12 Σεπτεμβρίου, 2013

OΙ (ΠΑΓΩΜΕΝΟΙ) ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ!

 

Είναι ειρωνικό και ακραίο… Θα μπορούσε να πει κανείς όμως ότι η κλιματική αλλαγή έχει και μια άλλη, αθέατη μέχρι στιγμής πλευρά, που για τους κολοσσούς του παγκόσμιου εμπορίου είναι θετική. Τραγικό βέβαια, αν αναλογιστεί κανείς ότι πρόκειται για τις ίδιες χώρες που φέρνουν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για την κλιματική αλλαγή και τις καταστρεπτικές της συνέπειες. Η κλιματική αλλαγή έχει «απελευθερώσει» νέους εμπορικούς θαλάσσιους δρόμους και έχει μειώσει σημαντικά τη χρονική απόσταση της Κίνας από την Ευρώπη περιορίζοντας παράλληλα και το κόστος. Οπως αναφέρει η Deutsche Welle, «όταν ένα πλοίο ξεκινά από την Κίνα με προορισμό την Ευρώπη, ο καπετάνιος παίρνει τον δρόμο μέσω του Ινδικού και του Σουέζ.

Επί ενάμιση αιώνα αποτελεί την κλασική διαδρομή διάρκειας έξι με οκτώ εβδομάδων. Τελευταία η κλιματική αλλαγή έχει φέρει τα πάνω κάτω και στη ναυσιπλοΐα. Με το λιώσιμο των πάγων στον Βόρειο Πόλο έχουν ανοίξει νέοι δρόμοι. Το 2030 δεν θα υπάρχουν πια πάγοι στην Αρκτική. Η εταιρία Cosco στέλνει πλέον τα μεταφορικά της πλοία μέσω της Θάλασσας του Μπέρινγκ στη Βόρεια Ευρώπη. Για παράδειγμα, στις 15 Αυγούστου σήκωσε άγκυρα από το λιμάνι Τάικανγκ της Κίνας ένα εμπορικό με 20.000 τόνους σιδηρικών και έφτασε στο Ρότερνταμ προχθές. Η διάρκεια της διαδρομής, ούτε τέσσερις εβδομάδες». «Είναι σημαντικά μικρότερη» λέει ο Κάι Μέιγιανγκ, από την εταιρία Cosco. «Για το πλοίο παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα, ακόμη και το κόστος της μετακίνησης πέφτει».

Το καλοκαίρι το λεγόμενο πέρασμα από τον Αρκτικό Ωκεανό είναι προσβάσιμο για τέσσερις μήνες. Φέτος η Cosco απέστειλε το πρώτο εμπορικό από αυτήν τη διαδρομή, που είναι και πιο ασφαλής, δεδομένου ότι στην κλασική, μέσω της Ινδονησίας και της Μαλαισίας, υπάρχει ο κίνδυνος με τους πειρατές, όπως και στις ακτές της Σομαλίας. Η κατάσταση στην Αίγυπτο έκανε επισφαλή ακόμη και τη διέλευση μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Επιπλέον, επειδή η διαδρομή διαρκεί λιγότερο, μειώνεται η κατανάλωση καυσίμων. Το κόστος κατεβαίνει και κερδισμένοι βγαίνουν όχι μόνο η μεταφορική εταιρία αλλά και οι έμποροι. Όμως η νέα διαδρομή κρύβει κι αυτή κινδύνους. Ναι μεν ο θαλάσσιος δρόμος είναι ανοιχτός το καλοκαίρι, υπάρχουν όμως παγόβουνα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: