22 Δεκεμβρίου, 2017

† ΑΓΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Η ΦΑΡΜΑΚΟΛΥΤΡΙΑ

 

1.Καταγωγή καί δράση τς γίας ναστασίας.Γεννήθηκε καί μεγάλωσε στή Ρώμη στό τέλος το 3ου μ.Χ αἰῶνος. ταν κόρη ρχοντικς καί πλούσιας οκογένειας.

Παρά τήν σκληρή παγρύπνηση το εδωλολάτρη πατέρα της Πραιτεξτάτου, Χριστιανή μητέρα της Φαύστα τήν δήγησε στόν Χριστιανό διδάσκαλο Χρυσόγονο πού τς δίδαξε τό Χριστιανισμό καί ναψε τόν ρωτα καί τήν γάπη της πρός τόν Χριστό.

ποφασισμένη νά ζήσει μοναχική ζωή διά βίου, ν γνεί καί παρθενί, ποχρεώθηκε ν τούτοις πιεζόμενη πό τόν πατέρα της, νά παντρευτε τόν εδωλολάτρη ξιωματοχο το ατοκράτορος Διοκλητιανο Πούπλιο.

Τήν πρός τόν ποο μως σαρκική συνάφεια πέφευγε, πως λέγει τό συναξάριο, διά τήν πιστίαν ατο, προφασιζόμενη τι ταν σθενής· «νοσεν εί προφασιζομένη».

αφνίδιος καί θεόσταλτος θάνατος το συζύγου της λευθέρωσε λες τίς δυνατότητες τς ναστασίας, πού διέθεσε στό ξς, περικαλλέστατη ατή καί ρχοντική νεαρή γυναίκα, λα της τά πλούτη.

Τό χρόνο, τή δράση καί τήν γάπη της στό νά πισκέπτεται στίς φυλακές τούς φυλακισμένους Χριστιανούς, νά τούς νισχύει καί νά τούς νθαρρύνει, στε νά μήν δειλιάσουν μπροστά στό μαρτύριο.

γινε «λείπτρια», προπονήτρια πολλν μαρτύρων πού φείλουν τό νδοξο μαρτυρικό τους τέλος στήν νθάρρυνση τς ναστασίας.

2.
νισχύει στή Θεσσαλονίκη τίς δελφές σιομάρτυρες, 
γάπη, Χιονία καί Ερήνη.

Γιά τό ργο της ατό δέν περιορίστηκε στή Ρώμη, λλά πλωσε τήν γάπη της μέχρι τήν νατολή, μέχρι τή Νικομήδεια, φο διέτρεξε τό λλυρικό καί τή Μακεδονία, που δρασε διαίτερα στήν πόλη τς Θεσσαλονίκης.

Ο τρες γνωστές δελφές γάπη, Χιονία καί Ερήνη πού μαρτύρησαν πί Διοκλητιανο στή Θεσσαλονίκη, πρίν πό τό μαρτυρικό τους θάνατο γνώρισαν τήν φροντίδα καί τήν γάπη τς γίας ναστασίας, ποία γιά τό λόγο ατό φυλακίσθηκε καί βασανίσθηκε σέ φυλακή τς Θεσσαλονίκης.

Εναι μάλιστα πολύ πιθανό τι τό ρος στό ποο τοξεύθηκε πό στρατιώτη τρίτη πό τίς δελφές, γία Ερήνη, εναι τό ρος που σήμερα εναι Μονή τς γίας ναστασίας.

Η ποία φρόντισε καί νεταφίασε τά τίμια σώματα τν τριν δελφν παρθενομαρτύρων, τν ποίων τή μνήμη κκλησία γιορτάζει στίς 16 πριλίου.

3.Χρυσόγονος καί Ζωΐλος
Δέν εναι μως μόνον ο τρες παρθενομάρτυρες τς Θεσσαλονίκης μέ τίς ποες συνδέθηκε γία ναστασία. ναφερθήκαμε προηγουμένως στόν διδάσκαλό της Χρυσόγονο.

Ο ποος πέστη μαρτυρικό θάνατο στήν Νικομήδεια τς Μικρς σίας κατά τόν συναξαριστή, κατ' λλους δέ στήν κυϊλία τς λλυρίας.

Σώζεται λληλογραφία μεταξύ τς γίας ναστασίας, τόν καιρό πού τήν εχε φυλακίσει νδρας της, γιά νά μποδίσει τήν φιλάνθρωπη δράση της, καί το Χρυσογόνου, πού τόν εχαν φυλακίσει, γιατί δίδασκε μέ παρρησία καί πολλή πιτυχία τό Χριστιανισμό.

Τόν Χρυσόγονο κολούθησε ναστασία στήν μαρτυρική του πορεία πό τή Ρώμη στή Νικομήδεια, φο ν τ μεταξύ ποφυλακίσθηκε μετά τό θάνατο το συζύγου της. Το συμπαρεστάθη καί τον νεδυνάμωσε, τολμηρή ατή μαθήτρια τόν πρεσβύτη δάσκαλο.

Μετά τόν δι' ποκεφαλισμο μαρτυρικό του θάνατο, Χρυσόγονος μφανίσθηκε σέ ραμα στόν ερέα Ζωΐλο, το πέδειξε τόν τόπο πού βρισκόταν τό γιό του λείψανο καί το πεκάλυψε τι:

Ο ατοκράτωρ Διοκλητιανός δωσε ντολή νά βασανιστον ο τρες δελφές γάπη, Χιονία καί Ερήνη, τίς ποες μως θά ρχόταν νά νθαρρύνει ναστασία, πως καί γινε.

Τό διο ραμα εδε συγχρόνως καί ναστασία, πού νέλαβε πράγματι νά συμπαρασταθε στίς τρες μέλλουσες μάρτυρες. ερεύς Ζωΐλος, πλησίον το ποίου μεναν ο τρες δελφές, δέχτηκε σέ λίγες μέρες τήν προαναγγελθεσα πίσκεψη τς ναστασίας.

Η ποία προσκύνησε τό γιο λείψανο το διδασκάλου της καί νέλαβε τίς τρες δελφές, ο ποες πως επαμε, μαρτύρησαν στή Θεσσαλονίκη.

Ζωΐλος ντός λίγου πέθανεν ν Κυρί, πως το εχε προαναγγείλει Χρυσόγονος, μαζί μέ τόν ποο ορτάζεται στίς 22 Δεκεμβρίου, μέρα το μαρτυρίου καί τς μνήμης τς γίας ναστασίας.

Στόν συναξαριστή Ζωΐλος παρουσιάζεται ς μάρτυς. Χρυσόγονος, Ζωΐλος, γάπη, Χιονία, Ερήνη ποτελον τήν πρώτη μάδα γίων, μέ τήν ποία συνδέθηκε γία μας, κολουθον μως καί λλες.

4. Θεοδότη καί τά παιδιά της
Κατά τήν παραμονή της στή Νικομήδεια, που εχε φθάσει συνοδεύοντας τόν διδάσκαλό της Χρυσόγονο, ναστασία γινε γνωστή γιά τίς γαθοεργίες καί τήν χριστιανική της δράση.

Στήν πόλη ατή ζοσε ν χηρεί, μετά τό θάνατο το συζύγου της, Θεοδότη μέ τά τρία παιδιά της. Προσκολλήθηκε στήν ναστασία, ς συνεργάτης καί βοηθός στίς τέλειωτες πισκέψεις τν φυλακισμένων καί διωκομένων Χριστιανν.

πειδή ρνήθηκε νά πανδρευθε τόν ρχοντα Λευκάδιο, πού τήν θαύμαζε γιά τήν μορφιά της, Θεοδότη δηγήθηκε σέ δίκη, κατά τήν ποία προτίμησε νά μαρτυρήσουν ατή καί τά τρία παιδιά της μέσα σέ καμίνι φωτις, παρά νά ρνηθον τόν Χριστό.

Η μητρότητα στίς ραιότερες στιγμές της, φο θέτει σέ δεύτερη μορα τή ζωή τή σαρκική τν παιδιν της, προκειμένου νά κερδίσουν τήν αώνια καί γέραστη ζωή τς βασιλείας το Θεο.
λλη μία μάδα μαρτύρων πό τόν κύκλο τς γίας ναστασίας, πού γιορτάζουν πίσης μαζί της στίς 22 Δεκεμβρίου.

5.Ο κατόν εκοσι κατάδικοι
Εφθασε μως καί καιρός καί το δικο της μαρτυρίου, πρίν πό τό ποο γινε ατία νά πλουτίσει ᾿Εκκλησία μας μέ κατόν εκοσι κόμη μάρτυρες.

Μετά πό πίμονες προσπάθειες ο ρχοντες, λλοτε μέ ποσχέσεις καί γλυκόλογα καί λλοτε μέ φρικτά βασανιστήρια, δέν κατόρθωσαν νά πείσουν τήν ᾿Αναστασία νά ρνηθε τή χριστιανική της πίστη.

Η Θεοδότη μφανιζόταν στόν πνο της, μήνυμα πό τόν ορανό, γιά νά τήν νισχύσει, νταποδίδοντας τσι σα εχε κάνει ᾿Αναστασία γι᾿ ατήν.

Κατά θαυματουργικό τρόπο ᾿Αναστασία, ντί νά βγαίνει ταλαιπωρημένη καί ξουθενωμένη πό τίς φυλακές καί τά βασανιστήρια, μφανιζόταν κμαία καί χαρούμενη.

Στήν πόγνωσή του εδωλολάτρης ρχοντας διατάσσει νά βάλουν τήν ᾿Αναστασία μαζί μέ λλους κατόν εκοσι εδωλολάτρες καταδίκους καί να Χριστιανό.

Τόν Ετυχιανό, μέσα σέ μεγάλη βάρκα, νά νοιχθον στή θάλασσα καί, φο νοίξουν πές στή βάρκα, νά τούς φήσουν νά πνιγον, πως καί γινε.

Ο Θεός μως δέν πέτρεψε νά εοδωθον τά σχέδια το ρχοντα, γιατί τό δικό του σχέδιο προέβλεπε τή σωτηρία καί λλων νθρώπων.Ξαφνικά μφανίζεται στό τιμόνι τς βάρκας Θεοδότη καί τήν δηγε μέ σφάλεια στή στεριά.

Εκθαμβοι ο κατόν εκοσι κατάδικοι πό τό θαμα πού ζησαν, πίστεψαν στόν Χριστό, μολόγησαν καί ατοί μέ παρρησία τήν πίστη τους νώπιον το ρχοντος, μέ συνέπεια νά ποκεφαλισθον καί νά κερδίσουν τόσο γρήγορα τήν αωνιότητα.

 
6.Τό μαρτύριο τς Αγίας


Η καμπτη καί νυποχώρητη ᾿Αναστασία τελικά δέθηκε σέ πασσάλους καί, δεμένη πως ταν, παραδόθηκε στή φωτιά, στίς 22 Δεκεμβρίου, πού ᾿Εκκλησία γιορτάζει τή μνήμη της.

Τό λείψανο τς Αγίας τό πρε μία γυναίκα ρχόντισσα, πού λεγόταν ᾿Απολλωνία, φο χρησιμοποίησε τή γνωριμία της μέ τή σύζυγο το πάρχου.

Ενεταφίασε τό σμα στόν κπο της, που ργότερα κτισε καί νάο πρός τιμήν της. Ποιός κριβς ταν τόπος ατός το μαρτυρίου καί το νταφιασμο της δέν γνωρίζουμε.

Τό μαρτύριό της γινε τό 303 304 κατά τό Διωγμό το Διοκλητιανο, κατά πολλούς στή Θεσσαλονίκη, κατά λλους στό Σίρμιο, ν πάρχουν καί μερικοί πού πιστεύουν τι μαρτύρησε στή Ρώμη.

7.Τά λείψανα τς Αγίας
Εναι πάντως στορικά ξακριβωμένο τι τό λείψανό της βρέθηκε στό Σίρμιο, π᾿ που μεταφέρηθκε στήν Κωνσταντινούπολη πί πατριάρχου Γενναδίου (457-471) καί ατοκράτορος Λέοντος Α´ (457-474).

Τοποθετήθηκε κατ᾿ ρχήν στόν π᾿ νόματί της ναό πού βρισκόταν στόν ππόδρομο, τόν μοναδικό πού εχε πομείνει στούς ᾿Ορθοδόξους κατά τήν ποχή το ᾿Αρειανισμο.

Στόν μικρό ατό ναό δωσε τή μεγάλη μάχη του ναντίον ατς τς αρέσεως γιος Γρηγόριος Θεολόγος καί πανέφερε τήν ᾿Ορθοδοξία στήν Κωνσταντινούπολη μέ τούς περίφημους Θεολογικούς Λόγους πού ξεφώνησε κε.

Σήμερα, μέρη τν ερν λειψάνων τς Αγίας, γία κάρα της καί μέρος πό τό δεξιό της πόδι βρίσκονται στήν ερά Πατριαρχική καί Σταυροπηγιακή Μονή τς Αγίας ᾿Αναστασίας τς Φαρμακολυτρίας στήν Μακεδονία.

8.Γιατί νομάζεται «Φαρμακολύτρια»

α)-Δίδει φάρμακα καί θεραπεύει σωματικές καί ψυχικές σθένειες.Τό πίθετο «Φαρμακολύτρια» τς Αγίας χει δύο ννοιες, μία γενική καί μία εδική.

Κατά τήν ερύτερη, τήν γενική ννοια, Αγία νομάζεται τσι, διότι πως λέει Τρύφων Εαγγελίδης στό βιβλίο του Βίοι Αγίων (σελ. 994) «εχεν νωθεν παρά Θεο.

Τήν δύναμιν νά λύ καί καταστρέφ τν φαρμάκων καί τν δηλητηρίων τά κακά ποτελέσματα καί τάς νεργείας» διότι παρέχει δια φθόνως φάρμακα.

«Εκλύει» φάρμακα γιά τήν θεραπεία τν σωματικν καί ψυχικν σθενειν, πως λέγει τό Μεγαλυνάριο μις κολουθίας της:«Φάρμακα προχέουσα μυστικά ψυχν καί σωμάτων θεραπεύεις πάθη δεινά, ᾿Αναστασία, τ θεί νεργεί· διό τάς χάριτάς σου πάντες κηρύττομεν».

β)-Διότι λύνει τίς φαρμακεες, δηλαδή τά μάγια
Κατά τήν εδική ννοια Αγία νομάζεται «Φαρμακολύτρια», διότι νάμεσα στίς πολλές λλες άσεις καί θεραπεες πού πιτελε λαβε πό τόν Θεό τή Χάρη καί τή δύναμη νά γλυτώνει σους πεσαν στά δίχτυα τν φαρμακν καί τν φαρμακευτριν, δηλαδή τν μάγων καί τν μαγισσν.

Λύνει τίς φαρμακεες, δηλαδή τά μάγια, καί γι᾿ ατό νομάζεται φαρμακολύτρια. Παραθέτουμε να πό τά παλαιά θαύματα τς Αγίας πού ναφέρεται σέ θεραπεία μαγεμένης κοπέλλας καί χει σχέση μέ τό μοναστήρι.

Όπού ταν τότε γουμένη Αγία Ερήνη Χρυσοβαλάντου, πως τό διηγεται πατήρ Χαράλαμπος Βασιλόπουλος (Βίοι Αγίων 89, Η Αγία ᾿Αναστασία Φαρμακολύτρια, σελ. 34 .):

Μιά κοπέλλα εγενής καί ραία, πού καταγόταν πό τήν Καππαδοκία, ταν ρραβωνιασμένη. Επειτα μετάνοιωσε νέα καί δέν τόν θελε τόν μνηστρα.

Αλλά γιά νά μήν τήν νοχλε κενος, φυγε καί πγε στό Μοναστήρι, πού ταν Ηγουμένη Αγία Ερήνη Χρυσοβαλάντου, κοντά στήν Κωνσταντινούπολη καί κε μόνασεν.

Ο μνηστήρας της δέν μποροσε μέ κανέναν τρόπο νά τήν βγάλη πό τό Μοναστήρι. Ηταν μεθυσμένος πό τόν ρωτα. Γι᾿ ατό βρκε να μεγάλο μάγο καί το ταξε πολλά χρήματα, ν θά μποροσε νά καταφέρη τήν νέα μέ τά μάγια του, νά γκαταλείψη τό Μοναστήρι καί νά γίνη γυναίκα του.

Ο μάγος κε στήν Καππαδοκία κανε τά μάγια του καί γυναίκα βγκε πό τίς φρένες της. Γύριζε λο τό Μοναστήρι καί φώναζε τόν μνηστρα μέ τό νομά του.

Ωρκιζόταν δέ, τι άν δέν τς νοίξουν τήν πόρτα νά πάη νά τόν βρ θά πνιγόταν. Η Οσία Ερήνη Χρυσοβαλάντου, Ηγουμένη, τήν βλεπε σ᾿ ατήν τήν κατάσταση, κλαιγε καί λεγε:·

-Αλλοίμονο σέ μένα τήν θλία, διότι διά τήν μέλειαν τν βοσκν ρπάζουν ο λύκοι τά πρόβατα. ᾿Αλλά, πονηρέ διάβολε, δικα κοπιάζεις.

Ο Χριστός δέν θά σέ φήση νά καταπις τήν μνάδα μου.Τότε συγκέντρωσε λη τήν δελφότητα καί τίς δίδαξε νά φυλάγωνται πό τίς πανουργίες το δαίμονος.

Διέταξε κατόπιν νά νηστέψουν λες λη τήν βδομάδα καί νά προσεύχωνται. Νά κάμνουν δέ διά τήν πάσχουσαν δελφήν, κάθε μέρα χίλιες μετάνοιες. 

Ετσι προσευχόταν κάθε μία στό κελλί της. Τήν τρίτη νύχτα βλέπει Αγία Ερήνη κε πού προσευχόταν, τά μεσάνυχτα, μπροστά της τόν Μέγαν Βασίλειον, πού τς επε:

-Γιατί μς νειδίζεις Ερήνη, τι φήνομε καί γίνονται στήν πατρίδα μας τά φοβερά καί νόσια μάγια; Οταν ξημερώση, πάρε τήν ρρωστη μαθήτριά σου καί νά τήν πς ες τάς Βλαχέρνας. 

᾿Εκε θά λθη νά τήν θεραπεύση Μήτηρ το Δεσπότου Χριστο, πού χει τή δύναμη. Ο Αγιος μέσως γινε φαντος. Η Αγία πρε τήν πάσχουσα καί δύο δελφές, τίς ναρετώτερες, καί πγε στόν Ναό τν Βλαχερνν. κε προσευχόταν λη τήν μέρα μέ δάκρυα. Τό μεσονύκτιον μως πό τόν κόπον ποκοιμήθηκαν.

Τότε βλέπει στόν πνο της Αγία πολύ λαό, πού τοίμαζαν τούς δρόμους. Ηταν χρυσοφορεμένοι, λόφωτοι καί ραντίζανε μέ εωδέστατα νθη καί θυμίαζαν.Η Αγία τούς ρώτησε, γιατί καμναν τόση τοιμασία. ᾿Εκενοι ποκρίθηκαν:

-Η Μήτηρ το Θεο ρχεται. Ετοιμάσου καί σύ ν᾿ ξιωθς νά τήν προσκυνήσης. Τότε φτασε Παντάνασσα. Τήν κολουθοσε πλθος μέτρητο στραπηφόρων, τό δέ θεο καί σεβάσμιο πρόσωπό της χυνε τόση λάμψη, πού δέν μποροσε νά τό βλέπη νθρωπος.

Οταν εδε λους τούς κε ρρώστους Παναγία, λθε καί στήν ρρωστη μαθήτρια τς Ερήνης. Η Ηγουμένη πέφτει στά πόδια τς Παναγίας φοβισμένη καί ντρομη.Ακουσε μως τι Θετόκος φώναξε τό Μέγαν Βασίλειον καί τόν ρώτησεν γιά τήν Ερήνη, τί χρειαζόταν. 

᾿Εκενος τς ξέθεσεν λη τήν πόθεση τς νέας.

- Καλέστε τήν ᾿Αναστασία, επεν Παναγία.Η Αγία ᾿Αναστασία Φαρμακολύτρια φθασε μέσως. Τότε Θεοτόκος τς επε:

-Πηγαίνετε στήν Καισάρεια μέ τόν Βασίλειο, ξετάστε μέ πιμέλεια καί νά θεραπεύσετε ατήν τήν κόρη της, διότι σέ σένα Υός καί Θεός μου χάρισε ατήν τήν χάριν.

Κατόπιν προσκύνησαν τήν Παναγία Αγ. ᾿Αναστασία καί Μέγας Βασίλειος καί νεχώρησαν σπευμένως νά κτελέσουν τήν ντολή. Ακουσε δέ καί Οσία Ηγουμένη μιά φωνή, πού τς λεγε·:

-Πήγαινε στό Μοναστήρι σου, κε θά θεραπευθταν Χρυσοβαλάντου ξύπνησε, φανέρωσε καί στίς λλες μοναχές τό ραμα καί νεχώρησαν χαρούμενες.

Ηταν Παρασκευή καί τήν ρα το Εσπερινο μαζεύτηκαν λες στό Ναό. Η σία τούς διηγήθηκε τήν πτασία καί τίς διέταξε νά σηκώσουν μάτια καί χέρια στόν Ορανό καί νά λέγουν πό τήν καρδιά τους τό «Κύριε λέησον».

Επειτα πό πολλή ρα προσευχς μέ δάκρυα, φάνηκαν στόν έρα πετώντας ᾿Αναστασία Φαρμακολύτρια καί Μέγας Βασίλειος, ποος τς επε:

-Απλωσε, Ερήνη, τά χέρια σου. Δέξου ατά καί μή μς νειδίζεις δικα. Ατό τς τό επε, διότι Οσία Χρυσοβαλάντου προσευχόταν στήν εκόνα του καί το λεγε νά διώξη τούς Μάγους πό τήν Καισάρεια.

πλωσε τότε τά χέρια της καί πρε να δέμα, πού ρχόταν πό τόν έρα καί τό ποον ζύγιζε τρες λίτρες. Οταν μως τό λυσε, βρκαν μέσα διάφορα μαγικά· σπάγγους, τρίχες, μολύβια, δεσίματα καί γραμμένα νόματα δαιμόνων, διαιτέρως μως εχαν δύο μικρά γαλματάκια πό μολύβι.

Τό να το το νδρός τό μοίωμα καί τό λλο τς μοναχς. Ο μοναχές θαύμασαν καί λη τήν νύχτα εχαριστοσαν τήν Θεοτόκον. Τό πρωί στειλε Ηγουμένη στίς Βλαχέρνες δύο μοναχές καί τήν πάσχουσαν. 

Εδωσε συγχρόνως ες ατές καί τά προαναφερθέντα μαγικά, καθώς καί λάδι μέ πρόσφορον, γιά νά λειτουργήση Προσμονάριος. Ατός μετά τήν θείαν Λειτουργίαν χρισε τήν ρρωστη πό τό λάδι τς κανδήλας. 

Επειτα βαλε τά μαγικά πάνω στά ναμμένα κάρβουνα.Τήν ρα δέ πού καιγόταν κενα, λύνονταν καί τά όρατα δεσμά τς μοναχς. Ηλθε τότε στό μυαλό της καί δόξαζε τόν Θεόν, πού τήν πάλλαξε.

Οταν μως διαλύθηκαν τελείως τά μολυβένια γάλματα, βγαιναν φωνές μεγάλες πό τά κάρβουνα, πως κάνουν ο χοροι, ταν τούς σφάζουν.Οσοι σαν παρόντες καί βλεπαν καί κουγαν ατά, φύγανε ντρομοι, δοξάζοντες τόν Θεόν, πού κάμνει τέτοια θαυμάσια. 

Κατόπιν πέστρεψαν ο μοναχές στό Μοναστήρι καί διηγόνταν στίς λλες τά συμβάντα.


Δεν υπάρχουν σχόλια: