02 Ιουνίου, 2016

ΤΕΛΙΚΑ Η ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ;

 

Επιστολή Κύριλλου προς Βαρθολομαίο: «Πρώτα να λυθεί πως θα καθίσουμε και μετά η Σύνοδος». Μετά τα προβλήματα πρωτοκόλλου που προέκυψαν προσφάτως στο Άγιον Όρος, ζήτημα εγείρεται μεταξύ Μόσχας και Κωνσταντινούπολης για το "πρωτόκολλο" της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

Δεκαπέντε ημέρες πριν την έναρξη της Πανορθοδόξου Συνόδου, της πρώτης μετά το Σχίσμα των Εκκλησιών που θα διεξαχθεί στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, ο Πατριάρχης Μόσχας κ. Κύριλλος μ' επιστολή του προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, θέτει δύο ζητήματα πρωτοκόλλου, τα οποία  εάν δεν διευθετηθούν όπως επισημαίνει, δυσχεραίνουν και κωλύουν τη συμμετοχή του.

Και,  όπως τονίζουν ορθόδοξοι αρχιερείς, μέσα από την επιστολή διαφαίνεται η αγωνία της Μόσχας, μήπως δοθεί η εντύπωση ότι ο εκάστοτε Οικουμενικός Πατριάρχης δεν είναι Πρώτος μεταξύ Ίσων, αλλά Πρώτος 13 υπολοίπων Ορθοδόξων Προκαθημένων, οι οποίοι υπάγονται και λογοδοτούν στον ίδιο.

Συγκεκριμένα ο κ. Κύριλλος τονίζει ότι στη μεγάλη συνεδριακή αίθουσα της Ακαδημίας, κατά την χωροταξία που έχει σχεδιασθεί από την επιτροπή προετοιμασίας:

-«Οι Προκαθήμενοι δεν παρακάθηνται ημικυκλικώς, αλλά εις δύο παραλλήλους γραμμάς, παρακαθήμενοι ο εις έναντι του άλλου και οι πάντες με το πλευρόν αυτών προς τον Πρόεδρον (…).

Επιπλέον εις το παρουσιασθέν σχεδιάγραμμα οι Προκαθήμενοι των Εκκλησιών ούτε εις ίδιον τραπέζιον παρακάθηνται, αλλά εις θέσιν ιδιαιτέραν έκαστος και εξ αποστάσεως ο εις εκ των αδελφών αυτού, κεχωρισμένοι όντες, ούτε λέξιν ανταλλάξαι δυνάμενοι με τον πλησίον αυτών.

Η κατάταξις των τραπεζιών τούτων είναι τοιαύτη, ώστε ούτε καν προσφέρει τη δυνατότητα εις τα διεθνή ΜΜΕ, όπως προβάλουν εις το διεθνές ακροατήριον πάντας τους συνελθόντας Προκαθημένους των Αγίων του Θεού Εκκλησιών ταυτοχρόνως.

Ούτως διαλύεται μια συνολική εικών της Συνόδου». "Εκείνο το οποίον βλέπομεν", δηλώνει ο Πατριάρχης Μόσχας «εις το σχεδιάγραμμα τούτο διαφέρει ριζικώς των υφ' ημών συζητηθέντων εις τας Συνάξεις των Προκαθημένων και όσων βλέπομεν εις τας εικόνας των Οικουμενικών Συνόδων».

Και απευθύνοντας μήνυμα προς τον κ.κ. Βαρθολομαίο σημειώνει «η προτεινόμενη κατάταξις, ως μη ανταποκρινομένη εις την καθ΄ ημάς Ορθόδοξον εκκλησιολογίαν, προσεγγίζει επικινδύνως τα Ρωμαιοκαθολικά πρότυπα».

Μάλιστα ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Μόσχας ζητάει όλοι οι Πατριάρχες και οι Αρχιεπίσκοποι να πάρουν θέση στο ζήτημα και, αφού προτείνει να κάθονται όλοι στο ίδιο ημικυκλικό τραπέζι στη συνέχεια υπογραμμίζει ότι την κεντρική θέση, «ως Προεδρεύων, φυσικώς, να καταλαμβάνει η Υμετέρα Παναγιότης».

Στόχος του λέει ο κ. Κύριλλος είναι να προβληθεί «εις ολόκληρον τον κόσμον η πιστή εικόνα της ενότητος και της συνοδικότητος». Οποιαδήποτε άλλη πρότασις, δηλώνει, δεν ημπορεί να γίνει αποδεκτή υπό της καθ΄ημάς Εκκλησίας, δεν θα γίνει κατανοητή υπό του λαού του Θεού και θα αποτελεί εν ανυπέρβλητο κώλυμα δια την συμμετοχήν ημών εις τας συνοδικάς συνεδριάσεις».

-Το δεύτερο θέμα που θέτει ο Πατριάρχης Μόσχας προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη είναι το σημείο που θα καταλάβουν οι ετερόδοξοι, όπως τους χαρακτηρίζει. «Στους ετερόδοξους παρατηρητάς προβλέπονται επίσημοι θέσεις όπισθεν των  Προκαθημένων.

Κατ’ αυτόν τον ακριβώς τρόπον, προσθέτει, θα εκληφθή η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος υπό εκείνης της μερίδος των ημετέρων πιστών, οι οποίοι από τώρα διαμαρτύρονται εναντίον της  ως «οικουμενιστική» και ουχί Ορθόδοξος.

Διό φρονώ ότι οι παρατηρηταί εκ των ετεροδόξων εκκλησιών (sic) δέον να παρακάθηνται εν αποστάσει εκ των μελών της Συνόδου, ώστε να μην περιληφτούν εις τον φακόν και να μην να αποτελούν μέρος της κοινής εικόνος της Συνόδου».

Ακόμη ζητάει να ενημερωθούν οι συνεργάτες του για τα οικονομικά ζητήματα της Συνόδου, καθώς υπάρχει ένα κοινό ταμείο, στο οποίο θα πρέπει να συνεισφέρουν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Τί λέει το Φανάρι και οι άλλες Εκκλησίες:
Η επιστολή προκάλεσε αίσθηση στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Όπως σημειώνουν Μητροπολίτες, μέλη της οργανωτικής επιτροπής, «δεν υπάρχει λόγος να δημιουργηθεί ένταση. 

Τα θέματα θα λυθούν. Προκλήθηκαν, όπως σημειώνουν, από κακή συνεννόηση και εξαιτίας της περιορισμένης χωρητικότητας της αίθουσας της Θεολογικής Ακαδημίας, όπου θα διεξαχθεί η Σύνοδος.

Ιεράρχες άλλων Εκκλησιών τονίζουν ότι, το Πατριαρχείο Μόσχας επικαλείται τα όσα είχαν αποφασισθεί το 2014 στο Φανάρι, όταν γινόταν συζήτηση για την Αγία Ειρήνη ως τόπο διεξαγωγής και με τη σαφή τότε αναφορά στο σύνθρονο του Ναού ως θέση όλων των Προκαθημένων και στη συνέχεια  τον Ιανουάριο στην Γενεύη. 

Γι αυτόν τον λόγο πρέπει  επιλυθούν άμεσα, ώστε να προβλεφτούν δυσάρεστες καταστάσεις.   

Πατριαρχείο Βουλγαρίας:
Αναβάλατε τη Σύνοδο για να εξεταστούν τα αιτήματά μας.

Προσκόμματα με την υιοθέτηση 3 θέσεων της Μόσχας και άλλων τριών.
Και το Πατριαρχείο Βουλγαρίας, μετά το Πατριαρχείο Μόσχας, εγείρει ζητήματα και προειδοποιεί ότι εάν δεν γίνουν αποδεκτές οι θέσεις του δεν θα συμμετάσχει στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας.

Με ένα κείμενο έξι θέσεων, στις τρεις υιοθετεί τα ζητήματα που έθεσε και ο Πατριάρχης Μόσχας κΚύριλλος προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη, και με τις άλλες τρεις θέτει θέματα τα οποία έχουν προκύψει από τις άλλες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, όπως το Πατριαρχείο Γεωργίας και η Εκκλησία της Ελλάδος.

Συγκεκριμένα υιοθετεί τις τρεις θέσεις του Πατριάρχη Μόσχας:
*Εγείρονται ζητήματα από τον τρόπο που θα καθίσουν οι προκαθήμενοι κατά τη διάρκεια της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου.

*Η τοποθέτηση των παρατηρητών των άλλων ετεροδόξων Εκκλησιών πίσω ακριβώς από τους προκαθημένους των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

*«Τον κίνδυνο να αναλάβει μεγάλα και αδικαιολόγητα χρηματοοικονομικά έξοδα σε περίπτωση συμμετοχής».

Ακόμη θέτει για πρώτη φορά τρία ζητήματα:
*Την ύπαρξη διαφωνιών από Αυτοκέφαλες Εκκλησίες για τα κείμενα που εγκρίθηκαν από τη Σύναξη των Ορθόδοξων Προκαθημένων και θα συζητηθούν στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο

*Την αδυναμία από τον κανονισμό λειτουργίας, όπως σημειώνεται, να συζητηθούν αυτές οι διαφωνίες.

*Και τέλος, το γεγονός, όπως υποστηρίζει, ότι δεν θα συζητηθούν μεγάλα θέματα που απασχολούν σήμερα την κοινωνία.

Μάλιστα ζητάει να αναβληθεί η Σύνοδος προκειμένου να εξεταστούν τα αιτήματά του και μόνο τότε θα συμμετάσχει στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

Παραδοσιακός σύμμαχος της Μόσχας
Το Πατριαρχείο Βουλγαρίας αποτελεί τον «παραδοσιακότερο» σύμμαχο του Πατριαρχείου Μόσχας στη Βαλκανική Χερσόνησο.

Οι θέσεις του πολλές φορές έχουν προκαλέσει αίσθηση καθώς δεν συμμετέχει στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, στον διάλογο με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με τους ιεράρχες που αντιδρούν με την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ομάδα κληρικών επισκέφθηκε στα μέσα Μαΐου τον Πατριάρχη Βουλγαρίας κ. Νεόφυτο εκ μέρους του Μητροπολίτη Πειραιώς κ. Σεραφείμ και κυρίαρχο ρόλο στους «συντηρητικούς» κύκλους της Βουλγαρίας διαδραματίζει ο Μητροπολίτης Φιλιππουπόλεως κ. Νικόλαος.

Η Εκκλησία της Σόφιας επί πολλές δεκαετίες ταλανίζεται από σχίσματα και έριδες και μάλιστα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 συγκλήθηκε Μείζονα και Υπερτελής Σύνοδος από τον Οικουμενικό Πατριάρχη για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα.

Η ανακοίνωση του Πατριαρχείου Βουλγαρίας έδειξε να αιφνιδιάζει την οργανωτική επιτροπή της Μεγάλης Συνόδου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως σημείωναν, οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας της Σόφιας ουδέποτε είχαν θέσει τέτοιου είδους ζητήματα μέχρι σήμερα και είχαν λάβει απόφαση για τη συμμετοχή τους από τη Σύνοδο της Ιεραρχίας.

Το Πατριαρχείο Αντιοχείας εξακολουθεί να συνδέει την συμμετοχή του στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο με το θέμα του Κατάρ.

Το ζήτημα της δικαιοδοσίας του Κατάρ επαναφέρει το Πατριαρχείο Αντιοχείας λίγες ώρες μετά την απόφαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Θρόνου με την οποία προτείνεται η σύσταση κοινής επιτροπής από τα Πατριαρχεία Αντιοχείας και Ιεροσολύμων για τη διευθέτηση της διαφοράς, μετά την πραγματοποίηση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας.

Και ενώ τις προηγούμενες ημέρες, από πληροφορίες είχε διαφανεί ότι το Πατριαρχείο Αντιοχείας θα συμμετείχε στην Πανορθόδοξη Σύνοδο, τελικά φαίνεται πως παραμένει η προϋπόθεση επίλυσης του ζητήματος της δικαιοδοσίας στο Κατάρ. Υπενθυμίζεται πως το Πατριαρχείο Αντιοχείας έχει διακόψει την Κοινωνία με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων εξαιτίας του προβλήματος αυτού.

Σε ανακοινωθέν του Πατριαρχείου Αντιοχείας αναφέρεται πως με θλίψη και έκπληξη πληροφορήθηκε την πρόταση του Οικουμενικού Πατριαρχείου ενώ επιρρίπτει ευθύνες στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων γιατί, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, δεν έχει ανταποκριθεί σε καμμία από τις πρωτοβουλίες του για την επίλυση του ζητήματος.

" νέα μως κατάσταση, πο δημιουργεται κ τς ναβολς τς πιλύσεως τς ν λόγ παραβάσεως μετ τν γία κα Μεγάλη Σύνοδο, φαιρε π τν πικείμενη Σύνοδο τν πιθυμητ σκοπ τς συγκλήσεως ατς, τοι «τν κφραση τς νότητας τς ρθοδοξίας».

Δι τοτο μ νταπόκριση το Πατριαρχείου εροσολύμων στς ερηνικς προτάσεις το Πατριαρχείου ντιόχειας πειλε τ σύγκληση τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου κατ τν ρισθεσα μερομηνία, κίνδυνος περ το ποίου χει πό καιρο πισημάνει κκλησία τς ντιοχείας", σημειώνεται.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ

Τ Πατριαρχεο ντιοχείας μετ θλίψεως κα κπλήξεως, πληροφορήθη περ τς ποφάσεως τς γίας κα ερς Συνόδου το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, μ μερομηνία τν 31ην Μαΐου ., οποία προβλέπει «τν σύστασιν, μέσως μετ τν γίαν κα Μεγάλην Σύνοδον, πιτροπς ξ ντιπροσώπων μφοτέρων τν νδιαφερομένων κκλησιν [τς ντιοχείας κα τν εροσολύμων], π τν συντονιστικν εθύνην το Οκουμενικο Πατριαρχείου, πρς μελέτην το ζητήματος κα ξεύρεσιν κοινς ποδεκτς λύσεως».

κκλησία τς ντιοχείας σημειώνει μ πόνον τι πόφαση ατ δηλώνει οσιαστικς τν παραίτηση π τς ντατικς προσπάθειες, πο καταβάλλονται συνεχς κα γι διάστημα πέραν τν τριν τν, δηλαδή π τν μερομηνία τς εσπηδήσεως πο διέπραξε κκλησία τν εροσολύμων, προσβάλλουσα τοιουτοτρόπως τν κκλησιαστικ δικαιοδοσία τς κκλησίας τς ντιόχειας ες Κατάρ.

Τ Πατριαρχεο ντιοχείας νέλαβε κατ τ ς νω διάστημα πολυάριθμες ερηνικς κα συμφιλιωτικς πρωτοβουλίες, τς ποες πρότεινε μέσ το Οκουμενικο Πατριαρχείου, στε ν βρεθε ριστικ λύση γι τν παραβίαση.

Ατό πο προξενε περισσότερο πόνο εναι τι ο προσπάθειες ατές, ο ποες γιναν λο κα πι ντατικς παράλληλα μ τς προετοιμασίες γι τν γία κα Μεγάλη Σύνοδο τς ρθοδόξου κκλησίας, ποσκοποσαν στν ξεύρεση κκλησιαστικς κα ριστικς λύσεως τς εσπηδήσεως πρν π τν ναρξη τς Μεγάλης Συνόδου, οτως στε Σύνοδος ν φανερώσει τν νότητα τς ρθοδοξίας, ποία θ ποκρυσταλλωνόταν μ τ ναρκτήριο Συλλείτουργο κατ τν μέρα τς Πεντηκοστς.

ναρξη τν ργασιν τς Συνόδου στν ντως μεγάλη ατ ορτή, μ τ συμμετοχ λων τν κατ τόπους Ατοκεφάλων κκλησιν, ποτελε τν εθύτατη κα ρθ δ πρς τν ξέταση λων τν ζητημάτων πο πασχολον τν ρθόδοξον Καθολικν κκλησίαν κα τν κφραση τς μοφωνίας π’ ατν.

νέα μως κατάσταση, πο δημιουργεται κ τς ναβολς τς πιλύσεως τς ν λόγ παραβάσεως μετ τν γία κα Μεγάλη Σύνοδο, φαιρε π τν πικείμενη Σύνοδο τν πιθυμητ σκοπ τς συγκλήσεως ατς, τοι «τν κφραση τς νότητας τς ρθοδοξίας».

Δι τοτο μ νταπόκριση το Πατριαρχείου εροσολύμων στς ερηνικς προτάσεις το Πατριαρχείου ντιόχειας πειλε τ σύγκληση τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου κατ τν ρισθεσα μερομηνία, κίνδυνος περ το ποίου χει πό καιρο πισημάνει κκλησία τς ντιοχείας. 

Σήμερα καλομε λες τς Ατοκεφάλες ρθόδοξες κκλησίες ν ργαστον ντατικς στε ν περιφρουρηθε νότητα τν ρθοδόξων κκλησιν ναντι τν κινδύνων πο τν πειλον.

καθ’ μς ερ Σύνοδος ντς το πλαισίου τν νοικτν ατς συνεδριάσεων θ ργασθε ντς τν πομένων μερν, ξετάζοντας τς τελευταες ξελίξεις σχετικ μ τν γία κα Μεγάλη Σύνοδο κα θ λάβει τς δέουσες ποφάσεις.

Προσευχόμαστε π κοινο κα εελπιστομε, μαζ μ λους, τι τ Πανάγιο Πνεμα, τ ποο τοιμαζόμαστε ν δεχθομε κατ τν Πεντηκοστή, θ μπνεύσει τν κκλησία κα τος Ποιμένες Ατς κα θ τος καθοδηγήσει στν ληθιν δό, στε ν μαρτυρήσει σήμερα, περισσότερο π κάθε λλη φορά, περ τς νότητος στν ποία Κύριος μς κάλεσε.

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr
 



Δεν υπάρχουν σχόλια: