10 Μαΐου, 2020

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ κ. ΒΛΑΣΗ ΦΕΙΔΑ ΣΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟ

Η αρχή της εκκλησιαστικής οικονομίας
στην προστασία της θείας λατρείας

ΒΛΑΣΙΟΣ Ι. ΦΕΙΔΑΣ
κ. Κυριάκος Κυριαζόπουλος, πίκουρος Καθηγητής το κκλησιαστικο Δικαίου στή Νομική Σχολή το Α.Π.Θ. καί Θεολόγος, μέ σειρά δημοσιευμάτων του σκε ξύτατη κριτική στόν τρόπο, μέ τόν ποο Μακαριώτατος ρχιεπίσκοπος θηνν καί πάσης λλάδος, Διαρκής . Σύνοδος, . Σύνοδος τς εραρχίας καί νοριακός Κλρος ντιμετώπισαν τό θέμα τς φειλετικς προστασίας τς ζως το ελαβος πληρώματος τς κκλησίας πό τήν όρατη και σύμμετρη παγκόσμια πειλή το κορονοϊο.

πειλή ατή προβλήθηκε μοφώνως πό τήν ρμόδια λληνική καί διεθν πιστημονική ρευνα καί βεβαιώθηκε μέ τίς γνωστές πλέον τραγικές συνέπειες σέ σους λαούς διαφόρησαν γιά τήν μεση ντιμετώπισή τους.

 στόσο, στό τελευταο λιβελλογραφικό καί βριστικό δημοσίευμά του κ Θεολόγων πίκουρος Καθηγητής το κκλησιαστικο Δικαίου πικρίνει φελς καί κρίτως τήν παρατιθέμενη σύντομη μέν, λλ’μως σπουδαία ξ πόψεως κκλησιαστικο Δικαίου «δήλωση» το Μακ. ρχιεπισκόπου στή «Συνέντευξή» του στόν Antenna.

« κκλησία βαδίζει πάνω στήν κρίβεια καί στήν οκονομία. κρίβεια εναι κάτι πού τό θέλουμε στή ζωή μας, λλά δέν ρχονται λα πως τά θέλουμε. Σέ ατό τό σημεο ρχεται κκλησία μέ τήν οκονομία… κκλησία διά μέσου λων τν αώνων χει ποδείξει τι χει τή δυνατότητα νά προσαρμόζεται καί νά οκονομε τόσο ς πρός τό σύνολο τν νθρώπων, σο καί ς πρός καθένα χωριστά…

κε πού χρειάζεται οικονομία εναι συνάθροιση καί κε συνεννούμεθα μέ τήν Πολιτεία, ποία δέν χει λόγο γιά τήν θεία κοινωνία, χει μως λόγο γιά τήν συνάθροιση γιά τήν προστασία τς ζως τν νθρώπων… κκλησία βρίσκει πάντα τόν τρόπο νά θεραπεύσει, δηλαδή νά βοηθήσει τόν νθρωπο. Ατό γίνεται τώρα σέ συνεργασία μέ τήν Πολιτεία…».

σημαντική ατή «δήλωση» το Μακ. ρχιεπισκόπου, ποία κφράζει καί τή σύμφωνη γνώμη τς συντριπτικς πλειοψηφίας τς . Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος, κτός πό λάχιστες δεοληπτικές διοτελες διαφωνίες ρισμένων ρχιερέων, εναι αθεντική ννοια τόσο τς μόφωνης κανονικς παραδόσεως, σο καί τς διαχρονικς κκλησιαστικς πράξεως γιά τά ρια τς φαρμογς τς κκλησιαστικς οκονομίας, τήν ποία θά πρεπε νά γνωρίζει πίκουρος Καθηγητής γιά νά ποφευχθον χι μόνο ο κανονικές, λλά καί ο πικίνδυνες συνταγματικές συγχύσεις του, τοι:

α’. προφανς βάσιμη καί σαφς σφαλμένη πικίνδυνη σύγχυση, τι δθεν Οκονομία προσδιορίζει τά ρια τς κκλησίας καί χι βεβαίως τι κκλησία σκε πάντοτε καί ρίζει ατοδικαίως τά καθιερωμένα ρια τς κκλησιαστικς οκονομίας, κατά τήν σκησή της μάλιστα στούς ελαβες πιστούς, πως καί στή συγκεκριμένη περίπτωση τς ναστολς πρός καιρόν τς δημόσιας θείας λατρείας γιά τήν προστασία τς ζως τν πιστν πό τήν όρατη ατή παγκόσμια πειλή. Η ποία δέν φήνει πλέον περιθώρια λλων πιλογν καί πιβάλλει παραιτήτως τήν μεση φαρμογή τς κκλησιαστικς οκονομίας.

β’. παντελς βάσιμη ποσύνδεση τς προστασίας τς θείας λατρείας πό τήν προστασία το θείου δώρου τς ζως, μέ τήν σφαλμένη μάλιστα γνώμη, τι δθεν λόγ πιδημίας παγόρευση τς συμμετοχς τν πιστν στή θεία Λειτουργία δέν συναντται καθόλου στήν κκλησιαστική παράδοση, ποία μως ποσκοπε φελς στήν αθαίρετη ποσύνδεση τς θείας λατρείας τν πιστν καί πό τήν ατονόητη φειλετική μέριμνα τς κκλησίας γιά τήν προστασία το θείου δώρου τς ζως τους.

Η ὁποία ταν πάντοτε χι βεβαίως μία ποκειμενική πιλογή τς κκλησιαστικς γεσίας, λλά σαφς μία διαχρονική δεσμία ποχρέωσή της γιά τήν πρόληψη ποτροπή ποιασδήποτε πικίνδυνης πειλς, τοι κόμη καί μέ τήν ποφυγή λατρευτικν συνάξεων, χι μόνο στούς διωγμούς τν πρώτων αώνων, λλά καί σέ λες τίς περιόδους μεταδόσεως τς πανώλης καί ποιασδήποτε λλης μεταδοτικς πικίνδυνης πειλς γιά τήν ζωή τν πιστν, πως λ.χ. τόσο πό τόν ατοκράτορα ουστινιανό (527-565), σο καί πό τόν πρτο Κυβερνήτη τς λλάδος ατρό ω. Καποδίστρια (1828-1831) κ.., γι’ατό στίς περιόδους ατές ο πιστοί τηροσαν πάντοτε ελαβς τήν ποστολική παράδοση τς «κατ’οκον» προσευχς.

γ’. κριτη ταύτιση το θεμελιώδους συνταγματικο δικαιώματος τς θρησκευτικς λευθερίας μέ τό παρεπόμενο δικαίωμα τν πιστν νά συνέρχονται λευθέρως καί κωλύτως στίς λατρευτικές τους συνάξεις, συμφώνως μάλιστα πρός τό ρθρο 13 το σχύοντος Συντάγματος, ποία μως παραθεωρε θετε αθαιρέτως τι στό ρθρο ατό φ’νός μέν τό κύριο συνταγματικό δικαίωμα εναι σεβασμός τς θεμελιώδους ρχς τς «θρησκευτικς λευθερίας», μία πό τίς πτυχές τς ποίας εναι καί «λευθερία τς λατρείας», φ’τέρου δέ τι ελογος σεβασμός τς προστασίας τς ζως το νθρώπου πρξε πάντοτε τό ψιστο δικαίωμα, μεταξύ τν φυσικν δικαιωμάτων το νθρώπου, σέ λες τίς Διεθνες Διακηρύξεις γιά τά νθρώπινα δικαιώματα.

δ’. αθαίρετη μφισβήτηση το καθιερωμένου κανονικο δικαιώματος τς κκλησίας νά τελε τή θεία Λειτουργία λλες ερές κολουθίες σέ μεγάλες ορτές το τους κόμη καί χωρίς συμμετοχή τν ελαβν πιστν, ταν μως συνέτρεχαν σοβαροί λόγοι γιά τήν προστασία τς ζως τους, λλ’ μως μφισβήτηση ατή εναι κανονικς βάσιμη καί κκλησιαστικς σφαλμένη. λλωστε, ο πιστοί δέν ντιδροσαν στήν κατ’οκονομίαν πόφαση ατή τς κκλησίας.

Αφ’νός μέν γιατί ο ελαβες πιστοί διά τς πιθυμίας τους νά συμμετέχουν βεβαίωναν σαφς τήν πνευματική παρουσία τους στήν τελούμενη «κεκλεισμένων τν θυρν» θεία Λειτουργία κολουθία γιά τή προστασία τς δικς τους ζως, φ’τέρου δέ γιατί προσευχή τς κκλησίας στή θεία Λειτουργία, μέ τή συμμετοχή μάλιστα καί χωρίς τήν συμμετοχή λων τν ελαβν πιστν, κτείνεται πάντοτε, μέ διαίτερη μάλιστα μφαση, σέ λες τίς δεήσεις της , χι μόνο στούς παρόντες, λλά καί σέ λους τούς μή δυναμένους νά συμμετάσχουν σέ ατή πιστούς γιά σοβαρούς λόγους. 

πό τό πνεμα ατό, κκλησία εχεται πάντοτε «πέρ πλεόντων, δοιπορούντων, νοσούντων, καμνόντων, αχμαλώτων» σέ κάθε θεία Λειτουργία, τοι ς πνευματικς παρόντων μελν το κκλησιαστικο της σώματος, πως καί λοι ο μή συμμετέχοντες σήμερον στή θεία Λειτουργία γιά τήν προστασία το θείου δώρου τς δικς τους ζως πό μία παγκόσμια σύμμετρη πειλή, «να μή τό κακόν χερον γένηται».

ε’. κανονικς διανόητος δεοληπτικός χαρακτηρισμός, τι δθεν «πό κκλησιολογικς (δογματικς) πόψεως, συμμετοχή τν ερέων καί τν ψαλτν, ο ποοι εναι μόνον κπρόσωποι τν λαϊκν, δέν εναι σημαντικότερη πό τή συμμετοχή τν λοιπν πιστν», τοι στήν τελούμενη θεία Λειτουργία χωρίς τή συμμετοχή λαο.

Προφανς, πίκουρος Καθηγητής το κκλησιαστικο Δικαίου γνοε, τι τελετουργός τς θείας Λειτουργίας Κληρικός, χωρίς τή συμμετοχή λαο, δέν εναι κπρόσωπος το λαο, φο κπροσωπε κανονικς σέ ατή, πό τήν ποστολική δη ποχή, τόν οκεο πίσκοπο, στόν ποο λλωστε ναφέρει καί τήν ερωσύνη του, λλ’χι βεβαίως στούς λαϊκούς κ..

Εναι λοιπόν προφανές τι πίκουρος Καθηγητής δέν χει τίς ναγκαες συνταγματικές καί κανονικές προϋποθέσεις γιά νά σκήσει μία ξιόπιστη κριτική στήν ριστα θεμελιωμένη «δήλωση» το Μακ. ρχιεπισκόπου θηνν κ. ερωνύμου γιά τό λεπτό καί πολύπλοκο ατό ζήτημα τόσο το κκλησιολογικο βάθους, σο καί τς ποιμαντικς εθύνης κατά τήν φαρμογή τς σημαντικς κανονικς ρχς τς «κκλησιαστικς οκονομίας» στήν πολυκύμαντη λειτουργική ζωή τς κκλησίας.

Συνεπς, κριτη σκηση βάσιμης κριτικς στό πολύπλοκο καί εαίσθητο ατό κκλησιολογικό ζήτημα, τοι χωρίς τά ναγκαα στορικοκανονικά καί συνταγματικά ρείσματα, λλά μόνο πό τήν προοπτική προσωπικν του δεοληπτικν προλήψεων διοτελν σκοπιμοτήτων, ξηγε πλήρως χι μόνο τίς πιλεκτικς ναφερθεσες σοβαρές κανονικές συγχύσεις, λλά καί τήν δυναμία του νά τίς περασπισθε ζημίως μέ να ξιόπιστο τρόπο στούς ναγνστες του.

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: