18 Δεκεμβρίου, 2016

ΠΟΡΕΥΘΕΝΤΕΣ ΠΡΟΣ ΒΗΘΛΕΕΜ

 

Η ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ.Βρίσκεται στήν νατολική πλευρά τς σημερινς Βηθλεέμ.Τά πιπρόσθετα καί μεταγενέστερα κτίρια τν μοναστηριν, τν ρθοδόξων, τν Λατίνων καί τν ρμενίων, χουν λλιώσει τό ρχικό της σχέδιο καί χουν παραμορφώσει τήν πρώτη μεγαλοπρεπ της πρόσοψη.

 πό τίς ρχικές τρες κεντρικές εσόδους στή δυτική ψη, μεινε μόνο μεσαία, λλα καί ατή χει σμικρυνθε κατά τά δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας. πόρτα εναι ξαιρετικά χαμηλή γιά νά μήν μπορε νά εσέλθει κάποιος φιππος στό ναό πως συνήθιζαν ς τότε νά κάνουν ο μουσουλμάνοι κατατηταί τν γίων Τόπων.

Νάρθηκας πού λλοτε κτεινόταν σ' λο τό μκος τς δυτικς πλευρς, χωρίστηκε σέ μικρούς χώρους καί χει τελείως παραμορφωθε. μεγάλη ξύλινη διπλή Πόρτα τς Βασιλικς μέ τά σκαλισμένα ραβουργήματα καί τούς σταυρούς χρονολογεται πό τό 1227 καί εναι φιέρωμα δύο ρμενίων προσκυνητν.

Τό
σωτερικό της Βασιλικς σώζεται στήν ρχική του μορφή. Εναι πεντάκλιτη βασιλική καί τά κλίτη Χωρίζονται μέ σαράντα μονολιθικές κολνες μέ κιονόκρανα Κορινθιακο τύπου. 

Τό μεγαλύτερο μέρος το Σπηλαίου τς Γέννησης εναι σκαλισμένο στό φυσικό βράχο ν τό πόλοιπο εναι κτιστό. τελική διαμόρφωση το Σπηλαίου, ς πίσης καί λος σωτερικός του διάκοσμος, χρονολογονται πό τόν 12ο αώνα. 

Στή νότια καί βόρεια πλευρά τς Βασιλικς πάρχουν διάφορα φυσικά σπήλαια καί παρεκκλήσια, τά ποια συνδέονται μέ γεγονότα τς Γέννησης το Χριστο μας, πως σπηλιά τν θώων νηπίων, τό παρεκκλήσιο το γίου ωσήφ το Μνήστορα, τάφος το γίου ερωνύμου κ.α.

λόκληρο τό κτίριο τς Βασιλικς χρονολογεται πό τόν 6ο αώνα, κτός πό ρισμένες λλαγές καί προσθκες στό χρο το Νάρθηκα. Ξύλινη ροφή κατασκευάσθηκε στίς ρχές το 19ου αώνα ν τό πέτρινο δάπεδο εναι λίγο ρχαιότερο. 

Τό Ξυλόγλυπτο εκονοστάσι γινε τό 1764 καί εναι καλυμμένο μέ φύλλο χρυσο. π' λον μως τόν σωτερικό διάκοσμο τς Βασιλικς, τή μεγαλύτερη καλλιτεχνική καί στορική ξία χουν τά ψηφιδωτά τν τοίχων καί ο εκόνες ο ζωγραφισμένες πάνω στίς μονόλιθες κολνες.

ρχικά, μωσαϊκός διάκοσμος κάλυπτε λους τούς σωτερικούς τοίχους τς Βασιλικς καί περιεχε διάφορα εκονογραφικά θέματα πό τή ζωή, τό Πάθος καί τά θαύματα το Χριστο, γγέλους, προφτες, προσωπογραφίες γιων καί μία τεράστια πεικόνιση το "Δέντρου το εσσαί».

Στίς δύο
πιμήκεις πλευρές το κεντρικο κλίτους καί πάνω πό τίς κολνες ταν πεικονισμένο να νδιαφέρον θέμα, πρωτότυπο καί σχεδόν γνωστο στή χριστιανική εκονογραφία: Στό βόρειο τοχο πεικονίζονταν πτά τοπικές Σύνοδοι καί στό νότιο ο πτά Οκουμενικές μέ τή χρονολογική τους σειρά.

Ο
τοπικές πεικονίζονταν χοντας ς σκηνικό τρίκλιτες βασιλικές μέ τρολο, ο δέ Οκουμενικές μέ μία διπλ κάμαρα. Στό κενό του μεσαίου κλίτους καί στά νδιάμεσα τν καμαρν ταν γραμμένα, στήν λληνική γλώσσα καί περιληπτικά, τά πρακτικά κάθε Συνόδου. Ο ζωγραφιστές εκόνες πάνω στίς κολνες πεικονίζουν διαφόρους γίους τς νατολικς κκλησίας. 

εκονογραφικός ρυθμός εναι ναμεικτος, νατολικοδυτικός, πως νάμεικτες εναι καί ο πιγραφές πού γράφονται λληνικά καί λατινικά. Πρόβλημα χρονολόγησης τν μωσαϊκν καί τν εκόνων δέν πάρχει γιατί λληνική πιγραφή πού σώζεται στή νότια πλευρά το γκάρσιου κλίτους τς Βασιλικς, ναφέρει καί τό νομα το εκονογράφου, φραίμ, λλά καί τό χρόνο τς διακόσμησης, 1169. Η συνέχεια αύριο.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: