10 Μαρτίου, 2010

ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΜΟΝΑΧΙΚΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΣΧΗΜΟ ΜΟΝΑΧΟ

Αυτός που  θέλει, να ακολουθήσει το Μοναχικό βίο, αρχικά γίνεται απλός ρασοφόρος, με μία απλή τελετή, και ύστερα από  τριετή δοκιμασία περιβάλλεται το Μοναχικό Σχήμα - τα Ράκι το Ράσο - το Σάβανο του  Μοναχού. Η ακολουθία αυτή της περιβολής του μεγάλου Μοναχικού Σχήματος γίνεται εντός του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας, όπου ο Μεγαλόσχημος δίνει τις υποσχέσεις-όρκους του Μοναχικού βίου που θα ακολουθήσει.

Η ίδια ακολουθία έχει τελεστεί και σε όλους τους Αρχιερείς όταν υπήρξαν Μοναχοί σε κάποια Ιερά Μονή, πριν οποιαδήποτε άλλη χειροτονία τους των τριών βαθμών, ήτοι του Διακόνου, του Πρεσβυτέρου και του Επισκόπου. Μέσα στις υποσχέσεις - όρκους που δίνει ο Μεγαλόσχημος είναι και το ότι δεν πρόκειται να αποβάλλει «εφ΄ όρου ζωής» αυτό το Μοναχικό Σχήμα είτε εντός της Μονής κινούμενος, είτε εκτός της Μονής όπου και αν κινείται.

Η αποβολή του Μοναχικού σχήματος από το Μοναχό τιμωρείται με μια εβδομάδα αφορισμού. «Μηδείς των εν κλήρω καταλεγομένων ανοίκειον εσθήτα αμφιεννύστω, μήτε εν πόλει διάγων, μήτε εν οδώ βαδίζων, αλλά στολαίς κεχρήσθω ταις ήδη τοις εν κλήρω καταλεγομένοις απονεμηθείσαις. Ει δε τις διαπράξοιτο το τοιούτον, επί εβδομάδα μιαν αφοριζέσθω» (Καν. 27ος ΣΤ' Οικ. Συνόδου). Ο εν λόγω όμως Ιερός Κανόνας δεν ομιλεί ποσώς, για το αν ένας μοναχός ή μοναχή, αφαιρέσουν το μοναχικό τους σχήμα είτε για να εξεταστούν από Ιατρούς, είτε για να κάνουν τα μπάνια τους, είτε για οποιαδήποτε άλλη αδήριτη ανάγκη.

Ο παραπάνω Ι. Κανόνας ομιλεί για τον μοναχό εκείνον που θα αποβάλλει - πετάξει ενσυνείδητα το μοναχικό του σχήμα, θα εξέλθει της Μονής του και ρέμπελος θα γυρίζει «Τήδε κακείσε». Σήμερα αυτός και πολλοί άλλοι κανόνες έχουν ατονήσει, και μοναχοί και μοναχές επισκέπτονται κατά περίπτωση τον Ιατρό τους. Αρχιεπίσκοποι και Μητροπολίτες κάνουν τις διακοπές τους με κότερα σε παραθαλάσσια Ξενοδοχεία, όπου κάνουν τα μπάνια τους δημόσια είτε ταξιδεύουν εκτός Ελλάδος με τα κουστούμια τους.

Συνεπώς για την αποβολή του Μοναχικού σχήματος που αναφέρει ο ως άνω Ιερός Κανόνας  (27ος ΣΤ' Οικ. Συνόδου), δεν αναφέρεται ποσώς στις ως άνω μνημονευόμενες περιπτώσεις και δεν είναι από τα Κανονικά εκείνα Μοναχικά παραπτώματα που φέρουν κανονική επιτίμηση αλλά είναι ενέργεια και πράξη ανάγκης. Άρα δεν δεσμεύεται και δεν κωλύεται ένας υποψήφιος Ιερομόναχος να εκλεγεί Επίσκοπος.

Voiotosp.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: