06 Απριλίου, 2020

ΠΟΡΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΡΟΣ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ


Αγαπητοί Φίλοι και Φίλες του Ιστολογίου μας,
Από σήμερα 6 Απριλίου μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο κάθε απόγευμα στις 3.00 μ.μ. θα βρεθούμε μέσα από το Οδοιπορικό μας νοερά στην Αγία Γη, εκεί όπου ο Χριστός γεννήθηκε, βαπτίσθηκε, εμαρτύρησε, ετάφη και Ανέστη. 

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν  νοερά:

Εκεί που ο Ουρανός χαμηλώνει.

Εκεί που ο Ουρανός ενώνεται με τη Γη.

Εκεί που η Σιωπή χτυπάει μέσα στην
 ψυχή, την ανακουφίζει και την γιατρεύει.

Εκεί που κάτι σ᾿ ακουμπάει,

Εκεί που ο Ουρανός σ᾿ αγγίζει και γίνεται η μεγάλη 
συνάντηση Θεού και ανθρώπου που είναι μυστική, 
προσωπική, αγαπητική, Χαριτόβρυτη.

Εκεί που νιώθει  ο άνθρωπος ότι θα Τον συναντήσει

Εκεί που θα νοιώσουμε σίγουρα την Χάρη Του.

Εκεί, στο Κέντρο της Γης, κοντά στον Αιώνιο Μαγνήτη!

Εκεί στον Πανάγιο Τόπο που όποιος τον επισκεφτεί 
ως ερευνητής, ως επισκέπτης, ως πιστός ή ως άπιστος 
θα αναφωνήσει ότι ο Τάφος Του πραγματικά είναι Ζωντανός…!

Ένα ταξίδι ζωής στους Αγίους Τόπους, αποτελεί τον διακαή πόθο όλων των ευσεβών Χριστιανών, που αποζητούν μια ευκαιρία για να επισκεφθούν έστω για μία φορά στην ζωή τους, τους Αγίους Τόπους.Επάνω εις τους οποίους βάδισε ο ίδιος ο Θεός, όταν περπάτησε ανάμεσα στους ανθρώπους. 

Κάποτε, χρειάζονταν πολλές ημέρες ώστε να καταφέρουν ο Χαντζήδες, όπως τιμητικά ονομάζονταν οι προσκυνητές μετά την ιεραποδημία τους στα Ιεροσόλυμα και το συμβολικό βάπτισμα τους στα νερά του Ιορδάνου, να φθάσουν στην Αγία Γη. Η πορεία προς την Αγία Γη, διαρκούσε ημέρες ή και μήνες σε αντίθεση με την εποχή μας, που η ευρηματικότητα του ανθρώπου μείωσε τις τεράστιες αποστάσεις καθιστώντας τον κυρίαρχο των αιθέρων.

Διασχίζοντας το Αιγαίο το οποίον και διαδέχεται η Μεσόγειος θάλασσα, βλέπεις το απέραντο γαλάζιο να απλώνεται σαν βαρύτιμο χειροποίητο χαλί κάτω από τα πόδια σου με τον απογεματινό ήλιο να γυαλίζει μέσα από τις μπλε αποχρώσεις του. Πόσες χιλιάδες ανθρώπινες ψυχές έκαμαν αυτό το ταξίδι ζωής στο παρελθόν, είτε διαπλέονταν την θάλασσα, είτε διασχίζοντας τους αιθέρες ώστε το όνειρο αυτό να πραγματοποιηθεί;

Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

 
α. Ιστορικά Στοιχεία
ς τν στοραν τν προσκυνημτων τς γας Γς, τ λληνορθδοξον Πατριαρχεον παζει πρωτεοντα ρλον. σστασς του νγεται τν μραν τς Πεντηκοστς.Συμφνως πρς μαρτυρας ποστολικν συγγραφων, πρτος πσκοπος τς κκλησας τν εροσολμων γινε Ἰάκωβος δελφθεος, ποος συστηματοποησε τν θεαν λατρεαν ες τ περον τς γας Σιν.

Συνταξε ες τν λληνικν τν πρτην Θεαν λειτουργαν κα συνβαλε σημαντικς ες τν ποστολικν Σνοδον, τις συνλθε ες τ εροσλυμα περ τ 50-51, ποα διεκρυξε τν ατοτλειαν το Χριστιανισμο κα τν λευθεραν του κ το Μωσαϊκο Νμου.

καταστροφ τς ερουσαλμ π τν Ρωμαων τ 70 μ.Χ. εχε τραγικς πιπτσεις. Τ 251 ες τν διωγμν τν Χριστιανν π το Δεκου, λλ κα ες τος διωγμος, ο ποοι κολοθησαν ως τ 313, Χριστιανισμς προσφερε πλθος μαρτρων.

π τν 4ον αἰώνα τ εροσλυμα συγκεντρνουν τν προσοχν τν βυζαντινν ατοκρατρων κα κκλησα πανευρσκει τν αγλην της κα τν κτινοβολαν της μ τν ερεσιν το Τιμου Σταυρο π τν γαν λνην κα τν δρυσιν μεγαλοπρεπν ναν ες τ Πανγια προσκυνματα.

νοικοδμησις το Ναο τς ναστσεως κα τν πολοπων ερν κτισμτων ες τν Γολγοθν κα ες τ σημεον ερσεως ναδεικνουν τν ερουσαλμ ες Πν-χριστιανικν κντρον. νδιαφρον δειξε κα ατοκρτωρ ρκλειος, ποος μ τος νικηφρους πολμους του ξεδωξε τος Πρσας, ψωσε τν Τμιον Σταυρν κα προχρησε ες τν νοικοδμησιν τν ερν κτισμτων.

Περφημος εναι Θεολογικ διδασκαλα το ωννου το Δαμασκηνο 1099 ο Σταυροφροι εσρχονται ες τν ερουσαλμ. Ο λληνες μοναχο παραγκωνζονται. Τν 14ον αἰώνα Φραγκισκανο κατορθνουν ν διεισδσουν ες τ προσκυνματα. παρακμ το Βυζαντου κα λωσις τς Κωνσταντινουπλεως π τν θωμανν τ 1453 δυσχερανει περισστερον τν θσιν το Πατριαρχεου εροσολμων.

ντασις το γνος κπασεν ες τ μσον το 19ου αἰῶνος μ τν πογραφν τς «Συνθκης τν προσκυνημτων» Status Quo.λον τ δετερον μισυ το 19ου αἰῶνος, τ Πατριαρχεον εσλθε ες μαν λαμπρν περοδον νασυγκροτσεως κα ναγεννσεως.

λος ρθδοξος χριστιανικς κσμος μ πικεφαλς τ λεθερον πλον λληνικν Κρτος συνβαλε μ δωρες κα πολλαπλς χρηματικς βοηθεας ες ατν τν γνα τς ναδημιουργας. ξλλου μοναχο κα δωρητα, μλη το Πατριαρχεου, γρασαν κτσεις, κτισαν κκλησας, νηκανισαν κα πανδρυσαν τ ρειπωμνα μοναστρια.

Δημιουργοντες τσι τν παρατητον οκονομικν βσιν δι τν πστασιν το Πατριαρχεου. Σμερον μ τς εθνας, τν μακρχρονον στοραν του κα τν τερασταν κληρονομαν του ψνεται φωτεινν κα περφανον ες λον τν Χριστιανικν κσμον, γνωρζον πς πρπει ν συνεχσ κα ες τ μλλον τν ερν προορισμν του."

β.Το προσκύνημά μας στο Ιερό Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
Η σύσταση και η ιστορική του αρχή ανάγεται στη μέρα της Πεντηκοστής και την ίδρυση της πρώτης χριστιανικής κοινότητας στην Ιερουσαλήμ κατά τους Αποστολικούς χρόνους και θεωρείται η μητέρα των Εκκλησιών.Πρώτος επίσκοπος έγινε ο Ιάκωβος ο Αδελφόθεος. Αυτός συστηματοποίησε τη λατρεία, συνέταξε την πρώτη λειτουργία στα Ελληνικά και οργάνωσε την Εκκλησία της Ιερουσαλήμ. 

Στην Αποστολική Σύνοδο, που συνήλθε στην Αγία Πόλη το 50 μ.Χ. και διακήρυξε την αυτοτέλεια του Χριστιανισμού, ο Ιάκωβος ήταν ο πρόεδρος της Συνόδου. Σημαντική ήταν η συμβολή του ΤΑΓΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΙΩΝ, που εμφανίζεται την περίοδο 213-251 μ.Χ. 

Η ίδρυσή του εδραιώνεται τον 4ο αιώνα όταν ο χριστιανισμός θεμελιώνεται με το διάταγμα τον Μεδιολάνων (313 μ.Χ.) και η Αγία Ελένη ανεγείρει τους πρώτους ναούς στην Αγία Γη. Από ιστορικές πηγές διαπιστώνουμε ότι τα μέλη του Τάγματος των Σπουδαίων ξεχώριζαν για την ενάρετη και ασκητική ζωή τους/

Καθώς και το ζήλο τους για τη λειτουργία και περιφρούρηση των Παναγίων Προσκυνημάτων. Στην καταγωγή ήταν Έλληνες εγκατεστημένοι στην Ιερουσαλήμ και τη Βηθλεέμ. Γύρω στα 500 μ.Χ. ο Πατριάρχης Ηλίας συγκρότησε την αδελφότητα και ίδρυσε δυτικά του Γολγοθά στο χώρο του σημερινού μοναστηριού της Μεγάλης Παναγίας το μοναστήρι της Θεοτόκου. 

Από εκεί κατέβαιναν τη νύχτα στο Ναό της Αναστάσεως για όλες τις θρησκευτικές δραστηριότητες.Το Πατριαρχείο, από την ίδρυσή του, αγωνίστηκε για να διατηρήσει και διασώσει την χριστιανικότητα και αγιότητα των Παναγίων Προσκυνημάτων των Αγίων Τόπων, αλλά και τις αιώνιες αλήθειες, πνευματική κληρονομιά που παρέδωσε ο Κύριος μας.

Κατά τη μακραίωνη ιστορία της η Εκκλησία της Ιερουσαλήμ γνώρισε πολλές καταστροφές και ταπεινώσεις, αλλά ποτέ και σε κανέναν δεν υπέκυψε. Με την πάροδο του χρόνου η κατάσταση άλλαξε αρκετά και το κύρος της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων αυξήθηκε σημαντικά.

Απόκτησε ξανά την παλιά πνευματική ακτινοβολία, χάρη στα Πανάγια Προσκυνήματα και Μεγαλοπρεπείς Ναούς, που κτίστηκαν από διάφορους αυτοκράτορες και Πατριάρχες.Το 451 μ.Χ. η Οικουμενική Σύνοδος της Χαλκηδόνας αναγνώρισε επίσημα την Επισκοπή της Ιερουσαλήμ και προήγαγε αυτήν σε Πατριαρχείο. 

Έκτοτε ο Πατριάρχης αναγνωρίστηκε ως η ανώτερη εκκλησιαστική αρχή στην Ιερουσαλήμ και την Αγία Γη. Κατά την αραβική κατοχή της Παλαιστίνης (630-1099) ο Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης αναγνωρίστηκε ως ο ανώτατος εθνάρχης όλων των χριστιανικών κοινοτήτων, όχι μόνο σε ζητήματα που αφορούσαν τα προσκυνήματα, αλλά και σε κοινωνικά, φιλανθρωπικά και πολιτικά ζητήματα.

Είναι σημαντική η «Συνθήκη» την οποία υπέγραψε το 636 μ.Χ. ο Χαλίφης ΟΜΑΡ και παράδωσε στον Πατριάρχη Σωφρόνιο. Σύμφωνα με τη συνθήκη αυτή που είναι ισχυρό νομικό έγγραφο κατοχυρώνονται τα δικαιώματα του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων εις τους αιώνες.

Το 13ο  αιώνα δημιουργήθηκε το Αρμενικό Πατριαρχείο. Την ίδια εποχή Κόπτες, Αιθίοπες και Σύριοι οργανώθηκαν σε εκκλησιαστικές κοινότητες και άρχισαν να διεκδικούν δικαιώματα επί των προσκυνημάτων. Το ίδιο έπραξαν και οι Λατίνοι. 

Έτσι ο αγώνας του Πατριαρχείου μας για τη διάσωση των Προσκυνημάτων συνεχίστηκε με την ίδια ένταση και στην περίοδο της Οθωμανικής κυριαρχίας.Η ένταση του αγώνα κόπασε κάπως γύρο στο 1850 με την υπογραφή της συνθήκης των Προσκυνημάτων. 

Έτσι άρχισε μια λαμπρή περίοδος ανασυγκρότησης και αναγέννησης.Όλη η Ορθοδοξία με επικεφαλής το ελεύθερο πλέον Ελληνικό κράτος, συνέβαλε με δωρεές στον αγώνα αναδημιουργίας. Μοναχοί και δωρητές αγόρασαν εκτάσεις, έχτισαν εκκλησίες και επανίδρυσαν Μοναστήρια. 

Τις ημέρες μας το Πατριαρχείο με της ευθύνες που το περιβάλλει η μακρόχρονη ιστορία του και η τεράστια κληρονομιά που διαφυλάττει, υψώνεται περήφανο, γνωρίζοντας πως πρέπει να συνεχίσει και στο μέλλον το βαρύ έργο και τον προορισμό του.

Σήμερα είναι το 4ο στη σειρά των Πατριαρχείων της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας και διατηρεί το Παλαιό Ημερολόγιο. Μετά την αναγνώριση του σε Πατριαρχείο στους αιώνες και μέχρι σήμερα αγωνίζεται με επιτυχία για τη διατήρηση και διαφύλαξη των Παναγίων Προσκυνημάτων της Αγίας Γης.

Στο διάβα των αιώνων και ανάλογα με τον κάθε κατακτητή της Αγίας Γης, ίσχυσαν αρκετοί νόμοι που ρύθμιζαν τα θέματα του Πατριαρχείου.Αξίζει να αναφέρω ότι την 26η  Μαρτίου 1958, εποχή που την κυριαρχία της περιοχής είχε η Ιορδανία, υπογράφτηκε από τον τότε βασιλιά Χουσεΐν και την κυβέρνησή του.

Ο νόμος του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με τον οποίο ρυθμίζονται όλα τα θέματα που αφορούν το Πατριαρχείο (για παράδειγμα εκλογή νέου Πατριάρχου) και της Αγιοταφιτικής αδελφότητας.Μετά το 1967, όταν οι Ισραηλινοί κατέλαβαν όλη την περιοχή της Αγίας Γης, δεν υπογράφτηκε νέος νόμος. Ο νόμος αυτός εφαρμόσθηκε χωρίς προβλήματα από το Ισραήλ κατά την εκλογή του Πατριάρχη Διόδωρου το 1958.

Με το θάνατο του Πατριάρχη Διόδωρου (19-12-2000), άρχισαν οι εμπλοκές από το Ισραήλ, το οποίο απαίτησε και είχε και αυτό το λόγο να εγκρίνει το τριπρόσωπο Ιεραρχών από τους οποίους η Σύνοδος του Πατριαρχείου θα εξέλεγε νέο.

Στην αρχή δεν συνηγόρησε στη λίστα με το τριπρόσωπο που εισηγήθηκε το Πατριαρχείο και πέρασε σχεδόν 1.5 χρόνος μέχρι να συνηγορήσει στην εκλογή του Ειρηναίου που ανήλθε στο θρόνο την 15-9-2001.Τα επόμενα χρόνια το Πατριαρχείο αντιμετώπισε νέες δυσκολίες με αποτέλεσμα η πανορθόδοξος σύνοδος που συνήλθε στην Κωνσταντινούπολη, να κηρύξει τον Ειρηναίο έκπτωτο του θρόνου.

Έτσι συνήλθε και πάλι η Σύνοδος του Πατριαρχείου και εξέλεξε το τριπρόσωπο για νέο Πατριάρχη. Πάλι τι Ισραήλ δεν το ενέκρινε. Παρά την αρνητική αυτή συμπεριφορά του Ισραήλ, η Σύνοδος την 9-8-2005 εξέλεξε ομόφωνα το νέο Πατριάρχη.

Ο Πατριάρχης και η Αγιοταφιτική αδελφότητα ποιμαίνουν σήμερα 500.000 Αραβόφωνους και μερικές μόνο χιλιάδες Ελληνορθόδοξους που ζουν στην Αγία Γη σε περιοχές που σήμερα είναι πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων.  Αγιοταφιτική αδελφότητα έχει ως αρχηγό τον Πατριάρχη. 

Συγκροτείται από όλους τους ανήκοντες στο Πατρειαρχείο Μητροπολίτες - Επισκόπους-Αρχιμανδρίτες – Διακόνους - Μοναχούς και Δοκίμους.Ο συνολικός αριθμός των υπηρετούντων στο Πατριαρχείο, τα Πανίερα Προσκυνήματα και της Ιερές Μονές Αγιοταφιτών δεν υπερβαίνει σήμερα τους 120. 

Έχει ως αποστολή την υπεράσπιση της Ορθοδοξίας στην Αγία Γη, τη φρούρηση και τη συντήρηση των Προσκυνημάτων. Το έμβλημα της είναι το Τ-Φ ( Φύλακες Τάφου ) και τα χρώματά της Σημαίας είναι το άσπρο και το κόκκινο. 

Τη σημαία αυτή μαζί με τη γαλανόλευκη τη βλέπουμε να κυματίζει σε όλα τα Πανάγια Προσκυνήματα της Αγίας Γης. Τα μέλη της Αγιοταφιτικής Αδελφότητας είναι στην πολυψήφια Έλληνες κληρικοί. Η ίδρυσή της ανάγεται στον 4ο  μ.Χ. αιώνα. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: