Ο Θεός και ο Καίσαρας ορίζουν δυο ξεχωριστές πραγματικότητες σε διαρκή διαλεκτική σχέση μέσα στην Ιστορία. Ό Ιησούς Χριστός αποκάλυψε την αγάπη, την κένωση και τη διακονία ως τρόπο υπάρξεως του Θεού. Αντίθετα ο τρόπος του Καίσαρα, σύμφωνα με τα Ευαγγέλια, είναι ή καταδυνάστευση και ή κυριαρχία, ο φόβος και ή εξουσία.
Ή Εκκλησία και η πολιτική δεν μοιράζονται η πρώτη την πνευματική λεγόμενη σφαίρα της ζωής του άνθρωπου και η δεύτερη την υλική-κοσμική. Ή Εκκλησία, πιστή στη θεολογία τής Ενσάρκωσης, θέλει να μεταμορφώσει και να σώσει τον όλο άνθρωπο, την ανθρώπινη φύση και Ιστορία, άρα και την πολιτική, κοινωνική, οικονομική ζωή.
Ή Εκκλησία, εντούτοις, δεν μπορεί να προδώσει την ουσία και την αποστολή της μεταβαλλόμενη σε σχήμα και εξουσία του αιώνος τούτου. Το ζητούμενο για την Εκκλησία είναι ή ανακαίνιση και μεταμόρφωση του σύμπαντος κόσμου, και όχι ή με κάθε μέσο και τρόπο παρουσία της στο δημόσιο χώρο, επικαλούμενη την προσφορά της στους αγώνες του έθνους ή προβάλλοντας την κοινωνική της χρησιμότητα, καλλιεργώντας έτσι τη σύγχυση ανάμεσα στην ιδιότητα του πολίτη και του πιστού.
Ή προσέγγιση αυτή μπορεί ίσως να γονιμοποιήσει το διάλογο πού άνοιξε και πάλι στον τόπο μας για τον χωρισμό ή τη νέα ρύθμιση των σχέσεων Κράτους και Εκκλησίας. "Αν ή τελευταία οφείλει το ταχύτερο δυνατόν να απαλλαγεί από τα βαρίδια πού τής κληροδότησαν ή εξιδανίκευση της βυζαντινής «συναλληλίας» και ο έθναρχικός της ρόλος κατά την Τουρκοκρατία, ή κοσμική διανόηση οφείλει απ’ την πλευρά της να πάψει να σκέφτεται μεταφυσικά, με βάση αφηρημένες αρχές, και να προσεγγίσει με φαντασία και δημιουργικότητα την σύνθετη νεοελληνική πραγματικότητα, πού σε αρκετά σημεία διαφέρει από την αντίστοιχη δυτικοευρωπαϊκή, και μάλιστα τη γαλλική.
Ή πολιτική και νομοθετική όμως κατοχύρωση τής διάκρισης μεταξύ κοσμικής και θρησκευτικής σφαίρας δεν μπορεί να γίνει υπό την πίεση τής επικαιρότητας, ούτε διακινδυνεύοντας έναν νέο πολιτικό και πολιτισμικό διχασμό. Πρέπει να προετοιμαστεί προσεκτικά και από τις δύο πλευρές, λαμβάνοντας τη μέριμνα όχι απλώς να απαλλαγεί ή πολιτεία από την Εκκλησία, άλλά και να μην παραδοθεί ή Εκκλησία στα πλέον συντηρητικά και φονταμενταλιστικά στοιχεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου