Όνειρο ήταν και πάει το μεγαλύτερο έργο που
θα γινόταν στην Περιφέρεια του Πειραιά
Το έργο, μετά από 12 χρόνια διαδικασιών, πρωτοβουλιών, ενεργειών, μελετών κ.λπ., και ενώ είχε φτάσει στο στάδιο της ωρίμανσης, αφού είχαν μάλιστα αναδειχθεί οι κοινοπραξίες που θα έμπαιναν στην τελική φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση, τελικά… κόπηκε από την κυβέρνηση λόγω οικονομικής στενότητας, σύμφωνα με κάποιες πηγές, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα υψηλά κονδύλια που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζημιών από τις περσινές πλημμύρες στη Θεσσαλία. Το κόστος του έργου, βλέπετε, που θα έφτανε τα 500 εκατ. ευρώ περίπου, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Ασχέτως αν με τη μέθοδο της παραχώρησης δεν καλύπτει το κράτος όλη τη δαπάνη, αλλά μόνο ένα μέρος της…
Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί το 2016 και από τότε δεν έχει γίνει καμιά αξιόλογη πρόοδος. πάρα το γεγονός ότι θα γινόταν με το σύστημα της παραχώρησης και ήδη είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον τεράστιων κατασκευαστικών ομίλων, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Μυτιληναίος και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ Vinci. Ως αιτία της καθυστέρησης φέρεται το γεγονός ότι έχουν… κολλήσει στην Περιφέρεια Αττικής οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις του έργου. Η μελέτη των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υπουργείου Υποδομών έχει υποβληθεί από το 2021 στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος, η οποία μέσα σε λίγους μήνες την έστειλε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής για δημοσιοποίηση και διαβούλευση.
Η διαβούλευση ολοκληρώθηκε το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου και στη συνέχεια το Περιφερειακό Συμβούλιο έπρεπε να εκφέρει γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Όμως, αυτό δεν έγινε ποτέ και όλα είναι έκτοτε στον… αέρα. Την… ταφόπλακα στο έργο έβαλε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, καθώς πριν από λίγες μέρες ανακοίνωσε ότι η εταιρεία δικηγόρων Τρόβα, Οικονόμου, Καζολέα και συνεργατών, η οποία είχε αναλάβει ως νομικός σύμβουλος το έργο, αποχώρησε γιατί δεν υπήρχε πρόοδος στις διαδικασίες του διαγωνισμού για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του έργου.
Από τη στιγμή που επί τρία χρόνια δεν είχε προχωρήσει τίποτα και δεν υπήρχε η προοπτική να αλλάξει κάτι στο μέλλον, ο νομικός σύμβουλος εκτίμησε ότι δεν είχε λόγο ύπαρξης και… τα βρόντηξε. Γιατί, φυσικά, η Περιφέρεια Αττικής δεν έβαλε από μόνη της στο χρονοντούλαπο τη γνωμοδότηση για τη ΜΠΕ.
Από
κάπου πήρε εντολή να παγώσει τη διαδικασία. Από πού, είναι εύκολο να το
καταλάβουμε. Από τη στιγμή, λοιπόν, που εκείνοι που έδωσαν την εντολή να
μπλοκαριστεί το έργο έχουν και το μαχαίρι και το καρπούζι, η υποθαλάσσια ζεύξη…
πάει περίπατο. Να σημειώσουμε ότι ο νομικός σύμβουλος είχε καταθέσει και
εγγυητική επιστολή πριν από δέκα χρόνια, όταν ανέλαβε την αναδοχή του νομικού
μέρους του έργου, και τώρα, μετά την παραίτησή του, ζήτησε την αποδέσμευσή της,
κάτι που έγινε δεκτό από το υπουργείο Υποδομών.
Κάπως έτσι πέφτει η αυλαία σε ένα εμβληματικό έργο, που ακούγεται ότι θα γίνει, είτε ως γέφυρα είτε ως υποθαλάσσια ζεύξη, εδώ και 60 χρόνια. Τα τελευταία 12 είχε πάρει μπρος για τα καλά, το 2020 – 2021 έμοιαζε ότι είχε έρθει η πολυπόθητη στιγμή να αρχίσουν επιτέλους οι εργασίες και σήμερα είμαστε πάλι στο σημείο μηδέν. Να πούμε εδώ ότι οι κάτοικοι της Σαλαμίνας δεν ήταν θετικοί με την υλοποίηση του έργου και είχαν συνέχεια μια στάση που έδειχνε ότι θα το αποδέχονταν ως… αναγκαίο κακό.
Ίσως και αυτό να συνέβαλε στη ματαίωση των εξελίξεων, αφού η κυβέρνηση ενδεχομένως δεν ήθελε να ανοίξει ένα ακόμα μέτωπο, μετά απ’ όσα έχει ήδη ανοιχτά. Ό,τι και να συμβαίνει, το γεγονός είναι πως το όνειρο της ζεύξης της Σαλαμίνας με το Πέραμα ήταν πολύ ωραίο για να γίνει πραγματικότητα και πως θα πρέπει να αρχίσουμε να το ξανασυζητάμε μετά από… αλλά 60 χρόνια. Στην Ελλάδα ζούμε, τι περιμένουμε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου