Η λέξη βάρβαρος, είναι ελληνική. Η αυτοκρατορική Ρώμη την κληρονόμησε ως barbarus. Η αρχική έννοια της λέξης βάρβαρος σήμαινε «ακατανόητη ομιλία», υποστηρίζει σε άρθρο του ο Pepe Escobar αναφέροντας ότι ο Όμηρος περιγράφει τους βαρβαρόφωνους («ακατανόητου λόγου»), εκείνους που δεν μιλούν ελληνικά ή τα μιλούν πολύ άσχημα.
Ο
Αριστοφάνης πρότεινε ότι ο Γοργίας ήταν βάρβαρος επειδή μιλούσε μια ισχυρή
διάλεκτο της Σικελίας. Barbaru σήμαινε «ξένος» στα Βαβυλωνιακά-Σουμεριανά. Ήταν
λοιπόν η ομιλία που καθόρισε τη βάρβαρη γλώσσα σε σύγκριση με την ελληνική. Ο
Θουκυδίδης πίστευε ότι ο Όμηρος δεν χρησιμοποιούσε «βαρβάρους» επειδή στην
εποχή του οι Έλληνες «δεν είχαν ακόμη χωριστεί έτσι, ώστε να έχουν ένα κοινό
όνομα ως αντίθεση».
Το θέμα είναι ξεκάθαρο: Ο βάρβαρος ορίστηκε σε αντίθεση με τον Έλληνα. Οι Έλληνες επινόησαν τη βαρβαρική έννοια μετά τις περσικές εισβολές από τον Δαρείο Α’ και τον Ξέρξη το 490 και το 480-479 π.Χ. Άλλωστε έπρεπε να διαχωριστούν σαφώς από τους μη Έλληνες. Ο Αισχύλος τους χαρακτηρίζει όταν έγραψε τους Πέρσες το 472 π.Χ.
Αυτό ήταν το σημείο καμπής, μετά από αυτό «βάρβαροι» ήταν όλοι που δεν ήταν Έλληνες - Πέρσες, Φοίνικες, Φρύγες…Προσθέτοντας στο σχήμα ότι όλοι αυτοί οι βάρβαροι ήταν μοναρχικοί. Η Αθήνα, νέα δημοκρατική, θεώρησε ότι είναι το ισοδύναμο της δουλείας. Η Αθήνα εκτίμησε την «ελευθερία» - που ανέπτυξε πως ισοδυναμούσε με τον αυτοέλεγχο, το θάρρος, τη γενναιοδωρία.
Αντίθετα, οι βάρβαροι - και οι σκλάβοι - ήταν παιδαριώδεις, εξωφρενικοί, παράλογοι, απείθαρχοι, δειλοί, εγωιστές, άπληστοι. Η ιστορία έχει δείξει ότι αυτή η κοσμοθεωρία όχι μόνο μετανάστευσε στη Ρώμη αλλά μετά, μέσω του Χριστιανισμού μετά στο Βυζάντιο, στην «ανώτερη» Δύση, και τελικά στο υποτιθέμενο «τέλος της ιστορίας» της Δύσης την «αυτοκρατορική» Αμερική.
Με όλα αυτά κατά νου, ορισμένες ερωτήσεις παραμένουν αναπάντητες: Είναι όλοι οι βάρβαροι ανεπανόρθωτοι βάρβαροι - άγριοι, μη πολιτισμένοι, βίαιοι;Ο «πολιτισμένος», σε πολλές περιπτώσεις, μπορεί επίσης να θεωρηθεί βάρβαρος; Και πού είναι η Μπαρμπαριά σήμερα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου