08 Ιουνίου, 2015

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣΥΝΟΔΟΥ

 

κκλησία τς λλάδος πρέπει να παιτήσ τν πλήρη Ατοκεφαλία τς π τν Πανορθόδοξον Σύνοδον. Δεν εναι θεοπρεπς νά λειτουργ τ Πατριαρχεον Κωνσταντινουπόλεως ς Πολιτικς Μοχλς γεωπολιτικν νακατατάξεων ες βάρος τς λλάδος, ταν – μάλιστα – λλάδα ποτελε κα τν μοναδικ οκονομικ πηγ το Πατριαρχείου!

Πολλς φορς κα σ πάμπολλα δημοσιευμένα ρθρα χει γίνει ναφορ στο Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως για να κατηγορηθ ς κκοσμικευμένος κκλησιαστικς ργανισμός που προωθε τν Οκουμενισμ κα τν νωση τς ρθοδοξίας μέ τις αρέσεις, σχεδν πάντοτε, μως, γίνεται τούτη ναφορ χωρς να ναζητονται ο βαθύτεροι λόγοι ατς τς δραστηριότητός του, δίως κατ τ χρονικ διάστημα π τς Πατριαρχείας το θηναγόρου μέχρι σήμερα, που ρόλος τν Η.Π.Α. στην κλογ κα στην καθοδήγηση τν Πατριαρχν εναι πολύτως πόλυτος!

Ο Η.Π.Α., π τς Προεδρίας το Τρούμαν κα ντεθεν, χουν δώσει – δι τς διπλωματικς δο περεξουσίες στο Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως, χι, βεβαίως, γιά νά προαχθ τ ργο τς ρθοδοξίας – κάθε λλο – λλ για να λέγχ μέ να κα μοναδικ νθρωπο τν Οκουμενικ ρθοδοξία. Ατς εναι, λλωστε, κα λόγος πού δεν χει πιτραπε στήν ρχιεπισκοπ τς μερικς νά ποκτήσ ατοκεφαλία.

Κρύπτεται μερικανικ πολιτικ πίσω π τν Τουρκία κα σκε τίς πιέσεις της σ λοκλήρη τν ρθοδοξία δι το Πατριάρχου, μέσ τς Τουρκίας, χωρς να ποκαλύπτεται τ πρόσωπό της κα ο δόλιοι σκοπο της, παριστάνοντας ποκριτικ καί…τν διαμεσολαβητ (!), ποος, βεβαίως, δεν προσφέρει πολύτως τίποτα γιά τν πικράτηση «το Λόγου τς ληθείας».

Μιά ποκρισία, δηλαδή, πο θ πεκαλύπτετο, ν ρχιεπισκοπ μερικς εχε πραγματικ κα νεπηρέαστη ξουσία. Για τος λόγους ατος τακτικ το Πατριαρχείου δέν ντέχει σ Θεολογικ κριτική, μλλον δ κα ντιμετωπίζεται π τος Πατριαρχικούς μέ σαρκασμ κα ερωνία μιά τέτοιου εδους κριτική, φο μέ ατ μας τν ντιμετώπιση τος δίδουμε τν ντύπωση τι εμαστε φελες κα δέν καταλαβαίνουμε τί εναι ατό πού πιδιώκεται κα ξυφαίνεται ‘’πίσω π τν πλάτη μας’’.

Ποία θεολογικ
κριτικ να σκηθ, λλωστε, σ πισκόπους, ο ποοι, πειλούμενοι π τ Πατριαρχεο π ποιν κπτώσεως π το Θρόνου τους , παγορεύουν τν προσέλευση στην ρθοδοξία σ τεροδόξους, λέγοντάς τους τι ο αρέσεις κα ρθοδοξία εναι τ διο κα γι’ ατ δέν χρειάζεται νά βαπτισθον ρθόδοξοι; Σ ποιούς λλους, ραγε, θ ταίριαζε περισσότερο χαρακτηρισμς τς γίας Γραφς «λύκοι βαρες, μ φειδόμενοι το ποιμνίου», ν χι σ πισκόπους μέ ατν τν ‘’ποιμαντική; Ποία θεολογικ κριτικ να σκηθ σ πισκόπους που νατρέπουν μόνο μ ατν τους τν τακτικ – «λον τν θεσμν τς κκλησίας» κα παρουσιάζουν ς κκλησία τν «πυθμένα το δου. 

λα ατ τ προτάξαμε μέ βαθ προβληματισμό, πευθυνόμενοι μέ βαθύτατον σεβασμν πρς τν εραρχία μας τς κκλησία τς λλάδος , λλ κα πρς τ ποίμνιο πού μς ναλογε, πιτελοντες τ χρέος μας ς σημος κα σχατος πρεσβύτερος, ποος, μως, χει τν ποχρέωση – χι π τν ξία του λλ π τ ξίωμά του – να διατυπώση τίς σκέψεις κα τος φόβους του ν ψει τς Πανορθοδόξου Συνόδου, ποία, ν δέν ντιμετωπισθ σωστά, θ πιφέρ μεγάλες πληγς στό πάντιμο Σμα τς κκλησίας μας κα π Πανορθόδοξος θ ποβ Πανώλεθρος!

Ταπειν μας γνώμη εναι τι πρωτεύει νά εδραιώσουμε τν ατοσυνειδησία μας ς Ατοκέφαλη κκλησία τς λλάδος, σότιμη, παιτοντες 78 ρχιερατικς ψήφους στήν σχεδιαζομένη Πανορθόδοξον Σύνοδον. Χωρς ατ τν ατοσυνειδησία, κτς τν κκλησιαστικν τραυματικν μπειριν που θ ποκτή-σουμε π ατν τν Σύνοδον, κινδυνεύουμε να πογρά-ψουμε μόνοι μας κα τν κατάτμηση τς Πατρίδος μας, πως πιδιώκουν ο Η.Π.Α. μέσ τς Τουρκίας κα τς Ερωπαϊκς νώσεως.

ξ λλου, συχν-πυκν κούγονται π τ Πατριαρχικ χείλη πειλές περ πανυπαγωγς στήν Κωνσταντινούπολη τν λεγομένων «Νέων Χωρν», τν περιοχν δηλαδ τς Βορείου λλάδος, Μακεδονίας κα Θρκης, ς προανάκρουσμα τν μελλοντικν γεωπολιτικν ξελίξεων, μν κοιμωμένων. Κα να σημειωθ τι λα ατ θ γίνουν ες βάρος τς λλάδος, ν λλάδα – κτς τν λλων – ποτελε τν μοναδικ οκονομικ πηγ το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως!

Σ’ ατν μας τν ατοσυνειδησία θ βοηθηθομε π τν μελέτη τν πραγματικν στορικν δεδομένων, τ ποα σκόπιμα μς τ ποκρύπτουν. Ατ θ πιχειρήσουμε μέ τν σο τ δυνατν μεγαλύτερη συντομία:
 
Ο Μητροπόλεις τς λλάδος σαν νέκαθεν Ατοκέφαλες: ραγε «μαρτάνομεν ν ζητήσωμεν ταπεινς(παρ τς Κωνσταντινουπόλεως) τος τίτλους, καθ’ ος κέκτηται κανονικς γία το Χριστο Μεγάλη κκλησία τ δικαίωμα το πρυτανεύειν νθα, κα τε, κα κατ δε; …», ρωτ π τ 1852 ρχιμ. Θεόκλητος Φαρμακίδης χωρς ν χη λάβει κόμη πάντηση, πειδ χει τ στορικ στίγμα τι ατς πηρετοσε τ συμφέροντα τς τότε Πολιτείας κα χι τς κκλησίας.

μως, στορία δν εναι μόνο σπρο-μαρο. χει κα ποχρώσεις το γκρ, κα ποιος μελετάει προσεκτικ κα προκατάληπτα, βρίσκει λήθειες κα στν μεγαλύτερο “ψεύτη”. Τ ρώτημα, συνεπς, χει μείνει ναπάντητο σχετικ μ τ πς Κωνσταντινούπολη θεωρε ξαρτώμενη π κείνην τν λλαδικ  κκλησία, ν ποτ ο πόλεις τς λλάδος δν εχαν ξάρτηση π τ Οκουμενικ Πατριαρχεο, μ τν σημεριν ννοια κα πρακτικ τς ξαρτήσεως, λλ μόνο πνευματικ σχέση κα σύνδεσμο;

Φαρμακίδης μ βαθ σεβασμ πρς τος ερος Κανόνες παραπέμπει τος Πατριαρχικος ν τος διαβάσουν: «ς ναγνωσθσιν (ο . Κανόνες) ρθότερον – ν ποτε νέγνωσαν – ο τν γίαν κα μεγάλην σύνοδον συγκροτήσαντες, τν κη΄ Κανόνα τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου, τν β΄ τς Β΄ κα τν η΄ τς Γ΄», διότι «μες διϊσχυριζόμεθα, τι α παρτίζουσαι, τ γε νν χον, τ Βασίλειον τς λλάδος Κράτος, μητροπόλεις, ρχιεπισκοπα κα πισκοπα ΟΥΔΕΠΟΤΕ ξήρτηντο κανονικς το γιωτάτου Οκουμενικο Θρόνου τς Κων/πόλεως, κα κανονικς πραξαν αται, πολυθεσαι ξ αυτν τς ξ ατο ξαρτήσεως».

Ατ πο σχυρίζεται Φαρμακίδης τ πιβεβαιώνει κα κκλησιαστικ στορία τς λλάδος, ποία μς πληροφορε τι χι μόνο κκλησία τς λλάδος ταν νέκαθεν ατοκέφαλη λλ κα κάθε, σχεδόν, πόλη το λλαδικο χώρου!

κκλησιαστικ στορία, μάλιστα, γράφει τι χι μόνον σαν ατοκέφαλες ως πρ τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως ο σημερινς λληνικς πόλεις – Μητροπόλεις, λλ τι ταν λληνικ κα Ατοκέφαλη κα ρχιεπισκοπ χριδν, στν ποία π τς ρχς το ια΄ αἰῶνος(!) «πήχθησαν α πισκοπα Χιμάρας ( Χιμάρα κα τ Βουθρωτ νήκουν σήμερα στν κκλησία τς λβανίας), δριανουπόλεως ( Δρυϊνουπόλεως) Βουθρωτο κα ωαννίνων, σως δ κα Φωτικς, ν μεταγενεστέρως π το ατο Βασιλείου Βουλγαροκτόνου, πήχθησαν α πισκοπα Βερροίας κα Σταγν»!(Γ. Κονιδάρη, κκλησιαστικ στορία τς λλάδος, Τόμος Β΄, θναι 1970). 

Παραθέτουμε νδεικτικά, ς νίσχυση τν θέσεών μας, να πιλεγμένο π μς στορικ μνημόνιο π τ μνημονευθν βιβλίο το ειμνήστου καθηγητο Γερ. Κονιδάρη:

«ν ρχ το Ι΄ αἰῶνος πρχον ν λλάδι πίσης α ατοκέφαλοι ρχιεπισκοπα Αγίνης κα Θηβν, ς κα Σερρν, Λήμνου, Λευκάδος, Κερκύρας»… Θηβν πρ τν μέσων το ιβ΄ αἰῶνος εχε π Μανουλ το Κομνηνο τς πισκοπς Κανάλων, Ζαρατόβων, Καϊστορίου, Τριχίων κα Πλατάνων.» (.ν., σελ. 38).

ναφέρει στ συνέχεια κα πολλς λλες ατοκέφαλες λλαδικς Μητροπόλεις κα καταλήγει:«Περ το κριβος ριθμο τν ατοκεφάλων ρχιεπισκοπν τς λλάδος δν χομεν κριβες εδήσεις.» (.ν., σελ. 177). 

Περιγράφοντας, πίσης, τν ργάνωση τς λλαδικς κκλησίας κατ τς παραμονς τς λώσεως τς Κωνσταντινουπόλεως, είμνηστος ρευνητς-καθηγητής, μολογε τν νεπάρκεια στορικν στοιχείων λόγ τν πολλν γεγονότων κα νακατατάξεων κα παραδέχεται τι « λεπτομερς τς πραγματικότητος κθεσις εναι δυσχερς διότι χώρα το διηρημένη ες κρατίδια νήκοντα ετε ες τος Βυζαντινος ετε ες τος ξένους.» (.ν., σελ. 154).

Ελογα, λοιπόν, γεννται τ ρώτημα; Πο, ραγε, βρκε τ Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως τς στορικς πληροφορίες περ τν δικαίων του, φο ατς ο πληροφορίες δν εναι δυνατν ν ντοπισθον π τν στορικ ρευνα;

πάντηση εναι πολ πλ. Τς βρκε σ σχέτους . Κανόνες τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου, παρακάμπτοντας κα διαφορντας γι τς στορικς ξελίξεις, γι τς δαφικς νακατατάξεις, γι τς νατροπς καθεστώτων κα τς λλαγς τν σορροπιν τς οκουμένης γς, λλ κα χωρς ν λαμβάνη π’ ψη του τς θέσεις  δόγματα ληθείας γιωτάτων Πατριαρχν, πως το γίου κα Μεγάλου Φωτίου, ποος πενθύμισε στν πάπα Νικόλαο, πο εχε κα ατς ρομαντικς διεκδικήσεις, τι εναι πι συνήθεια στν κκλησία (δη π τόν θ΄ αἰῶνα!) νά συμμεταβάλλονται τ κκλησιαστικ πράγματα μ τς πολιτειακς ξελίξεις!

κολουθον τ χρόνια μετ τν λωση τς Πόλης, ταν κατακτητς εχε νεκρώσει κάθε ατοκέφαλη κκλησιαστικ λειτουργία στν λλαδικ χρο δίνοντας λα τ προνόμια στν Πατριάρχη. ταν τυχαο ατό; Πιστεύουμε πς χι κα στορία συνηγορε σ’ ατό. Σουλτνος ξερε καλ πς δν μπορε ν ποτάξη πολλ ρχιερατικ κεφάλια κα προέκρινε ν λέγχη να. Γι’ ατ δωσε στν Πατριάρχη λα τ προνόμια. Γι ν τν προσεταιρισθ, ν τν λέγχη κα ν τν χρησιμοποι γι ν νορχηστρώνη τος πολοίπους.

Ατό κράτησε λα τ χρόνια τς Τουρκοκρατίας. Κα σως βοήθησε κάποιες φορές, ν κα πολλο γιοι ταλαιπωρήθηκαν π τς Φαναριώτικες γκυλώσεις, μεταξ τν ποίων κα γιος Νικόδημος γιορείτης μ τς κδόσεις τν βιβλίων του. καθηγητς Κονιδάρης, ρευνντας τν περίοδο τς Τουρκοκρατίας κφράζει κάποιον γνωστικισμό, καθ’ τι περίοδος ατ «συμπίπτει πρς τος λεγομένους σκοτεινος αἰῶνας τς στορίας τς λληνικς ατοκρατορίας το Βυζαντίου, περ τν ποίων στερούμεθα πολλάκις κριβν εδήσεων.» (.ν., σελ. 31).

Δν πρέπει, λοιπόν, τς μεταβολς τς παρακμς ν τς θεωρομε «αωνόβιες κκλησιαστικς παραδόσεις» κα στορικ ντοκουμέντα, πο πρέπει ν καθορίζουν τ ζω τς κκλησίας, διαφορντας γι τ πραγματικ συμφέρον τν πιστν κα ψηφντας τος κινδύνους πο ατς συνεπάγονται. Εναι ξιομνημόνευτη Συνοδικ πιστολ το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως πρς τν Πάπα Λέοντα τν ΙΓ΄, μ τν ποία διατρανώνεται διαχρονικ νεξαρτησία κα τ ατοδιοίκητο τν ατοκεφάλων κκλησιν τς Οκουμένης:

«κάστη κατ μέρος Ατοκέφαλος κκλησία ν τε τ νατολ κα τ Δύσει ν λως νεξάρτητος κα ατοδιοίκητος κατ τος χρόνους τν πτ Οκουμενικν Συνόδων· πως δ ο πίσκοποι τν Ατοκεφάλων κκλησιν τς νατολς, οτω κα ο τς φρικς, τς σπανίας, τν Γαλλιν, τς Γερμανίας κα τς Βρεττανίας κυβέρνων τ τν κκλησιν ατν καστος δι τν δίων Τοπικν Συνόδων, οδν ναμείξεως δικαίωμα χοντος το πισκόπου Ρώμης, στις κα ατς πίσης πήγετο κα πεκεν ες τς συνοδικς ποφάσεις. ν σπουδαίοις δ ζητήμασι δεομένοις το κύρους τς καθόλου κκλησίας γίνετο κκλησις ες Οκουμενικν Σύνοδον, τις μόνη ν κα στι τ νώτατον ν τ καθόλου κκλησία κριτήριον».

στορικ ατ πιστολ το Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως μπορε ν ποτελέση κα τν δοδείκτη γι τν πίλυση τς διενέξεως τν δύο ατοκεφάλων κκλησιν (Κωνσταντινουπόλεως κα λλάδος) καθ’ σον κφράζει τ ρθόδοξο φρόνημα τι «νώτατον ν τ καθόλου κκλησία κριτήριον» εναι Οκουμενικ Σύνοδος κα χι τ Πατριαρχεο Κωνσταντινουπόλεως.

Παρά τατα, κόμη κα ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ το 1850 χρηστεύει τν ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗ ΠΡΑΞΗ το 1928:Ο συζητητα το θέματος τν σχέσεων κκλησίας τς λλάδος κα Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως παρασύρονται ς π τ πλεστον σ μι μονοδιάστατη ξιολόγηση τς κανθώδους γι τς σχέσεις τν δύο κκλησιν Πατριαρχικς Πράξεως το 1928. Βεβαίως κα μ τ μονοδιάστατη ξιολόγηση τς περ ο λόγος Πράξεως χουν διατυπωθε πολλ κα ξιόλογα πιχειρήματα, τ ποα ποδυναμώνουν τς ξιώσεις το Πατριαρχείου.

μως, νας συσχετισμς τς Πράξεως ατς μ ατν καθ’ αυτν τν Συνοδικ Τόμο το 1850, ποος προηγήθηκε κα ποος κφράζει μ κάθε λεπτομέρεια τς διαθέσεις κα τ φρόνημα τς Κωνσταντινουπόλεως, κυριολεκτικ χρηστεύει τν Πατριαρχικ Πράξη το 1928 κα ποδεικνύει περίτρανα τι ατ Πράξη δν θ εχε ποτ κδοθε ν πρυτάνευε λογικ κα θεολογικ ξυδέρκεια στος τότε κκλησιαστικς πευθύνους. ρκε παράθεση μις κα μόνης παραγράφου το Συνοδικο Τόμου γι ν καταπέση σχς τς Πατριαρχικς Πράξεως.

Τν ντιγράφουμε:«…ρίσαμεν τ δυνάμει το Παναγίου κα Τελεταρχικο Πνεύματος δι το παρόντος Συνοδικο Τόμου, να ν τ Βασιλεί τς λλάδος ρθόδοξος κκλησία ρχηγν χουσα κα κεφαλήν, ς κα πσα Καθολικ κα ρθόδοξος κκλησία, τν Κύριον κα Θεν κα Σωτρα μν ησον Χριστόν, πάρχη το λοιπο κανονικς ατοκέφαλος…πιγινώσκομεν ατν κα νακηρύσσομεν πνευματικν μν δελφν…κα ς τοιαύτην το λοιπο ναγνωρίζεσθαι κα μνημονεύεσθαι τ νόματι «ερ Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος» δαψιλεύομεν δ ατ κα πάσας τς προνομίας κα πάντα τ κυριαρχικ δικαιώματα, τ τ νωτάτ κκλησιαστικ ρχ παρομαρτοντα…»!

Ποιός, ραγε, μετ τν παράγραφο ατή, κα διαιτέρως μετ τς τελευταες φράσεις της, «δαψιλεύομεν δ ατ κα πάσας τς προνομίας κα πάντα τ κυριαρχικ δικαιώματα, τ τ νωτάτ κκλησιαστικ ρχ παρομαρτοντα», μπορε ν στηρίξη κυριαρχικ δικαιώματα τς Κωνσταντινουπόλεως π τν μητροπόλεων τς κκλησίας τς λλάδος, στω κα ν ο λεγόμενες «Νέες Χρες», ο μητροπόλεις τς πείρου, τς Θράκης κλπ., δόθηκαν πολιτειακ κ τν στέρων στ «Βασίλειον τς λλάδος»;

Γι ν μν πάρξη μφισβήτηση ς πρς ατ πο ννοε Πατριαρχικς Τόμος γι τ δαψιλευθέντα κυριαρχικ δικαιώματα πρς τν κκλησία τς λλάδος, φρόντισε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως νθιμος ( Πατριάρχης το Συνοδικο Τόμου) ν διευκρινήση σ συνοδευτικ το Τόμου Συνοδικ πιστολή, τι «το λοιπο τν κατ τν μέτερον Συνοδικν Τόμον καθεστηκυαν ερν Σύνοδον τς κκλησίας τς λλάδος παξάπαντες ναγνωρίσητε νωτάτην κκλησιαστικν ρχήν, περιβεβλημένην παντα τ δικαιώματα π τν ν λλάδι κκλησιν, σα περ κέκτητο πρότερον καθ’ μς ποστολικς Πατριαρχικς Οκουμενικς Θρόνος».

Τ «κυριαρχικ δικαιώματα» τς Κωνσταντινουπόλεως δόθηκαν, λοιπόν, στν «κκλησία τς λλάδος» καί χι μόνο σ συγκεκριμένες Μητροπόλεις. Κα π’ ,τι γνωρίζουμε, κανες μέχρι σήμερα, οτε λληνας λλ’ οτε Κωνσταντινουπολίτης εράρχης δν χει ρνηθε τι κα ο «Νέες Χρες» νήκουν στν κκλησία τς λλάδος.
 
Ατ ποδεικνύεται στν Πράξη, δεδομένου τι ο «Νεοχωρτες» Μητροπολτες μετέχουν στν εραρχία τς κκλησίας τς λλάδος, πργμα τ ποο δν εναι φικτ στος λληνες Μητροπολτες, πο πάγονται π’ εθείας στ Πατριαρχεο, δηλαδ ο εράρχες τς Κρήτης κα τς Δωδεκανήσου.

Τ ατονόητο συμπέρασμα, τι μ τ Συνοδικ Τόμο παρέχεται παξ δι παντς τ κυριαρχικ δικαίωμα στν κκλησία τς λλάδος ν ντάσση στν εραρχία της σες Μητροπόλεις προσαρτνται κατ καιρος στν λληνικ πικράτεια, εχε ξάγει κα Θεόκλητος Φαρμακίδης, πολέμιος μν το Συνοδικο Τόμου λλ κα πλέον λεπτολόγος ρμηνευτής του. Γράφει: «Μένουσι δ τι π τν κκλησιαστικν κυριαρχίαν το ρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως κ τν ποτελουσν λλοτε τν παρχίαν τς νατολικς λλυρίας παρχιν Θεσσαλία, Μακεδονία, α δύο πειροι κλπ. διότι μένουσιν τι π τν δεσποτείαν τν λλοφύλων.

ν αριον πελευθερωθσιν ξ ατς κα ατο ο τόποι, πελευθερονται εθς κα α κκλησίαι ατν ξ κείνης, στιν πολαμβάνουσι πάλιν, στερήθησαν κα κατ τοτο δίκαια. Διότι οτε νόμος, οτε κανών, οτε θιμον ρχαον, οτε χρόνος μποδίζουσιν ατς π το ν πολαύσωσι τ οκεα δίκαια». Ατ τ γράφει Φαρμακίδης τ 1852 κα βεβαίως δν διανοεται, πως κα κάθε λογικς νθρωπος, τι μποροσε ν πάρξη κ τν στέρων τραγελαφικ κα ντικανονικ Πράξη το 1928.

Δυστυχς πινοητής της, ρχιεπίσκοπος θηνν Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, στν προσπάθειά του ν νταποκριθ στν τεχνητ κρίση, πο παρουσιάσθηκε π τν μερν τς ποιμαντορίας του, θεώρησε πς ατ Πράξη θ ταν συμβιβαστικ λύση (παρ’ τι κα διος τν θεώρησε «παρ τος ερος Κανόνας» κα ς λύση “οκονομίας”), καμε τ εκολα, δύσκολα, δν ξιοποίησε τ «κυριαρχικ δικαιώματα» πο το παρέχει Συνοδικς Τόμος κα νέπλεξε τν κκλησία τς λλάδος σ δειν περιπέτεια.

Τν περιπέτεια ατ ναβιώνουμε σήμερα μ τν νταση στς σχέσεις μας μ τν κκλησία τς Κωνσταντινουπόλεως κα διαπιστώνουμε γι λλη μι φορ τι Πανεπιστημιακς Καθηγητς ρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Παπαδόπουλος μπορε μν ν ταν ξιόλογος συγγραφεύς λλά, μ τος στοχους χειρισμούς του, “χρέωσε” στν κκλησία μας, κα τ Παλαιοημερολογητικ Σχσμα κα τν Κρίση μ τν Κωνσταντινούπολη!

Ο ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ καί το ΣΥΝΤΑΓΜΑ τς λλάδος: Μερικο προσπάθησαν ν χρησιμοποιήσουν ς πιχείρημα πρ το Πατριαρχείου τ γεγονς τι Συνοδικς Τόμος κα Πατριαρχικ Πράξη το 1928 κατοχυρώνονται στ σχον Σύνταγμα τς λλάδος. Δν καμαν, μως, τν κόπο ν σκεφθον λίγο περισσότερο πάνω στ πιχείρημα ατ κα γι’ ατ λησμόνησαν τ σπουδαιότερο. Λησμόνησαν πς Συνοδικς Τόμος ρητς ρίζει τι ρθόδοξος κκλησία τς λλάδος χι μόνο ναγνωρίζεται ατοκέφαλος λλ κα διοικε «τ τς κκλησίας κατ τος Θείους κα ερος Κανόνας λευθέρως κα κωλύτως π πάσης κοσμικς πεμβάσεως»!

Ατ σημαίνει πολ πλ τι, φ’ νς μν Πολιτεία δν χει κανένα πολύτως δικαίωμα ν λέγξη τν κκλησία, γι τ ἐὰν κα κατ πόσον τηρε τν Πατριαρχικ Τόμο κα τν Πατριαρχικ Πράξη (φ’ σον ατ τ παγορεύει προστατευόμενος π τ Σύνταγμα Συνοδικς Τόμος), φ’ τέρου δ τι κκλησία δι τς Συνταγματικς κατοχυρώσεως τν νωτέρω χει τ δυνατότητα ν ποχρεώνη τν Πολιτεία ν πικυρώνη τς κκλησιαστικς ποφάσεις της στε ν χουν ατς κα νομικ σχύ.

Ατ τ χει ξεκαθαρίσει πολιτειοκράτης λλ κα πίστευτα λογικς νθρωπος, Θεόκλητος Φαρμακίδης. Γράφοντας τότεν Συνοδικς Τόμος γεν δεκτός, κα κατασταθ νόμος τς πικρατείας, τίνος λλου καταστατικο νόμου πάρχει χρεία; ρχ ατοσύστατος, αθύπαρκτος, αθυπόστατος, λως νεξάρτητος π τς πολιτείας. λλο Κράτος ν Κράτει, λευθέρως κα κωλύτως π πάσης Κοσμικς πεμβάσεως διοικοσα τ τς κκλησίας καθόλου…

Πς λοιπν λλος νόμος εναι χι μόνον περιττός, λλ κα γελοος!»Πρέπει ν καταλάβουν ο πολέμιοι το λλαδικο  ατοκεφάλου τι τ Σύνταγμα τς λλάδος κατοχυρώνει Πολιτειακ μόνο τνκκλησία τς λλάδος κα μόνον ατήν. Τν προστατεύει, φερ’ επεν, π ληστρικς πεμβάσεις τς Πολιτείας, πως κατ τ παρελθν νόμος Τρίτση πεσε στ κεν γιατ προσέκρουσε στ «κωλύτως π πάσης κοσμικς πεμβάσεως».

ξ λλου, τ Σύνταγμα τς λλάδος, πως κα κάθε Σύνταγμα, ψηφίζεται γι ν κατοχυρώνη τ δικαιώματα τν πολιτν τς χώρας κα χι τ συμφέροντα τν λλοδαπν. Πόσο μλλον ταν ο λλότριες διεκδικήσεις διασπον τν ρμονία τν λληνικν πόλεων κα ταράσσουν τν ερήνη τν λλήνων πολιτν. Τ θέμα, λοιπόν, δν θ τό λύση Πολιτεία.

Δν χει κανένα δικαίωμα ναμίξεως, παρ’ κτς το ν πενθυμίση στ Φανάρι τι τ Σύνταγμα τς χώρας ποσκοπε στ ν διατηρ τν δαφικ κεραιότητα τς χώρας κα ν προστατεύη τ νομικ συμφέροντα κα δικαιώματα τν πολιτν κα πηκόων της.  

Τ θέμα πρέπει να τ λύσ ριστικ κα μετάκλητα μέλλουσα Πανορθόδοξος Σύνοδος. Στό θέμα ατ θ φανον ο πραγματικο σκοπο κάθε εράρχου καί, τότε, ν ποδειχθ τι μέ τ γραφόμενά μου δίκησα κάποιον καποίους, τότε θ ζητήσω δημοσίως συγγνώμη!

π.Βασίλειος Ε. Βολουδάκης



Δεν υπάρχουν σχόλια: