14 Απριλίου, 2014

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΑΝΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ


Θαβώρ: Στό όρος Θαβώρ. Είναι ένας κώνος ύψους 600 μέτρων. Στήν κορυφή του υπάρχει η ορθόδοξη Ιερά Μονή τής Μεταμορφώσεως, κτισμένη τό πρώτον από τήν Αγία Ελένη, καί ένα Μοναστήρι τών Λατίνων. Εκεί κάθε χρόνο κατά τήν διάρκεια τής αγρυπνίας τήν εορτή τής Μεταμορφώσεως μιά νεφέλη κατεβαίνει καί κάθεται πάνω στό όρος καί φεύγει μετά τό πέρας τής θείας Λειτουργίας.


Ιορδάνης: Ο ποταμός Ιορδάνης, στό μέρος πού εξέρχεται από τήν λίμνη Τιβεριάδα. Τό μέρος είναι επισκέψιμο ιδίως από Χριστιανούς άλλων Ομολογιών, οι οποίοι μάλιστα θεωρούν ότι λαμβάνουν ιδιαίτερη Χάρη βαπτιζόμενοι στόν ιερό ποταμό. Τά παλαιά χρόνια, Χατζής λεγόταν όχι απλώς ο προσκυνητής τών αγίων Τόπων, αλλά ο βαπτισθείς στόν Ιορδάνη ποταμό. Οι Εβραίοι πού διαχειρίζονται τό μέρος έχουν καλλιτεχνήσει σέ μεγάλες τοιχογραφίες τήν ευαγγελική περικοπή τής Βαπτίσεως τού Χριστού σέ πολλές γλώσσες. Κεντρική θέση κατέχει φυσικά η ελληνική, η λατινική καί η εβραϊκή, ενώ τελευταία οι σκοπιανοί κατάφεραν νά αναρτηθή η περικοπή καί στήν γλώσσα τους, τήν οποία επιγράφουν «μακεδονική»!

«Θάλασσα τής Τιβεριάδος»: Γύρω από τήν «Θάλασσα τής Τιβεριάδος» ή «Λίμνη Γενησαρέτ» ή «Θάλασσα τής Γαλιλαίας». Περνώντας από τό μέρος όπου βρίσκεται η Καπερναούμ καί σήμερα, σύμφωνα μέ τήν προφητεία τού Χριστού, δέν υπάρχει τίποτε. Η δέ προσπάθεια τών Εβραίων νά τήν ξαναχτίσουν έμεινε άκαρπη. Περνάμε από τό «όρος τών Μακαρισμών» καί τό μέρος πού έγινε τό θαύμα μέ τόν πολλαπλασιασμό τών πέντε άρτων καί τών δύο ιχθύων. Εκεί μπορούμε να δοκιμάσουμε τό λεγόμενο «ψάρι τού Αποστόλου Πέτρου» δίπλα στήν λίμνη. Περνώντας δίπλα από τά υψώματα τού Γκολάν, βλέπουμε τά πολλά Κιμπούτς τών Εβραίων μέ τίς καλλιέργειες τοπικών φυτών, καί περνώντας δίπλα από τά σύνορα μέ τήν Ιορδανία, από τήν δυτική πλευρά τού Ιορδάνου, φθάνουμε στήν Ιεριχώ καί από εκεί στήν Ιερουσαλήμ.

Λόφος της Σιών: Από τό Πατριαρχείο πορευθόμεθα στόν λόφο τής Σιών όπου ήταν τό Υπερώον όπου έγινε ο Μυστικός Δείπνος, η κάθοδος τού Αγίου Πνεύματος, τό πρώτο κήρυγμα τών Αποστόλων. Στόν λόφο Σιών βρίσκεται καί ο τάφος τού Δαβίδ. Υπάρχει μεγάλος Ναός τών Λατίνων ρωμανικού ρυθμού, γιατί, όπως υποστηρίζουν, εκεί κοιμήθηκε η Παναγία. Στήν μέση τής κυκλικής αίθουσας έχουν ένα ψυχρό άγαλμα τής Παναγίας ξαπλωμένο στό νεκροκρέββατο καί γύρω γύρω σέ κόγχες έχουν αγιογραφίες δεσποτικών εορτών σέ ρυθμούς τών διαφόρων δογμάτων. Συγκρίνοντάς τα διαπιστώνει κανείς τήν ανωτερότητα τής βυζαντινής εκκλησιαστικής τέχνης. Στόν Ναό τών Λατίνων, πού είναι κτισμένος δίπλα στήν Βασιλική τής Βηθλεέμ, βρίσκεται καί ο τάφος τού αγίου Ιερωνύμου.

Βηθλεέμ: Είναι ο τόπος όπου γεννήθηκε ο Χριστός. Σώζεται η Βασιλική τής Γεννήσεως πού έκτισε η Αγία Ελένη, ανακαίνισε ο Ιουστινιανός καί άλλοι αυτοκράτορες καί είναι από τά ελάχιστα προσκυνήματα πού δέν καταστράφηκε από τούς Πέρσες τό 614. Τό σπήλαιο τής Γεννήσεως βρίσκεται κάτω από τό Ιερό καί τόν σολέα τού Ναού. Ο Ναός καί τό σπήλαιο ανήκει στούς Ορθοδόξους, αλλά καί εδώ έχουν λάβει δικαιώματα μέ τόν καιρό καί άλλα δόγματα, όπως οι Αρμένιοι καί οι Λατίνοι, οι οποίοι κατέχουν τό μέρος όπου σπαργανώθηκε ο Χριστός. Θεία Λειτουργία τελούν μόνον οι Ορθόδοξοι, ενώ οι υπόλοιποι έχουν δικαίωμα μόνον νά θυμιάσουν. Υπάρχουν τά ψηφιδωτά τής Αγίας Ελένης στό δάπεδο καί τού Ιουστινιανού στούς τοίχους τού Ναού, επίσης η γωνιά τών Αρμενίων, στό βόρειο κλίτος τού Ναού. Οι Αρμένιοι επιθυμούν βεβαίως νά επεκταθούν σέ μεγαλύτερο μέρος τού Ναού καί σέ κάποια ιστορική συγκυρία νά καταλάβουν όλον τόν Ναό.


Αυτό γίνεται σιγά σιγά. Έτσι δέν αφήνουν τούς Ορθοδόξους νά καθαρίσουν τό βόρειο κλίτος, ή προσπαθούν νά κρεμάσουν περισσότερα καντήλια κλπ., ώστε νά κατοχυρώσουν δικαιώματα. Τά δικαιώματα κατοχυρώνονται μέ έναν περίπλοκο συνδυασμό συνηθειών καί βασιλικών διαταγμάτων νόμων. Βγαίνοντας έξω από τόν Ναό τής Γεννήσεως μέ φόντο τίς πέτρες τού Ναού, πού έχουν πάνω τους τήν ιστορική βαφή αιώνων, καί τήν σπηλαιώδη πύλη του (τήν παλαιά πύλη τήν έκτισαν στά χρόνια τής Τουρκοκρατίας καί άνοιξαν αυτή τήν μικρή πού χρειάζεται νά σκύψης γιά νά περάσης γιά νά μή μπαίνουν οι Τούρκοι καβάλα στά άλογα καί βεβηλώνουν τόν Ναό). 

Αισθάνεται συγκίνηση, δέος καί αγαλλίαση  ο προσκυνητής γιατί βρίσκεται σέ ένα μεγάλο προσκύνημα τής Χριστιανοσύνης, πού συνδέεται μέ τόν Χριστό καί τήν Παναγία, αλλά καί μέ άγιες καί ιστορικές μεγάλες προσωπικότητες, όπως η Αγία Ελένη καί ο Ιουστινιανός, καί τό προσκύνημα αυτό ανήκει στους Ορθοδόξους. Αύριο η συνέχεια.....

Δεν υπάρχουν σχόλια: