24 Μαΐου, 2016

ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ

 

Συνέρχεται σήμερα Τρίτη 24 και την Tετάρτη 25 Μαΐου 2016, σε έκτακτη Σύγκλησή Της, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στην αίθουσα των Συνεδριών του Συνοδικού Μεγάρου.

Το πρωί σήμερα 24 Μαΐου, από ώρας 6:30 έως 8:30 ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στο Συνοδικό Παρεκκλήσιο των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, Καθολικό της Ιεράς Μονής Πετράκη, υπό του νεωτέρου τη τάξει Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καρπενησίου κ. Γεωργίου. Στις 9:00 θα αρχίσουν οι εργασίες της Συνεδριάσεως με εναρκτήρια Ιερά Ακολουθία στο Μέγα Συνοδικό.

Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, θα προσφωνήσει τους Σεβασμιωτάτους Συνοδικούς Συνέδρους, θα αντιφωνήσει ο πρώτος τη τάξει εκ των μελών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ και θα εκλεγούν τα μέλη της εξ Αρχιερέων Επιτροπής για τις ανακοινώσεις στον Τύπο.

Θα ακολουθήσει η Εισήγησις του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ηλείας κ. Γερμανού, με θέμα:«Ενημέρωσις επί των παρατηρήσεων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών, αφορωσών εις τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου». Μετά το διάλειμμα θα διεξαχθεί συζήτηση επί της Εισηγήσεως.

Αύριο Τετάρτη 25 Μαΐου, ώρα 9:00, θα αναγνωσθούν και επικυρωθούν τα Πρακτικά της προηγουμένης Συνεδρίας. Κατόπιν θα συνεχισθεί η συζήτηση επί της ως άνω Εισηγήσεως ως και τα συμπεράσματα εκ της διεξαχθείσης συζητήσεως. 

Τέλος η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος θα ασχοληθεί με τρέχοντα υπηρεσιακά θέματα.
------------
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΓΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ 
ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ

Στο συνοδικό μέγαρο της Μονής Πετράκη έχουν κληθεί αύριο οι ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος, προκειμένου να συζητήσουν για δυο ημέρες τη θεματολογία της επικείμενης Αγίας και Μεγάλης Συνόδου που θα συγκληθεί σε λιγότερο από ένα μήνα στην Κρήτη.

Τις προηγούμενες ημέρες τα μέλη της Ιεραρχίας έγιναν αποδέκτες μιας πολυσέλιδης επιστολής από την Ιερά Σύνοδο στην οποία τους καλούσε να προσέλθουν στη συνεδρίαση έχοντας μαζί τους τα έξι κείμενα της Ημερήσιας Διάταξης της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, μαζί με ένα μακροσκελέστατο κατάλογο προτάσεων, τροπολογιών, διορθώσεων ή προσθηκών στα κείμενα της πανορθόδοξης Συνόδου, που υποβλήθηκαν από Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Τα τηλέφωνα, κινητά και σταθερά των Επισκόπων που συμμετέχουν στην Ιεραρχία «πήραν φωτιά» και δεν ήταν λίγοι οι Μητροπολίτες που διάβαζαν ξανά και ξανά το πολυσέλιδο ενημερωτικό γράμμα της Ιεράς Συνόδου, όπου αναλύονταν οι προτεινόμενες αλλαγές στα κείμενα της Αγίας Συνόδου.

Ποικίλες είναι οι αντιδράσεις Μητροπολιτών στο περιεχόμενο του πολυσέλιδου αυτού γράμματος και αποτυπώθηκαν σε κατ'ιδίαν συζητήσεις που είχαν τις προηγούμενες ημέρες. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι Μητροπολίτες που σε συζητήσεις με το περιβάλλον τους εξέφρασαν ακόμα και την ενόχλησή τους για ορισμένες από τις προτάσεις επί των οποίων αύριο και μεθαύριο θα πρέπει να διεξαχθεί συζήτηση.

Θέτουν θέμα Κανονισμού.
Στις πρώτες παραγράφους του Συνοδικού εγγράφου συμπεριλαμβάνεται πρόταση Ιεράρχη σχετικά με την ανάγκη διεξαγωγής συζήτησης για τον Κανονισμό οργάνωσης και λειτουργίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, καθώς όπως υποστηρίζεται δεν έχει επιτευχθεί ομοφωνία για τον Κανονισμό.

Προκειμένου να τεκμηριωθεί η θέση αυτή υπενθυμίζεται η απόφαση της Συνόδου των Προκαθημένων ότι «άπασαι αι αποφάσεις, τόσον κατά τα προπαρασκευαστικά στάδια αυτής, θα λαμβάνωνται καθ΄ομοφωνίαν» (Μήνυμα των Προκαθημένων 6-9 Μαρτίου 2014, παράγραφος 6), αλλά και το γεγονός ότι το Πατριαρχείο Αντιοχείας στην πρόσφατη Σύναξη των Προκαθημένων στο Σαμπεζύ, τον Ιανουάριο του 2016, δεν ενέκρινε τον Κανονισμό, όπου ο Μητροπολίτης εν Γερμανία του Πατριαρχείου Αντιοχείας Ισαάκ σημείωνε:

"Η Εκκλησία της Αντιόχειας έχει αντίθετη άποψη και γι' αυτό δεν συνυπογράφει". Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το Πατριαρχείο της Αντιόχειας δεν εμφανίζεται να έχει εκφράσει την αντίθεσή του στη σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, αλλά φέρεται να θέτει το θέμα επίλυσης της διαφοράς που έχει στις σχέσεις του με το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων για τη δικαιοδοσία στο Κατάρ, ζήτημα που το έχει οδηγήσει να διακόψει την Κοινωνία με την Σιωνίτιδα Εκκλησία. 

Στην πρόταση αυτή προς την Ιεραρχία, όπως κωδικοποιήθηκε μεταξύ άλλων προτάσεων Ιεραρχών στο ενημερωτικό γράμμα της Ιεράς Συνόδου, αναφέρεται ότι «δεν υπάρχει ομοφωνία» για το ζήτημα του Κανονισμού και «χωρίς έγκυρον Κανονισμόν δεν είναι δυνατόν να συγκροτηθή και να λειτουργήση η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος». Σε ιδιωτικές συνομιλίες τους αρκετοί Μητροπολίτες εξέφραζαν την απορία τους για το σκεπτικό αυτής της πρότασης. 

«Από τη στιγμή που η Εκκλησία της Ελλάδος έχει υπογράψει τις αποφάσεις της προσυνοδικής διαδικασίας και οι προκαθήμενοι έχουν καταλήξει στον τρόπο λήψης των αποφάσεων εμείς τι θα κληθούμε να συζητήσουμε στην Ιεραρχία; Μήπως να ζητήσουμε να ξανασυγκληθεί σύναξη των προκαθημένων για να συζητήσει εκ νέου ένα άλλο κανονισμό λήψης αποφάσεων;», διερωτώνται.

Συμμετοχή όλων των Μητροπολιτών στην Μεγάλη Σύνοδο.
«Να ετοιμάσουμε βαλίτσες για την Κρήτη και να πάρει ο καθένας μαζί του και ένα αντίσκηνο γιατί είμαστε τόσοι Eπίσκοποι που δεν ξέρω αν θα φτάσουν τα δωμάτια όλων των ξενοδοχείων στα Χανιά για να φιλοξενηθούμε, αν σκέπτονταν και σε άλλες Εκκλησίες κάτι αντίστοιχο» έλεγε τις προηγούμενες ημέρες ένας Μητροπολίτης της Εκκλησίας της Ελλάδος σε συνομιλία του με στενό του συνεργάτη, όταν διάβασε την δεύτερη από τις προτάσεις Μητροπολιτών για την επικείμενη Μεγάλη Σύνοδο.

Όπως αναγράφεται στο ενημερωτικό, «Ο περιορισμένος αριθμός συμμετοχής εξ εκάστης Εκκλησίας εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον, άρα και των Σεβ. Μητροπολιτών, Μελών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Η μία ψήφος εκάστης Εκκλησίας, άρα και της Εκκλησίας ημών, θεωρούνται υπό τινων Σεβασμιωτάτων αντικανονικά μέτρα» και για αυτό το λόγο «προτείνεται δια τούτο υπ' αυτών, η συμμετοχή εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδο πάντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Μελών της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, έχοντες έκαστος ιδικόν του υπεύθυνον λόγον και ψήφον».

Η πρόταση αυτή προκάλεσε ζωηρές συζητήσεις μεταξύ των μελών της Ιεραρχίας. Μερικοί, μάλιστα, όπως και στην πρώτη πρόταση επί του κανονισμού της Συνόδου άφηναν να εννοηθεί ότι τα δύο αυτά ζητήματα, που αποφασίστηκαν ήδη, δεν συνιστούν πρόβλημα για την κανονική διεξαγωγή της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου. 

Με αυτό το σκεπτικό (σσ όσων θέτουν ζήτημα) ίσως θα έπρεπε να αναθεωρήσουμε και το περιεχόμενο Οικουμενικών Συνόδων, εφόσον αποφάσεις τους δεν ελήφθησαν πάντοτε από το σύνολο των τότε Επισκόπων», σημειώνει ένας εκ των Μητροπολιτών της Ελλαδικής Εκκλησίας.

Βελτιώσεις στο κείμενο «Η αποστολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας εν τω συγχρόνω κόσμω».
Στις συνεδριάσεις της Ιεραρχίας αύριο και μεθαύριο θα τεθούν προς συζήτηση προτάσεις για συντακτικές και νοηματικές βελτιώσεις στο κείμενο για την αποστολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο.

Μια εισήγηση αναφέρει ότι, «Εις την Α' 3 παράγραφον αναγράφεται:
“3. Ως προϋπόθεσις ευρυτέρας εν προκειμένω συνεργασίας δύναται να χρησιμεύση η κοινή αποδοχή της υψίστης αξίας του ανθρωπίνου προσώπου. Αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι καλούνται να συμβάλουν εις την διαθρησκειακήν συνεννόησιν και συνεργασίαν...”.

Επειδή ο πληθυντικός της φράσεως «Αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι” είναι δυνατόν να παρερεμηνευθή υπό τινων, ότι εις το κείμενον γίνεται λόγος και αναγνωρίζεται όχι Μία, αλλά πολλαί Ορθόδοξοι Εκκλησίαι,

Επειδή η αναφορά εις την αξίαν του ανθρωπίνου προσώπου έχει ήδη δημιουργήσει αντικρουομένας θεολογικάς συζητήσεις, και

Επειδή η φράση «Αι Ορθόδοξοι Εκκλησίαι καλούνται να συμβάλουν εις την διαθρησκειακήν συνεννόησιν και συνεργασίαν» είναι δυνατόν να παρερμηνευθή υπό τινων, ότι η Ορθόδοξος Εκκλησία αποδέχεται τον συγκρητισμόν,

Προτείνεται η ως άνω παράγραφος να συμπληρωθή και να αναγραφή ως κάτωθι:
“3. Ως προϋπόθεση μίας ευρυτέρας εν προκειμένω συνεργασίας δύναται να χρησιμεύση η κοινή αποδοχή της υψίστης αξίας του ανθρώπου. Η Ορθόδοξος Εκκλησία καλείται να συμβάλη εις την διαθρησκειακήν συνεννόησιν και συνεργασίαν, χωρίς τούτο να συνεπάγεται οποιονδήποτε θρησκευτικόν συγκρητισμόν”».

Επιπλέον προτείνεται αλλαγή του πληθυντικού «των Ορθοδόξων Εκκλησιών» στον ενικό, να επέλθει και στις παραγράφου 16,19 (4 φορές), 20 και 21 του αυτού κειμένου και «Διά τον ίδιον λόγον, προτείνεται να αντικατασταθή η φράσεις “Η αξία του ανθρωπίνου προσώπου.” με την φράσιν “η αξία του ανθρώπου» εις την παράγραφον Α' 1, και η φράσεις «του ανθρωπίνουν προσώπου.” με την φράσιν “του ανθρώπου” εις την παράγραφον Γ' 1, του αυτού κειμένου».

Για το ζήτημα αυτό Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος φαίνεται να εκφράζουν ποικίλες απόψεις. Πάντως, ορισμένοι, σχολιάζοντας ανεπίσημα, εν αναμονή της συζήτησης που θα γίνει στην Ιεραρχία, εμφανίζονται μάλλον ενοχλημένοι.

Σε ότι αφορά προτάσεις για αλλαγές σε διατυπώσεις κειμένων που έχουν τύχει πολύχρονης επεξεργασίας και διαδοχικών εγκρίσεων τόσο κατά τις προσυνοδικές διασκέψεις όσο και κατά τις Συνάξεις των Προκαθημένων - και μάλιστα, σημειώνουν, έχουν ήδη εγκριθεί και από την Εκκλησία της Ελλάδος, όπως και από τις άλλες 14 Ορθόδοξες Εκκλησίες.

Προτείνεται απόρριψη του κειμένου «Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον».
Ζωηρή συζήτηση αναμένεται να υπάρξει επί των προτάσεων για το κείμενο «Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον», καθώς σύμφωνα με το ενημερωτικό γράμμα προς τους Μητροπολίτες υπάρχει πρόταση ακόμα και πλήρη απόρριψη του κειμένου (!).

Συγκεκριμένα, μια από τις προτάσεις αναφέρει ότι Επειδή το κείμενον «Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον» δικαιώνει τας καινοφανείς αντιλήψεις της «βαπτισματικής θεολογίας», της «διηρημένης εκκλησίας», των «δύο πνευμόνων» και «κλάδων».

Η και άλλων ανορθόδοξων θεωριών, αι οποίαι είναι παντελώς αμάρτυροι εις την εθολογίαν των Αγίων Πατέρων της καθ' ημάς Ορθοδόξου Εκκλησίας, δια της δικαιώσεως αυτών των καινοφανών θεωριών εις την πραγματικότητα το επίμαχον κείμενον αναγνωρίζει εκκλησιαστικότητα εις την κακοδοξίαν και την αίρεσιν.

Προτείνεται υπό τινων Σεβασμιωτάτων η τελεία απόσυρσις του κειμένου τούτου από τον Κατάλογον των θεμάτων της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης (16-26 Ιουνίου).

Μια άλλη πρόταση συζήτησης επί του κειμένου αυτού αναφέρει ότι «ο μεν τίτλος του θέματος τούτου έχει με σαφήνεια ορθοδόξως διατυπωθή, το περιεχόμενο όμως αυτού είναι εις πολλά σημεία ασαφές και εις τινα άλλα φαίνεται ανορθόδοξον, διό και σκανδαλίζονται πολλοί και κάποιοι άλλοι διαμαρτύρονται». 

Για το λόγο αυτό «προτείνονται υπό Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον να γίνουν οι εξής συμπληρώσεις, τροποποιήσεις ή αλλαγές» κυρίως σε επίπεδο γραμματικών, συντακτικών και νοηματικών τροποποιήσεων.

Έτεροι Μητροπολίτες προτείνουν την απαλοιφή του μέρους του κειμένου όπου γίνεται λόγος για τις σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών.

Πολλοί Επίσκοποι έχουν εκφράσει τον έντονο προβληματισμό τους για την εισήγηση αυτή, καθώς - όπως αφήνουν να εννοηθεί - τυχόν υιοθέτησή της ενδέχεται να αναιρέσει την πολυετή συμμετοχή της Εκκλησίας της Ελλάδος ως μέλους του ΠΣΕ.

Μεταξύ των άλλων αλλαγών που προτείνονται από Μητροπολίτες για το κείμενο των σχέσεων της Ορθόδοξης με τις άλλες Εκκλησίες είναι επαναδιατυπώσεις στα άρθρα του κειμένου για τους διαλόγους με τις άλλες χριστιανικές Εκκλησίες, για την καταδίκη της διαίρεσης και διάσπασης της ενότητας της Εκκλησίας.

Εισήγηση για να μη συζητηθεί το κείμενο για το αυτόνομο.
Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει σε μερίδα ιεραρχών η πρόταση να μη συζητηθεί το κείμενο για «Το Αυτόνομον και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού».

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα και το κείμενο αυτού έχουν εγκριθεί από τις προσυνοδικές διαδικασίες και την Σύναξη των Προκαθημένων και έχει υπογραφεί και από την Εκκλησία της Ελλάδος.

«Υπάρχει σοβαρός προβληματισμός περί του θέματος του “Αυτονόμου”. Η αυτονομία είναι μέγας πειρασμός και δύναται να οδηγήση εις κατακερματισμό Κρατών και διάσπασιν λαών και ίσως τείνη εις έξαρσιν του εθνικισμού, όστις έχει καταδικασθή Συνοδικώς και Πανορθοδόξως.

Δια τούτους τους λόγους, προτείνεται η μη συζήτησες του κειμένου τούτου εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον». Την ίδια ώρα άλλοι Μητροπολίτες ζητούν την επαναδιατύπωση της παραγράφου 2α με την παράγραφο:

«α).Η ζητούσα την Αυτονομίαν αυτής τοπική Εκκλησία, εάν διαθέτη τας αναγκαίας εκκλησιαστικάς, κανονικάς και ποιμαντικάς προϋποθέσεις, υποβάλλει το σχετικόν αίτημα εις την προς ην έχει την αναφοράν αυτής Αυτοκέφαλον Εκκλησίαν, εξηγούσα και τους σοβαρούς λόγους, οι οποίοι υπαγορεύουν την υποβολήν του αιτήματος αυτής.

β.Εκκλησιαστικαί Επαρχίαι περί ων εξεδόθη Πατριαρχικός Τόμος ή Πράξις δεν δύνανται ίνα αιτήσωνται την χορήγησιν αυταίς αυτονομίας, διατηρουμένου του υφισταμένου καθεστώτος».

Απόσυρση του κειμένου για τον γάμο.
Τέλος, για το έκτο κείμενο «Το Μυστήριο του Γάμου και τα κωλύματα αυτού» Μητροπολίτες υποστηρίζουν ότι:

«α. Εκφράζεται η ανησυχία και ο προβληματισμός περί της ασκήσεως της οικονομίας εις την περίπτωσιν μεικτών γάμων Ορθοδόξων μεθ’ ετερόδοξων.

β. Επίσης, προτείνεται η αναφορά εντός του αναφερθέντος κειμένου και του «Συμφώνου Συμβιώσεως» το οποίον ψήφισε προσφάτως το Ελληνικόν Κοινοβούλιον.

γ.Το κείμενο τούτο εισάγεται εις την Αγίαν και Μεγάλην Σύνοδον προς έγκρισιν χωρίς ομοφωνίαν» επικαλούμενοι τη μη υπογραφή του από τον Πατριάρχη Γεωργίας και την υποσημείωση του εκπροσώπου του Πατριάρχη Αντιοχείας Μητροπολίτη Ισαάκ ότι:

«η Εκκλησία του Πατριαρχείου Αντιοχείας έχει αντίθετον γνώμην και γι’αυτό δεν συνυπογράφει» και για αυτούς τους λόγους οι εισηγητές Μητροπολίτες ζητούν από την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος την απόσυρση του θέματος αυτού από την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο. 

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr


 


Δεν υπάρχουν σχόλια: