17 Ιανουαρίου, 2016

ΜΕ AΦΟΡΜΗ ΤΗ ΔΙΑΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΟΝ I. ΝΑΟ "ΡΟΤΟΝΤΑ" ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

 

Ποιά λήθεια γιά τή Ροτόντα; Τό νομα Ροτόντα τό δωσαν ξένοι περιηγηταί (18ος αώνας) λόγω το κυκλικο της σχήματος.Κτίστηκε γύρω στο 300 μ.Χ. , πό τόν Γαλέριο γιά μαυσωλεο του. ( Γαλέριος πέθανε καί τάφη μακριά πό την Θεσσαλονίκη ). Κατά μία λλη κδοχή πρξε ναός φιερωμένος στό Δία. 

Μέ τήν κατάργηση τς εδωλολατρίας και τήν πικράτηση το Χριστιανισμο στά χρόνια το Μεγάλου Θεοδοσίου ( 379-395 μ.Χ.) το ρωμαϊκό ατό οκοδόμημα μετατράπηκε σε Χριστιανικό Ναό. Εναι ρχαιότερος Ναός τς Θεσσαλονίκης. Τότε προστέθηκε νατολικά ψιδα το ερο, κτίστηκε δακτύλιος σέ πόσταση κτώ μέτρων και διπλασιάστηκε σχεδόν ρχικός χρος το Ναο ,γιά νά ξυπηρετήσει τό μεγάλο πλθος τν χριστιανν. 

Διακοσμήθηκε μέ πολύχρωμη ρθομαρμάρωση καί λαμπρά ψηφιδωτά στόν τρολο, στίς καμάρες καί στά τοξωτά νοίγματα. Τά ψηφιδωτά εναι τά ρχαιότερα ντοίχια ψηφιδωτά καί τά μοναδικά τς ατοκρατορικς τέχνης στά χρόνια το Μ. Θεοδοσίου. Στη ζωφόρο τν μαρτύρων μπορε νά δε σήμερα κανείς δεκαπέντε γίους μάρτυρες πό τήν νατολή πού τιμνται μως σέ λη τήν ατοκρατορία ,τόν καθένα μέ τό νομα του , τό πάγγελμα του καί τήν μερομηνία ορτασμο του . να μνημειδες εκονογραφημένο μερολόγιο.

Στήν κορυφή το τρούλου βρίσκεται τό θαυμάσιο ψηφιδωτό το Χριστο «ν δόξη». μεγαλοπρέπεια το οκοδομήματος, θαυμάσιος χριστιανικός διάκοσμος καί βαθύτερη σημασία πού εχε ς εδωλολατρικό ατοκρατορικό οκοδόμημα , πού εχε μετατραπε σέ ατοκρατορικό Χριστιανικό Ναό, συνετέλεσαν στε Ροτόντα νά γίνει μητρόπολιτικός Ναός τς Θεσσαλονίκης και καθιερώθηκε ς Ναός τν ρχαγγέλων τν σωμάτων.

Ναός τν ρχαγγέλων πρξε μητρόπολη τς Θεσσαλονικης σέ λη τή μακρά περίοδο το Βυζαντίου (Εστάθιος Μητροπολίτης Θεσσαλονικης, 13ος αών. Καμενιάτης 14ος αων.). θαυμάσια τοιχογραφία τς ναλήψεως στήν ψίδα το ερο δημιουργήθηκε ταν ατοκράτορας Βασίλειος Βουλγαροκτόνος μπαινε στή Θεσσαλονίκη μετά τήν ριστική συντριβή τν Βουλγάρων το Σαμουήλ.

Τό Ναό σεβάστηκαν ς μητροπολιτικό Ναό καί ατοί ο Λατίνοι, πού δέν δίστασαν να γκατασταθον κόμη καί μέσα στόν γιο Δημήτριο.κόμη καί ο Τορκοι, μετά 160 χρόνια πό την λωση τς Θεσσαλονίκης, τόλμησαν νά μετατρέψουν,τελευταο πό λους, τον περίφημο ατό Ναό σέ τζαμί, στούς γριους   διωγμούς το 1590. Τότε τά ερά σκεύη καί ο φορητές εκόνες μεταφέρθηκαν σ’να κκλησάκι το γίου Γεωργίου πού βρίσκευτα ξω πό τον περίβολο τς Ροτόντα. 

Ο νεκτίμητοι θησαυροί το Μητροπολιτικο Ναο διασκορπίστηκαν , πως περίφημος μβωνας –γλυπτικό ριστούργημα –το ποίου δύο μεγάλα τεμάχια μεταφέρθηκαν το 1900 πό τους Τούρκους στήν Κωνσταντινούπολη. Μέ την πελευθέρωση τς Μακεδονίας τό 1912 πό τον Τουρκικό ζυγό Ναός γκαινιάστηκε πό τον Μητροπολίτη Γεννάδιο ες τιμήν το γίου Γεωργίου.

Το 1917 κατά τον πρτο παγκόσμιο πόλεμο, ρχαιολόγοι πό τά γαλλικά στρατεύματα πού βρισκόταν στήν πόλη, εσέβαλαν στον Ναό πό τό πρόσχημα τν ρχαιολογικν νασκαφν καί τόν νέσκαψαν κ θεμελίων.

Τό 1964 Μητροπολίτης Παντελεήμων Παπαγεωργίου γκαινίασε νέο θυσιαστήριο μέ για λείψανα. Κατόπιν τούτου Ναός λειτουργοσε κανονικά μέ τόν διαίτερο χαρακτηρισμό το Πανεπιστημιακο Ναο.  

Στούς σεισμούς το 1978 Ναός βρισκόταν σέ ξελεκτική κατάσταση καταρρεύσεως. γιναν πλθος ργασιν, κατ’ρχήν ποστυλώσεως , ρευνες, πλθος ργαστηριακές δοκιμές, νέματα, συντήρηση τν ψηφιδωτν και τέλος πρίς λίγες μέρες παλλάχτηκε πό τίς σκαλωσιές καί λοκληρώθηκε ποκατάσταση του.

Τό περίεργο εναι τι Σταυρός το τρούλου , γία Τράπεζα το 1964 καί πιγραφή ερός Ναός γίου Γεωργίου χουν ξαφανιστε.   πί τν μερν του, μητροπολίτης   Παντελεήμων Χρυσοφάκης γκαινίασε κ νέου τόν . Ναό.

νακήρυξή το Ναο ς μνημείου, βέβαια δέν σημαίνει τι χασε την ερότητα το χώρου του. Πολύ σωστά το κεντρικό ρχαιολογικό συμβούλιο (ΚΑΣ) πανψηφε ποφάσισε τήν πανατοποθέτηση στόν τρολο το τιμίου Σταυρο πού πρχε τουλάχιστον μέχρι το 1951. ΥΠΠΟΑ/Γ∆ΑΠΚ/∆ΒΜΑ/ΤΒΜΑΧΜΑΕ/369131/217733/10534/3011/23.12.2015.

Στά σύγχρονα φοιτητικά νειάτα τς Θεσσαλονίκης νήκει ραος γώνας καί προσπάθεια νά ποδοθε κανονικά στή λατρεία και τη δόξα το ψίστου Μητροπολιτικός Ναός τν ρχαγγέλων και μάλιστα ς Πανεπιστημιακός Ναός , διατηρώντας καί τό μνημειακό του χαρακτήρα, γιά νά ξαναζωντανέψει λάμψη του καί γιά νά σπουδάζουν σ’ατόν τά νειάτα μέ «περήφανο πόνο» τη δόξα πού μς πρέπει.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: