05 Απριλίου, 2015

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ

 

Από την Τιβεριάδα, που φέρει το όνομα του Αυτοκράτορα Τιβερίου, το οποίο της έδωσε προς τιμήν του ο ιδρυτής της Ηρώδης Αντίπας, κατευθυνόμαστε στο χωριό Κανά, όπου ο Χριστός έκανε το γνωστό θαύμα κατά τη διάρκεια του γάμου, στον οποίο είχε μεταβεί μαζί με την Παναγία και τους μαθητές του.

Το θαύμα αυτό, που ήταν και το πρώτο που έκανε, περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης:«Κάποια στιγμή που τέλειωσε το κρασί, η μητέρα του Ιησού του λέει: "Δεν έχουν κρασί". Της λέει ο Ιησούς: "Δικιά σου και δικιά μου έγνοια είναι αυτό; Δεν ήρθε ακόμα η ώρα μου". Τότε η μητέρα του λέει στους υπηρέτες: Ό,τι σας πει να το κάνετε". Εκεί βρίσκονταν έξι πέτρινες στάμνες, που χωρούσαν η καθεμία ογδόντα ως εκατόν είκοσι λίτρα. Χρειάζονταν για τον καθαρισμό, που απαιτούσε ο Ιουδαϊκός Νόμος.

Τότε ο Ιησούς λέει στους υπηρέτες: "Γεμίστε τις στάμνες με νερό". Και τις γέμισαν ώς απάνω. "Πάρτε τώρα, τους είπε, και φέρτε να δοκιμάσει ο υπεύθυνος για το τραπέζι". Κι αυτοί του έφεραν. Μόλις όμως ο υπεύθυνος για το τραπέζι γεύτηκε το νερό που είχε γίνει κρασί, μη ξέροντας την προέλευση του, γιατί μόνο οι υπηρέτες που είχαν βάλει το νερό ήξεραν, φωνάζει το γαμπρό και του λέει:

Όλος ο κόσμος προσφέρει πρώτα το καλό κρασί, κι όταν μεθύσουν, τότε φέρνει το πιο δεύτερο, εσύ όμως φύλαξες το καλό κρασί ώς αυτή την ώρα". Αυτό ήταν η αρχή των σημείων του Ιησού στην Κανά της Γαλιλαίας. Έτσι φανέρωσε τη δόξα του και οι μαθητές του πίστεψαν σ' αυτόν. Ύστερα κατέβηκε στην Καπερναούμ αυτός και η μητέρα του, τ αδέρφια του και οι μαθητές του κι έμειναν εκεί λίγες μέρες» (Η Καινή Διαθήκη, οπ. παρ., Κατά Ιωάννην, 2, 3-12).

Δύο από τις πέτρινες στάμνες σώζονται ώς σήμερα. Στα γειτονικά καταστήματα πουλάνε μπουκάλια με «κρασί της Κανά», που παράγεται από τους Τραπίστες Ρωμαιοκαθολικούς μοναχούς στην όαση Λατρούν.

Ναζαρέτ - Θαβώριο όρος:Τριαντατρία χιλιόμετρα από τη λίμνη και 140 από τα Ιεροσόλυμα απέχει η πόλη Ναζαρέτ με πολλούς Αραβορθόδοξους κατοίκους. Στο ταπεινό τότε μέρος έγινε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ. Σ' αυτό έζησε ώσπου έγινε 30 ετών ο Ιησούς, που λεγόταν γι' αυτό Ναζωραίος. Η Ναζαρέτ είναι έδρα Μητροπόλεως του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Ο Μητροπολιτικός Ναός που είναι αφιερωμένος στον Αρχάγγελο Γαβριήλ, περιλαμβάνει παρεκκλήσιο, το οποίο στεγάζει την πηγή, όπου έφερε το χαρμόσυνο άγγελμα για τη γέννηση του Χριστού (Μεσσία) στην Παναγία, λέγοντας της: «Χαίρε κεχαριτωμένη. Ο Κύριος μετά σου ευλογημένη συ εν γυναιξί» (Λουκ. 1, 28). 

Η Παναγία ήταν αρραβωνιασμένη με τον Ιωσήφ, το εργαστήριο του οποίου κατά τους Ρωμαιοκαθολικούς βρισκόταν στο σημείο όπου έχει ανεγερθεί ο ναός του μοναστηριού τους. Επτά χιλιόμετρα από τη Ναζαρέτ υψώνεται το όρος Θαβώρ, που βρίσκεται 560 μέτρα πάνω από τη θάλασσα. 

  

ΚΑΝΑ ΤΗΣ ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ ΝΑΖΑΡΕΤ - ΘΑΒΩΡ   

Πάνω στο βουνό αυτό έγινε η μεταμόρφωση του Χριστού ενώπιον των μαθητών του Πέτρου, Ιακώβου και Ιωάννη, οι οποίοι τον είδαν να συνομιλεί με τους προφήτες Ηλία και Μωυσή. «Και μετεμορφώθη έμπροσθεν αυτών, λέγει το Ευαγγέλιο του Ματθαίου (17, 2, 5-6), και έλαμψε το πρόσωπο αυτού ως ήλιος, τα ιμάτια του εγένετο λευκά ώς το φως...νεφέλη φωτεινή επεσκίασεν αυτούς, και ιδού φωνή εκ νεφέλης λέγουσα - ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός εν ω ευδόκησα· αυτού ακούετε. 

Και ακούσαντες οι μαθηταί έπεσον επί πρόσωπον αυτών και εφοβήθησαν σφόδρα». Τότε ο Ιησούς Χριστός τους πλησίασε, τους άγγιξε και τους είπε να σηκωθούν και να μη φοβούνται, αυτοί άνοιξαν τα μάτια τους και είδαν μόνο τον Χριστό. Στη θέση του αρχαίου Ναού, που είχε κτίσει η Αγία Ελένη, υπάρχει ελληνορθόδοξο μοναστήρι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση. Ο ναός ανεγέρθηκε το 1862. Στο Θαβώρ υπάρχει το σπήλαιο του Μελχισεδέκ, που αποτελεί προτύπωση του Χριστού. Υφίσταται και ρωμαιοκαθολικό μοναστήρι. Το Θαβώρειο φως της Μεταμορφώσεως αποτελεί για κάθε Χριστιανό την προσδοκία της Ανάστασης.

Όταν το βλέπουν οι ησυχαστές, αξιώνονται την άκτιστη θεία δόξα, αυτό που οι Πατέρες αποκαλούν «μικρή ανάσταση». Από το όρος Θαβώρ, η θέα στη γύρω περιοχή είναι καταπληκτική, ενώ το φως που καταυγάζει τη φύση, τα δέντρα, τα μνημεία είναι εκτυφλωτικό όλες τις εποχές του χρόνου. 

Στη βυζαντινή υμνογραφία το Θαβώριο όρος της Μεταμορφώσεως, όπως άλλωστε και στην ορ8όδοξη θεολογία, ιδίως τη νηπτική φιλολογία, έχει προσλάβει συμβολικό χαρακτήρα. Το άκτιστο φως προσδοκά ο ασκητής που καλλιεργεί τα πνευματικά του χαρίσματα, έχοντας ως ανώτατο στόχο του την κατά χάριν θέωση.

Λύδδα - Γιάφφα - Χάιφα: Στο 33ο χιλιόμετρο στον δρόμο που οδηγεί από το Τελ-Αβίβ στην Ιερουσαλήμ (που βρίσκεται στο 61ο), απλώνεται η πόλη Λύδδα, όπου γεννήθηκε ο Μεγαλομάρτυρας Αγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος. Εδώ είναι και ο τάφος του, στον οποίο κατεβαίνει κανείς από κλίμακα με 20 σκαλοπάτια. Ήδη επί Μ. Κωνσταντίνου ανεγέρθηκε ναός προς τιμήν του Αγίου και κτίσθηκε ελληνορ8όδοξο μοναστήρι. Προσκύνημα τόσο για τους Ορθόδοξους όσο και για τους Μουσουλμάνους. 

Κοντά είναι η Αριμαθαία (Ράμλα), από την οποία καταγόταν ο ευσχήμων Ιωσήφ, πλούσιος μαθητής του Χριστού, που τύλιξε το σώμα του σε καθαρό σεντόνι και το τοποθέτησε σε δικό του τάφο λαξευμένο στον βράχο (Ματ8., 27, 59-60). Κλείνοντας την περιήγηση μας στους Αγίους Τόπους, θα ταξιδέψουμε στο λιμάνι της Γιάφφας (αρχαία Ιόππη), κοντά στο Τελ-Αβίβ, την πρωτεύουσα του σύγχρονου κράτους του Ισραήλ, όπου βρίσκεται το διεθνές αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν, οι ξένες πρεσβείες και η ελληνική.

Στην αποβάθρα του λιμανιού της Γιάφφας υπάρχει ελληνορ8όδοξη μονή. Εδώ έδρασαν ο Απόστολος Πέτρος και η Ταβιθά, την οποία ανέστησε και ο τάφος της βρίσκεται στο ρωσικό μοναστήρι. Ένα ακόμα ελληνορ8όδοξο μοναστήρι αφιερωμένο στον Προφήτη Ηλία βρίσκεται στο λιμάνι της Χάιφας, σε απόσταση 93 χιλιομέτρων από εκείνο της Γιάφφας.

Μεταξύ Χάιφας και Ιερουσαλήμ, πάνω στη Μεσόγειο, είναι χτισμένη η πόλη της Καισαρείας, όπου ο Απόστολος Παύλος έμεινε στη φυλακή επί δύο ολόκληρα χρόνια. Περίφημος υπήρξε ο Επίσκοπος Καισαρείας Ευσέβιος (4ος.αι.), σπουδαίος εκκλησιαστικός ιστορικός συγγραφέας. Σώζονται ερείπια από τους χριστιανικούς ναούς. 

Νέα ευρήματα:Η αρχαιολογική σκαπάνη σε ολόκληρη την Παλαιστίνη εντοπίζει μνημεία, αρχιτεκτονικά μέλη, κίονες, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες, κατακόμβες, τάφους κ.ά. αντικείμενα από την καθημερινή ζωή και την τέχνη τόσο της προχριστιανικής όσο και της χριστιανικής και μεταχριστιανικής περιόδου, που μαρτυρούν ότι οι τόποι αυτοί είναι Άγιοι.

Στο διάβα των αιώνων έζησαν στα χώματα τους μορφές ιερατικές, οσιακές, ασκητές που βίασαν το σώμα και πορεύθηκαν με νηστεία και προσευχή, σεβάσμιοι Πατριάρχες του εβραϊκού λαού, μάρτυρες της χριστιανικής πίστης, Απόστολοι, άνθρωποι θεοφοβούμενοι, δραστήριοι κληρικοί, Αγιοταφίτες που άφησαν σπουδαία έργα. Δημιουργήθηκε δηλαδή ένας πολιτισμός με κύριο χαρακτηριστικό το θρησκευτικό.

Σε όλο αυτό το πολύχρωμο μωσαϊκό, προβάλλει Εκείνος, που από φιλανθρωπία κι αγάπη για το πλάσμα του, κατέβηκε από τον ουρανό κι έγινε άνθρωπος, ο Ιησούς Χριστός, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, που περπάτησε σε όλους αυτούς τους χώρους και άφησε τα χνάρια της αγάπης του διδάσκοντας την πραγματική ζωή, ευλογώντας, θεραπεύοντας, σκορπώντας απλόχερα τα αγαθά που έφεραν στον κόσμο την ειρήνη, την αγάπη τη δικαιοσύνη, την ισότητα, την ελευθερία. 

Ο Χριστός, που υπέστη φοβερούς εξευτελισμούς και ατιμωτικό και μαρτυρικό θάνατο.Προφητικά ο Ησαΐας (60, 14-16) μίλησε για τις χιλιάδες των προσκυνητών των Αγίων Τόπων, δύο χιλιάδες χρόνια τώρα, για να ψαύσουν με τα μάτια της ψυχής και με όλες τις αισθήσεις να γνωρίσουν την ευλογία που έφερε με την ενανθρώπισή του ο Χριστός στη γη:

«Και πορεύσονται προς σε δεδοικότες οι υιοί ταπεινωσάντων σε και παροξυσάντων σε προσκυνήσουσιν επί τα ίχνη των ποδών σου πάντες οι παροξύσαντες σε και κληθήση Πόλις Κυρίου Σιών του Αγίου Ισραήλ». Ποια χείλη δεν θα αναφωνήσουν βλέποντας την αγία πόλη Ιερουσαλήμ: «Χαίρε Σιών Αγία, Μήτηρ των Εκκλησιών, Θεού κατοικητήριον. Συ γαρ εδέξω πρώτη άφεσιν αμαρτιών δια της Αναστάσεως».  

Η συνέχεια αύριο.


 


Δεν υπάρχουν σχόλια: