Εκτός των σχεδιασμών
για την μεταφορά του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου προς τις αγορές
μένει η Τουρκία και οι τελευταίες εξελίξεις στο κεφάλαιο αυτό κτυπούν
«καμπανάκι».
Στην Άγκυρα που
αισθάνεται ότι περιθωριοποιείται στο ενεργειακό παιγνίδι της περιοχής και
αντιθέτως ισχυροποιούνται και ενισχύονται χώρες όπως η Κύπρος, το Ισραήλ, η
Αίγυπτος και η Ελλάδα.
Η αντίδραση της
Τουρκίας στις έρευνες στην Κύπρο, αλλά και η γενικευμένη αναθεωρητική πολιτική
της στην Μεσόγειο και στο Αιγαίο, αποσκοπεί εκτός όλων των άλλων στο να
κερδίσει μερίδιο από τους νέους φυσικούς πόρους.
Όπου εντοπίζονται
και κυρίως να αποκτήσει τον «έλεγχό» τους μέσω της μεταφοράς του φυσικού αερίου
προς την Ευρώπη μέσω αγωγών που θα διασχίζουν το τουρκικό έδαφος.
Οι εξελίξεις αυτές
συμπίπτουν με την έναρξη των ερευνών στο Οικόπεδο 10 της Κυπριακής ΑΟΖ από τα
δυο σκάφη που έχουν μισθωθεί από την EXXON MOBIL, έχοντας προκαλέσει και
σε αυτή την περίπτωση την αντίδραση της Τουρκίας, που συνεχίζει να εκτοξεύει
απειλές.
Σύμφωνα με
δημοσίευμα του Bloomberg, η Shell είναι σε προχωρημένες συνομιλίες για την
αγορά 10bcm φυσικού αερίου τον χρόνο από το κυπριακό κοίτασμα «Αφροδίτη» και το
ισραηλινό «Λεβιάθαν», μια συμφωνία που εφόσον ολοκληρωθεί θα αφορά ποσό 25
δισεκατομμυρίων δολαρίων για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Για τη SHELL η
ολοκλήρωση της συμφωνίας, παρά τα προβλήματα που υπάρχουν για τον καθορισμό της
τιμής αγοράς, είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς θα κατευθύνει το φυσικό αέριο
στον σταθμό LNG που διατηρεί στην Αίγυπτο και από εκεί θα έχει δυνατότητα
εξαγωγής του σε υγροποιημένη μορφή.
Ερωτηματικό βεβαίως
παραμένει ο τρόπος μεταφοράς του φυσικού αερίου από την κυπριακή και ισραηλινή ΑΟΖ
στο τερματικό της Shell στο IDKU της Αιγύπτου.
Και αν θα επιλεγεί η
κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού ή θα προτιμηθεί η χερσαία οδός, με χρήση των
αγωγών που υπάρχουν μεταξύ Ισραήλ και Αιγύπτου. Όμως οι υπάρχουσες
χερσαίες υποδομές θεωρούνται μικρής χωρητικότητας ώστε να καλύψουν και τα 10
bcm από το «Αφροδίτη» και το «Λεβιάθαν».
Πάντως και το
Bloomberg περιγράφει τον προβληματισμό που υπάρχει για το κόστος της
εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων και της μεταφοράς του φυσικού αερίου, με
δεδομένες τις σημερινές χαμηλές τιμές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου