11 Νοεμβρίου, 2017

† ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΡΟΣ

 

γιος Μηνς γεννήθηκε στν Αγυπτο στ μέσα περίπου το 3ου αώνα μ.Χ. π γονες εδωλολάτρες. στόσο, τ εδωλολατρικ περιβάλλον στ ποο μεγάλωνε, δν κατάφερε ν σκληρύνει τν καρδιά του.

Η ὁποία, ταν λθε στιγμή, σκίρτησε κούγοντας τν φων το «τάζοντος καρδίας κα νεφρούς» (Ψλμ.7, 10) Θεο κα τσι φηβος κόμη, Μηνς, γινε χριστιανός.

Μεγαλώνοντας, πέλεξε ν σταδιοδρομήσει στν Ρωμαϊκ στρατό, στ ππικ τάγμα τν Ρουταλικν, π τν διοίκηση το ργυρίσκου. δρα τς μονάδας του ταν στ Κοτυάειον (σημεριν Κιουτάχεια) τς Μικρς σίας. 

κε Μηνς διακρίθηκε κα γι τν φρόνησή του λλ κα γι τ νδρεο του φρόνημα κα γι’ ατ χαιρε κτιμήσεως στ κύκλο τν στρατιωτικν. 

Δυστυχς μως, τρες αἰῶνες μετ τν λευση το Χριστο κα παλαις κόσμος κόμη δν θελε ν δεχθε τ λυτρωτικ μήνυμα τς ναστάσεως, παραμένοντας ατάρεσκα, γωιστικ κα ατοκαταστροφικ προσκολλημένος στν φθορ κα τ σκοτάδι. 

Ο ατοκράτορες τς Ρώμης ρχισαν κα πάλι «πρς κέντρα λακτίζειν»(Πράξεις 26, 14). Διοκλητιανς κα Μαξιμιανς διέταξαν διωγμ ναντίον τν λογικν προβάτων το Χριστο, διωγμ ποος κράτησε π τ 303 ως τ 311 μ.Χ. 

τσι, ο Ρωμαοι στρατιτες διατάχθηκαν ν συλλαμβάνουν κα ν τυραννον τος χριστιανος προσπαθώντας ν τος κάνουν ν λλαξοπιστήσουν. 

Ατ ταν κα πρώτη κρίσιμη στιγμ κατ τν ποία Μηνς κλήθηκε ν πε «τ μεγάλο να τ μεγάλο χι». πίστη του στν Χριστ νίκησε τν κοσμικ «σύνεση» κα λογική. 

γιος δν ντεξε, πέταξε στν γ τν στρατιωτική του ζώνη πεκδυόμενος μ’ ατν τν τρόπο τν διότητα το στρατιώτη – διώκτη τν χριστιανν, κα διέφυγε στ παρακείμενο ρος. κε σκήτευε, προτιμώντας τν συντροφι τν θηρίων τς φύσης π τν συντροφι τν ποθηριωμένων εδωλολατρν. 

κε«ν ρημίαις πλανώμενος κα ρεσι κα σπηλαίοις κα τας πας τς γς»(βρ. 11, 38), ζησε π ρκετ διάστημα μ νηστεία, γρυπνία κα προσευχή.  σκητικ ζω κα συχία θέρμαναν τν καρδιά του νάβοντας τν θεο ρωτα κα τν πόθο το μαρτυρίου.  

τσι, σ λικία πενήντα περίπου τν, μετ π θεία ποκάλυψη τι εχε φτάσει ρα το μαρτυρίου, κατέβηκε στν πόλη, σ μέρα εδωλολατρικο πανηγυριο κα μ παρρησία, ν μέσ τν μαινομένων εδωλολατρν, μολόγησε τν Χριστ ς τν να κα ληθιν Θεό, μυκτηρίζοντας τ κωφ κα ναίσθητα εδωλα. 

Συνελήφθη κα σύρθηκε δερόμενος μπροστ στν Πύρρο, τν διοικητ τς πόλεως. κε, μιλώντας μ θάρρος, ποκάλυψε τ νομά του, τν καταγωγή του, τ στρατιωτικό του παρελθν καί, φυσικά, διεκήρυξε μ τόλμη κα ταλάντευτη πιμον τν πίστη του στν Χριστό. 

δηγήθηκε στν φυλακ κα τ πρω τς πομένης μέρας, μετ τ πέρας το εδωλολατρικο πανηγυριο, τν παρουσίασαν κα πάλι νώπιον το γεμόνος ποος τν κατηγόρησε τι ξύβρισε τος θεος κα μάλιστα μπροστά του κα τι λιποτάκτησε π τν στρατό. γιος ποδέχθηκε τς κατηγορίες χωρς δισταγμό. 

Πύρρος, ελαβούμενος στν ρχ τν λικία κα τν εκοσμία του, προσπάθησε μ λόγια κα ποσχέσεις λλ κα μ πειλς στν συνέχεια, ν τν ποσπάσει π τν πίστη το Χριστο. ταν ο προσπάθειές του προσέκρουσαν στν σταθερ ρνηση το γίου, διέταξε ν τν ποβάλουν σ νυπόφορα βασανιστήρια. 

Ο δήμιοι τν μαστίγωσαν τόσο πολ στε λλαξαν δυ κα τρες φορς ο μαστιγωτές του. Τν κρέμασαν κα τν γδερναν μέχρι πο ρχισαν ν φαίνονται τ σωτερικ ργανα το γίου. πειτα, σν ν μν φθαναν ατά, τριβαν τ καταπληγωμένο το σμα μ τρίχινο φασμα κα στ τέλος τν σερναν γυμν κα κατακρεουργημένο πάνω σ μεταλλικ γκάθια. 

λα τ πέμενε μ γενναιότητα κα καρτεροψυχία Μάρτυς το Χριστο, φαρμόζοντας τ Εαγγελικ «κα μ φοβηθτε π τν ποκτεννόντων τ σμα, τν δ ψυχν μ δυναμένων ποκτεναι» (Ματθαος 10, 28). 

Μάλιστα, τν ρα το μαρτυρίου, κάποιοι παλιο συστρατιτες του τν προέτρεπαν ν θυσιάσει στ εδωλα λέγοντας τι Θεός του θ τν δικαιολογήσει βλέποντας τ βασανιστήρια στ ποα τν πέβαλλαν. 

γιος ρνήθηκε ποφασιστικ κα τος πάντησε τι προσφέρει θυσία κόμη κα τν αυτό του στν Χριστό, ποος τν νδυναμώνει γι ν πομένει τς πληγές. 

γεμόνας, θαυμάζοντας τν εστοχία κα τν σοφία τν παντήσεων το Μάρτυρα, τν ρώτησε πορρημένος πς εναι δυνατν νας τραχς στρατιώτης σν ατν ν μπορε ν παντ κατ’ ατν τν τρόπο. 

Κα γιος, μ τ φώτιση το Θεο, το ποκρίθηκε τι ατ τν κανότητα τν χαρίζει στος μάρτυρές του Χριστός, πως χει ποσχεθε στ Εαγγέλιο: 

«Όταν δ προσφέρωσιν μς π τς συναγωγς κα τς ρχς κα τς ξουσίας, μ μεριμντε πς τί πολογήσησθε τί επητε. Τ γρ γιον Πνεμα διδάξει μς ν ατ τ ρ δε επεν» (Λουκ ιβ’ 11 – 12). 

Τότε, πελπισμένος τύραννος, διέταξε ν τν ποκεφαλίσουν. Βαδίζοντας πρς τν τόπο τς κτέλεσης γιος πρόλαβε ν ζητήσει π κάποιους κρυπτοχριστιανος ν μεταφέρουν τ λείψανό του στν Αγυπτο. 

ποκεφαλισμός του γινε τν 11η Νοεμβρίου στς ρχς το 4ουα. μ.Χ. κα τσι ψυχή του πέταξε χαρούμενη πρς τν Σωτρα Χριστ τν ποο τόσο πόθησε γιος κα γι τν ποο θυσιάσθηκε. Ο δήμιοι ναψαν φωτι γι ν κάψουν τ σμα του. 

τι κατάφεραν ο χριστιανο ν περισώσουν π τν πυρ τ μετέφεραν στν Αγυπτο κα τ θαψαν κοντ στν Μαρεώτιδα λίμνη, νοτιοδυτικ τς λεξάνδρειας. 

Στ σημεο κενο σταμάτησε, κατ τν παράδοση, καμήλα πο μετέφερε τ λείψανα ρνούμενη πεισματικ ν προχωρήσει. τσι ο χριστιανο κατάλαβαν τι ταν θέλημα Θεο ν νταφιασθον κε τ λείψανα το γίου.  περιοχ το τάφου πολ σύντομα ξελίχθηκε σ προσκυνηματικ – λατρευτικ κέντρο. 

Μέγας Κωνσταντνος, ταν ταν Πατριάρχης λεξανδρείας Μέγας θανάσιος, νήγειρε να πάνω στν τάφο το γίου. Σ λίγα χρόνια δημιουργήθηκε κε κτεταμένο κτιριακ συγκρότημα τ ποο περιελάμβανε δύο ναούς, μοναστρι, ξεννες κα λλες γκαταστάσεις.

ΘΑΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ
Κάποιος χριστιανς π τν Κωνσταντινούπολη, δεύοντας γι τ πανηγύρι το γίου Μην κα χοντας μαζί του ρκετ χρήματα, κατέλυσε σ να ξενοδοχεο. 

ξενοδόχος εδε τ ξένα χρήματα καί, κυριευμένος π πληστία, σκότωσε τν προσκυνητή, τν διεμέλισε κα βαλε τ κομμάτια  του σ μία σπυρίδα (ζεμπίλι).

ν σκεφτόταν πο ν θάψει τ μέλη το θύματός του γι ν μν ποκαλυφθε τ γκλημα, καταφθάνει στ ξενοδοχεο νας φιππος στρατιώτης, γιος Μηνς, κα τν ρωτάει πίμονα πο βρίσκεται προσκυνητής. 

ξενοδόχος τν διαβεβαιώνει τι δν γνωρίζει τίποτε λλ γιος ξεπεζεύει, εσέρχεται στ νδότερά του ξενώνα, βρίσκει τν σπυρίδα, τν φέρνει μπροστά του κα τν ρωτάει μ φοβερ κα γριο βλέμμα ν το πε ποις εναι νεκρός. 

Τότε φονις φριξε, πέφτοντας φωνος κα τρέμων στ πόδια το γνωστου ππέα. γιος συνάρμοσε τ μέλη το θύματος, προσευχήθηκε κα νέστησε τ νεκρ προσκυνητ παραγγέλνοντάς του ν δοξάζει τν Θεό. 

ναστημένος, σν ν εχε γερθε π τν πνο, κατάλαβε σα παθε, δόξασε τν Θε κα προσκύνησε τν γιο. Μόλις φονις συνλθε π τν τρόμο του κα σηκώθηκε, το πρε γιος τ κλεμμένα χρήματα κα τ πέστρεψε στν προσκυνητ λέγοντάς του ν συνεχίσει τν δρόμο του. 

πειτα, γι ν λοκληρώσει τν εεργεσία το Θεο, στράφηκε πρς τν ξενοδόχο, τν δειρε πως το ξιζε, τν νουθέτησε, το δωσε συγχώρηση γι τ γκλημά του προσευχόμενος γι’ ατόν, καβάλησε τ λογό του κα γινε φαντος. 

Τότε μόνο κατάλαβε ξενοδόχος τι στρατιώτης ατς ταν γιος Μηνς, γεγονς πο θυμίζει τν μπειρία τν δυ ποστόλων κατ τν πορεία τους πρς μμαούς, μ τν συντροφι το ναστημένου Χριστο. (Λουκ κδ’ 31).

Κάποιος πλούσιος χριστιανς ταξε στν γιο Μην ν προσφέρει ναν σημένιο δίσκο στ ναό του. Παρήγγειλε λοιπν στν ργυροχόο δύο δίσκους κα το ζήτησε στν μν να ν γράψει τ νομα το γίου στν δ λλον τ νομα τ δικό του. 

πειδ μως δίσκος προορισμένος γι τν γιο γινε λαμπρότερος κα ραιότερος, χριστιανός, π πληστία κινούμενος, δίχως ν ντραπε τν κράτησε γι τν αυτό του. 

Ταξιδεύοντας λοιπν στ θάλασσα, δείπνησε στ πλοο χρησιμοποιώντας συλλόγιστα κα χωρς ελάβεια τν δίσκο το γίου. Μετ τ δεπνο πηρέτης το νευλαβος χριστιανο προσπάθησε ν πλύνει τν δίσκο στ θάλασσα μ ποτέλεσμα ν το πέσει στ νερ κα ν βυθισθε

Τότε νεαρς πηρέτης φοβήθηκε  πολύ, σάστισε καί, προσπαθώντας ν πιάσει τν δίσκο, πεσε κα ατς στ θάλασσα. ταν κύριός του ντελήφθη τ συμβάν, συναισθάνθηκε τι πλήρωνε τ πίχειρα τς πληστίας του.

Κα τυπτόμενος π τν συνείδησή του, παρακαλοσε τν Θε ν βρε στω τ λείψανο το μικρο πηρέτη του, τάζοντας ν δώσει στ να το γίου Μην κα τν δεύτερο δίσκο, κα τ χρήματα πο ξιζε χαμένος στ θάλασσα δίσκος. 

φο βγκε στ στερι περίμενε μ γωνία στν κρογιαλι μήπως κα κβρασθε τ πτμα το πηρέτη. Κα ν παρατηροσε τν θάλασσα, βλέπει τν μικρ ν βγαίνει ζωντανς π τ νερ κρατώντας στ χέρια του κα τν σημένιο δίσκο το γίου! 

πλούσιος φριξε π τ θαμα κα βγαλε φων μεγάλη τν ποία κούγοντας ο πιβάτες το πλοίου βγκαν λοι ξω καί, βλέποντας τ συμβάν, ρωτοσαν τν πηρέτη, πο τος διηγήθηκε τ ξς: «Μόλις πεσα στ θάλασσα, παρουσιάσθηκαν μπροστά μου τρες νθρωποι. 

μεγαλύτερος  π ατος φοροσε στρατιωτικ στολή, λλος ταν νεαρς κα τρίτος ταν Διάκονος. Ατο ο τρες μ πραν μαζί τους π τν βυθ κα  περπατώντας χθς κα σήμερα, μ φεραν μέχρι δ». 

κύριος του παιδιο κα ο πιβάτες το πλοίου κούγοντας τ ξαίσιο θαμα, δόξαζαν τν Θε κα θαύμαζαν γι τος τρόπους πο χρησιμοποιε προκειμένου ο νθρωποι  «ες πίγνωσιν ληθείας λθείν» (Β’Τιμοθ.γ’ 7). 

Ο τρες πο σωσαν τν πηρέτη ταν γιος Μηνς ( στρατιωτικός), γιος Βίκτωρ ( νεαρός) κα γιος Βικέντιος ( Διάκονος). Ο δυ τελευταοι γιοι μαρτύρησαν τν δια μέρα μ τν γιο Μην.

 Τν 2ο αώνα μ.Χ.  γιος Βίκτωρ γδάρθηκε ζωντανς π τος εδωλολάτρες κα τν 3ο αώνα μ.Χ.  γιος Βικέντιος πέθανε πειτα π σταύρωση κα ξάρθρωση τν μελν στν ποία τν πέβαλαν ο βασανιστές του. Τιμνται μαζ μ τν γιο Μην τν 11η  Νοεμβρίου.

κόμη να θαμα το γίου Μην λαβε χώρα τ 1826 στ ράκλειο τς Κρήτης, πόλη στν ποία διαιτέρως τιμται γιος. Τ 1821, μετ τν κρηξη τς μεγάλης λληνικς πανάστασης ναντίον τν Τούρκων, ο κατακτητς προχώρησαν σ σφαγς χιλιάδων μάχων σ πολλς περιοχές. 

π τος πρώτους πο πλήρωσαν μ τ αμά τους τν πανάσταση ταν κα ο κάτοικοι τς Κρήτης. Μεταξ τν χιλιάδων θυμάτων ταν Μητροπολίτης Κρήτης, ο πίσκοποι Χανίων, Κνωσο, Χερσοννήσου, Λάμπης, Σητείας κ.

Ο ποοι σφάγησαν, τν 24η ουνίου 1821, στν περίβολο το Μητροπολιτικο Ναο το ρακλείου. Μάλιστα ερουργν ερέας σφάγη πάνω στν γία Τράπεζα! 

Πέντε χρόνια ργότερα, τ 1826, ο Τορκοι το ρακλείου σχεδίαζαν ν προβον σ σφαγ τν Χριστιανν, κα πάλι στν Μητροπολιτικ Να το γίου Μην, στς 18 πριλίου, μέρα το Πάσχα, τν ρα τς ναστάσιμης Θείας Λειτουργίας γι ν πιάσουν τος Χριστιανος προετοίμαστους. 

Γι ντιπερισπασμ βαλαν φωτι σ διάφορα  πομακρυσμένα σημεα τς πόλης, ν πλισμένα στίφη εχαν συγκεντρωθε ξω π τ ναό, περιμένοντας τν ρα τς ναγνώσεως το Εαγγελίου γι ν εσβάλουν κα ν ρχίσουν τν σφαγή. 

Μόλις μως ρχισε νάγνωση μφανίσθηκε νας σπρομάλλης λικιωμένος ππέας πο τρεχε γύρω π τ να κραδαίνοντας τ ξίφος του κα κυνηγώντας τος πίδοξους σφαγες ο ποοι τράπηκαν πανικόβλητοι σ φυγή. 

τσι σώθηκαν ο πολύπαθοι Χριστιανο το ρακλείου π τν φοβερ κίνδυνο. Ο Τορκοι νόμισαν τι καβαλάρης ταν μουσουλμάνος πρόκριτος πεσταλμένος π τν Διοικητ τς πόλης γι ν ματαιώσει τν σφαγή. 

ταν διαμαρτυρήθηκαν στν Διοικητή, ατς τος διαβεβαίωσε τι δν γνώριζε τίποτε κα μάλιστα διαπιστώθηκε τι συγκεκριμένος πρόκριτος δν εχε βγε καθόλου π τ σπίτι του.  

Κατάλαβαν τότε ο Τορκοι τι πρόκειτο γι θαμα το γίου Μην, κοινοποίησαν τ γεγονς στος λληνες κα π τότε ο Μουσουλμάνοι ηλαβοντο πολ τν γιο, προσφέροντας μάλιστα κα δρα στ ναό του. 

Τ θαμα ατ το  γίου Μην καθιερώθηκε ν τιμται στ ράκλειο τν Τρίτη της Διακαινησίμου, πότε κα κτίθεται σ προσκύνηση, κατ τν σπερινό, λείψανο το γίου.

«Μεταξ τν δικημένων Πατέρων τς κκλησίας μας εναι κα σιώτατος πατρ Γεώργιος, Χατζή – Γεώργης, ποος εναι νας σύγχρονος γιος  τς ποχς μας, λλά, μπορομε ν πομε, κα μεγάλος γιος, νάλογα μ τν ποχή μας», γράφει Γέρων Παϊσιος γιορείτης. 

Γέρων Χατζή – Γεώργης (1809 – 1886), « μέγας κα περιβόητος σκητής», σκήτευσε στ γιον ρος π μακρ χρονικ διάστημα. π ρκετ χρόνια μενε στν Κερασιά, στ μεγάλο Κελ το γίου Δημητρίου κα γίου Μην, ς ποτακτικός του Πάπα – Νεόφυτου στν ρχ κα ς Γέρων τς Συνοδείας π τ 1848 κα πειτα. 

«Κάποτε, ν Γέροντας σχολετο μ τ ργόχειρο, κατ λάθος κατάπιε μεγάλη βελόνα κα προσευχήθηκε πρς τν μεγαλομάρτυρα ΜηνΣτάθηκε τότε γιος νώπιόν του, βαλε τ χέρι στν λαιμό του κα βγαλε τν βελόνα». 

Τ 1942, κατ τν Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο π τν Ρόμμελ δυνάμεις το ξονα στν φρικ εχαν καταφέρει ν προελάσουν τόσο στε ν εναι ρατς κίνδυνος ν φθάσουν στν Διώρυγα το Σουέζ. Στν περιοχ το λ λαμέϊν  (ραβικ παραφθορ το νόματος το γίου Μην).

Όπου βρίσκονταν τ ρείπια ναο το γίου Μην κα σως κα τάφος του, ο ντίπαλες δυνάμεις προετοιμάζονταν γι τν ποφασιστικ σύγκρουση ποία θ κρινε τ ν ο σύμμαχοι θ κατάφερναν ν παραμείνουν στν φρική. Μεταξ τν συμμαχικν στρατευμάτων βρισκόταν κα λληνικ στρατιωτικ δύναμη, ποία πρε μέρος στ μάχη. 

να π τ βράδια κενα, πολλο στρατιτες εδαν τν γιο Μην ν βγαίνει π τ ρείπια το ναο του δηγώντας  να καραβάνι μ καμλες, πως πεικονίζεται σ μία π τς παλαις γιογραφίες το ναο του, κα ν μπαίνει μέσα στ στρατόπεδο τν χθρικν δυνάμεων. 

μφάνιση ατ κατατρόμαξε τος Γερμανος κα πονόμευσε καίρια τ θικό τους, πράγμα πο συνέβαλε καθοριστικ στ νίκη τν συμμαχικν δυνάμεων.

Σ νταπόδοση τς εεργεσίας ατς το γίου παραχωρήθηκε στ Πατριαρχεο λεξανδρείας τόπος κενος κα ξανακτίσθηκε νας καθς κα μοναστήρι το γίου Μην.


Δεν υπάρχουν σχόλια: