27 Οκτωβρίου, 2015

ΤΟ «ΟΧΙ» ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

 

1. θρασύτατη πίθεση τς φασιστικς ταλίας ναντίον τς λλάδος, λειτούργησε ς πρόκληση στ συνείδηση λου το θνους. πάντηση ταν πανελλήνια, κα πόφαση γι ντίσταση καθολική.

Κα ἡὈρθόδοξη κκλησία τς λλάδος - γεσία κα σμα- συντάχθηκε π τν πρώτη στιγμ μ τν ρνητικ πάντηση το τότε Πρωθυπουργο (πού, μολονότι δικτάτορας, τν στορικ κείνη στιγμ ξέφραζε τ συλλογικό μας φρόνημα) στν ταμ λαζονεία τς φασιστικς ταλίας κα τν δυνάμεων το ξονα.

στορικ ρευνα χει δη καταγράψει τ συμμετοχ το . Κλήρου στν πόλεμο, μ πολλ θύματα, λλ κα στ συνέχειά του, τν πάρατη Κατοχ (γερμανικταλικ βουλγαρική), μ θυσίες αμάτων (κτελέσεις κληρικν), λλ κα προσωπικς ναλώσεως γι τν πιβίωση το Λαο (παραστάσεις συνεχες στς γεσίες τν κατοχικν δυνάμεων–ργάνωση συσσιτίων–περίθαλψη σθενν κα ναξιοπαθούντων).

Tόσο π τν πλευρ τς κκλησιαστικς γεσίας (ρχιεπίσκοποι Χρύσανθος κα Δαμασκηνός, τότε ωαννίνων κα μετ ρχιεπίσκοπος Σπυρίδων κ.π..), σο κα π τν πλευρ το πλο παπ, πο σήκωσαν γι μία κόμη φορά, μ καθαρ θναρχικ συνείδηση, σ καιρος καθολικς ρρυθμίας, τ σταυρ τοῦἜθνους μας.

ρθόδοξος λλαδικς Κλρος φάνηκε πάλι ξιος τς ποστολς του. χει γι ατ κάθε δικαίωμα λλαδικ κκλησία ν συμμετέχει στν πανηγυρισμ τς θνικς νίκης πέναντι στς ρδς το νεο–φραγκικο ττίλα, πο δίκαια καθιέρωσε τ θνος ς γιορτή του κα φορμ συλλογικς μνήμης κα ατοπαιδαγωγίας. 

Κα δν συμμετέχει μόνο μ τν Πανηγυρικ Δοξολογία στς 28ης κτωβρίου, μέρα νάρξεως το πους, λλ κα μ μία σημαίνουσα πόφαση, δηλωτικ τς ταυτίσεως τς κκλησίας, ς Σώματος, μ τ πος το 40–41 κα τς λειτουργικς καταξίωσής του.

ρχιεπίσκοπος θηνν Σπυρίδων εσηγήθηκε (17.10.1952) κα γινε συνοδικ δεκτή, τν μετάθεση τς ορτς τς γ. Σκέπης (Παναγίας) π τν 1η κτωβρίου στς 28, γι ν κφράζεται λειτουργικ κκλησιαστικ παλλαϊκ σύνδεση τς θνικς Νίκης μ τν πέρμαχο το Γένους μας Στρατηγό.  

μεγάλος γιορείτης μνογράφος, μοναχς Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης (1991) κα Μητροπ. Κερκύρας κα Παξν Μεθόδιος (1972) συνέταξαν εδικς κολουθίες. Τ κκλησιαστικ δ μήνυμα τς ορτς, στ νέα μορφή της, προσφέρει κα εδικ συντεταγμένη «Δοξολογία» τς 28ης κτωβρίου κα διαίτερα σχετικ Εχή, κείμενο ντάξιο τς πατερικς εχογραφικς παραδόσεως.

2. λλαδικς Κλρος, καταφάσκοντας τ μήνυμα το «ΟΧΙ» κα νσαρκώνοντάς το στς πρ το θνους νεώτερες θυσίες του, κφράζει συνάμα τς συνιστσες τς θνικς μας συνειδήσεως, πο νσάρκωσε τ ΟΧΙ το 40 κα εναι:

α). γάπη στν λευθερία. λευθερία εναι γι τν λληνορθοδοξία τ φυσικ κλίμα ναπτύξεως κα πραγματώσεως το νθρώπου ς προσώπου, κοινωνικο ντος. Ποιά μως εναι οσία τς ν Χριστ λευθερίας, πού συνιστ τήν ναφαίρετη κληρονομία το Γένους; λευθερία στήν παράδοση τς Ρωμηοσύνης σημαίνει δυνατότητα πρόσκοπτης σταυρικς κοινωνίας, κατακόρυφα μ τν Θεό, ριζόντια δ μ τος συνανθρώπους.

κοινωνία ατή, στν αθεντικότητά της, πέναντι μν στν Θε κφράζεται ς κούσια «λοτελής» Θεσσ, δ 23) ατοπαράδοση στ Θεία γάπη, πέναντι δ στος συνανθρώπους ς ατοπροαίρετη κα νιδιοτελς ατοπροσφορ (θυσία) γι τ σωτηρία τους.

Δν εναι, συνεπς, περίεργο, τι κατ ξοχν λεύθερη νέργεια το λοκαυτώματος, χι ς κτελέσεως π τν ντίπαλο, λλ ς ατοθυσίας (π.χ. Θερμοπύλες, Ζάλογγο, ρκάδι), εναι τόσο σύνηθες φαινόμενο στν λληνικ στορία. δ ντάσσονται κριβς λαμάνα κα τ Μανιάκι, που πρωταγωνιστικς μορφς εναι δύο Κληρικοί, Διάκος κα Παπαφλέσσας.

Στν λληνορθόδοξη παράδοση λευθερία βιώνεται στ σταυρικ μορφή της πρτα ς σωτερικκαρδιακή») κα κατόπιν ς ξωτερική (τομική, θνική, κοινωνική). ς πελευθέρωση τς καρδις π τν τυραννία τν παθν κα δυνατότητα ναπτύξεως το νθρώπου στ ρια τς γαπητικς διαπροσωπικς συνυπάρξεως. ρθοδοξία βλέπει τν λευθερία ς τ φυσικ κλίμα ναπτύξεως κα πραγματώσεως το νθρώπου ς προσώπου, δηλαδ κοινωνικο ντος. 

τσι κατανοεται ποστολ το ρθοδόξου Κλήρου, ποία πρωταρχικ δν εναι θρησκευτικ (πιτέλεση λατρειακν πράξεων), λλ πελευθερωτική, κφραζομένη ς πιστήμη θεραπείας (θεραπευτικ ποιμαντική) τς νθρωπίνης πάρξεως κα παλλαγή της π τν κυριαρχία τν παθν, καρπς τν ποίων εναι σωτερικ κα ξωτερικ δουλεία.

Στ σημεο ατ κριβς γκειται κα οσιώδης διαφορ μεταξ ρθοδοξίας κα μ ρθοδοξίας. δεύτερη ναζητε τν λευθερία «στς ντικειμενικς προϋποθέσεις το συλλογικο βίου». μ ναγεννημένος ν Χριστ νθρωπος «μπορε ν ναλώσει τ ζωή του λόκληρη, πολεμώντας τς ντικειμενικς καταστάσεις νελευθερίας, ν τ γρανάζια τς ποταγς κα τν λλοτριώσεων τς ζως συνεχίζουν ν δουλεύουν μέσα του, ναπαράγοντας διάκοπα τν βασανισμό».

Στν ρθοδοξία μως λες ο μορφς λευθερίας δράζονται στ σωτερικ το νθρώπου. Γι ατ επε γιος σακ Σύρος: «κρεσσον γρ σοι σε αυτν λσαι το συνδέσμου τς μαρτίας λευθερσαι δούλους κ δουλείας». ξωτερικ λευθερία εραρχεται στν σωτερική. Ατ ξιωματικ γι τν ρθοδοξία ρχ καθόριζε κα τς στάσεις κα συμπεριφορς τν παραδοσιακν στ χρόνια τς δουλείας.

τόσο σκανδαλιστικ γι τος ποξενωμένους π τν παράδοση το Γένους νοχ τς παρατάσεως τς δουλείας γι τν ποφυγ τς «νώσεως» μ τν Πάπα (νθενωτισμός), που πικρατον ρωμαίϊκα κριτήρια, δν μπορε ν χαρακτηρισθε ς «θελοδουλεία», λλ ς θυσία γι τν διάσωση τς ντως λευθερίας, τς σωτερικς.

μακρ δ μπειρία το Γένους χει ποδείξει, τι ν σωτερικ δουλεία (μαρτία) συνεπιφέρει κα τν ξωτερικ (δικία), ξωτερικ δουλεία δν δηγε ναγκαστικ κα στν σωτερικ ποδούλωση, πως δείχνουν τ φαινόμενα τν κρυπτοχριστιανν, τν γωνιστν τν ρέων κα τν Νεομαρτύρων.

σωτερικ λευθερία εναι ρθόδοξα ρίζα λων τν μορφν ξωτερικς λευθερίας.

νωμένη - θνικ κα πατριωτική - ντίσταση στ διάρκεια τς κατοχς (1941 - 44) εναι καρπς ατο το φρονήματος.

παράδοση το Γένους νσαρκώνει περαιτέρω τ θυσία γι τν λευθερία τς καρδίας ς προϋπόθεση κα τς ξωτερικς λευθερίας.

σωτηρία - θέωση, καταξίωση, δηλαδή, το νθρώπου σ πρόσωπο μέσα στ δοξασμ τς γιοτριαδικς Χάρης, σημαίνει τν πελευθέρωση τς φύσεως π τ δουλεία τς ναγκαιότητος, ποία συνιστ ποταγ στ φθορ κα τ θάνατο.

Προϋποτίθεται μως βιασμς τς φύσεως (Λουκ. 12, 49· Ματθ. 10, 34-11,12), πο πραγματοποιεται μ τν κούσια ρση το σταυρο τς σκήσεως (πρβλ. Μάρκ. 8, 33). Μ τν κούσια στέρηση, τν κούσια νάληψη τς δουλαγωνίας τς σάρκας (ΑΚορ. 9, 27), πολεμε Ρωμης τν γωκεντρική του διάθεση, γι ν δηγηθε στν σωτερικ πελευθέρωση π τν ναγκαιότητα - δουλεία.

Τ ν Χριστ Πρόσωπον, μετέχοντας στν κτιστη Θεία Χάρη, ληθοποιε, δηλαδ Χριστοποιε, τ φρόνημά του κα τς σχέσεις του. Ατ σημαίνει εαγγελικός λόγος:«Γνώσεσθε τν λήθειαν κα λήθεια λευθερώσει μς» (ωάνν. 8, 42), δεδομένου τι στ γλώσσα τς κκλησίας Χριστς εναι νσαρκη λήθεια (πρβλ. ωάνν. 14, 6).

παρκτικ - μπειρικ γνώση τς λήθειας λευθερώνει κα ληθοποιε. πελευθερωτικς γώνας ς θυσία γι τος λλους, μ τ κριτήρια τς ρθοδοξίας, εναι δυνατός, ταν πιτευχθε σωτερικ πελευθέρωση το νθρώπου. Κάθε ξωτερικ θυσία εναι αθεντική, ταν προηγεται σωτερικ λευθερία.

Γιατ θυσία γι τν λευθερία προϋποθέτει τν λευθερωμένη π τ πάθη παρξη.Γι ατ εναι κα τόσο δύσκολη ατοθυσία. «Μείζονα ταύτης γάπην οδες χει, να τις τν ψυχν ατο θ πρ τν φίλων ατο» (ωάνν.15, 13).Τ Μαρτύριο, σ λες τς πιθανς κδοχές του, συνιστ πέρβαση τς ννοίας τς ζως ς τομικς πιβιώσεως κα ατοπροσφορ στν γάπη το συνανθρώπου ς ατοπαραίτηση.

Μ τ μαρτύριο ς ατοθυσία «πώλεια τς ψυχς» (Ματθ. 10, 39) ποβαίνει σωτηρία το νθρώπου, ς παρκτικ πραγμάτωση τς προσωπικς τερότητας κα λευθερίας. γώνας το Ράσου στ διάρκεια τς δουλείας ταν μόνιμη θυσία γι τ διπλ λεύθερία.

συνέχεια τς συχαστικς παραδόσεως, διαίτερα στ Μοναστήρια, στ ποα ναβαπτιζόταν συνεχς λαός, διατηρώντας τ λληνορθόδοξο φρόνημά του, προσεπόριζε στ δολο Γένος τς ναγκαες δυνάμεις γι τ διασφάλιση τς λευθερίας τς συνειδήσεως κα κμαίου του φρονήματος, πο θ δηγοσε στς ποφασιστικς ξεγέρσεις.

κκλησία στ σύνολό της δν μεταβλήθηκε ποτ σ ργανο το Κατακτητ ναντίον τν συμφερόντων το Γένους. ντίθετα, πανειλημμένα προέβαλε ντίσταση μ βαρύτατο μάλιστα ντίτιμο (πρβλ. κτελέσεις πατριαρχν κα λλων εραρχν, λλαξοπατριαρχεες κ.λπ.).

Τ λεγόμενα περ θελοδουλείας νατρέπονται π τν παρουσία το Ράσου σ λες τς μικρς κα μεγάλες παναστατικς πόπειρες π τν 15ο μέχρι τν 19ο αώνα, στς ποες ναμιγνύονται κα συχαστές, πως γιος Μάξιμος γιορείτης (Γραικός).

Ατ τ πνεμα κα ατ παράδοση βρκαν συνέχεια σ λες τς μετέπειτα περιπέτειες το θνους, μ κορύφωση τος γνες π τ 1940 ς τ Κυπριακ (1955 κ..).

β). στασίαστη πόρριψητο πολέμου π τν λλαδικ κκλησία κα λο τ θνος: πόλεμος (χρήση βίας γι ποδούλωση λαν κα προσώπων) θεωρεται ρθόδοξα καρπς τς ποστασίας π τ θεόνομη λήθεια τς πάρξεως. ερήνη μεταξ νθρώπων κα λαν εναι τ διαρκς μήνυμα το κκλησιαστικο σώματος στν κόσμο πρ τς ερήνης το σύμπαντος κόσμου»).

Τν μυνα κα πόκρουση τν χθρν, ς ψίστη μορφ ατοθυσίας πρ τν λλων (πρβλ. ω. 15,13), θεωρε Μ. θανάσιος «ννομον κα παίνου ξίαν», φο πρόκειται γι μυνα «πρ σωφροσύνης κα εσεβείας» (Μ. Βασίλειος). Διότι εναι, πράγματι, μεγαλύτερη εσέβεια θυσία γι τ διάσωση τς λευθερίας τς Πατρίδος, τν ποία πειλε πραγματικ ατιος το πολέμου εσβολέας.

γ). πόκρουση τς λλοτριωμένης Ερώπης:Τ ρθόδοξο κκλησιαστικ σμα χει μακρ περα τς πιβουλς ναντίον του, πως κα ναντίον τς νθρωπότητος, π τς δυνάμεις το ερωπαϊκο χώρου, πο νσαρκώνουν τν λλοτριωμένη κφρασή του.

Ο δεολογίες το Φασισμο κα Ναζισμο, κορύφωση μακρόσυρτης δυτικοευρωπαϊκς διαλεκτικς διαδικασίας, δν ταν παρ πόληξη το πεκτατισμο το Καρλομάγνου, το μεγαλύτερου χθρο το λληνισμο, τν Φράγκων το 1204, τν δυτικν προπαγανδν τς νετοκρατίας κα τουρκοκρατίας, ς κα κείνων μετ τν 19ο αώνα, πο ποσκοπον στν πνευματικ λωση ατο το τόπου κα τν πλήρη ποσύνθεσή του.

ντίσταση στος πογόνους το Καρλομάγνου τ 1940 δν ταν παρ φανέρωση τς ζωντανς, κόμη, συνείδησης τς κκλησίας κα το θνους μας γι τν παρξη, κόμη, δυνάμεων στν Ερώπη, πού, ταν ο συγκυρίες πιτρέψουν ν πάρουν τ δύναμη (στρατιωτικ κα οκονομικ) στ χέρια τους, συνιστον τ μεγαλύτερη πειλ γι τν Ερώπη κα σύνολη τν νθρωπότητα.

3. ρθόδοξος κκλησιαστικς χρος, στν συντριπτική του πλειονοψηφία, διασώζει κα σήμερα αξημένη φιλοπατρία, τοιμη ν φανερωθε, πως κα τ 1940, ν ο σημερινς συγκυρίες τ παιτήσουν.

Τ πρόσφατα θελούσια θύματα τς λληνικς Κύπρου, ο ρωες σακ κα Σολομο, δν εναι θύματα μόνο τς τουρκικς διαλλαξίας, λλ κα δυτικν δυνάμεων, πο συντηρον τ πνεμα το Καρλομάγνου κα τν φασιστικν κα ναζιστικν συνεχιστν τς πολιτικς του, μ λλα νόματα κα νανεωμένες μεθόδους.  

ρθόδοξος λληνισμός, πο διασώζει τν στορική του μνήμη, γι ν εναι πάντα θωρακισμένο τ θνος σ κάθε νέα πιβουλ καί, κυρίως, γι τν ναγνώριση πιβουλν, πο καλύπτονται μ τ προσωπεο τς φιλίας κα συμμαχίας, ναθερμαίνει συνεχς κα τ συνείδηση, πο ξέφρασε τ ΟΧΙ το 40.

Ατ διατυπώνεται μ πόλυτη σαφήνεια στν «Εχ» τς Δοξολογίας γι τν «εσημον μέραν» τς 28ης κτωβρίου. στάση το θνους (τότε) χαρακτηρίζεται «ργον θαυμαστν κα μέγα», πο «εργάσατο Δεξι» το Θεο, ποδεικνύοντας τι πάρχει «μέρα Κυρίου π πάντα βριστν κα περήφανον κα μέρα πτώσεως π πάντα ψηλν κα μετέωρον».

Θες «τος νδόξους συνετάραξε μετ σχύος κα τος ψηλος τ βρει συνέτριψε μετ δυνάμεως». ψηλάφηση μως τς θείας παρουσίας στν πόλεμο το 40 δν δηγε σ φησυχασμό, λλ σ πανεθνικ γρήγορση: «Νομοθέτησον μς ν τ δ σου κα δήγησον πάντας, τος ρχοντας κα τν Λαόν, π τν λήθειάν σου, τι πολλο κυκλόθεν (λόγυρά μας) ο χθρο μν...».  

κκλησιαστικς λόγος λειτουργε πάντα φυπνιστικά, λλ μακάριοι σοι χουν «τα κούειν»! σοι μπορον (κα θέλουν) ν τν κούουν. 


Δεν υπάρχουν σχόλια: