17 Ιουνίου, 2018

Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΤΣΑΛΙΚΗΣ Ο ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΟΣΙΟΣ

Το Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ’
Μορφ γία πρξε  είμνηστος γέροντας άκωβος, φωτεινς φάρος τς νεότερης πνευματικς ζως στν λλαδικ χρο. Γέροντας γνήσιος, ληθινς χι σύμφωνα μ τ κριτήρια το κόσμου τούτου λλ σύμφωνα μ τ κριτήρια το Θεο.

Δν θ ταν περβολ ν πογραμμίσουμε, τι τ πνευματικ νέβασμα τς ρθόδοξης πνευματικότητας στν νεοελληνικ κοινωνία φείλεται σ μεγάλο βαθμ κα στ εωδιαστ νθος τς παρουσίας το γέροντος ακώβου.

π. άκωβος (Τσαλίκης) γεννήθηκε τ 1920 στ Λεβίδι τς Μ. σίας (κωμόπολη πέναντι π τν Ρόδο) π πτωχος γονες, λλ᾿ ελαβες. Μ τν Μικρασιατικ καταστροφ μητέρα του πρε τν δρόμο τς προσφυγις κα λθε στν λλάδα μ τν π. άκωβο μικρ παιδ μόλις δύο τν.

Τ 1925 γκαθίσταται λη οκογένεια στ χωρι Φαράκλα τς Εβοιας που κα μαθαίνει τ γκύκλια γράμματα. λα τ χρόνια τς παιδικς κα φηβικς του λικίας τ διλθε ζντας πραγματικ μία γνήσια χριστιανικ ζωή.

Τ 1952 κάρη μοναχς κα χειροτονήθηκε διάκονος κα στ συνέχεια πρεσβύτερος. Στν ερ Μον το σίου Δαυδ στ Λίμνη Εβοίας ξελέγη γούμενος τ 1975 κα παρέμεινε κε μέχρι τν σιακ κοίμησή του στς 21 Νοεμβρίου 1991.

ταν χαρακτηριστικ τι κατ τν ρα τς ταφς χιλιάδες λαο πο εχαν λθει π λα τ μέρη τς λλάδος ναφωνοσαν τρες λέξεις ς λαϊκ χορωδία «γιος, γιος, γιος». Ατ σημαίνει πολλά.

Δεν πέρασαν πολλές δεκαετίες καί πειτα πό την τηρηθεσα πό τς . Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος κανονική τάξη, τό Οκουμενικό Πατριαρχεο νακήρυξε καί κατέταξε στό γιολόγιο τς κκλησίας τόν γέροντα άκωβο. 

ορτή του καθορίσθηκε 22α Νοεμβρίου. σιος άκωβος πλος, ταπεινός, γαλήνιος νθρωπος τς προσευχς, τς καταλλαγς κα τς φοσίωσης στ θέλημα το Θεο, διεμόρφωσε χωρς ν τ πιδιώξει κλμα ελάβειας κα βαθεις εσέβειας.

σοι τν γνώρισαν βοηθήθηκαν πολ στν πνευματική τους ζωή. Μ κα σοι δν τν γνώρισαν, λλ κουσαν γι᾿ ατόν, προσκύνησαν στν τάφο του κα διάβασαν τ βίο του, δν μειναν διάφοροι.

πνευματική του φυσιογνωμία τος γγιξε, τ θος του τος δίδαξε, μορφή του ζέστανε στς καρδιές τους. ζω το γέροντα κε στν Εβοια στ μοναστήρι το σίου Δαυδ, το γαπημένου του γίου, ταν πολ πλ κα μοναδική.

Ατ μως πλότητα κα μοναδικότητα κρυβαν να μυστήριο. κρυβαν τ ερ μυστήριο πο βίωνε γέροντας μ τν γία του κατ πάντα ζωή.

Πόσες κα πόσες φορς δν τν εδαν ο πιστο γονατιστ μπροστ δίπλα στν γία Τράπεζα, ν εναι λος δάκρυα, ξαγνισμένος κα μεταρσιωμένος, φοσιωμένος στν Κύριόν του κα Θεόν, στν γαπημένο Νυμφίο τς κκλησίας! Κα γέροντας μοιαζε μ πίγειο γγελο μ οράνιο νθρωπο.

λλ δν διακρινόταν μόνον ς λειτουργς το ψίστου. ταν ξοχος πνευματικς πατέρας, κοντ στν ποο πολλο νθρωποι οκογένειες λόκληρες κα μάλιστα νέες οκογένειες βρκαν πνευματικ καθοδήγηση, ερήνη στν ψυχή τους.

Λύση στ προβλήματά τους, κα νοιωσαν ληθινς στιγμς πνευματικς ναβάσεως. Ο παραινέσεις του ταν βάλσαμο παρηγορίας, γραμμ πλεύσεως, θικ στήριγμα, παλλαγ πειρασμν, γγύηση γιοπνευματικς ζως.

π παντο, πειδ ταν τόσο γνωστός, κατέφθαναν στ κελί του κατοντάδες νθρωποι, γι ν δον τν γέροντα, ν το μιλήσουν, ν ναποθέσουν τ προβλήματά τους, ν᾿ νοίξουν τν ψυχή τους.

Ν τν συμβουλευθον, ν ξομολογηθον κα ν ελογηθον. Γι᾿ ατ κα π. άκωβος  μπορε ν χαρακτηρισθε ς γέροντας πο θήτευσε στν διάκοπη μετ δακρύων λατρεία το Θεο κα στν δολη κα πλούσια διακονία τν συνανθρώπων του.

φράση του «μ συγχωρετε» κα «ν θέλει σιος Δαβδ» ταν κάθε λεπτ στ χείλη του. Τ ρεμο χαμόγελο στ πρόσωπό του. γάπη πρς λους νεξαιρέτως πηγαία, κφραστική, δημιουργική, προφητική.

π τ βιβλίο το καθηγητο τς Θεολογικς Σχολς το Πανεπιστημίου θηνν κ. Στυλιανο Παπαδοπούλου πο γραψε γι τν π. άκωβο, ξίζει ν παραθέσουμε να πόσπασμα πο ναφέρεται στ χειροτονία του:

«Στ Μον δν πρχε ερέας ν λειτουργήσει τακτικά. Νικόδημος εχε πληροφορήσει τ μητροπολίτη Χαλκίδας, τν γαθ πίσκοπο Γρηγόριο, γι τ νέο μοναχ κα τς ρετές του κα ποφασίστηκε ν τν χειροτονήσουν.

άκωβος τ᾿ κουσε μ λαχτάρα κα φόβο πολύ. ψυχή του κλαιγε γι τν ερωσύνη. κλαιγε μως κα π πιθυμία κα π φόβο. Τοῦ᾿ρχότανε ν᾿ γκαλιάσει τν ερωσύνη κα ν πεθάνει γι᾿ ατήν, μ τρόμαζε κα τν πιανε πανικς τώρα πο πλησίαζε ρα.

Στς 17 το Δεκέμβρη κατέβηκε στ Χαλκίδα. Τν λλη μέρα Μητροπολίτης τν χειροτόνησε διάκονο, στ κκλησάκι τς γίας Βαρβάρας. Τν κάλεσε ποβραδς κα το ξήγησε:

λα, παιδί μου άκωβε. σ δν ξέρεις πολλ γράμματα, εσαι μως εσεβής, γι᾿ ατ θ σ χειροτονήσω…Στς 19, τν λλη μέρα, στ παρεκκλήσι το πισκοπείου, το δωσε κα τν ερωσύνη. Μετ μίλησε Γρηγόριος. Μίλησε κα επε λόγια περίεργα, γι τος σίους κα τος γίους τς κκλησίας.

Επε στος λίγους παρισταμένους γι τς ρετς το νέου ερέα, το ακώβου, πο εχε σκυμμένο τ κεφάλι. Επε κόμα κα στν διον να λόγο προφητικό.

–Κα σ παιδί μου, θ᾿ γιάσεις. Ν συνεχίσεις μ τ δύναμη το Θεο κα θ σ νακηρύξει γιο κκλησία. Τ φοβερ τοτα λόγια περάσανε πάνω π τ κεφάλια κα κανες δν φάνηκε ν τ πρόσεξε. γέρο-πίσκοπος Γρηγόριος μως ξερε τί λεγε, τί τν βαζε τ γιο Πνεμα ν πε.

νέος ερέας κανε πόλυση κα μοίρασε τ ντίδωρο. Πρώτη πρε δερφή του ναστασία, πως τ εχε πε πεθαίνοντας μητέρα τους. Μετ μητροπολίτης ζήτησε π τν άκωβο ν κάνει γιασμ στν κατοικία του κα στν κατοικία τς δερφς του.

άκωβος δίσταζε, ντρεπότανε… μ κανε πακο κα «γιασε» τν πίσκοπό του. Τν δια μέρα πρε τ δρόμο γι τ Μον τς μετανοίας του, τν ποία, παρ τ χάλι της δ θ γκαταλείψει ποτέ.

Μόλις πέστρεψε στ Μονή, λειτουργοσε κάθε μέρα. κανε λες τς κολουθίες, σπερινό, πόδειπνο, Μεσονυκτικό, ρθρο, ρες, κα μετ τ Λειτουργία… συνήθως μόνο μ τν γαθ Εθύμιο.

Λειτουργία μόνο τς καθημερινές, τουλάχιστον τρες-τέσσερις φορς τν βδομάδα. Γιατ τς Κυριακς εχε ντολ π τν μητροπολίτη ν λειτουργε στ χωριουδάκια Δαμνιά, Παληοχώρι, Καλαμούδι κα Δρυμώνα».

Δύο περιστατικ π τν ζω το π. ακώβου παραθέτουμε κόμη π τ βιβλίο το ειμνήστου πρωτοπρεσβυτέρου π. Δημητρίου Τζούμα, ρεοπαγίτου .τ. κα πνευματικο τέκνου το γέροντος:

«Κάποιο πόγευμα, τν πεσκέφθη στν Μον νας χωρικς τς περιοχς, μεγάλης λικίας, ποος το επε: «μαθες τ νέα Γέροντα; Ποιά νέα βρέ; Δν μαθες τι κόψανε τς λις π τ κτμα τς Μονς στ γυαλ κα κάνανε καμίνι;

Κα ρίξανε πάνω στος κομμένους κορμος χμα γι ν μν φαίνονται. χι δν μαθα, λλ ποιός τς κοψε; Ξεύρω κι γ Γέροντα, ρώτησε στ χωρι ν μάθεις».

Στενοχωρήθηκα πολύ, κύριε Δημήτρη μου, κα δν ξερα τί ν κάνω· καλόγερος νθρωπος ν τρέχω στς στυνομίες κα τ γρονομεα, ν κάνω μηνύσεις κα δικαστήρια. Εναι ατ πράγματα γι μένα; Πάνω στν πελπισία μου σκέφθηκα τν σιο Δαβίδ, δρυτ κα προστάτη τς Μονς.

τρεξα στν κκλησι κα μπροστ στν εκόνα του, πως μουν ταραγμένος, το επα τ ξς λόγια: κουσε, σιε Δαβίδ· πως ξεύρεις, γ οτε σπίτι χω, οτε οκογένεια, οτε κτήματα.

σα εχα τ χάρισα σ συγγενες κα φίλους· φησα τ πάντα κα ρθα δ ν Σ πηρετήσω κα Σ πηρετ μ δοκιμασίες, στερήσεις κα χίλιους πειρασμος κα προβλήματα, τ ξεύρεις… κουσε λοιπόν.

Σ παρακαλ, ατν πο κοψε τς λις π τ κτμα σου, ν μο τν φέρεις δ, σ 24 ρες τ ργότερο. Διαφορετικ οτε καντήλι θ Σο νάψω, οτε θ Σ λιβανίσω. κουσες; Κα σηκώθηκα κα φυγα πολ στενοχωρημένος. Τί λλο μποροσα ν κάνω;

Τν λλη μέρα τ πόγευμα κα ν τοιμαζόμαστε γι τν σπερινό, ερισκόμενος ξω π τ καθολικ τς Μονς, 20 περίπου μέτρα μακρυά, βλέπω ν μπαίνει, π τν ξωτερικ πόρτα, στν αλή, νας λικιωμένος νθρωπος, γρότης, κακοντυμένος, ποος μ τ κεφάλι κάτω, βλέποντας πρς τ δαφος, ρχόταν πρς μένα.

γώ, μόλις τν εδα, μέσως επα μέσα μου: Ατς εναι πο κοψε τς λις π τ κτμα τς Μονς κα σιος Δαβδ μο τν φερε, πρν περάσουν 24 ρες, πως το τ επα:

ταν μ πλησίασε, μο λέγει: Πατέρα άκωβε, θέλω ν σο μιλήσω κα ν σο π κάτι. Τί ν μο πες βρέ; Νά, πς γ κοψα τς λις π τ κτμα τς Μονς στ γυαλό. Κα γιατί τς κοψες βρέ;

Εναι σωστ ν κόβομε τ δένδρα π τ ξένα κτήματα; χει δίκιο πατέρα άκωβε, δν εναι σωστό, λλ τί ν κάνω; Εχα μεγάλη νάγκη γι τ παιδιά μου. σ εσαι γιος νθρωπος· τί; Θ μ πς στ γρονομεο κα τν στυνομία φαμελίτη νθρωπο; Θ μ πς στ Δικαστήρια; 

χι, γ δν θ σ πάω στν στυνομία κα τ Δικαστήρια, μως γρονόμος τς Λίμνης, πο μαθε τ γεγονός, κάνει νακρίσεις. Μπορ γ ν τν σταματήσω, φο νήργησε μόνος του π πηρεσιακ καθκον (ατεπαγγέλτως);

Δν μπορες ν τν σταματήσεις, μπορες μως ν μ βοηθήσεις, χι μένα, τ 5 νήλικα. Μετ 3 μνες γινε τ Δικαστήριο στ γρονομεο τς Λίμνης, γι γροτικ φθορά. Πρτος κα μόνος μάρτυς ξητάσθη π. άκωβος μ διαβεβαίωση τς ερωσύνης του.

ποος οδν πιβαρυντικ κατέθεσε δι τν κατηγορούμενο. Ατός, μως, μολόγησε τν πράξη του κα ζήτησε συγγνώμη π τν π. άκωβο.

Τ δ Δικαστήριο τν κατεδίκασε σ χρηματικ πρόστιμο 300 δραχμν, τ ποον, θορύβως κα μ διάκριση, κατέβαλε π. άκωβος.

τσι πέφυγαν κατηγορούμενος τν γκλεισμό του στ φυλακή, διότι δν εχε χρήματα ν πληρώσει τ πρόστιμο κα τ 5 νήλικα τν στέρηση τς προστασίας το πατέρα τους».

 -«λλοτε πάλι πάθηση το στομάχου το π. ακώβου ταν σ ξαρση. Κα ο γιατρο το Κρατικο Νοσοκομείου Χαλκίδος το συνέστησαν ν κάνει γχείρηση.

-Πο λς κ. Δημήτρη μου Κυριακ πόγευμα πρεπε ν εσαχθ στ Νοσοκομεο. ς εναι καλ ο πατέρες· τοίμασαν τ βαλίτσα κι βαλαν μέσα τ ρουχαλάκια μου. Πρν ναχωρήσω, δν πρεπε ν ποχαιρετήσω κα τν σιο Δαβίδ;

Πγα λοιπν στν κκλησία, στν εκόνα του στ τέμπλο κα το λέγω: «Γέροντα τν ελογία σου. Ξεύρεις πηγαίνω γι γχείρηση στομάχου στ Νοσοκομεο τς Χαλκίδος. Καλο κα ξιοι, πως λένε, ο ατρο-χειροργοι το Νοσοκομείου τς Χαλκίδος, λλ εναι νθρωποι.

Γι᾿ ατ Σ παρακαλ νρθεις κι σ ν παραστες στν γχείρηση, ν μ βοηθήσεις. λλ κουσε, δν θρθεις μόνος. Θ περάσεις ν πάρεις κα τν λλον π τ Προκόπι· καταλαβαίνεις ποον ννο, τν γιο Γιάννη τν Ρσσο, νρθετε κι ο δύο στ νοσοκομεο κατ τν γχείρηση». κανα τ σταυρό μου, σπάσθηκα τς εκόνες κι φυγα.

Μπκα στ Νοσοκομεο Κυριακ βράδυ κα τν μεθεπομένη γινε γχείρηση, π μάδα ατρν, ναισθησιολόγων, νοσοκόμων, φο προηγουμένως μ πνωσαν. Πόση ρα κράτησε γχείρηση δν γνωρίζω.

Μο επαν ρες. ταν συνλθα βρέθηκα στ δωμάτιό μου κα τριγύρω γιατροί, νοσοκόμοι κα 2 μοναχο π τν σιο Δαβίδ. Συζητοσαν, λεγαν στεα κα γελοσαν, προφανς γι ν μο δημιουργήσουν καλ διάθεση.

κείνη τν στιγμ βλέπω στν Ν.Δ. γωνία το δωματίου μου δύο ρασοφόρους-μοναχούς, ψηλος μ λοκαίνουργια ράσα, σπρα γένεια κα χαμογελαστούς. Κατάλαβα μέσως πς ταν σιος Δαβδ κα γιος ωάννης Ρσσος, πο τος εχα παρακαλέσει.

πότε λέγω στος Πατέρες κα τος ατρούς· παρακαλ μ γελτε· δν βλέπετε τος γίους στν γωνία; Γύρισαν, λλ δν εδαν κανένα.

Ατ δν τ βλέπουν λοι. Προφανς επαν « π. άκωβος π τ κράτος τς ναρκώσεως φαντάζεται γίους». λλ γ ξερα καλ κα τί βλεπα κα τί λεγα».

π’ατ τν γία μορφ σαγηνεύτηκαν νθρωποι κα νθρωποι, μικρο κα μεγάλοι, μορφωμένοι κα λιγογράμματοι, πιστήμονες, δικαστς κα πλο βιοπαλαιστές. Κα ατ γιατ ταν ξιος ποιμένας το λαο το Θεο.

Στ σύγχρονη κοινωνία μας μόνο τέτοιες γιες μορφς μπορον ν σπάσουν τν πλαστ διαμόρφωση τς ζως κα μόνο γέροντες προφητικοί, πως γέροντας τς Εβοιας, μπορον ν δώσουν τ λλο πνευματικ μέγεθος τς γνήσιας ζως.


Δεν υπάρχουν σχόλια: