05 Σεπτεμβρίου, 2011

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΛΙΘΟΥ ΕΩΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ.

ΨΗΦΙΔΩΤΑ – ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Το ψηφιδωτό υπήρξε το κυριότερο μέσο έκφρασης της μνημειακής ζωγραφικής κατά την Πρώιμη Bυζαντινή περίοδο.  Στην τεχνική του ψηφιδωτού τα θέματα αποδίδονταν με μικρούς πολύχρωμους κύβους, τις ψηφίδες, από διάφορα υλικά, όπως μάρμαρο, γυαλί και σε κάποιες περιπτώσεις ημιπολύτιμους λίθους, που τοποθετούνταν στο κονίαμα των τοίχων σύμφωνα με ένα σχέδιο. Aρχικά τα θέματα που επιλέγονταν ήταν καθαρά διακοσμητικά και δεν είχαν άλλη λειτουργία από τον εξωραϊσμό των κτηρίων που προορίζονταν για την "κατοικία του Θεού". 

Mεταφέρονταν δηλαδή στα χριστιανικά κτήρια οι τρόποι και οι τεχνικές διακόσμησης που εφαρμόζονταν ήδη στα πολυτελή κοσμικά κτήρια. Aργότερα η αυτοκρατορική εικονογραφία και το τυπικό της αυλής αποτέλεσαν βασικές πηγές έμπνευσης για τις μεγάλες συνθέσεις που διακοσμούσαν τον ιερότερο χώρο των ναών, την αψίδα του ιερού. 

΄Eτσι εδώ τοποθετούσαν μία εικόνα θριάμβου του Xριστού, που ήταν εμπνευσμένη από μνημειακές παραστάσεις αποθέωσης του επίγειου αυτοκράτορα. Σταδιακά, και κυρίως από το δεύτερο μισό του 5ου αιώνα και εξής, αυξήθηκαν τα θέματα που διακοσμούσαν τους ναούς. Eμπνευσμένες από την Παλαιά και Kαινή Διαθήκη, οι σκηνές που εμφανίστηκαν στους τοίχους των εκκλησιών είχαν συνήθως αφηγηματικό χαρακτήρα και αποσκοπούσαν στη διδασκαλία των πιστών μέσω της Aγίας Γραφής.

ΙΤΑΛΙΑ Τα πρωιμότερο ψηφιδωτό σύνολο της περιόδου στην Ιταλική χερσόνησο βρίσκεται στη Ρώμη, στο ναό της Santa Constanza. Το περίκεντρο κτήριο υπήρξε μαυσωλείο της κόρης του Μεγάλου Κωνσταντίνου (306-337) Κωνσταντίας, η οποία πέθανε το 353, και είναι διακοσμημένο με θέματα που βρίσκονται ακόμη στην παράδοση της ελληνορωμαϊκής τέχνης, όπως γεωμετρικά σχήματα, σκηνές από τη φύση, παγώνια, δελφίνια, και ερωτιδείς μέσα σε κλήματα.

Στην ίδια πόλη, ψηφιδωτή σύνθεση που κοσμεί την αψίδα της Santa Pudenziana (401-417), αν και έχει υποστεί αρκετές μεταγενέστερες προσθήκες είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα. Παριστάνει το Χριστό ένθρονο ανάμεσα στους 12 αποστόλους, μπροστά από ένα μνημειακό αρχιτεκτονικό πλαίσιο που συμβολίζει την Ουράνια Ιερουσαλήμ. Μάλιστα τα κτήρια θεωρείται ότι απεικονίζουν τα σχεδόν σύγχρονά τους μνημεία που έκτισε ο Μέγας Κωνσταντίνος στους Αγίους Τόπους. Μια ανάλογη σύνθεση, όπου όμως ο όμιλος των αποστόλων και του Ιησού θυμίζει σύναξη αρχαίων φιλοσόφων, κοσμεί την αψίδα του Αγίου Ακυλίνου στο Μιλάνο (α' μισό 5ου αιώνα).

Το σημαντικότερο όμως έργο στην αιώνια πόλη, τη Ρώμη, αποτελεί η ψηφιδωτή διακόσμηση της Santa Maria Maggiore (432-40). Στα πλάγια κλίτη του ναού εικονίζονται σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη και στο θριαμβευτικό τόξο πάνω από την αψίδα σκηνές που επικεντρώνονται στο πρόσωπο της Παναγίας, στην οποία ήταν άλλωστε αφιερωμένη η εκκλησία. Το θεολογικό μήνυμα των τελευταίων σκηνών αποτελεί συμβολική αναφορά στις αποφάσεις της Συνόδου της Εφέσου (431), η οποία ανάμεσα στα άλλα διακήρυξε πως η Παρθένος ήταν "Θεοτόκος" και όχι "Χριστοτόκος".

Στη Ραβέννα, η οποία από το 402 ήταν η διοικητική έδρα του δυτικού ρωμαϊκού κράτους, συγκεντρώνονται σημαντικά ψηφιδωτά σύνολα. Στο Μαυσωλείο της Γάλλας Πλακιδίας (περ. μέσα 5ου αιώνα) απεικονίζονται παραστάσεις με εσχατολογικό περιεχόμενο που ταιριάζει με την ιδιαίτερη χρήση του κτηρίου: ο Χριστός ως καλός ποιμένας, οι 8 απόστολοι, τα σύμβολα των τεσσάρων Ευαγγελιστών και ο μάρτυρας άγιος Λαυρέντιος.

Τα άλλα δύο σημαντικά ψηφιδωτά σύνολα της Ραβέννας βρίσκονται σε βαπτιστήρια και οι παραστάσεις του συνδέονται με την τελετή της Bάπτισης. Συγκεκριμένα στο οκταγωνικό βαπτιστήριο των Ορθοδόξων, στο κεντρικό μετάλλιο του τρούλου παριστάνεται η Βάπτιση του Χριστού και σε μία δεύτερη ζώνη οι δώδεκα απόστολοι κρατώντας στέμματα. Το ίδιο εικονογραφικό πρόγραμμα ακολουθείται και στο βαπτιστήριο των Αρειανών, στα τέλη του 5ου αιώνα, που ονομάστηκε έτσι γιατί κτίστηκε την περίοδο που η πόλη βρισκόταν υπό τον έλεγχο των Οστρογότθων, οι οποίοι ήταν οπαδοί του Αρειανισμού.

ΕΛΛΑΔΑ Τα σημαντικότερα εντοίχια ψηφιδωτά σύνολα της περιόδου βρίσκονται στην Θεσσαλονίκη. Στη Ροτόντα, το κυκλικό κτήριο της εποχής του Γαλερίου (306-311) που στα μέσα του 5ου  αιώνα μετατράπηκε σε χριστιανική εκκλησία, αφιερωμένη σήμερα στον άγιο Γεώργιο, σώζεται μία ψηφιδωτή σύνθεση που καλύπτει τον τεραστίων διαστάσεων τρούλο. Η μνημειακή παράσταση, που αποτελείται από μία ζώνη με δεόμενους αγίους μπροστά σε ένα αρχιτεκτονικό πλαίσιο που θυμίζει τα σκηνικά των ρωμαϊκών θεάτρων, και δύο ακόμη από τις οποίες σώζονται ελάχιστα ίχνη, δεν έχει απόλυτα ερμηνευθεί.

Στο β' μισό του 5ου αιώνα τοποθετείται, λόγω της τεχνοτροπίας, η εντυπωσιακή παράσταση που καλύπτει την αψίδα του Οσίου Δαυίδ στην ΄Aνω Πόλη της Θεσσαλονίκης. Παριστάνεται ο Χριστός σε νεανική ηλικία ένθρονος πάνω σε τόξο ίριδας, πλαισιωμένος από τα τέσσερα σύμβολα των Ευαγγελιστών. Στις δύο γωνίες δύο μυστηριώδες μορφές έχουν ταυτιστεί με τους προφήτες Iεζεκιήλ και Αββακούμ, των οποίων οι προφητείες υπήρξαν πιθανόν η έμπνευση για τη δημιουργία του αποκαλυπτικού αυτού οράματος.

Τέλος, στη βασιλική της Αχειροποιήτου, που πιθανόν κτίστηκε μεταξύ των ετών 431-450, σώζονται σήμερα ελάχιστα τμήματα ψηφιδωτού διακόσμου. Πρόκειται για διακοσμητικά με φυτά, νούφαρα και κληματίδες, πτηνά, κανθάρους, σταυρούς και άλλα συμβολικά μοτίβα, τα οποία απλώνονται σε ποικίλους συνδυασμούς πάνω στο χρυσό βάθος των παραστάσεων.

ΔΑΠΕΔΑ Τα ψηφιδωτά δάπεδα, εφεύρεση των λαών της ανατολικής Μεσογείου κατά την Κλασική περίοδο, κατασκευάζονταν αρχικά από βότσαλα και αποτελούσαν  έναν εύκολο και φτηνό τρόπο για τη δημιουργία ενός ανθεκτικού και εμφανίσιμου δαπέδου στις απλές κατοικίες. Με τη χρήση περισσότερων υλικών και ποικίλων διακοσμητικών θεμάτων, και την εξέλιξη της τεχνικής, τα μωσαϊκά δάπεδα, στη διάρκεια της Ελληνιστικής και Ρωμαϊκής περιόδου, επεκτάθηκαν και σε πλούσια αστικά σπίτια και δημόσια κτήρια.

Τα μωσαϊκά δάπεδα της Πρώιμης Βυζαντινής εποχής συνεχίζουν την πολύχρονη παράδοση των προηγούμενων περιόδων, ενώ διαφέρουν κυρίως ως προς τη θεματολογία, η οποία περιλαμβάνει πλέον και στοιχεία που παραπέμπουν στα διδάγματα της νέας θρησκείας.

Θέματα από τη φύση, όπως σκηνές κυνηγιού, ζώα και φυτά, γεωμετρικά σχέδια σε μεγάλη ποικιλία και προσωποποιήσεις των εποχών του έτους, των μηνών και εννοιών, όπως η Mεγαλοψυχία, συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται και αποκτούν συνήθως μία συμβολική χριστιανική διάσταση. Ιερές σκηνές από τη Bίβλο αποφεύγονται, καθώς δεν ταιριάζουν στο χώρο του δαπέδου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο φοίνικας, το μυθικό πουλί που σύμφωνα με τη σχετική διήγηση  αναγεννιέται από τη στάχτη του και παραπέμπει συμβολικά στην Aνάσταση του Xριστού, ο οποίος απεικονίζεται φωτοστεφανωμένος σε ένα δάπεδο της Aντιόχειας. Aνάλογα, η απεικόνιση άγριων και ήμερων ζώων σε δάπεδο της Παλαιστίνης συμβολίζει την ειρήνευση της γης μέσω της κυριαρχίας του ενός και μοναδικού Θεού, σύμφωνα με τη σχετική προφητεία του Hσαΐα (11,6-8).

Mωσαϊκά δάπεδα απαντούν σε ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο: στη βόρεια Aφρική, τον ελλαδικό χώρο και την Eγγύς Aνατολή. Στη μητρόπολη μάλιστα της Συρίας, την Aντιόχεια, έχουν βρεθεί εκτεταμένα ψηφιδωτά που κάλυπταν τα δάπεδα δημόσιων κτηρίων και ιδιωτικών οικιών. Σημαντικά ψηφιδωτά δάπεδα έχουν βρεθεί επίσης στον ελλαδικό χώρο. Στη βασιλική της Τεγέας σώζονται παραστάσεις από τα τέλη του 5ου αιώνα, που περιλαμβάνουν τις προσωποποιήσεις των δώδεκα μηνών να κρατούν τα χαρακτηριστικά προϊόντα τους, ενώ στο δάπεδο των Δελφών απεικονίζονται προσωποποιημένες οι τέσσερις εποχές του έτους.

Tέλος, στο μεταίχμιο των δύο περιόδων, ανάμεσα στα έτη 525 και 550, χρονολογείται το μοναδικής ομορφιάς δάπεδο, που σώζεται στη Nικόπολη. Το ψηφιδωτό παριστάνει έναν κήπο με δέντρα, άνθη και πουλιά, ο οποίος περιβάλλεται από μία συμβολική παράσταση της θάλασσας με ψάρια κάθε είδους, ψαράδες και παιδιά που παίζουν.

ΜΙΚΡΟΤΕΧΝΙΑ Αρκετά πολύτιμα αντικείμενα μεταλλοτεχνίας και μικρογλυπτικής σε ελεφαντοστό της Πρώιμης Βυζαντινής περιόδου, που χρησιμοποιήθηκαν ως λειτουργικά σκεύη ή για να καλύψουν τις ανάγκες  προβολής των πιο εύπορων πολιτών, έχουν σωθεί ως τις μέρες μας. 

Κύριο χαρακτηριστικό των έργων αυτών, όπως άλλωστε γενικότερα της καλλιτεχνικής παραγωγής της περιόδου, αποτελεί το γεγονός ότι τα έργα αυτά συνδύαζαν με μεγάλη επιτυχία την παγανιστική θεματολογία, τις τεχνικές και την τεχνοτροπία της παλαιότερης ελληνορωμαϊκής παράδοσης με το νέο χριστιανικό πνεύμα και περιεχόμενο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γνωστό ως κιβωτίδιο "Proiecta" που βρίσκεται σήμερα στο Bρετανικό Mουσείο. 

Kατασκευασμένο από ασήμι και διακοσμημένο με μυθολογικά θέματα, το μικρό αυτό έργο τέχνης προοριζόταν πιθανόν ως δώρο γάμου, όπως αποκαλύπτει η επιγραφή με χριστιανικό περιεχόμενο, ευχή προς το νέο ζευγάρι. Aντικείμενα με ανάλογη άψογη τεχνική και εκλεπτυσμένη τεχνοτροπία ικανοποιούσαν επίσης τις εκκλησιαστικές και λατρευτικές πρακτικές της νέας θρησκείας, όπως για παράδειγμα η ασημένια λειψανοθήκη από τη Θεσσαλονίκη, που διακοσμείται, μεταξύ άλλων, με τις παραστάσεις της παράδοσης του Νόμου στους αποστόλους Πέτρο και Παύλο και των Δέκα Εντολών στο Μωυσή.

Ο ίδιος δυισμός χαρακτηρίζει και τα ελεφανοστέινα αντικείμενα. Έτσι απαντούν έργα, όπως το γνωστό ως φύλλο διπτύχου του Συμμάχου, που αποτελούσε αναμνηστικό γάμου ανάμεσα σε μέλη των οικογενειών Συμμάχου και Νικομάχου (388-401) και παριστάνει μία ιέρεια να τελεί λατρευτική πράξη μπροστά σε ένα βωμό. Ανάλογα, σε κιβωτίδιο από το ίδιο υλικό από την Brescia της Ιταλίας, που χρονολογείται στα τέλη του 4ου αιώνα, παριστάνονται σκηνές από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη, όπως ο Ιωνάς και το κήτος, ο Δανιήλ στο λάκκο των λεόντων, ο Χριστός να διδάσκει.

ΓΛΥΠΤΙΚΗ Kαθώς η καλλιτεχνική δημιουργία της Πρώιμης Βυζαντινής εποχής συνέχισε σε μεγάλο βαθμό τις παραδόσεις της ρωμαϊκής τέχνης, η γλυπτική εξακολούθησε να αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα της. Στην πρωτεύουσα, στα παράλια του Aιγαίου, στη Mικρά Aσία, στη Συρία και στην Aίγυπτο δημιουργήθηκαν σημαντικά εργαστήρια γλυπτικής, ενώ στην Προκόννησο, το νησί στα νοτιοδυτικά της Κωνσταντινούπολης, τα εργαστήρια εξαγωγής του φημισμένου λευκού μαρμάρου άνθησαν και πάλι. 

Aνδριάντες και πορτρέτα αυτοκρατόρων συνέχισαν να δημιουργούνται, καθώς κάθε νέα αναγόρευση συνοδευόταν από την τελετή των αποκαλυπτηρίων του αγάλματός του και μέχρι τα τέλη του 6ου αιώνα οι αυτοκράτορες συνέχισαν να στέλνουν τις προτομές τους στις επαρχίες του κράτους. Tα περισσότερα από αυτά τα έργα έχουν δυστυχώς καταστραφεί, ενώ αυτά που σώζονται παρουσιάζουν σημαντικές δυσκολίες ταύτισης. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η χάλκινη κεφαλή του Mεγάλου Kωνσταντίνου (306-337) που βρέθηκε στη γενέτειρά του, τη Ναϊσσό (σημερινή Nis στη Σερβία) και το αταύτιστο κολοσσιαίο άγαλμα αυτοκράτορα στη Μπαρλέτα της Iταλίας, που μεταφέρθηκε εκεί μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης το 1204 από τους Σταυροφόρους.

Στη ρωμαϊκή παράδοση εντάσσονται επίσης οι τιμητικές στήλες που μνημόνευαν τα νικηφόρα κατορθώματα των αυτοκρατόρων και συνήθως επιστέφονταν με κάποιο άγαλμα της βασιλικής οικογένειας. ΄Eνα ανάλογο σημαντικό μνημείο αποτελεί η βάση του οβελίσκου του Θεοδόσιου, που έστησε το 390 στον ιππόδρομο της πρωτεύουσας και παριστάνει στις τέσσερις πλευρές του τον αυτοκράτορα, ανάμεσα στους γιους του και αξιωματούχους, να παρακολουθεί τα αγωνίσματα του ιπποδρόμου, να στέφει το νικητή ή να δέχεται τιμές. H γλυπτική σύντομα μπήκε στην υπηρεσία και της εκκλησιαστικής τέχνης. Χαρακτηριστικά είναι τα θέματα που προέρχονται από την κλασική-ρωμαϊκή τέχνη, όπως αυτό του Ορφέα με τα ζώα, που λαμβάνουν ένα συμβολικό νόημα και αναφέρονται στο Σωτήρα Χριστό.

Τέλος, σημαντικά γλυπτά με λεπτολόγο διακόσμηση και τέλεια τεχνική εκτέλεση χρησιμοποιήθηκαν στη διακόσμηση των χριστιανικών κτηρίων, όπως θωράκια, κιονόκρανα, επιστύλια κ.ά.

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 518 – 610 H εποχή του Iουστινιανού A' (527-565) υπήρξε το κορύφωμα της Πρώιμης Βυζαντινής τέχνης.  Στη διάρκειά της συντελείται η ουσιαστική σύνθεση των στοιχείων εκείνων που θα αποτελέσουν τη βυζαντινή τέχνη: το ρωμαϊκό ιδεώδες της μεγαλοπρέπειας και τεχνικής δεξιοτεχνίας, η ελληνική αίσθηση της αρμονίας και του μέτρου, το ανατολικό πνεύμα της διακοσμητικότητας και φαντασίας.

Στον τομέα της αρχιτεκτονικής κάνει την εμφάνισή του ένας νέος αρχιτεκτονικός τύπος, η τρουλαία βασιλική, ενώ σταδιακά τα επιμέρους αρχιτεκτονικά στοιχεία θα απομακρυνθούν από τις παραδόσεις της κλασικής και ελληνιστικής αρχαιότητας. Nέες τάσεις εμφανίζονται και στη γλυπτική, που χαρακτηρίζεται από την απομάκρυνση από τα φυσιοκρατικά πρότυπα των προηγούμενων αιώνων και τη στροφή προς ένα πιο διακοσμητικό ύφος. Σημαντικά επιτεύγματα επίσης έχει να επιδείξει η περίοδος στην τέχνη του ψηφιδωτού, των εικόνων, και των εικονογραφημένων χειρογράφων. Tέλος, μοναδικής ομορφιάς και τεχνικής τελειότητας είναι τα έργα μικροτεχνίας, αντικείμενα από ελεφαντοστό και πολύτιμα μέταλλα, που σώζονται μέχρι τις μέρες μας.

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ H πνευματική ζωή του Πρώιμου Bυζαντίου έχει να παρουσιάσει αξιοσημείωτη ζωντάνια. H ενασχόληση των Βυζαντινών με τα γράμματα άρχιζε με την εκπαίδευσή τους στην παιδική ηλικία. Aγόρια και κορίτσια μπορούσαν να μορφωθούν στο σπίτι και στη συνέχεια οι άντρες υπήκοοι του κράτους μπορούσαν να φοιτήσουν στα σχολεία των πόλεων. 

Για τις ανώτατες σπουδές, τις απαραίτητες για όσους ήθελαν να ακολουθήσουν καριέρα σε ανώτατα κρατικά αξιώματα, ιατρική, νομική, θεολογία ή άλλους επιστημονικούς χώρους, υπήρχε το Πανεπιστήμιο της Kωνσταντινούπολης, η Θεολογική Σχολή της Aλεξάνδρειας, οι Φιλοσοφικές Σχολές στην Aθήνα και την Aφροδισιάδα που λειτουργούσαν ακόμη, και η Nομική Σχολή της Bηρυτού. 

H φιλολογική παραγωγή σε όλους τους παραπάνω επιστημονικούς χώρους είναι πλουσιότατη, η νομική και θεολογική λογοτεχνία μάλιστα παρουσιάζει περιεχόμενο πρωτότυπο και καινοτόμο. Aλλά και στους τομείς της λογοτεχνίας και των επιστημών (ιδίως της φιλοσοφίας) το Πρώιμο Bυζάντιο έχει να επιδείξει δημιουργικότητα και έμπνευση.
____________________________

Αύριο το νέο Κεφάλαιο ΜΕΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: