19 Οκτωβρίου, 2018

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ

 

Μέ φορμή τήν ξέλιξη το Οκρανικο λεγομένου ζητήματος τίθεται ναποδράστως τό νωτέρω ρώτημα πρός διερεύνησι καί διασάφησι διότι ποτελε τήν «λυδία λίθο» κατανοήσεως το προβλήματος πως τίθεται σήμερον.

σφαλς τό Σεπτό Οκουμενικό Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως κατά τό Κανονικό Δίκαιο τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας χει κατά τούς θείους καί εορύς κανόνας Γ΄ τς Β Οκουμενικς Συνόδου καί ΚΗ΄ τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου τά πρεσβεα τιμς μεταξύ τν Πατριαρχικν Θρόνων, μετά τόν Θρόνο τς πρεσβυτέρας Ρώμης στήν διαίρετη κκλησία.

Μετά δέ τήν σχσι καί κπτωσι ξ Ατς το Θρόνου τς Πρεσβυτέρας Ρώμης τυγχάνει πρτος Θρόνος στήν ρθόδοξη Καθολική κκλησία καί χει τό κανονικό καί ννομο δικαίωμα τς τιμητικς προεδρίας τν ρθοδόξων κκλησιν καί Οκουμενικός Πατριάρχης τς προεδρίας συγκληθησομένης Οκουμενικς Συνόδου καί κατά τατα το συντονισμο τν ρθοδόξων κκλησιν, ς συμβαίνει μέ λες τίς προεδρίες νά τόν κόσμο διϊστορικς.

πονέμει δέ ατοκεφαλία καί ατονομία σέ κκλησιαστικές δομές, πό τόν ρο τς γκρίσεως τν ποφάσεών Του, πό τήν ποθενδήποτε συγκληθησομένη Οκουμενική Σύνοδο. 

Τά νωτέρω βεβαίως σχύουν πειδή δέν κατορθώθηκε εσέτι συναπόφαση τν ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν γιά τήν ποδοχή διαδικασίας πονομς τς ατοκεφαλίας καί το ατονόμου πού συζητεται πί πενήντα τη καί προβλέπει ατησι το κκλησιαστικο σώματος, συναίνεσι τς Μητέρας κκλησίας καί γκρισι τν λοιπν ατοκεφάλων ρθοδόξων κκλησιν.

Κατά τατα τό Σεπτό Οκουμενικό Πατριαρχεο δύναται νά χορηγήσει ατοκεφαλία σέ κκλησιαστική δομή πού τό ζητε καί πού πληρο τούς κανονικούς ρους, λλά στήν συγκεκριμένη περίπτωση τς Οκρανίας γείρεται τό θέμα τι μόνη κανονική κκλησιαστική δομή τς χώρας, πού μέ πόφαση το Οκουμενικο Πατριάρχου Διονυσίου Δ΄ πό τό 1686 διοικεται πό τό Πατριαρχεο Μόσχας δέν πιθυμε καί δέν πιδιώκει σήμερα τήν νακήρυξη της σέ ατοκέφαλη κκλησία.

Τήν ατοκεφαλία τς Οκρανικς ρθοδόξου κκλησίας πιδιώκουν δυτικόφιλος ονίτης Πρόεδρος τς χώρας Πέτρο Ποροσένκο, τό κοινοβούλιο τς χώρας καί δύο σχισματικές κκλησιαστικές δομές, «Οκρανική ρθόδοξη κκλησία-Πατριαρχεο Κιέβου», πού ποσπάστηκε τό 1992 πό τό Ρωσσικό Πατριαρχεο μέ σκληρές πιθέσεις καί ναθέματα κατά το Πατριαρχείου τς Μόσχας.

Μέ πικεφαλής τόν καθηρημένο καί ναθεματισμένο πρώην Μητροπολίτη Κιέβου μοναχό Φιλάρετο (Ντενισένκο) καί «Οκρανική Ατοκέφαλη ρθόδοξη κκλησία», πού δημιουργήθηκε τό 1921 πό τίς Σοβιετικές ρχές καί νεκεν τς συμπράξεώς της μέ τούς Ναζί κατακτητές τς χώρας κατεδιώχθη καί συνέπτυξε «κκλησία τν κατακομβν» καί μετά τατα νεβίωσε τό 1980 πό τόν ατοπροσδιοριζόμενο ς «Πατριάρχη» Μστισλάβ πού ζοσε στή Δύση καί σήμερα διοικεται πό τόν ατοπροσδιοριζόμενο ς «Μητροπολίτη Κιέβου καί πάσης Οκρανίας» Μακάριο Μαλέτιτς.

Τό Σεπτό Οκουμενικό Πατριαρχεο πέστειλε δύο ξάρχους γιά τήν διερεύνηση το θέματος καί πεφάσισε Συνοδικς νά χορηγήσει ατοκεφαλία στήν ρθόδοξη κκλησίας τς Οκρανίας προσδιορίστως πρός τό παρόν καί βέβαια χι στήν ναγνωριζομένη πό πάντων καί πό το Σεπτο Οκουμενικο Πατριαρχείου κανονική ρθόδοξη κκλησία τς Οκρανίας πό τόν Μητροπολίτη νούφριο.

Πού κανονικς ξαρτται πό τό Πατριαρχεο τς Μόσχας πού δέν τό πιθυμε καί δεύτερον πεκατέστησε στήν κανονική τάξη τίς δύο σχισματικές «κκλησιαστικές» δομές μέ τούς πικεφαλής των, τν ποίων τήν κανονική κατάσταση οδεμία ρθόδοξη κκλησίας νεγνώριζε.

Εδικώτερα μοναχός Φιλάρετος Ντενισένκο, κληρικός τυγχάνων το Πατριαρχείου Μόσχας ς Μητροπολίτης Κιέβου τό 1992 καθηρέθη κ το ψηλο τς ρχιερωσύνης πουργήματος καί μετά τατα νεθεματίσθη γιά τήν πρόκλησι σχίσματος λλά καί γιά τέρας ντικανονικάς ατο νεργείας, δέ τερος οδεμία κανονική χειροτονία κέκτηται προερχόμενος ξ «εραρχίας» μις μορφς «ζώσης κκλησίας» το Σοβιετικο Καθεσττος πού συνεστήθη τό 1921.

Τό κρίσιμο πομένως θέμα πού τίθεται πό κανονικς πόψεως στό συγκεκριμένο ζήτημα εναι άν πόφασις τελείας συνόδου προεδρευομένης πό Πατριάρχου ς εναι σύνοδος το Πατριαρχείου Μόσχας εναι νέκκλητος δύναται νά κκληθ νώπιον λλης Πατριαρχικς συνόδου.

Τό θέμα ατό πησχόλησε τήν οκουμενική κκλησία μετά τήν σύνοδο τς Σαρδικς καί τούς κανόνες Γ΄, Δ΄ καί Ε΄. Πρτος πίσκοπος Ρώμης Ζώσιμος πικαλούμενος τούς κανόνες τς Σαρδικς, ς κανόνες δθεν τς Α΄ Οκουμενικς Συνόδου τς Νικαίας, διεξεδίκησε δικαιώματα πάτου δικαστο πί τν κκλησιν τς Β. φρικς καί ξίωσε τήν ποκατάσταση το καθαιρεθέντος πό τόν πίσκοπο Sicca Ορβανό πρεσβυτέρου πιαρίου.

Ο φρικανοί πίσκοποι πέκρουσαν διαρρήδην τό πό το πισκόπου τς πρεσβυτέρας Ρώμης Ζωσίμου καί το διαδόχου του Βονιφατίου Κελεστίνου Α΄ ξιούμενο δικαίωμα πάτου δικαστο τν κκλησιν τους τό 424. Προηγουμένως ν Καρθαγέν τοπική σύνοδος μέ τόν ΛΣΤ (31) κανόνα της (κατ’ ρίθμησιν «Πηδαλίου»), ποος παναλαμβάνεται παράλακτος καί μέ τόν ΡΛΔ (129) κανόνα τς δίας συνόδου νομοθέτησε:

«μοίως ρεσεν, να ο πρεσβύτεροι κα ο διάκονοι κα ο λοιπο κατώτεροι κληρικοί, ν ας χουσιν ατίαις, ἐὰν τ δικαστήρια μέμφωνται τν δίων πισκόπων, ο γείτονες πίσκοποι κροάσωνται ατν καί, μετ συναινέσεως το δίου πισκόπου, τ μεταξ ατν διαθσιν ο προσκαλούμενοι παρ’ ατν πίσκοποι. 

Διό, ε κα περ ατν κκλητον παρέχειν νομίσωσι, μ κκαλέσωνται ες τ πέραν τς θαλάσσης δικαστήρια, λλ πρς τος πρωτεύοντας τν δίων παρχιν, ς κα περ τν πισκόπων πολλάκις ρισται.

Ο δ πρς περαματικ δικαστήρια διεκκαλούμενοι, παρ οδενς ν τ φρικ δεχθσιν κοινωνίαν» καί τό σημαντικόν εναι τι ο κανόνες τς ν Καρθαγέν Συνόδου πικυρώθησαν ρισμένως καί νομαστικς πό τόν Β΄ κανόνα τς γίας Στ΄ Οκουμενικς Συνόδου.

Απλς δέ πό τόν Α΄ τς Δ΄ καί τόν Α΄ τς Ζ΄ Οκουμενικς Συνόδου.πομένως διαίρετος κκλησία δέχθη τι τά πό το Γ΄, Δ΄ καί Ε΄ κανόνων τς Σαρδικς, ριζόμενα φοροσαν εδικό προνόμοιο πού πενεμήθη στόν τότε ρθόδοξο πίσκοπο τς πρεσβυτέρας Ρώμης διά τούς π’ ατόν παγομένους πισκόπους καί μόνον καί χι περί ναθέσεως περτάτης κκλησιαστικς δικαιοδοσίας σέ ατόν.

Σχετικά Ζωναρς λέγει: «Οτε ον τς ν Νικαί συνόδου στίν κανών, οτε πσας τάς κκλήτους νατίθησι ατ λλά τν ποκειμένων ατ» (Σ.Γ.241), δέ Βαλσαμών ναφέρει: «εδικόν γάρ στί τοτο ες τάς κκλησιαστικάς ποθέσεις το Πάπα καί κρατεν φείλει νθα ξεφωνήθη» (Σ.Γ.239).

Συνεπς παίτησις το τότε ρθοδόξου πισκόπου τς πρεσβυτέρας Ρώμης γιά προνόμιο περτάτης κκλησιαστικς δικαιοδοσίας περρίφθη πό τς κκλησίας διότι γινε δεκτή κανονική διάταξι τς Συνόδου τς Καρχηδόνος διά τς γίας Στ΄ Οκουμενικς Συνόδου τι θά φορίζονται ο κληρικοί τέρου κκλησιαστικο κλίματος πού θά κκαλον νώπιον το πισκόπου τς πρεσβυτέρας Ρώμης τάς ποθέσεις των.

Στήν ρθόδοξο Καθολική κκλησία πί τ βάσει τν Θ. καί . Κανόνων Θ΄ καί ΙΖ΄ τς γίας Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου πού διακελεύουν: «Ε δ πρς τν τς ατς παρχίας μητροπολίτην, πίσκοπος κληρικς μφισβητοίη, καταλαμβανέτω τν ξαρχον τς διοικήσεως, τν τς βασιλευούσης Κωνσταντινουπόλεως θρόνον, κα π’ ατ δικαζέσθω», σέ προσβολή δι’ κκλήτου δέν πόκειται.

Δηλ. τυγχάνει νέκκλητος κδοθεσα καταδικαστική πόφασις πό τελείας Συνόδου, συνελθούσης κατ’ ρθήν φαρμογή το ΚΗ΄ποστολικο Κανόνος καί το Δ΄ κανόνος τς ν ντιοχεί Συνόδου, πως εναι πό τήν προεδρία το ξάρχου τς Διοικήσεως τελοσα Γενική Σύνοδος τν Μητροπολιτν πό τήν Προεδρία το Πατριάρχου τελοσα Σύνοδος το οκείου Πατριαρχικο κλίματος.

Τόσον Θ΄ σο καί ΙΖ΄ κανόνες τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου θέτουν διαζευκτικό στήν δια κανονική πρόβλεψη γιά τόν ξαρχο τς Διοικήσεως καί τόν ρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως καί παρέχουν δυνατότητα σοτίμου προσφυγς.

Καί πομένως δέν νιδρύουν ο κανόνες γιά τόν ρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως περτάτη δικαστική ρμοδιότητα καί τερο βαθμό δικαιοδοσίας. ξαρχο δέ τς Διοικήσεως θεωρον τόν Πρόεδρο το οκείου Πατριαρχικο κλίματος.

Βαλσαμών ναφέρει χαρακτηριστικά: «Α ψφοι τν Πατριαρχν κκλήτ οχ πόκεινται, Ν ΡΚΓ΄, κβ, Β.Γ.α.λη « μακαριώτατος πατριάρχης κείνης τς διοικήσεως μεταξύ ατν κροάσθω, κακενα ριζέτω τινα τος κκλησιαστικος κανόσι, καί τος νόμοις συνάδει, οδενός μέρους κατά τς ψήφου ατο ντιλέγειν δυναμένου», στήν δέ «παναγωγή» ΙΑ΄,6(J.G.R. τ Β΄, 260).

«Τό το Πατριάρχου κριτήριον κκλήτ οχ πόκειται, οδέ ναψηλαφται φ’ τέρου, ς ρχή καί ατν τν κκλησιαστικν κριτηρίων», δέ ερός καί Μέγας Φώτιος στά «Νομοκανονικά» του Θ, α΄ (Σ.Α. 169) γράφει: «οτε γάρ κκαλοντο α τν Πατριαρχν ψφοι».

Κατά τατα δικαστική κρίσις οασδήποτε γίας καί ερς Πατριαρχικς Συνόδου πού ποτελε κατά τό κανονικό μας δίκαιο τελεα Σύνοδο καί κφέρεται μετά πό κδίκαση ποινικς ποθέσεως τυγχάνει νέκκλητος δυναμένη μόνον νά κκληθ νώπιον Οκουμενικς Συνόδου (Π. Παναγιωτάκου «Σύστημα το κκλησιαστικο Δικαίου, Τό ποινικό Δίκαιο τς κκλησίας» σελ. 836 π., ΑΘΗΝΑΙ 1962).

πομνηματίζων θεοφώτιστος γ. Νικόδημος γιορείτης τόν Θ΄ Κανόνα τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου στίς σελ. 192-193 «Πηδάλιο» κδ. Β. Ρηγοπούλου, Θεσσαλ. 1998, «παντν» στόν ξωμότη καί ξουνιτισθέντα Βησσαρίωνα καί στούς πως ναφέρει Παπιστές Βίνιον καί Βελαρμνον, ναφέρεται στό ζήτημα μέ ξαίρετη κανονική νάλυση λέγοντας χαρακτηριστικά:

«τι μέν γάρ Κωνσταντινουπόλεως οκ χει ξουσίαν νεργεν ες τάς διοικήσεις καί νορίας τν λλων Πατριαρχν, οτε ες ατόν δόθη πό τόν Κανόνα τοτον κκλητος ν τ καθόλου κκλησί δλόν στι ά. διατί ν τ δ΄. πράξει τς ν Χαλκηδόνι ταύτης Συνόδου Κωνσταντινουπόλεως νατόλιος νεργήσας περόρια, καί λαβών τήν Τύρον πό τόν πίσκοπόν της Φώτιον.

Καί δούς ατήν ες τόν Βηρυτο Εσέβιον, καί καθελών καί φορίσας τόν Φώτιον, μέμφθη καί πό τούς ρχοντας, καί πό λην τήν Σύνοδον διά τοτο. Καί γκαλά προφασίσθη πολλά, μέ λον τοτο σα κε νήργησεν, κυρώθησαν πό τς Συνόδου, καί Φώτιος δικαιώθη, καί τάς πισκοπάς τς Τύρου λαβε. Διό καί φέσου σαάκ λεγεν ες Μιχαήλ τόν πρτον τν Παλαιολόγων, τι:

Ο Κωνσταντινουπόλεως οκ κτείνει τήν ξουσίαν ατο πί τά Πατριαρχεα τς νατολς (κατά τόν Παχυμέρην βιβλ. στ'. κεφ. ά)· β'. τι ο πολιτικοί καί βασιλικοί νόμοι δέν προσδιορίζουσιν τι το Κωνσταντινουπόλεως μόνον κρίσις καί πόφασις δέν δέχεται κκλητον, λλ΄ ορίστως κάστου Πατριάρχου καί τν Πατριαρχν πληθυντικς.

Λέγει γάρ ουστινιανός Νεαρά ρκγ΄, Πατριάρχης τς Διοικήσεως κενα ριζέτω, τινα τος κκλησιαστικος Κανόσι καί τος νόμοις συνάδει, οδενός μέρους κατά τς ψήφου ατο ντιλέγειν δυναμένου. 

Καί σοφός Λέων ν τ ά. τίτλ. τς νομικς ατο πιτομς, λέγει, τό το Πατριάρχου κριτήριον κκλήτ οχ πόκειται, οδέ ναψηλαφται πό λλον, ς ρχή ν τν κκλησιαστικν ξ ατο γάρ πάντα τά κριτήρια, καί ες ατό ναλύει.

Καί ουστινιανός πάλιν βιβλ. γ. κεφ. β. τς συναγωγς τς κκλησιαστικς ρμόδιος Πατριάρχης ξετάσει τήν ψφον, μή δεδιώς κκλητον, καί βιβλ. ά. τιτλ. δ΄ τς κκλησιαστικς διαταγς, οκ κκαλονται α τν Πατριαρχν ψφοι, καί πάλιν βιβλ. ά. τίτλ. δ'. κεφ. κθ΄ κατά τν ποφάσεων δέ τν Πατριαρχν, νομοθετήθη πό τούς πρό μν Βασιλες νά μή γίνεται κκλητος.

Λοιπόν νίσως κατά τούς Βασιλες τούτους, οτινες συμφωνοσι μέ τούς ερούς Κανόνας, α ψφοι τν Πατριαρχν πάντων δέν δέχονται κκλητον, τοι δέν ναβιβάζονται ες λλου Πατριάρχου κριτήριον, πς Κωνσταντινουπόλεως δύναται ταύτας νά νακρίνη; καί ν παρών Κανών τς δ΄ λλά καί ιζ΄ ατς, σκοπόν εχε νά χ Κωνσταντινουπόλεως τήν κκλητον τν λοιπν Πατριαρχν.

Πς ο Βασιλες θελαν θεσπίσουν κ διαμέτρου λον τό ναντίον, ες καιρόν που ατοί γίνωσκον τι ο μή συμφωνοντες τος Κανόσι πολιτικοί νόμοι μένουσιν κυροι; γ΄. τι, ν δώσωμεν κατά τούς νωτέρω Παπιστάς τι Κωνσταντινουπόλεως κρίνει τούς Πατριάρχας, καί νακρίνει τάς κρίσεις ατν, πειδή Κανών δέν κάμνει ξαίρεσιν τίνος καί τίνος Πατριάρχου, ρα κρίνει ατός καί νακρινε καί τόν Ρώμης, καί οτως σται Κωνσταντινουπόλεως καί πρτος καί σχατος καί κοινός κριτής πάντων τν Πατριαρχν καί ατο το Πάπα».

Συνεπς κανονικό δικαίωμα πανεξετάσεως τς ποθέσεως το Μοναχο Φιλαρέτου Ντενισένκο μετά τίς ποφάσεις τς τελείας Πατριαρχικς Συνόδου το Πατριαρχείου Μόσχας, χει μόνον Οκουμενική Σύνοδος, πως λλωστε Σεπτός Οκουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαος μέ τό π’ ριθμ. 1203/29.8.1999 Πατριαρχικόν Του Γράμμα πρός τόν Μακαριστόν Πατριάρχην Μόσχας κυρόν λέξιον ποδέχεται γράφων:

«Ες πάντησιν πρός σχετικό τηλεγράφημα καί γράμμα τς μετέρας λίαν γαπητς καί περισπουδάστου Μακαριότητος, πί το νακύψαντος προβλήματος ν τ καθ’μς δελφ γιωτάτ κκλησί τς Ρωσσίας, περ πρόβλημα δήγησε τήν εράν Σύνοδον ατς πως προβ, δι’ος οδεν ατη λόγους, ες τήν καθαίρεσιν το χρι πρότινος κ τν τά πρτα φερόντων Συνοδικο μέλους ατς Μητροπολίτου Κιέβου κυρίου Φιλαρέτου, πιθυμομεν να γνωρίσωμεν τ μετέρ γάπ δελφικς τι:

Η καθ’ μς γία το Χριστο Μεγάλη κκλησία ναγνωρίζουσα ες τό κέραιον τήν πί το θέματος ποκλειστικήν ρμοδιότητα τς φ’ μς γιωτάτης κκλησίας τς Ρωσσίας ποδέχεται τά Συνοδικς ποφασισθέντα περί το ν λόγ, μή πιθυμοσα τό παράπαν να παρέξ οανδήτινα δυσχέρειαν ες τήν καθ’ μς δελφήν κκλησίαν».





Δεν υπάρχουν σχόλια: