18 Οκτωβρίου, 2013

† Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ & ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΛΟΥΚΑΣ - 18/10/2013

 
Την 18η Οκτωβρίου η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη Λουκά του Αποστόλου και Ευαγγελιστού, που υπήρξε το μέγιστο κέρδος του ιεραποστολικού έργου του Απ. Παύλου. Ο μέγας των εθνών Απόστολος σε τρία χωρία αναφέρει με πολλή στοργή και αγάπη τον τρίτο Ευαγγελιστή. Τα χωρία αυτά είναι τα έξης :

α) Κολοσ. δ΄,14 ("ασπάζεται υμάς Λουκάς ο ιατρός ο αγαπητός").

β) Φιλήμ.24 ("Μάρκος, Αρίσταρχος, Δημάς, Λουκάς, οι συνεργοί μου")

γ) Β΄Τιμ. δ΄,11 ("Λουκάς εστί μόνος μετ΄ εμού").

Ο Λουκάς, πού ήταν εθνικός, κατηχήθηκε και φωτίσθηκε απ΄ τον Απ. Παύλο, στον οποίο παρέμεινε αχώριστος σύντροφος . Κατά τον Ευσέβιο (Εκκλ. Ιστορ. ΙΙΙ, IV , 6) ήταν "το γένος των από Αντιοχείας" . Κατά τις υπάρχουσες παραδόσεις ο Λουκάς κήρυξε στη Δαλματία, στη Γαλλία, στην Αφρική, στην Ιταλία, στη Μακεδovία, στην Αχαΐα, στη Βοιωτία . Όπως τονίζει ο Harnack (Χάρνακ), από όλους τους συνοδούς και συνεργάτες του Απ. Παύλου ο Λουκάς ήταν ο πιο μορφωμένος. Ως Έλλην ιατρός συνδύασε Χριστιανισμό και ελληνική επιστήμη. Εκτός από την ιατρική ειδικότητα είχε και γενικότερη ελληνική μόρφωση και συγγραφική ικανότητα. Έγραφε με ευχέρεια και χάρη.

"Η Θεία πρόνοια", λέγει ο Holzner (Χόλτσνερ), μας χάρισε δύο γεμάτες ζωή εικόνες της Εκκλησίας από την περίοδο της ιδρύσεως της. Η μία ζωγραφίστηκε από το χέρι του Παύλου στις επιστολές του, που πάλλονται από ζήλο για αγώνα, η άλλη απ΄ το ήσυχο και σταθερό χέρι του χειρούργου, πού χειριζόταν με την ίδια ευκολία και το νυστέρι και τη γραφίδα. Η Ανατολή και η Ελλάδα έδωσαν μαζί τα καλύτερα δώρα τους : το βάθος και τη φλόγα του προφητικού οραματισμού του Παύλου και τη σαφήνεια και χάρη της σκέψεως του Λουκά Ο Λουκάς, εκτός απ΄ το Ευαγγέλιο του, πού συνέγραψε, αφού από αυτόπτες και αυτήκοους μάρτυρες συγκέντρωσε εξακριβωμένες πληροφορίες, έγραψε και τις "Πράξεις των Αποστόλων", στις οποίες συχνά χρησιμοποιεί το πρώτο πληθυντικό πρόσωπο και το προσωπικό ημερολόγιό του, που κρατούσε συνοδεύovτας στις οδοιπορίες τον Απ. Παύλο. 

Η διήκουσα έννοια των "Πράξεων των Αποστόλων" είναι ότι η δύναμις του Χριστού και του Αγίου Πνεύματος εκφράζεται ιστορικά στο έργο των Αποστόλων και στη νικηφόρο πορεία του Ευαγγελίου από Ιερουσαλήμ έως τη Ρώμη. Κατά την παράδoσι υπήρξε και ζωγράφος.

Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΛΟΥΚΑ ΣΤΗ ΘΗΒΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ: Σμφωνα μ τν Συναξαριστ τς ᾿Ορθοδξου ᾿Εκκλησας, Αγιος Λουκς Εαγγελιστς, πο ταν λληνικς καταγωγς π τν ᾿Αντιχεια τς Συρας κα ατρς πιστμων τς ποχς κενης, τελεωσε τν ζων του μαρτυρικς στν Θβα τς Βοιωτας (τν κρμασαν σ μι λι σμφωνα μ τν πηγ τς Πατρολογας MIGNE Ε.Π. 145,210, Νικηφρος Κλλιστος Ξανθπουλος, ᾿Εκκλησ. Ιστορα 14ος α.), που εχε λθει ν κηρξη τ Εαγγλιο, μετ τ Μαρτριο το ᾿Αποστ. Παλου στν Ρμη π Νρωνος (Εσβιος, Ιστορ. βιβλ. 20).
Ο τπος το μαρτυρου το Αγ. Λουκ κατ τν παρδοσι, εναι τ σημεριν παλαι νεκροταφεο τν Θηβν (νατολικ τς πλεως), κκλησα το ποου νομζεται Αγ. Λουκς. Μσα σ᾿ ατν τν να βλπουμε σμερα, στ δεξι μρος το ερο (διακονικ), τν ρχαα ρωμαϊκ λρνακα (σαρκοφγο), που εχε ναποτεθ τ γιο λεψανο. Ο τφος ατς νκει στ Β΄ π.Χ. α., ταν πολλο Ρωμαοι εχαν γκατασταθ στν Ελλδα, λγω τς ρωμαϊκς κατακτσεως κα νκε στ ρωμαϊκ οκογνεια Νηδμου - Ζωσμου, που εχε ταφ κα μικρς γις το Ζωσμου, Νδυμος, σμφωνα μ τ νκδοτο ρχεο το π. Παπαβασιλεου, γραμματως τς Βουλς, κατατεθειμνο στν βιβλιοθκη τς Βουλς τν Ελλνων. Ο χριστιανο τς Θβας τοποθτησαν τ γιο λεψανο το Αγου Λουκ σ᾿ ατν τν λρνακα "λγω τιμς".
᾿Επ Ατοκρτορος Κωνσταντου (337-361), υο το Μεγλου Κωνσταντνου, τ γιο λεψανο μετεφρθη στν Κωνσταντινοπολι (3 Μαρτου 357) μ τν βοθεια το Αγου ᾿Αρτεμου Δοκα τς Αγπτου κα τοποθετθηκε κτω π τ ερ το Ναο τν Αγ. ᾿Αποστλων, μαζ μ τ για λεψανα τν Αγων ᾿Ανδρου κα Τιμοθου. Κατ τν μαρτυρα το κκλησιαστικο συγγραφως Νικηφρου  Καλλστου Ξανθοπολου, τν μρα το μαρτυρου του πεσε π τν οραν να θαυματουργ γρ πνω στν τφο του, πο θερπευε τ μάτια. Η θεραπευτικ ατ δναμις ξρχεται μχρι σμερα π τν μαρμρινη λρνακα. Τ γεγονς, τι λρνακα ξακολουθε ν θαυματουργ στερα π τσους αἰῶνες, εναι ποδεικτικ στοιχεο, τι πρκειται γι τν αθεντικ τφο το Εαγγελιστο Λουκ
Τ γιο λεψανο βρσκεται σμερα στν Πδοβα τς ᾿Ιταλας κοντ στν Βενετα, που μετεφρθη π τος Φργκους κατακτητς το Βυζαντου τ 1204 κα εναι τοποθετημνο στν κκλησα Santa Justina στ κντρο τς πλεως. Πρπει, λοιπν, ν καταστσωμε γνωστ πανελληνως τν παρξι ατο το μεγλου προσκυνματος τς ᾿Ορθοδοξας, πο μπορε ν πρη κα παγκσμιες διαστσεις, λγω το νδιαφροντος τν θρησκευομνων τς Δσεως, πως συνβη κα μ τος Φιλππους τς Μακεδονας κα τν Πτμο. Τ διο δ πρπει ν κνωμε κα γι τν Πτρα (μαρτριο Αγ. ᾿Ανδρου) κα γι τν Νικπολι Πρεβζης (Τιτ.3,12), που ᾿Απ.Παλος πρασε να χειμνα κα που σμερα πρχουν δπεδα ψηφιδωτ βασιλικν το 5ου μ.Χ. α. (τ καλτερα διατηρημνα λης τς Βαλκανικς).Τ μνημονευθν κεμενο τς ᾿Εκκλησιαστικς Ιστορας το Νικηφρου.
"Λουκς δ᾿ ξ ᾿Αντιοχεας ελκε τ γνος τις κατ τν Κολην κεται Συραν, τχν μν ατρς, κρως δ τν ζωγρφου τχνην ξεπιστμενος. Θβαις δ᾿ ν πταπλοις τ θεσπεσίῳ περιτυχν Παλ, τν πατραν πλνην πεπατο Χριστ προσιν. ᾿Αντ δ σωμτων τν τν ψυχν λλξατο θεραπεαν. Κα δ τ κατ᾿ ατν Εαγγλιον συνεγρψατο Παλου παγορεσαντος. Ωσατως δ κα τς τν ᾿Αποστλων Πρξεις. Συνδιαγαγν δ᾿ ν Ρμ τ Παλ, πανκει τ Ελλδι αθις. Πολλος δ τ φωτ τς θεας γνσεως ποδηγσας, π τν θετοντων τν Θεον Λγον, π καρποφρου λαας ναρτηθες, ο γρ ν ξλον ξηρν στε ες σταυρν διασκευασθναι, τ Θε τν ψυχν παρατθησιν, γδοκοντα τν γενμενος, ς φασν. 

Οπου δ τ σμα ατο κατετθη μεταξ μνημεων πολλν, προσευχ τν πιστν καταμηνεται. Κολλρια γρ ατρικ Θες σεν νωθεν το θεου ατο μνματος, ες σμβολον ομαι, τς ατο ατρεας. ᾿Εξ ο κα γνριμος τφος τος ατο πσι καθστατο. Φασ δ ατν πρτιστον τν τε Χριστο εκνα κα τς ατν θεοπρεπς τεκοσης, τι δ κα τν κορυφαων ποστλων, δι ζωγραφικς στορσαι τχνης, κντεθεν ες πσαν τν οκουμνην τ τοιοτον εσεβς κα πντιμον ργον ξενεχθεναι.  

Τ γε μν αδος πσης ξιον τ ερν ατο λεψανον Κωνστντιος, το Μ. Κωνσταντνου υἱός, δι᾿ ᾿Αρτεμου το μεγστου μρτυρος κ Θηβν μετακομισμενος, σατως δ κα τ το πρωτοκλτου ᾿Ανδρου κ Πατρν τς ᾿Αχαας, τι δ κα κ τς ν ᾿Ασίᾳ ᾿Εφσου Τιμοθου το ᾿Αποστλου, ν τ πωνμ το πατρς ατο πλει, τ τν ερν ᾿Αποστλων σηκ σεβασμως κατθετο" (MIGNE Ε.Π. 145,210).


Δεν υπάρχουν σχόλια: