21 Σεπτεμβρίου, 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ CRASH.


Στην πρόσφατη επίσκεψη σας στην Ίμβρο ο μητροπολίτης Ίμβρου και Τενέδου Κύριλλος σας αποκάλεσε «Αρχιεπίσκοπο των έργων». Παράλληλα, εσείς, απευθυνόμενος στον Παναγιότατο Οικουμενικό Πατριάρχη και λέγοντας του «Σας χρειαζόμαστε», του ζητήσατε «στήριξιν και ενίσχυσιν του ποιμνίου σας, το οποίο χειμάζεται εκ της σοβούσης οικονομικής κρίσεως». Όσον αφορά το πρώτο, τι ξεχωρίζετε από τα έργα σας; Και όσον αφορά το δεύτερο, υπήρξε ανταπόκριση από τον Παναγιότατο Βαρθολομαίο;

«Αρχικά, θα ήθελα να σας πω ότι την επίσκεψη μου στην Ίμβρο τη χαρακτηρίζω "προσκύνημα" σε βασανισμένους τόπους του Γένους Είδα σπίτια - φαντάσματα από την εγκατάλειψη και την ερήμωση και συγχρόνως διαπίστωσα το πείσμα των ολίγων ανθρώπων που μένουν μόνιμα εκεί. αλλά και των πολλών που ξαναγυρίζουν, κατά τους μήνες του καλοκαιριού, για να δώσουν πνοή ζώσα σ ένα ρημαγμένο τόπο.

Το πνεύμα και ο πολιτισμός της Ιωνίας είναι διάχυτα Στην ευγένεια και την αρχοντιά του φιλόξενου μητροπολίτου Ίμβρου και Τενέδου κ Κυρίλλου και αγαπητού αδελφού οφείλεται η έκφραση αυτή που υπογραμμίσατε Σκοπός της Εκκλησίας, επομένως και κάθε λειτουργού της. είναι η αγάπη προς τον θεό και τον πλησίον Ο κάθε κληρικός οφείλει να αγωνίζεται για την πνευματική καλλιέργεια του πιστού και τη συμπαράσταση στο κάθε πρόβλημα και αδυναμία του. Έτσι. το όποιο έργο. μικρό ή μεγάλο, αν θεωρηθεί ότι είναι κατόρθωμα ενός ανθρώπου, είναι λάθος. Αντίθετα, όταν αποδίδεται στην ευλογία του θεού και τη συνεργασία ανθρώπων, είναι καρπός συλλογικής δημιουργίας. Επομένως, ό,τι έγινε, γίνεται και θα γίνει, οφείλεται σε πολλούς. Όχι σε έναν. Οι σχέσεις μου με τον Παναγιότατο Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο στηρίζονται στη γνήσια μεταξύ μας αγάπη και την αλληλοεκτίμηση Επομένως, δεν είναι παράδοξο ότι στην προκειμένη κρίση της πατρίδας μας ζήτησα τη συμπαράσταση του και. περισσότερο, που η θετική ανταπόκριση του ήταν άμεση, με τον τρόπο που εκείνος πάντοτε γνωρίζει».

Στη σημερινή τραγική συγκυρία που ζει η χώρα μας. ποιες είναι οι πιο βασικές πρωτοβουλίες και τα άμεσα σχέδια σας διότι έχετε αποδείξει ότι είστε αποφασιστικός;

-Συμφωνώ με το χαρακτηρισμό σας περί "τραγικής συγκυρίας που ζει η χώρα μας". Για τούτο, στην περίσταση μας. ο ρόλος του κάθε Έλληνα, του κάθε φορέα, του κάθε κληρικού και ιδιαίτερα του Αρχιεπισκόπου, πρέπει να γίνει σημαντικός. Ως Αρχιεπίσκοπος προσπαθώ να ασκήσω μια συνετή και σώφρονα τακτική στην επιτέλεση των ποιμαντικών μου καθηκόντων, ώστε τόσο στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο όσο και στην καθόλου Ιεραρχία της Εκκλησίας μας. όχι μόνο να επικρατεί ενότητα, αλλά και αυτές τις δύσκολες ώρες. Χρειάζεται να δυναμώσουμε τις ψυχές των ανθρώπων, να τους ενισχύσουμε στην καρτερία και να συγκρατήσουμε τον ιστό της κοινωνίας».

Η χριστιανική πίστη είναι πράξη

«Όμως. η χριστιανική πίστη δεν είναι θεωρία, ούτε ιδεολογία. Είναι βίωμα, πράξη, άσκηση αγάπης και φιλανθρωπίας. Όλη η εκκλησία μας, στηριγμένη από το λαό μας. αυτό κάνει σήμερα. Απ' άκρου εις άκρον της Ελλάδας. Στην Αρχιεπισκοπή, για παράδειγμα, χιλιάδες μερίδες φαγητού διανέμονται κάθε μέρα. Με το πρόγραμμα "Δέμα στο Σπίτι" τροφοδοτούνται 5.000 νοικοκυριά, με στόχο να αυξηθούν. Τα λεγόμενα "Κοινωνικά Παντοπωλεία" σε συνεργασία με τους δήμους αυξάνουν. Εκατοντάδες ανασφάλιστοι συνάνθρωποι μας έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο πλαίσιο της συνεργασίας Αρχιεπισκοπής και Ιατρικού Συλλόγου.

Το πρόγραμμα στήριξης πολύτεκνων οικογενειών αρχίζει αυτές τις ημέρες. Ήδη ετοιμάζεται εμβολιασμός χιλιάδων μικρών παιδιών ανασφάλιστων γονέων. Αυτοκίνητα με εθελοντές ιατρούς προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Η "Αποστολή" βρίσκεται σε συνεχή δράση. Πέρα απ' αυτό. χρειάζονται οργανωμένες υποδομές, που αναπτύσσονται η μία μετά την άλλη. Λειτουργούν στέγες για εγκαταλελειμμένα παιδιά, για παιδιά με νοητική υστέρηση, κέντρα για στήριξη ανθρώπων με Alzheimer στέγες ηλικιωμένων, στέγες κατάκοιτων. Υποδομές για θερινές διακοπές απόρων. Δίδονται μικρά βοηθήματα και πολλά άλλα».

Σε μια συνέντευξη σας. τον Απρίλιο στο Mega, αναρωτηθήκατε: «Μιλάγαμε επί τόσο καιρό για το κράτος πρόνοιας. Πού είναι αυτό; Μας έλεγαν ότι "λεφτά υπάρχουν". Κι εγώ τα πίστευα». Τώρα, που έχετε πλέον διαπιστώσει ότι κάποιοι ήθελαν να ζούμε μέσα σ' ένα ψέμα, αισθάνεστε πικραμένος, προδομένος ή αποφασισμένος να αγωνιστείτε για το ποίμνιο σας συγχωρώντας χριστιανικά τους υπεύθυνους; Μπορέσατε να το πείτε αυτό το τόσο σημαντικό «αφέονταί σοι αι αμαρτίες»;

«Και αυτό είναι αλήθεια. Ασφαλώς τα νιώθω όλα αυτά. γι' αυτό πρέπει να αγωνιστούμε όλοι μας. ώστε αυτά τα συναισθήματα που νιώθουν όλοι οι πολίτες μας να μην τους καταβάλλουν ολοσχερώς. Στη δημιουργούμενη τραγική κατάσταση είναι έντονα τα ερωτήματα "Γιατί;" και "Τι κάνουμε τώρα;". Ως Αρχιεπίσκοπος, μένω στο δεύτερο».

Είχατε ζητήσει να γίνουμε ρεαλιστές και να μην περιμένουμε να μας «σώσουν οι ξένοι». Μπορούμε να σωθούμε μόνοι μας;

«Η αλήθεια βρίσκεται στο μέσον. Το μεγάλο μέρος θα το αντιμετωπίσουμε μόνοι μας. Ένα άλλο μέρος θα το περιμένουμε από τους ξένους. Κάτω όμως από συγκεκριμένες προϋποθέσεις».

Τι προϋποθέσεις; Δικές τους ή δικές μας;

«Μα δικές μας. φυσικά. Που θα λαμβάνουν υπόψη το σεβασμό στην Ελλάδα και στους Έλληνες, την αξιοπρέπεια μας και την ιστορία μας».

Είχατε πεί: «Δεν είναι δυνατόν να γίνουμε αποικία εμείς και να 'ρχονται άλλοι να μας διοικούν». Κι όμως, συμβαίνει. Μέχρι ποίου σημείου θα μπορέσουμε να το ανεχθούμε;

«Δυστυχώς, δεν είναι η πρώτη φορά. Όποιος έχει διαβάσει καλά την ιστορία μας έχει γνωρίσει αυτή τη φρίκη. Και μην ξεχνάτε ότι σε μιαν άλλη. κρίσιμη για τον τόπο. εποχή είχαν δημιουργηθεί και κόμματα. Το Ρωσόφιλο Κόμμα, το Γαλλόφιλο Κόμμα, το Αγγλόφιλο Κόμμα. Για να μην αναφερθώ και σε πιο πρόσφατα γεγονότα. θα το αντιμετωπίσουμε; Όταν ανδρωθούμε και σκεφτόμαστε σαν Έλληνες και σαν ορθόδοξοι. Εγκαταλείποντας το μιμητισμό και αποφεύγοντας φαινόμενα ευτελιστικού γραικυλισμού».

Μιλώντας τον Απρίλιο σε μικρούς μαθητές σχολείου στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη, αφήσατε να εννοηθεί ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν περιστάσεις κατά τις οποίες, βλέποντας τη μεγάλη αδικία ή τη μεγάλη δυστυχία, «αμφισβητείτε» τον Θεό. Τι ακριβώς εννοούσατε; Την ύπαρξη του θείου ή την αδυναμία της ανθρώπινης υπόστασης του;

«Πρόκειται για μια παρεξήγηση. Μιλούσα σε παιδιά δημοτικού σχολείου που με είχαν επισκεφθεί για συζήτηση. Καμάρωσα την οξύνοιά τους. την ελευθερία και πειθαρχία τους. Ένα από αυτά μου υπέβαλε την ερώτηση" Πώς επιτρέπει ο θεός τη φτώχεια, την εκμετάλλευση, την αρρώστια μικρών παιδιών, τα ατυχήματα και άλλα". Του απάντησα, μεταξύ άλλων, ότι εμείς οι κληρικοί σας παρουσιάζουμε πολλές φορές λανθασμένη την εικόνα του Θεού μας ο Θεός μας είναι αγάπη και θέλει τη σωτηρία του κάθε ανθρώπου

Αναφέρθηκα στο ζωντανό παράδειγμα αυτής της αγάπης Είπε ο Κύριος: "Αν το παιδί ζητήσει από τους φυσικούς του γονείς ψωμί μπορούν αυτοί να του δώσουν αντί ψωμιού, πέτρα: Κι αν τους ζητήσει ψάρι, είναι δυνατόν αυτοί να του δώσουν φίδι: Όχι" Και συνέχισα ότι αφού έτσι φέρεται ο άνθρωπος, είναι δυνατόν ο Πλάστης να φερθεί απάνθρωπα; όταν ο ίδιος μας λέει ότι είναι η αγάπη. Υπάρχουν όμως και μερικοί άλλοι κληρικοί ή λαϊκοί που διδάσκουν ότι ο θεός είναι τιμωρός. Ότι τιμωρεί και εκδικείται. Αυτός ο Θεός - τους είπα - προσωπικώς δεν με εκφράζει. Σε έναν τέτοιο Θεό δεν πιστεύω και δεν μου χρειάζεται. Είναι ένα μεγάλο θέμα που δεν εξαντλείται σε λίγα λεπτά. Αν κάποιο απονήρευτο παιδάκι με ξαναρωτήσει, έτσι θα απαντήσω».

Στη Φλώρινα, προ μηνός, αναρωτηθήκατε «αν η Ευρώπη σήμερα απηχεί αυτό που οραματίστηκαν οι πρώτοι ευρωπαϊστές ή έχει καταντήσει τραπεζική τοκογλυφία». Και μετά ζητήσατε να μπει«τεφτέρι», να δούμε «τι χρωστάμε και με όρους ισοτιμίας να ξεπληρώσουμε ό,τι χρωστάμε». Σε φράσεις και προθέσεις σαν κι αυτές δεν μας έχουν συνηθίσει οι Προκαθήμενοι της Εκκλησίας μας...

«Θέλω να είμαι ειλικρινής. Ήδη υπάρχουν δημοσιεύματα που απ ηχούν τις απόψεις των θεμελιωτών της ιδέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παραδέχονται ότι έχει... εκτροχιαστεί από τους στόχους της Είναι επίκαιρο να τονιστεί και σήμερα η διαφορετική αντίληψη της χριστιανικής ανθρωπολογίας μεταξύ ορθοδόξων και προτεσταντών Στην ορθόδοξη πίστη επικρατεί εν πολλοίς η έννοια της οικονομίας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Στον προτεσταντισμό ζητείται η δήθεν ακρίβεια, η τιμωρία του "άτακτου" Ίσως πει κάποιος.

"Μα ποιος ασχολείται σήμερα στην Ευρώπη με τέτοια θέματα;". Συμφωνώ Δεν πρέπει όμως να παραβλέπουμε ότι αυτές οι έννοιες έχουν παράδοση αιώνων και ανεπαίσθητα διαμορφώνουν και επηρεάζουν την ιστορία και τον πολιτισμό Ασφαλώς είναι αναγκαίο, μετά τα όσα έχουν δημοσιευθεί για σκάνδαλα, μίζες, χρηματισμούς, να γίνει ένας εσωτερικός ελληνικός έλεγχος. Και τότε. το "τεφτέρι" θα μιλήσει για το ποιο είναι το πραγματικό και ποιο το πλασματικό χρέος.

Κάποτε γινόταν λόγος πολύς ότι εντός ολίγου "ανοίγει ο Φάκελος της Κύπρου". Κάτι τέτοιο ποτέ δεν έγινε. Τώρα κουραστήκαμε να ακούμε για συγκεκριμένα σκάνδαλα, π.χ., του Χρηματιστηρίου, της Siemens, τις καταθέσεις και την εξαφάνιση των χρημάτων των ασφαλιστικών ταμείων. Ασφαλώς θα επαναληφθεί η ιστορία του Φακέλου της Κύπρου, και αυτή είναι η μεγαλύτερη απογοήτευση του απλού λαού»

Πολλά τα ερωτηματικά μου από τουλάχιστον δύο αναφορές του. Για τον προτεσταντισμό και το Φάκελο της Κύπρου. Του ζητώ κάποια επεξήγηση.

 «Μα τα περί προτεσταντισμού έχουν ήδη, προ πολλού, περάσει στη νοοτροπία της χριστιανικής ανθρωπολογίας Αυτά τα φαινόμενα δημιουργούν πολιτισμό. . δημιουργούν ιστορία Αυτή η νοοτροπία, ο τρόπος διαπαιδαγωγήσεώς τους και οικογενειακής τους ζωής. ένα παιδί- για παράδειγμα -δεν θα το συγχωρήσει εύκολα."Θα το βάλει τιμωρία, αν κάτι δεν κάνει καλά. Έχουμε μιαν αντιπαράθεση Όχι θρησκευτική. Απλώς μας βλέπουν σαν κατώτερους, είναι μέσα στην προτεσταντική διδασκαλία Ο θεός άλλους έπλασε "καλούς" και άλλους τους έκανε "κατώτερους" Εκεί άλλωστε θεμελιώνεται η θεωρία περί "Αρείας Φυλής Ότι κάποιοι είναι ανώτεροι ως λαός. Ανεβάζουν τον άνθρωπο και κατεβάζουν τον θεο Εκείνοι θεωρούν τον εαυτό τους ως "εξέχοντες" Κι εμάς ως κατωτέρους»

Όσον αφορά το Φάκελο της Κύπρου, θεωρείτε ότι δεν θα μάθουμε ποτέ την αλήθεια. Ούτε γι' αυτόν το... φάκελο ούτε για τους άλλους, τους επόμενους;

«Ε. ναι. Δεν το βλέπετε; θα μάθετε την αλήθεια εσείς για το Χρηματιστήριο; Εσείς το πιστεύετε; Ούτε για τη Siemens θα μάθετε»

Να ζητήσουμε για 2-3 χρόνια «συγγνώμη»
από τη λεγόμενη δημοκρατία μας

Τι μπορεί να σημαίνει μια φράση, όπως «υπάρχει αναγκαιότητα να "ανασταλούν" οι ιδεολογίες και να πέσουν οι πολιτικές ιδεοληψίες»; Μήπως πρόκειται για μιαν άκρως πολιτική φράση υψηλού βεληνεκούς;

«Πολιτικός δεν είμαι και συνεπώς δεν θα ισχυριστώ πως οι απόψεις μου είναι ορθές. Η διαίσθηση μου. όμως. και οι γνώσεις μου με πληροφορούν πως ό.τι κερδήθηκε σε αυτόν τον τόπο. έγινε με ενωμένο τον ελληνικό λαό. από την κεφαλή μέχρι τον τελευταίο Έλληνα. Κρίνω λοιπόν πως δεν θα ήταν και... προς θάνατο ο παραγκωνισμός για λίγο των ιδεολογιών, των ιδεοληψιών, το λεγόμενο κομματικό συμφέρον και να γίνει συστράτευση όλων γύρω από ένα τραπέζι με θέμα: "Η υπέρβαση των δυσκολιών - Πάνω απ' όλα η πατρίδα μας και ο λαός μας".

Πιστεύω ακράδαντα ότι το άριστο πολίτευμα είναι η δημοκρατία, γι' αυτό είναι και το πιο δύσκολο. Επιτυγχάνεται όμως μόνο από ελεύθερους ανθρώπους, ελεύθερους από εγωισμούς, πάθη και ασθένειες. Οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν και τους θεσμούς. Αξίζει λοιπόν -κατά την άποψη μου πάντα- να ζητήσουμε "συγγνώμη" από τη λεγόμενη δημοκρατία μας. του σήμερα, καινά εγκαινιάσουμε για 2-3 χρόνια την άλλη τακτική, της συνεργασίας Όταν ξεπεραστούν οι σημερινές δυσκολίες, τότε θα έχουμε πάλι καιρό για γκρίνιες. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε φαινόμενα σαν αυτά της Μικρασιατικής Καταστροφής ή της κατάληψης της Κύπρου μας».

Μα κινδυνεύουμε από μια νέα Μικρασιατική Καταστροφή;

«Ναι Κινδυνεύουμε. Κινδυνεύουμε όταν έχουμε αυτά τα "μικρά" φαινόμενα. Ξέρετε τι μου είπε κάποιος προ ημερών; Ότι ο Σαμαράς δεν κινδυνεύει από την Ευρώπη και από "τα έξω". Κινδυνεύει από "τα μέσα". Εσωτερικά. Και η Μικρασιάτικη Καταστροφή και η υπόθεση της Κύπρου πρέπει να μελετηθούν Εκεί είναι η ρίζα. Δηλαδή, τι θα έβλαπτε, σήμερα, σε αυτή την κατάσταση, να συνεργαστούν όλοι; Και ο Τσίπρας και η Παπαρήγα;»

Μια φράση σας που απηχούσε απόψεις και πεποιθήσεις του προκατόχου σας. Μακαριστού Χριστόδουλου, ο οποίος αγαπήθηκε πολύ από τους Έλληνες, σας έδειξε να προχωρείτε ένα βήμα περισσότερο, όταν απαντώντας στη βουλευτή κ. Ρεπούση, που ζητούσε να μην εκκλησιάζονται οι μαθητές, είπατε: «Ποια είσαι εσύ που θα βγάλεις εγκύκλιο χωρίς να ρωτήσεις αυτούς που πάλεψαν και παλεύουν σε αυτόν τον τόπο γί' αυτόν το χώρο: Ποιο είναι το δικαίωμα σου, που εσύ θα αποφασίζεις ότι δεν θα εκκλησιάζονται τα παιδιά; Τους ρώτησες τους γονείς;».

«Δεν τη γνωρίζω προσωπικά Έχω ακούσει για τις γνώσεις της και τις σπουδές της στο εξωτερικό από παλαιό μαθητή μου. Άλλο όμως είναι οι γνώσεις και άλλο οι συμπεριφορές που προσπαθούν να αλλοιώσουν αρχές και αξίες που στήριξαν και στηρίζουν αυτόν τον τόπο. Διαμαρτυρήθηκα για τις θέσεις της για την προσευχή, τον εκκλησιασμό των μαθητών και τα Θρησκευτικά γενικότερα. Εκτιμώ ότι είναι του πνεύματος των ανθρώπων που μεγάλωσαν και σπούδασαν νεορθολογικά στο εξωτερικό (εγώ έμαθα αυτά που έμαθα εκεί που τα έμαθα και αυτά θα εφαρμόσω και δεν υπολογίζω ούτε Ιστορία ούτε παράδοση, τεχνοκράτες χωρίς το υπόβαθρο της παράδοσης μας δηλαδή) και ήρθαν να αναπαυθούν στις δάφνες εκείνων που αγωνίστηκαν για τη Ρωμιοσύνη. Γι' αυτό διερωτήθηκα: "Ποια είναι η κυρία Ρεπούση", που φιλοδοξεί να αλλάξει την Ιστορία και να καταργήσει παραδόσεις και αξίες; Πόσοι γονείς την εξουσιοδότησαν για κάτι τέτοιο; Καινά σας θυμίσω και άλλους νεωτερισμούς:

Μετά την επανάσταση του 1821 όσοι φορούσαν φουστανέλα δεν ήταν καλοδεχούμενοι ούτε στις τελετές ούτε στις παρελάσεις. Ήθελαν να τους βάλουν φράκο. Υπήρχε και εγκύκλιος των νέων κυβερνητών. Ότι δηλαδή όλοι αυτοί οι "ζήτουλες" και οι "ζητιάνοι" που έρχονται απαγορεύεται να προσεγγίσουν στα υπουργεία, γιατί μας χαλάει την... εικόνα. Κι ας ήταν ο Κωνσταντίνος Κανάρης αυτός που ερχόταν».

Αληθεύει η ιστορία με την «έπαυλη του Αρχιεπισκόπου» που διηγηθήκατε ως... πονηρή προσπάθεια σας να ξεπεράσετε τη γραφειοκρατία και να φτιάξετε ένα γηροκομείο;

«Δόθηκε η ευκαιρία να τονίσω και αλλού ότι η αγάπη προς τον θεό περνάει μέσα από την αγάπη για τον άνθρωπο, θλίβομαι όταν βλέπω φτωχούς, ανήμπορους να ζητούν φροντίδα, στέγη και τροφή. Μας δώρισαν μια έκταση 150 στρεμμάτων στο Βαρνάβα Αττικής και υποσχέθηκα στις δωρήτριες ότι στην έκταση αυτή θα ανεγερθεί Κέντρο Φροντίδας Αστέγων Ηλικιωμένων Δυστυχώς, από το ΥΠΕΚΑ δεν μου δόθηκε η αναγκαία άδεια, γιατί στην περιοχή προβλέπεται η ανέγερση επαύλεων Αγωνιστήκαμε 2 χρόνια και παρά τις κατ' επανάληψιν υποσχέσεις, δεν μας δόθηκε η άδεια ανεγέρσεως. Έτσι. αποφάσισα να ζητήσω άδεια για ανέγερση εξοχικής κατοικίας του Αρχιεπισκόπου. Η άδεια δόθηκε και η οικοδομή έχει προχωρήσει. Όταν τελειώσει, θα την παραχωρήσω στα "περήφανα γηρατειά". Πιστεύω να μην ενοχληθεί κανείς».

Αντίθετα με προκατόχους σας, έχετε δείξει ένα ιδιαίτερα «ανοιχτό» επικοινωνιακό προφίλ και δέχεστε να μιλάτε σε ΜΜΕ και να παραχωρείτε συνεντεύξεις. Μήπως αυτό σημαίνει κάτι ευρύτερο στην προσπάθεια της Εκκλησίας να επιβάλλει το έργο της ή θεωρείτε ότι πετυχαίνετε καλύτερα το σκοπό σας;

«Όπως ξέρετε, σήμερα η εικόνα και η πληροφόρηση έχουν δύναμη και επιρροή. Με ενδιαφέρει η σωστή ενημέρωση και όχι η παραπληροφόρηση - όπως συνηθίζεται όταν πρόκειται για εκκλησιαστικά θέματα. Μελετάται με πολλή προσοχή η απόκτηση από την Εκκλησία ενός τηλεοπτικού καναλιού. Η "ομηρία" στον τομέα αυτό είναι καταστροφική».

Πριν από τις εκλογές του Ιουνίου δεν είχατε διστάσει να δηλώσετε «ανήσυχος» για το αποτέλεσμα και τις επιπτώσεις του, αλλά και το ενδεχόμενο ακυβερνησίας. Αυτό που έχουμε σήμερα σας έχει καθησυχάσει;

«Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην πατρίδα μας δεν επιτρέπει σε κανέναν να... καθησυχάζει. Απαιτείται εγρήγορση. Να είμαστε ξύπνιοι και πάντα έτοιμοι να προσφέρουμε, να δώσουμε αυτό που χρειάζεται. Το 1952 το κράτος άρπαξε με Αναγκαστική Απαλλοτρίωση 750.000 στρέμματα. Τι έγιναν;»

Όταν ανέκυψε το θέμα περικοπών των μισθών των κληρικών, σε επιστολή σας προς την πολιτική ηγεσία της χώρας είπατε ότι η Εκκλησία πληρώνει τους φόρους της. ενώ έχει διαθέσει στο κράτος τα 2/3 της περιουσίας της με αντάλλαγμα τη συμβατική υποχρέωση της μισθοδοσίας των κληρικών. Συνεπώς, πρόκειται για κάτι «σαν συμβόλαιο».

«Το 1833 η Πολιτεία πήρε για "ανάπτυξη" τα 2/3 της τότε περιουσίας της Εκκλησίας και με νόμο ανέλαβε τη μισθοδοσία του κλήρου. Σήμερα η Εκκλησία της Ελλάδος καταβάλλει όλους τους φόρους -και μάλιστα ηυξημένους -. μολονότι πολλά κακόβουλα δημοσιεύματα γράφουν τα αντίθετα, περί φοροδιαφυγής της. Με την ευκαιρία να υπομνησθή ότι με το Νομοθετικό Διάταγμα 2185/1952 περί "Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Κτημάτων προς Αποκατάστασιν Ακτημόνων καλλιεργητών και κτηνοτρόφων" και με τη σύμβαση του 1952 (ΦΕΚ 28/Α Οκτ. 1952) παραχωρήθηκαν από την Εκκλησία προς την Πολιτεία; Καλλιεργούμενοι και καλλιεργήσιμοι αγροί 141.333 στρεμμάτων και 2.601.544 στρεμμάτων βοσκοτόπων, λιβαδιών και εν γένει κτηνοτροφικών εκτάσεων. Άραγε, τι έγιναν οι εκτάσεις αυτές. Ποια ανάπτυξη έγινε και πού έχουν καταλήξει;»

Στην ίδια επιστολή αναφέρατε ότι τα σημαντικότερα δημόσια κτίρια της πρωτεύουσας (ακαδημαϊκά ιδρύματα, νοσοκομεία κ.ά.) έχουν ανεγερθεί σε ακίνητα που παραχωρήθηκαν δωρεάν από την Εκκλησία. Μπορείτε να αναφέρετε μερικά;

«Να αναφέρω μερικά, και μάλιστα εκ της Μονής Πετράκη: 1. Πολυτεχνείο. 2. Εθνική Βιβλιοθήκη. 3. "Ευαγγελισμός". 4. Νοσοκομείο Συγγρού, 5. Νοσοκομείο Αρεταίειο. 6. Νοσοκομείο Αιγινήτειο. 7. ΝΙΜΙΤΣ. 8. Λαϊκό Νοσοκομείο (Γουδή), 9. Νοσοκομείο Παίδων (Γουδή). 10. Ασκληπιείο Βούλας. 11. ΠΙΚΠΑ Βούλας. 12. "Σωτηρία". 13. Σχολή Χωροφυλακής. 14. Οικόπεδο Υπουργείου Δημοσίας Τάξεως. 15. Οικόπεδο Πινακοθήκης».

Σε σημαντικές στιγμές της Ιστορίας, σε μεγάλες κρίσεις, η Εκκλησία προσέφερε ισχυρές προσωπικότητές της στο έθνος, για να ηγηθούν εκστρατείας διάσωσης από την καταστροφή, όπως ο Δαμασκηνός. Σε μια ανάλογη, που όλοι απευχόμαστε, περίσταση σήμερα θα αρνιόσασταν παρόμοιο κάλεσμα, αν κι εφόσον γινόταν;

«Αυτό είναι πραγματικότητα. Κατά την ορθόδοξη παράδοση, δεν επιτρέπεται στον κληρικό η ανάληψη κοσμικών υποχρεώσεων και κοσμικής εξουσίας Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που έγινε κι αυτό κατ' εξαίρεση, για το υπέρτατο συμφέρον της πατρίδας, με τις περιπτώσεις του Αρχιεπισκόπου  Αθηνών Δαμασκηνού και του Εθνάρχου Μακαρίου. Εύχομαι να μη χρειαστεί να ξαναπαρουσιαστεί στον τόπο μας τέτοια ανάγκη. Ως προς το "τυχόν κάλεσμα" σας απαντώ ότι είμαι το πλέον ακατάλληλο πρόσωπο για μια τέτοια υπηρεσία».

Όσο κι αν τον πιέζω, αρνείται να αναλύσει τους λόγους που θα ήταν ακατάλληλος. Δέχεται ευχαρίστως να φωτογραφηθεί βγάζει το άμφιο και το σταυρό, βγάζει το καλημαύχι. με χαιρετά με εγκαρδιότητα και με αγκαλιάζει με αγάπη, αλλά άλλο σχόλιο περί της «ακαταλληλότητας» δεν κάνει. Τα κουδούνια χτυπούν, η συνεδρία αρχίζει, η συνέντευξη τελειώνει. Μας αποχαιρετά, δίνοντας την υπόσχεση ότι θα τα ξαναπούμε σύντομα για το κανάλι της Εκκλησίας.

----------------------------------
Σήμερα στην πατρίδα μας οι άρρωστοι άνθρωποι αρρωσταίνουν και τους θεσμούς.
---------------------------------
Τα ΜΜΕ αντιμετωπίζουν την Εκκλησία μόνο με προκατάληψη. Μελετάται προσεκτικά η απόκτηση από την Εκκλησία ενός τηλεοπτικού καναλιού. Η «ομηρία» είναι καταστροφική.
---------------------------------
Ήθελα να κτίσω ένα κέντρο άστεγων υπερηλίκων, αλλά δεν μου έδωσαν άδεια, γιατί ήταν περιοχή μόνο για επαύλεις.
---------------------------------
Είναι αναγκαίο, μετά τα όσα έχουν δημοσιευθεί για τα σκάνδαλα, να γίνει ένας εσωτερικός έλεγχος. Και τότε, το «τεφτέρι» θα μιλήσει για το ποιο είναι το πραγματικό και ποιο το πλασματικό χρέος.
---------------------------------
Στην ορθόδοξη πίστη επικρατεί εν πολλοίς η έννοια της οικονομίας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Στον προτεσταντισμό ζητείται η δήθεν ακρίβεια, η σκληρή τιμωρία του «άτακτου».

Αναρτήθηκε από τον Π. ΒΟΙΩΤΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: