01 Δεκεμβρίου, 2019

ΠΟΡΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΡΟΣ ΒΗΘΛΕΕΜ

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ
ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ
Η Φάτνη της Βηθλεέμ
Εκατόν τριάντα χρόνια μετά την γέννηση του Χριστού, το Άγιο Σπήλαιο αποτελούσε τόπο προσκυνήματος για τους Χριστιανούς.Ο ειδωλολάτρης αυτοκράτορας Ανδριανός, θέλοντας να παραδώσει στην λήθη τον τόπο, ανήγειρε ναό αφιερωμένο στον Άδωνη, όπως είχε πράξει και στον Γολγοθά, με την ανέγερση ιερού αφιερωμένου στην Αφροδίτη. 

Η προσπάθειά του δεν τελεσφόρησε. Η μαρτυρία του Ωριγένη, που επισκέφθηκε την Παλαιστίνη το 213 μ.Χ. δείχνει, ότι ο τόπος ήταν περιφανής και το χριστιανικό προσκύνημα ξακουστό, ακόμα και ανάμεσα στους εθνικούς.

Στις αρχές του Δ’ αι. η Αγία Ελένη ανήγειρε χριστιανικό ναό και αφιέρωσε πολύτιμα κειμήλια. Το οικοδόμημα συμπλήρωσε ο Μ. Κωνσταντίνος και στόλισε με χρυσό, ασήμι και πολύτιμους λίθους τα αναθήματα, κατά την μαρτυρία του Ευσέβιου Καισαρείας. 

Την μαρτυρία αυτή επιβεβαιώνει και ο συγγραφέας  του οδοιπορικού της Βουρδιγάλης, γράφοντας για την εκκλησία της Βηθλεέμ: «δύο μίλια πέρα του τάφου της Ραχήλ είναι η Βηθλεέμ, όπου γεννήθηκε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός˙ εκεί οικοδομήθηκε εκκλησία κατά διαταγή του Μ. Κωνσταντίνου.

Η εκκλησία καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της ανταρσίας των Σαμαρειτών (529), ανακατασκευάστηκε από τον Ιουστινιανό, μόνο που ο νέος ναός ήταν βασιλική μεγάλη, με πλούσια  ψηφιδωτή διακόσμηση.Από το κλιμακοστάσιο στα βόρεια του ναού μπορούσε κανείς να εισέλθει στο σπήλαιο, οι χώροι του οποίου μετασκευάστηκαν πολλές φορές μέσα στο πέρασμα του χρόνου. 

Το υπέδαφος της βασιλικής, όπως και σήμερα, αποτελούνταν από ένα πολύπλοκο σύνολο χώρων, σε κάθε μέρος από τους οποίους η φαντασία των ευσεβών επισκεπτών τοποθετούσε κάποιο από τα γεγονότα της Γέννησης.Ο ακριβής τόπος όπου έγινε ο τοκετός της Θεοτόκου, θεωρήθηκε ότι βρισκόταν στη βόρεια πλευρά του σπηλαίου 

Μέσα σε μια κόγχη όπου αργότερα χτίστηκε ένα θυσιαστήριο και πάνω του τοποθετήθηκε εικόνα με το άστρο της Βηθλεέμ. Λίγο πιο κάτω αναγνωρίστηκε η θέση της φάτνης του Ιησού. Αυτή αποτελούσε το κύριο λείψανο του ναού: ήταν μια λάρνακα από άργιλο, τοποθετημένη πάνω στο βράχο και έφερνε μαρμάρινη επένδυση. 

Ήδη στα χρόνια του Αγίου Ιερωνύμου (4ος αιώνας) είχε αντικατασταθεί από ένα πιο πολύτιμο κιβωτίδιο με ασημένια και χρυσή επένδυση. Σύμφωνα με την παράδοση η αρχική φάτνη είχε μεταφερθεί  στον ναό της Santa Maria Μaggiore της Ρώμης, αλλά οι επισκέπτες εξακολουθούσαν να πιστεύουν ότι το λείψανο της φάτνης βρισκόταν μέσα στη μαρμάρινη επένδυση.

Ο Ιωάννης Φωκάς στα μέσα του 12ου αιώνα περιγράφει τη φάτνη ως ένα ορθογώνιο κιβώτιο, μέρος του οποίου μπορούσε κανείς να δει μέσα από μικρή τρύπα. 
Δημιουργήθηκαν και άλλες παραδόσεις πού ήταν γνωστές ακόμα και σε ισλαμικούς πληθυσμούς της περιοχής, που τιμούσαν το γεγονός της Γέννησης, γνωστό από τη διήγηση του Κορανίου.. 

Τον Ε’αι. ο Ιουστινιανός ανήγειρε μεγαλύτερη και περιφανέστερη εκκλησία. Ήθελε το οικοδόμημα αυτό να είναι το λαμπρότερο απ’ όλα της Παλαιστίνης. Ο αρχιτέκτονας, όμως από σεβασμό στο αρχαίο έθος διατήρησε το αρχικό σχήμα του ναού, εν μέρει. 

Την επιβεβαίωση της πληροφορίας, ότι ο ναός στην Βηθλεέμ είναι έργο δικό του, λαμβάνουμε από ανώνυμο Αραβικό χρονικό. Μετά τον Ιουστινιανό σπανίζουν οι πληροφορίες για τον ναό αυτό. Η περσική εισβολή του 614 μ.Χ., ενδεχομένως να επέφερε καταστροφή και στην Βηθλεέμ, όμως η στιβαρή κατασκευή δεν επέτρεψε εκτεταμένες βλάβες. 

Η ζημιά διορθώθηκε εύκολα και επανήλθε στην πρότερη λαμπρή κατάσταση. Οι Αρκούλφος και Βιλιβάρδος περιγράφουν με θαυμασμό τον ναό, τους Ζ’ και Η’ αι. αντίστοιχα, ενώ ο Βερνάρδος την Θ’ εκατονταετηρίδα γράφει: 

«Στην Βηθλεέμ υπάρχει μεγάλη εκκλησία, στο μέσο της οποίας είναι ένα σπήλαιο υπόγειο, του οποίου η είσοδος βρίσκεται προς νότο και η έξοδος προς ανατολάς (ίσως προς βορά) μέσα στο σπήλαιο δυτικά δεικνύεται η Αγία Φάτνη».

Το σημείο της Γέννησης
Κάτω ακριβώς από το Καθολικό του ναού βρίσκεται το Άγιο Σπήλαιο, διαστάσεων 12Χ4 και ύψους τριών μέτρων, στο οποίο μπαίνει κανείς αφού κατέβει τα 13 σκαλοπάτια που έχει.Το Άγιο Σπήλαιο φωτίζεται μόνο από καντήλια.Στο σημείο που γεννήθηκε το Θείο Βρέφος υπάρχει ένα μεγάλο αστέρι από ασήμι και μάρμαρο, στο δάπεδο που γράφει με Λατινικούς χαρακτήρες.«ΕΝΤΑΥΘΑ ΕΚ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΕΓΕΝΝΗΘΗ Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ”

Πάνω από το σημείο αυτό είναι η Αγία Τράπεζα των Ορθοδόξων. Σε άλλο σημείο του Σπηλαίου βρίσκεται η Αγία Φάτνη, που ανήκει στους Λατίνους.Εκεί, κάθε χρόνο στις 25 Δεκεμβρίου γίνεται με συγκινητική μεγαλοπρέπεια ο γιορτασμός της γέννησης του Ιησού, με παρουσία επισήμων, του Πατριάρχη και πολλών πιστών.

Σύμφωνα με την παράδοση οι Πέρσες κατακτητές το 614, σεβάστηκαν το Ναό της Γεννήσεως και δεν τον κατέστρεψαν, αναγνωρίζοντας τους 3 Πέρσες Μάγους, στο ψηφιδωτό που βρισκόταν στον δυτικό τοίχο του Νάρθηκα, με την παράσταση της Γεννήσεως του Χριστού και της Προσκυνήσεως από των Μάγων. 

Το Άγιο Σπήλαιο είναι σκαλισμένο στο φυσικό βράχο και είναι ο αυθεντικός τόπος της Γέννησης. Ευτυχώς για εμάς τους Ορθόδοξους Χριστιανούς, το 1757 με διάταγμα του σουλτάνου Οσμάν του τρίτου, το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ανακτά πλήρως την δικαιοδοσία του Ναού και του Σπηλαίου. 

Ο τόπος που γεννήθηκε ο Ιησούς ανήκει στους Έλληνες Ορθόδοξους. Ένα ασημένιο δεκατετράκτινο αστέρι που συμβολίζει το φωτεινό άστρο της γέννησης του Χριστού υποδεικνύει τη θέση που ενσαρκώθηκε ο Θείος λόγος. Απέναντι από τον τόπο της Γέννησης είναι η Αγία Φάτνη και σύμφωνα με την παράδοση , η αγία Ελένη βρήκε την αυθεντική πήλινη φάτνη την οποία αντικατέστησε με μια ασημένια.

Αυτή η φάτνη μεταφέρθηκε στη βασιλική της Σάντα Μαρία Μαντζόρε στη Ρώμη και σωζόταν ως το 12ο αιώνα. Πλάι στη φάτνη βρίσκεται το προσκύνημα των μάγων και βορειοδυτικά του σπηλαίου υπάρχει μια δεξαμενή από όπου η Παρθένος άντλησε απ αυτήν νερό για να πλύνει το Θείου Βρέφος.

Το φρέαρ του άστρου
Κάτω από το Ιερό Βήμα της βασιλικής στα βόρεια του σπηλαίου της Γέννησης, υπήρχε μια στέρνα που ονομαζόταν το «φρέαρ του άστρου”. Μέσα σε εκείνο το νερό, από όπου σύμφωνα με την παράδοση είχε πάρει η Παναγιά για να πιεί, συνέβαινε ένα εξαιρετικό θαύμα:Κάθε ευσεβής άνθρωπος, όταν κοίταζε προς τα κάτω, μπορούσε να δει το άστρο να περνάει από τη μια μεριά στην άλλη. 

Το οκταγωνικό πηγάδι που διατηρείται σήμερα στη νότιο πλευρά του ναού θεωρείται ότι αποτελεί την απόληξη του θαυματουργού εκείνου πηγαδιού. Στα πρώτα χρόνια υπήρχαν πολλά  προσκυνήματα συνδεμένα με τη Γέννηση σε όλη τη Βηθλεέμ, όπως «ο κάμπος των ποιμένων” δηλαδή ο τόπος όπου του αναγγέλθηκε το χαρμόσυνο γεγονός. 

Το «φρεάρ της Παναγίας” και το «σπήλαιο των Μάγων” 
εκεί όπου οι τρεις Μάγοι σταμάτησαν κατά την επιστροφή τους.  

Στα μεταγενέστερα όμως χρόνια το προσκύνημα της Γεννήσεως συνδέθηκε αποκλειστικά με την ομώνυμη βασιλική.Τον 6ο αιώνα ο μοναχός Adammanus από την Ιρλανδία έγραφε: Πέρα από τον τοίχο ( δεν είναι σαφές αν εννοεί έξω από το ναό ή τα τείχη της πόλης) βρέθηκε ένα λίθος που θεωρούνταν ιερός γιατί πάνω σε αυτό η μαία Σαλώμη είχε ρίξει το νερό από το λουτρό του βρέφους. 

Από κει άρχισε να αναβλύζει μια πηγή καθαρή και διάφανη.Πέντε αιώνες αργότερα ένα ανώνυμο  βυζαντινό κείμενο πιστοποιούσε ότι η μαία Σαλώμη δεν έχυσε το νερό αλλά το απέκρυψε στη δεξιά πλευρά του σπηλαίου. Δηλαδή στο νότιο μέρος κι από κει άρχισε να αναβλύζει ένα υπέροχο και θαυματουργό μύρο.

Το οποίο η Μαρία Μαγδαληνή το χρησιμοποιούσε για να αλείψει τον Κύριο.Εκείνο το νερό, όπως πιστεύεται, προερχόταν  από τη στέρνα που βρίσκεται μέχρι και σήμερα στη ΒΔ πλευρά του ναού. Στην περίοδο των Σταυροφορικής κυριαρχίας το υπέδαφος του ναού της Γεννήσεως φιλοξενούσε και τον τάφο των Αγίων Αθώων Παίδων που αποτελούσαν τα σημαντικότερα λείψανα αγίων στη Βηθλεέμ και είχαν εντοπιστεί έξω από την πόλη.

Πιο περίεργη, ήταν η λατρεία, επίσης μέσα στο σπήλαιο, ενός τραπεζιού, πάνω στο οποίο, σύμφωνα με τις πηγές του 12ου αιώνα, η Παναγιά είχε γευματίσει με τους Μάγους.Οι προσκυνητές που κατέβαιναν στο σπήλαιο για να προσκυνήσουν, προσπαθούσαν να πάρουν μαζί τους κάποιο λίθινο κομμάτι του ή λίγη σκόνη για να τα χρησιμοποιήσουν σαν φυλαχτό, επίσης συνήθιζαν να πίνουν θαυματουργό νερό από το πηγάδι Άστρου.

Ένα άλλο σπήλαιο κοντά στο ναό, γνωστό ως σήμερα ως «σπήλαιο του γάλακτος” οφείλει την ονομασία του στο κατάλευκο ως γάλα χρώμα, όπως σημειώνει ο βυζαντινός ποιητής Περδίκης από την Έφεσο. 
Σύμφωνα με την παράδοση το σπήλαιο έγινε άσπρο, όταν έπεσε εκεί μια σταγόνα από το γάλα της Παναγιάς και, όπως πίστευαν, η λάσπη του ήταν θαυματουργή για τις μητέρες που δεν μπορούσαν να θηλάσουν.  

Για το λόγο αυτό το επισκέπτονταν και οι γυναίκες της μουσουλμανικής κοινότητας.Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Βηθλεέμ θεωρούνταν ιερή και από τους μουσουλμάνους. Άραβες συγγραφείς  του 10ου αιώνα, όπως ο Άλ- Ισταχρή, πιστοποιούν ότι η πόλη φιλοξενούσε το λείψανο της χουρμαδιάς, η οποία σύμφωνα με το Κοράνι (κεφάλαιο ΙΘ΄) είχε θρέψει με τους καρπούς της την Παναγιά. 

Όταν τον ΙΑ’ αι. όλες οι εκκλησίες της Αγίας Γης κατεδαφίσθηκαν από τον Χακίμ ιμπν Αμρ-ιλλάχ μόνο η εκκλησία της Βηθλεέμ σώθηκε.Ο Γάλλος χρονογράφος Ademar έγραψε ότι, όταν οι Σαρακηνοί αποπειράθηκαν να καταστρέψουν τον ναό, φως ως αστραπή έπεσε πάνω τους και θανάτωσε πολλούς.

Το 1099 μ.Χ. έφτασαν οι σταυροφόροι στα Ιεροσόλυμα. 
Βρήκαν την εκκλησία της Βηθλεέμ άθικτη. Ο Γοδεφρείδος 
απέστειλε τον Ταγκράδο με 100 ιππότες και κατέλαβαν 
την Βηθλεέμ μέσα σε μια μέρα. 

Το 1103 μ.Χ. γράφει, ότι όλη η περιοχή είχε ερημώσει και μόνο ο ναός έστεκε ακόμη όρθιος. Στον επόμενο μισό αιώνα η φθορά είχε επέλθει σε τέτοιο σημείο, ώστε ο αυτοκράτορας των Ρωμαίων κυρ Μανουήλ Κομνηνός με μεγαλοδωρία επισκεύασε αυτόν. 

Ο Ιωάννης Φωκάς στο σύγγραμμά του για τους Αγίους Τόπους δασώζει, ότι ο Λατίνος επίσκοπος έστησε την μορφή του αυτοκράτορα Μανουήλ στο Θυσιαστήριο του Αγίου Σπηλαίου. Μετά την διάλυση των σταυροφορικών βασιλείων, οι αυτοκράτορες της Κων/πολης, διατήρησαν τον ορθόδοξο κλήρο στην Βηθλεέμ, κατευνάζοντες με πλούσια δώρα την εκδικητική μανία των μουσουλμάνων.

Έτσι το 1348 ο Καντακουζηνός απέστειλε πρεσβεία στον Σουλτάνο των Μαμελούκων της Αιγύπτου Νασρεντίν Χασάν, υπό τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων Λάζαρο, που μεσίτευσε υπέρ του Ναού της Αναστάσεως και των άλλων προσκυνημάτων.

Το 1435 μ.Χ. ο βασιλιάς της Τραπεζούντας Αλέξιος 
Κομνηνός ανακαίνισε την μολυβδοσκέπαστη στέγη του ναού. 

Το 1561 ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Σοφρώνιος έκτισε τις τέσσερις κάμαρες που βρίσκονται σε αμφότερα τα μέρη του Αγίου Σπηλαίου. Η στέγη του ναού έχρηζε ήδη εκ νέου επισκευή επί πατριαρχίας του Παϊσίου, αλλά αυτός δεν κατόρθωσε να φέρει εις πέρας το έργο, λόγω έλλειψης χρημάτων.

Ο διάδοχός του Νεκτάριος έπεισε κάποιον επιφανή Μανωλάκη Καστοριανό να συνδράμει στις εργασίες και ξεκίνησε την διαδικασία της έκδοσης της σχετικής άδειας από την Πύλη. Οι εργασίες εκίνησαν τελικά από τον Πατριάρχη Δοσίθεο. Ο προαναφερθείς Μανωλάκης Καστοριανός συγκέντρωσε την απαραίτητη ξυλεία στην Ιόππη.

Από εκεί με άμαξες κατευθύνθηκαν στα Ιεροσόλυμα. Αλλά στην κοιλάδα του χείμαρρου Σαλάμ, βόρεια από τους Εμμαούς, ο δρόμος ήταν δύσβατος και οι άμαξες δεν μπορούσαν να διέλθουν. Εξήλθαν λοιπό οι Ορθόδοξοι από τις πόλεις Ρεμπλί, Ραμμάλα και Λύδδα καθώς και από Ιερουσαλήμ και με την δική τους προσωπική εργασία διάνοιξαν την οδό προς Ιερουσαλήμ.

Έτσι η μεταφορά διήρκεσε από Αύγουστο ως Δεκέμβριο. Τον Σεπτέμβριο του 1672 ξεκίνησαν η επισκευή που συμπεριελάμβανε την ανακαίνιση της στέγης, συτνήρηση στους τοίχους, διάνοιξη θυρών κεκλεισμένων και παραθύρων κι αντίστοιχη τοποθέτηση, μαρμαρόστρωση και ασβέστωμα.Για την κάλυψη της στέγης με μόλυβδο αναχωνεύθηκε ο ήδη υπάρχων και συμπληρώθηκε όσο έλειπε. 

Τα εγκαίνια έγιναν τον Ιούλιο του ίδιου (εκκλησιαστικού) έτους από την σύνοδο που απήλλαξε τον Κύριλλο Λούκαρη από τις κατηγορίες των Ιησουιτών. Άλλες μικρότερες επισκευές έγιναν το 1689 μ.Χ. με την άδεια του σουλτάνου Σουλεϊμάν του Β’ και το 1775 μ.Χ. επί πατριαρχίας Αβραμίου.Το 1842 μ.Χ. έγινε άλλη μια μεγάλη ανακαίνιση του οικοδομήματος επί Αθανασίου του Γ

Η στέγη αντικαταστάθηκε και μολυβδοσκεπάστηκε.Το έδαφος του Καθολικού στρώθηκε με μάρμαρα, ενώ έξω στις κολώνες στρώθηκε με ντόπια πέτρα. Όλοι οι τοίχοι, των οποίων το μωσαϊκό κατέπεσε από την πολυκαιρία, καλύφθηκαν με μαρμαρόσκονη. Αυτή ήταν και η τελευταία μεγάλη ανακαίνιση του ναού.

Πώς χτίστηκε ο Ναός της Γεννήσεως
Περίπου 130 χρόνια μετά τον ερχομό του Χριστού το Αγιο Σπήλαιο αποτελούσε τόπο προσκυνήματος  για τους χριστιανούς. Όταν κατά τον 11ο αιώνα όλες οι εκκλησίες της Αγίας Γης κατεδαφίστηκαν, η μόνη που σώθηκε ήταν η εκκλησία της Βηθλεέμ

Μέσα στις άγιες ημέρες των Χριστουγέννων η σκέψη μας ταξιδεύει συχνά στην Αγία Πόλη της Βηθλεέμ. Στην ιερή αυτή πόλη η οποία είναι συνυφασμένη με την ενσάρκωση του Θεανθρώπου. Δεν μπορεί κάποιος, εφόσον βρεθεί εκεί, να μην επισκεφθεί τον Ναό της Γεννήσεως. 

Ο ναός έχει τη δική του σπουδαία ιστορία. Οπως πληροφορούμαστε από το βιβλίο τουμακαριστού π. Βενιαμίν Ιωαννίδου «Προσκυνητάριον της Αγίας Γης» και από το έργο του Αρχιεπισκόπου Διοκαισαρείας Ιακώβου με τον τίτλο:

«Οι Αγιοι Τόποι της Παλαιστίνης και το τάγμα των Αγιοταφιτών», «περίπου 130 χρόνια μετά τη Γέννηση του Χριστού το Αγιο Σπήλαιο αποτελούσε τόπο προσκυνήματος για τους χριστιανούς.Ο ειδωλολάτρης αυτοκράτορας Αδριανός, θέλοντας να παραδώσει στη λήθη τον τόπο, ανήγειρε ναό αφιερωμένο στον Αδωνη, όπως είχε πράξει και στον Γολγοθά, με την ανέγερση ιερού αφιερωμένου στην Αφροδίτη. 

Η προσπάθειά του αυτή όμως δεν τελεσφόρησε. Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Ωριγένη, ο οποίος επισκέφθηκε την Παλαιστίνη το 213 μ.Χ., ο τόπος ήταν περιφανής και το χριστιανικό προσκύνημα ξακουστό, ακόμα και ανάμεσα στους εθνικούς».

ΑΓ. ΕΛΕΝΗ
Στις αρχές του 4ου αιώνα, μάλιστα, η Αγία Ελένη ανήγειρε χριστιανικό ναό και αφιέρωσε πολύτιμα κειμήλια. Το οικοδόμημα συμπλήρωσε ο Μ. Κωνσταντίνος, ο οποίος στόλισε με χρυσό, ασήμι και πολύτιμους λίθους τα αναθήματα, κατά τη μαρτυρία του Ευσεβίου Καισαρείας. 

Τη μαρτυρία αυτή επιβεβαιώνει και ο συγγραφέας του Οδοιπορικού της Βουρδιγάλης, γράφοντας για την εκκλησία της Βηθλεέμ: «Δύο μίλια πέρα του τάφου της Ραχήλ είναι η Βηθλεέμ, όπου γεννήθηκε ο Χριστός· εκεί οικοδομήθηκε εκκλησία κατά διαταγή του Μ. Κωνσταντίνου».

ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΣ
Αναφέρεται, επίσης, στα βιβλία αυτά: «Η εκκλησία διατηρήθηκε για δύο αιώνες. Τον 5ο αιώνα ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός ανήγειρε μια ακόμα μεγαλύτερη και περιφανέστερη εκκλησία.  Ήθελε το οικοδόμημα αυτό να είναι το λαμπρότερο απ' όλα όσα υπήρχαν τότε στην περιοχή της Παλαιστίνης. 

Ο αρχιτέκτονας, όμως, από σεβασμό στο αρχαίο έθος, διατήρησε το αρχικό σχήμα του ναού εν μέρει. Την επιβεβαίωση της πληροφορίας, ότι ο ναός στη Βηθλεέμ είναι έργο δικό του, λαμβάνουμε από ανώνυμο αραβικό χρονικό. Μετά τον Ιουστινιανό σπανίζουν οι πληροφορίες για τον ναό αυτό.

Η περσική εισβολή του 614 μ.Χ. ενδεχομένως να επέφερε καταστροφή και στη Βηθλεέμ, όμως η στιβαρή κατασκευή δεν επέτρεψε εκτεταμένες βλάβες». Παράλληλα, τονίζεται: «Η ζημιά διορθώθηκε εύκολα και επανήλθε στην πρότερη λαμπρή κατάσταση.

Οι Αρκούλφος και Βιλιβάρδος περιγράφουν με θαυμασμό τον ναό, ενώ ο Βερνάρδος τον 8ο αιώνα γράφει:“Στη Βηθλεέμ υπάρχει μεγάλη εκκλησία, στο μέσο της οποίας είναι ένα σπήλαιο υπόγειο, του οποίου η είσοδος βρίσκεται προς Νότο και η έξοδος προς Ανατολάς (ίσως προς Βορρά)· μέσα στο σπήλαιο δυτικά δεικνύεται η Αγία Φάτνη”».

ΑΘΙΚΤΗ
Αργότερα, κατά τον 11ο αιώνα, όλες οι εκκλησίες της Αγίας Γης κατεδαφίστηκαν από τον Αραβα Χακίμ Ιμπν Αμρ-ιλλάχ. Μόνο η εκκλησία της Βηθλεέμ σώθηκε. Ο Γάλλος χρονογράφος Ademar έγραψε ότι, όταν οι Σαρακηνοί αποπειράθηκαν να καταστρέψουν τον ναό, φως ως αστραπή έπεσε πάνω τους και θανάτωσε πολλούς.

Το 1099 μ.Χ. έφτασαν οι σταυροφόροι στα Ιεροσόλυμα. Βρήκαν την εκκλησία της Βηθλεέμ άθικτη. Ο Γοδεφρείδος απέστειλε τον Ταγκράδο με 100 ιππότες και κατέλαβαν τη Βηθλεέμ μέσα σε μία ημέρα. 

Το 1103 μ.Χ. γράφει ότι όλη η περιοχή είχε ερημώσει και μόνο ο ναός έμενε ακόμη όρθιος. Λίγους αιώνες αργότερα, συγκεκριμένα το έτος 1435, ο βασιλιάς της Τραπεζούντας Αλέξιος Κομνηνός ανακαίνισε τη μολυβδοσκέπαστη στέγη του ναού.

Κατά τον 16ο αιώνα και συγκεκριμένα «το 1561, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Σωφρόνιος έκτισε τις τέσσερις κάμαρες που βρίσκονται σε αμφότερα τα μέρη του Αγίου Σπηλαίου. 
Η στέγη του ναού έχρηζε ήδη εκ νέου επισκευής επί πατριαρχίας του Παϊσίου, αλλά αυτός δεν κατόρθωσε να φέρει εις πέρας το έργο λόγω έλλειψης χρημάτων.

Ο διάδοχός του Νεκτάριος έπεισε κάποιον επιφανή Μανωλάκη Καστοριανό να συνδράμει στις εργασίες και ξεκίνησε τη διαδικασία της έκδοσης της σχετικής άδειας από την Πύλη. Οι εργασίες ξεκίνησαν τελικά από τον Πατριάρχη Δοσίθεο.

Ο προαναφερθείς Μανωλάκης Καστοριανός συγκέντρωσε την απαραίτητη ξυλεία στην Ιόππη. Από εκεί με άμαξες κατευθύνθηκαν στα Ιεροσόλυμα. Αλλά στην κοιλάδα του χειμάρρου Σαλάμ, βόρεια από τους Εμμαούς, ο δρόμος ήταν δύσβατος και οι άμαξες δεν μπορούσαν να διέλθουν», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗΣ
Επιπροσθέτως, τονίζεται: «Εξήλθαν οι Ορθόδοξοι από τις πόλεις Ρεμπλί, Ραμμάλα και Λύδδα, καθώς και από Ιερουσαλήμ, και με τη δική τους προσωπική εργασία διάνοιξαν την οδό προς Ιερουσαλήμ. Έτσι, η μεταφορά διήρκεσε από Αύγουστο ως Δεκέμβριο.

Τον Σεπτέμβριο του 1672 ξεκίνησε η επισκευή που συμπεριελάμβανε την ανακαίνιση της στέγης, συντήρηση στους τοίχους, διάνοιξη θυρών κεκλεισμένων και παραθύρων, κι αντίστοιχη τοποθέτηση, μαρμαρόστρωση και ασβέστωμα. Για την κάλυψη της στέγης με μόλυβδο αναχωνεύθηκε ο ήδη υπάρχων και συμπληρώθηκε όσο έλειπε. 

Τα εγκαίνια έγιναν τον Ιούλιο του ίδιου (εκκλησιαστικού) έτους από τη σύνοδο που απήλλαξε τον Κύριλλο Λούκαρη από τις κατηγορίες των ιησουιτών.Το 1842 μ.Χ. έγινε άλλη μια μεγάλη ανακαίνιση του οικοδομήματος, επί Αθανασίου Γ΄». 

ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΟΠΟΥ ΕΓΕΝΝΗΘΗ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ

ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ: ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΒΗΘΛΕΕΜ
Βηθλεμ τς ουδαίας. Πόλις ποία χάραξε νεξιτήλως τν πορείαν τς νθρωπότητος. Τ νομά της, ες τν βραϊκν Bethlehem, σημαίνει οκος το ρτου, το ρτου τς ζως. πως ναφέρεται ες τ Εαγγέλιον το Ματθαίου (κεφ.Β,1) κα το Λουκ (κεφ Β 1-15) εναι τόπος τς γεννήσεως το ησο

Βηθλεμ χει πίσης κα τν νομασίαν φραθά, καθς κα Βηθλεμ-πόλις Δαυδ δι ν διακρίνεται π τν μώνυμον πόλιν Βηθλεμ νοτίως τς Γαλιλαίας. λλάζει ριζικς τν 4ον αἰῶνα ταν γία λένη, κτισε τ 327-333 πάνω ες τ Σπήλαιον τς Γεννήσεως το Χριστο μεγαλοπρεπ Βασιλικήν, συντελοσα ες τν μετατροπήν το μικρο ατο κα σημάντου χωριο ες σπουδαον προσκυνηματικν κέντρον. 

Τ σωτερικν τς Βασιλικς σώζεται ες τν ρχικήν του μορφήν. Εναι πεντάκλιτος βασιλικ κα τ κλίτη χωρίζονται δι τεσσαράκοντα μονολίθους κίονας κορινθιακο ρυθμο. Ο κίονες πεικονίζουν διαφόρους γίους τς νατολικς κκλησίας. 

Τ μεγαλύτερον μέρος το Σπηλαίου τς Γεννήσεως εναι σκαλισμένον ες τν φυσικν βράχον ν τ πόλοιπον εναι κτιστόν. Συμφώνως πρς τ ερήματα ατ τ Σπήλαιον, που γεννήθη Χριστς το σκεπασμένον μ κταγωνικν κτίσμα κα ο προσκυνητα δύναντο ν δον μέσα π ν νοιγμα, τ ποον πρχε ες τ κέντρον. 

Τ δάπεδα τς Βασιλικς κα το κταγώνου σαν στρωμένα μ πολύχρωμα μωσαϊκά. Τ κτάγωνον διεδέχθη τρίκογχον ερν βμα π το ποίου ερίσκεται τ Σπήλαιον. Ες τν δυτικν τοχον το Νάρθηκος ποος βλεπε πρς τν αλήν, πρξε ψηφιδωτν μ τν παράστασιν τς Γεννήσεως το Χριστο κα τς Προσκυνήσεως τν Μάγων.

Συμφώνως πρς τν παράδοσιν ο Πέρσαι ταν πέδραμαν τ 614 ες τν Παλαιστίνην μ τν Χοσρόην, σεβάσθησαν τν Ναν τς Γεννήσεως ναγνωρίζοντες ες τ ψηφιδωτν το Νάρθηκος τος Τρες Πέρσας Μάγους ν προσφέρουν τ δρα τους ες τ Θεον Βρέφος. 

Μετ τν κατάκτησιν τς χώρας π τν ράβων τ 638 κα τν συνθήκην το μάρ, Χριστιανο κα Μουσουλμάνοι ζησαν ρμονικς ες τν Βηθλεέμ, καθς ο τελευταοι τίμων τν Χριστν ς προφήτην κα σέβοντο τν Παναγίαν. 

Τ 1250 τν δυναστείαν τν γιουβιδν ες τν Αγυπτον διαδέχονται ο Μαμελοκοι. πακολουθε πλθος διωγμν κα ταλαιπωριν το χριστιανικο πληθυσμο τς πόλεως, ν κατ τν διάρκειαν τς θωμανικς κατοχς ξεκινάει σφοδρς γν Λατίνων κα λληνορθοδόξων δι τν κυριότητα το Ναο τς Γεννήσεως κα το γίου Σπηλαίου. 

Τ 1757 μ διάταγμα το σουλτάνου σμν Γ΄ τ λληνορθόδοξον Πατριαρχεον εροσολύμων νακτ πλήρως τν Ναν κα τ Σπήλαιον τς Γεννήσεως κα προσπαθε ν τ διατηρήσ ες τν δικαιοδοσίαν του μέσα π ντιξόους συνθκας.

ερά Μονή Προφήτου λιο.
ερ Μον το Προφήτου λιο ερίσκεται ες τν δρόμον πρς τν Βηθλεέμ. Τ Μοναστήριον κτίσθη τν 6ον αἰῶνα μ.Χ. π το Πατριάρχου λιο κα μετ π λλεπαλλήλους καταστροφς πανεκτίσθη τ 1160 μ.Χ. π το Βυζαντινο Ατοκράτορος Μανουλ Κομνηνο

νεκα τν πιδρομν, τ Μοναστήριον γνώρισε κα λλας καταστροφς. Τ 1860 μ.Χ. τ Πατριαρχεον φροντίζει, στε ν πανακτήσ τν λαμπρότητά του, πως κα μ τν τελευταίαν νακαίνισιν πο γινε π το Μακαριστο ρχιεπισκόπου σκάλωνος ρκαδίου. Τ Μοναστήριον διασώζει πολλς παραδόσεις πως:

Τρες Μάγοι ξ νατολς ταν φθασαν ες τ σημεον τς ερς Μονς εδον ξάφνου τ φωτεινν στρον, πο τος δήγει ες τν τόπον τς Γεννήσεως το Χριστο κα τ ποον εχον χάσ προηγουμένως. Μάλιστα πλησίον το Μοναστηρίου πάρχει κα στέρνα τν Μάγων.

-νταθα μετέφερε ωσφ τν Θεοτόκον, ταν μαθε δι τν γκυμοσύνην ατς μ σκοπν ν τν γκαταλείψ. γγελος μως φανερώθη ατ κα λλαξε τ σχέδια ατο μετ τν πληροφορίαν πο δωσε ατ «…κ Πνεύματος στν γίου» (Ματθ. Α΄ 20-21).

ς τν τόπον ατν κοιμήθη Προφήτης λίας, ταν φυγε κ τς ουδαίας να ποφύγ τν θυμν το σεβος βασιλέως χαβ κα τς συζύγου του εζάβελ. γγελος Κυρίου επεν ατ: «νάστα, φάγε κα πίε, τι πολλ πό σου δός».

Ες τν ερν Μονν ερίσκεται κα ν κομμάτιον τς αματικς λύσου το γίου Γεωργίου, πως κα λείψανον γνώστου Μοναχο, δεμένου μ λυσον. λυσος πετέλει τρόπον σκήσεως το Μοναχο. Νοτιότερον τς ερς Μονς ερίσκεται «γρς τν ρεβίνθων». 

Καθς περνοσε Κύριος π τ μέρος τοτο συνήντησε τιν πο σπερνε ρεβίθια. ταν Χριστς τν ρώτησε τί σπέρνει, λαβεν τν ερωνικν πάντησιν τι σπέρνει λίθους. Χριστς τότε επεν ατ: «,τι σπέρνεις ν θερίσεις». Πραγματικς, ταν φτασε καιρς το θερισμο γεωργς θέρισε λίθους σ μέγεθος ρεβιθιο.

Κατά την παραμονήν των Χριστουγέννων Πατριάρχης μ τν ερν Σύνοδον, τν γιοταφιτικν δελφότητα κα τος πιστος ξεκινον μ πομπν π τν ερουσαλμ κάνοντες μικρν σταθμν ες τ Μοναστήριον το Προφήτου λία. π κε πηγαίνουν ες τν Ναν τς Γεννήσεως δι τν Μέγαν σπερινόν.

ερά Μονή τν Ποιµένων ν Μπετσαχούρ.
Περίπου ν χιλιόμετρον νατολικς τς Βηθλεμ ες τ χωριν Μπετσαχορ (χωριν τν Ποιμένων), ες μίαν μικρν κοιλάδα μ λαιόδενδρα, μερικ κ τν ποίων εναι 2.000 τν, εναι ο γρο τν Ποιμένων. Ες τ μέσον τς κοιλάδος πάρχει σπήλαιον, τ ποον χει μετατραπε π τν γίαν λένην ες κκλησίαν τς περαγίας Θεοτόκου κα πανηγυρίζει τν 26ην Δεκεμβρίου.

Ες τν θέσιν ατν το τ σπήλαιον τν Ποιμένων, ο ποοι τν νύκτα τς Γεννήσεως το Χριστο κουσαν τν γγελικν μνον «Δόξα ν ψίστοις Θε κα π γς ερήνη ν νθρώποις εδοκία» (Λουκ 2, 14). Ατ τ σπήλαιον το μία κ τν πολλν κκλησιν, τς ποίας κτισε γία λένη τ 325 μ.Χ., ταν λθε ες τος γίους Τόπους δι ν βρ τν Τίμιον Σταυρν το Κυρίου. 

στορικς ναφέρουμε τι π’ λας τς κκλησίας, τς ποίας κτισε γία λένη μόνον ατ διασώζει τν ρχικόν της χαρακτήρα. λαι α λλαι χουν καταστραφε κα πανακτισθε δι μέσου τν αώνων. Ατ τ σπήλαιον λειτούργησε ρχικς ς καταφύγιον τν ποιμένων, πειτα ς τόπος λατρείας τους κα π τν 4ον αἰῶνα χει χρησιμοποιηθε π τν Χριστιανν ς κκλησία. 

τσι λοιπόν, πειδ τ σπήλαιον συνδέεται μ τν Χριστόν, τιμται π τ πρτα χρόνια τς κκλησίας ς ερς τόπος. Ες τν τοποθεσίαν το σπηλαίου ναφέρονται τ δοιπορικ τν Χριστιανν προσκυνητν, μ πρτον κενο τς Αθέριας, τ ποον ερίσκεται ες πόστασιν περίπου νς χιλιομέτρου π τν Βασιλικήν τς Γεννήσεως.

Μ βάσιν ρχαιολογικς μαρτυρίας χει ποδειχθε τι κκλησία χρονολογεται π τν πρώιμον Βυζαντινν περίοδον κα τι εναι τ πρώτον χριστιανικν οκοδόμημα, τ ποον κτίσθη ες τν περιοχήν. Τώρα τ ερν Οκοδόμημα ποτελεται π πέντε κκλησίας:

Τ φυσικν σπήλαιον, τ ποον μετετράπη ες κκλησίαν π τ δεύτερον μισυ το 4ου αἰῶνος. Τν κκλησίαν το σπηλαίου, ποία χρονολογεται π τν 5ον αἰῶνα.Τ παρεκκλήσιον τς Στέγης, τ ποον πίσης χρονολογεται π τν 5ον αἰῶνα

Τν Βασιλικήν το 6ου αἰῶνος
Τν κκλησίαν το μοναστηριο, ποία χρονολογεται π τν 7ον αἰῶνα.Τελικς καινούριος τρισυπόστατος Νας κτίσθη δίπλα π τν πόγειαν κκλησίαν. Α ρχαιολογικα ρευναι τ 1972-73 φεραν ες τ φς τ χρωματιστ μωσαϊκά, μ τ ποα το στρωμένον τ πάτωμα το φυσικο σπηλαίου. 

νήκουν ες τν 4ον αἰῶνα κα εναι παρόμοια μ τ μωσαϊκά τς Βασιλικς τς Γεννήσεως.π τν 6ον αἰῶνα ο «γρο τν Ποιμένων» ταν κ τν πι σημαντικν κα σεβαστν προσκυνημάτων τν . σχετικς εκολος τρόπος προσεγγίσες του π τν κυρίως δρόμον.

Ο ὁποος δηγε π τν ερουσαλμ κα τν Βηθλεμ ες τ μοναστήρια τς ρήμου τς ουδαίας κα στεν σχέσις του μ τν Βασιλικήν τς Γεννήσεως ες τν Βηθλεμ (μία λιτανεία τν παραμονν τν Χριστουγέννων νωνε τ δυ μέρη μεταξύ τους) συνηγοροσαν ν χτισθ δ μία πι μεγάλη κκλησία. 

Μέχρι τν ρχν το αἰῶνος μας Πατριάρχης κα ερ Σύνοδος μ χιλιάδας ρθοδόξους κληρικος κα λαϊκος ρχοντο ες τν κκλησίαν το σπηλαίου, ποία εναι φιερωμένη ες τν Παναγίαν κα λειτούργουν τν Παραμονν τν Χριστουγέννων. Μετ σχημάτιζον πομπν πρς τν Βηθλεμ δι τν Μέγαν σπερινν τν Χριστουγέννων. 

Σήμερον τ πρόγραμμα εναι διαφορετικό. Τ πόγευμα τς μέρας τν Χριστουγέννων ρχιερες το Πατριαρχείου εροσολύμων μαζ μ πολλος π τν δελφότητα ρχονται ες τ χωριν τν Ποιμένων δι τν Μέγαν Πανηγυρικν σπερινόν τς Συνάξεως τς Θεοτόκου.

ερά Μονή γίου Γεωργίου Μπετζάλα
Νοτιοδυτικς τς Βηθλεμ ερίσκεται τ χωρίον Μπετζάλα, τ ποον κατοικεται π Μουσουλμάνων. Ες τ χωρίον τοτο πάρχει ρθόδοξον Μοναστήριον πρς τιμν το γίου Γεωργίου. Τν γιον Γεώργιον ελαβονται κα ο Χριστιανο κα ο Μουσουλμάνοι, καθ’τι θεωροσιν ατν ντόπιον γιον κα λίαν θαυματουργόν. Τ κτήματα πέριξ το Μοναστηρίου σαν τς μητρς το γίου Γεωργίου. Ες τν κκλησίαν σώζεται αματικ λυσς το γίου.

ΚΑΛΗ ΠΟΡΕΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!

Δεν υπάρχουν σχόλια: