11 Απριλίου, 2020

ΤΑ ΔΑΚΡΥΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ


λειτουργική περίοδος πού θά διανύσουμε κατ’ ατή την ΣΤ΄ βδομάδα τας Μεγάλης Τεσσαρακοστς δν δδει μφαση στ δικ μας προσωπικ μετ-νοια, λλ στ γεγοντα πο γιναν γι μς κα τ σωτηρα μας. βδομδα πο κολουθε χει να βασικ παιδαγωγικ χαρακτρα:

1. Ν κλεσει πνευματικ Σαρακοστ κα

2. Ν μς δηγσει στ γεγοντα τς νστασης 
το Λαζρου  κα τν βασιλικ εσοδο το Χριστο 
κα τν μαθητν Του στ εροσλυμα.
           
1. π τ μα τ περιεχμενα τν κολουθιν ποτελον μι πανληψη τς μαρτωλτητας το νθρπου. Γι ν μπορσουμε ν περβομε τν μαρτωλτητα ατ κκλησα μς παρουσίασε τν βο δο διαφορετικν γων, νς νδρα κα μις γυνακας. Το σίου ωννου τς Κλμακος κα τς γίας Μαρας τς Αγυπτας.

π τν λλη ο δο ατς Κυριακς πετέλεσαν τν προετοιμασα τς συνντησς μας μ τν Σωτρα. Θ μποροσαν μλιστα ν θεωρηθον ς τ προερτια τς ορτς το Λαζρου κα τς Κυριακς τν Βαων. σχατολογικ ναμον κα σκηση θ δσουν τ θση τους στ γεγοντα πο δραινουν τν δια τν παρξη τς κκλησας: Θνατος κα νστασις το Θεονθρπου.
           
Στν ρθρο τς Τετρτης τς Ε´ βδομδος κούσαμε μα φορ τν Μεγλο Καννα το γου νδρα τς Κρτης, λλ ατ τ φορ λκληρο. ν στν ρχ Καννας ατς ταν πρτα πο μς δγησε στν μετνοια, τρα στ τλος φανεται ς νακεφαλαωση. να μεγλο ποημα π 24ους στχους μς μιλ γι τν νθρπινη μαρτα πο χει «μαυρσει» τ κατ’ εκνα. 

Τ εναι μαρτα; μαρτα εναι ταν διος νθρωπος μεταβλει τν αυτ του σ εδωλο: «Ατοεδωλον γενμην τος πθεσι τν ψυχν μου, βλπτων οκτρμον. λλ’ ν μετανοίᾳ με παρλαβε, κα ν πιγνσει νακλεσαι. Μ γνωμαι κτμα, μ βρμα το λλοτρου. Σωτρ ατς με οκτειρον». δ γιος νδρας δδει μι ρθδοξη μαρτυρα γι τ πρσωπο το νθρπου κα το ΘεοΠροσξτε, μς λει, μν κνετε εδωλα.

Εναι δια φων το Μωϋσ στν ρημο, πο φωνζει τος σραηλτες γι τν τακτη ζω τους. Κα εδωλα μπορε ν εναι κοινωνα, λευθερα, νθρωπος, ταν πουσιζει π ατ θενθρωπος Χριστς. δ μως γιος νδρας τς Κρτης μς λγει τι «εδωλοποισαμε» τν διο μας τν αυτ. Εναι φοβερ ν προσκυν κανες τν αυτ του.

Ν προσκυνς δηλαδ να νθρπινο  εδωλο, ν δηγες τν αυτ σου μακρυ π τν ληθιν νθρωπο, το ποου τν λθεια ποκλυψε κα φανρωσε ατοπροσπως διος Χριστς ς νανθρπηση Θεο, δηλαδ ς κκλησα, πο περιχει μσα της τν νθρωπο κα τν κοινωνα.
           
2.«δο, ναβανομεν ες εροσλυμα κα Υἱός το νθρπου παραδοθσεται τος ρχιερεσι κα γραμματεσι…» ρκ. 10). π δ κα μπρς θ κολουθσουμε μαζ μ τος μαθητς τν πορεα πρς τ εροσλυμα. Συμπρευση, συσταρωση, νκρωση. «Δετε ον κα μες κεκαθαρμναις διανοαις συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν κα νεκρωθμεν δι’ ατν τας το βου δονας».
           
ν στ πρτο μρος τς Μεγλης Σαρακοστς προσπθει μας ποσκοποσε σ ναν ξαγνισμ μ τ νηστεα, τν προσευχ, τ συμμετοχ μας στ μυστριο τς Θεας Εχαριστας, τρα πρπει ν συνειδητοποισουμε τι ατ κθαρση δν εναι ατοσκοπς. Τρα λα πρπει ν μς δηγσουν στν οκειοποησ μας μ τν σταυρικ θνατο κα στ συνχεια μ τν νσταση! 

νσταση το Λαζρου προεικονζει δη τν νσταση το διου το Χριστο«Τν κοινν νστασιν πρ το σο Πθους πιστομενος, κ νεκρν γειρας τν Λζαρον» θ κοσουμε στν ρθρο τς ορτς το γου κα Δικαου Λαζρου. Κα ν μχρι σμερα γνωρζαμε τι τ Σββατο εναι νμνηση τν πανταχο κεκοιμνων, τ Σββατο ατ το Λαζρου ορτζεται ς μα ναστσιμη μρα.

Μς προετοιμζει ν κατανοσουμε τ νκη το Χριστο πναντι στν αἰώνιο χθρ, τν δη. Μι νκη πο κνει τν διο τν δη ν τρμει κα πικρ ν κλαει. δης «κτωθεν, πικρς δρετο κα στνων τρεμε» κα «στενξας, πλυσε φβω». Ο ναφορς στν πελπιστικ κατσταση πο βρσκεται τ πρσωπο το δη ποικλες.
           
φλος το Χριστο, Λζαρος, ποτελε τν προσωποποηση το κθε νθρπου κα Βηθανα, που βρσκεται τ σπτι του, σμβολο λκληρης τς οκουμνης, τπος που κατοικε κθε νθρωπος. κενο μως πο χει διατερη σημασα σ λη ατ τν διγηση εναι μαρτυρα πο μς παρα-δδει διος εαγγελιστς ωννης κα τν παναλαμβνουν πολλο μνογρφοι: «δκρυσεν ησος» (ω. 11: 35).

Δν κλαει, δν ξεσπ σ λυγμος κα λοφυρμος (Τρεμπλας, σελ. 418), λλ πλς δακρζει. Γιατ ραγε; Μπορε Χριστς ν δακρσει, φο γνωρζει πολ καλ τ θ κολουθσει; Εναι δυνατν διος Κτστης τν πντων ν ρωτ «πο κεται ν θρηνεται; πο τθαπται Λζαρος, ν μετ’ λγων κ νεκρν, ζντα μν ξαναστσω γ (δ γ´).
           
Τ κρβεται ραγε πσω π ατς τς θαυμσιες κφρσεις; Ο μνογρφοι πιστεουν τι ατ τ δκρυα εναι νθρπινη φσις το Χριστο κα χουν τ δναμη ν ναστσουν κμη κα τος νεκρος. 

Γνωρζουμε μως λοι μας τι κτι ττοιο θ μς δηγοσε σ να μονοφυσιτισμ, φο ο δο φσεις το Χριστο, σμφωνα μ τν Δ´ Οκουμενικ Σνοδο τς Χαλκηδνας, εναι νωμνες «τρπτως, χωρστως, διαιρτως, συγχτως».  Ττε τ μπορε ν εναι;

Στ σημεο ατ θ χρησιμοποισω να μικρ πσπασμα π τν γιο ωάννη Δαμασκην, ποος γρφει σχετικ«οδ ζωοποιε τν Λζαρον νθρωπνη φσις, οτε δακρει θεϊκ ξουσα. Τ μν γρ δκρυον, τς νθρωπτητος διον, δ ζω, τς νυποσττου ζως. 

λλ’ μως χει δο φσεις, τς θετητος κα τς νθρωπτητος ατο. ……Τς μν γρ θεοσημεας θετης εργζετο, λλ’ ο δχα τς σαρκς. Τ δ ταπειν σρξ, λλ’ ο χωρς τς θετητος» (Βιβλο, ΙΙΙ, 94: 1057 Β, Πρβλ. 87 Γ: 3157 Α κ. ξ.).
           
ρα, εναι Θενθρωπος πο δακρζει κα εναι διος Θενθρωπος πο θ ναστσει τν Λζαρο. Δακρζει… κα εναι δκρυα θεϊ-κ… Δακρζει γιατ βλπει τν θνατο ν γνεται πργκηπας το κσμου. νσταση δν γνεται π τν Θε γι τν Θε, λλ περικλει λκληρη τν νθρωπτητα. Θες εναι Ζω κα Πηγ τς ζως.

Προσκαλε τν νθρωπο σ ατν τν πραγματικτητα. νθρωπος πως κα κσμος πλσθηκε π τ χρια το Κτστη, γι ν δοξζει τν Δημιουργ κα ν γνει μτο-χος τν ργων το Θεο. Κι ατ μς τ πιβεβαινει κα μνωδς, ποος γρφει: «Δακρσας ς νθρωπος Οκτρμον, ξανστησας ς Θες τν ν τφ κα το δου λυθες, Λζαρος βα. Ελογητς ε Κριε, Θες ες τος αἰῶνας» (δ θ´).
           
κολουθομε τν ησο πρς τ εροσλυμα κα χουμε τ μοναδικ τιμ ν Τν κολουθσουμε μχρι τν τφο το Λαζρου κα ν κοσουμε τν συγκλονιστικ ντολ Του: «Λζαρε, δερο ξω». Κατανοομε τρα τν λγο πο δκρυσε ησος. Δακρζει γιατ γαποσε τν φλο του τν Λζαρο. 

Κα πρξη του ατ δν εναι προβολ τς θεϊκς Του δναμης, λλ τς δναμης τς γπης, τς γπης πο γνεται δναμη κα μπορε ν νικ τν θνατο.  Θες εναι γπη κα γπη εναι Ζω. Εναι γπη πο δακρζει στν τφο κα εναι δια γπη πο τν φρνει πσω στ ζω

Εναι « πντων χαρ, Χριστς λθεια, τ φς κα ζω, το κσμου νστασις, τος ν γ πεφανρωται, τ ατο γαθτητι κα γγονε τπος τς ναστσεως, τος πσιν παρχων θεαν φεσιν» (Κοντκιον τς ορτς το Λαζρου).

Ο Φαναρίου γαθάγγελος

Δεν υπάρχουν σχόλια: