24 Δεκεμβρίου, 2013

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΚΥΠΡΟΥ κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ


† ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Eλέῳ Θεο, ρχιεπσκοπος Νας ουστινιανς κα πσης Κπρου, Παντ τ Χριστεπωνμ Πληρματι τς γιωττης ποστολικς κκλησας τς Κπρου, Χάριν κα ερήνην κα ελογία παρ το ν Βηθλεμ Τεχθέντος Σωτρος Χριστο.

 Τέκνα ν Κυρί γαπητά,

«Θες φανερώθη ν σαρκ» ( Α΄ Τιμ. 3,16 )

κενο τ ποο προτυπώθηκε στος πατριάρχες το ρχαίου σραήλ, κενο τ ποο ξαγγέλθηκε π τος προφτες, κενο πο σκιαγραφήθηκε π τος ρχαίους φιλοσόφους, φανερώνεται, σήμερα, ξεκάθαρα στν νθρωπότητα.  Θες, φο μ τν παντοδυναμία του δημιούργησε τν κόσμο, εσέρχεται κα διος σ’ ατόν, πιφέροντας μι προσδόκητη, γι τ νθρώπινα δεδομένα, λλαγή. Κατ τος ρους τς δημιουργίας, πρεπε νθρωπος ν δεύσει πρς τ θέωση, φο πλάσθη «καθ’ μοίωσιν Θεο».

ξαιτίας, μως, τς δυναμίας του ν πετύχει τν στόχο πο το τέθη, κολουθεται μία ντίθετη πορεία. «νθρωπος γίνεται Θεός, να Θεν τν δμ περγάσηται». νανθρώπηση το Θεο εναι τ μεγαλύτερο θαμα τν αώνων. Τ τι Θες δημιούργησε τν κόσμον, κ το μηδενός, εναι μέσα στ πλαίσια το κατανοητο. Τ ν σαρκωθε, μως, σαρκος, ν εσέλθει στς διαστάσεις τς φθορς, το χρόνου κα το χώρου, χρονος κα «χώρητος παντί», δν εναι προσιτό, οτε κα εκολα κατανοητό.

Προσεγγίζεται μόνο μ τν πίστη, ς κδήλωση τς παντοδυναμίας το Θεο, λλ κα τς μεγάλης γάπης του πρς τ πλάσμα του. Μέ τήν νανθρώπηση θέλησε Θες ν καταστήσει μφανέστερη τν παρουσία Του στν κόσμο. Βέβαια καί προηγουμένως «οκ μάρτυρον αυτν φκεν Θες» (Πρ.14,17).

Τν παρουσία Του διαλαλοσαν πάντοτε τ ργα τν χειρν Του. Κατ τν ψαλμδν «Ο ορανο διηγονται δόξαν Θεο, ποίησιν δ χειρν ατο ναγγέλλει τ στερέωμα » (Ψαλμ. 18,1). Κι πόστολος Παλος διακηρύττει τι «τ όρατα ατο π κτίσεως κόσμου τος ποιήμασι νοούμενα καθορται, τε ΐδιος ατο δύναμις κα θειότης» (Ρωμ. 1, 20). Τώρα, μως, μ τν πιδημία το Υο κα Λόγου το Θεο μπορον λοι ν ντιληφθον καλύτερα τν παρουσία του.

Μ τν νανθρώπηση, στερα, πραγματοποιεται νακαίνιση τς κτίσεως. Γίνεται στν οσία μι πανάληψη τς δημιουργίας, μ διαφορετικ μορφή, μι παλιγγενεσία. Σ’ ατν τν δεύτερο λόγο ναφέρονται σα κκλησία, δι τς Θεολογίας κα τς μνολογίας της, ξαγγέλλει κατ τ σημεριν μέρα: πανασύνδεση το νθρώπου μ τν Θεό, π γς ερήνη μετ δικαιοσύνης, σότητα φύλων κα φυλν, δυνατότητα τς θέωσης.

Τέκνα ν Κυρί γαπητά,

π τν ντρύφηση στ θεολογικ βάθος το μυστηρίου τν Χριστουγέννων, μς προσγειώνει σημεριν τραγική πραγματικότητα τν ποία βιώνει πατρίδα μας. καλπάζουσα νεργία, δυναμία πολλν ν νταποκριθον στς παιτήσεις τς ζως, ναξιοκρατία, σήψη κα διαφθορ πο ποκαλύπτονται καθημεριν σ’ λο τν δημόσιο βίο, ο ταπεινωτικς γι τν θνική μας ξιοπρέπεια κα δικαιολόγητες, ν πολλος, παιτήσεις τς Τρόικας, πο ναντι κάποιου τοκογλυφικο δανεισμο, θέτει π τν κυριαρχίαν της τ παρν κα τ μέλλον το τόπου μας, δηγον πολλος σ ποθάρρυνση κα λλους σ πόγνωση.

Κάθε γις σκεπτόμενος νθρωπος παιτε ν ξαναστηθε κράτος δικαίου, ν κλείψουν ο νισότητες, ν λειτουργήσουν ο θεσμο μ διαφάνεια, ν πάρξει τιμωρία γι σους δικον κα πιβράβευση γι σους εεργετον τν τόπο. Μ ατ εναι κα τ μεγάλο μήνυμα τς σημερινς ορτς. «Δικαιοσύνην μάθετε ο νοικοντες π τς γς» ( σ. 26, 9 ) διαμηνύει Θες δι το προφήτου. Κα σήμερα νέτειλε, δι τς νσάρκου οκονομίας Του, διος, ς «λιος Δικαιοσύνης». «νεστσα νάγκη» καλε λους μας σ μόνοια κα λληλεγγύη, νίσχυση τν λιγοψύχων κα στήριξη τν νδεν.

Ατ συνιστ κα παραίτητη προϋπόθεση γι ν ποδεχθομε παξίως τν νανθρωπήσαντα Χριστν στς καρδιές μας. οκονομικ δυσπραγία δν εναι, δυστυχς, μόνη οτε κα μεγαλύτερη θλίψη πο νέσκηψε στν διαίτερη πατρίδα μας. Τ θνικό μας πρόβλημα χι μόνο παραμένει λυτο, λλ κα περιπλέκεται π τς δολοπλοκίες κα τ συμφέροντα τν σχυρν της γς. Τουρκία προωθε μ κυνικότητα τν μόνιμο κα μετάθετο στόχο της, πο δν εναι λλος π τν κατάληψη κα Τουρκοποίηση λόκληρης τς Κύπρου.

Κι να μέρος το λαο μας, ς μ φειλε, πέκαμε στ μισά το δρόμου κα συντάσσεται μ τν κατοχικ δύναμη, φτάνοντας σ πράξεις σχάτης προδοσίας, ξεπουλώντας στν κατακτητ τς κατεχόμενες περιουσίες του, δίνοντάς του τσι κάλυψη νομιμοφάνειας, γι πίτευξη τς τουρκοποίησης το τόπου μας. φείλουμε ν συνέλθουμε κα ν νασυντάξουμε τς δυνάμεις μας. Ν ντείνουμε τν κο μας κα ν νωτισθομε τς φωνς τν προγόνων μας. ς θνος περάσαμε π πολ μεγαλύτερες δυσκολίες.

Κι χι μόνο πιβιώσαμε, λλ κα μεγαλουργήσαμε. Δώσαμε, μάλιστα, κάποτε κα μέσα π τς πτώσεις μας, φθαστα δείγματα ρωισμο κα αταπάρνησης. Ζάλογγο, Κούγκι, Μαχαιρς, Δίκωμο, συγκλόνισαν τν νθρωπότητα. Κουβαλώντας μιν τέτοια παράδοση κι χοντας τόσο γερς ρίζες, δν πιτρέπεται ν δείχνουμε λιγωρία κα τάσεις γκατάλειψης το γώνα. Στς δύσκολες συγκυρίες το θνους μας, πίστη στν Θε κα γάπη στν πατρίδα πρξαν ο κινητήριες δυνάμεις το λαο μας. πευθυνόμαστε, λοιπόν, πατρικ πρς λους κα σς καλομε σ πνευματικ κα θνικ γρήγορση.

Σ πεσμα λων τν δεδηλωμένων χθρν μας, λλ κα σων ποντιοπιλατικ παρακολουθον, γι σαράντα χρόνια, τ δράμα μας καθς κα κείνων πού, ν π τ θέση τους θπρεπε ν περασπίζονται ρχς κα ξίες, προάγουν τς θέσεις τς Τουρκίας, θ πρέπει ν μείνουμε μετακίνητοι προασπιστς τς γς κα τν δικαίων μας. Καλομε κα σους πεύθυνα χειρίζονται τ θνικό μας θέμα ν πιμείνουν ταλάντευτα στς παγκόσμια ναγνωρισμένες ρχς δικαίου, ς βάσης γι τν πιδιωκόμενη λύση.

ν ο ρχές: νας νθρωπος μία ψφος, τς λεύθερης διακίνησης, γκατάστασης κα πόκτησης περιουσίας, σχύουν γι λους τος λαούς, γιατί μες ν μν τς θέτουμε ς προϋπόθεση τς λύσης το προβλήματός μας; ν ποικισμς καταδικάζεται π λους ς γκλημα πολέμου, γιατί μες ν μν ζητήσουμε πομάκρυνση λων τν ποίκων, προκειμένου λύση πο θ ξευρεθε ν χει τ χέγγυα τς πιβίωσης;

Κι ν δύο παγκόσμιοι πόλεμοι κατέδειξαν τι κατοχ μίας χώρας π λλη συνιστ βάρβαρον ναχρονισμν, γιατί μες ν μν πιμείνουμε στν πόσυρση λων τν στατευμάτων κατοχς κα στν πελευθέρωση τς πατρίδας μας; περα σαράντα χρόνων κατοχς κα συνεχν ποχωρήσεων μς δίδαξε τι ο ποχωρήσεις δν ξευμενίζουν τν κατακτητή. λλες ποχωρήσεις θ μς δηγήσουν στν πλήρη κα μόνιμη καταστροφή.

σημεριν μεγάλη ορτ μς πενθυμίζει τι φείλουμε ν γωνιζόμαστε γι τν προάσπιση κα νάκτηση τς λευθερίας κα τς ξιοπρέπειάς μας, πο εναι γνωρίσματα τς «κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσιν Θεο» δημιουργίας μας. γώνας στν ποο καλούμαστε, ποτελε ποχρέωσή μας κα πρς τν Θε κα πρς τν πατρίδα μας.

Μ ατς τς σκέψεις πονέμουμε τν πατρικ ελογία μας πρς λους, διαίτερα τούς μπερίστατους, τος γνοούμενούς μας, τος ποίους δν θεωρομε χωρς νδελεχ ρευνα νεκρούς, καθς κα τος συγγενες τους, τος γκλωβισμένους κα τος πρόσφυγες συμπατριτές μας. πικαλούμενοι τν ελογίαν κα τ πειρον λεος το Θεο πρς λους κα κατ τν νατέλλοντα, ντς λίγου, νέον νιαυτόν, διατελομεν,

Μετ’ εχν διαπύρων ν Χριστ τεχθέντι

†Ο ΚΥΠΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

ν τ ερ ρχιεπισκοπ Κύπρου,
Χριστούγεννα 2013.

Δεν υπάρχουν σχόλια: