23 Σεπτεμβρίου, 2016

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ Η ΤΗΣ ΒΛΑΣΦΗΜΙΑΣ ΑΠΟΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

 

Μ τ ρθρο 198 το Εδικο Μέρους το Ποινικο Κώδικος κα π τν τίτλον «κακόβουλος βλασφημία», θέλησε νομοθέτης ν προστατεύσει τ θρησκευτικ συναίσθημα το κάθε νθρώπου. Κα ρθς.

πρώτη παράγραφος συγκεκριμένα ρίζει τι: «Μ φυλάκιση μέχρι δύο τν τιμωρεται ποιος δημόσια κα κακόβουλα βρίζει μ ποιοδήποτε τρόπο τν Θεό».

ν προκειμέν παιτεται δόλος, εναι δ ρκετς κα νδεχόμενος δόλος κα π τν ννοια το Θεο ναφέρεται ν προκειμέν Θες γενικς. «ννομον γαθν δν εναι Θεός, διότι νθρωπος εναι πολ μικρός, να ξυψώσει αυτν ες προστάτην το Θεο, φόσον ατεται πάντοτε τν προστασίαν Ατο.

Αλλ τ θρησκευτικν ασθημα τν πολιτν, τ ποον προσβάλλεται δι τς καθυβρίσεως το Θεο, κα προστασία το ποίου εναι παραίτητος δι τν ρμονικν συμβίωσιν τν πολιτν» (Καρανίκα Δημ., Καθηγητο Πανεπιστημίου, γχειρίδιον Ποινικο Δικαίου, τ. Β΄[1954], σελ. 224).

δεύτερη παράγραφος ρίζει τι: «ποιος κτς π τν περίπτωση τς παραγράφου 1, κδηλώνει δημόσια μ βλασφημία, λλειψη σεβασμο πρς τ θεα, τιμωρεται μ κράτηση ως ξι (6) μνες μ πρόστιμο ως τρες χιλιάδες (3000) ευρώ».

δ παιτεται δια μορφ το δόλου κα ννοια σεβασμς πρς τ θεα, περιλαμβάνει κτς βεβαίως το Θεο κα τ λλα πρόσωπα τς γίας Τριάδος, ς πίσης κα τν Παναγία, τν Σταυρό, τν Θεία Κοινωνία  τος γίους κλπ.

Τ ν λόγ ρθρο ποτελε να γενικ ποδεκτ κανόνα κοινωνικς συμπεριφορς κα δν χει καμμία σχέση μ τν λεγομένη «ρητορικ μίσους». Δν χει σχέση κόμη οτε μ τν ρνηση το Θεο. Δικαίωμα το καθενς εναι ν πιστεύει ν μν πιστεύει.

Οτε τ ρθρο παρέχει ποινικ στήριξη σ κρατικ θρησκευτικότητα γιατ δν χουμε στν λλάδα «θεοκρατικ κράτος», λλ' οτε κα ποινικοποιε τν λευθερία γνώμης κα θρησκευτικς συνειδήσεως.

νομοθέτης μως χει ποχρέωση ν ξασφαλίσει τν σεβασμ πρς τ θεα κα ν ξυψώσει τν συμπεριφορ τν πολιτν πρς τ θεα κα ν τηρήσει τν τάξη στ θρησκευτικ ζητήματα μις συντεταγμένης πολιτείας.

λευθερία τς κφρασης εναι πολύτως σεβαστ λλ πάρχουν κα ρια τ ποα θέτει νόμος γι ν διασφαλίζεται κα ν φίσταται λευθερία μις πολιτισμένης κα δημοκρατικς κοινωνίας.

Σ' ατν τν λευθερία ντάσσεται κα θρησκευτικ λευθερία κα κατ' πέκτασιν κα θρησκευτικ ερήνη ς εναι κα τίτλος το βδόμου κεφαλαίου το εδικο μέρους το Ποινικο Κώδικος.

πρόταση γι ποποινικοποίηση το γκλήματος τς βλασφημίας δν βελτιώνει ποιοτικ τν κοινωνία, δν τν ναβιβάζει κα δν κατοχυρώνει τ τομικ κα νθρώπινα δικαιώματα.

ντιθέτως δημιουργε ναταραχή, σκλήρυνση τν νθρωπίνων σχέσεων, κακία, μοχθηρότητα, μνησικακία κα λληλοεξόντωση, καθ' τι ταν δν σέβεται νθρωπος τν Θεό, γιατί ν σεβαστε κα τν πλησίον.

Σχετικς μ τν ποψη πο διατυπώθηκε, τι στν περίπτωση τς βλασφημίας «λείπει ποιαδήποτε ποδείξιμη νώπιον το δικαστηρίου βλαπτικ συνέπεια τς πράξης κα πομένως ννοια το γκλήματος δν διακρίνεται», τ γεγονς τς τελέσεως τς πράξεως τς βλασφημίας ναφέρεται μν στν βρι κατ το Θεο

Αλλ δν προστατεύεται Θεός, πο οτως λλως δν χει νάγκη καμμις νθρώπινης νομικς προστασίας λλ' ατ νθρώπινη προσωπικότητα κα τ θρησκευτικό του συναίσθημα.

φ' σον στν λη νομικ θεματική, δίκαιον κα θικ συνυπάρχουν κα χουν λληλοεξάρτηση, μέσα στν ννοια το δικαίου κα τς δικαιοσύνης κρύπτεται κα προστασία το ννομου γαθο το θρησκευτικο συναισθήματος.

βλασφημία φορ τος νθρώπους. Προσβάλλεται τ δικό μας τ συναίσθημα το θρησκεύειν, τ ποο εναι βαθύτατα ρριζωμένο στν νθρώπινη ψυχή.πως μ τ γκλήματα στ ρθρα κατ τν θν (ρθρα 336 π. Π.Κ.) προσβάλλεται αδς τν προσώπων.

Η κενα περ τν γάμον κα τν οκογένεια κατ τς τιμς, προσβάλλεται τιμ κα πόληψη το προσώπου, τσι κα μ τν κακόβουλη βλασφημία δίδεται λάκτισμα στν σώτερο πυρνα το homo religious.

Προσέτι προσβάλλει κα μειώνει κα τν πολιτισμό, καθότι τ θρησκευτικ συναίσθημα κα τ θρησκευτικ βίωμα συντελε τ μέγιστα στ μορφωτικ κα πολιτιστικ νάπτυξη το νθρώπου κα κατ' πέκτασιν τς κοινωνίας.

Εναι γνωστν π τν ρχαιότητα τι θρησκεία στηρίζει κα νυψώνει ποικιλοτρόπως τ θη κα τν τρόπον βίου τς νθρώπινης κοινωνίας. Κα νόμος εναι ναγκαος γι τν ναρμόνιση κα τν κοιν ερήνη τν πολιτν.

θέτηση τν νόμων δημιουργε δυστυχία κα πτώση το πολιτιστικο πιπέδου τς κοινωνίας, καθ' τι ταν δν λειτουργον κα δν φαρμόζονται ο νόμοι κα μάλιστα περιφρονονται κα κυρώνονται πρωτίστως ο θικο νόμοι, τότε κοινωνία δηγεται σ καταστασία κα παρακμή.

Εδικότερα ταν δν πάρχει τ σέβας κα φόβος το Θεο τότε ο νθρωποι «δονται τς αυτν δο τος καρπος κα τς αυτν σεβείας πλησθήσονται» (Παροιμ. 1,3) δηλ. θ φάγουν τος καρπος τς πονηρς διαγωγς τους κα σεβείας κα ζωή τους θ πλημμυρίσει π θλιότητες. 

Κα ατ μν ξ πόψεως νομικς θεωρήσεως.ξ πόψεως δ θεολογικς κα εδικότερα τς χριστιανικς θικς, βλασφημία εναι μία φοβερ μαρτία, να πάθος πο αχμαλωτίζει τν νθρωπο στν Πονηρό. βλασφημία εναι θικ κακό.

Εναι πράξη ναντιότητος πρς τν θεο νόμο καθ' τι «μες ο νθρωποι, φείλομεν ν γαπμεν τν Θεόν, τι ατς πρτος γάπησεν μς» (Α΄ ω. 4,13) κα μ τ βλασφημία δν δείχνουμε τολάχιστον γάπη πρς τν Δημιουργόν μας.

Βλασφημία ρίζεται ς σεβς κα νίερη φράση κατ το Θεο κα γενικότερα μιλία μ ασχρς κα νευλαβες λέξεις νάντια στ ερ κα σια. Κατ πρτον, ατς θεος νόμος περιέχει τν βλασφημία μ τν ντολν «ο λήψ τ νομα Κυρίου το Θεο σου π ματαί» (ξ. 20, 7). 

ησος Χριστς επε: «Πν ρμα ργόν, ἐὰν λαλήσωσιν ο νθρωποι ποδώσουσι λόγον ν μέρ κρίσεως» (Ματθ. 12, 36).λήθεια, πόσο θ πρέπει ν σκέπτωνται ο νθρωποι τι Ατν πο βλασφημον κα βρίζουν, π' ατν θ κριθον στν Τελικ Κρίση.

διαιτέρως δέ, βλασφημία το γίου Πνεύματος τυγχάνει βαρύτατον μάρτημα (Ματθ. 12, 31). π. Παλος συνιστ: «Πς λόγος σαπρς κ το στόματος μν μ κπορευέσθω» (φεσ. 4, 29) κα λίγον παρακάτω τονίζει: «Πσα πικρία κα θυμς κα ργ κα κραυγ κα βλασφημία ρθήτω φ' μν σν πάσ κακί» (φ, 4, 31).

πογραμμίζει κόμη: «Νυν δ πόθεσθε κα μες τ πάντα ργήν, θυμόν, κακίαν, βλασφημίαν, ασχρολογίαν κ το στόματος μν» (Κολ. 3,8).πειτα Θες δωκε στν νθρωπο τ θαυμάσιο ργανο τς γλώσσας, χι γι ν κφέρει σαπρος κα βλάσφημους λόγους, λλ γι ν μνε, ν εχαριστε κα ν δοξολογε τν Θεόν.

φείλουμε ν σκεφθομε τί τ σεβέστερο ν προσφέρονται βλάσφημες λέξεις κατ το Θεο, Δημιουργο το παντς κα Πλάστου το νθρώπου; Tί νοσιώτερον ν κστομίζονται λέξεις νίερες κατ το Χριστο, το Σωτρος κα Λυτρωτο το κόσμου κα κατ τς περαγίας Θεοτόκου, τς Παναγίας μας;

ντ π τ στόμα μας ν κφέρονται «κηρία μέλιτος λόγοι καλοί» εναι δυνατν ν κστομίζεται «παμμίαρη», ς τν ποκαλε ωάννης Σιναΐτης, βλασφημία. Κατόπιν λων ατν εμεθα τς γνώμης τι τ ν λόγ ρθρο το Ποινικο Κώδικος θ πρέπει ν παραμείνει ς χει, καθ' τι ποποινικοποίηση τς βλασφημίας δν σηματοδοτε πολιτισμ λλ σημεο παρακμς.

λλωστε κα ρχαος λληνικς πολιτισμς μς κληροδότησε «που γρ νδρες θεος σέβοιντο...πς οκ εκς νταθα πάντα μεστ λπίδων γαθν εναι;» (Ξενοφν, λληνικά Γ΄, ΙV, 18).

Άρθρο Του Αρχιμ.  π. Χρυσοστόμου Κ. Παπαθανασίου, 
Ιεροκήρυκος του Καθεδρικού Ιερού Ναού των Αθηνών 
και Διευθυντή του Ιδιαίτερου Γραφείου του Μακαριωτάτου.
 




Δεν υπάρχουν σχόλια: