30 Απριλίου, 2016

ΑΓΙΟ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ

 
 
νάστα, Θεός,
κρνον τν γν,
τι σ κατακληρονομήσεις
ν πσι τος θνεσι.

«τι κα Χριστός παξ περ μαρτιν παθε, δίκαιος πρ δίκων, να μς προσαγάγ τ Θε, θανατωθες μν σαρκί, ζωοποιηθείς δ πνεύματι· ν κα τος ν φυλακ πνεύμασι πορευθες κήρυξεν» (Α´ Πέτρ. γ´ 18-19).

Κατά το Άγιο και Μέγα Σάββατο, η Εκκλησία μνημονεύει την εις Άδου κάθοδο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Ότι δηλαδή, κατά τις τρεις ημέρες μετά τον θάνατό Του και μέχρι της αναστάσεώς Του, ο Κύριος κατήλθε στον Άδη, στον τόπο, όπου ευρίσκονταν φυλακισμένες οι ψυχές των ανθρώπων, κήρυξε και, στη συνέχεια, με θεϊκή εξουσία ανέστησε και ελευθέρωσε τις ψυχές και κυριολεκτικά «κένωσε» τα ταμεία του ζοφερού αυτού τόπου. 

Η προσδοκία του διαβόλου ήταν, ότι τελικά θα μπορούσε να κρατήσει ένα μέρος της δημιουργίας του Θεού υπό την εξουσία του. Αυτός ήταν ο Άδης. Ο Άδης δεν είναι τόπος, αλλά τρόπος ζωής των πνευμάτων. Είναι δε ως τρόπος και κατάσταση ζωής αντίθετος του Παραδείσου. Εάν στον Παράδεισο ο άνθρωπος είναι ευτυχισμένος επειδή ζει με τον Θεό, στον Άδη ζει δυστυχισμένος επειδή ζει με τούς διαβόλους. Στον Άδη κατέρχονταν όλοι οι ζώντες. 

Εκεί δεν μπορούσαν να αινούν πια τον Θεό, να ελπίζουν στην δικαιοσύνη Του, στην πιστότητά Του. Πρόκειται για μία ολοκληρωτική εγκατάλειψη.Σ’ αυτό τον τραγικό χώρο της δυστυχίας και απελπισίας, κατέβηκε ο Χριστός για να ελευθερώσει τούς αιωνίους αιχμαλώτους, οι οποίοι ευρίσκονταν εκεί παρά την θέλησή τους. 

Αυτό δε αποτελούσε την δύναμη και την χαρά του διαβόλου, ότι είχε την δύναμη, μπορούσε, να εμποδίσει τούς δικαίους να ζήσουν με τον Θεό. Αυτή την αδικία επισημαίνει ο Απόστολος Παύλος όταν γράφει• «᾿Αλλ᾿ βασίλευσεν θάνατος π ᾿Αδμ μέχρι Μωσέως κα π τος μ μαρτήσαντας» (Ρωμ. ε´ 14).

Ο Άδης δεν ταυτίζεται με την κόλαση. Ο Ιησούς Χριστός κατέβηκε στον Άδη, ο καταδικασμένος πηγαίνει στην κόλαση. Οι θύρες του Άδη, όπου κατέβηκε ο Ιησούς Χριστός, άνοιξαν, για να μπορέσουν να διαφύγουν οι αιχμάλωτοί του, ενώ, όταν ο κολασμένος κατεβαίνει στην κόλαση, η πόρτα της κλείνει πίσω του αιωνίως και δεν θα ανοίξει ποτέ.

Ο Άδης και η κόλασις είναι το βασίλειο του θανάτου και, χωρίς τον Ιησού Χριστό, δεν θα υπήρχε στον κόσμο παρά μια μόνο κόλασις και ένας μόνο θάνατος, ο θάνατος με την απεριόριστη δύναμή του.

Εάν υπάρχει «δεύτερος θάνατος» (᾿Αποκ. κα´ 8), ξεχωριστός από τον πρώτο, είναι επειδή ο Ιησούς Χριστός συνέτριψε με τό θάνατό Του «τν τ κράτος χοντα το θανάτου, τοτ᾿ στι τν διάβολον, κα παλλάξ τούτους, σοι φόβ θανάτου δι παντς το ζν νοχοι σαν δουλείας» (Εβρ. β´ 14-15).

Την κάθοδο του Ιησού Χριστού στον Άδη εορτάζει και πανηγυρίζει η Εκκλησία του Χριστού κατά το Άγιο και Μέγα Σάββατο. «Τοτό στι τ περευλογημένον Σάββατον». Η θεολογία της Εκκλησίας μας φωτίζει επαρκώς το θέμα αυτό, το οποίο αφορά όλους μας. Η κάθοδος του Χριστού στον Άδη είναι ένα άρθρο πίστεως, και είναι πράγματι ένα βέβαιο δεδομένο της Καινής Διαθήκης.

Ο χριστολογικός κανόνας του Όρθρου του Μεγάλου Σαββάτου είναι ύμνος, τραγούδι για τον νεκρωμένο Θεο. Εάν « Θες νέστησε τν ᾿Ιησον λύσας τς δνας το θανάτου» (Πράξ. β´ 24), είναι επειδή τον βύθισε αρχικά στον Άδη, αλλά χωρίς ποτέ να τον εγκαταλείψει εκεί.

Εάν ο Χριστός, στο Μυστήριο τς Αναλήψεως, «νέβη περάνω πάντων τν ορανν», είναι επειδή «κατέβη πρτον ες τ κατώτερα μέρη τς γς». Έπρεπε να γίνει αυτή η φοβερή κάθοδος, για να μπορέσει ο Χριστός να «πληρώσ τ πάντα» καί νά βασιλεύσει ς Κύριος στό Σύμπαν.

Η χριστιανική πίστη ομολογεί, ότι ο Ιησούς Χριστός είναι Κύριος στον ουρανό μετά την ανάβασή Του από τούς νεκρούς. «Ινα σου τς δόξης, τ πάντα πληρώσς, καταπεφοίτηκας, ν τος κατωτάτοις τς γς», ψάλλουμε την λαμπρά και φωταυγή νύκτα του Μεγάλου Σαββάτου.

Το τίμημα της ταφής του Κυρίου για τον άνθρωπο ήταν η αφθαρσία και η καινοποίηση της φύσεώς του. Όπως η φθορά υπήρξε το τίμημα της αμαρτίας, ως νέκρωση και  χωρισμός από τον Θεό, έτσι η ανακαίνιση και η αφθαρσία υπήρξαν ο ειδικός καρπός της θείας ενανθρωπήσεως.

Ο Χριστός με τον θάνατο και την ταφή Του αφαίρεσε τα ράκη της φθοράς, τα οποία είχαν στοιβαχθεί σ’ αυτήν από την παράβαση του Αδάμ και έσβηναν την ομορφιά της και με το αίμα Του έπλυνε το πλάσμα Του από το μίασμα της αρχαίας παρακοής, αφάνισε την δυσωδία του θανάτου.

Την οποία απέπνεε το πτώμα της αμαρτίας, ανακούφισε το γένος των ανθρώπων, από το βάρος της αποστασίας του και έκαμε ν’ αστράψει και πάλι η φύσις, να ζωντανέψουν οι θεοειδείς χαρακτήρες, να λάμψει και πάλι η αρχέγονος ομορφιά της, ενδεδυμένη την άφθαρτη δόξα του Θεού.

Αυτό το υπέρτατο λυτρωτικό αγαθό, την αφθαρσία δηλαδή και την αθανασία, το οποίο κορυφώνεται στην ένδοξη Ανάσταση του Χριστού, ψάλλει με ρίγη ιεράς συγκινήσεως και ανεκλάλητης χαράς η Ορθοδοξία. Η κάθοδος του Ιησού Χριστού στον Άδη υπήρξε θεοπρεπής και ένδοξος.

Ο Κύριος πραγματοποίησε δύο καθόδους. Κατήλθε από ψηλά από τον ουρανό στην γη, το πρώτο. Και κατήλθε με ταπείνωση και πτωχεία. Δεύτερον, κατήλθε από την γη στα βασίλεια του Άδη. Εκεί όμως κατέβηκε παντοκρατορικά, με όλη την «στεκτη» δυναστεία Του, εξουσιαστικώς. Τον είδαν οι δαίμονες και τρόμαξαν.

Τον είδαν οι δίκαιοι και αναπήδησαν με χαρά και αγαλλίαση. Ο Άγιος Επιφάνιος, Επίσκοπος Κωνσταντίας της Κύπρου, στον θεολογικώτατο λόγο του «Τ γί και μεγάλ Σαββάτ» περιγράφει αυτόν τον θεοπρεπέστατο τρόπο της καθόδου του Χριστού στον Αδη «Χθς (ννοε τήν Μεγ. Παρασκευή) συνέβαινον τ τς οκονομίας, σήμερον τ τς ξουσίας.

Χθς τ τς σθενείας, σήμερον τ τς αθεντίας.

Χθς τ τς νθρωπότητος, σήμερον τ τς θεότητος νδείκνυται.

Χθς ρραπίζετο, σήμερον τ στραπ τς θεότητος τ το ῞ᾼδου ραπίζει οκητήριον.

Χθς δεσμετο, σήμερον λύτοις δεσμος καταδεσμε τν τύραννον. 

Χθς κατεδικάζετο, σήμερον τος καταδίκοις λευθερίαν χαρίζεται.

Χθς πουργο το Πιλάτου ατ νέπαιζον, σήμερον ο πυλωρο το ῞ᾼδου δόντες ατν φριξαν...

Ο χθς τοίνυν οκονομικς τς λεγενας τν ᾿Αγγέλων παραιτούμενος σήμερον θεοπρεπς μο τε κα πολεμικς, κα δεσποτικς κάτεισι κάτω το ῞ᾼδου κα θανάτου Ως γον τ παντόθυρα, κα νήλια, κα νέσπερα το ῞ᾼδου δεσμωτήρια κα οκητήρια θεόδημος το Δεσπότου κατέλαβεν αγληφόρος παρουσία, προφθάνει πάντας Γαβριήλ ρχιστράτηγος κα βο τό Αρατε πύλας ο ρχοντες μν.

Κα πάρθητε πύλαι αώνιοι. Αμα α γγελικαί δυνάμεις βόησαν, μα α πύλαι πάρθησαν, κα α λύσεις λύθησαν, μα ο μοχλο κατεκλάσθησαν, μα τ κλεθρα ξέπεσαν, μα τ θεμέλια το δεσμωτηρίου δονήθησαν, μα α νάντιαι δυνάμεις ες φυγν τράπησαν, φριξαν, σαλεύθησαν, κατεπλάγησαν, ταράχθησαν, λλοιώθησαν, θροήθησαν, στησαν μο κα ξέστησαν, πόρησαν μο κα τρόμαξαν.

᾿Εκε γρ τότε διέκοψε Χριστός ν κστάσει κεφαλς δυναστν».  «᾿Εδεήθημεν Θεο σαρκουμένου καί νεκρουμένου», θεολογε ποικίλη μοσα τς δικς μας αλς, τς ᾿Εκκλησίας, γιος Γρηγόριος θεολόγος, γιά νά μπορέσουμε νά ζήσουμε.

Ατός μς ζύμωσε μέ τήν θεότητά Του, μς νέδυσε τήν θεία επρέπεια, μς λάμπρυνε μέ τήν τριαδική δόξα Του, μς χάρισε τήν νάστασι καί τήν ζωή.

«Ως ζωηφόρος, ς Παραδείσου ραιότερος ντως κα παστάδος πάσης βασιλικς, ναδέδεικται λαμπρότερος Χριστ τάφος σου, πηγ τς μν ναστάσεως».
                           
 

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!
            Π.ΒΟΙΩΤΟΣ



  
                            








Δεν υπάρχουν σχόλια: