11 Απριλίου, 2015

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

ΜΗΝΥΜΑ
ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 
 κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ

    
             Διαβάστε εδώ το Μήνυμα του Μακαριωτάτου 
 
+ Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕΩι ΘΕΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ
ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΠΑΝΤΙ ΤΩι ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ, ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ
ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

  
Αδελφοί συλλειτουργοί και τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, Χριστός Ανέστη!
Όλοι οι Ορθόδοξοι πιστοί εορτάζομεν και εφέτος χαρμοσύνως την Ανάστασιν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και ψάλλομεν: «Θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, Άδου την καθαίρεσιν, άλλης βιοτής της αιωνίου απαρχήν• και σκιρτώντες υμνούμεν τον Αίτιον» (τροπάριον του Κανόνος της Αναστάσεως). Καί ενώ ημείς χαρμοσύνως εορτάζομεν την Ανάστασιν του Κυρίου, ως πραγματικότητα ζωής και ελπίδος, πέριξ ημών, εν τω κόσμω, ακούομεν τας κραυγάς και τας απειλάς του θανάτου, τας οποίας εκτοξεύουν εκ πολλών σημείων της γης εκείνοι οι οποίοι πιστεύουν ότι δύνανται να λύσουν τας διαφοράς των ανθρώπων διά της θανατώσεως των αντιπάλων, γεγονός το οποίον και αποτελεί την μεγαλυτέραν απόδειξιν της αδυναμίας των. Διότι, διά της προκλήσεως του θανάτου του συνανθρώπου, διά της εκδικητικότητος κατά του ετέρου, του διαφορετικού, δεν βελτιώνεται ο κόσμος, ούτε επιλύονται τα προβλήματα των ανθρώπων. Είναι, άλλωστε, υπό πάντων παραδεκτόν και αναγνωριζόμενον, ιδιαιτέρως δε υπό των σκεπτομένων ανθρώπων πάσης εποχής, ότι το κακόν νικάται διά του αγαθού και ουδέποτε διά του κακού.Τα προβλήματα επιλύονται αληθώς διά της αναγνωρίσεως και της τιμής της αξίας του προσώπου και διά του σεβασμού των δικαιωμάτων του. Καί αντιστρόφως, τα παντός είδους προβλήματα δημιουργούνται και οξύνονται εκ της περιφρονήσεως του ανθρωπίνου προσώπου και της καταπατήσεως των δικαίων αυτού, ιδιαιτέρως του αδυνάτου, ο οποίος πρέπει να δύναται να αισθάνεται ασφαλής και ο ισχυρός να είναι δίκαιος διά να υπάρξη ειρήνη.Αλλά ο Χριστός ανέστη εκ των νεκρών και απέδειξε και με αυτόν τον τρόπον την αδυναμίαν του θανάτου να επικρατήση και να επιφέρη σταθεράν μεταβολήν εις τον κόσμον. Αι δημιουργούμεναι διά του θανάτου καταστάσεις είναι αναστρέψιμοι, διότι, παρά τα φαινόμενα, είναι προσωριναί, δεν έχουν ρίζαν και ικμάδα, ενώ αοράτως παρών είναι ο πάντοτε νικήσας τον θάνατον Χριστός.Ημείς, οι έχοντες την ελπίδα μας εις Αυτόν, πιστεύομεν ότι το δικαίωμα της ζωής ανήκει εις όλους τους ανθρώπους. Η Ζωή και η Ανάστασις προσφέρονται υπό του πατήσαντος τον θάνατον και την ισχύν αυτού επί των ανθρώπων, Ιησού Χριστού και εις Αυτόν μόνον και εις την διδασκαλίαν Του ο άνθρωπος πρέπει να ελπίζη. Η πίστις εις τον Χριστόν οδηγεί εις την Ανάστασιν, εις την Ανάστασιν πάντων ημών, η πίστις και η εφαρμογή της διδασκαλίας Του εις την ζωήν μας οδηγούν εις την σωτηρίαν πάντων ημών, αλλά και εις την αντιμετώπισιν των προβλημάτων μας εν τω κόσμω.

Αδελφοί και τέκνα,Το μήνυμα της Αναστάσεως, η υπέρβασις αύτη της ανθρωπίνης αδυναμίας, είναι το κήρυγμα της ζωής έναντι της φθοράς του κόσμου και της περιπετείας των ανθρωπίνων, και εις αυτό προσκαλούμεν από του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ημείς ο ελέω Θεού Προκαθήμενος της εν αληθεία Ορθοδόξου αγάπης, πάντα άνθρωπον εις γνώσιν και βίωσιν, φρονούντες ότι μόνον δι᾿ αυτού θα επανευρεθή η «κλαπείσα» υπό της ανθρωπίνης συγχύσεως «ελπίς ημών» και του κόσμου παντός.Είθε το φως της Αναστάσεως να φωτίζη τας καρδίας όλων διά να χαίρωνται ομού μετά των συνανθρώπων των εν αγάπη, ειρήνη και ομονοία εν τω Υιώ και Λόγω του Θεού, ο Οποίος είναι το Φως του κόσμου, η Αλήθεια και η Ζωή. Αυτώ μόνω, τω Αναστάντι εκ νεκρών Κυρίω της δόξης, τω «ζωής κυριεύοντι και θανάτου δεσπόζοντι», τω ζώντι εις τους αιώνας και τοις «εν τοις μνήμασι ζωήν χαριζομένω», η δόξα και η τιμή και η ευχαριστία. Αμήν.

Φανάριον, Άγιον Πάσχα ,βιε΄

† Ο Κωνσταντινουπόλεως
διάπυρος προς Χριστόν Αναστάντα
ευχέτης πάντων υμών

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Β'
ΕΛΕ
ΘΕΟΥ ΠΑΠΑΣ ΤΟΥ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ  ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ ΠΑΝΤΙ Τ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


«Συνίστησι τν αυτο γάπην ες μς Θεός, τι τι μαρτωλν ντων μν Χριστς πρ μν πέθανε» (Ρωμ. 5, 8).

Αγαπητοί μου αδελφοί, Ο Θεός επενέβη στην ιστορία στο πρόσωπο του Υιού Του, ο Οποίος ανέλαβε την ανθρώπινη φύση με στόχο να την ανακαινίσει και να την θεώσει. Ανέλαβε φυλή, εθνικότητα, γλώσσα και παράδοση όχι για να τις ακυρώσει, αλλά για να τους δώσει νέο νόημα και νέα αξία. Ξεπέρασε φραγμούς φυλετικούς και θρησκευτικούς, μίλησε με τους Σαμαρείτες, έδωσε το χέρι στους ειδωλολάτρες. Προσκάλεσε τους μαθητές του να βγουν έξω από τα όρια της Ιουδαίας και να μαθητεύσουν πάντα τα Έθνη. Ο άνθρωπος αντίκρυσε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού την πρόνοια, τη δικαιοσύνη και την αγάπη του Θεού. Μέσα από τον Χριστό, ο άνθρωπος μπόρεσε να ανακαλύψει ξανά την αλήθεια της υπάρξεώς του. Μέσα από τον Χριστό που έδωσε, μοιράστηκε, αγάπησε, κοινώνησε τον πόνο του άλλου, αντέδρασε στην αδικία, καυτηρίασε την υποκρισία. Μέσα από τον Χριστό που έτεινε χείρα βοηθείας και σωτηρίας στους κατατρεγμένους, στους αποβλήτους, στους κάθε λογής καταραμένους της γης.  Βέβαια άλλο είναι να ξέρει ο άνθρωπος την αλήθεια και άλλο είναι να την κάνει πράξη. Αν και ο άνθρωπος έχει την ευκαιρία, μέσα από το πρότυπο του Χριστού, να μετατρέψει τον κόσμο από σύνολο κόκκων άμμου σε οργανικό σύνολο κυττάρων, δεν αξιοποιεί την ευκαιρία. Αν και ο άνθρωπος είναι πλασμένος να γίνει από άτομο πρόσωπο, δυσκολεύεται να δει στον άλλο την εικόνα του Θεού του. Αν και ο άνθρωπος είδε στον Ιησού Χριστό τον εαυτό του τέλειο και αιώνιο, εξακολουθεί να θέτει εγωιστικά ως μέτρο πάντων τον εαυτό του και όχι τον Θεάνθρωπο. Άνθρωποι των ημερών μας εγωιστικά επιθυμούν να φέρουν τον Θεό στα μέτρα τους. Στρατεύουν τον Θεό για να εξυπηρετηθούν ιδεολογίες. Επιστρατεύουν τον Θεό για να κυριαρχήσει η δήθεν μοναδική αλήθεια εις βάρος κάθε άλλης. Συστρατεύουν τον Θεό για να επιβληθεί το παράλογο δόγμα «πάσσαλος πασσάλ κκρούεται». Μεταλλάσσουν τον φιλάνθρωπο Θεό των οικτιρμών και της ειρήνης σε μισάνθρωπο Θεό της τιμωρίας και της εκδικήσεως. Εμφανίζουν τον Θεό να καθαγιάζει τη διαλεκτική των όπλων έναντι της διαλεκτικής των λέξεων. Πασχίζουν να αλλοιώσουν το DNA του ανθρωπίνου πολιτισμού που δεν είναι άλλο από την αλήθεια ότι ο Θεός ζει μέσα στον κόσμο και για την σωτηρία του κόσμου Του. Η παραχάραξη αυτή διχάζει τον κόσμο. Από τη μια πλευρά η Δύση αντιμετωπίζει συχνά την πίστη στο Θεό ως ιδιωτική υπόθεση και θεοποιεί την ελευθερία της εκφράσεως, ακόμη και εάν αυτή οδηγεί σε απαξίωση της πίστεως του άλλου.  Λησμονεί ότι η πίστη στον Θεό δεν λύνει απλά μεταφυσικές απορίες, αλλά, ως η οδός και η ζωή, αγκαλιάζει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης κοινωνίας.

Από την άλλη πλευρά η Ανατολή ενδύεται ενίοτε τον αποκρουστικό μανδύα του φονταμενταλισμού. Μετατρέπει την πίστη στον Θεό σε εμπαθή θρησκεία, τροχοπέδη για την ειρηνική και αδελφική συνύπαρξη μεταξύ των ανθρώπων. Μεταξύ αυτών των συμπληγάδων, η Ορθοδοξία οφείλει να αναδείξει τον δικό της τρόπο ζωής, ο οποίος θεμελιώνεται πάνω στο παράδειγμα του ίδιου του Χριστού. Του Χριστού που άνοιξε την αγκαλιά Του όχι στον αυτοδικαιούμενο φαρισαίο, αλλά στον μετανοούντα τελώνη. Του Χριστού που διαλέχθηκε με τόση επιείκεια με τον ίδιο Του τον προδότη στον Μυστικό Δείπνο. Του Χριστού που πάνω στον Σταυρό δέχθηκε πρώτον στον παράδεισο τον ληστή. Του Χριστού που έπαθε και αναστήθηκε ώστε ο άνθρωπος να μην τυγχάνει απλώς κτίσμα, αλλά και Θεός κατά χάριν.

Αγαπητοί μου αδελφοί,Μπορεί η φύση να μας δίδαξε το νόμο της επικρατήσεως του ισχυροτέρου είδους. Ωστόσο ο Κύριος μας δίδαξε να βλέπουμε στον εαυτό μας και στον άλλο την εικόνα του Θεού. Η εικόνα αυτή είναι η αποικία του ουρανού στη γη. Η εικόνα αυτή αντανακλά την αγωνία του Χριστού που συνεχίζει να υποφέρει στο πρόσωπο των άλλων. Η εικόνα αυτή αντανακλά την αθάνατη ελπίδα η αγάπη να γίνει και πάλι η ζύμη της ιστορίας.Χριστός Ανέστη!

Ο Πάπας καί Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής
Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Σ Β΄

ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ´
λέ Θεο Πατριάρχης τς γίας Πόλεως ερουσαλήμ καί πάσης Παλαιστίνης παντί τ πληρώματι τς κκλησίας, χάριν καί λεος
καί ερήνην πό το Παναγίου καί Ζωοδόχου Τάφου
το ναστάντος Χριστο.


Λαμπροφοροσα σήμερον καί δοξολογοσα τόν Θεόν κκλησία, ορτάζει τήν νδοξον το Χριστο νάστασιν. ορτάζει τό γεγονός τι Μονογενής Υός καί Λόγος το Θεο, νανθρωπήσας Κύριος μν ησος Χριστός ες τήν γν πιδημήσας καί τούς νθρώπους συναναστραφείς καί εεργετήσας, προσενεγκών.  αυτόν θυσίαν διά το σταυρο τ Θε καί Πατρί διά τάς μαρτίας μν, ταφείς ες τό «καινόν» τοτο μνημεον, «ν οδείς οδέποτε ν τεθειμένος», (ω. 19,41), νέστη κ νεκρν.ληθς, Χριστός νέστη. δης καί θάνατος οκ σχον ξουσίαν π Ατο. Δεν δυνήθησαν νά κρατήσουν Ατόν. δης νόμισε τι δέχθη νθρωπον θνητόν, να καταπί ατόν καί συνήντησε Θεόν καί νθρωπον, συνήντησε Θεάνθρωπον, τόν Υόν το Θεο καί τόν Υόν τς Παρθένου. δης πατήθη καί πικράνθη, καθ᾽ὅτι Θεός Πατήρ νέστησε τόν νανθρωπήσαντα Υόν Ατο. Θεάνθρωπος ησος Χριστός λυσε τά δεσμά το δου, νέστη καί νλθε πί τς γς, φέρων μεθ αυτο τήν σαρκωθείσαν νθρωπίνην φύσιν Ατο, νέστησε τόν δάμ παγγεν. ναστάς Κύριος σύλησε τόν δην κ τν νεκρν ατο. Τήν λευσιν το Σωτρος ες τόν δην εχε προκηρύξει κατ οκονομίαν θεϊκήν ποτμηθείς τήν κεφαλήν ωάννης Βαπτιστής. Τούς δεσμίους το δου λευθέρωσε Χριστός. κ το σκότους τς βασάνου καί τς δύνης το δου, μετήλλαξε ες τό φς, τήν χαράν καί τήν τρυφήν το Παραδείσου. δέχθη ατούς πρώτους ες τήν Βασιλείαν Του μετά τόν λστήν, τόν ποον ποίησε αθημερόν πολίτην το Παραδείσου. Χριστός «πέστη τος ν δ βον ατος, εσέλθετε πάλιν ες τόν Παράδεισον». Ες τό μυστήριον τοτο ς καί ες λλα τς γίας Γραφς Θεός κάλεσε τούς γγέλους του ς συνεργούς. γγελος πεκύλισε τόν λίθον, διά το ποίου το σφραγισμένος Τάφος. γγελος διεκήρυξε τό νήκουστον τοτο μυστήριον ες τάς Μυροφόρους γυνακας, α ποαι πελάμβανον Ατόν ς νεκρόν. Καί «λθον να λείψωσι Ατόν ρώμασι», (Μάρκ. 16,1). Πληροφορηθέντες καί προστρέξαντες καί ο μαθηταί Ατο «εδον κενόν τόν τάφον καί τά θόνια κείμενα μόνα καί τό σουδάριον, ν πί τς κεφαλς, ο μετά τν θονίων κείμενον λλά χωρίς» (ω. 20,7).  πί τ θέ το κενο τάφου, παρά τήν γγελικήν πτασίαν καί τήν ναστάσιμον γγελίαν, λύπη, τρόμος, πορία καί κστασις κατέλαβε τήν ψυχήν ατν, «οδέπω γάρ δεισαν τήν Γραφήν, τι δε Ατόν κ νεκρν ναστναι», (ω. 20,10). λύπη ατή εθύς μετετράπη ες χαράν, τε «Κύριος πήντησεν ατούς λέγων Χαίρετε», (Ματθ. 28,8) καί τε «τν θυρν κεκλεισμένων λθεν καί στη ες τό μέσον καί επεν ατος ερήνη μν», (ω. 20-19), τε «Λουκ καί Κλεόπ συνεπορεύθη καί ηλόγησεν ατος τόν ρτον», (Λουκ. 28,8) καί τε «ν πολλος τεκμηρίοις παρέστησεν αυτόν ζντα, δι μερν τεσσαράκοντα πτανόμενος ατος», (Πράξ. 1,3).Τελειν σταυρωθείς καί ναστάς Κύριος «τό ργον δέδωκε Ατ Πατήρ, να ποιήσ», (ω. 17,4) νελήφθη ες τούς ορανούς καί νεβίβασεν κε τήν προσληφθεσαν κατά τήν νανθρώπησιν Ατο νθρωπίνην φύσιν μν καί κάθισεν ατήν κ δεξιν το Πατρός καί θέωσε κατά χάριν.κεθεν πέστειλε ες τούς μαθητάς Ατο Πνεμα Ατο τό γιον. ν τ φωτί καί τ δυνάμει το Πνεύματος τούτου, οτοι δώδεκα ντες, κήρυξαν ες τά πέρατα τς οκουμένης τήν λήθειαν Ατο. πεβησαν τά ργανα δι ν Χριστός δρυσε τήν κκλησίαν Ατο ες τόν κόσμον.δρυσε τήν κκλησίαν ς παρχήν τς Βασιλείας Ατο. κκλησία ς τό σμα Ατον πιτελε πί τς γς τό ργον Ατο τό σωτήριον. Διδάσκει, γιάζει, θεραπεύει, παρηγορε, πτωχούς διατρέφει, φυλακισμένους λευθερώνει, σθενες θεραπεύει, ερηνοποιε, παλύνει καί νακουφίζει τόν νθρώπινον πόνον, νικ τόν κόσμον καί τόν θάνατον. ς Χριστός «δει παθεν καί διά το πάθους Ατο εσελθεν ες τήν δόξαν Ατο», (Λουκ. 24,26), οτω καί κκλησία «διά πολλν θλίψεων δε εσελθεν ες τήν Βασιλείαν το Θεο», (Πράξ. 14, 22). Διά τοτο κκλησία καταδιωκομένη προσεύχεται πέρ τν διωκτν ατς, προκαλουμένη σιωπ, συκοφαντουμένη νέχεται, διά το λόγου ατς παιδεύει, διά τν μυστηρίων ατς γιάζει καί πιχέει λαιον καί ονον ες τάς πληγάς τν νθρώπων.Φροντίζει διά τά πνευματικά ατν χωρίς νά παραμελιπη τά λικά. Μεταδίδει τόν ρτον τς ζως ες φεσιν μαρτιν καί ζωήν τήν αώνιον, λλά καί παρέχει τόν ρτον τόν πιούσιον, ες κείνους τούς ποίους κατέστησε φτωχούς καί νδεες τό δικον οκονομικόν σύστημα το αἰῶνος τούτου το πατενος. Σιωντις κκλησία πιτελε τό σωτήριον τοτο ργον το Χριστο ες τούς τόπους τς μφανείας Ατο καί δή ες τόν τόπον το σταυρο καί τς ναστάσεως Ατο. Τούτους τούς τόπους διαφυλάσσει ς μάρτυρας τς πί γς παρουσίας Ατο . κ τν τόπων τούτων καί δε κ το Φρικτο Γολγοθ καί το λβίου Τάφου, κ το ποίου νέστη Κύριος, πιδαψιλεύομεν τάς Πατριαρχικάς μν εχάς καί Πατριαρχικάς ελογίας ες πν τό ποίμνιον μν ες σραήλ, Παλαιστινιακόν Κράτος, ορδανίαν καί Κατάρ καί ναφωνομεν τό «ε παρέστητε» ες μς, τούς ελαβες προσκυνητάς, τούς κυκλοντας τόν Πανάγιον Τάφον. Καί συνεορτάζοντας μεθ μν ταύτην τήν σωτήριον νύκτα καί φωταυγ καί δεόμεθα πέρ λέους, ζως, γιείας, προκοπς, προόδου, εημερίας μν καί σωτηρίας, ναφωνοντες τόν χαρμόσυνον χαιρετισμόν «Χριστός νέστη»!

ν τ γί Πόλει ερουσαλήμ ΠΑΣΧΑ 2015,

Διάπυρος πρός Κύριον Εχέτης
ΘΕΟΦΙΛΟΣ Γ´
Πατριάρχης εροσολύμων

ΠΑΣΧΑΛΙΝΟ ΜΗΝΥΜΑ
 Το Πατριάρχου Μόσχας κα Πασν τν Ρωσσιν
κ.κ. Κυρίλλου πρς τος ρχιερες, ερες, διακόνους, μονάζοντες
 κα λα τ πιστά τέκνα τς ρθοδόξου κκλησίας τς Ρωσσίας


Πεφιλημένοι ν Κυρίω Σεβασμιώτατοι δελφο ρχιερείς, σεβαστοί  πατέρες, ελαβες μοναχο κα μοναχς, γαπητοί μου δελφοί! σμένως προσαγορεύω μς διά το ρχαίου κα καθ’κάστην ποχν καινο παινος πινικου: ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

θαυμάσιος οτος συνδυασμς τν ντως ζωηφόρων ρημάτων εναι τ θεμέλιον τς μν πίστεως, δωρεά τς λπίδος κα πηγή τς γάπης. τι χθς συνεθλίβομεν μετ τν μαθητν το Κυρίου διά τν θάνατον το γαπημένου ατν Διδασκάλου, ν σήμερον πανηγυρίζομεν μετ το σύμπαντος κόσμου, ρατο τέ κα οράτου: «Χριστός γάρ ἐγήγερται, εὐφροσύνη αἰώνιος»(Κανών το γίου Πάσχα).τι χθς δόκει τι πλωλεν τελευταία λπς τς σωτηρίας, ν σήμερον κεκτήμεθα λπίδαν σταθερν τς αωνίου ζως ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ ἡμέρᾳ τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. τι χθς τ φάντασμα τς φθορς πεκράτει τς δημιουργίας, μφισβητον ατ τοτο τ νόημα τς π γς πάρξεως το νθρώπου, ν σήμερον κηρύσσομεν ες πάντας κα καστον τν μεγάλην νίκην τς Ζως κατ το θανάτου. θεόπνευστος πόστολος Παύλος λέγων περί σημασίας το θαύματος, γενομένου ν τ πωτέρ κείν λλά πάντοτε γγς κάστ χριστιαν νυκτ, ποδεικνύει εθς τι τ ν λόγ γεγονός εναι τ κυριώτερον διά τν μετέραν πίστην. λλωστε δέ «εἰ δὲ Χριστὸς οὐκ ἐγήγερται, κενὸν ἄρα τὸ κήρυγμα ἡμῶν, κενὴ δὲ καὶ πίστις ὑμῶν» (Α’Κορ. 15.14). Τ Πάσχα Κυρίου εναι πυρήν κα κατανίκητος δύναμις το χριστιανισμο: κατά τν γιον Φιλάρετον Μόσχας, αὕτη δημιουργεῖ τὴν ἐλπίδαν, ἀναφλέγει τὴν ἀγάπην, ἀναπτεροῖ τὴν προσευχὴν, κατεβάζει τὴν χάριν, φωτίζει τὴν σοφίαν, ἀφανίζει κάθε μορφῆς κακὸν καὶ καταλύει αὐτὸν τοῦτον τὸν θάνατον, ζωοποιεῖ τὴν ζωὴν, καθιστᾶ τὴν μακαριότητα οὐχὶ ὄνειρον ἀλλά πραγματικότητα, τὴ δόξαν οὐχὶ φάντασμα, ἀλλά αἰωνίαν ἀστραπὴν τοῦ αἰωνίου φωτὸς, φαίνουσαν πάσι καὶ μηδένα πλήττουσαν (Λόγος Εἰς τὸ Ἅγιον Πάσχα, 1826).Μετ τς πίστεως ες τν νάστασιν το Χριστο ρρήκτως συνδέεται κα πίστις τς κκλησίας ες τ γεγονς τι νανθρωπήσας Υἱὸς το Θεο, λυτρώσας τ γένος τν νθρώπων κα διαρρήξας τος δεσμος τς μαρτίας κα το θανάτου, δώρησεν μν τν πραγματικν πνευματικν μν λευθερίαν κα τν χαρν πανενώσεως μετ το Πλάστου μν. Πλήρεις κοινωνο ατς τς νεκτιμήτου ξίας δωρες το Σωτρος μν τυγχάνομεν πάντες μες, τ φωτοφόρ νυκτ ταύτ συνελθόντες ες τος ρθοδόξους ερος Ναος, να ἀπολαύσωμεν τοῦ συμποσίου τῆς πίστεως, καθάπερ λέγει κα ερς Χρυσόστομος.Τ Πάσχα εναι κορυφ τς κανθώδους πορείας το Σωτρος, πισφραγισθείσης δι τν χράντων Παθν κα τς Θυσίας το Γολγοθ. Οχ τυχαίως τόσον ες τ γιοπατερικ σον κα ες τ λειτουργικ κείμενα Χριστς πολλάκις ποκαλεται «θλοθέτης τς μετέρας σωτηρίας». «Ὑπόδειγμα γὰρ δέδωκα ὑμῖν» (ω. 13.15), λέγει ο Κύριος πευθυνόμενος πρς τος μαθητς κα καλε τος πάντας μς να κολουθήσωμεν τ πόδειγμα το βίου Ατο. Μά πς δυνάμεθα να μιμηθμεν τν Χριστν; Τίς θά εναι θλος μας ς πρς τν σύγχρονον πραγματικότητα; Σήμερον καθώς προφέρομεν τν λέξιν ταύτην φαντασία νθρώπων οχ σπανίως δημιουργε εκόνα θρυλικο τινος στρατιώτου, μις στορικς φυσιογνωμίας πιφανος ρου το παρελθόντος. Δι΄ θλου, πάντοτε συνδεδεμένου πρς τς σωτερικς προσπαθείας κα τν γκράτειαν δυνάμεθα βιώσαι ,τι εναι πραγματικ κα τέλειος γάπη, διότι προσφορ, τις κεται ες βάσιν παντς θλου, εναι ψίστη κδήλωσις το ασθήματος τούτου. Κύριος κάλεσεν μς ες τν θλον τς μπράκτου γάπης, κδηλούμενον δι τς θυσιαστικς διακονίας το πλησίον κα τι μάλλον χρζόντων βοηθείας μας: τν ταλαιπωρημένων, τν σθενν, τν γκαταλελειμμένων, τν στενοχωρημένων. Ε κανν οτος τς ζως, σπερ κολουθετο κα κφράζετο με τρόπον νάγλυφον ν τ π γς ζω Ατο το Σωτρος γίνει κτμα πολλν, ο νθρωποι θά εναι ντως ετυχες. λλωστε συγκρίτως περισσότερα π’,τι προσφέρει ποκτ νθρωπος δι τς διακονίας το λλου: υτς Κύριος εσέρχεται τότε ες τν καρδίαν ατο κα δι τς κοινωνίας τς Θείας χάριτος λλοιοται λόκληρος ζω το νθρώπου.  πως γιότης δέν νοεται νευ κόπου κα νάστασις νευ Γολγοθ, οτως οσιαστικ πνευματικ κα θικ μεταμόρφωσις το προσώπου εναι νεπίτευκτος νευ θλου κα γώνος. τε δέ θλος καθίσταται περιεχόμενον τς ζως οχ τν πομεμονωμένων νθρώπων λλά κα το λαο ν τ συνόλ ατο, τε δέ πόθος δι τ νω νώνει τς καρδίας κατομμυρίων νθρώπων προθύμων πως προστατεύουν τν Πατρίδα ατν, περασπίζονται τ ψηλ δεώδη κα τς ξίας, τότε παρατηρονται πράγματα ντως κπληκτικ, θαυμαστ κα νίοτε νερμήνευτα δι τς τυπικς λογικς. λας τοιοτος ποκτ τεραστίαν πνευματικν δύναμιν κατανίκητον π οδενός κακο κα χθρο. Τρανή πόδειξις διά το λόγου τ ληθές εναι διά τς θυσιαστικς προσφορς το λαο μας Νίκη ες τν Μεγάλον Πατριωτικν Πόλεμον, τς ποίας τν 70ην νδοξον πέτειον πανυγιρικς ορτάζομεν φέτος.ν τας θλίψεσιν κα δοκιμασίαις καλούμεθα να μένωμεν συχοι κα φοβοι, δόθησαν γάρ μν α μεγάλαι κα νδοξαι παγγελίαι τς πικρατήσεως κατά το κακο. Στενοχωρούμεθα κα πελιπιζόμεθα λοιπν; Συγκροτομεν τν το Χριστο κκλησίαν τς ποίας οδ πύλαι ᾅδου ο κατισχύσουσιν ατς (Ματθ. 16.18) κα περ μν μαρτυρε Θεία ποκάλυψις προλέγουσα τι «ἐξαλείψει ἀπ᾿ αὐτῶν ὁ Θεὸς πᾶν δάκρυον ἀπὸ τῶν ὀφθαλμῶν αὐτῶν, καὶ ὁ θάνατος οὐκ ἔσται ἔτι, οὔτε πένθος οὔτε κραυγὴ οὔτε πόνος οὐκ ἔσται ἔτι· ὅτι τὰ πρῶτα ἀπῆλθον» (ποκ. 21.4).Εχομαι πσιν μν, Σεβασμιώτατοι δελφο ρχιερες, σεβαστο πατέρες, γαπητοί δελφο, να νδυναμοσθε ν πνεύματι κα χετε σταθερν τν πίστιν μν, ερήνην κα ν τ Πατήσαντι τν θάνατον Κυρί στείρευτον χαρν. Διαποτιζόμενοι π το φωτς τς το Χριστο ναστάσεως κα κοινωνο γινόμενοι το μυστηρίου το ναστασίμου θαύματος καταστήσωμεν δέ τος γγύς κα τος μακρν κοινωνούς τς θριαμβευτικς μν χαρς μαρτυροντες μπροσθεν πάντων περ το π το τάφου ναστάντος Σωτρος μν.Ες πάσας τς μέρας τς ζως μν εθε μας θερμαίνουν κα παρηγορον, προσφέρουν τν ντως χαράν τς πάρξεως κα ποτελον πηγήν μπνεύσεις διά τν γαθοεργίαν τ νθερμα λόγια το ναστασίμου χαιρετισμο:

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!-ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ!
Μόσχας κα Πασν τν Ρωσσιν
Κύριλλος 

ΜΗΝΥΜΑ
ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΤΙΡΑΝΩΝ
ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
Κ.κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ


Με την Ανάσταση Tου ο Χριστός ανύψωσε οριστικά την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, την οποία καταρρακώνουν η αδικία, το ψέμα, η βία, τα πάθη, η αμαρτία γενικά, και τη συντρίβει ο θάνατος. Όλα όσα εξουθενώνουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια τα νίκησε με την εκούσια αποδοχή του Πάθους Του και τελικά με την Ανάστασή Tου ο Θεάνθρωπος Ιησούς. Αυτόν τον θρίαμβο, που άνοιξε μια ολοφώτεινη προοπτική στην ανθρώπινη ύπαρξη, γιορτάζουμε, Σ΄ αυτή τη λαμπρή εορτή η Εκκλησία μάς προτρέπει να συνειδητοποιήσουμε βαθύτερα τη θεόσδοτη αξιοπρέπειά μας. Από τις διάφορες θρησκευτικές ή φιλοσοφικές προτάσεις σχετικά με την αξιοπρέπεια του ανθρώπου, η πιο τολμηρή και μεγαλειώδης παραμένει αυτή που προβάλλεται από τη χριστιανική πίστη. Βασίζεται στην αλήθεια ότι ο άνθρωπος έχει πλασθεί «κατ’ εικόνα Θεού» (Γεν. 1:26 -27,5:1) και έχει την δυνατότητα να προχωρήσει προς το «καθ’ ομοίωσιν», αξιοποιώντας το «θεοειδές» στοιχείο, που ενυπάρχει στην ανθρώπινη φύση. Βεβαίως, πολλοί δεν δέχονται τη χριστιανική αποκάλυψη και διατυπώνουν ποικίλες θεωρίες. Όμως, το γεγονός αυτό δεν αναιρεί την αλήθεια και τη δύναμη της χριστιανικής παραδόσεως η οποία αποτέλεσε το πνευματικό υπόστρωμα για τις διακηρύξεις περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον σχετικό τονισμό της αξιοπρέπειας του ανθρώπου.Η χριστιανική πίστη ανασταίνει στον άνθρωπο το συναίσθηση της πνευματικής και ηθικής του αξίας. Η θεολογική σκέψη τόνισε ως χαρακτηριστικό της θείας εικόνας τη νόηση, τη συνείδηση, τη θέληση. Ιδιαίτερα η Ορθόδοξη θεολογία επισήμανε με έμφαση την ελευθερία και την αγάπη. Από την ανάπτυξη των πνευματικών αυτών δυνατοτήτων εξαρτάται η προσωπική αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Για την ορθόδοξη αντίληψη, ουσιαστικά αξιοπρεπής άνθρωπος δεν είναι ο καλοβολεμένος αστός, αλλά ο άνθρωπος ο ευγενής στο ήθος, ο δίκαιος, ο έντιμος, ο αληθινός. Αυτός ο οποίος κινητοποιεί όλες τις πνευματικές δυνατότητες πού πορεύεται σε μια συνεχή εσωτερική ωρίμανση. Η χριστιανική αξιοπρέπεια συνυφαίνεται με αυθόρμητη ταπεινοφροσύνη, με τη βεβαιότητα ότι αυτό που είμαστε δεν είναι αποκλειστικά δικό μας επίτευγμα. Η προαίρεση μας, ασφαλώς, είναι απαραίτητη, όμως αναγκαία είναι και η ενέργεια της θείας Χάριτος. Η ανθρώπινη αξία, η αξιοπρέπεια μας, ολοκληρώνεται και τελειούται στην πορεία μας για να γίνουμε «θείας κοινωνοί φύσεως»(Β΄Πετρ. 1:4). Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ορίζει τον άνθρωπο ως «ζον νταθα οκονομούμενον, καί αλλαχο μεθιστάμενον, καί πέρας το μυστηρίου, τ πρός Θεόν νεύσει θεούμενον» (Ο άνθρωπος είναι όν που ενώ ζει εδώ για αλλού μεταβαίνει, και ο σκοπός του μυστηρίου είναι να θεωθεί, ως αποτέλεσμα της κλήσεως του Θεού) (Migne, τ. 36, στ. 632). Με τα γεγονότα του Πάσχα ο Χριστός «πσχει ς θνητς, κα δι πθους τ θνητν, φθαρσας νδει επρπειαν» (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός). Η Ανάσταση του Χριστού προσδιορίζει την ανοδική κίνηση του «κατ’ εικόνα Θεού» πλασθέντος ανθρώπου, ο οποίος, αξιοποιώντας την κλήση του προς το «καθ’ ομοίωσιν» καλείται να την πραγματοποιήσει, ακολουθώντας τον Χριστό˙ μαζί με Εκείνον ο Οποίος «…ναστς τ τρτ μρ, κα δοποισας πσ σαρκ τν κ νεκρν νστασιν», (Θεία Λειτουργία Μ. Βασιλείου), άνοιξε νέους ορίζοντες στην ανθρώπινη ύπαρξη. Η Ανάσταση καθορίζει το πλήρωμα της αξιοπρέπειας του εν Χριστ ζώντος ανθρώπου˙ υπό την προοπτική της αιωνιότητας. Η εσωτερική αυτή αναστάσιμη αξιοπρέπεια οφείλει να εκφρασθεί και να ακτινοβολήσει, άμεσα ή έμμεσα, στον κοινωνικό βίο. Με την αναγνώριση και τον σεβασμό της αξιοπρέπειας κάθε ανθρώπου. Ανεξαρτήτως καταγωγής, κοινωνικής θέσεως ή πεποιθήσεων του, ο άλλος, ως ανθρώπινο πρόσωπο, είναι επίσης πλασμένος «κατ’ εικόνα Θεού», αφού ολόκληρη η ανθρωπότητα προήλθε από το πρώτο ζεύγος, το οποίο δημιούργησε ο Θεός. Η συνείδηση αυτή οδηγεί τον πιστό σε μια γενικότερη στάση σεβασμού και αγάπης. Και ακόμη, σε αγώνα για την υπεράσπιση της αξιοπρέπειας των συνανθρώπων μας, οι οποίοι απειλούνται από την αδικία, τη φτώχεια, την ανεργία, τις ασθένειες, την πνευματική άγνοια, τα ατυχήματα, που οδηγούν στην απόγνωση και την εξαθλίωση.Η χριστιανική αξιοπρέπεια επιβάλλει γενικά αντίσταση στα κακώς κείμενα της κοινωνίας μας. Αντίδραση στην εγκληματική δράση και νοοτροπία του θρησκευτικού φανατισμού. Αντίσταση στις ποικίλες δαιμονικές δυνάμεις της αδικίας και της διαφθοράς, που διαχέουν την οσμή του Άδη στην κοινωνία μας. Με μια αξιοπρέπεια χωρίς εκδικητικότητα ή φόβο, που την διακρίνει η ευαισθησία για έμπρακτη κοινωνική αλληλεγγύη.

Αδελφοί μου, κατά την ευφρόσυνη ημέρα του Πάσχα η Εκκλησία μάς καλεί να συνειδητοποιήσουμε ότι η αξιοπρέπεια είναι κυρίως εσωτερική υπόθεση, σχετίζεται με τον πυρήνα της ανθρώπινης προσωπικότητας.Μάς καλεί να βιώσουμε την αξιοπρέπεια ως αναστάσιμη εμπειρία, εξαγνισμένη μέσα στον πόνο του Σταυρού, γεμάτη ενέργεια και λάμψη Αναστάσεως. Να συνειδητοποιήσουμε το μυστήριο του ανθρωπίνου προσώπου και του τελικού προορισμού μας. Συγχρόνως μας εμπνέει να γίνουμε ζωηφόρα κύτταρα της κοινωνίας, που αγωνίζονται για την αξιοπρέπεια των δοκιμαζομένων συνανθρώπων μας και των αδικουμένων λαών. Η αναστάσιμη βεβαιότητα χαρίζει στην αξιοπρέπεια του πιστού μια ιδιαίτερη πνοή, αντοχή και δυναμική˙ ανανεώνει την αυτοσυνειδησία μας, μέσα στο πασχαλινό φως. Χριστός Ανέστη!

Με ολόψυχη αγάπη εν Χριστώ,
+ Αναστάσιος
Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας
 







Δεν υπάρχουν σχόλια: