24 Οκτωβρίου, 2015

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΑΡΧΕΓΟΝΗ "ΣΧΕΣΗ" ΠΟΥ ΕΠΑΝΕΡΧΕΤΑΙ ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΑ

 

Με αφορμή την 1η διάσκεψη διαθρησκειακού και διαπολυτισμικού διαλόγου του ελληνικού Υπ. Εξωτερικών για την Ειρήνη στην Μέση Ανατολή (ρεπορτάζ+ανάλυση) Η Διαθρησκειακή και διαπολιτισμική συνάντηση να γίνει θεσμός!

  Μπορεί, προσωπικά ο Έλληνας Υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοντζιάς, να είχε θέσει πολύ ψηλά τον πήχη των προσδοκιών, τουλάχιστον ως προς την υιοθέτηση του ψηφίσματος που προτάθηκε στους συμμετέχοντες φορείς οργανώσεις και κράτη,   με την διοργάνωση της Διεθνούς διασκέψεως με θέμα «τον διαθρησκειακό και πολιτισμικό πλουραλισμό για την Ειρηνική συνύπαρξη στην Μέση Ανατολή» που οργάνωσε το ΥΠΕΞ – και έτσι πρέπει πάντα ο πήχης και οι απαιτήσεις  να είναι υψηλές για να πετυχαίνει  τουλάχιστον η χώρα, έστω και στο κατ ελάχιστο τα  ανάλογα πολιτικά και διπλωματικά οφέλη – ωστόσο κατάφερε να τεθεί το θεμέλιο και οι βάσεις για μια  επόμενη συνάντηση με σαφώς καλύτερα αποτελέσματα.  

Στην διάσκεψη, για την οποία τα Ε, είχαν γράψει σχετικώς (βλ τεύχος 310) μετείχαν σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Υπουργού Ν. Κοντζιά , 200 συνολικά προσκεκλημένοι, από 45 χώρες, οργανώσεις και άλλους φορείς (ιδρύματα και κέντρα ) και εισηγήσεις παρεμβάσεις παρουσίασαν 70 από αυτούς. Η πρόσκληση βεβαίως του Ελληνικού υπουργείου  των εξωτερικών δεν εξαίρεσε καμία χώρα από αυτές που μετέχουν στα ηνωμένα έθνη ωστόσο ανταποκρίθηκαν περίπου 40. 

Όχι και άσχημα για πρώτη φορά.Επομένως  συμπερασματικά και διαπιστωτικά  το πρώτο που πέτυχε η Αθήνα, μέσα από αυτή την πρώτη  διάσκεψη, που καλό θα ήταν να έχει και συνέχεια ώστε και πυροτέχνημα να μην αποδειχθεί και  να γίνει θεσμός ουσίας, και έτσι η Ελλάδα να έχει λαμβάνειν κάθε φορά, τουλάχιστον διαχρονικά  σε διπλωματικό επίπεδο,  ήταν  μια πρώτη προσέγγιση και καταγραφή σημαντικών απόψεων από κράτη και φορείς εγνωσμένου υψηλού και διεθνούς κύρους, στο μεγάλο ζήτημα, του ρόλου που διαδραμάτιζε και θα διαδραματίζει εσαεί  η Θρησκεία γενικότερα.   

Ιδίως όταν αυτή εφάπτεται της πολιτικής που αναγκαστικά με την σειρά της αγγίζει τεράστια οικονομικά συμφέροντα.  Η Αθήνα αναμφίβολα  με αυτή την διοργάνωση σίγουρα κατέγραψε δυνάμεις. Φίλους και σύμμαχους.

Μήνυμα εναντίον του εξτρεμισμού.
Το  ομόφωνο ενωτικό μήνυμα που εξέπεμψε διεθνώς η συνδιάσκεψη των Αθηνών και όσοι συμμετείχαν,  εναντίον κάθε μορφής βίας και εξτρεμισμού σαφώς και οι αποδέκτες  που εμπράκτως εκφράζονται δια της βίας, των σφαγών και του εξτρεμισμού,   σαφώς και το έλαβαν και έχει φτάσει όπου πρέπει. Δεν αρκεί όμως αυτό όπως είπε και ο εκπρόσωπος του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.  Χρειάζονται δράσεις για αυτό και στην επόμενη γενική συνέλευση θα καταθέσει συγκεκριμένο  συνολικό σχέδιο δράσης πρόληψης τέτοιων συρράξεων και συγκρούσεων που η βάση  και η αιτία τους είναι θρησκευτική. 

Ωστόσο επίσης δεν μπορεί  να  μην σημειωθεί, καθώς έχει την δική του βαρύνουσα  πολιτική σημασία για την συγκεκριμένη πρωτοβουλία ,  ότι τελικά η εκπρόσωπος του State Deparment αρμόδια για θέματα Ευρώπης και Ευρασίας κ. Βικτώρια Νούλαντ τελικά δεν κατάφερα  να παραστεί  προσωπικά η ίδια αλλά κάποιος αντ αυτής –και μάλιστα αδιαβάθμητος -  είναι ένα θέμα όπως επίσης το ίδιο ανάλογης βαρύτητας είναι και η εμφανής επιδεικτική απουσία σχεδόν όλων των σλαβόφωνων Πατριαρχείων.

Η Απουσία του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου.
Κραυγαλέα δε η απουσία του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου αν  και προσεκλήθη, όπως και άλλοι επίσης σλαβόφωνοι Πατριάρχες και προκαθήμενοι αν και ωστόσο,  το πατριαρχείο Μόσχας  απέστειλε τον πλέον εκ των σκληροπυρηνικών της τον  γνωστό για τις θέσεις και τις απόψεις του ως προς το Πρώτο Τη Τάξη, βάση ιερών κανόνων, Οικουμενικό Πατριαρχείο, Μητροπολίτη Βολοκολολάμσκ Ιλαρίωνα η εισήγηση του οποίου στάθηκε κυρίως στις ανάλογες πρωτοβουλίες και δράσεις για την προσέγγιση και τον ζωντανό διάλογο με άλλες θρησκείες όπως αυτή του Ισλάμ. 

Εξίσου σημαντική ήταν  η παρουσία και τα όσα κατατέθηκαν από αντιπροσωπείες όπως αυτές του Ιράκ και του Ιράν, της Ιορδανίας  αλλά και της Ισπανίας  που κατέχουν  εξέχουσα θέση σε ανάλογες και μεγαλύτερης εμβέλειας υψηλού κύρους διοργανώσεις όπως αυτές του 2011 και του 2014 .  Ενώ αξιοσημείωτη και δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη η παρουσία τεσσάρων Υπ. Εξ. Όπως αυτών της Αιγύπτου της Ολλανδίας, της Κύπρου και της Αυστρίας ο οποίος εκπροσωπήθηκε από τον Πρέσβη Andrrea Ikic Bohm. 

Παρουσίες και αντιπροσωπείες διεθνούς κύρους.
Πολυπληθείς και αξιοσημείωτες  οι αντιπροσωπείες της Αιγύπτου και της Κύπρου του Ιράκ του Λιβάνου  αλλά και του Κατάρ  και της Σαουδικής Αραβίας που επίσης κατέχουν εξέχουσα θέση σε παρουσία  στον διαρκή διαθρησκειακό  διάλογο όπως στην πρόσφατη  Σύνοδο του Μπάρι. Τα όσα σε επίπεδο διαλόγου έθεσαν από την πλευρά του ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, και ο Αρχ. Αλβανίας Αναστάσιος ή ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρος  δεν μπορεί να διαλάθουν της προσοχής ουδενός  είτε εκ των συμμετεχόντων είτε όσων τα  πληροφορηθούν. Κραυγή αγωνίας αλλά και βαθιά ανθρωπιστικό το μήνυμα που εξέπεμψε ο Αρχ. Ιερώνυμος καθώς εστιάστηκε στο ζήτημα των προσφύγων ζητώντας συγνώμη σε όσους «έφυγαν»…  

Συγκλονιστικός υπήρξε και ο Πατριάρχης Αντιοχείας Ιωάννης ο οποίος απεύθυνε  έκκληση στην διεθνή κοινότητα για την διάσωση του ποιμνίου του το οποίο κατασφάζεται  εδώ και τρία χρόνια κάνοντας μνεία και αναφορά ειδικά στους δυο απαχθέντες επισκόπους από το Χαλέπι Ιωάννη και Παύλο που ακόμα θεωρούνται αγνοούμενοι…  Κραυγή αγωνίας αλλά με καταγγελίες εξαπέλυσε ο εκπρόσωπος της Παλαιστίνης για όσα λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα Dr. RiadMalikiΥπ. Εξωτερικών της κατεχόμενης περιοχής. 

Ο Τούρκος εκπρόσωπος παρόλο που ξεκίνησε λέγοντας ότι βρίσκομαι στην πρωτεύουσα της φιλοσοφίας εν τούτοις τα όσα είπε, αν και όχι αιχμηρά, εν τούτοις είναι φανερό πως δυσαρέστησαν την Κυπριακή αντιπροσωπεία όταν ούτε λίγο ούτε πολύ ανέφερε ως παράδειγμα αρμονικής συμβίωσης την κατεχόμενη  εδώ και 41 χρόνια από τους Τούρκους (στο 38%) Κύπρο αναγκάζοντας τον Αρχ. Κύπρου και τα μέλη της Κυπριακής αντιπροσωπείας να αποχωρήσουν της αίθουσας έστω και διακριτικά. Αίσθηση προκάλεσαν και τα όσα είπε ο Μητροπολίτης Τορόντο – Καναδά Σωτήριος ο οποίος δεν καυτηρίασε απλά τα όσα διεθνώς διαδραματίζονται παγκοσμίως με πρόσχημα της θρησκεία αλλά προχώρησε ένα βήμα πιο πέρα. 

 Η όλη διοργάνωση όμως, και εδικά  αν σταθεί κάποιος καλόπιστος παρατηρητής – ερευνητής – μελετητής του σοβαρότατου αυτού αντικειμένου {θρησκείας και Πολιτικής} με θετική ματιά, εξ απόψεως προθέσεων πέρα από τα όσα όντως πολύ  σημαντικά, σε ορισμένες δε των περιπτώσεων συγκλονιστικά, όπως αυτά που είπε ο εκπρόσωπος της Εθνικό Θρησκευτικής  αρχαίας κοινότητας των Yazidi  k. Bareen Saeed Tahseen Bek ή ακόμα πιο μείζονος θρησκευτικής σημασίας τα όσα   κατατέθηκαν   και μάλιστα σε ένα δημόσιο πολιτικό και διαθρησκευτικό κατά βάση διάλογο, από τον Επίσκοπο BaselYaldoτης Χαλδαίας Καθολικού Πατριαρχείου της Βαβυλώνας, ή την εκπρόσωπο της Βοζνίας Ερζεγοβίνης Dr. SvetlanaBroz (Founderand Director NGOGARIWO Bosnia Herzegovina).

Αναμφίβολα τα όσα ακούστηκαν, σχεδόν από όλους τους εισηγητές,  σε αυτή την διάσκεψη, τα πρακτικά της οποίας θα παρουσιάσουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όταν εκδοθούν από το ΥΠΕΞ,  δεν ήταν απλά σημαντικά. Υπό τις παρούσες ιστορικές συνθήκες και τα δεδομένα  στην πολύπαθη περιοχή της Μέσης Ανατολής  οποία για 4000 χρόνια και πλέον αποτελούσε ιστορικό παράδειγμα συνύπαρξης λαών θρησκειών και πολιτισμών, περιοχή η οποία μετά το 1948 πνίγεται σε ποτάμια αίματος, αποτελούν την ουσία στο πρόβλημα της διαχρονικά ιστορικής σχέσης μεταξύ Θρησκείας και Πολιτικής.

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: