05 Αυγούστου, 2015

EΝ OΨΕΙ ΤHΣ ΣΥΓΚΛΗΣΕΩΣ ΤHΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΟY 2016

 

ν ψει τς συγκλήσεως τς ποκαλουμένης γίας, Μεγάλης κα Πανορθοδόξου Συνόδου, τν ποία  χει ξαγγείλει Οκουμενικς Πατριάρχης κ. Βαρθολομαος, θ θελα ς κανονολόγος ν τοποθετηθ κα ν παντήσω σ ρισμένα ρωτήματα, τ ποα θέτουν ελόγως ρθόδοξοι θεολόγοι, λλ κα πλς ρθόδοξος λαός.

Κα τ πρτο ρώτημα εναι:Πότε συγκαλεται Σύνοδος μ τν συμμετοχ κπροσώπων τς καθόλου ρθοδόξου κκλησίας;

Τ δεύτερο: Πς πρέπει ν ποκαλται ατ Σύνοδος, Πανορθόδοξος Οκουμενική;

Κα τ τρίτο: Πότε μία Σύνοδος χαρακτηρίζεται ληστρική;

α. πότε συγκαλείται σύνοδος κκλησία το Θεανθρώπου Κυρίου ς τ «μυστικό Του Σμα» -«κα ατός στιν κεφαλ το σώματος, τς κκλησίας» (Κολ. 1, 18)- π τ πρτα βήματά της κινετο συνοδικς. «δοξε τ γί πνεύματι κα μν» (PG31,1432), ξαγγέλλει ποστολικ Σύνοδος τν εροσολύμων κα λόγος ατς γίνεται ερς τύπος λων τν μετέπειτα Συνόδων τς κκλησίας.

Σύνοδος μ τν συμμετοχ κπροσώπων τς καθόλου ρθοδόξου κκλησίας ποτελε τ πέρτατο νομοθετικ ργανο τς κκλησίας το Χριστο, τς μίας, αγίας, καθολικής ορθοδόξου εκκλησίας.

Συγκαλεται κυρίως «πρς κοινν συνδιάσκεψιν κα πόφασιν π κκλησιαστικν ζητημάτων, φορώντων τν καθόλου κκλησίαν»(Μίλας, κκλησιαστικν Δίκαιον, θήνησιν 1906, σ. 405).

 Συγκαλεται, δηλαδή, ταν χρειάζεται ν ρυθμισθον θέματα, τ ποα ταλανίζουν τν κλρο κα τν λαό της, πως σχέση τν μελν της, κληρικν κα λαϊκν, μετ τν διαφόρων αρετικν.

νωτέρω Σύνοδος, χοντας «τν χρείαν κατεπείγουσαν κα τν ατίαν ελογον», κατ τν Μ. θανάσιο (PG 26, 688B), συγκαλεται πρωτίστως γι ν περασπισθ τν νότητα τς κκλησίας κα ν διασώση τν ρθόδοξο πίστη. ταν κινδυνεύουν τ δύο ατά, τότε εναι δήριτος νάγκη συγκλήσεώς της.

π. Δ. Στανιλοάε γράφει π ατο: «Ο Σύνοδοι [...] διέσωσαν τν χριστιανικ νότητα κα τν χριστολογικ βάση τς κκλησίας» ( γία κα Μεγάλη Σύνοδος, Θεσ/νίκη 2014, σ. 60). Συνεπς τ κύριο θέμα μ τ ποο πρέπει ν  σχοληθ μία νέα Σύνοδος, συμμετεχόντων πάντων τν κπροσώπων τς μίας, αγίας, καθολικής ορθοδόξου εκκλησίας εναι νότητα τν μελν της.

Δν εναι δυνατόν, ς πρς τ θέματα πίστεως, ν μν βασιζώμαστε στς ποφάσεις τν Οκουμενικν κα τοπικν Συνόδων, λλ κα τν γίων Πατέρων, ο ποες λαβαν οκουμενικ κρος κα διαφορετικ ν πρεσβεύουν Οκουμενικς Πατριάρχης κα ο μόλογοί του κα διαφορετικ κλρος κα λαός. Κατ ατν τν τρόπο κινδυνεύουμε ν φθάσουμε σ σχίσματα, διακυβεύεται νότητα τς Μις κκλησίας.

Μ. Βασίλειος ναγωνίως ναφωνοσε: «Πάνυ με λυπε τι πιλελοίπασι λοιπν ο τν Πατέρων κανόνες κα πσα κρίβεια τν κκλησιν πελήλαται, κα φοβομαι μή, κατ μικρν τς διαφορίας ταύτης δ προϊούσης, ες παντελ σύγχυσιν λθ τ τς κκλησίας πράγματα» (PG 32, 400B).

Καθίσταται σαφές, πομένως, τι μία νέα Σύνοδος μ τν συμμετοχ πάντων τν κπροσώπων τς ρθοδόξου κκλησίας πρέπει ν σχοληθ κατ πρτον μ τ θέμα τς νότητος τν μελν τς κκλησίας, κληρικν κα λαϊκν, διαγράφοντας μία νιαία ντιμετώπιση τν σημερινν αρέσεων, πως το Παπισμο, το Προτεσταντισμο, το Χιλιασμο κ.λ.

Κατ δεύτερον φείλει ν διεξέλθη κα ν πιλύση τ ναφυέντα ντς το χώρου τς μιας εκκλησιας, τς ρθοδόξου κκλησίας μας, νέα ποιμαντικ προβλήματα μ φρόνημα Πατερικ βάσει τν ποφάσεων τν προηγηθεισν Οκουμενικν Συνόδων κα τν τοπικν Συνόδων κα τν γίων Πατέρων, ο ποες λαβαν οκουμενικ κρος μ τν Β κανόνα τς ΣΤ Οκουμενικς Συνόδου.

β. πως πρέπει να αποκαλείται

Τ δεύτερο ρώτημα εναις θ νομασθ, ποο χαρακτηρισμ θ λάβη, τς Οκουμενικς Συνόδου τς Πανορθοδόξου;

1.Ἐὰν Σύνοδος νομασθ «Πανορθόδοξος», ατ σημαίνει τι τ μέλη της συνίστανται π ρθοδόξους πισκόπους, ο ποοι θ σχοληθον μ τν ρύθμιση γενικν κκλησιαστικν ζητημάτων τς ρθοδοξίας κα μόνον.  

Μ ναν τέτοιο χαρακτηρισμ πονοεται τι παραδεχόμαστε τν παρξη κα λλων κκλησιν, πως το Παπισμο, το Προτεσταντισμο κ.λ. κα ρα, γι τος ποστηρικτς το χαρακτηρισμο τς Συνόδου ς Πανορθοδόξου, γι ν κληθ Οκουμενικ φείλουν ν συμμετάσχουν ντιπρόσωποι λων τν χριστιανικν λεγομένων μολογιν. Συνεπς εναι λανθασμένος χαρακτηρισμς τν προηγουμένων πτ Συνόδων ς Οκουμενικν.

πρεπε μ τ ς νω σκεπτικ ν νομάζωνται Α Πανορθόδοξος Σύνοδος, Β Πανορθόδοξος Σύνοδος κ.ο.κ. γιατ πρχαν κα ο λλες «κκλησίες», τν ρειανν, τν Πνευματομάχων, τν Νεστοριανν κ.λπ. παγε τς βλασφημίας!!! Ν διευκρινισθ δ τι παρουσία τν ρχηγν μελν τν αρετικν παρατάξεων στς Οκουμενικς Συνόδους ταν συμμετοχ πολογίας κα χι μετοχ στν λήψη τν συνοδικν ποφάσεων.

χαρακτηρισμς κα νομασία μίας νέας Συνόδου ς Πανορθοδόξου γκρύπτει τν πεποίθηση κα ποδοχ τς πάρξεως κα λλων «κκλησιν» κτς τς ρθοδόξου κκλησίας κα ρα ποκαλύπτει αρεση. Ατο δέ, ο ποοι ποστηρίζουν τν παρξη πολλν κκλησιν, εναι αρετικοί. κκλησία εναι μία, γιατ τ Σμα το Χριστο εναι να. «Μεμέρισται Χριστός;» (Α Κορ. 1, 13).

κκλησία εναι μία κα ο λλοι λοι εναι ποκομμένοι π τν μία, αγία, καθολική κα αποστολική ορθόδοξο εκκλησία. πομένως, ἐὰν συγκληθ Σύνοδος μ τν συμμετοχ το πληρώματος τς καθόλου ρθοδόξου κκλησίας, θ νομασθ Οκουμενικ κα χι Πανορθόδοξος.

2.Οκουμενικ Σύνοδος χαρακτηρίζεται γι τν λόγο τι εναι « νωτάτη διοικητικ βαθμς τς κκλησιαστικς εραρχίας»(μ. λιβιζάτου, Ο ερο Κανόνες, 1997, σ. 20) κα συγκεντρώνει τος πισκόπους π λα τ μέρη το ρθοδόξου χριστιανικο κόσμου.

Μ τν ρο «οκουμένη» νομαζόταν τ Ρωμαϊκ κράτος:«ξλθε δόγμα παρ Καίσαρος Αγούστου πογράφεσθαι πσαν τν οκουμένην» (Λουκ. 2, 1). τσι ποκαλεται Οκουμενικ Σύνοδος, γι τν λόγο τι συμμετέχουν λοι ο ν τν οκουμένην πίσκοποι τς μίας ορθοδόξου εκκλησίας.

Στν Οκουμενικ Σύνοδο παρευρίσκεται λο τ Σμα τς κκλησίας, τ ποο συναποτελον ο ρθόδοξοι κληρικο κα λαϊκο κα τοιουτοτρόπως Σύνοδος ατ καθίσταται φορέας το λαθήτου τς κκλησίας, φο τ μέλη της ποφαίνονται «π τν πίνοιαν κα πιστασίαν το γίου Πνεύματος π τ βάσει τς γίας Γραφς κα τς ερς Παραδόσεως», (. Καρμίρη,Τ δογματικ κα συμβολικ μνημεα τς ρθοδόξου κκλησίας, τ. 1, ν θήναις 19602, σ. 105).

3. Οκουμενικ Σύνοδος ξετάζει ζητήματα φορντα στν οσία τς πίστεως κα τς κκλησιαστικς διδασκαλίας. Ο ποφάσεις της εναι κα πρέπει ν εναι ,τι πιστεύθη πάντοτε κα π πάντων, τ πενεργεί το γίου Πνεύματος.

Οδέποτε κυρώνει ποφάσεις, ο ποες λήφθησαν π τν προηγουμένων Συνόδων. Aτ διετράνωσαν ο συμμετασχόντες Πατέρες στν Ζ Οκουμενικ Σύνοδο: «Μετ πάσης κριβείας ρευνήσαντές τε κα διασκεψάμενοι, κα τ σκοπ τς ληθείας κολουθήσαντες, οδν φαιρομεν, οδν προστίθεμεν, λλ πάντα τ τς Καθολικς κκλησίας μείωτα διαφυλάττομεν κα πόμενοι τας γίαις Οκουμενικας ξ Συνόδοις [...] πιστεύομεν [...] πακολουθοντες τ θεηγόρ διδασκαλί τν γίων Πατέρων μν, κα τ παραδόσει τς Καθολικς κκλησίας. το γρ ν ατ οκήσαντος γίου Πνεύματος εναι ταύτην γινώσκομεν» (Μansi 13, 376).

Γι ατό, πως ποστηρίζει καθηγητς Καρμίρης, «α πτ ρχααι Οκουμενικα Σύνοδοι ποτελον τν ψίστην αθεντίαν ν τ κκλησί το Χριστο» (ΘΗΕ 9, 688).

γ.πότε μια σύνοδος χαρακτηρίζεται ληστρική:Βάσει τν νωτέρω, ἐὰν μία νέα Οκουμενικ Σύνοδος, προφασιζομένη τ δεδομένα τς συγχρόνου ποχς, τολμήση ν πορρίψη ν διορθώση ποφάσεις τν προηγουμένων Οκουμενικν Συνόδων ποφάσεις τοπικν Συνόδων κα Πατέρων τς κκλησίας, ο ποες λαβαν οκουμενικ κρος κα φορον τόσο στ δογματικ μέρος τς ρθοδόξου Θεολογίας, σο κα στ θικ - ποιμαντικ τοιοτο, ατομάτως θ χαρακτηρισθ ληστρικ Σύνοδος κα δν θ ποχρεοται ρθόδοξος κλρος κα λας ν ποδεχθ τς ποφάσεις της.

Γι τν συγκληθησόμενη νέα Σύνοδο τ 2016 γράφονται κα κούονται πολλά. πως π παραδείγματι τι: θ ναγνωρίση τν Παπισμ ς κκλησία, θ νομιμοποιήση τν μοφυλοφιλία, θ νασκευάση τς ποφάσεις τν προηγουμένων Συνόδων ς πρς τ θέματα τς νηστείας, θ γκρίνη τν χειροτονία τν γυναικν κα πολλ λλα, φορντα στν δογματικ κα θικ ρθόδοξο διδασκαλία, γι τ ποα χουν ποφανθ Οκουμενικές, Τοπικς Σύνοδοι κα γιοι Πατέρες.

μως, Β κανόνας τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου τονίζει: «Μηδεν ξεναι τος προδηλωθέντας παραχαράττειν κανόνας, θετεν, τέρους παρ τος προκειμένους παραδέχεσθαι κανόνας» (Ράλλη – Ποτλ, Σύνταγμα, τ. 2, σσ. 309-310). δ γιος μφιλόχιος ναφωνε: «Πίστιν τν κτεθεσαν π τν πατέρων τηνικατα φυλάττομεν κίνητον κα πρς τ διηνεκς σπάρακτον μένειν εχομαι» (πιστ. Συνοδική, PG 39, 96A).

καθηγητς Μουρατίδης γράφει σχετικς περ τν μ θέτηση τν παλαιοτέρων κανόνων:«κφράζει [ κανν] ατν κριβς τν βαθεαν πεποίθησιν τς κκλησιαστικς συνειδήσεως περ το αωνίου κύρους κα το μεταβλήτου το π το γίου Πνεύματος μπνευσθέντος περιεχομένου τν ερν Κανόνων κα κείνων εσέτι ν τ ξωτερικν περίβλημα τ ξηρτημένον ξ ρισμένων στορικν συνθηκν περιέπεσεν ες χρηστίαν» αώνιο κρος τν . Κανόνων, θήνα 1972, σ. 62).

Κατόπιν τούτων πρέπει ν γνωρίζουν a priori ο κκλησιαστικο κα λλοι παράγοντες τι: μία τέτοια Σύνοδος, ποία δν θ πληρο τς νωτέρω προϋποθέσεις, θ χαρακτηρισθ ληστρική, πως συνέβη σ παρόμοιες περιπτώσεις κα στ παρελθν κα θ προκαλέση σχίσμα στν ρθόδοξο κκλησία.

Δν γνωρίζω ἐὰν εμαστε πραγματικ τοιμοι γι τν Σύνοδο, ποία προετοιμάζεται πυρετωδς. Οκουμενικς Πατριάρχης κα ο περ ατν φέρουν μεγίστη εθύνη ναντι το Θεο κα τν μελν τς κκλησίας, ἐὰν καταστ μία Οκουμενικ - κα χι Πανορθόδοξος  Σύνοδος ληστρικ κα προκαλέση σχίσμα στν ρθόδοξο κκλησία.

Παναγιώτατε κα λοιπο Πατριάρχες,
«στμεν καλς, στμεν μετ φόβου».

Αρχιμανδρίτης π. Κύριλλος Κωστόπουλος


Δεν υπάρχουν σχόλια: