02 Ιουλίου, 2016

ΙΔΟΥ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΕΓΡΑΨΑΝ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ «ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ» ΟΙ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΑΙ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ - ΜΟΡΦΟΥ ΚΑΙ ΛΕΜΕΣΟΥ

 
Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Γιατί δέν ὑπέγραψα τό κείµενο «Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρός τόν λοιπόν Χριστιανικόν κόσµον».

χουν δηµοσιευθ διφορα σχλια σχετικ µ τν στση πο τρησα ς πρς τ κεµενο τς γας κα Μεγλης Συνδου τς ρθοδξου κκλησας µ ττλο: «Σχσεις τς ρθοδξου κκλησας πρς τν λοιπν Χριστιανικν κσµον». λλοι γρφουν τι δν τ πγραψα, λλοι τι τ πγραψα µ πιφυλξεις κα λλοι τι τ πγραψα. Μ τν δλωσ µου ατ πιβεβαινω τι πργµατι δν πγραψα ατ τ κεµενο, κα π πλον ξφρασα τς πιφυλξεις µου γι τ κεµενα « ποστολ τς ρθοδξου κκλησας ν τ συγχρν κσµ» κα «Τ Μυστριον το Γµου κα τ κωλµατα ατο», σ συγκεκριµνα σηµεα, τ ποα νπτυξα κατ τς Συνεδρισεις.

Εδικ γι τ πρτο κεµενο «Σχσεις τς ρθοδξου κκλησας πρς τν λοιπν Χριστιανικν κσµον» θλω ν π τι ντως δν τ πγραψα µετ π βαθει σκψη, χοντας θεολογικ κριτρια. ν εναι καιρς κµη ν ναπτξω λα τ στορικ κα θεολογικ πιχειρµατ µου, πργµα τ ποο θ τ κνω ταν ναλσω γενικτερα λες τς διαδικασες κα τν τµσφαιρα πο διγνωσα κατ τν διεξαγωγ τν Συνεδριν τς γας κα Μεγλης Συνδου. δ θ ναφρω πιγραµµατικ µερικος εδικος λγους.

1.Θεωρ τι δν πρασαν λες ο µφωνες ποφσεις τς εραρχας τς κκλησας τς λλδος, χι µνον ς πρς τν φρση « ρθδοξος κκλησα γνωρζει τν στορικν παρξιν λλων Χριστιανικν µολογιν κα Κοινοττων» λλ κα σ τσσερεις - πντε λλες περιπτσεις.πλεξα π τν ρχ ν ποδεχθ τν συµµετοχ µου στν γα κα Μεγλη Σνοδο ς µλος τς ντιπροσωπεας τς κκλησας τς λλδος, νµενα µως τς ποφσεις τς εραρχας το Μαΐου 2016 προκειµνου ν ποφασσω τελικς γι τ ν θ παραστ. ταν διεπστωσα τι ο ποφσεις τς εραρχας ταν σηµαντικς κα µφωνες κατληξα στ ν συµµετσχω στν γα κα Μεγλη Σνοδο προκειµνου ν τς ποστηρξω.

2.Προβληµατιζµουν π τν ρχ µ τν λη δοµ κα σκψη το κειµνου, διτι προλθε π τν συννωση δο διαφορετικν κειµνων, λλ µχρι τλους λπιζα στς διορθσεις του, µ τς προτσεις κα τν λλων κκλησιν.µως τελικ παρατρησα τι ο διορθσεις πο προτθηκαν π τς κκλησες δν πρασαν λες στ κεµενο γι διαφρους λγους.

Μητροπολτης Περγµου, ποος, προφανς ς Σµβουλος, µ τν προτροπ το Πατριρχου ταν τελικς ξιολογητς τν προτσεων τς πρριπτε τς διρθωνε τς υοθετοσε κα γινταν ποδεκτ ξιολγησ του π τν κκλησα τς Κωνσταντινουπλεως κα τς λλες κκλησες.τσι, τ κεµενο κατ τν ποψ µου δν ταν ριµο γι ν κδοθ π τν γα κα Μεγλη Σνοδο, φο µχρι τν τελευταα στιγµ, πρν τν πογραφ του, διορθωνταν κα πεξεργαζταν, κµη κα στν µετφρασ του στς τρες λλες γλσσες, γαλλικ, γγλικ κα ρωσικ. Ατς ταν λγος πο µερικς κκλησες π τν ρχ ζτησαν τν πσυρση το κειµνου γι περαιτρω πεξεργασα.

πσης, τ κεµενο εναι περισστερο διπλωµατικ κα καθνας µπορε ν τ χρησιµοποιση κατ τς προτιµσεις του. πως ποστριξα στν Συνεδραση τς γας κα Μεγλης Συνδου, τ κεµενο δν χει αστηρ κκλησιολογικ βση, κα τ θµα τ εναι κκλησα κα ποι εναι τ µλη της ταν να π τ 100 σχεδν θµατα πο εχαν προταθ γι τν γα κα Μεγλη Σνοδο. Αλλ ν τ µεταξ ξπεσε, µ τν προοπτικ ν γνη ερτερη συζτηση κα διλογος κα µετ ν ποφασισθ σχετικς. πρεπε, ποµνως, πρτα ν συζητηθ κα ρισθ τ εναι κκλησα κα ποι εναι τ µλη της κα πειτα ν καθορισθ θση τν τεροδξων.

πσης, ἐάν πγραφα τ κεµενο ατ, στν πρξη θ ρνιµουν λα σα κατ καιρος χω γρψει σ θµατα κκλησιολογας π τ βσει τν γων Πατρων τς κκλησας. Κα ατ δν µποροσα ν τ πρξω.

3.∆ν εναι δυνατν ν κατανοηθ πλρως τ γιατ ρνθηκα τν πογραφ µου, ἐάν δν δσω κα µερικς πληροφορες γιατ ο ντιπρσωποι τς κκλησας τς λλδος λλαξαν κενη τν στιγµ τν µφωνη πφαση τς εραρχας τς κκλησας. ς γνωστν ρχικ πφαση τς εραρχας το Μαΐου 2016 ταν τι « ρθδοξος κκλησας γνωρζει τν στορικν παρξιν λλων Χριστιανικν µολογιν κα Κοινοττων», κα ατ τροποποιθηκε µ τν πρταση « ρθδοξος κκλησα ποδχεται τν στορικν νοµασαν λλων τεροδξων Χριστιανικν κκλησιν κα µολογιν». διαφορ µεταξ τν δο φρσεων εναι µφανς.

Τν Παρασκευ πο συζητετο τ συγκεκριµνο κεµενο συζτηση φθασε σ διξοδο στν κτη παργραφο, που γινταν λγος γι τν νοµασα τν τεροδξων. κκλησα τς Ρουµανας πρτεινε ν λγωνται «µολογες κα τερδοξες Κοιντητες». κκλησα τς Κπρου πρτεινε ν λγωνται «τερδοξες κκλησες». Κα κκλησα τς λλδος πρτεινε ν λγωνται «Χριστιανικς µολογες κα Κοιντητες». πειδ κκλησα τς Ρουµανας πσυρε τν πρτασ της, γινταν συζτηση µεταξ τς προτσεως τς κκλησας τς Κπρου, πο γινταν ποδεκτ π λλες κκλησες, κα τς προτσεως τς κκλησας τς λλδος.

Σ εδικ σσκεψη τς ντιπροσωπεας µας τν Παρασκευ τ µεσηµρι ποφασσθηκε ν παραµενουµε σταθερο στν πφαση τς εραρχας κα ν προταθον ναλλακτικς λσεις, τοι ν γραφ « ρθδοξος κκλησα γνωρζει τν παρξιν τεροδξων» «λλων Χριστιανν» «µ ρθοδξων Χριστιανν». πειδ δν γνονταν ποδεκτς ο προτσεις τς κκλησας τς λλδος, Οκουµενικς Πατριρχης στν πογευµατιν Συνεδραση τς Παρασκευς πρτεινε δηµοσως ν γνη συνντηση µεταξ το Μητροπολτου Περγµου κα µο προκειµνου ν βρεθ λση.

Μητροπολτης Περγµου δν φνηκε διατεθειµνος γι κτι ττοιο κα γ δλωσα τι δν εναι θµα προσωπικ γι ν ναλβω ττοια εθνη, λλ εναι θµα λης τς ντιπροσωπεας. Ττε Οκουµενικς Πατριρχης πρτεινε στν ρχιεπσκοπο θηνν ν βρεθ πωσδποτε λση.

Τ Σββατο τ πρωΐ πρν τν Συνεδραση, ντιπροσωπεα µας συναντθηκε γι ν ποφασση σχετικς. ρχιεπσκοπος θηνν κα Πσης λλδος κ. ερνυµος, φερµενος δηµοκρατικ, νφερε τι πρχουν τρες συγκεκριµνες λσεις.  πρτη ν παραµενουµε στν πφαση τς εραρχας  δετερη ν καταθσουµε µι να πρταση, γι τν ποα δν γνωρζω πς προκυψε κα ποις τν πρτεινε, τοι « ρθδοξος κκλησα ποδχεται τν στορικν νοµασαν λλων τεροδξων Χριστιανικν κκλησιν κα µολογιν» µ τ διατερο σκεπτικ κα τρτη ν δεχθοµε τν πρταση τς κκλησας τς Κπρου, πο κανε λγο γι «τερδοξες κκλησες».

γινε συζτηση κα ψηφοφορα µεταξ τν µελν τς ντιπροσωπεας µας πνω στς τρες προτσεις. Προσωπικ ποστριξα τν πρτη πρταση µ τς ναλλακτικς της διατυπσεις πο ναφρθησαν προηγουµνως, ν λοι ο λλοι παρντες ψφισαν τν δετερη να πρταση. Θερησα τι ατ πρταση δν ταν πλον νδεδειγµνη π πλευρς στορικς κα θεολογικς κα δλωσα µσως νπιον λων τν παρντων τι δν θ πογρψω τ κεµενο ατ, ἐάν κατατεθ ατ πρταση, χριν µως τς ντητος θ πχω π τν περαιτρω συζτηση. ποµνως, δν θ µποροσα κα γι τν λγο ατ ν πογρψω τ κεµενο.

4.νας κµη λγος, πο δν εναι ββαια κα οσιαστικς, λλ χει να εδικ βρος εναι τι σκθηκε ντονη λεκτικ κριτικ πρς τν κκλησα τς λλδος γι τν πφασ της. Ββαια, ρχιεπσκοπος θηνν κα Πσης λλδος κ. ερνυµος πρριψε µ πολ σηµαντικ λγο τν βριστικ ατ τοποθτηση. Τελικ, µως, ντδραση ατ παιξε ναν ψυχολογικ ρλο στν διαµρφωση τς λλης πρτασης. Τολχιστον γ προσωπικ δχθηκα σοβαρ πεση κα βριστικ ντιµετπιση π ερρχες γι τν στση µου, πληροφορθηκα δ τι πισεις δχθηκαν κα λλοι ρχιερες τς κκλησας µας. 

Κα πειδ πντοτε νεργ µ ψυχραιµα, νηφιαλιτητα κα λευθερα, δν µποροσα ν ποδεχθ ττοιες βριστικς πρακτικς. Ατο εναι ο βασικτεροι λγοι πο µ καναν νσυνειδτως κα θεολογικς ν ρνηθ τν πογραφ µου. Ββαια, στ τελικ κεµενο πο δηµοσιεθηκε χρησιµοποιθηκε κα τ νοµ µου ς δθεν πογρψαντα τ κεµενο, προφανς διτι µουν µλος τς ντιπροσωπεας τς κκλησας τς λλδος. 

Ατ εναι µερικ στοιχεα π σα γιναν γι τ θµα ατ. Περισστερα θ γρψω ργτερα, ταν θ ναλσω κα τν προβληµατικπ πλευρς στορας κα θεολογας– τς τελικς πρτασης πο πβαλε κκλησα τς λλδος κα πρασε στ πσηµο κεµενο.

ερ Μητρόπολις Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου.

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΟΡΦΟΥ

πόμνημα
Πρς τν ν Κρήτ γίαν κα Μεγάλην Σύνοδον τς ρθοδόξου κκλησίας ναφορικς πρς τν εδικν Συνεδρίαν ατς π το θέματος «Σχέσεις τς ρθοδόξου κκλησίας πρς τν λοιπν Χριστιανικν κόσμον»

Παναγιώτατε Πάτερ κα Δέσποτα, 
Οκουμενικ Πατριάρχα Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαε 
κα Πρόεδρε τς γίας ταύτης Συνόδου,

γιοι Προκαθήμενοι τν κατ τόπους ρθοδόξων κκλησιν,
γιοι ρχιερες,
γαπητο ν Χριστ δελφοί,

ναφορικς πρς τ θέμα τς παρούσης Συνόδου, «Σχέσεις τς ρθοδόξου κκλησίας πρς τν λοιπν Χριστιανικν κόσμον», εχαριστομεν κ βαθέων τν πατρικν το Τριαδικο Θεο Πρόνοιαν, ποία ξιώνει μς ν καταθέσωμεν νώπιον μν μπειρίας γίων νθρώπων, ς πρς τ τί εναι κκλησία, κα πς κκλησία σημαίνεται ες τν Θεολογίαν τς μπειρίας κα ες τν γιοπνευματικν μπειρίαν μεγάλων θεολόγων το συγχρόνου ρθοδόξου κόσμου, νεγνωρισμένου κύρους.

Κα τατα, καθόσον, κατ τος γίους Πατέρας, ληθς κα πλανς θεολόγος εναι τν παθν δι τς πράξεως, τοι τς τηρήσεως τν θεϊκν ντολν, καθαρθείς, φωτισθες δι τς Τριαδικς λλάμψεως κα κατ χάριν θεωθες δι τς καθαρς ν γί Πνεύματι προσευχς. «Δι πολιτείας, νελθε δι καθάρσεως, κτσαι τ καθαρόν. Βούλει θεολόγος γενέσθαι ποτέ, κα τς θεότητος ξιος; τς ντολς φύλασσε δι τν προσταγμάτων δευσον πρξις γρ πίβασις θεωρίας κ το σώματος τ ψυχ φιλοπόνησον», κατ τν μέγαν ν θεολογί Γρηγόριον τν Ναζιανζηνόν.

Κατ δ τν πόφανσιν το σίου κα θεοφόρου πατρς μν Νείλου το σκητο, «Ε θεολόγος ε, προσεύξ ληθς καί, ε ληθς προσεύξ, θεολόγος ε.». Καταθέτομεν λοιπν ν συνεχεί τς ν λόγ θεολογικς μπειρίας, ς πρς τ νωτέρω θέμα, παραθέτοντες καταρχν σχετικ ποσπάσματα κ το βαρυσημάντου ργου, μπειρικ Δογματικ τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας κατ τς προφορικς παραδόσεις το π. ωάννη Ρωμανίδη, πως κατέγραψε κα ξέδωκεν ατς ν γί Πνεύματι δελφς κα συλλειτουργός, Μητροπολίτης Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου κ. ερόθεος.

α.«Μέλη τς κκλησίας εναι σοι βαπτίζονται κα χρίονται, σοι κοινωνον το Σώματος κα Αματος το Χριστο κα χουν νοερ προσευχ στν καρδιά... Μέλη τς κκλησίας εναι σοι χουν λάβει τ γιον Πνεμα.».

β.« Χριστς σώζει τος νθρώπους δι τς κκλησίας Του κα μ ποιονδήποτε λλο τρόπο κενος γνωρίζει, λλ μες γνωρίζουμε τν τρόπο πο σώζεται κανείς, τοι δι τν Μυστηρίων τς κκλησίας κα τς ρθοδόξου εσεβείας, πο εναι κάθαρση, φωτισμς κα θέωση, , πως λλοις λέγεται, πράξη κα θεωρία.

κτς τς κκλησίας δν πάρχει σωτηρία. Χριστς προσφέρει τ σωστικ Χάρη σ λους τος νθρώπους. ταν σώζεται κανες κτς τς ρατς κκλησίας, ατ σημαίνει τι διος Χριστς σώζει ατόν. Ἐὰν ατς εναι μέλος τερόδοξο, τότε σώζεται διότι τν σώζει Χριστς κα χι ''παραφυάς'', στν ποία νήκει, διότι μία εναι κκλησία πο σώζει, δηλαδ Χριστός.».

γ.«που δν πάρχει τ ρθόδοξο Δόγμα, κκλησία δν εναι σ θέση ν ποφανθε περ τς γκυρότητος τν Μυστηρίων. 

Κατ τος Πατέρας, τ ρθόδοξο Δόγμα οδέποτε χωρίζεται π τν πνευματικότητα... Τ κριτήριο τς γκυρότητος τν Μυστηρίων γι μς τος ρθοδόξους εναι τ ρθόδοξο Δόγμα, ν γι τος τεροδόξους εναι ποστολικ διαδοχή. 

Γι τν ρθόδοξη Παράδοση δν ρκε ν νάγουμε τν χειροτονία στος ποστόλους, λλ ν χουμε ρθόδοξο Δόγμα...που πάρχει ρθ διδασκαλία, πάρχει κα ρθ πράξη. ρθοδοξία σημαίνει ρθ δόξα κα ρθ πράξη.».

δ.«πάρχει μία ταυτότητα μεταξ ρθοδόξου Θεολογίας κα Μυστηρίων.»

ε.« κκλησία, ς Σμα Χριστο, εναι τ κατοικητήριο τς κτίστου δόξης το Θεο. Δν μπορομε ν ξεχωρίσουμε τν Χριστ π τν κκλησία, οτε κα τν κκλησία π τν Χριστό. Στν Παπισμ κα Προτεσταντισμ γίνεται σαφς διάκριση μεταξ το Σώματος κα τς κκλησίας... Ατ γι τν ρθόδοξη κκλησία εναι δύνατον.»

στ.« κκλησία εναι ρατ κα όρατη... Ο γιοι γνωρίζουν κ πείρας τ συνύπαρξη ρατο κα οράτου στοιχείου τς κκλησίας 11 . μφάνιση πολλν γίων σ ζντα θεούμενα μέλη τς κκλησίας δείχνει ατ τν πραγματικότητα. Γι ατ κα ληθιν γνώση το τί εναι κκλησία χουν σοι χουν προσωπικ μπειρία.».

Τατα, μεταξ πολλν λλων παρεμφερν, καταθέτει κα μαρτυρε τ γνήσιον τέκνον τς ρθοδόξου κκλησίας κα αθεντικς συνεχιστς τς ληθος πατερικς παραδόσεως, μακαριστς πρωτοπρεσβύτερος ωάννης Ρωμανίδης, κα πιμένει ν παραπέμπει ες τν προσωπικν μπειρίαν τν γίων Πατέρων. Ες τν προσωπικν μν ζωήν, Παναγιώτατε κα γιοι ρχιερες, νεζητήσαμεν τοιούτους θεοφόρους Πατέρας κα Μητέρας. Κα γαθότης το Θεο δωκεν ες μς «περεκπερισσο ν τούμεθα νοομεν» (πρβλ. φεσ. 3, 20), κα ξίωσεν μς ν γνωρίσωμεν κ το σύνεγγυς κα ν συναναστραφμεν μετ γνησίων νθρώπων το Θεο.

Δύο ξ ατν πρξαν ο σιοι Γέροντες Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης κα Παΐσιος γιορείτης, τν γιότητα τν ποίων νεκήρυξε προσφάτως τ Σεπτν Οκουμενικν Πατριαρχεον. Παραθέτω ν συνεχεί χαρακτηριστικ ποσπάσματα κ τς διδασκαλίας τν θεοφόρων τούτων νδρν ναφορικς πρς τ π ξέτασιν θέμα, κα μάλιστα τ θέμα το μετ τν τεροδόξων διαλόγου, το τρόπου προσεγγίσεως τούτων κα τς εθύνης μν ναντι ατν. 

σιος Πορφύριος λεγεν ες πνευματικ ατο τέκνα.«σες θ κρατήσετε (στος διαλόγους μ τος παπικος) κα θ κολουθήσετε τν ρθόδοξη θέση. ν τώρα ατο (ο παπικο) θέλουν ν ρθουν μαζί μας, οτε μπορομε, λλ οτε κα πρέπει ν τος μποδίσουμε ν λθουν...Μ φοβστε. Ο διαθέσεις το Πάπα νέκαθεν ταν ν ποτάξει τν ρθόδοξη κκλησία κα θ λθει μέρα, πο διάλογος θ ματαιωθε· τίποτε δν πρόκειται ν γίνει· λλωστε τος Ονίτες, ατ τν δούρειο ππο, εναι φς φανάρι τι τος νδιαφέρει ν ναγνωρίσουν ο ρθόδοξοι κεφαλν τν Πάπα κα τίποτε περισσότερο.».

δ σιος πατρ μν Παΐσιος γιορείτης παγορεύει τ ξς βαρυσήμαντα:«Πολλο γιοι Μάρτυρες, ταν δν ξεραν τ δόγμα, λεγαν: ‘‘Πιστεύω ,τι θέσπισαν ο γιοι Πατέρες.’’ ν κάποιος τ λεγε ατό, μαρτυροσε. Δν ξερε δηλαδ ν φέρη ποδείξεις στος δικτες γι τν πίστη του κα ν τος πείση, λλ εχε μπιστοσύνη στος γίους Πατέρες. Σκεφτόταν; ‘‘Πς ν μν χω μπιστοσύνη στος γίους Πατέρες; Ατο ταν κα πι μπειροι κα νάρετοι κα γιοι. Πς γ ν δεχθ μία νοησία; Πς ν νεχθ ν βρίζη νας τος γίους Πατέρες;’’ 

Ν χουμε μπιστοσύνη στν παράδοση. Σήμερα, δυστυχς, μπκε ερωπαϊκ εγένεια κα πνε ν δείξουν τν καλό. Θέλουν ν δείξουν νωτερότητα κα τελικ πνε ν προσκυνήσουν τν διάβολο μ τ δύο κέρατα. ‘‘Μία θρησκεία,’’ σο λένε, ‘‘ν πάρχη’’, κα τ σοπεδώνουν λα.ρθαν κα σ’ μένα μερικο κα μο επαν: ‘‘ σοι πιστεύουμε στν Χριστό, ν κάνουμε μία θρησκεία.’’ ‘‘Τώρα εναι σάν ν μο λέτε’’, τος επα, ‘‘χρυσ κα μπακίρι, χρυσ τόσα καράτια κα τόσα πο τ ξεχώρισαν, ν τ μαζέψουμε πάλι κα ν τ κάνουμε να. Εναι σωστ ν τ νακατέψουμε πάλι; 

Ρωτστε ναν χρυσοχόο: «Κάνει ν νακατέψουμε τν σαβούρα μ τν χρυσό;»γινε τόσος γώνας, γι ν λαμπικάρη τ δόγμα.’’ Ο γιοι Πατέρες κάτι ξεραν κα παγόρευσαν τς σχέσεις μ αρετικό. Σήμερα λένε: ‘‘χι μόνο μ αρετικό, λλ κα μ Βουδδιστ κα μ πυρολάτρη κα μ δαιμονολάτρη ν συμπροσευχηθομε. Πρέπει ν βρίσκωνται στς συμπροσευχές τους κα στ συνέδρια κα ο ρθόδοξοι. Εναι μία παρουσία.’’ Τί παρουσία; Τ λύνουν λα μ τν λογική κα δικαιολογον τ δικαιολόγητα. Τ ερωπαϊκ πνεμα νομίζει τι κα τ πνευματικά θέματα μπορον ν μπον στν Κοινή γορά.».

«Ατό, πο πιβάλλεται σ κάθε ρθόδοξο, εναι ν βάζη τν καλ νησυχία κα στος τεροδόξους, ν καταλάβουν δηλαδ τι βρίσκονται σ πλάνη, γι ν μν ναπαύουν ψεύτικα τν λογισμό τους, κα στερηθον κα σ’ ατν τν ζω τς πλούσιες ελογίες τς ρθοδοξίας κα στν λλη ζω στερηθον τς περισσότερες κα αώνιες ελογίες το Θεο.».τερος σύγχρονος σιος, μετ το ποίου ξιώθημεν ν συνδεθμεν πνευματικς, πρξεν γίας μνήμης Γέρων άκωβος Τσαλίκης, «μ συγχωρετε». 

Τ προσφάτως κδοθν βιβλίον περ τς γίας ατο βιοτς16, ναφέρει κα τ ξς χαρακτηριστικν περιστατικόν, τ ποον θεωρομεν τι φορ κα ες τ π ξέτασιν θέμα τς Συνόδου κα νέχει διαιτέραν ποιμαντικν ξίαν. 

Τ παραθέτομεν ν συνεχεί:

«ταν μεινε γι διανυκτέρευση στ Μοναστήρι νας παπικός, Γέροντας το φέρθηκε μ γάπη. πισκέπτης ταν καλοπροαίρετος κα εχε πολλς πορίες. Γέροντας το ξηγοσε μ καλωσύνη κα πραότητα. Τότε τ Μοναστήρι δν εχε τν μεγάλη τράπεζα πο χει τώρα, κα τρωγαν λοι μαζ (μοναχοί, κληρικοί, λαϊκο) σ μι μικρ τράπεζα (τραπεζαρία) στ σόγειο, δίπλα στ βρύση. Εχαν προπορευθ λοι ο λλοι. Κάθησαν στν τράπεζα κα περίμεναν τν Γέροντα. ταν μπκε Γέροντας μέσα, λοι σηκώθηκαν π σεβασμ λλ κα γι ν γίνη συνηθισμένη προσευχ τς τράπεζας. Γέροντας κάθησε, επε κα στος λλους ν καθήσουν, κανε τν σταυρό του κα ρχισε ν τρώη.

παπικς ταν πιστός. Παίρνει τν λόγο κα λέει στν Γέροντα: ‘‘Γέροντα, δν θ κάνωμε προσευχή;’’ Κα Γέροντας ρεμα το παντ: ‘‘Καλύτερα ν κάνωμε σιωπή.’’ Κα συνέχισε τ φαγητό του. ς κατανοήσουν τ πνεμα το γίου Γέροντος σοι πιμένουν στς συμπροσευχς μ τος τεροδόξους.». λλος σύγχρονος θεοφόρος πατήρ, τν ποον ξιώθημεν ν γνωρίσωμεν κατ τν νεότητα μν, εναι τότε φημέριος το Λεπροκομείου (Νοσοκομείου Λοιμωδν Νόσων) θηνν, είμνηστος Γέρων Εμένιος Σαριδάκης, γέννημα τς γιοτόκου νήσου Κρήτης - τις κα φιλοξενε τν Σύνοδον ταύτην-, πνευματικν τέκνον το σίου Νικηφόρου το Λεπρο.

Παραθέτομεν ν συνεχεί θαυμαστν γεγονός, τ ποον συνέβη ες τν Γέροντα Εμένιον κα σχετίζεται μέσως πρς τ π ξέτασιν θέμα, πως τοτο καταγράφεται ες μέτερον, προσφάτως κδοθν πόνημα. Το περιστατικο τούτου μην ατήκοος (κ το Γέροντος Εμενίου) μάρτυς. λλ πειδή, κατ τ Κυριακν λόγιον, «π στόματος δύο μαρτύρων τριν σταθ πν ῥῆμα» (Ματθ. 18, 16), ες τ ς νω βιβλίον καταγράφομεν τοτο κατ τν συμμαρτυρίαν το πνευματικο μν δελφο, μοναχο εροθέου. « Γέροντάς μας, π. Εμένιος Σαριδάκης, προσευχόταν κάποτε γι τν διάβολο. Τν σταμάτησε μως Θεός, λέγοντάς του τι προσευχ ατ εναι τελέσφορη, ς πρς τ πιδιωκόμενο ποτέλεσμα. 

Κάποτε, Γέροντας μο κμυστηρεύθηκε τι μνημόνευσε στν Πρόθεση τν Ερωπαο γνωστ νθρωπιστ Ραολ Φολλερώ, παπικ στ δόγμα, πειδ εχε εεργετήσει τ Λεπροκομεο κα ταν πολ καλς νθρωπος. Τότε, γγελος Κυρίου το πέταξε τ μερίδα π τ γιο Δισκάριο τρες φορές. Τν τρίτη φορά, το μφανίσθηκε λέγοντάς του τι κε (στν Πρόθεση) χουν θέση μόνο τ μέλη τς κκλησίας. Το ξήγησε τι στ κομβοσχοίνι του μπορε ν βάλει προσευχόμενος τος πάντες, αρετικούς, τεροθρήσκους, φονιάδες, γκληματίες, σελγες, τ πλήρωμα λης τς οκουμένης, ζντες κα κεκοιμημένους.

Στν εχαριστιακ ναφορ μως, μόνο τος ρθοδόξους, γιατ ατο ποτελον τ μέλη τς μίας, γίας, καθολικς κα ποστολικς κκλησίας.». Συχνς πυκνς παραπέμπομεν ες τν θεόπνευστον ρσιν το γίου Νικολάου το Καβάσιλα, «Δι δ τν μυστηρίων κα κκλησία σημαίνεται, σμα οσα Χριστο κα μέλη κ μέρους... Σημαίνεται δ κκλησία ν τος μυστηρίοις, οχ ς ν συμβόλοις, λλ ς ν καρδί μέλη…Ο γρ νόματος νταθα κοινωνία μόνον, ναλογία μοιότητος, λλ πράγματος ταυτότης.».

δού, λοιπόν, προσωπικ μπειρία το συγχρόνου γίου πατρς Εμενίου Σαριδάκη - ες τν γιότητα το ποίου νεφέρθη νθέρμως μετέρα Παναγιότης ες τν Προλογικν Χαιρετισμν ορτολογίου τς Μητροπόλεως Γορτύνης κα ρκαδίας (τους-2014) -,τί καταθέτει ες μς τος περισπουδάστους, μετ βροντώδους πλότητος κα κπληκτικς κριβείας, πικυροσα κατ πάντα τος θεολογικωτάτους λόγους το Καβάσιλα. τι δηλαδ « κκλησία σημαίνεται ν τος μυστηρίοις», ες τν ερν Πρόθεσιν τς Θείας Εχαριστίας. 

Κα τ ξιοπρόσεκτον εναι τι γγελος Κυρίου πεκάλυψε τν μεγίστην ταύτην, προικοδοτηθεσαν ες μς, λήθειαν, περ το τί στ δηλονότι κκλησία, ποα τ μέλη ατς κα τίς μετέρα εθύνη πρς τ μ ποτελοντα μέλη ατς. Τέλος, παραθέτομεν βαρυσήμαντον κείμενον πιστολς το μεγάλου κα συγχρόνου σίου Γέροντος Σωφρονίου Σαχάρωφ, δρυτο τς ν σσεξ γγλίας Πατριαρχικς μονς το Τιμίου Προδρόμου. «δ μως θέλω ν π κα λίγα λόγια γι τ γεγονς τι μι σημαντικ μερίδα το χριστιανικο κόσμου κλίνει σήμερα ν ποδεχθε μι π τς πι πικίνδυνες αρέσεις (Σ.Ε.: Γέρων ννοε νταθα τν Οκουμενιστικν Συγκρητισμόν). 

Ατ ξεκιν π τ διαπίστωση τι δθεν στς μέρες μας δν πάρχει οτε μι κκλησία πο ν χει διαφυλάξει πλήρως τν λήθεια τς διδαχς το Χριστο τι καμι κκλησία δν κατέχει σ πόλυτο βαθμ τ γνώση το μυστηρίου τς γίας, χαρισματικς χριστιανικς ζως σ θικ κα σκητικ πίπεδο τι πολλς π τς κκλησίες, πο ποκαλονται χριστιανικές, χουν ση χάρη, κα γι’ ατ φείλει ν πέλθει νωση τν κκλησιν μ βάση κάποιον κοιν γι λες παρονομαστή. 

να π τ πι συχν ρωτήματα, πο τυχαίνει ν ντιμετωπίζουμε, εναι τ ρώτημα ποιός σώζεται κα ποιός χι. Ο νθρωποι ατο συνήθως σκέπτονται τι σώζεται χι μόνο ρθόδοξος (σύμφωνα μ τ διδασκαλία τς ρθοδόξου κκλησίας) μόνο Καθολικς (σύμφωνα μ τ διδασκαλία τν Ρωμαιοκαθολικν), λλ κα λοι ο νάρετοι νθρωποι πο πιστεύουν στν Χριστό.  ποψη ατ πέρασε π τος Προτεστάντες κα στος πιστος τν πολοίπων κκλησιν. πάρχουν πολλο μεταξ τν ρθοδόξων, πο ποστηρίζουν τν ποψη ατή.

Μερικο μάλιστα σκέπτονται τι οτε μι π τς πάρχουσες κκλησίες δν μπορε ν δεχθε τ πλήρωμα τς γνώσεως κα τς χάριτος, γιατ κάθε μι π ατς κατ τν να τν λλο βαθμ χει παρεκκλίνει π τν λήθεια. Ο διοι πάντοτε πιστεύουν τι μόνο τώρα, στ τέλη τν αώνων, συνέλαβαν πλήρως τ πνεμα τς διδαχς το Χριστο κα μέχρι τώρα λος χριστιανικς κόσμος, στ ρο τόσων αώνων, βρισκόταν σ πλάνη. Λένε τι τώρα ρθε καιρός, πο πρέπει ν νωθον λα τ διχασμένα μέρη σ μι παγκόσμια κα ποστολικ κκλησία. 

Ατή, σύμφωνα μ τος διους, θ κατέχει τν πλήρη λήθεια π λες τς πόψεις, ν κατ τν (παραπάνω) νωση γίνει ποδεκτ μόνο κενο πο ποτελε κοιν χαρακτηριστικ γι λες τς κκλησίες. λλοι πάλι, φαινόμενο κόμη χειρότερο, διαλογίζονται στς καρδιές τους γι κάποιο εδος ψηλο μυστικισμο, πο περβαίνει τ ρια τς κκλησιαστικς ντιλήψεως τς χριστιανικς θρησκείας, στε... δν θέλω οτε ν ναφερθ περισσότερο σ λα ατά. πιθυμ μόνο κλείνοντας τ θέμα ατ ν π παρενθετικ τι πολ θ θελα (κα γι’ ατ προσεύχομαι στν Θε) σες ν μ πλανηθετε μ λα ατά,.

Αλλ ν πιστεύετε κράδαντα μ τν καρδι κα μ τν νο τι πάρχει πάνω στ γ κείνη Μία, Μοναδικ κα ληθιν κκλησία πο δρυσε Κύριος.  κκλησία ατ διατηρε λώβητη κα κέραιη τ διδασκαλία το Χριστο (κα χι ξεχωριστ μέλη της), κατέχει τ πλήρωμα τς γνώσεως κα τς χάριτος κα εναι λάθητη. κενο πο γι μερικος δν φαίνεται ν εναι πλήρης διδασκαλία, δν εναι τίποτε λλο, παρ δυνατότητα γι πιστημονικ πεξεργασία πο προσφέρει περιόριστος κα νεξάντλητος πλοτος της. 

Ατ μως δν συγκρούεται καθόλου μ ,τι επαμε παραπάνω γι τν κατοχ το πληρώματος τς γνώσεως. διδασκαλία τς κκλησίας, πο λαβε τν τελική της μορφ π τς Οκουμενικς Συνόδους, δν πιδέχεται καμι λλαγή. λη μετέπειτα πιστημονικ ργασία πρέπει παραίτητα ν συμφωνε μ ,τι δη δόθηκε στ θεία ποκάλυψη κα διατυπώθηκε στ διδαχ τν Οκουμενικν Συνόδων τς κκλησίας. Τ διο σχύει κα γι τ χάρη. Τ πλήρωμα τς χάριτος, μπορε ν κατέχει μόνο μία κα μοναδικ κκλησία. 

λες μως ο λλες κκλησίες διαθέτουν χάρη ξαιτίας τς πίστεως στν Χριστό, χι μως στν πληρότητα. Μπορομε ν πιστεύουμε τι κα στς μέρες μας κόμη πάρχουν νθρωποι, πο κατ τ χάρη το γίου Πνεύματος εναι σοι μ τος μεγάλους γίους τς κκλησίας τν ρχαίων χρόνων (τ λέω σ σχέση μ ,τι τυχε ν κούσω γι μερικος νθρώπους στ Ρωσία), γιατ Χριστς εναι ‘‘χθς κα σήμερον ατς κα ες τος αἰῶνας’’.λα ατ εναι λήθεια. ποιος πομακρυνθε π τν πίστη ατή, δν θ σταθε.».

Παναγιώτατε, γιοι Προκαθήμενοι, γιοι ρχιερες, ν Χριστ δελφοί, 
Ἐὰν θέλωμεν ν εμεθα τ ληθεί «πόμενοι τος γίοις Πατράσι», πρέπει ν λάβωμεν σοβαρς π ψιν τν θεολογικν κα ν Πνεύματι γί μπειρίαν ατν. Καί, μία Σύνοδος, ς παροσα, ποία θέλει ν εναι γία κα Μεγάλη, πρέπει ναντιρρήτως ν λάβει π ψιν τος γίους κα μεγάλους τς Πίστεως μν. Α ποφάσεις μις Πανορθοδόξου Συνόδου, στω κα Διορθοδόξου νεκα κραυγαλέων πουσιν, ταπεινς φρονομεν τι θ τύχωσιν ποδοχς π κλήρου κα λαο ες τ μέτρον που ες ταύτας πάρχει συμφωνία ορανο κα γς, γγέλων κα γίων κα νθρώπων.

Ο χρησιμοποιούμενοι ροι ες τς ποφάσεις μις τοσοτον στορικς κα σημαινούσης Συνόδου, πρέπει ν διακρίνωνται δι τν θεόθεν σοφίαν κα τν κρυσταλλίνην ατν θεολογικν σαφήνειαν. Α Οκουμενικα κα Τοπικα Σύνοδοι οτω πεφαίνοντο, δογματίζουσαι ν γί Πνεύματι, κατ τ ποστολικόν, «δοξε τ γί Πνεύματι κα μν» (Πράξ. 15, 28). Δν εναι δυνατν ν ποτελοσι τεχνικος ρους ν εναι ποτέλεσμα διπλωματικς βρότητος α ποφάσεις μις Πανορθοδόξου Συνόδου. 

Μόνον οτω θ εναι δυνατν ν συντελέσωσιν ες τν τς κκλησίας νότητα κα ν ποτελέσωσι σημεον σφαλος θεολογικς ναφορς ες τος μεταγενεστέρους. Δι ν μν ταλαιπωρήσω λοιπν μς μετ μετέρων λόγων, προέκρινα ν παραθέσω μν τν φωτίζουσαν κα συνετίζουσαν π το πρς ξέτασιν θέματος γιοπνευματικν μπειρίαν συγχρόνων γίων μορφν τς μις, γίας, καθολικς κα ποστολικς κκλησίας.

Ατούμενοι τς μετέρας εχάς, διατελομεν
Μετ τς ν Χριστ δελφικς γάπης
Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος
ν Κολυμπαρί Κισάμου τς Κρήτης, τ 24.06.2016.

Σημειώσεις
1.Γρηγορίου το Ναζιανζηνο, Λόγος Κ´. Περ δόγματος κα καταστάσεως πισκόπων, PG35, 1080Β.
2.Νείλου το Σιναΐτου, Λόγος Περ Προσευχς, κεφ. Ξ´, PG79, 1180Β.
3.Μητροπολίτου Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου κ. εροθέου (πιμ.), μπειρικ Δογματικ τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας κατ τς προφορικς παραδόσεις το π. ωάννη Ρωμανίδη, τόμ. Β (Τριαδικς Θεός, Δημιουργία-Πτώση-νανθρώπηση-κκλησία-Μετ θάνατον ζωή), (κδ.) ερ Μον Γενεθλίου Θεοτόκου (Πελαγίας), θήνα 2011 (φεξς, ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ).
4.π. ν., σ. 271.
5.π. ν., σ. 268.
6.Τν μεγάλην ταύτην λήθειαν κφράζει κριβς τ ρχαον πολυτίκιον ες γίους ερομάρτυρας πισκόπους: «Κα τρόπων μέτοχος, κα θρόνων διάδοχος τν ποστόλων γενόμενος».
7.ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ, σ. 268.
8.π. ν., σ. 267.
9.Ν νθυμηθμεν νταθα τν συχνν ναφορν το μεγάλου συγχρόνου σίου Πορφυρίου το Καυσοκαλυβίτου ες τν «πίγειον κτιστον κκλησίαν». Βλ. λ.χ.Γέροντος(σίου) Πορφυρίου, νθολόγιο Συμβουλν, (κδ.) Μεταμόρφωσις το Σωτρος, Μήλεσι ττικς 2002, σσ. 162-163.
10.ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ, σ. 266.
11.Ες τν ρθόδοξον γιογραφίαν, π παραδείγματι, ες τς εκόνας τς Γεννήσεως το Κυρίου, τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου κ.., μο μετ τν νθρώπων συναπεικονίζονται κα γγελοι, «τ οράνια συμμίγνυται τος πιγείοις».
12.ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΡΩΜΑΝΙΔΗ, σ. 266.
13.Γέροντος (σίου) Πορφυρίου, νθολόγιο Συμβουλν, (κδ.) Μεταμόρφωσις το Σωτρος, Μήλεσι ττικς, 2002, σσ. 229, 290.
14.σίου Παϊσίου το γιορείτου, Λόγοι, Α´. Μ πόνο κα γάπη γι τν σύγχρονο νθρωπο, (κδ.) ερν συχαστριον Μοναζουσν «Εαγγελιστς ωννης Θεολγος», Βασιλικ Θεσσαλονίκης 2006, σ. 347.
15.σίου Παϊσίου το γιορείτου, πιστολές, (κδ.) ερν συχαστριον Μοναζουσν «Εαγγελιστς ωννης Θεολγος», Βασιλικ Θεσσαλονίκης 82008, σσ. 149-150.
16. Γέρων άκωβος. Διηγήσεις-Νουθεσίες-Μαρτυρίες [ρθόδοξο Βίωμα, 4], (κδ.) νωμένη Ρωμοσύνη, Θεσσαλονίκη 2016.
17.π. ν., σσ. 110-111.
18.Βλ. Σίμωνος μοναχο, γιος Νικηφόρος Λεπρός, τς καρτερίας θλητς λαμπρός, θήνα 2013.
19.Νεοφύτου, Μητροπολίτου Μόρφου, γιος Νικηφόρος λεπρς κα Γέροντας Εμένιος Σαριδάκης, (κδ.) Μεταμόρφωσις το Σωτρος, Μήλεσι (ττικς) 2016.
20.π. ν., σσ. 87-88.
21.Νικολάου το Καβάσιλα, ρμηνεία τς Θείας Λειτουργίας, PG150, 452CD.
22.ρχιμανδρίτου Σωφρονίου, γώνας Θεογνωσίας, πιστολ 11, (κδ.) ερ Σταυροπηγιακ κα Πατριαρχικ Μον Τιμίου Προδρόμου, σσεξ Αγγλίας 2004, σσ. 160-162.
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΛΕΜΕΣΟΥ/ Διαβάστε όλο το κείμενο ΕΔΩ.....

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: