στ μάτια τν νθρώπων πράγματα, μπορον ν γίνουν δυνατά, ν ο νθρωποι στς περιπτώσεις ατς γκαλιάσουν μ τν καρδιά τους τν παντοδύναμο παράγοντα, πο λέγεται πίστη ζωνταν στν Χριστό. 

Μ τν πίστη κα τ πι δύνατα γίνονται δυνατά. ν ο νθρωποι φήσουμε ν ναπτυχθε στν καρδιά μας πίστη ση μ τν κόκκο το σιναπιο, μπορομε μ’ ατν ν μετακινήσουμε κόμη κα βουνά. Θ ρωτήσει σως κάποιος. 

Μήπως Φίλιππος μ τ πρακτικό του μυαλ πείσθηκε πόλυτα γι τν δύναμη ατο το παράγοντα, πο λέγεται πίστη, μ τ θαμα το χορτασμο κείνου το πλήθους μ τν τρόπο πο λοι γνωρίζουμε; Δυστυχς, χι πόλυτα κα μέσως. 

Ατ μς τ βεβαιώνει τ δεύτερο πεισόδιο. Κα σ’ ατό, τ διο πρακτικ μυαλ κδηλώθηκε κα πάλι.ταν νύχτα το Μυστικο Δείπνου. Γι τελευταία φορ πρ το Πάθους Του δειπνε Κύριος μ τος μαθητές Του. Γύρω π τ πασχαλιν τραπέζι κάθονται λοι. 

Μ τς μιλίες Του κα τς διδαχές Του Κύριος προσπαθε ν προπαρασκευάσει τος μαθητές Του γι τ σα μελλαν σ λίγο ν κολουθήσουν. λη τμόσφαιρα παίρνει τν χαρακτήρα μις ποχαιρετιστήριας τελετς. 

Μις τελετς κατ τν ποία Κύριος ποκαλύπτει στος μαθητές του οράνιες λήθειες. Τος λέγει πς προτο ξημερώσει κάποιος μαθητς θ Τν προδώσει, ο λλοι θ Τν γκαταλείψουν κα ατς Πέτρος, πο Το ποσχόταν γάπη μέχρι θανάτου, κα ατς θ Τν ρνιόταν.

Κύριος μως ποτ δν θ τος γκατέλειπε. «Δν θ σς φήσω, τος επε, ρφανούς. Γι’ ατ μ ταράσσεσθε. Θ δοκιμάσετε βαθι λύπη μ τν φυγή μου π κοντά σας, μως σύντομα λύπη σας θ μετατραπε σ χαρά. Φεύγω γι τν Πατέρα μου. 

Πάω στ σπίτι μου. Πάω ν τοιμάσω κε τόπο κα γι σς. Τ μέρος στ ποο πηγαίνω τώρα, τ ξέρετε κα σες. Ξέρετε κόμη κα τν δρόμο πο δηγε κε».Σ τοτο τ σημεο Θωμς τν διέκοψε γι ν το πε: «Κύριε, δν ξέρουμε πο πηγαίνεις κα πς εναι δυνατ ν ξέρουμε τν δρόμο;» 

Τν στιγμ ατ Φίλιππος, πο παρακολουθοσε μ νδιαφέρον τν λη συζήτηση, σπεύδει ν διακόψει λέγοντας; «Κύριε, δεξον μν τν Πατέρα κα ρκε μν» (ωάν. ιδ’ 8). Κύριε, επες, πς θ πς στν Πατέρα σου. Δεξε μας μ μι ποκαλυπτικ πτασία τν Πατέρα Σου κα τν δόξα Του, στε ν Τν δομε κα μες πως παλι τν εδαν Μωϋσς κι σαΐας κα μς εναι ρκετ ατό. Δν θέλουμε περισσότερα. 

Τ πρακτικ μυαλ το Φιλίππου ατ ζητοσε. Βαθι εγνωμοσύνη μως πρέπει ν νοιώθει κάθε καρδι στν ζηλωτ πόστολο, γιατί μ τν πλότητά του, δωσε τν εκαιρία στν Κύριο ν διακηρύξει γι τ πρόσωπό Του: «Τοσούτον χρόνον μεθ’ μν εμί, κα οκ γνωκάς με, Φίλιππε; 

ωρακς μέ, ώρακε τν Πατέρα, κα πς σ λέγεις, δεξον μν τν Πατέρα;». (ωάν. ιδ’ 9). Τόσο καιρ εμαι μαζί σας, Φίλιππε, κα κόμη δν μ γνώρισες; Δν γνώρισες δηλαδ τι εμαι Υἱὸς το Θεο, Θες πως Πατέρας; 

κενος πο εδε μένα κα ξετίμησε πως πρέπει τν λήθεια τς διδασκαλίας μου κα τν γιότητα τς ζως μου κα τν δράση μου τ θαυματουργική, εδε κα τν Πατέρα. Κα πς σ λέγεις: Δεξε μας τν Πατέρα;

Ν ο δυναμίες το πρακτικο πνεύματος. Ο νθρωποι δυστυχς, πο σκέπτονται μ’ ατν τν τρόπο, παιτον συνήθως λικς ποδείξεις κα ζητον ν κανοποιήσουν τς ασθήσεις τους γι λα τ θέματα. παραγνώριση μως το πνευματικο παράγοντα δηγε πάντα σ λανθασμένα συμπεράσματα.

Τ πι πάνω λόγια το Κυρίου πρς τν Φίλιππο ποτελον φυσικ να λεπτ λεγχο πρς τν ζηλωτ μαθητή. Περιλαμβάνουν μως δογματικ διδασκαλία, ψίστης στ’ λήθεια σημασίας. Τρία χρόνια κοντ στν Κύριο, κα στερα π τ σα εδε κα κουσε δν πετρέπετο σ’ ατν ν ποβάλει τέτοιες ρωτήσεις. ς τ δεχθομε μως κα ατό, σν μία παραχώρηση το Θεο.

Γι ν δοθε εκαιρία στν Κύριο ν ποκαλύψει τς λήθειες ατές, πο σο κα ν πολεμήθηκαν π πλείστους αρετικος δν παύουν ν παραμένουν κα σήμερα κα σ’ λους τος αἰῶνες κρογωνιαος λίθος κα τ σάλευτο θεμέλιο τς ρθοδοξίας μας. 

Χριστς εναι τ δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος κα μοούσιος μ τν Πατέρα. Γι τν δική μας τν σωτηρία φκε τν δόξα το ορανο κα κατέβηκε στν γ σν νθρωπος κα γινε «πρ μν κατάρα», γι ν μς ξαγοράσει π τν κατάρα τς μαρτίας κα ν μς νεβάσει στν ορανό.

Μ τν πιφοίτηση το γίου Πνεύματος κατ τν μέρα τς Πεντηκοστς λες ατς φυσικ ο δυναμίες τν μαθητν πέρασαν. Μαζ μ τος λλους ποστόλους κα Φίλιππος ξεκίνησε γι ν μεταφέρει τ μήνυμα τς σωτηρίας κε πο γάπη το Θεο τν κάλεσε. 

Μ πίστη κα νθουσιασμ κα πυρωμένη καρδι πνευματέμφορος ατς ργάτης τς νέας πίστεως συνοδευόμενος πάντα κα π τν φίλο του Βαρθολομαο κα τν δελφή του Μαριάμνη προχώρησε κα κήρυξε τ Εαγγέλιο το Χριστο σ διάφορες πόλεις τς Λυδίας, τς Μυσίας κα τς Παρθίας.  Λυδία κα Μυσία. 

παρχίες τς Μ. σίας. Λυδία βρισκόταν πρς τ Ν.Δ. κα Μυσία στ βόρειά της Μ. σίας. Παρθία ταν ρειν χώρα στ νοτιανατολικ τς Κασπίας θάλασσας. Ο κάτοικοι Πάρθοι.Παρ τς φάνταστες δυσκολίες πο συναντοσαν που πήγαιναν κα τ μπόδια πο διάβολος παρενέβαλλε στ ργο τους, ν τούτοις ο πόστολοι νικοσαν στ τέλος κα τ ργο το Κυρίου προχωροσε μέρα μ τν μέρα. 

Πολ συνέβαλαν στν προσπάθειά τους κα τ πολλ θαύματα μ τ ποα τος χαρίτωσε Κύριος. Θαύματα θεραπείας διαφόρων σθενειν, λλ κα ναστάσεως νεκρν. να τέτοιο θαμα εναι κα τοτο:Βρισκόταν πόστολος μ τν συνοδεία του στν εράπολη τς Φρυγίας. 

κε μισόκαλος διάβολος βλέποντας τν αυτό του νικημένο, παρεκίνησε μερικος ν συλλάβουν τν πόστολο κα ν τν βασανίσουν. Δεμένο τν δήγησαν πρτα στ δικαστικ βουλευτήριο. κε παρχος ρίσταρχος σν τν εδε φρύαξε κυριολεκτικά. Νομίζεις, το λέγει, πς μπορες ν τρομάξεις κα μένα μ τς μαγικές σου πράξεις;

Κα χωρς λλο λόγο τν ρπαξε π τ μαλλι κα ρχισε ν τν σέρνει δ κα κε κα ν τν βασανίζει. Στν νέργεια ατ το σεβ παρχου πόστολος δν κρατήθηκε. Γι ν τν σωφρονίσει, λλ κα γι ν δώσει να μάθημα κα στος λλους πο παρακολουθοσαν τν βασανισμό του, φώναξε δυνατ κι επε:

Κύριε, γνωρίζω τν εσπλαγχνία σου. χι γι ν κανοποιηθ γι τν δικία πο μο γίνεται, λλ γι ν σωφρονισθε σκληρς ατς ρχοντας γι τι μο κάμνει, μ κα ν γνωρίσουν κα ο λλοι τν δύναμή Σου κα ν δον, τι δν εσαι μόνο γάπη, λλ κα τιμωρς τν κακν, δσε ν παραλύσει τοτο τ χέρι, πο κτυπ στν κεφαλή, πο σ ελόγησες.Μόλις τέλειωσε τν λόγο του θεος πόστολος τ θαμα γινε. 

Βαρι τιμωρία κτύπησε τν ναιδ κα δικο ρχοντα. Τ χέρι ξεράθηκε. Κα κόμη τ να μάτι του τυφλώθηκε κα τ ατιά του κουφάθηκαν. Στ θέαμα ατ ο παρευρισκόμενοι τρόμαξαν κα μ συντριβ ψυχς ρχισαν ν παρακαλον τν πόστολο ν τν σπλαγχνιστε κα ν τν ξανακάμει καλά. Στν παράκλησή τους νεξίκακος μαθητς τόνισε:

- ρχοντας μπορε ν γίνει καλά, ρκε τόσο ατός, σο κα σες ν πιστέψετε στν ληθιν Θε κα στν ησο Χριστ πο στειλε κα παθε γι μς. Μι νεκρικ πομπή, πο περνοσε τν ρα κείνη π τ μέρος κενο, σταμάτησε ξαφνικά. 

Μερικο μάλιστα π’ ατούς, πο συνόδευαν τν νεκρ κα τυχε ν εναι φίλοι κι μοϊδεάτες το ρχοντα, στράφηκαν μ διάθεση κδικήσεως στν πόστολο κα το επαν ερωνικά:

-ν Θεός σου μπορε ν ναστήσει τοτο τν νεκρό, πο παίρνουμε ν θάψουμε, τότε ν Τν πιστέψουμε κα μες κα ρίσταρχος, ρχοντάς μας. Συγκλονισμένος πόστολος π τν πρότασή τους, σήκωσε τ μάτια στν οραν κα φο καμψε τ γόνατα, νέπεμψε μυστικ μι λόθερμη προσευχή. στερα, φο στράφηκε πρς τν νεκρ πο βρισκόταν στ φέρετρο, τν κάλεσε μ τ νομά του κα το επε:

-Θεόφιλε, Παντοδύναμος Θες σ διατάζει 
ν σηκωθες κα λεύθερα ν πες τι θέλεις.

Ελογητς Θεός! Τ θαμα γινε στν στιγμή. νεκρς σηκώθηκε π τ φέρετρο, πετάχτηκε κάτω, κα φο γονάτισε μπροστ στν πόστολο το επε μ’ ναν ναστεναγμ βαθις νακουφίσεως. Σ’ εχαριστ, καλέ μου νθρωπε. Σ’ εχαριστ, γιε το Θεο, γι τν σωτηρία πο μο χάρισες. Μερικο μαροι κα παίσιοι μ σερναν π τ χέρια, γι ν μ ρίξουν στν Κόλαση.  παρέμβασή σου μ γλίτωσε. 

Θ φευγα π τοτο τν κόσμο μαρτωλός, χωρς ν ξέρω τν λήθεια. Κα λήθεια εναι μία. ησος Χριστς πο κηρύττεις εναι ληθινς Θεός. Πιστεύω κα γ στν Χριστ μ λη μου τν ψυχή.Τ θαμα συντάραξε τ πλήθη. Τ κάλεσμα το νεκρο μ τ νομά του κα νάστασή του συνεκίνησε σους βρίσκονταν κε, πο χωρς κανένα δισταγμ πίστεψαν στν Χριστ κα ναφώνησαν:

νθρωπέ μας, πιστεύουμε, πς Θεός, τν ποο Σ κηρύττεις, εναι ληθινς Θεός. Τώρα, βοήθησέ μας ν σωθομε κα συγχώρησε κα τν ρχοντα.Τότε πόστολος, φο κατάπαυσε μ τ χέρι του τν θόρυβο, παρήγγειλε σ’ ναν π τος ρχοντες πο συνόδευαν τν νεκρ ν κάμει τ σημεο το σταυρο πάνω στν ρίσταρχο κα ν ζητήσει τν βοήθεια τς γίας Τριάδος. 

ρχοντας καμε τι το επε πόστολος κα θεραπεία κολούθησε. 

ρίσταρχος γινε μέσως τελείως καλά. 

Τ ποτέλεσμα συγκινητικό. Πολλο ζήτησαν κα βαπτίσθηκαν τν δια ρα. Πρτος πατέρας το ναστηθέντος νεκρο, πο λεγόταν Πρέφικτος κα ταν κα ατς νας π τος ρχοντες τς πόλεως. 

Μετ τν βάπτισή του ναγεννημένος πι νθρωπος δωσε στν πόστολο τος δώδεκα χρυσος θεος πο εχε στ σπίτι του μαζ μ τ λλα πάρχοντά του, γι ν τ διαμοιράσει στος φτωχος κα ν τ χρησιμοποιήσει, πως ατς κρινε καλύτερα.

Πόσο λλάζει νθρωπος, ταν φήσει λεύθερη τν καρδιά του ν τν καταυγάσει τ φς κα χάρη το Χριστο! Γι’ ατς τς περιπτώσεις εναι πο φαρμόζεται πόλυτα λόγος το ψαλμωδο«Ατ λλοίωσις τς δεξις το ψίστου». (Ψαλμ. ος’ (οζ’) 11). 

Ναί! Ατ λλοίωση κα μεταβολ πο γίνεται στν καρδι το νθρώπου, εναι ργο τς δυνάμεως το Θεο.Γι χρόνια πολλ συνέχισε ελογημένη ατ μάδα τ νορθωτικ κα σωστικ ργο της στς διάφορες πόλεις τν παρχιν πο ναφέραμε. 

Τ ποτελέσματα, στ’ λήθεια, θαυμαστά. που «πλεόνασεν μαρτία περεπερίσσευσεν χάρις» (Ρωμ. ε’ 20). κε πο πληθύνθηκε μαρτία, δόθηκε πολ πι φθονη χάρη. κε πο μαρτία εχε σχεδν ποκτηνώσει τ θύματά της, νας καινούργιος κόσμος ναγεννται. 

κόσμος τς καλοσύνης κα τς γάπης. κόσμος μορφος, γγελικ πλασμένος. κόσμος τς ρετς. λλοτε χριστιανικ Μ. σία.φτασε μως καιρς ν πικυρώσει θεος πόστολος τ σα δίδασκε κα μ τν θυσία τς ζως του. 

ρθε καιρς ν μαρτυρήσει. κε στν εράπολη τς Φρυγίας μία μέρα πο δίδασκε, μερικο φανατικο εδωλολάτρες τν συνέλαβαν κα φο τν βασάνισαν σκληρά, τν δήγησαν στος ρχοντες. Μι ψευτοδίκη κατέληξε στν πόφαση πόστολος ν θανατωθε

Ο δήμιοι, πο περίμεναν, ρπαξαν τν Φίλιππο, το δεσαν τος στραγάλους κα τν κρέμασαν σ’ να δένδρο μ τ κεφάλι πρς τ κάτω. στερα πραν κα τν Βαρθολομαο κα φο τν βασάνισαν κα ατόν, τν κρέμασαν. 

Τν πόστολο Φίλιππο τν σταύρωσαν. δελφή του Μαριάμνη μ πόνο ψυχς παρακολουθε τ μαρτύριο το δελφο της κα το λλου ποστόλου κα προσεύχεται ν τος δώσει Θες δύναμη κα πομονή. νας σεισμς πο γινε τν ρα κείνη δειξε τν γάπη το Θεο στος ργάτες το Εαγγελίου. 

Ο λλεπάλληλες δονήσεις πο γιναν σ λόκληρη τν χώρα κατατρόμαξαν τ πλήθη πο τρεξαν μ δάκρυα ν ζητήσουν συγχώρηση π τος ποστόλους.  Κύριος στς παρακλήσεις τν ργατν του σταμάτησε τ σεισμ κα μ μία θαυμαστ πτασία τος δωκε μία κόμη πόδειξη τς θείας του δυνάμεως. 

Μι σκάλα παρουσιάστηκε κε ν νώνει τν γ μ τν Ορανό. Τ πλήθη τρεξαν κα κατέβασαν τ Βαρθολομαο π κε πο ταν κρεμασμένος. ταν θέλησαν ν κατεβάσουν κα τν Φίλιππο π τν Σταυρό, ατς δν δέχθηκε, λλ συνέχισε ν διδάσκει τ πλήθη πο σαν γύρω κα ν τ προτρέπει ν μετανοήσουν κα ν βαπτισθον. 

Διδάσκοντας φησε τν γία του ψυχ ν πετάξει στν ορανό, στ χώρα τς αωνιότητας.  πόστολος Βαρθολομαος κα Μαριάμνη πραν τ τίμιο λείψανο κα τ θαψαν μαζ μ κείνους πο πίστεψαν κα βαφτίστηκαν, μ σεβασμ κα ελάβεια ραίνοντάς το μ τ δάκρυα τς γάπης τους. 

Τ σεπτ σκήνωμα το ποστόλου γι πολλ χρόνια στόλισε τν ερ να πο εχε κτισθε στν εράπολη πρς τιμν το γίου. δ γία κάρα του τιμήθηκε π διάφορους ατοκράτορες, πως τν Θεοδόσιο, τν ράκλειο κα λλους μ τς βασιλικς σφραγίδες τους.

Μετ τν λωση τς Βασιλίδος τν πόλεων π τος Λατίνους κατ τ 1204 τ σεπτ λείψανο μεταφέρθηκε στν Κύπρο κα γι πολλ χρόνια φυλασσόταν στ χωρι ρσος, τ χωρι ατ λέγεται πίσημα κα ρσινόη τς Πάφου, στν ερ να πο κτίστηκε κε πρς τιμ το ποστόλου. 

ργότερα να μέρος τν λειψάνων γι ελογία διανεμήθηκε σ διάφορα μέρη. θήκη δ μ τν ερ κάρα πρ το 1788 γι μεγαλύτερη, τάχατες, σφάλεια μετακομίσθηκε στν ερ Μον το Σταυρο στ μοδος. κε φυλάσσεται μέχρι σήμερα.

Απο σήμερα άρχεται η Νηστεία των Χριστουγέννων!

Δεν υπάρχουν σχόλια: