22 Δεκεμβρίου, 2016

† ΑΓΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΑΡΜΑΚΟΛΥΤΡΙΑΣ

 

1.Καταγωγή καί δράση τς γίας ναστασίας. Γεννήθηκε καί μεγάλωσε στή Ρώμη στό τέλος το 3ου μ.Χ αἰῶνος. ταν κόρη ρχοντικς καί πλούσιας οκογένειας. Παρά τήν σκληρή παγρύπνηση το εδωλολάτρη πατέρα της Πραιτεξτάτου, Χριστιανή μητέρα της Φαύστα τήν δήγησε στόν Χριστιανό διδάσκαλο Χρυσόγονο πού τς δίδαξε τό Χριστιανισμό καί ναψε τόν ρωτα καί τήν γάπη της πρός τόν Χριστό.

ποφασισμένη νά ζήσει μοναχική ζωή διά βίου, ν γνεί καί παρθενί, ποχρεώθηκε ν τούτοις πιεζόμενη πό τόν πατέρα της, νά παντρευτε τόν εδωλολάτρη ξιωματοχο το ατοκράτορος Διοκλητιανο Πούπλιο, τήν πρός τόν ποο μως σαρκική συνάφεια πέφευγε, πως λέγει τό συναξάριο, διά τήν πιστίαν ατο, προφασιζόμενη τι ταν σθενής· «νοσεν εί προφασιζομένη».

αφνίδιος καί θεόσταλτος θάνατος το συζύγου της λευθέρωσε λες τίς δυνατότητες τς ναστασίας, πού διέθεσε στό ξς, περικαλλέστατη ατή καί ρχοντική νεαρή γυναίκα, λα της τά πλούτη, τό χρόνο, τή δράση καί τήν γάπη της στό νά πισκέπτεται στίς φυλακές τούς φυλακισμένους Χριστιανούς, νά τούς νισχύει καί νά τούς νθαρρύνει, στε νά μήν δειλιάσουν μπροστά στό μαρτύριο.

γινε «λείπτρια», προπονήτρια πολλν μαρτύρων πού φείλουν τό νδοξο μαρτυρικό τους τέλος στήν νθάρρυνση τς ναστασίας.

2.
Ενισχύει στή Θεσσαλονίκη τίς δελφές σιομάρτυρες, γάπη, Χιονία καί Ερήνη. Γιά τό ργο της ατό δέν περιορίστηκε στή Ρώμη, λλά πλωσε τήν γάπη της μέχρι τήν νατολή, μέχρι τή Νικομήδεια, φο διέτρεξε τό λλυρικό καί τή Μακεδονία, που δρασε διαίτερα στήν πόλη τς Θεσσαλονίκης.

Ο τρες γνωστές δελφές γάπη, Χιονία καί Ερήνη πού μαρτύρησαν πί Διοκλητιανο στή Θεσσαλονίκη, πρίν πό τό μαρτυρικό τους θάνατο γνώρισαν τήν φροντίδα καί τήν γάπη τς γίας ναστασίας, ποία γιά τό λόγο ατό φυλακίσθηκε καί βασανίσθηκε σέ φυλακή τς Θεσσαλονίκης. Εναι μάλιστα πολύ πιθανό τι τό ρος στό ποο τοξεύθηκε πό στρατιώτη τρίτη πό τίς δελφές, γία Ερήνη, εναι τό ρος που σήμερα εναι Μονή τς γίας ναστασίας, ποία φρόντισε καί νεταφίασε τά τίμια σώματα τν τριν δελφν παρθενομαρτύρων, τν ποίων τή μνήμη κκλησία γιορτάζει στίς 16 πριλίου.

3.Χρυσόγονος καί Ζωΐλος.Δέν ε
ναι μως μόνον ο τρες παρθενομάρτυρες τς Θεσσαλονίκης μέ τίς ποες συνδέθηκε γία ναστασία. ναφερθήκαμε προηγουμένως στόν διδάσκαλό της Χρυσόγονο, ποος πέστη μαρτυρικό θάνατο στήν Νικομήδεια τς Μικρς σίας κατά τόν συναξαριστή, κατ' λλους δέ στήν κυϊλία τς λλυρίας.

Σώζεται λληλογραφία μεταξύ τς γίας ναστασίας, τόν καιρό πού τήν εχε φυλακίσει νδρας της, γιά νά μποδίσει τήν φιλάνθρωπη δράση της, καί το Χρυσογόνου, πού τόν εχαν φυλακίσει, γιατί δίδασκε μέ παρρησία καί πολλή πιτυχία τό Χριστιανισμό. Τόν Χρυσόγονο κολούθησε ναστασία στήν μαρτυρική του πορεία πό τή Ρώμη στή Νικομήδεια, φο ν τ μεταξύ ποφυλακίσθηκε μετά τό θάνατο το συζύγου της.

Το συμπαρεστάθη καί τον νεδυνάμωσε, τολμηρή ατή μαθήτρια τόν πρεσβύτη δάσκαλο. Μετά τόν δι' ποκεφαλισμο μαρτυρικό του θάνατο, Χρυσόγονος μφανίσθηκε σέ ραμα στόν ερέα Ζωΐλο, το πέδειξε τόν τόπο πού βρισκόταν τό γιό του λείψανο καί το πεκάλυψε τι ατοκράτωρ Διοκλητιανός δωσε ντολή νά βασανιστον ο τρες δελφές γάπη, Χιονία καί Ερήνη, τίς ποες μως θά ρχόταν νά νθαρρύνει ναστασία, πως καί γινε.

Τό διο ραμα εδε συγχρόνως καί ναστασία, πού νέλαβε πράγματι νά συμπαρασταθε στίς τρες μέλλουσες μάρτυρες. ερεύς Ζωΐλος, πλησίον το ποίου μεναν ο τρες δελφές, δέχτηκε σέ λίγες μέρες τήν προαναγγελθεσα πίσκεψη τς ναστασίας, ποία προσκύνησε τό γιο λείψανο το διδασκάλου της καί νέλαβε τίς τρες δελφές, ο ποες πως επαμε, μαρτύρησαν στή Θεσσαλονίκη.

Ζωΐλος ντός λίγου πέθανεν ν Κυρί, πως το εχε προαναγγείλει Χρυσόγονος, μαζί μέ τόν ποο ορτάζεται στίς 22 Δεκεμβρίου, μέρα το μαρτυρίου καί τς μνήμης τς γίας ναστασίας. Στόν συναξαριστή Ζωΐλος παρουσιάζεται ς μάρτυς. Χρυσόγονος, Ζωΐλος, γάπη, Χιονία, Ερήνη ποτελον τήν πρώτη μάδα γίων, μέ τήν ποία συνδέθηκε γία μας, κολουθον μως καί λλες.

4.
Θεοδότη καί τά παιδιά της.Κατά τήν παραμονή της στή Νικομήδεια, που εχε φθάσει συνοδεύοντας τόν διδάσκαλό της Χρυσόγονο, ναστασία γινε γνωστή γιά τίς γαθοεργίες καί τήν χριστιανική της δράση. Στήν πόλη ατή ζοσε ν χηρεί, μετά τό θάνατο το συζύγου της, Θεοδότη μέ τά τρία παιδιά της.

Προσκολλήθηκε στήν ναστασία, ς συνεργάτης καί βοηθός στίς τέλειωτες πισκέψεις τν φυλακισμένων καί διωκομένων Χριστιανν. πειδή ρνήθηκε νά πανδρευθε τόν ρχοντα Λευκάδιο, πού τήν θαύμαζε γιά τήν μορφιά της, Θεοδότη δηγήθηκε σέ δίκη, κατά τήν ποία προτίμησε νά μαρτυρήσουν ατή καί τά τρία παιδιά της μέσα σέ καμίνι φωτις, παρά νά ρνηθον τόν Χριστό· μητρότητα στίς ραιότερες στιγμές της, φο θέτει σέ δεύτερη μορα τή ζωή τή σαρκική τν παιδιν της, προκειμένου νά κερδίσουν τήν αώνια καί γέραστη ζωή τς βασιλείας το Θεο. λλη μία μάδα μαρτύρων πό τόν κύκλο τς γίας ναστασίας, πού γιορτάζουν πίσης μαζί της στίς 22 Δεκεμβρίου.

5.Ο
κατόν εκοσι κατάδικοι.Εφθασε μως καί καιρός καί το δικο της μαρτυρίου, πρίν πό τό ποο γινε ατία νά πλουτίσει ᾿Εκκλησία μας μέ κατόν εκοσι κόμη μάρτυρες. Μετά πό πίμονες προσπάθειες ο ρχοντες, λλοτε μέ ποσχέσεις καί γλυκόλογα καί λλοτε μέ φρικτά βασανιστήρια, δέν κατόρθωσαν νά πείσουν τήν ᾿Αναστασία νά ρνηθε τή χριστιανική της πίστη.

Η Θεοδότη μφανιζόταν στόν πνο της, μήνυμα πό τόν ορανό, γιά νά τήν νισχύσει, νταποδίδοντας τσι σα εχε κάνει ᾿Αναστασία γι᾿ ατήν. Κατά θαυματουργικό τρόπο ᾿Αναστασία, ντί νά βγαίνει ταλαιπωρημένη καί ξουθενωμένη πό τίς φυλακές καί τά βασανιστήρια, μφανιζόταν κμαία καί χαρούμενη.

Στήν πόγνωσή του εδωλολάτρης ρχοντας διατάσσει νά βάλουν τήν ᾿Αναστασία μαζί μέ λλους κατόν εκοσι εδωλολάτρες καταδίκους καί να Χριστιανό, τόν Ετυχιανό, μέσα σέ μεγάλη βάρκα, νά νοιχθον στή θάλασσα καί, φο νοίξουν πές στή βάρκα, νά τούς φήσουν νά πνιγον, πως καί γινε.

Ο Θεός μως δέν πέτρεψε νά εοδωθον τά σχέδια το ρχοντα, γιατί τό δικό του σχέδιο προέβλεπε τή σωτηρία καί λλων νθρώπων. Ξαφνικά μφανίζεται στό τιμόνι τς βάρκας Θεοδότη καί τήν δηγε μέ σφάλεια στή στεριά.

 Εκθαμβοι ο κατόν εκοσι κατάδικοι πό τό θαμα πού ζησαν, πίστεψαν στόν Χριστό, μολόγησαν καί ατοί μέ παρρησία τήν πίστη τους νώπιον το ρχοντος, μέ συνέπεια νά ποκεφαλισθον καί νά κερδίσουν τόσο γρήγορα τήν αωνιότητα.

6.Τό μαρτύριο τ
ς Αγίας.Η καμπτη καί νυποχώρητη ᾿Αναστασία τελικά δέθηκε σέ πασσάλους καί, δεμένη πως ταν, παραδόθηκε στή φωτιά, στίς 22 Δεκεμβρίου, πού ᾿Εκκλησία γιορτάζει τή μνήμη της. Τό λείψανο τς Αγίας τό πρε μία γυναίκα ρχόντισσα, πού λεγόταν ᾿Απολλωνία, φο χρησιμοποίησε τή γνωριμία της μέ τή σύζυγο το πάρχου.

᾿Ενεταφίασε τό σμα στόν κπο της, που ργότερα κτισε καί νάο πρός τιμήν της. Ποιός κριβς ταν τόπος ατός το μαρτυρίου καί το νταφιασμο της δέν γνωρίζουμε.

Τό μαρτύριό της γινε τό 303 304 κατά τό Διωγμό το Διοκλητιανο, κατά πολλούς στή Θεσσαλονίκη, κατά λλους στό Σίρμιο, ν πάρχουν καί μερικοί πού πιστεύουν τι μαρτύρησε στή Ρώμη.

7.Τά λείψανα τ
ς Αγίας. Εναι πάντως στορικά ξακριβωμένο τι τό λείψανό της βρέθηκε στό Σίρμιο, π᾿ που μεταφέρηθκε στήν Κωνσταντινούπολη πί πατριάρχου Γενναδίου (457-471) καί ατοκράτορος Λέοντος Α´ (457-474).

Τοποθετήθηκε κατ᾿ ρχήν στόν π᾿ νόματί της ναό πού βρισκόταν στόν ππόδρομο, τόν μοναδικό πού εχε πομείνει στούς ᾿Ορθοδόξους κατά τήν ποχή το ᾿Αρειανισμο.  

Στόν μικρό ατό ναό δωσε τή μεγάλη μάχη του ναντίον ατς τς αρέσεως γιος Γρηγόριος Θεολόγος καί πανέφερε τήν ᾿Ορθοδοξία στήν Κωνσταντινούπολη μέ τούς περίφημους Θεολογικούς Λόγους πού ξεφώνησε κε.

Σήμερα, μέρη τ
ν ερν λειψάνων τς Αγίας, γία κάρα της καί μέρος πό τό δεξιό της πόδι βρίσκονται στήν ερά Πατριαρχική καί Σταυροπηγιακή Μονή τς Αγίας ᾿Αναστασίας τς Φαρμακολυτρίας στήν Μακεδονία.

8. Γιατί
νομάζεται «Φαρμακολύτρια».
α).Δίδει φάρμακα καί θεραπεύει σωματικές καί ψυχικές σθένειες. Τό πίθετο «Φαρμακολύτρια» τς Αγίας χει δύο ννοιες, μία γενική καί μία εδική.

Κατά τήν ερύτερη, τήν γενική ννοια, Αγία νομάζεται τσι, διότι πως λέει Τρύφων Εαγγελίδης στό βιβλίο του Βίοι Αγίων (σελ. 994) «εχεν νωθεν παρά Θεο τήν δύναμιν νά λύ καί καταστρέφ τν φαρμάκων καί τν δηλητηρίων τά κακά ποτελέσματα καί τάς νεργείας» διότι παρέχει δια φθόνως φάρμακα, «κλύει» φάρμακα γιά τήν θεραπεία τν σωματικν καί ψυχικν σθενειν,

Όπως λέγει τό Μεγαλυνάριο μις κολουθίας της: «Φάρμακα προχέουσα μυστικά ψυχν καί σωμάτων θεραπεύεις πάθη δεινά, ᾿Αναστασία, τ θεί νεργεί· διό τάς χάριτάς σου πάντες κηρύττομεν».

β).Διότι λύνει τίς φαρμακε
ες, δηλαδή τά μάγια
Κατά τήν εδική ννοια Αγία νομάζεται «Φαρμακολύτρια», διότι νάμεσα στίς πολλές λλες άσεις καί θεραπεες πού πιτελε λαβε πό τόν Θεό τή Χάρη καί τή δύναμη νά γλυτώνει σους πεσαν στά δίχτυα τν φαρμακν καί τν φαρμακευτριν, δηλαδή τν μάγων καί τν μαγισσν.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: