Πολιτικά
και διοικητικά σχήματα επί Βυζαντινής περιόδου
καθώς και επί Τουρκοκρατίας στην
Ελληνική χερσόνησο
Η Βυζαντινή
Αυτοκρατορία (το θέμα αυτό χρήζει ιδιαίτερης μελέτης) διοικούνταν από τον
αυτοκράτορα που θεωρείται ο εκλεκτός του Θεού «βασιλεύς και ιερεύς» έχει
απόλυτη εξουσία στον πόλεμο και την ειρήνη, νομοθετεί, διαχειρίζεται το
δημόσιο χρήμα, επιβάλλει φόρους, διοικεί το στρατό, σχεδιάζει την πολιτική του
κράτους, την εξωτερική πολιτική, επεμβαίνει σαν «κεφαλή» της εκκλησίας κυριαρχικά
στις εκκλησιαστικές υποθέσεις, συγκαλεί τις Συνόδους από την εποχή της ίδρυσης
του Βυζαντινού κράτους επί Μεγάλου Κωνσταντίνου και προεδρεύει επεμβαίνοντας
αποφασιστικά στις διαδικασίες και στη λήψη αποφάσεων, τις οποίες πρέπει να
κυρώσει με αυτοκρατορική νομοθετική πράξη για να γίνουν έγκυρες και εκτελεστές.
Κι όμως το βασιλικό
αξίωμα δεν είναι απροσπέλαστο, κληρονομική διαδοχή και βασιλεία δεν υπήρχε
άσχετα αν κάποιοι αυτοκράτορες επενέβαιναν καταχρηστικά με σκοπό να προάγουν
τους αδερφούς τους ή τα παιδιά τους στα ύπατα αξιώματα, ακόμη και να τα χρίσουν
πορφυρογέννητους βασιλείς, Ο θρόνος τις περισσότερες φορές ήταν το ίδιο
προσιτός σε πλούσιους και φτωχούς, μορφωμένους και αγράμματους, ώστε πολλοί και
μάλιστα αξιόλογοι αυτοκράτορες ήταν τελείως αναλφάβητοι και δυσκολεύονταν να
βάλουν και την υπογραφή τους ακόμα.
Υπήρχε επίσης η σύγκλητος
που απαρτιζόταν από τους μεγάλους γαιοκτήμονες και οι βουλευτές, δηλαδή η
αριστοκρατία των επαρχιακών πόλεων (το αξίωμα εμφανίζεται επί του Ιουστινιανού). Οι πόλεις καλούνται
Δήμοι και οι διοικητές τους Δήμαρχοι. Δημιουργούνται επίσης μονάδες τοπικής
αυτοδιοίκησης στην ύπαιθρο, που καλούνται θέματα και κοινότητες και μητροκωμίες
που αυτοδιοικούνται και αποτελούν μεγαλύτερες ή μικρότερες φορολογικές μονάδες.
Κατά την Τουρκοκρατία
η Τουρκική αυτοκρατορία χωριζόταν σε διοικητικά διαμερίσματα (βιλαέτια) που
διοικούνταν συνήθως από τιμαριούχους του πασά. Φυσικά, ολόκληρος ο τουρκικός
κρατικός μηχανισμός, στηριζόταν σ' ένα σύστημα φεουδαρχίας και στεγνού
δεσποτισμού, με πολίτευμα απολυταρχικά. Η υπέρτατη εξουσία άνηκε κληρονομικά
στον Σουλτάνο που συνένωνε στο πρόσωπο του την κορυφαία θρησκευτική και
κοσμική εξουσία. Υπήρχε επίσης το Διβάνι, το συμβούλιο του κράτους ή
κοινοβούλιο που βοηθούσε στη διεκπεραίωση των κρατικών υποθέσεων.
Στη διοίκηση ασκούσε
επιρροή και το σώμα των Ουλεμάδων όπου προέδρευε ο Μουφτής, ο αρχιερέας. Οι
Ουλεμάδες περιόριζαν σε κάποιο βαθμό, όχι πολύ σημαντικό, την απολυταρχική
εξουσία του Σουλτάνου. Υπό αυτές τις συνθήκες κυβερνήθηκε η Ελλάδα χωρισμένη σε
βιλαέτια που τα διοικούσαν οι πασάδες, όπως στην περιοχή των Ιωαννίνων ο
πασίγνωστος αρβανιτόπασας, ο Αλή Πασάς. Αυτοί είχαν δικαιώματα ζωής και
θανάτου επί των υπηκόων τους. Η μόνη σύνδεση με την κεντρική εξουσία ήταν η
συλλογή των φόρων και η αποστολή τους στην Υψηλή Πύλη. Ήταν ένα πλήρες σύστημα
τοπικής αυτοδιοίκησης.
__________________________
Αύριο η συνέχεια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου