Η ΔΙΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
ΤΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ
ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
1.
Εισαγωγή
Θεοφιλέστατε,
αγαπητέ άγιε Πρύτανη,
Σεβαστοί πατέρες,
αδελφοί και αδελφές,
Κατ΄αρχάς θέλω να
ευχαριστήσω εγκαρδίως το Επιστημονικό Συμβούλιο της Θεολογικής Ακαδημίας Αγίας
Πετρουπόλεως για την υψηλή τιμή που μου επεφύλαξε με την απονομή τίτλου
Επίτιμου Διδάκτορα Θεολογίας honoris causa. Η Θεολογική Ακαδημίας Αγίας
Πετρουπόλεως έχει ιστορία 290 ετών. Ανάμεσα στους καταξιωμένους θεολόγους και
εκκλησιαστικούς άνδρες, οι οποίοι διατέλεσαν Πρυτάνεις αυτής, συγκαταλέγεται
και ο νυν Αγιώτατος Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλος, που
αφιέρωσε στην Ακαδημία δέκα ολόκληρα χρόνια της ζωής του. Δεν ήταν λίγες και οι
προσπάθειες για την καλύτερη οργάνωση της Ακαδημίας, που καταβλήθηκαν από τον
αοίδιμο Μητροπολίτη Λένινγκραντ και Νόβγκοροντ κ. Νικόδημο.
Ως Πρόεδρος του
Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Υποθέσεων ο Μητροπολίτης Νικόδημος έδιδε
μεγάλη σημασία στη διορθόδοξη συνεργασία. Αυτός ήταν από τους πρωτεργάτες της
διαδικασίας, η οποία τελικά έπρεπε να οδηγήσει σε σύγκληση της Αγίας και
Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η πρώτη Προσυνοδική Πανορθόδοξη
Διάσκεψη της Ρόδου συνήλθε το 1961, δηλαδή μόλις ένα χρόνο μετά από την
ανάληψη από τον Σεβασμιώτατο κ. Νικόδημο της προεδρίας του ΤΕΕΥ. Συμμετείχε
άμεσα στην προσυνοδική διαδικασία μέχρι τον πρόωρο θάνατό του.
Σήμερα ανάμεσα
στα καθήκοντά μου ως Πρόεδρος του Τμήματος περιλαμβάνεται και η αρχηγία της
αντιπροσωπείας του Πατριαρχείου Μόσχας στις διορθόδξες διασκέψεις. Θα ήθελα να
αναφερθώ σήμερα στην ιστορία της προσυνοδικής διαδικασίας και τα αναμενόμενα
από την Πανορθόδοξη Σύνοδο σε περίπτωση της συγκλήσεως αυτής. Τα τελευταία το
θέμα της προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας
συζητιέται έντονα στο δημόσιο χώρο και ιδιαίτερα στο Διαδίκτυο. Παρόλο που
πολλές πληροφορίες για τα θέματα, που εξετάζονται στην πορεία της προετοιμασίας
της Συνόδου, τον τρόπο συζητήσεως και τα πορίσματα των συζητήσεων διατίθενται
από ανοιχτές πηγές, το ευρύτερο κοινό, αλλά και οι ακαδημαϊκοί εκκλησιαστικοί
κύκλοι δεν είναι ακόμα επαρκές ενημερωμένοι για το παρόν ζήτημα.
Έκρινα λοιπόν
εύλογο να το θίξω σήμερα μιας και η προσυνοδική προχώρησε αρκετά και οι
προοπτικές της ταχύτερης συγκλήσεως της Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι
αρκούντως ρεαλιστικές.
2. Βάσεις για την προετοιμασία και σύγκληση
της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Το θέμα της
προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου περιβάλλεται ενίοτε από αποροίες
και καμιά φορά άμεσους συλλογισμούς σε ορισμένους κύκλους. Κάποια ΜΜΕ του
περιθωρίου κήρυξαν ολόκληρη εκστρατεία κατά της συγκλήσεως της Συνόδου. Υπάρχουν
διαδυκτιακές σελίδες, όπου φιλοξενούνται παραπηροφορήσεις σε ότι αφορα την
προσυνοδική πορεία. Αναφέρονται παραπομπές στους Αγίους Πατέρες, οι οποίοι
εξέθεταν τις απόψεις τους για άλλους λόγους και επομένως είναι αυθαίρετα
τοποθετημένες εκτός συνάφειας.
Οι ίδιες μέθοδοι
ακολουθούνται και στα ανώνυμα φυλλάδια, τα οποία ενίοτε διανέμονται σε ναούς μας,
όπου οι προοπτικές της συγκλήσεως της Συνόδου χαρακτηρίζονται ως κάτι
τρομακτικό. Καμιά φορά ακούγονται ακόμα φωνές όπως παύσουμε την κοινωνία μας με
άλλες κατά τόπους Εκκλησίες. Τους πιστούς φοβερίζουν με το ότι η μέλλουσα να
συνέλθει Σύνοδος θα είναι «του αντίχριστου», διότι εκεί δήθεν θα ληφθούν
αποφάσεις που εναντιώνονται στη διδασκαλία, τα δόγματα, τους κανόνες και τα
θέσπια της Εκκλησίας,.
Αυτού του είδους
συλλογισμοί δεν είναι μόνο ανεδαφικοί, αλλά μαρτυρούν την άγνοια ή την
προμελετημένη παραχαραξη των ιστορικών δεδομένων και της εκκλησιαστικής
παραδόσεως από εκείνους, οι οποίοι τους εφαρμόζουν. Σύμφωνα με την Ορθόδοξη
εκκλησιολογία η ανώτατη μορφή της διορθόδοξης κοινωνίας και η έκφραση της
ενότητας της Οικουμενικής Εκκλησίας είναι η Σύνοδος των Επισκόπων της Ορθόδοξης
Εκκλησίας. Ακολουθώντας την αποστολική παράδοση η Εκκλησία πάντα επεδίωκε τη
συνοδική επίλυση των σπουδαιοτάτων ζητημάτων που αφορούσαν στην ύπαρξή της.
Καμία Οικουμενική
Σύνοδος της Ορθόδοξης Εκκλησίας δε μπορούσε να θεωρηθεί εκ των προτέρων ως
«Οικουμενική», διότι αυτός ο χαρακτηρισμός εδίδετο σε μια Σύνοδο μόνο από τις
επόμενες Συνόδους για να τονισθεί η σημασία και η υποχρεωτική ισχύς των
αποφάσεών της για όλο το χριστιανικό πλήρωμα. Εν τω μεταξύ στους αιώνες που
μεσολάβησαν από τη σύγκληση της Εβδόμης Οικουμενικής Συνόδου το 789 έχουν
επανειλημμένως πραγματοποιηθεί Πανορθόδοξες ή Διορθόδοξες Σύνοδοι [1].
Στην αρχή του
εικοστού αιώνα διαμορφώθηκαν καινούργιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που
οφείλονταν στην κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Αναδείχθηκε ένα
φαινόμενο όπως η Ορθόδοξη Διασπορά, συστάθηκαν νέες αυτοκέφαλες Εκκλησίες. Ως
εκ τούτου προέκυψε μια σειρά ζητημάτων και κυρίως όσον αφορά στις διορθόδοξες
σχέσεις, η οποία ήθελε πανορθόδοξη αντιμετώπιση. Στην αρχή του εικοστού αιώνα
υπό την αιγίδα της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως διεξάχθηκαν δυο διορθόδοξα
φόρουμ: το Πανορθόδοξο Συνέδριο της Κων/πόλεως το 1923 και η Διορθόδοξη
Προπαρασκευαστική Επιτροπή στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους το 1930.
Δυστυχώς σε αυτές
τις συνελεύσεις σημειώθηκαν προσπάθειες επικυρώσεως ορισμένων διατάξεων έντονα
νεωτεριστικής φύσεως. Ιεράρχες της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ρωσίας αντιτάχθηκαν
σε αυτή την τάση στο Συνέδριο του 1923, ενώ το 1930 δε συμμετείχαν διόλου στην εργασία
της Επιτροπής. Τελικά η προσυνοδική διαδικασία τη δεκαετία του ΄30 ανακόπηκε
για να ανανεωθεί μετά από δυο δεκαετίες κατόπιν πρωτοβουλίας της Εκκλησίας μας
με τις Συσκέψεις στη Μόσχα των Προκαθημένων και αντιπροσώπων των κατά τόπους
Ορθοδόξων Εκκλησιών του 1948 και του 1958.
3. Έναρξη προετοιμασίας της Αγίας και Μεγάλης
Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας
Εντατικοποίηση της
προετοιμασίας της Πανορθοδόξου Συνόδου σημειώθηκε το Σεπτέμβριο του 1961, οπότε
στη Ρόδο συνεκλήθη η πρώτη Προσυνοδική Πανορθόδοξη Διάσκεψη. Στα πλαίσια της
Διασκέψεως καταρτίσθηκε ένας ευρύς κατάλογος θεμάτων (περισσότερα από εκατό
θέματα), που αφορούσαν στις πολύ διαφορετικές πτυχές της ζωής της Ορθοδόξου
Εκκλησίας. Τελικά συνοψίσθηκαν σε οχτώ ενότητες. Αργότερα προστέθηκαν και άλλα
τινα θέματα. Σύμφωνα με τον
εγκριθέντα κανονισμό όλες οι κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες έπρεπε να
τοποθετηθούν επί του καταλόγου. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας τα σχέδια των
κειμένων επί όλων των θεμάτων του καταλόγου επεξεργάσθηκαν από μια ομάδα κορυφαίων
ειδικών θεολόγων: Ιεραρχών, κληρικών και λαϊκών με επικεφαλής τον Μητροπολίτη
Νικόδημο.
Η Επιτροπή
ολοκλήρωσε τις εργασίες τις στο τέλος Ιουνίου του 1968. Τα βασικότερα σχέδια
των κειμένων ο Μητροπολίτης Νικόδημος παρουσίαζε στις συνεδριάσεις της Ιεράς
Συνόδου, οπου έτυχαν έγκρισης. Τα έτη 1963 και 1964 συνήλθαν ακόμα δυο
Πανορθόδοξες Διασκέψεις στη Ρόδο, όπου ασχολήθηκαν κυρίως με θέματα
διαχριστιανικών σχέσεων.
4. Συρρίκνωση
του καταλόγου Στην Δ΄
Πανορθόδοξη Διάσκεψη, η οποία συνεκλήθη από 8 έως 15 Ιουλίου 1968 στη Γενεύη,
αποφασίσθηκε η προετοιμασία της Πανορθοδόξου Συνόδου στα πλαίσια των
Διορθοδόξων Προπαρασκευαστικών Επιτροπών και Πανορθοδόξων Προσυνοδικών
Διασκέψεων. Συστήθηκε η
Γραμματεία για την εξυπηρέτηση των Προπαρασκευαστικών Επιτροπών και
Προσυνοδικών Διασκέψεων με επικεφαλής έναν Ιεράρχη του Πατριαρχείου
Κωνσταντινουπόλεως, υπεύθυνο για την ενημέρωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου
για τα αποτελέσματα των συνεδριών.
Σημειωτέον ότι απορρίφθηκε η πρόταση της
Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας για την εκ περιτροπής διορισμό ως Γραμματέα
αντιπροσώπων και άλλων κατά τόπους Εκκλησιών. Ως γλώσσες εργασίας επιλέγησαν τα
Ελληνικά, τα Ρωσικά και τα Γαλλικά. Επικυρώθηκε η διαδικασία επεξεργασίας και
συντονισμού των θεμάτων του καταλόγου. Σύμφωνα με τον
εγκριθέντα κανονισμό η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος δύναται να συγκληθεί από τον
Οικουμενικό Πατριάρχη κατόπιν συνεννοήσεως με Προκαθημένους των κατά τόπους
Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών περατωθείσης μελέτης όλων των θεμάτων από τις
Πανορθόδοξες Προσυνοδικές Διασκέψεις.
Η πρώτη Διορθόδοξη
Προπαρασκευαστική Επιτροπή συνεκλήθη από 16 έως 28 Ιουλίου 1971 στο Σαμπεζύ
Γενεύης, η οποία αφού μελέτησε τις συμβολές των Εκκλησιών επί έξι θεμάτων του
ευρύτερου καταλόγου εισηγήθηκε στην ολομέλεια της πρώτης Πανορθοδόξου
Προσυνοδικής Διασκέψεως τα πεσυμφωνημένα σχέδια κειμένων που αφορούσαν αυτά τα
θέματα. Ταυτόχρονα κατέστη αντιληπτη η ανάγκη συρρικνώσεως του καταλόγου
θεμάτων εξαιτίας μεγάλου όγκου εργασίας που χρειαζόταν ενδεχομένως για την
επεξεργασία όλων των θεμάτων.
Συνεπώς στην πρώτη
Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη, συγκληθείσα από 21 έως 28 Νοεμβρίου 1976 στο
Σαμπεζύ Γενέυης, ο κατάλογος συρρικνώθηκε για να περιλαμβάνει πλέον δέκα τα πιο
φλέγοντα θέματα:
α) Ορθόδοξος Διασπορά,
β)
Αυτοκέφαλο και τρόπος ανακηρύξεώς του,
γ)
Αυτόνομο και τρόπος ανακηρύξεώς του,
δ)
Δίπτυχα,
ε)
Ημερολογιακό ζήτημα,
στ)
Κωλύματα γάμου,
ζ)
Αναπροσαρμογή των περί νηστείας διατάξεων,
η)
Σχέσεις προς τον λοιπό χριστιανικό κόσμο,
θ)
Ορθοδοξία και οικουμενική κίνηση,
ι)
Συμβολή στην επικράτηση των χριστιανικών ιδεωδών της ειρήνης, της ελευθερίας,
της αδελφοσύνης και της αγάπης μεταξύ των λαών, ως και στην άρση των φυλετικών
διακρίσεων. Έξι από τα δέκα θέματα (5 – 10) επεξεργάσθηκαν στο διάστημα
1971–1986 στα πλαίσια των δυο Διορθοδόξων Προπαρασκευαστικών Επιτροπών και
τριών Πανορθοδόξων Διασκέψεων.
Σημαντική ήταν η
συμβολή των αντιπροσωπειών της Ρωσικής Εκκλησίας στην οριστική διαμόρφωση των
σχετικών αποφάσεων που λήφθηκαν. Τώρα να δούμε τις αποφάσεις πιο αναλυτικά.
5. Το
ημερολογιακό ζήτημα Για πρώτη
φορά το ημερολογιακό ζήτημα συζητήθηκε στη Διορθόδοξη Προπαρασκευαστική
Επιτροπή του 1971, η οποία διαπίστωσε ότι το παρόν θέμα έχει δυο πτυχές:
θεωρητική (θεολογική) και πρακτική (ποιμαντική). Χάρη στις προσπάθειες των
αντιπροσωπειών μιας σειράς των κατά τόπους Εκκλησιών, συμπεριλαμβανομένης και
της Ρωσίας, στο σχέδιο του κειμένου τροποποιήθηκε σημαντικά μια παράγραφος, η
οποία αρχικά έλεγε για την υποχρεωτική υιοθέτηση του νέου Ιουλιανού ημερολογίου
από όλες τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες (η σχετική εισήγηση για το θέμα
συνέταξε η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος).
Το θέμα συζητήθηκε
ακολούθως από την πρώτη Πανορθόδοξη Διάσκεψη το 1976 και για τελευταία φορά από
τη Β΄ Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη το 1982. Το τελικό κείμενο της Διασκέψεως
του 1982 αντικατοπτρίζει την εξέλιξη στη μελέτη του ημερολογιακού ζητήματος για
να διαπιστώσει ότι κατά το παρόν η υιοθέτηση του νέου Ιουλιανού ημερολογίου από
όλες τις κατά τόπους Εκκλησίες καθίσταται ανέφικτη.
6.
Κωλύματα γάμου Το θέμα συζητήθηκε
στα πλαίσια της Διορθόδοξης Προπαρασκευαστικής Επιτροπής του 1971 με πορίσματα,
που βασίζονται στις συμβολές των Εκκλησιών Ρωσίας και Ελλάδος, λαμβανομένων
υπόψη των μεμωνομένων παρατηρήσεων των Εκκλησιών Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας,
Κύπρου και Τσεχοσλοβακίας. Εξακριβώθηκαν βαθμοί συγγένειας πέραν των οποίων δεν
επιτρέπεται ο γάμος (5ος βαθμός σε περίπτωση συγγένειας εξ αίματος
και εκ αγχιστείας, 2ος βαθμός σε περίπτωση της υιοθετήσεως ή
πνευματικής συγγένειας). Σχετικά με τους κληρικούς τονίσθηκε ότι ο γάμος
απαγορεύεται σε όσους εισήλθαν στην ιεροσύνη.
Η Επιτροπή
κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η μοναχική κουρά αποτελεί απόλυτο κώλυμα γάμου. Ακόμα
η Επιτροπή επεσήμανε ότι στο θέμα των κωλυμάτων γάμου η Εκκλησία πρέπει να
λαμβάνει υπόψη της τον τοπικό αστικό κώδικα. Το 1982 η Πανορθόδοξη Προσυνοδική
Διάσκεψη επικύρωσε εν γένει το σχέδιο της αποφάσεως για τα κωλύματα γάμου, το
οποίο εισηγήθηκε από την Επιτροπή το 1971.
7. Το θέμα
της νηστείας Το θέμα της
νηστείας κατ΄αρχάς συζητήθηκε από την Προπαρασκευαστική Επιτροπή του 1971. Μελετήθηκε
και λήφθηκε ως βάση η συμβολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Σερβίας, η οποία
εισηγήθηκε την επιβολή μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στη νηστεία. Προτείνοντας
τις καταλύσεις η Σερβική Εκκλησία επικαλέσθηκε το δυσχερές της εφαρμογής των
υφισταμένων διατάξεων περί νηστείας από τους χριστιανούς εξαιτίας κλίματος,
τρόπου ζωής, δυσκολιών στην αναζήτηση νηστίσιμων τροφών, διότι οι ισχύουσες
διατάξεις αποβλέπουν κυρίως στους μοναχούς.
Κατά του σχεδίου
αυτού ασκήθηκε κριτική εκ μέρους μερικών Εκκλησιών και στη Β΄ Πανορθόδοξη
Προσυνοδική Διάσκεψη του 1982 η επεξεργασία αυτού χαρακτηρίσθηκε ως ανεπαρκής.
Μετά από μια εκτεταμένη μελέτη του θέματος της νηστείας καταρτίσθηκε ένα νέο
σχέδιο, επικυρωθέν από τη Γ΄ Προσυνοδική Διάσκεψη του 1986. Οι μετέχοντες της
Διασκέψεως απέρριψαν όλες τις προτάσεις του 1971, ενώ η χρήση της
οικονομίας στο θέμα της νηστείας αφέθηκε για την ποιμαντορική σύνεση των κατά
τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Τα βασικά σημεία
του κειμένου επί του θέματος της νηστείας, το οποίο ελήφθη από την Γ΄
Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη του 1986, σε γενικές γραμμές αναφέρει τη
γνωστή διδασκαλία της Εκκλησίας για τη νηστεία, επεξηγώντας μόνο τη μέθοδο, η
οποία πρέπει να εφαρμοσθεί στη σύγχρονη ποιμαντική πράξη.
8. Το θέμα των σχέσεων των Ορθοδόξων Εκκλησιών
προς τον λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον
Αυτό το θέμα για
πρώτη φορά συζητήθηκε στα πλαίσια της Διορθόδοξης Προπαρασκευαστικής Επιτροπής
του 1986.Το εισηγηθέν από την Επιτροπή
σχέδιο κειμένου, όπου διδεται σημασία στους διαλόγους της Ορθόδοξης Εκκλησίας
με τους Ρωμαιοκαθολικούς, Παλαιοκαθολικούς, Λουθηρανούς, Αγγλικανούς,
Μεταρρυθμιστές, εκπροσώπους των αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών επικυρώθηκε από
την Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη του 1986.
Το σεβαστό μέρος
του κειμένου προς το παρόν έχει απαρχαιωθεί και θέλει σοβαρή επανεπεξεργασία
εξαιτίας μεγάλων αλλαγών στο διαχριστιανικό διάλογο. Π.χ. ορισμένες
προτεσταντικές ομολογίες πρεσβεύουν τις άκρως φιλελεύθερες απόψεις έχουν
νομιμοποιήσει την ιεροσύνη των γυναικών, τις ομοφυλοφιλικές ενώσεις, και τις
χειροτονίες ομοφυλοφίλων. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας έχει διακόψει διάλογο
με μια σειρά των προτεσταντικών ομολογιών για τους παραπάνω λόγους. Το 2000 η
Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας μας υιοθέτησε ένα κείμενο με τίτλο
«Οι βασικές αρχές
των σχέσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας προς την ετεροδοξία». Πιστεύουμε
ότι τα βασικά σημεία του κειμένου πρέπει να ληφθούν υπόψη στο επεξεργασθέν
σχέδιο του Πανορθοδόξου κειμένου επί του θέματος.
9. Το θέμα
των σχέσεων Ορθοδοξίας και Οικουμενικής Κινήσεως
Αυτό το θέμα αφορά
στη συμμετοχή της Ορθοδόξου Εκκλησίας σε διάφορους διαχριστιανικούς
οργανισμούς, όπως το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, η Διάσκεψη των Ευρωπαϊκών
Εκκλησιών κ.α. και συζητήθηκε το 1986. Κείμενο, το οποίο καταρτίσθηκε από την
Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη σήμερα, μετά από είκοσι πέντε χρόνια, χρήζει
ουσιαστικής επανεπεξεργασίας.
Το 1997 η Ιερά Σύνοδος
της Ιεραρχίας της Ρωσικής Εκκλησίας μελέτησε το θέμα της οικουμενικής κινήσεως
και το ενδεχόμενο της περαιτέρω συμμετοχής της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας
στο Π.Σ.Ε. Αποφασίσθηκε όπως συζητηθεί το ζήτημα της σύγχρονης οικουμενικής
κινήσεως στο πανορθόδοξο επίπεδο. Η Πανορθόδοξη Διάσκεψη συνεκλήθη με
πρωτοβουλία της Ρωσικής και της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας την άνοιξη του 1998
στη Θεσσαλονίκη.
Διαπιστώθηκε η μεγέθυνση
και όχι η μείωση του δογματικού και ηθικού χάσματος μεταξύ Ορθοδόξων και
ετεροδόξων μελών κατά τη διάρκεια όλου του διαστήματος της λειτουργίας του
Π.Σ.Ε. Στη Διάσκεψη αποφασίσθηκε η συγκρότηση διμερούς επί τη βάσει ισοτιμίας
επιτροπής επί του διαλόγου μεταξύ Π.Σ.Ε. και Ορθοδόξων Εκκλησιών. Την ιδέα
εισηγήθηκε ο τότε Πρόεδρος του ΤΕΕΣ του Πατριαρχείου Μόσχας και νυν Αγιώτατος
Πατριάρχης Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κύριλλος.
Οι αρχές της
συμμετοχής στους διαχριστιανικούς οργανισμούς, οι οποίες επεξεργάσθηκαν από την
Πανορθόδοξη Διάσκεψη, λήφθηκαν υπόψη κατά τον καταρτισμό του κειμένου «Οι
βασικές αρχές των σχέσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας προς την
ετεροδοξία». Φρονώ ότι αυτό το μακρόχρονο έργο πρέπει να αντικατοπτριστεί μέσα
στο μελλοντικό διορθόδοξο κείμενο με θέμα τις διαχριστιανικές σχέσεις.
10. Το θέμα
της «Συμβολής των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών
στην
επικράτηση των χριστιανικών ιδεωδών ειρήνης, ελευθερίας, αδελφοσύνης
και αγάπης
μεταξύ των λαών, ως και στην άρση των φυλετικών
διακρίσεων».
Το θέμα επίσης
συζητήθηκε το 1986. Σημειωτέον ότι το καταρτισθέν τότε κείμενο επηρεάσθηκε
αναμφισβήτητα από την εποχή του, διότι ασχολείται κυρίως με το θέμα του
καθολικού αφοπλισμού. Ορισμένα σημεία του σχεδίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν,
διότι θέματα της χριστιανικής αντίληψης της ειρήνης, της αξιοπρέπειας του
προσώπου, της ανθρώπινης ελευθερίας, το εθνικό ζήτημα θα είναι πάντα της
επικαιρότητας.
11. Κρίση
στο διορθόδοξο διάλογο τη δεκαετία 1990
Στην Γ΄
Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη του 1986 ενεκρίθη η ημερήσια διάταξη της
επόμενης Πανορθόδοξης με την ένταξη των υπόλοιπων θεμάτων του συρρικνωμένου
καταλόγου:
1. Διασπορά.
2. Αυτοκέφαλο και
τρόπος ανακηρύξεως αυτού.
3. Αυτόνομο και
τρόπος ανακηρύξεώς.
4. Δίπτυχα.
Παρόλο που η Δ΄
Πανορθόδοξη Προσυνοδική Διάσκεψη ήταν να συγκληθεί στο προσεχές μέλλον, όμως
στην πραγματικότητα συνεκλήθη με καθυστέρηση είκοσι τριών ετών. Στο διάστημα
αυτό επεξεργάσθηκε προκαταρκτικά μόνο το θέμα της Ορθοδόξου Διασποράς. Η
ανακοπή της προπαρασκευαστικής διαδικασίας στη δεκαετία 1990 οφείλεται στην
ουσιαστική επιδείνωση των διμερών σχέσεων μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών
Κωνσταντινουπόλεως και Ρωσίας, πράγμα, το οποίο οδήγησε ακόμα στην προσωρινή
(τετράμηνη) διακοπή της ευχαριστιακής κοινωνίας μεταξύ τους.
Αυτό έγινε
εξαιτίας παρουσιάσεως του εκκλησιαστικού προβλήματος στην Εσθονία, όπου το 1996
το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δημιούργησε την ούτως λεγομένη Εσθονική
Αποστολική Ορθόδοξη Εκκλησία (ΕΑΟΕ), παρόλο πόυ η Εσθονία ανήκει στην κανονική
δικαιοδοσία της Ρωσκής Εκκλησίας και εκεί υπάρχει η Αυτοδιοίκητη Ορθόδοξη
Εκκλησία της Εσθονίας του Πατριαρχείου Μόσχας.
Το αδιέξοδο στην
προσυνοδική πορεία οφείλεται στις προθέσεις της Κωνσταντινουπόλεως να
καταστήσει την ΕΑΟΕ πλήρη μέτοχο των πανορθοδόξων διασκέψεων. Με τον αποκλεισμό
της ΕΑΟΕ του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως από την άμεση συμμετοχή στην
προσυνοδική πορεία, το οποίο επιτεύχθη χάρη στη συμφωνία της Συνάξεως των
Προκαθημένων και αντιπροσώπων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών το 2008 περί
συμμετοχή στις διασκέψεις των αυτοκεφάλων μόνο Εκκλησιών, ανανεώθηκε η
προετοιμασία της Πανορθοδόξου Συνόδου.
12. Το
θέμα της διασποράς Το θέμα αυτό
είναι το πιο καίριο από τα εναπομείνοντα διότι αφορά στις συγκεκριμένες
ανάγκες εκατομμυρίων Ορθοδόξων, οι οποίοι βρέθηκαν στην ξενιτιά ως αποτέλεσμα
των μαζικών μεταναστεύσεων του πρώτου ημίσεως του εικοστού αιώνα. Σήμερα αυτοί
οι άνθρωποι κατοικούν στις περιοχές, οι οποίες δεν υπάγονται σε καμία κανονική
διακιοδοσία των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών: στη Βόρεια και Νότια Αμερική, στη
Δυτκή Ευρώπη και την Αυστραλία.
Εν συνεχεία
διαμορφώθηκε μια κατάσταση, η οποία δε συμμορφώνεται πλήρως με τους
εκκλησιαστικούς κανόνες όταν στην ίδια πόλη συνυπάρχουν μερικοί Ορθόδοξοι
Επίσκοποι, που ανήκουν σε διαφορετικές δικαιοδοσίες. Για πολλές δεκαετίες οι
ύπαρξη των Ορθοδόξων μέσα στη Διασπορά ήταν συνδεδεμένη με την ανάγκη επιλύσεως
πολλών αντιθέσεων μεταξύ των Εκκλησιών, πράγμα, το οποίο επηρέασε διχαστικά τη
ζωή τους και καθιστούσε δυσχερή την κοινή Ορθόδοξη μαρτυρία.
Η Ορθόδοξη
Εκκλησία της Ρωσίας πάντα επεδίωκε τη συνοχή των εν Διασπορά Ορθοδόξων
κοινοτήτων ώστε συν τω χρόνω να ωριμάσουν οι συνθήκες απαραίτητες για την παροχή
σε αυτές του μεγαλύτερου βαθμού της εκκλησιαστικής ανεξαρτησίας, δηλ. του
αυτοδιοίκητου, του αυτονόμου και του αυτοκεφάλου. Αυτή η θεωρία ώθησε τη Ρωσική
Εκκλησία προς τη χορήγηση του αυτοκεφάλου π.χ. στην Ορθόδοξη Εκκλησία στην
Αμερική το 1970.
Από την πλευρά του
το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως βάσει μιας πολύ διευρυμένης ερμηνείας του 28ου
κανόνα της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου επιμένει στο προνόμιό του της κατεξοχίν
ποιμαντικής μέριμνας όλης της Ορθόδοξης Διασποράς. Τη θέση αυτή συμμερίζονται
και οι μερικές Ελληνόφωνες Εκκλησίες. Το πρόβλημα της
διασποράς συζητήθηκε στα πλαίσια των Διορθοδόξων Προπαρασκευαστικών Επιτροπών
το 1990 και το 1993 καθώς και στο Συνέδριο Κανονολόγων το 1995.
Πεσυμφωνημένη
απόφαση επί του θέματος λήφθηκε το Ιούνιο 2009 από την Πανορθόδοξη Προσυνοδική
Διάσκεψη. Σύμφωνα με αυτή σε διάφορες περιοχές όπου υπάρχει η Διασπορά έχουν
ιδρυθεί Επισκοπικές Συνελεύσεις, που ενώνουν όλους τους κανονικούς Επισκόπους
α΄ η β΄ περιοχής. Οι συνελεύσεις άρχισαν να λειτουργούν από τον Απρίλιο 2010,
πράγμα, το οποίο επέτρεψε το συντονισμό της διορθόδοξης συνεργασίας μέσα στη
Διασπορά.
13. Το
θέμα του αυτονόμου Για πρώτη
φορά συζητήθηκε από την Διορθόδοξη Προπαρασκευαστική Επιτροπή το Δεκέμβριο
2009. Έπρεπε να προσδιορισθεί ο φορέας χορήγησης του αυτονόμου σε μια Εκκλησία,
ο ρόλος της Μητέρας Εκκλησίας στη λήψη της σχετικής αποφάσεως και το πως
εξασφαλίζεται η κοινή συμμετοχή των λοιπών κατά τόπους Εκκλησιών στη λήψη της
αποφάσεως.
Όπως γίνεται σαφές
από συμβολές ορισμένες Εκκλησίες πιστεύουν ότι στην αντιμετώπιση των θεμάτων
χορήγησης τόσο του αυτονόμου, όσο και του αυτοκεφάλου πρέπει να ακολουθείται το
ίδιο σχήμα και σύμφωνα με την αρχή της συνοδικότητας, εγγυητής της οποίας είναι
ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Η αντιπροσωπεία της Ρωσικής Εκκλησίας πρότεινε τη
διάκριση των προσεγγίσεων αυτών των θεμάτων.
Μετά την έρευνα
των ιστορικών προηγουμένων που διεκπεραίωσε το Τμήμα Εξωτερικών Εκκλησιαστικών
Σχέσεων του Πατραρχείου Μόσχας, κατέστη αντιληπτό ότι το καθεστώς του
εκκλησιαστικού αυτονόμου σε αντιδιαστολή με εκείνο του αυτοκεφάλου είναι αρκετά
ευέλικτο και διαφέρει από Εκκλησία σε Εκκλησία. Γενικώς παραδέχεται μόνο το ότι
έχοντας λιγότερα ή περισσότερα δικαιώματα αυτοδιοίκησης κάθε αυτόνομη Εκκλησία
διατηρεί σχέση αρχής με την κυριαρχική της Εκκλησία. Με βάση το σαφές γεγονός
ότι όσο ευρύτερα δικαιώματα αυτοδιοίκησης και να έχει μια αυτόνομη Εκκλησία,
αυτό δεν καταργεί τη σχέση αρχής που διατηρεί με την κυριαρχική της Εκκλησία, η
αντιπροσωπεία της Ρωσικής Εκκλησίας κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η διαδικασία χορήγησης
του αυτονόμου πρέπει να αποτελεί αρμοδιότητα της σχετικής αυτοκεφάλου
Εκκλησίας.
Αυτή η θέση της
Ρωσικής Εκκλησίας έγκειται στη βάση της αποφάσεως της Επιτροπής, όπου επιτεύχθη
η καθολική συμφωνία των Εκκλησιών. Έγινε αποδεκτό ότι δικαίωμα κάθε τοπικής
Εκκλησίας είναι να αποφασίσει ανεξαρτήτως τη χορήγηση του αυτονόμου σε ένα
μέρος αυτής καθώς και το περιεχόμενο του καθεστώτος αυτού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου