14 Νοεμβρίου, 2016

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙΟΥ ΚΑΣΤΕΛΛΙΟΥ ΚΑΙ ΒΙΑΝΝΟΥ κ. ΑΝΔΡΕΑ

 
 Επίτιμος Διδάκτορας της Θεολογίας του ΑΠΘ
ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος - 10 Νοεμβρίου 2016

Μακαριώτατε ρχιεπίσκοπε θηνν καί πάσης λλάδος κ.κ. ερώνυμε,
Σεβασμία τν γίων ρχιερέων χορεία,
κ. Κοσμήτορα τς Θεολογικς Σχολς,
κ. Πρόεδροι,
κλετοί συνάδελφοι, Πατέρες καί δελφοί,
Κυρίες καί Κύριοι.

σήμερον δικαίως τιμώμενος πό τά δύο Τμήματα τς Θεολογικς Σχολς το ριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ρχιεπίσκοπος θηνν καί πάσης λλάδος ερώνυμος, ποτελε τό χαρακτηριστικό κενο πρότυπο το Πρωθιεράρχου, περί το ποίου μιλον περισσότερο τά ργα καί λιγώτερο τά λόγια.

Καρδιακό του βίωμα καί παρέγκλιτη πυξίδα τς κοσμοθεωρίας του, τό γιογραφικόν πόφθεγμα τς πρός Γαλάτας πιστολς «ν γάρ Χριστ ᾿Ιησο οτε περιτομή τί σχύει οτε κροβυστία, λλά πίστις δι᾿ γάπης νεργουμένη»[1], ς καί προτροπή το Εαγγελιστο ωάννου το Θεολόγου: «Τεκνα μου, μή γαπμεν λγ μηδέ τ γλσσ, λλ᾿ ν ργ καί ληθείᾳ»[2].

Δέν θά πρχε πλέον εγλωττη διατύπωση περί τν νωτέρω πό τήν ατοβιογραφική καί κρως ποκαλυπτική ποστροφή το Μακαριωτάτου κατά τόν νθρονιστήριο λόγο του, τήν 16ην Φεβρουαρίου 2008 στόν στορικό Μητροπολιτικό Ναό τν θηνν:

«δο γώ νάμεσά σας, στήν ποχή τν μεγαλόστομων διακηρύξεων, το πληθωρισμο, τς κενολογίας καί τς ξύλινης γλώσσας, πρόθυμος νά διατυπώσω ψιπετες διακηρύξεις. Δέν χω νά καταθέσω προγραμματικές δηλώσεις. λλωστε ατές εναι δη διατυπωμένες παξ καί μέ περισσή σαφήνεια πί το Σταυρο»[3].

ντισυμβατικός καί μεταρρυθμιστικός χαρακτρας το θηνν ερωνύμου διακρίνεται σέ κάθε πτυχή τς πολυδιάστατης διακονίας του καί τς σύνολης πνευματικς συγκρότησής του. πό τά χρόνια τν σπουδν του θά διαφανε ρηξικέλευθη συνείδηση το ωάννη Λιάπη, ποος, νατρέποντας τήν φυσική φορά τν πραγμάτων, θά αιφνιδιάσει τό οκογενειακό καί τό φιλικό του περιβάλλον μέ τήν πόφασή του νά ερωθε.

διος σέ συνέντευξή του στό «Βμα» τόν πρίλιο το 2014, παντντας σέ δημοσιογραφική ρώτηση γιά τόν δρόμο πού πέλεξε, θά ξομολογηθε τά ξς ποκαλυπτικά:

« δρόμος καθαρός δικός μου ταν νά γίν ρχαιολόγος, μουν νας νθρωπος ζωντανός, μουν θλητής, λα ατά τά ζοσα μέχρι τήν τελευταία στιγμή. λλά μέ πασχολοσε κυριολεκτικά νθρωπος. γάπη πού μαθαίνουμε στήν κκλησία δέν χει προσωπικές πιλογές, δέν χει ριο, ν κοσμική γάπη χει πολλές φορές συμφέρον, χει προτιμήσεις»[4].    

Σφοδρός πολέμιος τς προσωποκεντρικς διοίκησης, τς πολυπραγμοσύνης καί το «λαϊκιστικο μβωνα», μεθοδικός, ποτελεσματικός καί χαμηλν τόνων ερώνυμος θά τηρήσ μία συνεπ καί ταλάντευτη στάση πέναντι σέ φαινόμενα κκοσμίκευσης τς κκλησιαστικς διοίκησης, πως κπτωση το κκλησιαστικο λόγου σέ δεολόγημα, πιδίωξη τς παραμονς τν κκλησιαστικν ταγν στά φτα τς δημοσιότητας, ξουσιομανία καί ναζήτηση λικν πολαβν.

Σημαντικό ρόλο στήν διαμόρφωση τς προσωπικότητός του, πού διακρίνεται χι μόνο γιά τόν πλό λλά οσιαστικό καί μεστό λόγο, λλά καί γιά τό σεμνό καί θόρυβα στιβαρό κοινωνικό ργο, διαδραμάτισε μαθητεία του στόν γέροντά του Μητροπολίτη Θηβν Νικόδημο, στόν μακαριστό είμνηστο ρχιεπίσκοπο θηνν καί πάσης λλάδος Σεραφείμ, ποος διαρκς πανελάμβανε τι « ρθόδοξη κκλησία δέν πολιτεύεται. Σημασία χει νά εσαι νθρωπος», λλά καί πνευματική σχέση του μέ τόν γιο Πορφύριο τόν Καυσοκαλυβίτη.   

σήμερον τιμώμενος Πρωθιεράρχης θά δώσει σπάνια μαθήματα κκλησιαστικο θους καί επρέπειας, στά λεγόμενα καί γενόμενα περί τό 1998. Χαρακτρας ντισυμβατικός, θά μετατρέψει τόν πόνο πού προερχόταν πό πάθη καί δυναμίες νθρώπινες, σέ κινητήρια δύναμη γιά τήν ξαρση το κκλησιαστικο καί κοινωνικο του ργου στήν Βοιωτία.

πιλέγοντας τήν συνειδητή πομόνωση, πικραμένος μέ τά νθρώπινα τς κκλησιαστικς διοίκησης, θά πιδείξει σκανδαλιστική συγχωρητικότητα καί λλειψη μνησικακίας, κολουθώντας τήν πάντοτε παναστατική λογική τς γιοπνευματικς μπειρίας καί το γνήσιου κκλησιαστικο βιώματος.   

πλήρης ποκατάσταση, πέραν πό τίς ν τ μεταξύ κδοθείσες δικαστικές ποφάσεις, θά πέλθει τήν 6η Φεβρουαρίου 2008, μέρα μνήμης το προστάτου του σίου Λουκ, ταν τό σμα τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος ναδεικνύει, τόν πό Θηβν καί Λεβαδείας ερώνυμο σέ 20ό ρχιεπίσκοπο θηνν καί πάσης λλάδος.

ποστρεφόμενος τήν λαζονεία πού κατά κανόνα συνοδεύει τά ψηλά ξιώματα, θά πιδείξει κατά τήν πρωθιεραρχική του διακονία στό μέγιστο βαθμό τήν κανότητα το νά διαλέγεται πί σοις ροις μέ τούς πάντες, χι μόνο μέ τούς πτωχούς, τούς νεργους, τούς βιοπαλαιστές, τούς πιστήμονες, λλά καί μέ τούς χοντες κοσμική ξουσία, τούς πολιτειακούς καί τούς πολιτικούς παράγοντες, τούς διπλωμάτες, τούς ξιωματούχους καί τούς κοσμικούς ρχοντες.

ντισυμβατική νεση ατή πηγάζει πό τό γεγονός τι ασθάνεται κομματικά πεγκλωβισμένος, φρονώντας τι «Ατό πού πομένει γιά μένα εναι γώνας γιά τόν σεβασμό καί τήν λευθερία το προσώπου. Σέ καμία περίπτωση, πάντως, δέν ποστρέφομαι τόν νθρωπο πού χει διαφορετικά πιστεύω πό μένα»[5].

Βασική προτεραιότητα το Μακαριωτάτου ποτελε σύνδεση τς κκλησίας μέ τήν δοκιμαζόμενη λληνική κοινωνία. Κατά τρόπο προφητικό καί διορατικό θά πιστήσει τήν προσοχή στήν νίσχυση καί νδυνάμωση το προνοιακο ργου τς κκλησίας, καί μάλιστα σέ μία ποχή προτο νά ξεσπάσει οκονομική κρίση στήν χώρα μας. Προβαίνοντας σέ μία βαθυστόχαστη νάλυση νώπιον τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος τόν κτώβριο το 2010, Μακαριώτατος θά τονίσει τήν πνευματική. 

Καί θική διάσταση τς οκονομικς κρίσης, συναρτώντας την μέ τήν πικράτηση τν τομοκεντρικν προταγμάτων το ντιεκκλησιαστικο διαφωτισμο καί τς κκοσμικευμένης νεωτερικότητας, τήν εσεβιστική φιλαυτία, τήν φροσύνη το τομοκεντρικο πολιτισμο πού οκοδομήθηκε μέ τά δεολογικά προτάγματα τς νεωτερικς λαζονείας, τς εδαιμονίας, το καταναλωτισμο, τς κοινωνικς ποξένωσης καί τς πολιτιστικς λλοτρίωσης.

Γι’ αυτό καί θά πισημάνει εστοχα τι « οκονομική νάκαμψη χωρίς μετάνοια, δηλαδή χωρίς λλαγή τρόπου ζως χι μόνο τομικά λλά καί ς κοινότητα, ς νορία, ς δμος, ς θνος καί ς κκλησία θά εναι πλς μία πρόσκαιρη μετάθεση τς κρίσης, ποία θά πανέλθει δριμύτερη»[6]. Πρός ντιμετώπιση τν πιεστικν κοινωνικν προβλημάτων τς νεοελληνικς κοινωνίας καί λων τν φαινομένων πού παξιώνουν τό νθρώπινο πρόσωπο[7].
  
Mέ τά πλήθη τν νεοπτώχων, τν κοινωνικά ποκλεισμένων, τν οκονομικν μεταναστν, τν προσφύγων, τν νέργων καί τν στέγων, θά δραστηριοποιηθε μέ διαίτερη ποτελεσματικότητα «ποστολή» ναπτύσσοντας τό νθρωπιστικό ργο σέ συνεργασία μέ τίς Μητροπόλεις, τούς φορες τς Τοπικς Ατοδιοίκησης καί τόν ατρικό Σύλλογο θηνν.

Καθιερώνοντας τό πρόγραμμα « κκλησία στούς δρόμους», Μακαριώτατος θά συντελέσει στήν περαιτέρω ξωστρέφεια το κκλησιαστικο σώματος πρός τούς πόρους συνανθρώπους μας. γωνιν διά τήν πορεία το νεοελληνικο πολιτισμικο γίγνεθαι.

Ο Ἀρχιεπίσκοπος ερώνυμος θά πισημάνει τήν ποχρέωση τς κκλησίας νά κεντρίζει καί νά μπνέει τό νθρώπινο πνεμα γονιμοποιώντας τίς τέχνες καί τίς πιστήμες καί παράγοντας πολιτισμό.

Πρός τοτο θά νθαρρύνει τήν συνάντηση καί τό σμίξιμο τς κκλησίας μέ τούς φορες τς νθρώπινης δημιουργικότητας (νθρώπους τν τεχνν, τν γραμμάτων, τς πιστήμης, τς τεχνολογίας) πρός οκοδομή πολιτιστικν παρακαταθηκν διά τό μέλλον το λληνικο θνους καί τν περχομένων γενεν. ρειδόμενος πί τς δυσχιλιετος παροδόσεως τς ρθοδόξου κκλησίας θά πισημάνει τά ξς χαρακτηριστικά:

« μοναδική ατή κατάφαση τς ρθοδοξίας πρός κάθε τομέα τς καλλιτεχνικς δημιουργικότητας νέδειξε τήν κκλησίαν μας χι μόνο σέ δημιουργό τέχνης, ποία σφράγισε λόκληρες περιόδους τς στορίας καί τς δυσχιλιετος ζως της, λλά πιπλέον σέ κιβωτό τς κοσμικς κλασικς παιδείας, γραμματείας καί καλλιτεχνικς παράδοσης νά τούς αἰῶνες. Μέ λους ατούς τούς τρόπους, Θεολογία καί Τέχνη νέκαθεν πετέλεσαν δύο συμπληρωματικές μεταξύ τους κφράσεις νός κοινο βάθους»[8].

Συμβάλλοντας μπράκτως πρός τήν κατεύθυνση ατή, Μακαριώτατος θά δρύσει τό Συνοδικό Πολιτιστικό Κέντρο, τήν Βιβλιοθήκη τς ρχιεπισκοπς θηνν καί τήν Σχολή Βυζαντικς καί Παραδοσιακς Μουσικς τς ρχιεπισκοπς. Πρωταρχική θέση στήν ρχιεπισκοπική τζέντα κατέχει ναβάθμιση τς θέσης το ερο Κλήρου μέ τήν κατάρτιση μορφωμένων καί ποιοτικν λειτουργν το Θυσιαστηρίου.   

ποστρεφόμενος τήν δημοσιοϋπαλληλική καί τήν καριερίστικη νοοτροπία, θά συστήσει τό «δρυμα Ποιμαντικς πιμορφώσεως» μέ πώτερο σκοπό τήν νίσχυση το ποιμαντικο ργου τν νοριν καί τήν ναδιαρθρωτική παρέμβαση, στε ο τελευταες νά διακονήσουν παρκέστερα τό «κκλησιολογικό καί σωτηριολογικό ραμα»[9], μέ τήν στελέχωσή τους, διά κατηρτισμένου καί συγχρόνως διαπαιδαγωγουμένου κληρικο δυναμικο.

Θά πρέπει λως διαιτέρως νά πισημανθε τι ν λόγ πιμορφωτική προσπάθεια δέν ποτελε ποκλειστική ρμοδιότητα τς Ποιμαίνουσας κκλησίας, καθώς ρχιεπίσκοπος ερώνυμος νθάρρυνε τήν συμμετοχική διαδικασία τν ν λλάδι Θεολογικν Σχολν καί τν Πανεπιστημιακν Διδασκάλων στήν λη προσπάθεια, πιζητώντας τρόπους γιά τήν προαγωγή τς γόνιμης συνεργασίας μεταξύ κκλησίας καί Θεολογικς πιστήμης.

κρως ποκαλυπτική τυγχάνει τοποθέτηση το Μακαριωτάτου κατά τήν τελευταία συνεδρίαση τς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος τόν προηγούμενο μνα: « κκλησία, κατά τήν ποψή μου, δέν πρέπει νά ζητήσει ποτέ τόν χωρισμό πό τό λαό της, γιατί ατό πιδιώκεται. κε ποβλέπει τό γχείρημα. κκλησία πρξε, εναι καί θά πάρχει μάνα ατο το λαο, μέ ,τι ατό σημαίνει.

Πολιτεία ν τό θελήσει καί χει τήν συγκατάθεση ατο το λαο, ς τό πιχειρήσει, τηρώντας βεβαίως τίς ποχρεώσεις πού χει ναλάβει πέναντι τς κκλησίας καί τίς σχετικές συμβάσεις»[10].

πό τό πρσμα τοτο θά πρέπει νά ρμηνευθε πρόσφατη σθεναρή παρέμβαση το Μακαριωτάτου, πρός τήν πολιτική γεσία τς Χώρας, πέρ το ποχρεωτικο χαρακτρα, μέ σαφς ρθόδοξο προσανατολισμό το μαθήματος τν Θρησκευτικν.

Κατά τόν Μακαριώτατο, παιτεται ν προκειμέν ναζήτηση τρόπων συνεργασίας μέ τήν Πολιτεία καί πομάκρυνση πό στερεότυπες, δεολογικά φορτισμένες καί νευ οσιαστικο περιεχομένου πολωτικές διατυπώσεις.

Καί τοτο, καθώς κκλησία, μέ πίγνωση τς στορικς εθύνης, φείλει νά χει λόγο «γιά τή διαμόρφωση το χαρακτρα το λληνα πολίτη, γιά τήν θρησκευτική γενικώτερη γωγή τν παιδιν μας, γιά τήν παράδοσή μας, τή γλσσα μας, τήν στορία μας καί τόσα λλα οσιώδη το βίου μας»[11].

ντός τν κατευθυντήριων τούτων γραμμν κινούμενος, Πρωθιεράρχης τς κκλησίας τς λλάδος θά κρατήσει σαφες ποστάσεις πό τίς κραίες φωνές λων τν ποχρώσεων καί κατευθύνσεων, τονίζοντας τι κκλησία δέν εναι κύμβαλον λλαλάζον, πεναντίας φείλει νά συνδιαλλέγεται μέ λες τίς πολιτικές δυνάμεις τς Χώρας.

περασπιζόμενος σθεναρά τήν κκλησιαστική περιουσία, ναδεικνύει τήν συμβατική ποχρέωση τς Πολιτείας, γιά τή μισθοδοσία το κλήρου καί τή λειτουργία τν κκλησιαστικν Σχολν, καί προτείνει τή σύσταση «Ταμείου κκλησιαστικς Προνοίας» μέ σκοπό τή δημιουργία νός δικτύου προνοιακν ργων μέ σύγχρονες προδιαγραφές[12].

Περαιτέρω θά καταδικάσει τήν πολιτικολογία πό μβωνος καί θά ντιπροτείνει ς νδεδειγμένη τήν στάση κείνη πού διασφαλίζει στήν κκλησία τό ναγκαο μγμα πόστασης πό τά γκόσμια καί τς ταύτισής της μέ τόν νθρώπινο πόνο. συμβολή το ρχιεπισκόπου ερωνύμου στή σύσφιξη τν διορθοδόξων σχέσεων εναι οσιαστική.

δη πό τήν πρώτη στιγμή τς ναρρήσεώς του στόν ρχιεπισκοπικό Θρόνο θά δώσει τό ξεκάθαρο καί ρηξικέλευθο στίγμα του. ντιτασσόμενος στήν προοπτική τς σωστρέφειας καί τς ατοπεριχαράκωσης τν κατά τόπους ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν στά στενά καί κατά βάση θνικά ριά τους, θά πογραμμίσει τήν νάγκη προβολς καί νδυνάμωσης τς διορθόδοξης νότητας.

μπρακτη πόδειξη πρός τοτο ποτελε διακριτική, νουνεχής καί καθοριστική συμβολή το σήμερον τιμωμένου Προκαθημένου, στήν πιτυχ διεξαγωγή καί λοκλήρωση τν ργασιν τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου τς ρθοδόξου κκλησίας τόν περασμένο ούνιο στήν Κρήτη.

ρχιεπίσκοπος θηνν καί πάσης λλάδος κ. ερώνυμος ναγνωρίζει τή σημασία καί τό ρόλο το Οκουμενικο μας Πατριαρχείου καί το Παναγιωτάτου Οκουμενικο μας Πατριάρχου Κυρίου Βαρθολομαίου στήν πορεία σύνολης τς ρθοδοξίας.

Θά τονίσει χαρακτηριστικά:«που καί ταν ο νθρώπινες δυναμίες πιτρέπουν νά ναφύονται διαιρέσεις καί συμφωνίες, φείλουμε νά καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια περβάσεως τν προβλημάτων, μέ πίγνωση, τι πάρχει σφαλής γγυητής τς νότητας, ποος εναι τό Σεπτό Κέντρο τς Οκουμενικς ρθοδοξίας, τό πολύπαθο Οκουμενικό μας Πατριαρχεο.

Κατά τήν κκλησιαστική ατοσυνειδησία το ρχιεπισκόπου ερωνύμου, κκλησία ποτελε να πνευματικό κρηκτικό μηχανισμό, πού προσλαμβάνει τόν κόσμο καί τόν μεταμορφώνει. ς κφραστές το προφητικο χαρίσματος τς ερωσύνης, ο κκλησιαστικοί ταγοί καλονται νά ποστασιάσουν τό σταυρικό θος, φωταγωγημένο πό τήν ναστάσιμη λπίδα καί τήν σχατολογική προοπτική.

πί τ βάσει τούτων θεωρεται ς πιβεβλημένη διατύπωση λόγου πό τς Ποιμαινούσης κκλησίας, ταν παξιώνονται τά οσιώδη το βίου καί ποθηκεύεται τό μέλλον το λαο το Θεο. κκλησία, κατά τόν ρχιεπίσκοπο ερώνυμο, δέν χει δικαίωμα νά σιωπ καί νά διαφορε.

ν τούτοις, λόγος τς δέν θά πρέπει νά εναι καταγγελτικός καί εροεξεταστικός, λλά πόρροια τς ατοεξετάσεως καί τς ατοκριτικς της. Κατά τόν τιμώμενο Πρωθιεράρχη, παραίτητη τυγχάνει νδοσκόπηση, ατομεμψία, ατογνωσία καί λλαγή νοοτροπίας ντός το κκλησιαστικο σώματος [13].

« κκλησία δέν νομιμοποιεται νά λέει κούφια λόγια, λλά νά χει λόγο οσιαστικό, γαπητικό, καί σωστικό καί πάντως χι συνθηματολογικό, κκοσμικευμένο καί διασπαστικό»[14].

Θά τονίσει πολύ χαρακτηριστικά κατά τήν πρώτη Σύνοδο τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος, πού προήδρευσε Μακαριώτατος, τήν 24ην ουνίου 2008.  

Τό ντισυμβατικό καί βαθύτατα κκλησιολογικό μήνυμα πού πηγάζει πό τήν σύνολη πορεία το σήμερον τιμωμένου Πρωθιεράρχου, ποτελε σως τήν πλέον χηρή παρακαταθήκη πρός λους μς τούς παρόντες, λλά καί τούς πιγενομένους.

Μία παρακαταθήκη πολύτιμη χι μόνο γιά τήν πορεία τς κκλησίας στόν σύγχρονο κόσμο, λλά καί γιά τήν διασφάλιση τς διοπροσωπίας τς νεοελληνικς κοινωνίας καί το δοκιμαζόμενου λληνικο θνους μας.         


[1] Πρός Γαλάτας, 5:6.
[2] Α’ ωάννου, 3: 16.
[3]νθρονιστήριος Λόγος Μακ. ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ.κ. ερωνύμου Β’, 16/02/2008, http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.
[4] .π..
[5]«ερώνυμος Β’: νθρώπινος ρχιεπίσκοπος», .π..
[6]«ρχιεπίσκοπος - Εσηγήσεις. Προσφώνηση νώπιον το σώματος τς εραρχίας», 05/10/2010, http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.
[7]«Εσήγηση το ρχιεπισκόπου ερωνύμου κατά τήν κτακτη ερά Σύνοδο τς εραρχίας», 08/03/2016,.
[8]«ρχιεπίσκοπος -Εσηγήσεις. Εσήγηση το Μακαριωτάτου στήν μερίδα Θεολόγων κπαιδευτικν τς .Μ. Νεαπόλεως καί Σταυρουπόλεως μέ θέμα:Θεολογία καί Τέχνη», 15/02/2011, http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.
[9]«Εσήγηση το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. κ. ερωνύμου νώπιον τς τακτικς ερς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος», 4/10/2011, .π..
[10]Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. κ. ερωνύμου, Εσήγησις ες τήν εραρχίαν τς κκλησίας τς λλάδος (4/10/2016), http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/repository/eisigisi_mak_102016.pdf, σ. 47.
[11] «Εσήγηση το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. κ. ερωνύμου νώπιον τς τακτικς ερς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος», 4/10/2011, .π..
[12] «Εσήγηση το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. κ. ερωνύμου νώπιον τς ερς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος μέ θέμα: κκλησιαστική περιουσία. στορική ναδρομή. Νέα πρόταση», 15/10/2009,
 http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.
[13] «Εσήγηση το Μακαριωτάτου στήν πρώτη Συνεδρία τς . Σ. .», 02/10/2012, http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.
[14] «Εσήγησις το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ. ερωνύμου στήν κτακτη Σύγκληση τς εραρχίας», 24/06/2008, http://www.ecclesia.gr/greek/archbishop/default.



 


Δεν υπάρχουν σχόλια: