26 Νοεμβρίου, 2017

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΚΑΙ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΩΝ

 

Κατ' ρχήν πρέπει νά δηλώσω τι δέν εμαι ναντίον το διαλόγου μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς καί τούς λλους τεροδόξους, εμαι πέρ το διαλόγου. 

Ο ποος μως πρέπει νά γίνεται μέ ρισμένες θεολογικές καί κκλησιολογικές προϋποθέσεις.

Τίποτε δέν πρέπει νά γίνεται προϋπόθετα.Συμφων πόλυτα μέ τίς παρατηρήσεις το π. ωάννου Ρωμανίδη,  ποος γιά πολλά χρόνια ταν κπρόσωπος τς κκλησίας τς λλάδος σέ Διαλόγους μέ τούς τεροδόξους. 

Σέ παλαιότερο βιβλίο μου κατέγραψα τίς πόψεις του γιά τόν Διάλογο μέ τούς τεροδόξους, πως τίς ξέφρασε σέ κείμενό του μέ τίτλο « θεολόγος στήν πηρεσία τς κκλησίας κατά τόν Οκουμενικό Διάλογο». Στό κείμενό του ατό διακρίνονται τέσσερα σημαντικά σημεα. 

Πρτον, φαίνονται ο πόψεις το π. Γεωργίου Φλωρόφσκι γιά τό θέμα ατό,  ποος εχε μεγάλη πείρα μέ τούς θεολογικούς Διαλόγους. 

Δεύτερονναλύονται ο προϋποθέσεις, βάσει τν ποίων  ρθόδοξος θεολόγος μπορε νά συμμετάσχη στούς θεολογικούς Διαλόγους μέ τούς τεροδόξους. 

Τρίτον, παρουσιάζονται τά προβλήματα πού ναφύονται στούς Διαλόγους σέ βάρος τς ρθοδόξου Παραδόσεως. 

Τέταρτον, καταγράφεται καί  στρατηγική πού πρέπει νά φαρμόζεται πό ρθόδοξου πλευρς κατά τήν πορεία τν Διαλόγων.

Στήν συνέχεια θά τονίσω μερικά σημεα πού θεωρ τι εναι σημαντικά γιά νά κατανοήσουμε τό θέμα το διαλόγου μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς.

1. στορία το Διαλόγου
πό τό 1965, μέ τήν λήξη τς Β' Βατικανς Συνόδου, τς συναντήσεως το Πάπα μέ τόν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως καί τς ρσεως τν ναθεμάτων.

Η τς κοινωνησίας, ρχισε  «Διάλογος τς γάπης» μέ πολλούς τρόπους, κυρίως μέ τήν πιστροφή λειψάνων, ρχς γενομένης πό τήν πιστροφή τς κάρας το γίου νδρέου στήν Πάτρα. 

πό τό τος 1980 ρχισε  «θεολογικός διάλογος» μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν. Τό τος 1979, πρίν ρχίσει  θεολογικός διάλογος,  Πάπας ωάννης Παλος Β' επε σέ Ρωμαιοκαθολικούς, μεταξύ τν λλων, τά κόλουθα:

 διάλογος θά γίνη «πί σοις ροις». Ο δύο κκλησίες χουν ατοσυνειδησία τς ταυτότητάς τους, τς κκλησιολογίας τους καί τς μυστηριακς δομς τους. Καί ο δύο κκλησίες διακρίνονται πό τήν ατοσυνειδησία τι συνεχίζουν διακόπως τήν ζωή τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας.

πειδή μως πάρχει διαίρεση σέ στορική πραγματικότητα, γι' ατό  διάλογος τοποθετεται μέσα στήν προοπτική τς διαίρετης προσχισματικς κκλησίας. Δέν πρόκειται γιά διάλογο «ες περοχήν» το νός πί το λλου, λλά γιά διάλογο δελφν κκλησιν γιά ποκατάστασιν τς νότητος.

Γι' ατό  διάλογος θά γίνη πό τά σημεα πού νώνουν τούς ρθοδόξους καί τούς Ρωμαιοκαθολικούς. Μέσα πό τά σημεα ατά θά ξετασθον καί τά σημεα πού διαιρον.

ρχισε  θεολογικός διάλογος πάνω στά θέματα τά ποα χουν προσδιορισθπως χει σημειωθ, μετά τήν κδοση καί το δευτέρου κειμένου (κείμενο Μπάρι) πρξε τέτοια εφορία, στε καλλιεργονταν  πεποίθηση τι λα βαίνουν καλς, τι πί τέλους ναπνέουμε μέ τούς δύο πνεύμονες τς κκλησίας.

Τά κείμενα στά ποα γινε  θεολογικός διάλογος εναι τά ξς:

α).«Τό Μυστήριο τς κκλησίας καί τς Εχαριστίας πό τό φς το μυστηρίου τς γίας Τριάδος» (Μόναχον 1982).

β).«Πίστις, μυστήρια, νότης τς κκλησίας» (Μπάρι 1987).

γ).«Τό μυστήριο τς ερωσύνης ν τ μυστηριακ δομ τς κκλησίας καί δί  σπουδαιότης τς ποστολικς διαδοχς διά τόν γιασμόν καί τήν νότητα το Λαο το Θεο» (Νέο Βάλαμο 1988).

δ).«κκλησιολογικαί καί κανονικαί συνέπειαι τς μυστηριακς φύσεως τς κκλησίας. κκλησιαστική κοινωνία, συνοδικότης καί αθεντία» (Ραβέννα 2007).

ε).Βρίσκεται σέ ξέλιξη  διάλογος γιά τήν «Συνοδικότητα καί τό Πρωτεο κατά τήν πρώτη χιλιετία» μέ τό κείμενο το Κιέτι (2016) καί πιδιώκεται  ντιμετώπιση τν θεμάτων πού φορον τήν δό πρός τήν νότητα ν τ πίστει.

2.Παρατηρήσεις πί το διαλόγου 
μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν

Μελέτησα λα τά κείμενα τά ποα μέχρι τώρα χουν πογραφ πό τούς κπροσώπους τν κκλησιν, καί μέ πολλή συντομία θά καταγράψω μερικές πό τίς παρατηρήσεις μου.

α).Τόν διάλογο ατόν τόν χειριζόταν μιά μικρή μάδα ρχιερέων καί θεολόγων καθηγητν,  ποία νημέρωνε τήν Διαρκ ερά Σύνοδο.  εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος δέν λάμβανε γνώση το διαλόγου.  Στά 22 χρόνια τς ρχιερατείας μου, μόνον δύο φορές ρθε τό θέμα στήν εραρχία, 

Τόν κτώβριο το 2004, πού γινε νημέρωση πί τν θεολογικν διαλόγων σήμερα πό τόν τότε Μητροπολίτη ττικς Παντελεήμονα, καί τόν κτώβριο το 2009.Νομίζω τι δέν μπορε νά χουμε συχη τήν συνείδησή μας τι σχοληθήκαμε ς εραρχία μέ τό σοβαρό ατό θέμα. 

σχοληθήκαμε μέ πολλά λλα προβλήματα πρακτικς φύσεως, λλά χι μέ τό σοβαρό ατό θεολογικό καί κκλησιαστικό θέμα.

β). διάλογος ρχισε στά «νοντα» θέματα καί διατυπώθηκε  ποψη τι κατά τήν πορεία θά ξετασθον καί τά «διαιροντα». Εναι χαρακτηριστικό τό κείμενο το Μονάχου τό 1982 μέ θέμα «τό Μυστήριο τς κκλησίας καί τς Εχαριστίας πό τό φς το Μυστηρίου τς γίας Τριάδος». 

Τό κείμενο ατό χει λανθασμένη θεολογική ρχή, γιατί  κκλησία χει Χριστολογικό καί χι Τριαδολογική βάση, καί διά το Χριστο μετέχουμε τς νεργείας το Τριαδικο Θεο

λλωστε, δέν μπορε νά καταργηθ  ποφατικότητα το Μυστηρίου τς γίας Τριάδος καί νά τεθ  σωτερική ζωή τς γίας Τριάδος ς βάση γιά νά ρμηνευθ  κκλησία καί ο θεσμοί της. Πέρα πό ατό, στό κείμενο γράφονται καί πολλά λανθασμένα σημεα. Γράφεται σέ να σημεο: 

« παροσα κθεσις προσεγγίζει τό μυστήριον τς κκλησίας πό μίαν μόνον πλευράν του, μίαν πλευράν μως διαιτέρωςσημαντικήν ες τά πλαίσια τς μυστηριακς προοπτικς τν κκλησιν μας, τοι: 

Τό μυστήριον τς κκλησίας καί τςΕχαριστίας πό τό φς το Μυστηρίου τς γίας Τριάδος. Μς εχε ζητηθ νά κκινήσωμεν πό τά σημεα, τά ποα μς νώνουν καί, ναπτύσσοντας ατά, νά πλησιάσωμεν κ τν νδον καί προοδευτικς λα τά σημεα πί τν ποίων δέν συμφωνομεν.

Συντάσσοντες τό κείμενον τοτο, πιθυμομεν νά δείξωμεν τι διά τς τοιαύτης νεργείας μας κφράζομεν πό κοινο μίαν πίστιν,  ποία εναι  συνέχισις τς πίστεως τν ποστόλων».

χω πογραμμίσει δύο βασικά σημεα το κειμένου ατοτι  διάλογος γίνεται στά πλαίσια τς μυστηριακς προοπτικς τν κκλησιν μας, τι ξεκιν  διάλογος πό τά σημεα πού νώνουν γιά νά φθάσουν στά σημεα πού μς χωρίζουν.

Αλλά συγχρόνως λέγεται τι κφράζουν καί τά δύο μέρη, ρθόδοξοι καί Ρωμαιοκαθολικοί, μία πίστη,  ποία εναι συνέχεια τς πίστεως τν γίων ποστόλων!

 ριστοτέλης γράφει τι τό θεμέλιο τν νθρωπίνων γνώσεων εναι τά κατηγορήματα τς μοιότητος καί τς διαφορς, λλά καί  νόμος τν ντιθέσεων, κατατάσσοντας τά πράγματα σέ γένη καί εδη. Τά κοινά σημεα μεταξύ τν νθρώπων καί τν ζώων εναι περίπου στό 85% . 

ταν λοιπόν ξετάζουμε τούς νθρώπους καί τά ζα θά παραμείνουμε στά κοινά σημεα μεταξύ τους καί δέν θά δομε τήν διαφορά; πειτα τά κοινά σημεα μεταξύ λων τν νθρώπων νέρχονται στό ποσοστό 99,9%. 

Καί ταν συγκρίνουμε τούς νθρώπους, θά δομε μόνον τά κοινά σημεα, δέν θά δομε τήν διαφορά τους στό 0,1%; Θεωρ τι στόν διάλογο ατό δέν μελετήθηκαν καθόλοι ο θεολογικές διαφορές, πως: 

Η αρεση το filioque, πράγμα τό ποο θεωρετο ς βασική διαφορά πό τόν 9ο μέχρι τόν 19ο αώνα, καί  αρεση το actus purus πως φάνηκε στόν διάλογο μεταξύ το γίου Γρηγορίου το Παλαμ καί τν ντιησυχαστν καί καταγράφεται στό Συνοδικό τς ρθοδοξίας. 

χι μόνον δέν γινε διάλογος γιά τίς διαφορές, ντίθετα μάλιστα γινε λόγος γιά «μυστηριακή προοπτική τν κκλησιν μας» καί τι «κφράζομεν πό κοινο μίαν πίστιν,  ποία εναι  συνέχισις τς πίστεως τν ποστόλων».

κόμη, στό κείμενο το Μονάχου το 1982 παρακάμφθηκε  συζήτηση πάνω στήν αρεση το filioque. Στό κείμενο ατό γράφεται: «Χωρίς νά θέλωμεν νά πιλύσωμεν κόμη τάς δυσκολίας.

Α ποαι φίστανται μεταξύ νατολς καί Δύσεως σον φορ ες τήν σχέσιν μεταξύ το Υο καί το Πνεύματος, δυνάμεθα δη νά επωμεν πό κοινο τι τό Πνεμα τό ποον κπορεύεται κ το Πατρός (ω. 15, 26), ς τς μόνης πηγς ν τ Τριάδι.

Καί τό ποον κατέστη τό Πνεμα τς υοθεσίας μας (Ρωμ. 8, 15) καί διότι εναι πίσης καί τό Πνεμα το Υο (Γαλ. 4, 6), παρέχεται ες μς, διαιτέρως ες τήν Εχαριστίαν, διά το Υον τ ποί ναπαύεται, τόσον ν χρόν σον καί τ αωνιότητι».

Εναι χαρακτηριστική  δήλωση τήν ποία κανε  τότε καρδινάλιος Ratzinger, μετέπειτα Πάπας σέ συνέντευξή του, κρίνοντας τό κείμενο το Μονάχου. Επε τι γιά τό ν τό Πνεμα κπορεύεται πό τόν Πατέρα ετε πό τόν Πατέρα καί τόν Υό. 

«Ατό τό πρόβλημα χει φεθε στό περιθώριο, φόσον ατό τό θέμα ταν συνδεδεμένο μέ να ερύ πεδίο βασικν προβλημάτων, στά ποα  Καθολική καί  ρθόδοξη κκλησία θά πρέπει νά ντιμετωπίση  μία τήν λλη».Φαίνεται λοιπόν τι  ντιμετώπιση το filioque παρακάμφθηκε καί δέν συζητήθηκε.

γ).πό τό 1982 στό Μόναχο τς Γερμανίας πελέγη ς θέμα το Διαλόγου μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς «τό Μυστήριο τς κκλησίας καί τς Εχαριστίας πό τό φς το Μυστηρίου τς γίας Τριάδος». Καί  διάλογος συνεχίσθηκε πάνω σέ λλες πτυχές το θέματος ατο.

Ατό τό θεωρ μεγάλο θεολογικό λάθος.  κκλησία εναι Σμα Χριστο καί χι εκόνα τς γίας Τριάδος.  π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ τόνιζε πάντοτε τό Χριστολογικό στοιχεο τς κκλησίας καί τς θείας Εχαριστίας.

Γνωρίζουμε τόν Πατέρα διά το Χριστο ν Πνεύματι γί, σύμφωνα μέ τόν λόγο το Χριστο « ωρακώς μέ, ώρακε τόν Πατέρα» (ω. ιδ’, 9). Γιατί, μως, ξεκίνησε  Διάλογος πό τό Μυστήριο τς κκλησίας πό τό φς το μυστηρίου τς γίας Τριάδος;

Θεωρ τι ατό τό καναν γιά νά φθάσουν στό Πρωτεο, ν δέν λύθηκαν τά λλα σοβαρά θεολογικά λάθη, πως τό filioque καί τό actus purus. 

λλά καί τό Πρωτεο τό βλέπουν ο δύο πλευρές διαφορετικά.  Ο μέν Ρωμαιοκαθολικοί τό βλέπουν μέσα πό τήν νότητα τς οσίας, ο δέ ρθόδοξοι μέσα πό τό πρόσωπο το Πατρός. λλωστε, ατή ταν μιά πό τίς ποφάσεις τς Β' Βατικανς Συνόδου, τι: 

Μεταξύ τν βαπτιζομένων πάρχει μιά θεμελιώδης νότητα, κοινωνία communio, « communio κκλησιολογία, εχαριστιακή κοινωνία», «ες τύπον τς εκόνας τς Τριάδος, ες τύπον τς τριαδικς ommuncio». Πρόκειται γιά σοβαρά θεολογικά προβλήματα, γιατί τσι καταργεται ποφατικότητα το Τριαδικο Θεο. γιος Γρηγόριος Παλαμς τό λεγε καθαρά:

«περάγνωστα καί περάρρητά στι καί τά τς οσιώδους νώσεως καί τά τς ποστατικς διακρίσεως καί τά τς μιγος παντάπασι καί φύρτου συμφυΐας. Τοιατά δε στίν, πεί καί τελέως στιν μέθεκτα. Διό οδ' πόδειγμα πί τούτων πί τς κτίσεως ερεν»

δ).Μελετώντας λα τά κείμενα τά ποα χουν συνταχθ, παρατηρομε τι πάρχει μιά συνεχής ροή μεταξύ τους, τό να κολουθε τό λλο, εναι λληλοκυλιόμενα, καί τό πόμενο προϋποθέτει τό προηγούμενο.

Γιά παράδειγμα, στό Μόναχο τό 1982 συζητήθηκε τό μυστήριο τς κκλησίας καί τς θείας Εχαριστίας πό τό φς το μυστηρίου τς γίας Τριάδος. Στό Μπάρι τό 1987 ναλύθηκε τό θέμα πίστις, μυστήρια καί νότητα τς κκλησίας. 

Στό Νέο Βάλαμο τό 1988 προχώρησαν στό μυστήριο τς ερωσύνης στήν μυστηριακή δομή τς κκλησίας καί διαιτέρως τήν σπουδαιότητα τς ποστολικς διαδοχς. Στήν Ραβέννα τό 2007 πέγραψαν κείμενο γιά τίς κκλησιολογικές καί κανονικές συνέπειες τς μυστηριακς φύσεως τς κκλησίας.

Καί συγκεκριμένα γιά τήν κκλησιαστική κοινωνία καί τήν συνοδικότητα καί αθεντία. Στήν συνέχεια συζητεται τό Πρωτεο το Πάπα στήν πρώτη χιλιετία. 

Παρατηρε κανείς μέ πολλή εκολία τι πάρχει μία συνεχής πορεία τν κκλησιολογικν ζητημάτων σάν νά πάρχη ταυτότητα κκλησιολογική καί θεολογική μεταξύ Ρωμαιοκαθολικν καί ρθοδόξων.

Μπορε νά σημειωθ τι ταν τά κείμενα ατά τά ξετάζη κανείς ς κείμενα πού πεγράφησαν μόνον πό ρθόδοξες κκλησίες, χουν μιά γενική σωστή κατεύθυνση. 

ταν μως πογράφονται πό ρθοδόξους καί Ρωμαιοκαθολικούς, στούς ποίους πάρχει μεγάλη διαφορά στήν θεολογία καί τήν κκλησιολογία, τότε πάρχει σοβαρότατο πρόβλημα. 

Καί δέν μπορε νά σχυρισθ κανείς τι πεχώρησαν ο Ρωμαιοκαθολικοί καί προσχώρησαν στίς ρθόδοξες πόψεις, γιατί τά κοινά κείμενα εκολα ναιρονται πό τόν Πάπα. 

λλωστε, λα τά πογραφέντα κυρώνονται, ταν δέν ποχωρήση  Πάπας στό πρωτεο. 

Θά παραθέσω μερικές φράσεις πό τά πογραφέντα πό κοινο κείμενα καί στίς ποες φράσεις φαίνεται τι δυστυχς ο πογράψαντες χουν συνείδηση τς ταυτότητας θεολογίας καί κκλησιολογίας, ν τόσο στήν θεολογία, σο καί στήν κκλησιολογία πάρχει μεγάλη διαφορά.

–«Τό Σμα Χριστο εναι ν» (κείμενο Μονάχου).

–« Τοπική κκλησία,  ποία τελε τήν Εχαριστίαν περί τόν πίσκοπον δέν εναι μέρος το Σώματος το Χριστο» (κείμενο Μονάχου). 

–«καστος φείλει νά ναγνωρίσ ες τούς λλους, διά μέσου τν τοπικν διομορφιν, τήν ταυτότητα το Μυστηρίου τς κκλησίας» (κείμενο Μονάχου). 

–«Τά μυστήρια τς κκλησίας εναι "μυστήρια πίστεως"» (κείμενο Μπάρι). 

–«Πν μυστήριον τς κκλησίας χορηγε τήν Χάριν το γίου Πνεύματος» (κείμενο Μπάρι).

–«Τοτο (γιά τήν διατύπωση τς πίστεως) παιτε πως  θεολογία τν "θεολογουμένων" τύχ σοβαρς ξετάσεως. 

Εναι πίσης ναγκαον νά διασαφηνισθῇ ότι: 
Ποία συγκεκριμένη ξέλιξις πελθοσα ντός νός τμήματος τς χριστιανωσύνης θά δύνατο νά θεωρηθ πό το λλου τμήματος ς θεμιτή ξέλιξις. 

πί πλέον πρέπει νά ναγνωρίσωμεν τι συχνάκις  ννοια τν λέξεων λλαξε κατά τήν ροήν το χρόνου» (κείμενο Μπάρι). πισημαίνω καί πάλι τι ο φράσεις ατές ταν: Περιέχονται σέ κείμενα πού πογράφωνται μόνον πό ρθόδοξες κκλησίες, μπορε νά γίνουν ποδεκτά, 

Αλλά εναι παράδεκτο νά πογράφωνται πό ρθοδόξους καί τεροδόξους τέτοια κείμενα στά ποα λέγεται τι να εναι τό Σμα το ΧριστοΕννοώντας τι καί ο Ρωμαιοκαθολικοί νήκουν στήν μία κκλησία∙ τι κάθε τοπική κκλησία (ρθόδοξη καί Ρωμαιοκαθολική) εναι  λη κκλησία∙ τι: 

Καθένας φείλει νά ναγνωρίζη στούς λλους τήν ταυτότητα το μυστηρίου τς κκλησίας.  Εστω καί ν πάρχουν πλς τοπικές διομορφίες καί χι διαφορές στά δόγματα∙ τι:

Τά μυστήρια τς κκλησίας εναι «μυστήρια πίστεως»∙ τικάθε μυστήριο τς κκλησίας, ρθοδόξου καί τεροδόξου, λοκληρωμένης  λλιπος, χορηγον τήν Χάρη το γίου Πνεύματος. 

Καί τι πάρχουν «θεολογούμενα» ζητήματα μεταξύ τν τμημάτων τς Χριστιανωσύνης πού πρέπει νά συζητηθον μέσα στό πλέγμα τς θεμιτς ξέλιξης καί τς λλαγς τν λέξεων στήν πορεία το χρόνου!!!

λα ατά εναι τό λιγότερο παράδεκτα.
ε).ν κατά τήν πορεία τήν θεολογική το διαλόγου παρακάμφθηκαν ο σοβαρές θεολογικές διαφορές, ν τούτοις  μόνη διαφορά πού νέκυψε κατά τήν πορεία το διαλόγου εναι  Ονία. 

Καί ατό τό θέμα δέν εχε κανένα ποτέλεσμα, μλλον ξανάγκασε τούς ρθοδόξους νά ποδεχθον τήν συμμετοχή τν Ονιτν στόν διάλογο.

ταν διαβάση κανείς τήν στορία το ζητήματος, ατό διαπιστώνει, τι: Ναί μέν καταδικάσθηκε  Ονία στό Freising τό 1990 ς μέθοδος νότητας πού ντιβαίνει στήν κοινή παράδοση τν «δύο κκλησιν», λλά  πόφαση ατή δέν ναγνωρίσθηκε πό τό Βατικανό καί μάλιστα στόν Μπαλαμάντ.

Τό 1993 κατάφερε τό Βατικανό, κμεταλλευόμενο τήν πουσία ννέα ρθοδόξων κκλησιν, μεταξύ τν ποίων καί τς κκλησίας τς λλάδος, νά νατρέψη τίς ποφάσεις το Freising καί νά καταξιώση τήν παρξη τς Ονίας. 

Βέβαια, κκλησία τς λλάδος δέν συμμετεχε στό Μπαλαμάντ καί ντέδρασε γιά τήν Ονία.  Μάλιστα  Πρόεδρος τς πιτροπς το διαλόγου μεταξύ ρθοδόξων καί καθολικν,  ρχιεπίκοπος Αστραλίας Στυλιανός θεσε πό μφισβήτηση, κρίση καί ψφο τήν πίσημη πόφαση τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος.

 κκλησία τς λλάδος συνεδρίασε γιά τήν πόφαση το Μπαλαμάντ καί ξέδωσε να σπουδαο Συνοδικό Γράμμα πού κρίνει τήν πόφαση το Μπαλαμάντ, χι μόνον στό θέμα τς Ονίας, λλά καί στήν πόφαση πλήρους κοινωνίας μεταξύ ρθοδόξων καί «Ρωμαιοκαθολικς κκλησίας» μέ τήν μοιβαία ναγνώριση τς ερωσύνης καί τν π' ατν τελουμένων μυστηρίων.

Μεταξύ τν λλων γράφεται: 
 «Ες τό ν Balamand συνταχθέν νέον κείμενον πιχειρεται κατά πρόληψιν καί νευ ρσεως τν παραδεδομένων θεολογικν καί κκλησιολογικν διαφορν. 

Η πλήρης κοινωνία μεταξύ τς ρθοδόξου καί τς Ρωμαιοκαθολικς κκλησίας διά τς μοιβαίας ναγνωρίσεως τς ερωσύνης καί τν π' ατν τελουμένων μυστηρίων.

 Μικτή πιτροπή δηλαδή διά το περί τς Ονίας κειμένου εσηγεται αθαιρέτως φ' νός μέν τήν παραίτησιν τς ρθοδόξου κκλησίας κ τς ποκλειστικς ατοσυνειδησίας ατς ς τς μις, γίας, καθολικς καί ποστολικς κκλησίας.

Αφ' τέρου δέ τήν ναγνώρισιν τν διοτήτων τούτων καί ες τήν Ρωμαιοκαθολικήν κκλησίαν πρίν διά το θεολογικο διαλόγου ποκαταστασθ νότης ες τήν ρθήν πίστιν».

Καί τό Συνοδικό Γράμμα καταλήγει:
« Διαρκής ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος θεωρε τό περί τς Ονίας κείμενον το Balamand ς παράδεκτον ξ πόψεως ρθοδόξου, ς παντελς ξένον πρός τήν μακραίωνα ρθόδοξον παράδοσιν.

Καί ς ντίθετον πρός πάσας τάς πί το Διαλόγου μετά τς Ρωμαιοκαθολικς κκλησίας ποφάσεις τν Πανορθοδόξων Διασκέψεων.

Τά ποσπασματικς διατηρηθέντα ες τό κείμενον τοτο ρθά στοιχεα περί τς Ονίας ξαφανίζονται ες τήν κκλησιολογικς συνεσκοτισμένην βάσιν ατο καί καθίστανται διάφορα διά τόν Διάλογον καί τάς μελλοντικάς προοπτικάς ατο

τοιαύτη ξιολόγησις το κειμένου περί τς Ονίας, κριθεσα ναγκαία διά τόν καθησυχασμόν το φρονήματος το εσεβος πληρώματος τς ν λλάδι κκλησίας, γνωστοποιεται κατά τά παραδεδομένα τ Μητρί κκλησί, να μή τό κακόν χερον γένηται».

στερα πό ατά διερωτμαι:Γιατί γνοήθηκε ατή πόφαση καί δέν παρεπέμφθη στήν εραρχία πρός πικύρωση; Καί γιατί ξακολουθον πολλοί νά μιλον γιά μυστήρια τν τεροδόξων, ταν δέν χουν λυθ τά θεολογικά καί κκλησιολογικά προβλήματα καί ταν δέν χει ποκατασταθ νότητα στήν ρθή πίστη;

Στόν διάλογο πού γινε στήν Βαλτιμόρη τν ΗΠΑ τό 2000 γιά τήν Ονία ο συζητήσεις δηγήθηκαν σέ οσιαστικό ναυάγιο. κε ποκαλύφθηκε πιστολή το Πάπα ωάννου Παύλου Β’ στόν Καρδινάλιο Cassidy πού μεταξύ τν λλων λεγε:

«Διά τήν Καθολικήν κκλησίαν α νατολικαί Καθολικαί κκλησίαι χουν τό ατό κρος (dignity) τό ποον χουν καί ο λοιπαί κκλησίαι, α ποαι ερίσκονται ες πλήρη κοινωνία μέ τόν πίσκοπον τς Ρώμης».

Ο ποκαλύψεις ατές συνετέλεσαν στό νά σταματήση διάλογος μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν καί παραιτήθηκε ρθόδοξος Συμπρόεδρος ρχιεπίσκοπος Αστραλίας Στυλιανός.

Τό 2003 νέος πρόεδρος πό πλευρς το διαλόγου ρθοδόξου κκλησίας νέλαβε Περγάμου ωάννης, ποος περιλθε λες τίς ρθόδοξες κκλησίες καί ποφασίσθηκε πανορθοδόξως νά συνεχισθ θεολογικός διάλογος μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν.

Τήν περίοδο κείνη μουν συνοδικός ρχιερεύς καί παρακολουθοσα τό θέμα. Πάντως, τό 2005  κκλησία τς λλάδος ποφάσισε νά συνεχισθ  θεολογικός διάλογος, λλά συγχρόνως τόνισε τι:

«Πρέπει ριστικά καί περίφραστα νά καταδικασθ  Ονία ς μέθοδος», «πρέπει πωσδήποτε νά συνεχισθε  συζήτηση καί πί το θέματος τς Ονίας, τό ποο οδόλως χει ξαντληθ». 

συζήτηση ατή πρός διευκόλυνση τς πορείας το διαλόγου «μπορε νά διεξαχθε ντός τν πλαισίων τς κκλησιολογίας πό τό πρίσμα το πρωτείου». 

Τό σημαντικό εναι τι γίνεται Διάλογος μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν καί στήν ντιπροσωπεία τν Ρωμαιοκαθολικν, ν προηγουμένως συμπεριλαμβανόταν μόνον νας Ονίτης, τώρα συμπεριλαμβάνονται τέσσερεις Ονίτες!!

τσι, χι μόνον τό θέμα τς Ονίας δέν συζητήθηκε, λλά εναι καί παρόντες περισσότεροι Ονίτες πό προηγουμένως.

στ).Εναι σημαντικά σα γιναν λίγο πρίν συγκληθ θεολογική πιτροπή Διαλόγου ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν στήν Ραβέννα (8-15 κτ. 2007). Πάπας τήν 29η ουνίου 2007 ορτή τν ποστόλων Πέτρου καί Παύλου προσυπέγραψε κείμενο μέ τίτλο: «παντήσεις σέ ρωτήσεις πού φορον ρισμένες ψεις γύρω πό τήν διδασκαλία περί κκλησίας».

Μέσα στό κείμενο ατό πάρχουν παράδεκτες θέσεις πό πλευρς ρθοδόξου θεολογίας καί κκλησιολογίας. Μεταξύ ατν γράφεται τι «Καθολική κκλησία» εναι μόνη ληθινή κκλησία, ποία διατηρε τά γνήσια στοιχεα,

Τά ποα καθόρισε Χριστός γιά τήν κκλησία, εναι πραγματική καί ρατή κκλησία ντός τς στορίας, ποία δρύθηκε πό τόν Χριστό στήν γ μόνη κκλησία εναι ατή πού διοικεται πό τόν Πάπα, τόν διάδοχο το Πέτρου, καί τούς πισκόπους.

Όπου βρίσκονται σέ κοινωνία μέ ατόν∙ ο λλες κκλησίες χουν «κκλησιολογικό λλειμμα»∙ πάρχει πλήρης ταύτιση τς κκλησίας το Χριστο μέ τήν «Καθολική κκλησία»,

ν ο λλες κκλησίες χουν μόνον κάποια στοιχεα κκλησιαστικότητας∙ κοινωνία τν πισκόπων μέ τόν διάδοχο το Πέτρου εναι οσιαστική προϋπόθεση μέ τήν ποία ριοθετονται λες ο κκλησιαστικές δομές καί περιγράφονται ο σωτερικές ρχές καί ο ροι γιά κάθε «διαίτερη κκλησία» καί τήν «Καθολική κκλησία».

Συνοδική πιτροπή Διορθοδόξων καί Διαχριστιανικν σχέσεων τς κκλησίας τς λλάδος μέ πόφασή της τήν 5-10-2007 ξέφρασε τίς πιφυλάξεις της καί κανε κριτική στίς πόψεις ατές.

πομένως, ατά πού επε Πάπας εναι νακόλουθα μέ τά πίσημα κείμενα τς Μικτς πιτροπς πί το Θεολογικο Διαλόγου μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν, πως φαίνεται στά κείμενα, τά ποα χουν μέχρι τώρα πογραφ.

Ατό σημαίνει τι γίνονται θεολογικοί διάλογοι, πογράφονται τά κείμενα, λλά Πάπας μέσα στήν προοπτική τι ατός πέρκειται καί τν Οκουμενικν Συνόδων, δέν εναι μέλος τς Συνόδου, Πάπας δέν λέγχεται πό τήν Σύνοδο.

Αλλά τήν λέγχει καί ο ποφάσεις τς Συνόδου εναι πλς εσηγητικά κείμενα. Μέσα πό ατές τίς προϋποθέσεις, πς μπορε κανείς νά εναι σίγουρος γιά τήν ξέλιξη το διαλόγου;

Καί πς μπορε κανείς νά μπιστευθ τούς πισκόπους καί τούς θεολόγους πού συμμετέχουν σέ τέτοιο διάλογο, καί καταρτίζονται τά κείμενα μέ τήν ρχή το ad referendum (πρός γκριση πό τίς Τοπικές κκλησίες).

Καί μως οτε ρχονται γιά τήν γκρισή τους στήν εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος λλά συγχρόνως τίθενται πό τήν μφισβήτηση το Πάπα.

ζ).Τό σημαντικό μως τς ποθέσεως εναι τι στήν Γ' Προσυνοδική Πανορθόδοξη Διάσκεψη στό Σαμπεζύ τό 1986 τοιμάσθηκε τό κείμενο «Σχέσεις τς ρθοδόξου κκλησίας πρός τόν λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον».

Στό κείμενο ατό γινόταν λόγος γιά τούς διαλόγους τς ρθοδόξου κκλησίας μέ τούς Ρωμαιοκαθολικούς, πως καί μέ τούς λλους Χριστιανούς.

Στό κείμενο ατό γράφονταν τά θεολογικά θέματα πού δυσχέραιναν τόν διάλογο, χι μόνον τά νοντα λλά καί τά διαιροντα στόν χρο τς κκλησιολογίας, θέματα μεθοδολογικά, πως πίσης τι καί Ονία πρέπει νά ξετασθ ς κκλησιολογική προτεραιότητα. Μεταξύ τν λλων γραφόταν στό κείμενο ατό:

« Διάσκεψις εσηγεται τήν πιλογήν τν φεξς θεμάτων διά τόν Διάλογον οχί πλς καί μόνον κ τν "νούντων" τάς δύο κκλησίας, λλά καί κ τν "χωριζόντων" ατάς, δίως κ το χώρου τς κκλησιολογίας».

μως, μετά τήν ναθεώρηση καί πικαιροποίηση τν κειμένων πού γιναν πό τήν Ε' Προσυνοδική Πανορθόδοξη Διάσκεψη στό Σαμπεζύ τό 2015 διεγράφησαν λα ατά τά θετικά σημεα καί σχηματίσθηκε να νέο κείμενο πού δέν ναφέρεται κν πο βρίσκεται σήμερα διάλογος μεταξύ ρθοδόξου κκλησίας καί Ρωμαιοκαθολικν καί πς θά συνεχισθ.

Στήν «γία καί Μεγάλη Σύνοδο» τς Κρήτης δινόταν εκαιρία νά νημερωθομε πο κριβς βρίκεται ατός διάλογος, νά γκριθον μή τά ως τήν ποχή κείνη πογραφέντα πό τούς ντιπροσώπους τν κκλησιν κείμενα καί νά ποφασισθ περαιτέρω πορεία.

μως δέν γινε τίποτε πάνω στά ζητήματα ατά, μάλιστα δέ ποφασίσθηκε νά γραφ «τερόδοξες κκλησίες», πότε τίθενται πάρα πολλά ρωτήματα: σχύουν τά ως τώρα πογραφέντα κείμενα;

Μέ ποιά ξουσιοδότηση θά συνεχισθ διάλογος καί πό ποιό σημεο; Ποιά εναι τά θέματα πού μς χωρίζουν πό τούς Ρωμαιοκαθολικούς; Καί πολλά παρόμοια ρωτήματα.

3.Συμπεράσματα
στερα πό τά νωτέρω πού παρουσιάσθηκαν μέ μεγάλη συντομία, θεωρ τι διάλογος μεταξύ ρθοδόξων καί Ρωμαιοκαθολικν πάσχει στήν βάση του.

Κατ' ρχάς δέν πάρχει νότητα μεταξύ τν ρθοδόξων κκλησιν καί νέκυψαν καί νακύπτουν νδορθόδοξα σοβαρά προβλήματα.

πειτα, γίνεται διάλογος πό τούς κπροσώπους τς κκλησίας μας, χωρίς τά ποτελέσματα τν διαλόγων νά τίθενται στήν εραρχία τς κκλησίας γιά γκριση μή.

πί πλέον, παραγνωρίσθηκε ναγκαία κκλησιολογική βάση τι κκλησία εναι Σμα Χριστο, καί ντίθετα τήν θέτει «πό τό φς τς γίας Τριάδος», πού ξυπηρετε οκουμενιστικούς σκοπούς.

κόμη τά κείμενα τά ποα χουν πογραφ εναι παράδεκτα πό πλευρς θεολογίας καί κκλησιολογίας, ταν πογράφωνται ταυτοχρόνως πό ρθοδόξους καί Ρωμαιοκαθολικούς, ν μεταξύ τν δύο πάρχει διαφορετική κκλησιολογία

Καί δέν δεσμεύεται Πάπας, ποος εναι περάνω τν Οκουμενικν Συνόδων καί τίς ποφάσεις τους τίς θεωρε ς εσηγητικά κείμενα. Καθώς πίσης φίστανται σοβαρές αρέσεις, πως τό filioque καί τό actus purus, τά ποα δέν μπορε νά παραθεωρηθον.

Τέλος, διάλογος ατός εναι τελέσφορος καί φυσικά πικίνδυνος, γιατί στό τέλος θά γίνη ,τι θέλει Πάπας μέ τήν δύναμη πού κατέχει, τήν θέση τήν ποία χει, τι εναι διάδοχος κατευθείαν το ποστόλου Πέτρου καί χι το προκατόχου του καί πέρκειται λων τν πισκόπων

Καί ατν τν Οκουμενικν Συνόδων, λλά καί τήν δυναμία τν κπροσώπων τν ρθοδόξων κκλησιν νά κφρασθον κατά τίς ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων καί τήν διδασκαλία τν γίων Πατέρων τς κκλησίας, διαιτέρως το γίου Γρηγορίου το Παλαμ.

Νομίζω τι χωρίς γνώση τς θεολογίας το γίου Γρηγορίου το Παλαμ, κορυφαίου Πατρός τς κκλησίας, δέν μπορε νά γίνη κανένας θεολογικός διάλογος. Καί ατό συνιστ τό λλειμμα το θεολογικο διαλόγου τς ρθοδόξου κκλησίας μέ τούς τεροδόξους Χριστιανούς.

Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος



Δεν υπάρχουν σχόλια: