28 Απριλίου, 2016

OΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΗ


ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ Ο Πανίερος Ναός τῆς ᾿Αναστάσεως.Στὴν διαδρομὴ ἀπὸ Βηθλεὲμ πρὸς ῾Ιεροσόλυμα, συναντάμε τὴν ῾Ιερὰ Μονὴ τοῦ ῾Αγίου Προφήτη ᾿Ηλία, ὅπου ἐκεῖ κατὰ τὴν παράδοση κατέφυγε ὁ ῞Αγιος γιὰ νὰ ἀποφύγει τὴν ὀργὴ τοῦ ᾿Αχαὰβ καὶ τῆς ᾿Ιεζάβελ, ἐκεῖ μετέφερε ὁ ᾿Ιωσὴφ τὴν Παναγία μας γιὰ νὰ τὴν ἐγκαταλείψει, ὅταν ἔμαθε ὅτι εἶναι ἔγκυος καὶ ὁ Θεὸς τοῦ ἄλλαξε τὰ σχέδια διὰ Θείου ῾Οράματος, καὶ ἐκεῖ εἶδαν οἱ Μάγοι ξανὰ τὸ ᾿Αστέρι τὸ ὁποῖο τοὺς ὁδηγοῦσε στὸν τόπο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ.

 Εἰσερχόμενοι ἀπὸ τὴν Πύλη τῆς Γιάφφα ἢ Πύλη τοῦ Δαυῒδ φθάνουμε στὴν ῾Αγία Αὐλή. ᾿Εντὸς τῆς Αὐλῆς υπάρχει τὸ Παρεκκλήσι τοῦ ῾Αγίου ᾿Ιακώβου τοῦ ᾿Αδελφοθέου, τὸ Μοναστήρι τοῦ ᾿Αβραάμ, τὸ Μετόχι τῆς Γεσθημανῆς καὶ τὴν εἴσοδο, ἀπὸ τὴν ὁποία προσπάθησε νὰ εἰσέλθει ἡ ῾Οσία Μαρία ἡ Αἰγυπτία ἐμποδιζόμενη ὑπὸ τοῦ Κυρίου.

Στὴν ἀριστερὴ πλευρὰ τῆς εἰσόδου τοῦ Ναοῦ υπάρχει ὴ Κολώνα, ἀπὸ τὴν ὁποία ἐξῆλθε τὸ ῞Αγιο Φῶς, ὅταν τὸ Πάσχα τοῦ 1571 οἱ ᾿Αρμένιοι ἐμπόδισαν τὸν ῞Ελληνα Πατριάρχη νὰ εἰσέλθει ἐντὸς τοῦ Παναγίου Τάφου.Εισερχόμενοι ἐντὸς τοῦ Ναοῦ, ἀντικρίζουμε τὴν ἱερὴ Πλάκα τῆς ᾿Αποκαθηλώσεως.

Κατόπιν ἀνεβαίνουμε τὰ σκαλοπάτια τὰ ὁποῖα μᾶς ὁδηγούν στὸν Φριχτὸ Γολγοθᾶ, σε μικρὴ ἀπόσταση υπάρχει ο Σταυρός τοῦ Κυρίου,  τὸ σημεῖο ἐκεῖνο, στὸ ὁποῖο ὁ Θεὸς σταυρώθηκε καὶ ἀπέθανε ὡς ἄνθρωπος γιὰ νὰ κάνει τὸν ῎Ανθρωπο κατὰ χάριν Θεό. Δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ ὑπάρχουν τμήματα τοῦ βράχου, ὁ ὁποῖος διερράγη ἀπὸ τὸν σεισμὸ ὅταν ὁ Κύριος παρέδωσε τὸ πνεῦμα του.

Κατεβαίνοντας  τὴν σκάλα συναντάμε το σπήλαιο τῆς Εὑρέσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ. Εκεί υπάρχουν τα Παρεκκλήσια τοῦ ῾Εκατόνταρχου Λογγίνου, τοῦ «Διεμερίσαντο τὰ ῾Ιμάτιά Μου ἑαυτοῖς», καὶ τῶν Κλαπῶν, ἐκεῖ ὅπου ἀκινητοποίησαν οἱ στρατιῶτες τὸν Κύριο λίγο πρὶν τὴν Σταύρωσή του γιὰ νὰ Τὸν μαστιγώσουν καὶ νὰ Τὸν βασανίσουν.

Προχωρώντας εἰσερχόμεθα στὸ Καθολικὸ τοῦ Ναοῦ τῆς ᾿Αναστάσεως, ὅπου ἡ θέα καθηλώνει. Τὸ Τέμπλο μαρμάρινο, ἐξαιρετικῆς τεχνικῆς μὲ θαυμάσιες Εἰκόνες καὶ Χρυσὲς Καντῆλες. Λίγα μέτρα ἀπὸ τὴν εἴσοδο ὑπῆρχε μία μαρμάρινη σφαίρα, ἡ ὁποία θεωρεῖται ὁ «ὀμφαλὸς τῆς γῆς», ἐπειδὴ ἀκριβῶς ἐκεί συνετελέσθη τὸ Σωτήριο ῎Εργο τοῦ Χριστοῦ μας μὲ τὴν Σταύρωση καὶ τὴν ᾿Ανάστασή Του.

᾿Εξερχόμενοι, ἀφοῦ δούμε επίσης τὸν Τάφο τοῦ Εὐσχήμονος ᾿Ιωσὴφ ἀπὸ ᾿Αριμαθαίας, κατευθυνόμεθα πρὸς τὸν Πανάγιο Τάφο τοῦ Ζωοδότη Χριστοῦ.Τὸ ῾Ιερὸ Κουβούκλιο δεσπόζει  μεγαλόπρεπο στὸ κέντρο τοῦ Ναοῦ. Στὸν προθάλαμο υπάρχει τμῆμα ἀπὸ τὸν Λίθο μὲ τὸν ὁποῖο σφραγίσθηκε ὁ Πανάγιος Τάφος.

Παλαιᾶ Πόλη.Σὲ πολὺ μικρὴ ἀπόσταση βρίσκεται τὸ Μοναστήρι τῆς Μεγάλης Παναγιᾶς. Εἶναι τὸ σημεῖο ἐκεῖνο, στὸ ὁποῖο ἐστέκετο ἡ Παναγία  ὅταν ἀντίκρυσε τὸν Κύριο στὸν Σταυρό, καὶ μὴ ἀντέχοντας τὸν πόνο ἀνέκραξε γοερῶς. ᾿Εκεῖ φυλάσσονται καὶ τὰ ὀστᾶ τοῦ Τοῦνομ, τοῦ Τούρκου ὁ ὁποῖος ἔγινε Χριστιανὸς καὶ μαρτύρησε ὅταν ὁμολόγησε τὸ Θαῦμα τοῦ ῾Αγίου Φωτός, τὸ ὁποῖο ἐξῆλθε ἀπὸ τὴν Κολώνα.

Στὴν εἴσοδο τῆς Μονῆς βρίσκεται τὸ Παρεκκλήσιο τῆς ῾Αγίας Μελάνης ὅπου είναι ο Τάφος καὶ τὸ ᾿Ασκητήριό της. Προχωρώντας συναντάμε τὴν Μονὴ τῆς Παναγίας τῆς Σεϊδανάγιας, ἡ ὁποία παλαιότερα ἐλέγετο Μονὴ τῆς ῾Αγίας ῎Αννας. ῏Ηταν τὸ σπίτι τῆς γιαγιᾶς τῆς Παναγίας μας, ὅπου ἐκεῖ γεννήθηκε ἡ ῾Αγία ῎Αννα.

᾿Εξερχόμενοι βαδίζουμε τὴν ῾Οδὸ τοῦ Μαρτυρίου, ἕναν δρόμο τὸν ὁποῖο βάδισε ὁ Χριστός μας ἀπὸ τὸ Πραιτώριο μέχρι τὸν Γολγοθᾶ. Συναντάμε το σημεῖο ἐκεῖνο, τὸ ὁποῖο ὁ Κύριος ἔκανε τὴν Πρώτη Του στάση καὶ μία ἀρχοντοπούλα, ἡ Βερονίκη, Τοῦ σκούπισε τὸ Πρόσωπο μὲ τὸ μαντήλι καὶ ἀποτυπώθηκε ἡ μορφή Του. 

Λίγο πιὸ κάτω βρίσκεται τὸ σημεῖο τοῦ Σίμωνα τοῦ Κυρηναίου, ὅπου ἐκεῖ ἀνάγκασαν οἱ ῾Εβραῖοι τὸν Σίμωνα «νὰ ἄρει τὸν Σταυρὸν Αὐτοῦ». ᾿Εκεῖ ὁ Κύριος δὲν ἄντεξε. Ταλαιπωρημένος, μαστιγωμένος, Αἱμορραγών, γονάτισε καὶ ἀποτυπώθηκε τὸ γονάτισμά του πάνω στὴν πέτρα.

Συνεχίζοντας τὴν πορεία μας στὴν ῾Οδὸ τοῦ Μαρτυρίου φθάνουμε στὸ Πραιτώριο. ᾿Εκεῖ ὅπου μετέφεραν τὸν Χριστό ἀπὸ τὸν ῎Αννα καὶ Καϊάφα στὸν Πιλάτο γιὰ νὰ Τὸν δικάσει. ᾿Εκεῖ ὅπου Τοῦ φόρεσαν τὴν κόκκινη χλαμύδα, τὸ ᾿Ακάνθινο Στεφάνι, Τοῦ ἔδωσαν τὸν κάλαμο καὶ ἄρχισαν νὰ Τὸν ἐμπαίζουν καὶ νὰ Τὸν μαστιγώνουν φριχτά. Υπάρχει τὸ σημεῖο ἐκεῖνο, στὸ ὁποῖο μετέφεραν ἁλυσοδεμένο τὸν Κύριο καὶ ἀκινητοποιώντας τον στὶς Κλάπες τοῦ βράχου, Τὸν ὑπέβαλλαν στὰ πιὸ φριχτὰ βασανιστήρια.

Δίπλα ἀκριβῶς εὑρίσκετο τὸ Λιθόστρωτο, ὅπου ἐκεῖ ὁ Πιλάτος παρέδωσε τὸν Κύριό μας στοὺς ᾿Ιουδαίους λέγοντας «῎Ιδε ὁ ῎Ανθρωπος» νίπτοντας τὰ χέρια του. Δίπλα ἀπὸ τὸ Πραιτώριο βρίσκεται ὁ Ναὸς τοῦ ῾Αγίου Νικοδήμου, ὅπου σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο φιλοξενήθηκε ὁ Κύριος καὶ συνομίλησε μὲ τὸν Νικόδημο τὸν μυστικὸ μαθητή Του.

Κάτω ἀπὸ τὸν Ναὸ βρίσκεται ἡ φυλακὴ τοῦ ᾿Αποστόλου Πέτρου, ὁ ὁποῖος φυλακίστηκε ἀπὸ τοὺς ᾿Ιουδαίους καὶ ῎Αγγελος Κυρίου τοῦ ἔλυσε τὶς ἁλυσίδες καὶ τὸν ἐλευθέρωσε. Υπάρχει η  ἁλυσίδα μὲ τὴν ὁποία ἦταν δεμένος.

Υπάρχει επίσης ὴ Προβατικὴ Κολυμβήθρα, ὅπου ἐκεῖ ὁ Κύριος θεράπευσε τὸν παραλυτικό, Καθώς και τὰ ἐρείπια τῆς Παλαιᾶς Κολυμβήθρας καὶ τοῦ πρώτου Ναοῦ ὁ ὁποῖος εἶχε καλύψει τότε ὅλο τὸν χῶρο.

Πολὺ κοντὰ στὴν Προβατικὴ Κολυμβήθρα βρίσκεται ἡ ῾Ι. Μονὴ τῶν Θεοπατόρων ᾿Ιωακεὶμ καὶ ῎Άννας, όπου και οι Τάφοι τους καὶ ο τόπος στὸν ὁποῖο γεννήθηκε ἡ Παναγία.

Εξελθόντες τῶν τειχῶν ἀπὸ τὴν Πύλη τῶν Λεόντων ἢ τοῦ ῾Αγίου Στεφάνου, κατηφορίζοντας πρὸς τὴν Γεσθημανῆ. Τὸ ὄνομά της σημαίνει ἐλαιοτριβεῖο καὶ εἶναι ὁ τόπος τῆς τελευταίας Προσευχῆς τοῦ Κυρίου μας, ὁ τόπος τῆς προδοσίας καὶ ὁ τόπος στὸν ὁποῖο βρίσκεται ὁ Τάφος τῆς Παναγίας.

Φθάνοντας στὸν ῾Ι. Ναὸ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ὅπου μέσα βρίσκεται τὸ Θεομητορικὸ μνῆμα. Κατεβαίνουμε τὰ 48 σκαλοπάτια και βρισκόμαστε μπροστὰ στὸν Τάφο τῆς Παναγίας. Πίσω ἀπὸ τὸν Πανάγιο Τάφο Της υπάρχει ὴ Θαυματουργὴ Εἰκόνα τῆς Παναγίας τῆς ῾Ιεροσολυμίτισσας.

Ανερχόμενοι πρὸς τὴν ἔξοδο συναντάμε δύο παρεκκλήσια. Δεξιὰ τοὺς τάφους τῶν γονέων τῆς Παναγίας καὶ ἀριστερὰ τοῦ μνήστορος ᾿Ιωσήφ. Δίπλα ἀπὸ τὸν Ναὸ τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου βρίσκεται ἡ ᾿Εκκλησία τῆς Τελευταίας Προσευχῆς καὶ τῆς ᾿Αγωνίας τοῦ Κυρίου, ἡ ὁποία ἀνήκει στοὺς Λατίνους, όπου υπάρχει ο  βράχος τῆς ἀγωνίας τοῦ Χριστοῦ.

Ο τόπος τῆς ᾿Αναλήψεως τοῦ Κυρίου.Ο χῶρος ἀνήκει στοὺς Μουσουλμάνους καὶ γιὰ νὰ εἰσέλθει κάποιος πληρώνει εἰσιτήριο. Μέσα στὸ ὀκτάγωνο κουβούκλιο, τὸ ὁποῖο ἔχει ἀπομείνει ἀπὸ τὶς καταστροφές, βρίσκεται ἡ πέτρα μὲ τὸ ἀποτύπωμα τοῦ δεξιοῦ ποδιοῦ τοῦ Κυρίου.

Στὸν χῶρο αὐτὸ μία φορὰ τὸν χρόνο στὴ γιορτὴ τῆς ᾿Αναλήψεως τελεῖται ἑσπερινὸς καὶ Θεία Λειτουργία, ὅπου τὴν ἡμέρα αὐτὴ παρουσιάζεται ἡ ῾Αγία Νεφέλη. ᾿Ακριβῶς ἀπέναντι ἔχει χτιστεῖ ἕνας μικρὸς Ναὸς πρὸς τιμὴν τῆς Αναλήψεως τοῦ Κυρίου.

Η ᾿Ιεριχὼ καὶ πέριξ αὐτῆς.Η πόλις, ἡ ὁποία σχετίζεται τόσο μὲ τὴν Παλαιὰ ὅσο καὶ μὲ τὴν Καινὴ Διαθήκη, γεωγραφικὰ βρίσκεται κάτω ἀπὸ τὴν ἐπιφάνεια τῆς θάλασσας, καὶ γι᾿ αὐτὴν μιλοῦσε ὁ Κύριός στὴν παραβολὴ τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτη. Κατεβαίνοντας πρὸς ᾿Ιεριχὼ συναντάμε τὴν ῾Ι. Μονὴ τοῦ ῾Αγ. Γεωργίου τοῦ Χοζεβᾶ.

Μία ἱστορικὴ Μονή, χτισμένη σὲ μία χαράδρα, τὴν ὁποία δημιούργησε κάποιος μοναχὸς ᾿Ιωάννης ἀπὸ τὴν Αἴγυπτο καὶ ἀναδιοργάνωσε ὁ ῞Οσιος Γεώργιος ἀπὸ τὴν Κύπρο. ᾿Εκεί ἀσκήτευσε ὁ Προφήτης ᾿Ηλίας, καὶ ἐκεί ἔμεναν οἱ γονεῖς τῆς Παναγίας γιὰ νὰ προσευχηθοῦν στὸν Θεὸ νὰ τοὺς χαρίσει παιδί.

Κάποια ἀπόσταση τὴν ὁποία πρέπει νὰ την διανύσουν οι προσκυνητές πεζοί, καὶ αὐτὸ είναι πράγματι μία μεγάλη ομορφιά. Εκεί υπάρχουν ο  Τάφος τοῦ ῾Αγίου Γεωργίου τοῦ Χοζεβίτου καὶ τὸ ῎Αφθορο Σκήνωμα τοῦ ῾Αγ. ᾿Ιωάννου του Ρουμάνου.

Ο ᾿Ιορδάνης Ποταμός, το συμβολικό βάπτισμα τὸ ὁποῖο δέχθηκε καὶ ὁ Κύριος ἀπὸ τὸν Τίμιο Πρόδρομο, στὸ πραγματικὸ σημεῖο ποὺ βαπτίσθηκε ὁ Χριστός, τὸ ὁποῖο ἀνοίγουν οι Εβραίοι μόνο δύο φορὲς τὸν χρόνο, τὴν Παραμονὴ τῶν Θεοφανείων καὶ τὴν Μ. Τρίτη, διότι εἶναι στρατιωτικὴ ζώνη.

Η ῾Ι. Μονὴ τοῦ Προφήτη ᾿Ελισσαίου στὴν ᾿Ιεριχώ.Ο Προφήτης ᾿Ελισσαῖος, μαθητὴς τοῦ Προφήτη ᾿Ηλία, εἶναι ἐκεῖνος στὸν ὁποῖο ὁ Προφήτης ᾿Ηλίας ἔρριψε τὴν Μηλωτή του καθὼς ἀνερχόταν στὸν οὐρανό, καὶ εἶναι ᾿Εκεῖνος ὁ ὁποῖος θεράπευσε τὰ δηλητηριώδη ὕδατα τῆς πόλης 800 και πλέον χρόνια πρὸ Χριστοῦ ἕως καὶ σήμερα.

Στὴν αὐλὴ τῆς ῾Ι. Μονῆς βρίσκεται ἡ Συκομορέα, πάνω στὴν ὁποία ἀνέβηκε ὁ ἀρχιτελώνης Ζακχαῖος γιὰ νὰ δεῖ τὸν Κύριό. ῾Η σημερινὴ εἶναι παραφυάδα τῆς παλαιᾶς, μέρος τοῦ κορμοῦ τῆς ὁποίας φυλάσσεται σ᾿ ἕνα γυάλινο κουβούκλιο.

Σαραντάριο ῎Όρος.Ο τόπος στὸν ὁποῖο νήστευσε ἐπὶ σαράντα ἡμέρες ὁ Κύριός πειραζόμενος ἀπὸ τὸν διάβολο. Τὸ Μοναστήρι εἶναι ἀφιερωμένο στὸν Εὐαγγελισμὸ τῆς Θεοτόκου, χτισμένο σὲ μία ἀπότομη πλαγιά. Μετὰ ἀπὸ 20 λεπτὰ πεζοπορίας φθάνει ο προσκυνητής στὸ Μοναστήρι. 


Εισερχόμενοι ἐντὸς τοῦ Ναοῦ, ὅπου ἀφοῦ αντικρίζουμε τὸ Παρεκκλήσι τοῦ Πειρασμοῦ, τὴν πέτρα πάνω στὴν ὁποία κάθισε ὁ Κύριος πειραζόμενος ὑπὸ τοῦ διαβόλου. Στὴν πόλη τῆς ᾿Ιεριχοῦς, μπορούμε να ἐπισκεφθούμε τὴν πηγὴ τοῦ ᾿Ελισσαίου, ἡ ὁποία ἐπὶ 3000 χρόνια μετὰ τὸ θαῦμα, ὑδρεύει ὅλη τὴν περιοχή. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: