Πάντων προστατεύεις, Ἀγαθή, τῶν καταφευγόντων
ἐν πίστει τῇ κραταιᾷ σου χειρί· ἄλλην γὰρ οὐκ ἔχομεν
ἁμαρτωλοὶ πρὸς Θεόν, ἐν κινδύνοις καὶ θλίψεσιν,
ἀεὶ μεσιτείαν, οἱ κατακαμπτόμενοι ὑπὸ πταισμάτων
πολλῶν, Μῆτερ τοῦ Θεοῦ τοῦ Ὑψίστου· ὅθεν σοι
προσπίπτομεν· Ῥῦσαι πάσης περιστάσεως
τοὺς δούλους σου.
Ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ λοιπόν ἔδειξε στούς Ἀποστόλους,
πού ἤδη
τό γνώριζαν, τό σύμβολο τῆς
ἀναχωρήσεώς
της, τό φοίνικα, τούς μετέδωσε ἐπίσης
εὐλογία
καί ἀνάλογη
παρηγοριά.Αφοῦ τούς μίλησε
γιά τήν ἔξοδό
της καί τούς προθυμοποίησε γιά τό κήρυγμα, τούς εἶπε μέ λίγα
λόγια ὁλόκληρη
τήν οἰκονομία
τῆς
ἀποστολῆς τους.
Ἔπειτα ἀσπάσθηκε τόν
Πέτρο καί τούς ἄλλους
Ἀποστόλους,
"χαίρετε", λέγοντας, "τέκνα καί φίλοι καί μαθηταί τοῦ Υἱοῦ καί Θεοῦ μου.Νά
αἰσθάνεστε
εὐτυχεῖς, πού ἀξιωθήκατε
τέτοιο δάσκαλο καί Δεσπότη καί νά ὑπηρετεῖτε τέτοια
μυστήρια καί νά μετέχετε τῶν
διωγμῶν
καί τῶν
παθημάτων του, γιά νά γίνετε κοινωνοί τῆς δόξας καί τῆς Βασιλείας
Του". Ἀφοῦ τούς μίλησε
γιά τά τελευταία γεγονότα, τούς ζήτησε νά ψάλλουν τούς ἐπιτάφιους ὕμνους, ἐνῶ Ἐκείνη ἄρχισε τίς
πρός τόν Θεό εὐχαριστίες
της.
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ:«Σέ
εὐλογῶ", ἔλεγε, Δέσποτα καί Θεέ καί Υἱέ
τοῦ
Θεοῦ
τοῦ
προανάρχου σου Πατρός καί δικέ μου υἱέ, τῆς δούλης
σου, γιά τήν φιλανθρωπία σου. Σέ εὐλογῶ, πού μᾶς λύτρωσες ἀπό τήν
κατάρα καί μᾶς
ἔδωσες
τήν εὐλογία.
Σέ εὐλογῶ τόν αἴτιο ὅλων τῶν ἀγαθῶν μας, τῆς ζωῆς, τοῦ φωτός, τῆς εἰρήνης, τῆς
δυνατότητας νά γνωρίσουμε τόν Πατέρα σου καί τό συνάναρχό σου καί ζωοποιό Πνεῦμα.
Σέ εὐλογῶ Λόγε, πού εὐλόγησες τήν
κοιλιά μου κατοικώντας σ' αὐτὴ μέ ἀνέκφραστο
τρόπο. Σέ εὐλογῶ, πού μέ
τέτοιο τρόπο μᾶς
ἀγάπησες
ὥστε
καί γιά μᾶς
νά σταυρωθεῖς
καί νά πεθάνεις. Σέ εὐλογῶ, πού
κατέστησες μακαρία τήν κοιλιά μου καί πιστεύω ὅτι θά ἐκπληρωθοῦν καί ὅλα τά ἄλλα, γιά τά ὁποῖα μοῦ ἔχεις
μιλήσει».
Η ΠΑΡΑΔΟΞΗ ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ:Μετά ἀπό
αὐτά
τά λόγια ἀκολούθησε
ἀμέσως
ἡ
παράδοξη κάθοδος τοῦ
Υἱοῦ της πού
συνοδευόταν ἀπό
τούς Προφῆτες,
τούς Πατριάρχες καί ὅλους
τοὺς
Δικαίους. Μπροστά πήγαιναν οἱ
Ἄγγελοι
καί Ἀρχάγγελοι
καί ὅλες
οἱ
ὑπόλοιπες
Ἀγγελικές
δυνάμεις. Τότε ὁ
ἀέρας
καί ὁλόκληρο
τό σπίτι γέμισε.
Ὅλα
ἐκεῖνα πού ἡ Παρθένος
προγνώριζε, τότε τά ἔβλεπε
μπροστά της, ἐνῶ οἱ ἄλλοι ἔβλεπαν μέρος
ἀπό
αὐτά
τά θαυμάσια, ὁ
καθένας ἀνάλογα
μέ τήν ἁγιότητά
του. Ἔτσι
ἡ
δεύτερη κατάβαση ἔγινε
ἐνδοξότερη
καί φρικωδέστερη τῆς
πρώτης, καί προφανεστέρα γιά ὅσους
εἶχαν
ὅραση
πνευματική.
Δέν ἦσαν
μόνον παρόντα τά κατώτερα ἀγγελικά
τάγματα καί δυνάμεις, ἀλλά
καί αὐτά
ἀκόμη
τά Σεραφείμ καί τά Χερουβείμ καί οἱ Θρόνοι παρευρίσκονταν μέ φόβο,
ἱεραρχικά
σύμφωνα μέ τήν τάξη τους. Ἔβλεπαν
μέ φόβο ὄχι
μικρότερο (ἴσως
μεγαλύτερο θά ἔλεγα,
ἄν
ἐπιτρεπόταν),
γεμάτοι ἔκπληξη
γιά τήν δεύτερη κένωση καί συγκατάβασή του.
Ὅ,τι ἔγινε ἄλλοτε γιά
χάρη ὁλόκληρου
τοῦ
ἀνθρωπίνου
γένους, τώρα γιά μιὰ
μόνο ψυχή, γιά μιὰ
μόνον γυναίκα γινόταν ἕνα
τέτοιο θαῦμα.
Ἡ
συνοδεία ἦταν
λαμπρή καί πολυάριθμη, ὅπως
ἅρμοζε
γιά τήν ἄφιξη
τοῦ
Δεσπότη καί τήν ἀναχώρηση
τῆς
Δέσποινας.
Αλλά
ἡ
θέαση αὐτῶν πού
γίνονταν, ὅπως
ἤδη
εἶπα,
γινόταν μόνον ἀπό
τούς καθαρούς, ἄν
καί ἡ
παρουσία τοῦ
Δεσπότη ἦταν
ἀκατανόητη
καί σ' αὐτούς
τούς Μαθητές καί Ἀποστόλους
πού ἦσαν
γεμάτοι ἀπό
τή δύναμη τῆς
χάριτος τοῦ
Ἁγίου
Πνεύματος, πού κατοικοῦσε
μέσα τους.
Παρευρισκόταν ἐκεῖ ὁ Χριστός μέ
σῶμα
καί μορφή πλήρως θεωμένη, λαμπρότερη τῆς ἀστραπῆς καί τῆς λάμψεώς
της, ἀπό
ὅ,τι
στό Θαβώρ, ἀλλά
μικρότερη τῆς
φυσικῆς
της λαμπρότητας ἐνῶ οἱ Ἀπόστολοι ἦσαν σάν
νεκροί. Ὁ
Κύριος ἀμέσως
τούς λέγει, "εἰρήνη
ὑμῖν".
Όπως ἄλλοτε ὅταν «εἰσῆλθε τῶν θυρῶν
κεκλεισμένων», στό ἴδιο
σπίτι πού μαζεύτηκαν καί τότε καί τώρα, τό σπίτι τοῦ Ἰωάννη. Τότε
συγκεντρώθηκαν γιά τόν φόβο τῶν
Ἰουδαίων.
Σήμερα τούς συγκέντρωσε αὐτή
πού γέννησε τόν Κύριο, ἡ
ὁποία
καί κατοικοῦσε
σ' αὐτό
μέ τόν ἀγαπημένο
καί παρθένο μαθητή του, τό δεύτερο καί θετό υἱό της.
Ἀκούοντας οἱ Μαθητές αὐτήν τή
γλυκειά, τήν ἤρεμη
καί γνώριμη φωνή, πῆραν
θάρρος στό σῶμα
καί στή ψυχή καί, ὅσο
τούς ἦταν
δυνατό, ὕψωσαν
τά μάτια τους πρός τόν ἥλιο,
τήν ὥρα
πού Ἐκεῖνος χαμήλωνε
λίγο τή λαμπρότητα τῆς
ἀνατολῆς του καί
τούς περιέλαμπε μέ μικρότερο φωτισμό.
Ἀλλά ἄς σταθοῦμε λίγο στά ἐπιθανάτια τῆς Παρθένου. Ἡ ψυχή της
βρίσκεται σέ μία μεγάλη συγκίνηση καί σχεδόν σκιρτᾶ καί
προφθάνει ἀσυγκράτητη
καί τρέχει νά ἀπομακρυνθεῖ ἀπό τό σῶμα ὥστε τό
γρηγορότερο νά βρεθεῖ
μέ τόν Υἱό
της καί νά προσπέσει στά χέρια του καί νά ἀναχώρησει μαζί του.
Πῶς ἦταν δυνατό
νά ὑπομείνει
αὐτή
τή χαρά, ὅπως
τή λύπη τόν καιρό τοῦ
Πάθους, καί πῶς
ἐμεῖς νά μήν ἐπιθυμοῦμε νά ποῦμε πώς αὐτή δέν
πέθανε, ἄν
καί δέν τό λέμε αὐτό,
γιά νά μήν ποῦμε
πρωτάκουστα διδάγματα. Δάκρυσε, καί πάλι ἔγινε ἀνώτερη τῶν δακρύων ἀπό τή μεγάλη
εὐτυχία
καί τό παράδοξο θέαμα, ὅταν
εἶδε
μέ σῶμα
ἐκεῖνον, πού
λίγο παλιότερα τόν εἶδε
νά σύρεται, νά καθυβρίζεται καί νά κτυπιέται.
Ενῶ
περιβαλλόταν ἀπό
τόσες μυριάδες Ἀγγέλων,
ἀπό
τόση λαμπρότητα καί τόση δόξα. Ἔβλεπε
τό πρόσωπο καί τή μορφή ἐκείνου,
πού ἄλλοτε
τόν κορόιδευαν καί τόν ἔφτυναν,
πού ἦταν
ντυμένος τήν κόκκινη χλαίνα τῆς
ντροπῆς,
νά περιβάλλεται τώρα μέ τόση ἀξία
καί λαμπρότητα.
Αὐτόν
πού δέν εἶχε
οὔτε
εἶδος
οὔτε
ὀμορφιά,
τώρα νά ἀστράφτει
ἀπό
τήν ὀμορφιά
τῆς
θεότητάς του. Ἔβλεπε
τόν ἄλλοτε
νεκρό πού καταδικάστηκε σάν ἀντίθεος,
Θεό καί Βασιλέα καί Κριτή τῶν
πάντων, ἀθάνατο
καί ἀνίκητο. Ὤ,
πῶς
ζοῦσε
καί πάλι μέσα στίς ἀντιθέσεις,
ὅπως
τόν καιρό τῆς
Σταυρώσεως. Τό ὅραμα
τή γέμιζε εὐφροσύνη,
χαιρόταν ὑπερβολικά
ἡ
ψυχή της.
Αλλά
συστελλόταν ἐπειδή
ἀναχωροῦσε πρός ἐκείνη τή
δόξα καί λαμπρότητα. Τώρα πλέον δοξολογοῦσε περισσότερο ἀπό πρίν ἐκεῖνον πού τήν
δόξασε. Προσευχόταν γιά τούς Ἀποστόλους
καί γιά ὅλους
τοὺς
παρόντες, ἱκέτευε
γιά τούς πιστούς ὅλης
τῆς
γῆς
ἤ
μᾶλλον
γιά ὅλο
τόν κόσμο καί αὐτῶν ἀκόμη τῶν ἐχθρῶν καί τῶν σταυρωτῶν.
Ζητοῦσε νά λάβει ἀπό τό
Δεσπότη κάποιο λόγο ἤ
κάποιο σημεῖο
ὡς
ἐγγύηση
τῆς
σωτηρίας τους, ἁπλώνοντας
ἱκετευτικά
τά χέρια ἐκεῖνα μέ τά ὁποῖα τόν ἀγκαλίαζε,
κινώντας τή γλώσσα καί τά χείλη μέ τά ὁποῖα τόν ἀσπαζόταν,
θυμίζοντας τόν θηλασμό του, καί κλαίοντας ἀπό εὐτυχία, ἔκαμε τό πᾶν, λέγοντας ἀποχαιρετιστήριους
λόγους καί προσευχές.
Τότε ἀρχίζουν
τήν ὑμνωδία
οἱ
Ἄγγελοι
καί ὅλοι
μένουν ἀκίνητοι
καί ἐκστατικοί,
ὄχι
ἀπό
φόβο ἀλλά
ἀπό
χαρά. Οἱ
Ἀπόστολοι
ἀντιφωνοῦν μέ τή δική
τους ψαλμωδία, καί ἔτσι,
περνώντας ἀπό
τό πανάγιο στόμα ἡ
ὑπεραγία
ψυχή της, σάν σέ ὕπνο,
παραδίδεται στόν Υἱόν
της, ξεφεύγοντας τούς πόνους τοῦ
θανάτου.
Όπως
τούς διέφυγε καί κατά τήν γέννηση ἤ μᾶλλον μέ τήν ἴδια καί
μεγαλύτερη χαρά καί ὅπως
τότε, ὅταν
ἀνέκφραστα
γεννιόταν ἀπ'
αὐτή
ὁ
Υἱός
καί Θεός της, καί τώρα πού αὐτή
πήγαινε πρός τόν Θεό, ὁ
ὁποῖος βρισκόταν
μπροστά της ὄχι
μόνο νοερά ἀλλά
καί αἰσθητά.
Ἀμέσως
ὅλοι
οἱ
Ἄγγελοι
ἄρχισαν
νά ψάλλουν, καί μετά τοῦ
πνεύματος μέν ἔβγαινε
κάποια ἄφθονη
καί ἀνεξήγητη
εὐωδία,
ἐνῶ τό σῶμα περιβαλλόταν
ἀπό
πλούσιο καί ἀπλησίαστο
φῶς,
ὥστε
καί ὁ
ἀέρας
γέμισε ἀπό
ἤχους
καί ἄσματα,
περισσότερο ὅμως
ἀπό
τήν εὐχάριστη
εὐωδία,
τό δέ σῶμα
ἀκτινοβολοῦσε ἀπό παντοῦ.
Ώστε νά
γίνεται κάπως ἀθέατο.
Ἔτσι
λοιπόν διαμοιράζονται τήν Παρθένο, οἱ μαθητές καί ὁ Διδάσκαλος,
τά ἐπίγεια
καί τά οὐράνια,
ὅπως
καί μετά ἀπό
λίγο ὁ
οὐρανός
καί ὁ
παράδεισος. Ὁ
Κύριος καί τά γύρω ἀπό
αὐτόν
λειτουργικά πνεύματα πῆραν
τή ψυχή, ἐνῶ οἱ μαθητές τό
σῶμα.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΚΑΙ
ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΑΡΑΚΛΗΤΙΚΟΥ ΚΑΝΟΝΑ
Διαβάστε εδώ…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου