19 Δεκεμβρίου, 2016

ΠΟΡΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΡΟΣ ΒΗΘΛΕΕΜ

 

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ.Ἡ Βασιλική της Γέννησης το ατοκράτορα ουστινιανο ( 527-565) εχε κτισθε μέ μέριμνά του ν καί τελικά δέν μεινε κανοποιημένος πό τό ποτέλεσμα. Τήν Βασιλική τήν εχε καλλωπίσει πίσης καί Μανουήλ Κομνηνός τήν ποχή τν Σταυροφόρων. Ατός τήν διακόσμισε μέ ψηφιδωτά τά ποα σώζονται μέχρι καί σήμερα).

Βασιλική εναι κτισμένη πάνω στά ρείπια μίας λλης Βασιλικς πού κι ατή κτίσθηκε πάνω στά ρείπια μίας λλης ρχαιότερης Βασιλικς ποια εχε κτισθε τό 325 πό τήν γία λένη. Τά στορικά γραπτά κείμενα πολύ συχνά μιλον γιά τήν πρώτη ατή βασιλική καί περιγράφουν τόν σωτερικό της διάκοσμο. μως πολύ λάχιστα ναφέρονται στό σχέδιό της. 

Τό κενό τό συμπλήρωσαν ο ρχαιολογικές νασκαφές καί νακαλύψεις. Τό 1934, γιναν στό χρο τς σημερινς Βασιλικς ρχαιολογικές νασκαφές ο ποες φεραν σέ φς ρκετά πολείμματα τς πρώτης βασιλικς της γίας λένης. 

Σύμφωνα μέ τά ερήματα ατά τό γιο Σπήλαιο (κατεβαίνουμε 13-15 σκαλιά καί δεξιά μας εναι τό σημεο Γέννησης το Χριστο, πού νήκει στούς ρθοδόξους καί ριστερά Φάτνη, που γινε σπαργάνωση το γίου Βρέφους), που γεννήθηκε Χριστός μας, ταν σκεπασμένο μέ κταγωνικό κτίσμα καί ο προσκυνητές μποροσαν νά τό δον μέσα πό να νοιγμα, πο πρχε στό κέντρο.

Τό κτάγωνο κτίριο συμπληρώνεται πό πεντάκλιτη βασιλική, πο δέν χει νάρθηκα, λλά μέγα τετράγωνο αθριο. Τά δάπεδα τς βασιλικς καί το κταγώνου σαν στρωμένα μέ πολύχρωμα μωσαϊκά. βασιλική του 4ου αώνα παρέμεινε χωρίς βασικές λλαγές πί 200 σχεδόν χρόνια, μέχρι τά μέσα το 6ου καί τότε, πί ουστινιανού, ντικαταστάθηκε μέ τή σημερινή. 

Τό κτάγωνο διαδέχθηκε τρίκογχο ερό Βμα κάτω πό τό ποο βρίσκεται τό Σπήλαιο. Προστέθηκε πίσης νάρθηκας καί διατηρήθηκε τό αθριο. νέα βασιλική του ουστινιανο, ν καί μεγαλύτερη, δέν εχε τή μεγαλοπρέπεια καί τήν μορφιά τς πρώτης.  

διος ατοκράτορας δέν μεινε κανοποιημένος πό τό νέο κτίριο καί διέταξε, σύμφωνα μέ μεταγενέστερη μαρτυρία, τήν τιμωρία το πεύθυνου ρχιτέκτονα. Πολύ λίγα γνωρίζουμε γιά τόν σωτερικό διάκοσμο τς βασιλικς το ουστινιανο. Σύμφωνα πάντως μέ μεταγενέστερες περιγραφές πρέπει νά ταν πλούσιος καί ντυπωσιακός.

Πάνω στό δυτικό το
χο το Νάρθηκα πού βλεπε πρός τήν αλή, πρχε ψηφιδωτό μέ τήν παράσταση τς Γέννησης το Χριστο καί τς Προσκύνησης τν Μάγων. εκόνα ατή ταν ατία πο κανε τούς Πέρσες πιδρομες τό 614 νά σεβασθον τή Βασιλική καί νά μήν τήν κάψουν (Ο μάγοι φοροσαν περσικά νδύματα καί ο Πατέρες δείχνοντας στούς εσβολες τήν εκόνα ατή τούς πεισαν νά μήν καταστρέψουν τόν Ναό.

Τά δύσκολα χρόνια της ραβικς κατοχς 639-1099, πέφεραν βαθμιαα τήν τελική καταστροφή τς ξύλινης στέγης καί τόν φανισμό το σωτερικο διακόσμου. Ο Σταυροφόροι μέ τή συμμετοχή το Ρωμηο (βυζαντινο) ατοκράτορα Μανουήλ Κομνηνο, τήν πισκεύασαν καί τήν διακόσμησαν κ νέου μέ ψηφιδωτά καί τοιχογραφίες.  

λος σωτερικός ατός διάκοσμος γινε πό λληνες καί ρθόδοξους ζωγράφους καί σύμφωνα μέ τόν εκονογραφικό ρυθμό τς νατολικς ρθόδοξης κκλησίας. Στίς ρχές το 17ου αώνα Βασιλική βρισκόταν σέ θλια κατάσταση. πίσκεψη το Φραγκίσκου Κουαρεσμίου, στά μέσα το 17ου αώνα καί λεπτομερειακή περιγραφή τν μωσαϊκν πού φησε, χουν μεγάλη στορική ξία καί σπουδαιότητα.

Διότι ν Φραγκισκανός ατός μοναχός ρχόταν στή Βηθλεέμ κατό χρόνια ργότερα, δέν θά μποροσε νά δε παρά μόνο λάχιστα «σπαράγματα» ψηφιδωτν, ατά πού διατηρονται καί σήμερα. Η συνέχεια αύριο.


Δεν υπάρχουν σχόλια: