26 Απριλίου, 2018

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ Η ΕΥΡΩΠΗ

 

H ​​Ευρώπη έχει ανάγκη από μια νέα γενιά επιχειρηματιών. Οχι μόνο επιχειρηματίες στον τομέα της τεχνολογίας, που πρώτα επωφελούνται  –ανέξοδα – από τα προσωπικά μας δεδομένα και στη συνέχεια γίνονται φιλάνθρωποι, αλλά κοινωνικούς επιχειρηματίες που, μέσω των καινοτόμων εγχειρημάτων τους, τολμούν να ενισχύσουν την κοινωνία χωρίς να την αποδυναμώσουν. 

Ποιοι είναι αυτοί οι κοινωνικοί επιχειρηματίες; Είναι εκείνοι που τολμούν να δράσουν στο τμήμα της κοινωνίας που τους χρειάζεται περισσότερο: τις κοινότητές τους. Εκεί που άλλοι βλέπουν μόνο αδιέξοδα και προβλήματα, οι κοινωνικοί επιχειρηματίες βλέπουν ευκαιρίες και κινητοποιούν τις κοινότητές τους προς τα εμπρός. 

Δημιουργούν ισχυρούς παραγωγικούς δεσμούς μεταξύ επιχειρήσεων, κυβέρνησης, εκπαίδευσης και κοινωνίας, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στη δημιουργία νέων καινοτόμων κοινωνικών θεσμών, πρακτικών και κανόνων. Λειτουργώντας στο επίπεδο των πολιτών, οι κοινωνικοί επιχειρηματίες δημιουργούν συνεργατικά προνόμια, τα οποία καθιστούν τις κοινότητές τους ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο. Το βασικό ερώτημα, λοιπόν, είναι το εξής: πώς ενδυναμώνουμε τους κοινωνικούς επιχειρηματίες;

Η πρόσφατη εθνικιστική/λαϊκίστικη πρόκληση έχει υποδείξει ότι οι υπάρχοντες κοινωνικοί θεσμοί στην Ευρώπη έχουν αποτύχει να αξιοποιήσουν τις πραγματικές δυνατότητες των κοινωνιών μέσα στις οποίες λειτουργούν. Το αποτέλεσμα: ένα αυξανόμενο αίσθημα ανικανότητας μεταξύ των πολιτών. 

Πρέπει λοιπόν να εφευρεθεί μια νέα σχέση μεταξύ της πολιτικής, των πολιτών και των κοινοτήτων, σχεδιασμένη με τέτοιον τρόπο που να παρέχει στους πολίτες τα εργαλεία για την κοινωνική και οικονομική τους ενδυνάμωση. Και, παρόλο που είναι ακόμα νωρίς για να κρίνουμε, οι ενδείξεις είναι ενθαρρυντικές.

Στην Ευρώπη παρατηρούμε την εμφάνιση νέων μορφών κοινωνικού ακτιβισμού και επιχειρηματικότητας. Η πρόσφατα ιδρυθείσα Pulse of Europe οργανώνει σε όλη την Ευρώπη συναντήσεις μεταξύ φιλοευρωπαίων και κατεβάζει στον δρόμο κόσμο προς υποστήριξη μιας ενωμένης Ευρώπης, αψηφώντας τις φωνές του λαϊκισμού. 

Η The Good Lobby είναι η πρώτη υποστηρικτική κοινότητα στον κόσμο για την από κοινού χρήση δεξιοτήτων. Φέρνει σε επαφή επαγγελματίες με οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, με σκοπό να τις βοηθήσουν να «ακουστούν» και εκπαιδεύει μια νέα γενιά κοινωνικών εκπροσώπων (lobbyists). Η 1989 Generation Initiative, με οκτώ υποκαταστήματα ανά την Ευρώπη, χρησιμοποιεί ένα μείγμα πληθοπορισμού (crowd-sourcing), διαλόγου μεταξύ πολιτών και ανάλυσης δεδομένων, με σκοπό τη δημιουργία προτάσεων πολιτικής που απευθύνουν προς τους βασικούς πολιτικούς παράγοντες της Ε.Ε.

Οι προσπάθειες των οργανώσεων αυτών είναι αξιοθαύμαστες, ο αντίκτυπός τους αυξάνεται, όμως η συλλογική –πανευρωπαϊκή– τους επιρροή παραμένει περιορισμένη. Ευρείας κλίμακας κοινωνικής καινοτομίας από τους Ευρωπαίους κοινωνικούς επιχειρηματίες θα υπάρξει μόνο αν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες για την κινητοποίησή τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: