13 Ιουνίου, 2012

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΩΣ κ. ΙΕΡΕΜΙΑ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΤΟΥ ΜΕ ΘΕΜΑ: «Ο ΤΙΤΛΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ» ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ


«Ο ΤΙΤΛΟΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ
ΔΕΝ ΠΑΡΕΧΕΙ ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ
ΝΑ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΙΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ
ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ»

1.Λέγαμε, αδελφοί μου χριστιανοί, στά προηγούμενα κηρύγματά μας ότι η Εκκλησία, την οποία ίδρυσε Χριστός στή γη, διά των Αγίων Του Αποστόλων, είναι ΜΙΑ. Είναι η Εκκλησία στήν οποία ανήκουμε, η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ. Οι έξω από τήν Ορθόδοξη Εκκλησία λεγόμενες εκκλησίες, δέν αποτελούν Εκκλησία, αλλά είναι σχίσματα και αιρέσεις. Κυρίως αυτοί οι αιρετικοί εναι δύο. Είναι οι Προτεστάντες και οι Καθολικοί. Αλλά αυτοί οι δύο είναι σχεδόν ένα, γιατί, όπως είπε ένας Ρώσος θεολόγος, ο Αλέξιος Χομιάκωφ (1846), όλοι οι Προτεστάντες είναι κρυφοπαπικοί! Καί ο ίδιος αυτός θεολόγος είπε σε κάποιον παπικό, ο οποίος τον ερώτησε, πς να αποφεύγει τον προτεσταντισμό: Φύγε από τόν ρωμαιοκαθολικισμό σου!..

2.Ενωμένη ήταν πρώτα η Εκκλησία του Χριστού, αγαπητοί μου, αλλά χωρίστηκαν απ αυτήν έπειτα μερικοί χριστιανοί, καί αποτέλεσαν δικά τους τμήματα.

Ο πρώτος χωρισμός έγινε στην περιοχή της Μέσης Ανατολής τόν 5ο και 6ο αιώνα. Και αυτοί που αποσχίσθηκαν και χωρίστηκαν από την Εκκλησία αποτέλεσαν δικές τους εκκλησίες. Ονομάζονται «Νεστοριανική», «Χαλδαϊκή», «Μονοφυσιτική» εκκλησία, η «εκκλησίες» μέ διάφορα άλλα ονόματα.

Ο δεύτερος χωρισμός έγινε το 1054. Τότε οι χριστιανοί της Δυτικής Ευρώπης, υπό τον πάπα της Ρώμης, κόπηκαν και αυτοί από την Εκκλησία και αποτέλεσαν και αυτοί δικό τους τμήμα, τήν λεγόμενη «ρωμαιοκαθολική» η «παπική» εκκλησία. Όπως το καταλαβαίνετε, αγαπητοί μου, αυτοί που αποχώρησαν από την Εκκλησία μας καί δέν ανήκουν πιά σ αυτήν, βεβαίως δέν αποτελούν Εκκλησία. Αυτοί είναι σχισματικοί και αιρετικοί και δεν μπορούμε το σχίσμα καί τήν αίρεση νά τά πούμε «Εκκλησία».

3. Στό σημείο αυτό, αδελφοί μου, θέλω νά σας πω ότι πρέπει να προσέχουμε τήν έκφραση, που χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε γι αυτούς, πού έφυγαν από τήν Εκκλησία. Γι αυτούς πρέπει νά λέμε τό ρήμα «κόπηκαν» από τήν Εκκλησία μας. Γιατί, αν πούμε απλώς «έφυγαν» η «χωρίσθηκαν» από την Εκκλησία καί ονομάζουμε μάλιστα καί αυτούς μέ τή λέξη Εκκλησία (όπως λένε πολλοί, «Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία»), τότε φαίνεται ότι και αυτοί οι αιρετικοί, αποτελούν πραγματικά Εκκλησία.

Δηλαδή, κατά τήν άποψη αυτή, η ΜΙΑ Εκκλησία του Χριστού διαιρέθηκε σε πολλές επιμέρους Εκκλησίες. Μεγάλη αίρεση αυτό, χριστιανοί μου, αν τό πούμε. Αυτό μς φέρνει την «θεωρία των κλάδων», πού λέγουν οι Προτεστάντες. Ότι, δηλαδή, όλοι όσοι πιστεύουν γενικά στον Χριστό, αποτελούν κλάδους του ενός δένδρου, της μιας Εκκλησίας του Χριστού. Γιά νά μή πέσουμε στή μεγάλη αυτή πλάνη καί αίρεση, πρέπει νά ξέρουμε καί νά λέμε αυτό τό βασικό, πού σας είπα καί το ξαναλέγω:

Η αληθινή Εκκλησία του Χριστού είναι ΜΙΑ, όπως και η αλήθεια είναι μία ενώ τά ψέματα είναι πολλά. Η ΜΙΑ αυτή Εκκλησία είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας. Όσοι κόπηκαν από αυτό τό θείο Δένδρο, πού φύτευσε ο Χριστός στή γη καί πότισε μέ τό Αίμα Του, αυτοί, λέγω, πού κόπηκαν από το Δένδρο αυτό της Εκκλησίας, ξεράθηκαν, δέν είναι πιά μέλη της Εκκλησίας.

Δέν δεχόμαστε λοιπόν, αδελφοί μου χριστιανοί, τόν όρο «διηρημένη Εκκλησία» τόν θεωρούμε εσφαλμένο καί αιρετικό, γιατί προσβάλλει καί βλασφημεί τήν Ορθόδοξη Εκκλησία μας, την Οποία θεωρούμε ακεραία καί όχι «κουτσουρεμένη», ώστε νά την πούμε «διηρημένη».

4. Αλλά ας έλθουμε στά δικά μας: Όλη η Ορθόδοξη πίστη μας εναι μία οικογένεια αυτοδιοικουμένων Εκκλησιών. λλες Εκκλησίες αποτελούν Πατριαρχεία και άλλες είναι Αυτοκέφαλες.

Όλοι οι Ορθόδοξοι, ανάλογα μέ τό που κατοικιών, ανήκουν η σέ κάποιο Πατριαρχείο η σέ μία Αυτοκέφαλη Εκκλησία. Εμείς οι Έλληνες, για παράδειγμα, ανήκουμε στήν Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος. Όλα όμως τά Πατριαρχεία και όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι ενωμένες μεταξύ τους. Η ενότητα τους όμως αυτή δέν προέρχεται από τήν εξουσία κάποιου μοναδικού Επισκόπου σέ όλο το Σώμα της Εκκλησίας, γιατί αυτό το λέγουν οι Παπικοί γιά τήν δική τους «εκκλησία».

Η ενότητα ημών των Ορθοδόξων προέρχεται από την ενότητά μας στήν ίδια πίστη και από τήν κοινωνία μας στό ιερό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Πραγματικά, κάθε Πατριαρχείο και κάθε Αυτοκέφαλη Εκκλησία έχουν μεταξύ τους τήν ίδια πίστη καί έχουν ακόμη μεταξύ τους μυστηριακή κοινωνία. Σέ μας τούς Ορθοδόξους δέν υπάρχει «Πάπας».

Λόγ όμως τιμής, καί ειδικά μετά τό Σχίσμα Ανατολής καί Δύσης, καλούμε τόν Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως «Οικουμενικό». Αυτός όμως ο τίτλος δέν του παρέχει το δικαίωμα νά επεμβαίνει στίς εσωτερικές υποθέσεις των άλλων Εκκλησιών.

5.Τι πιστεύουμε γιά τήν Εκκλησία μας εμείς οι Ορθόδοξοι; Πιστεύουμε,

πρώτον: Ότι φυλάσσει καί διδάσκει την ορθή πίστη γιά τον Θεό.

Δεύτερον: Η Ορθόδοξη Εκκλησία δοξάζει τόν Θεό με ορθή λατρεία. Και ακριβώς γι αυτά τα δύο, διότι η Εκκλησία μας έχει ΟΡΘΗ ΠΙΣΤΗ και ΟΡΘΗ ΛΑΤΡΕΙΑ, γι αυτό και λέγεται ΟΡΘΟΔΟΞΗ.

Και τρίτον γιά τήν ορθόδοξη Εκκλησία μας πιστεύουμε ότι είναι η ΜΟΝΗ Εκκλησία επί της γης.

Μέ πολλές ευχές,
 Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: