18 Μαρτίου, 2024

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ

Από σήμερα μέχρι και μια εβδομάδα πριν την Μεγάλη Εβδομάδα εκτός Σαββάτου κάθε απόγευμα στους Ι. Ναούς διαβάζεται το Μικρό και το Μέγα Απόδειπνο. Τι είναι το Μικρό και το Μέγα Απόδειπνο και ποιο και πότε διαβάζουμε τη Σαρακοστή. Ποιο είναι το νόημα τους και ποιοι οι σημαντικότεροι ύμνοι του Μεγάλου Αποδείπνου.

Απόδειπνο, ονομάζεται η προσευχή που τελείται μετά το δείπνο. Τελείται το βράδυ, μετά το δείπνο, ως ευχαριστία για την πρόνοια του Θεού τη μέρα που πέρασε και ως ικεσία για τη διαφύλαξη του πιστού τη νύχτα που έρχεται.  Το Μέγα Απόδειπνο, χρησιμοποιείται κυρίως τα βράδια της περιόδου της Μεγάλης Σαρακοστής, ενώ για τα βράδια του υπόλοιπου χρόνου προτιμάται μια συνοπτική, συντομότερη εκδοχή του, που ονομάζεται Μικρό Απόδειπνο.

 Η κολουθία το  Μέγα Απόδειπνου

μία πολ μεγάλη κολουθία. 

Τ μκος της δν πρέπει ν μς παραξενεύει. Εναι καθαρ  μοναστηριακ  κα  γνωρίζουμε πόσο ο μοναχο θελαν ν παρατείνουν τν προσευχή τους, τόσο πού, ν ταν φυσικς δυνατόν, δν θ διέκοπταν ποτ τν δοξολογία το Θεο εσοδός της μως στος νοριακος ναος κα  χρήση της π  τος κοσμικος ερες κα τ λα δήγησε γρήγορα σ διέξοδο. τσι κατ  τν  ΙΔ΄ μ ΙΕ΄ αώνα  ναγκάσθηκαν ν κάνουν κα  μία  πιτομή της, πο  νομάσθηκε,γι ν διακρίνεται π τν ρχικ κτεν μορφή«μικρ πόδειπνο».Τ  λλο, τ  πλρες κα  παλαιό,  νομάσθηκε  τώρα «μέγα πόδειπνο». Εναι κοινς νόμος, τι τ νεώτερα πράγματα κα τ συντομότερα κερδίζουν γρήγορα δαφος.

Ατ  συνέβη κα  μ τ μικρ πόδειπνο. Τ «μικρ» κα νεώτερο πισκίασε τ  παλαι κα μεγάλο, κα περιόρισε τν τέλεσή του μόνο κατ τς νήστιμες μέρες τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Όπο λόγω τς ερότητας τς περιόδου ατς κα τς συντηρητικότητας τν κολουθιν της, μποροσε ν βαστάσει τ βάρος τς  κτενος  ρχαϊκς  κολουθίας. Έτσι σήμερα χουμε τν εκαιρία ν παρακολουθήσουμε τν τέλεση το μεγάλου ποδείπνου κα στος νοριακος ναος  π τν Δευτέρα ς τν Πέμπτη τν βδομάδων τς μεγάλης Νηστείας, Τς δ Παρασκευς μαζ μ τος χαιρετισμος τν κολουθία το μικρο ποδείπνου.

Στς πόλοιπες κτός τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς μέρες τελεται, κατ’ δίαν στ σπίτια π τος ερες κα ελαβες λαϊκος  π κοινο στ μοναστήρια, τ μικρ πόδειπνο.Τ θέμα το ποδείπνου εναι διπλό, νάλογο πρς τν ρα τς τελέσεώς του·εχαριστία δηλαδ κατ πρτον κα δοξολογία γι τν διέλευση τς μέρας κα δέηση γι τν «πρόσκοπτο» κα «λευθέρα φαντασιν», κατ τν Μέγα Βασίλειο, νάπαυση κατ τν περχόμενη νύκτα.

Μ τ πρτο θέμα συμπλέκονται κα λλα συναφ. Μία νασκόπηση τν ργων τς μέρας γενν σφαλς τν νάγκη γι ατηση συγγνώμης γι τς ποικίλες παραβάσεις μας, να ντονο συναίσθημα μετανοίας.  συναναστροφ μ τος δελφούς μας γέννησε σφαλς δυσαρέσκειες κα νδεχομένως προκάλεσε ντιδικίες κα μίση. Εναι καιρς λα ατ ν πανορθωθον μ τν μοιβαία συγχώρηση κα συνδιαλλαγή.

Μ τ δεύτερο πάλι θέμα συνδέεται  μολογία τς ρθς πίστεως, γι ν μς βρε  θάνατος  στερε στερεωμένους στν  ληθιν μαρτυρία κα μολογία, κατ  τος Πατέρες. Κα λα ατ  τ θέματα κατακλείει κα   δέηση γι τν ταχεία  π  τν  πνο  ξανάσταση γι ν μ  σιγήσει π πολ τ στόμαπο  δοξολογε τ  «κρίματα»το  Θεο πως κα λες ο κολουθίες τς κκλησίας μας τσι κα τ πόδειπνο   ποτελεται  π ψαλμούς, μνουςκα εχές. 

λα χουν κλεγε μ βάση τ πι πάνω θέματα. Στ τρία μέρη το μεγάλου  ποδείπνου κα στν πιτομ τν «καιριωτάτων» το  μεγάλου, πο περιέχονται στ να μέρος το μικρο, βρίσκει κανες  κλεκτος νυκτερινος ψαλμούς. Όπως  4ος μ τ «ν ερήνη π τ ατ κοιμηθήσομαι κα πνώσω»,  6ος μ τ «λούσω καθ’ κάστην νύκτα τν κλίνην μου, ν δάκρυσί μου τν στρωμνήν μου βρέξω», 

Ο 12ος μ τ «φώτισον τος φθαλμούς μου, μήποτε πνώσω ες θάνατον»,  30ός μ τ «ες χερας σου παραθήσομαι τ πνεμα μου»,  90ός μ  τ  «ο φοβηθήση π φόβου νυκτερινο… π  πράγματος  ν σκότει διαπορευομένου».  Φράσεις γεμάτες βαθει πίστη κα γκατάλειψη στ λεος το Θεο. Θ βρε τν περίφημο ψαλμ τς μετανοίας, τν 50ό. τ «λέησόν με,  Θεός, κατ τ μέγα λεός σου…», κα κείμενα γεμάτα μετάνοια κα συντριβή, πως τν προσευχ το Μανασσ βασιλέως τς ουδαίας.

π τς εχς κτς π τν τόσο γνωστ εχ πρς τν Θεοτόκο το μοναχο τς Μονς τς Εεργέτιδος Παύλου «σπιλε,  μόλυντε…» Κα  τν σύντομη κα  περιεκτικ  «πικοίτιο»  εχ στν Κύριον μν ησο Χριστ το μοναχο ντιόχου το  Πανδέκτου  «Κα  δς μν, δέσποτα, πρς πνον  πιοσιν  νάπαυσιν σώματος κα ψυχς…».Θ πρεπε ν μνημονεύσουμε τν θαυμάσια εχ πο ποδίδεται στν Μέγα Βασίλειο «Κύριε. Κύριε,  ρυσάμενος μς π παντς βέλουςπετομένου μέρας…».

Ατ συγκεφαλαιώνει κατ να παράμιλλο τρόπο τ ατήματα τς πρ το πνου προσευχς το πιστο. Βρίσκεται στ «ρολόγια» κα σ λα τ προσευχητάρια, πο κυκλοφορον μεταξ τν πιστν. Κα μόνη  προσεκτικ νάγνωσή της, κα  μάλιστα στν πρ το πνου προσευχή, εναι καν ν γεμίσει τ ψυχ το νθρώπου π τ πι ερ  ασθήματα.

Τ πόδειπνο περιλαμβάνει κα τν ψαλμωδία τροπαρίων κα μάλιστα τριν ρχαίων μνων, πο χουν μως παραλειφθε κατ τν σύνταξη τς κολουθίας το μικρο ποδείπνου. Σήμερα δν ψάλλονται πι παρ μόνο κατ τν περίοδο τς Τεσσαρακοστς, στ μέγα πόδειπνο. πρτος, τ γνωστ «Μεθ’ μν  Θεός»ναι μία κλογ π τν δ το σαΐα, πο βρίσκεται στ 8ο κα 9ο κεφάλαιο το μώνυμου προφητικο βιβλίου τς Παλαις Διαθήκης.

Εναι νας μνος θριάμβου κα γκαρτερήσεως. Ψάλλεται κατ στίχο κατ τν ρχαο τρόπο, μ φύμνιο τ «τι μεθ’ μν  Θεός». Κατ τν γιο Πατέρα Μάρκο τν Εγενικ μνος ατς ψάλλεται στ πόδειπνο «κατ τς νεργείας τν δαιμόνων… πο κδηλώνουν τν πονηρ δύναμή τους κατ τ νύκτα». 

 δεύτερος μνος εναι να ρχαϊκ πρωτοχριστιανικ ποιητικ κείμενο σ στίχους νδεκασύλλαβους, πο τ βρίσκομε κα σ πάπυρο το 6ου αώνα. Δοξολογία γγελικ κα νθρώπινη πρς τ δημιουργ κα δέηση νώνονται ρμονικ στ ραο ατ μνογράφημα τ « σώματος φύσις τ χερουβείμ…»Τέλος νας τρίτος μνος λαϊκς μπνεύσεως. Εναι γεμάτος κατάνυξη κα σύντονη δέηση. λοι ο γιοι προβάλλονται στ Θε γι πρεσβεία πρ μν τν μαρτωλν. 

ρχίζει μ τ «Παναγία Δέσποινα Θεοτόκε πρέσβευε πέρ μν τν μαρτωλν».Τα τροπάρια «Ως φοβερά η κρίσις σου Κύριε…», που ψάλλονται στο Μέγα Απόδειπνο την Τρίτη και την Πέμπτη, ανάγονται στον 6ο αιώνα. Ενώ τα κατανυκτικά τροπάρια «Ελέησον ημάς…» αποδίδονται στον άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό (7ος – 8ος αι.). 

Τα τροπάρια αυτά ψάλλονται σε ήχο πλ. β΄ αλλά, όπως σημειώνεται σε κάποια χειρόγραφα, «χύδην». Δηλαδή μ’ ένα υποτυπώδες μέλος όπως μάς έχει διασωθεί από την προφορική παράδοση. Η παρατήρηση του αγίου Συμεών Θεσσαλονίκης είναι καίρια: «Και αι καθολικαί εκκλησίαι πάσαι ανά την οικουμένην απαρχής ταύτης ετέλουν μελωδικώς, μηδέν χωρίς λέγουσαι μέλους».

Τίποτε στις ακολουθίες μας δεν διαβάζεται ξηρά και με στόμφο ή επιτήδευση. Πρέπει να υφέρπει πάντοτε, ακόμα και στα αναγνώσματα, ένα υποτυπώδες μέλος. Η Δοξολογία «Δόξα εν υψίστοις Θεώ», που είναι ένας από τους αρχαιότερους ύμνους της Εκκλησίας-μεγάλο μέρος της χρονολογείται τον 4ον αιώνα- στο Απόδειπνο δεν ψάλλεται, απλώς διαβάζεται.

Κι αυτό διότι η μελισματική απόδοσή της αποτελεί έκφραση και σύμβολο του πανηγυρικού χαρακτήρα μιας εορτής, ενώ ο χαρακτήρας της ακολουθίας του αποδείπνου είναι εντελώς διαφορετικός. Κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής μέχρι και την Μεγάλη Τρίτη, τελείται στους Ί. Ναούς (ή στο σπίτι μας, εάν δε μεταβούμε στο Ναό):

-από Δευτέρα μέχρι και Πέμπτη το Μέγα Απόδειπνο, 

Παρασκευή και Σάββατο το Μικρό Απόδειπνο (την Παρασκευή 

μαζί με το Μικρό Απόδειπνο, ψάλλονται οι Χαιρετισμοί 

στην Υπεραγία Θεοτόκο)

-Γιά τίς Κυριακές τς Μ. Τεσσαρακοστς γιά τίς Μονές 

προβλέπεται  τό Μέγα Απόδειπνον (κι ατό στήν χμα μορφή 

τν τεσσαρακοστν Χριστουγέννων καί γ. ποστόλων καί 

κτός τς Κυριακς τς Τυρινς γιά λλα), λλά γιά τόν 

κόσμο/νορίες τό μικρό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: