30 Ιανουαρίου, 2011

Οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής

KOPTES

Οι χριστιανοί στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής είναι τριών κοινοτήτων (και μετά τις Σταυροφορίες τεσσάρων, καθώς εκεί εγκαταστάθηκαν οι ρωμαιοκαθολικές ιεραποστολές τον 13ο αιώνα):

1. Οι χριστιανικοί πληθυσμοί (ως προϊόν Tης παλαιάς παρουσίας από τη Βυζαντινή εποχή των ορθοδόξων εκεί που μέχρι σήμερα είναι τα Πατριαρχεία Ιεροσολύμων, Αντιοχείας και Αλεξανδρείας

2. Οι παλιοί νεστοριανοί, αυτοί που είχαν τη θεολογική σχολή Tης Αντιοχείας, οι οποίοι διεσπάρησαν από την ανατολική Συρία στην Περσία (5ο-6ο αιώνα) και οι οποίοι έφτασαν ως την Κίνα και την Ινδία τον 8ο αιώνα.

3.Το σημαντικότερο, όμως, κομμάτι των αρχαίων ελληνικών εκκλησιών είναι οι χριστιανοί Tης Συρορθόδοξης Εκκλησίας (οι Συρο-Ιακωβίτες), οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στη Συρία, στη νοτιοανατολική Τουρκία, στο Βόρειο Ιράκ, στην Αιθιοπία, στην Αρμενία και στην Ερυθραία, και το άλλο κομμάτι τους είναι οι κόπτες. Εθνικά είναι ενωμένοι, πρόκειται για ενωμένη Εκκλησία.

Ολοι αντιμετώπισαν μεγάλα προβλήματα, κατά κύριο λόγο με γενοκτονίες και τον κατακερματισμό Tης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, είτε γιατί πραγματικά είτε γιατί φανταστικά πήγαιναν με τους εχθρούς. Το ποσοστό που τελικά διασώθηκε ζούσε σε μια ισορροπία, γιατί τα νεότερα καθεστώτα του 20ού αιώνα, που ανήκαν κυρίως στο κόμμα Μπάαθ (ο ιδρυτής του οποίου ήταν χριστιανός), ήταν μεν αυταρχικά καθεστώτα αλλά κοσμικής κατεύθυνσης, τα οποία δεν έστρεφαν μία θρησκευτική κοινότητα εναντίον άλλης. Η ισορροπία αυτή αρχίζει πάλι να διαταράσσεται με τον ριζοσπαστικό ισλαμισμό από τη μια μεριά και τις κινήσεις των δυτικών (Μπους - Μπλερ) από την άλλη.

Οι επεμβάσεις στο Ιράκ και η σύλληψη του Σαντάμ Χουσεΐν το 2003 αποτέλεσαν στην ουσία την εκκίνηση Tης μείωσης Tης θρησκευτικής ανοχής. Τα προβλήματα μεταξύ σουνιτών - σιιτών εντείνονται, με τελικό αποδέκτη τους χριστιανούς Tης περιοχής τους οποίους αντιλαμβάνονται ως ανθρώπους Της Δύσης, τοποτηρητές δηλαδή των κατακτητικών δυνάμεων. Και κάπως έτσι αρχίζουν πάλι να χάνονται από το ιστορικό προσκήνιο (περιπτώσει κυρίως στο Ιράκ). Οι κόπτες είναι διαφορετική περίπτωση και λόγω μεγέθους.

Είναι οι αρχαίοι αιγύπτιοι χριστιανοί· τα κοπτικά είναι τα αρχαία αιγυπτιακά. Έχουν μεγάλο πρόβλημα, γιατί με Κρυφούς Τρόπους, με διοικητικά μέτρα, τους αποκλείουν από τη δημόσια ζωή. Δεν αναγνωρίζουν τις αργίες τους, δεν τους επιτρέπουν να χτίζουν εκκλησία, γίνονται διακρίσεις στο στρατό, στην εξέλιξή την επαγγελματική ή την πανεπιστημιακή.

Ίσως να θυμάστε την περίπτωση του Μαγκντί Γιακούμπ που είχε χειρουργήσει τον Ανδρέα Παπανδρέου. Ηταν Kόπτης, ο oποίος είχε περάσει πρώτος στην Ιατρική Σχολή, δεν του έδιναν υποτροφία και έφυγε για την Αγγλία. Αυτό έχει συμβεί σε πολλούς. Δεν φεύγουν, δηλαδή, πια με διωγμούς, αλλά με πιο έμμεσους τρόπους. Κι αυτό είναι άσχημο και κοινωνικά και πολιτικά, διότι -κακά τα ψέματα- είναι φιλοπρόοδα και ανεπτυγμένα στοιχεία.

Κ ό π τ ε ς

Αρχαία θρησκεία, αρχαία γλώσσα, αρχαία τελετουργικά. Οι κόπτες ζουν από αιώνες στην Αίγυπτο, γνωρίζοντας συχνούς διωγμούς για την πίστη τους. Είτε ως πρόφαση είτε ως αφορμή, Η μετανάστευση στην Ελλάδα πρόσφερε σε πολλούς απ' αυτούς μια στοιχειώδη ασφάλεια

Η σχέση Κοπτών –Μουσουλμάνων στην Ελλάδα είναι σχέση αμοιβαίου σεβασμού, καθώς και οι δύο αποτελούν φιλοξενούμενες μειονότητες. Όμως, στην Αίγυπτο η προκατάληψη και η άγνοια (και ίσως και το μακρύ χέρι κάποιων που θέλουν να διαλύσουν την Αίγυπτο) στρέφουν τους μεν έναντι των δε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: