09 Μαρτίου, 2014

ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΙΚΟ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΟ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 

Με μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε σήμερα στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι, η εορτή της  αναστηλώσεως των εικόνων Κυριακής της Ορθοδοξίας.

Του Ιερού συλλείτουργου προεξήρχε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, ενώ συλλειτούργησαν οι Πατριάρχες Αλεξανδρείας κ. Θεόδωρος, Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος, Μόσχας και Πασών των Ρωσιών κ. Κύριλλος, Σερβίας κ. Ειρηναίος, Ρουμανίας κ. Δανιήλ, Βουλγαρίας κ. Νεόφυτος, Γεωργίας κ. Ηλίας και οι Αρχιεπίσκοποι Κύπρου κ. Χρυσόστομος, Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, Πολωνίας κ. Σάββας και Αλβανίας κ. Αναστάσιος.

Μετά το πέρας της ανάγνωσης του Ιερού Ευαγγελίου ο Αρχιγραμματέας της Αγίας και Ιεράς Συνόδου Αρχιμ. κ. Βαρθολομαίος Σαμαράς, ανάγνωσε από τον άμβωνα το Κοινό Ανακοινωθέν των Προκαθημένων.* Στη συνέχεια οι Προκαθήμενοι τέλεσαν εντός του Πατριαρχικού Ναού, ιερό μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των υπέρ πίστεως αγωνισαμένων.
 

Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας τελέστηκε η περιφορά των εικόνων στον περίβολο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, και στη συνέχεια από το μπαλκόνι του Πατριαρχικού Οίκου ο Πατριάρχης και οι Προκαθήμενοι ευλόγησαν τους πιστούς.


 


Σύναξις τν Προκαθημένων ρθοδόξων κκλησιν
(Φανάριον, 6 - 9 Μαρτίου 2014)

Μ ή ν υ μ α

Ες τό νομα το Πατρός καί το Υο
καί το γίου Πνεύματος.

Διά τς Χάριτος το Θεο, ο Προκαθήμενοι τν γιωτάτων ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν, πρός τούς πανταχο τς γς ρθοδόξους πιστούς, τούς νά τόν κόσμον δελφούς χριστιανούς καί πρός πάντα νθρωπον καλς θελήσεως, ελογίαν πό Θεο καί σπασμόν γάπης καί ερήνης.

χαριστομεν τ Θε πάντοτε περί πάντων μν μνείαν μν ποιούμενοι πί τν προσευχν μν, διαλείπτως μνημονεύοντες μν το ργου τς πίστεως καί το κόπου τς γάπης καί τς πομονς τς λπίδος το Κυρίου μν ησο Χριστο μπροσθεν το Θεο καί πατρός μν" (Α΄ Θεσ. α΄ 2-4).

1.Συνελθόντες διά τς χάριτος το Παναγάθου Θεο, τ προσκλήσει το τς Κωνσταντίνου Πόλεως ρχιεπισκόπου καί Οκουμενικο Πατριάρχου Βαρθολομαίου ν Φαναρί, μεταξύ 6ης καί 9ης Μαρτίου 2014, συνεσκέφθημεν ν δελφικ γάπ περί τν πασχολούντων σήμερον τήν γιωτάτην μν κκλησίαν ζητημάτων.

Συλλειτουργοντες τ Κυρί ν τ πανσέπτ Πατριαρχικ Να το γίου Γεωργίου κατά τήν εσημον καί μεγαλώνυμον ταύτην Κυριακήν τς ρθοδοξίας, πευθύνομεν πρός μς λόγον γάπης, ερήνης καί παρακλήσεως.   Μία, γία Καθολική καί ποστολική ρθόδοξος μν κκλησία ν τ κόσμ παροικοσα, βιώνει καί ατη τάς προκλήσεις το νθρώπου κάστης ποχς.

κκλησία το Χριστο, πιστή ες τήν εράν Παράδοσιν, ερίσκεται ες διαρκ διάλογον μετά τς κάστοτε ποχς, συμπάσχει μετά τν νθρώπων καί συμμερίζεται τήν γωνίαν των. «ησος Χριστός χθές καί σήμερον ατός καί ες τούς αἰῶνας» (βρ. ιγ΄ 8-9). Ο πειρασμοί καί α προκλήσεις τς στορίας εναι διαιτέρως ντονοι ες τάς μέρας μας καί ο ρθόδοξοι Χριστιανοί δέν δυνάμεθα νά εμεθα μέτοχοι ες ατά διάφοροι πέναντί των. 

Διά τόν λόγον ατόν  συνήλθομεν πί τό ατό διά νά γκύψωμεν ες τούς πειρασμούς καί τά προβλήματα τά ποα ντιμετωπίζει σήμερον νθρωπότης. «ξωθεν μάχαι, σωθεν φόβοι» (Β΄ Κορ. ζ΄ 6) ο λόγοι ατοί το ποστόλου σχύουν καί σήμερον.

2.ναλογιζόμενοι τήν δύνην τν νθρώπων νά τόν κόσμον, κφράζομεν τήν συμπάθειάν μας διά τό μαρτύριον καί τόν θαυμασμόν μας διά τήν μαρτυρίαν τν χριστιανν ν τ Μέσ νατολ, φρικ καί λλαχο τς γς. Φέρομεν ες τόν νον μας τό διττόν ατν μαρτύριον: περί τς πίστεώς των ς καί περί τς διαφυλάξεως τς στορικς των σχέσεως μετά νθρώπων λλων θρησκευτικν πεποιθήσεων.

Καταγγέλλομεν τήν ναταραχήν καί τήν στάθειαν α ποαι θον τούς χριστιανούς νά γκαταλείψουν τήν γν, νθα γεννήθη Κύριος μν ησος Χριστός καί νθεν διεδόθη τό Εαγγέλιον ες τόν κόσμον παντα. Συμπάσχομεν μετά πάντων τν θυμάτων τς ν Συρί τραγδίας. Καταδικάζομεν πσαν μορφήν τρομοκρατίας καί θρησκευτικς βρεως.

παγωγή τν Μητροπολιτν Παύλου καί ωάννου, λλων κληρικν, ς καί τν μοναζουσν τς ν Μααλούλ ερς Μονς τς γίας Θέκλης, ποτελε χαίνουσαν πληγήν καί ζητομεν τήν μεσον πελευθέρωσίν των.

 πευθύνομεν κκλησιν ες πάντα μπλεκόμενον πρός μεσον κατάπαυσιν τν στρατιωτικν πιχειρήσεων, πελεύθερωσιν τν αχμαλώτων καί δραίωσιν τς ερήνης ν τ περιοχ διά το διαλόγου.

Ο ν Μέσ νατολ χριστιανοί ποτελον τήν ζύμην τς ερήνης. Ερήνη διά πάντα νθρωπον σημαίνει πίσης ερήνη διά τούς χριστιανούς. Στηρίζομεν τό Πατριαρχεον ντιοχείας ες τήν πνευματικήν καί νθρωπιστικήν διακονίαν ατο, ς πίσης καί τάς προσπαθείας ατο διά τήν παλινόρθωσιν τς περιοχς καί τήν παλιννόστησιν τν προσφύγων.

3.νθέρμως προσευχόμεθα πέρ τς διεξαγωγς ερηνικν διαπραγματεύσεων καί τς ν προσευχ καταλλαγς πρός ξοδον κ τς ν Οκρανί συνεχιζομένης κρίσεως. Καταδικάζομεν τάς πειλάς βιαίας καταλήψεως ερν Μονν καί Ναν καί προσευχόμεθα διά τήν πιστροφήν τν δελφν μν, τν σήμερον ερισκομένων κτός τς κοινωνίας μετά τς γίας κκλησίας.

4. παγκόσμιος οκονομική κρίσις ποτελε θεμελιώδη πειλήν διά τήν δικαιοσύνην καί τήν ερήνην ες τοπικόν καί παγκόσμιον πίπεδον. Α συνέπειαι ατς εναι μφανες ες παντα τά στρώματα τς κοινωνίας, νθα πουσιάζουν ξίαι ς ξιοπρέπεια το προσώπου, δελφική λληλεγγύη καί δικαιοσύνη. Τά ατια τς κρίσεως ταύτης δέν εναι μιγς οκονομικά.

Εναι καί πνευματικς καί θικς φύσεως. ντί το συσχηματισμο πρός τά παγκόσμια εδωλα τς σχύος, τς πλεονεξίας καί τς φιληδονίας, ξαίρομεν τήν ποστολήν μας νά μεταμορφώσωμεν τόν κόσμον, φαρμόζοντες τάς ρχάς τς δικαιοσύνης, τς ερήνης καί τς γάπης.

Συνεπεί το γωϊσμο καί τς καταχρήσεως τς ξουσίας, πολλοί νθρωποι ποτιμον τήν ερότητα το νθρωπίνου προσώπου, διαφοροντες νά διακρίνουν τό πρόσωπον το Θεο ες τούς λαχίστους τν δελφν μας (πρβλ. Ματθ. κε΄, 40, 45), πολλοί δέ παραμένουν διάφοροι ναντι τς πτωχείας, τς δύνης καί τς βίας, α ποαι μαστίζουν τήν νθρωπότητα.

5. κκλησία καλεται νά ρθρώσ τόν προφητικόν της λόγον. κφράζομεν τήν ελικριν μν νησυχίαν διά τάς τοπικάς καί παγκοσμίους τάσεις, α ποαι παξιώνουν καί διαβιβρώσκουν τάς ρχάς τς πίστεως, τήν ξιοπρέπειαν το νθρωπίνου προσώπου, τόν θεσμόν το γάμου καί τό δρον τς δημιουργίας.

πογραμμίζομεν τήν ναμφισβήτητον ερότητα τς νθρωπίνης ζως πό τς συλλήψεως μέχρι το φυσικο θανάτου. ναγνωρίζομεν τόν γάμον ς νωσιν νδρός καί γυναικός, ποία εκονίζει τήν νωσιν το Χριστο καί τς κκλησίας Του. ποστολή μν εναι διαφύλαξις το φυσικο περιβάλλοντος ς οκονόμων καί οχί ς κατόχων ατο.

Κατά τήν περίοδον ταύτην τς γίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστς προτρεπόμεθα τόν κλρον καί τόν λαόν μν νά πιδείξουν πνεμα μετανοίας, νά βιώσουν τήν καθαρότητα τς καρδίας, τήν ταπείνωσιν καί τήν συγχωρητικότητα, καταθέτοντες ες τήν κοινωνίαν μαρτυρίαν περί τν πάντοτε πικαίρων διδαγμάτων το Κυρίου μν ησο Χριστο.

6. Σύναξις ατη τν Προκαθημένων συνιστ δι᾿ μς μίαν ελογημένην εκαιρίαν, να παναβεβαιώσωμεν τήν νότητα μν διά τς κοινωνίας καί τς συνεργασίας. πιβεβαιομεν τήν φοσίωσιν μν ες τήν ννοιαν τς συνοδικότητος, τις τυγχάνει ψίστης σημασίας διά τήν νότητα τς κκλησίας.

νωτιζόμεθα τήν ρσιν το γίου ωάννου το Χρυσοστόμου, ρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, τι "τό τς κκλησίας νομα, ο χωρισμο λλ᾿ νώσεως καί συμφωνίας νομα". καρδία μν στρέφεται πρός τήν πό μακρο ναμενομένην γίαν καί Μεγάλην Σύνοδον τς ρθοδόξου κκλησίας, διά νά μαρτυρήσωμεν τήν νότητα ατς, ς καί τήν εθύνην καί τήν στοργήν της πρός τόν σύγχρονον κόσμον.

Σύναξις συνεφώνησεν τι προπαρασκευαστική τς Συνόδου ργασία πρέπει νά ντατικοποιηθ. Εδική Διορθόδοξος πιτροπή θά ρχίσ τό ργον ατς πό το Σεπτεμβρίου 2014 καί θά λοκληρώσ ατό μέχρι το γίου Πάσχα το τους 2015. Θά κολουθήσ Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψις κατά τό πρτον μισυ το τους 2015.

πασαι α πόφασεις, τόσον κατά τάς ργασίας τς Συνόδου, σον καί κατά τά προπαρασκευαστικά στάδια ατς, θά λαμβάνωνται καθ᾿ μοφωνίαν. γία καί Μεγάλη Σύνοδος τς ρθοδόξου κκλησίας θά συγκληθ πό το Οκουμενικο Πατριάρχου ν Κωνσταντινουπόλει ν τει 2016, κτός προόπτου.

Σύνοδος θά προεδρεύηται πό το Οκουμενικο Πατριάρχου. Ο δελφοί Ατο Προκαθήμενοι τν λοιπν ρθοδόξων Ατοκεφάλων κκλησιν θά κάθηνται κ δεξιν καί ξ εωνύμων Ατο.

7.ναποσπάστως συνδεδεμένη πρός τήν νότητα εναι εραποστολή. κκλησία δέν ζ διά τόν αυτόν της, λλά φείλει νά μαρτυρ καί νά μοιράζηται τά δρα το Θεο μετά τν γγύς καί τν μακράν.

Μετέχοντες τς Θείας Εχαριστίας καί προσευχόμενοι πέρ τς οκουμένης, καλούμεθα νά συνεχίσωμεν τήν λειτουργίαν μετά τήν Θείαν Λειτουργίαν καί νά μοιρασθμεν μεθ᾿ λοκλήρου τς νθρωπότητος τά δρα τς ληθείας καί τς γάπης, συμφώνως πρός τήν τελευταίαν ντολήν καί διαβεβαίωσιν το Κυρίου: "Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά θνη  [...] καί δού γώ μεθ᾿ μν εμι [...] ως τς συντελείας το αἰῶνος" (Ματθ. κη΄, 19-20).

8μεν ντός νός κόσμου, που πολυπολιτισμικότης καί πλουραλισμός συνιστον ναπόφευκτον πραγματικότητα καί συνεχς μεταβαλλομένην. χομεν πίγνωσιν το γεγονότος τι οδέν θέμα τς ποχς μας δύναται νά θεωρηθ πιλυθ νευ ναφορς ες τό παγκόσμιον, καθώς καί τι οαδήτις πόλωσις μεταξύ τοπικο καί παγκοσμίου καταλήγει ες λλοίωσιν το ρθοδόξου φρονήματος.

ς κ τούτου, νώπιον καί ατν εσέτι τν διαφωνιν, διαχωρισμν καί διαιρέσεων, εμεθα ποφασισμένοι νά διακηρύξωμεν τό μήνυμα τς ρθοδοξίας. ναγνωρίζομεν τι διάλογος τυγχάνει πάντοτε καλλίτερος τς συγκρούσεως. ποχώρησις καί πομόνωσις οδέποτε ποτελον πιλογήν.

παναβεβαιομεν τήν ποχρέωσίν μας νά διαλεγώμεθα πρός τόν λλον, μετά τν λλων νθρώπων, μετά τν λλων πολιτισμν, πως καί μετά τν λλων χριστιανν καί τν νθρώπων λλων θρησκευτικν πεποιθήσεων.

9.Παρά τάς νωτέρω προκλήσεις, διακηρύσσομεν τό Εαγγέλιον το Θεο "στις τοσοτον γάπησε τόν κόσμον" στε "σκήνωσεν ν μν". Τοιουτοτρόπως, ο ρθόδοξοι παραμένομεν πλήρεις λπίδος. Παρά τάς δυσχερείας τολμμεν, ν τούτοις, νά χωμεν τήν λπίδα μν ες τόν Θεόν στις στί " ν καί ν καί ρχόμενος, παντοκράτωρ" (ποκ. α΄, 8).

Διό καί ναμιμνσκόμεθα τι τελευταος λόγος - λόγος γαλλιάσεως, γάπης καί ζως- νήκει ες Ατόν, πρέπει πσα δόξα, τιμή καί προσκύνησις ες τούς αἰῶνας τν αώνων. μήν.

ν Φαναρί, τ 9 Μαρτίου 2014
Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαος
λεξανδρείας Θεόδωρος
εροσολύμων Θεόφιλος
Μόσχας Κύριλλος
Σερβίας Ερηναος
Ρουμανίας Δανιήλ
Βουλγαρίας Νεόφυτος
Γεωργίας λίας
Κύπρου Χρυσόστομος
θηνν ερώνυμος
Βαρσοβίας Σάββας
Τιράνων ναστάσιος