06 Μαρτίου, 2014

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

 

Παναγιώτατε Αρχιεπίσκοπε Κωνσταντινουπόλεως
και Οικουμενικέ Πατριάρχα κ. Βαρθολομαίε

Μακαριώτατοι  Άγιοι Αδελφοί
Προκαθήμενοι των Αγίων του Θεού Εκκλησιών

Η σύναξη των Προκαθημένων των Αγίων του Θεού Ορθοδόξων Εκκλησιών, η οποία πραγματοποιείται τις ημέρες αυτές στο ιερόν κέντρον της Ορθοδοξίας, το Ιερόν Φανάριον, κατόπιν προσκλήσεως της Υμετέρας Παναγιότητος, είναι όσον ποτέ άλλοτε επίκαιρη και αναγκαία, όχι μόνον διότι καλούμεθα για άλλη μία φορά να εκφράσουμε την ενότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, αλλά και για να διατυπώσουμε την συμπάθεια, την συναντίληψή μας και τους προβληματισμούς σε θέματα τα οποία διαιρούν, δοκιμάζουν και ταλανίζουν την ανθρώπινη κοινωνία.

Είναι πλέον γεγονός, ότι σε ολόκληρη την ανθρωπότητα οι αντοχές της κοινωνίας δοκιμάζονται ενώ διακυβεύεται η συνοχή της, εξ αιτίας κυρίως προβλημάτων, τα οποία αγγίζουν ακόμη και τα όρια της επιβίωσης. Το γεγονός αυτό καθ’ εαυτό δημιουργεί ανασφάλεια και αβεβαιότητα, ενώ πολλές φορές οδηγεί τον άνθρωπο στη βίωση της μοναξιάς και της απομόνωσης.

Οι προκαθήμενοι, λοιπόν, αυτές τις ημέρες καλούμεθα «εν ενί στόματι και μια καρδία» να στείλουμε ένα μήνυμα ελπίδας, εμπιστοσύνης και αισιοδοξίας διακηρύσσοντας, ότι «η εν ημίν ελπίς» δεν είναι απλά μία προσδοκία, αλλά μία πορεία κατάκτησης και πραγμάτωσής της, όχι γιατί απλά ευχόμεθα αλλά γιατί αφουκραζόμεθα τις αγωνίες και συμπάσχουμε με τους αγώνες του σύγχρονου ανθρώπου για την επιβίωσή του.

Η πορεία αυτή έκφρασης της ελπίδος προς το ποίμνιόν μας, μέσα από την ενότητα μας, θα πρέπει να επισφραγισθή τελικά και με την σύγκλησιν της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, οι αποφάσεις της οποίας θα πρέπει να τείνουν σε μία αποτελεσματική και καρποφόρο διακονία της επ ωφελεία του ποιμνίου μας και εις δόξαν της Ορθοδοξίας συμπάσης.

Με τις σκέψεις αυτές θα ήθελα να Σας ευχαριστήσω και πάλιν, Παναγιώτατε Δέσποτα, για την πρωτοβουλία της παρούσης Συνάξεως και να ευχηθώ ευόδωσιν των εργασιών μας και επίτευξιν των επιδιωκομένων σκοπών μας.
†Ο Αθηνών Ιερώνυμος Β΄
( 6 Μαρτίου 2014 )

Τον Μακαριώτατο συνοδεύουν στο Φανάρι οι Μητροπολίται, Δημητριάδος, Μεσσηνίας, ο Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου και ο Αρχιδιάκονός του.








 

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα: Δεν κάνει αποδεκτή η κυβέρνηση βουλευτική τροπολογία η οποία επιφέρει αλλαγές στον αναδρομικό έλεγχο των «πόθεν έσχες» των πολιτικών. Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τη διαφωνία του εξέφρασε και ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Απ.Κακλαμάνης, ο οποίος είπε στον υπουργό Δημόσιας Τάξης Ν.Δένδια να μην την αποδεχθεί. Τρεις μετανάστες τραυματίστηκαν από πυρά λιμενικών σε επιχείρηση ανοιχτά των Οινουσσών την Πέμπτη. Σύμφωνα με την ελληνική ακτοφυλακή, το σκάφος στο οποίο επέβαιναν οι μετανάστες επιχείρησε να εμβολίσει το σκάφος του λιμενικού, οπότε οι λιμενοφύλακες έριξαν αρχικά προειδοποιητικές βολές και στη συνέχεια πυρά κατά της πλώρης.

Θέμα γερμανικών αποζημιώσεων και κατοχικού δανείου έθεσε ευθέως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας στον γερμανό πρόεδρο Γιόαχιμ Γκάουκ, στο πλαίσιο της σημερινής συνάντησής τους στο Προεδρικό Μέγαρο. Αναρμόδιος να απαντήσει δήλωσε ο γερμανός πρόεδρος. Συνολικά 6.621 αιτήσεις υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά για την πλήρωση 259 θέσεων προσωπικού στη ΝΕΡΙΤ ΑΕ, ανακοίνωσε ΑΣΕΠ. Πρόκειται για αιτήσεις που υποβλήθηκαν από υποψηφίους των Κατηγοριών Πανεπιστημιακής (ΠΕ), Τεχνολογικής (ΤΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), ενώ για τους υποψηφίους της κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης συνεχίζεται η παραλαβή των αιτήσεων που υποβλήθηκαν ταχυδρομικά.

Την κατάσταση που επικρατεί στο νοσοκομείο «Άγιος Παύλος» των φυλακών Κορυδαλλού περιγράφει γιατρός που εργάζεται εκεί. «Οι κρατούμενοι έχουν δίκιο, αλλά έχουν ακουστεί πολλές υπερβολές» υποστηρίζει. Αναφέρει ότι ο υπερσυνωστισμός είναι ένα ορατό και πολύ σοβαρό πρόβλημα, όπως και η υποστελέχωση του νοσοκομείου. Ωστόσο, τονίζει ότι έχει υπάρξει παραπληροφόρηση. «Για παράδειγμα δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες με ασθενείς που κοιμούνται κάτω. Αυτό δεν ισχύει, δεν κοιμούνται στα πατώματα» λέει.

Κόσμος: Κάνοντας λόγο για τη μεγαλύτερη απειλή για την ευρωπαϊκή ασφάλεια από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Άντερς Φογκ Ράσμουσεν διαμηνύει εκ νέου προς το Κρεμλίνο πως η Συμμαχία στηρίζει την κυριαρχία και εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας. Με φόντο τις κινήσεις προσάρτησης της Κριμαίας, το ΝΑΤΟ καλεί τη Ρωσία να αποσύρει τις στρατιωτικές δυνάμεις στις βάσεις τους και να αποφύγει οποιαδήποτε περαιτέρω επέμβαση στο ουκρανικό έδαφος. Ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί και η σύζυγός του, Κάρλα Μπρούνι, αποφάσισαν να αναλάβουν νομική δράση, μετά από τη δημοσιοποίηση ηχογραφημένων συνομιλιών τους. Οι συνομιλίες είχαν καταγραφεί από τον σύμβουλο επικοινωνίας του Σαρκοζί, εν αγνοία του πρώην προέδρου της Γαλλίας και προκαλούν περισσότερο αμηχανία στο ζευγάρι παρά πραγματική ζημιά.

Την ώρα που ο ουκρανός μεταβατικός πρωθυπουργός Αρσένι Γιατσενιούκ κάλεσε από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τη Ρωσία να αποσύρει τις δυνάμεις της από την Κριμαία και να ξεκινήσει συζητήσεις για μια ειρηνική λύση, χωρίς αποτέλεσμα έληξε και η δεύτερη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών των ΗΠΑ και της Ρωσίας, Τζον Κέρι και Σεργκέι Λαβρόφ, στη Ρώμη. Δεν υπάρχει συμφωνία για την Ουκρανία, αναφέρει το ρωσικο πρακτορείο ειδήσεων Interfax. Να αποσύρει τις στρατιωτικές δυνάμεις από την Κριμαία και να ξεκινήσει άμεσα ο διάλογος για μια ειρηνική λύση καλεί τη Ρωσία ο ουκρανός μεταβατικός πρωθυπουργός, Αρσένι Γιατσενιούκ, σε συνέντευξη Τύπου μετά τη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες. Παρομοίασε τον επεκτατισμό της Ρωσίας με ένα νέο τείχος του Βερολίνου και κάλεσε τον Πούτιν να γκρεμίσει «το τείχος του εκφοβισμού». Ερωτηθείς αν η Ουκρανία θα απαντήσει στρατιωτικά στη Ρωσία είπε ότι«είμαστε έτοιμοι να προστατεύσουμε τη χώρα μας».

Τις πρώτες κυρώσεις κατά της Ρωσίας ανακοίνωσαν οι ΗΠΑ, την ώρα που η ένταση στην ανατολική Ουκρανία δεν έχει υποχωρήσει. Ο Μπαράκ Ομπάμα έδωσε εντολή για πάγωμα των περιουσιακών στοιχείων και ταξιδιωτική απαγόρευση στις ΗΠΑ όσων απειλούν την κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας. Οι ΗΠΑ επιβάλουν, επίσης, περιορισμούς στη χορήγηση βίζας σε «αξιωματούχους και πολίτες» που εμπλέκονται στην αποσταθεροποίηση της Ουκρανίας.

Οικονομία: Την έκδοση ομολόγου δρομολογεί η Τράπεζα Πειραιώς, με στόχο την έξοδο στις αγορές μετά από πέντε χρόνια απουσίας. Προς το σκοπό αυτό ανακοίνωσε τον προγραμματισμό συναντήσεων με επενδυτές χρέους (fixed income investors) σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές πόλεις (roadshow), την προσεχή εβδομάδα. Το ακριβές ποσό της έκδοσης δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί επίσημα, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να είναι της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ.

Στα 6,4 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών βάσει του βασικού σεναρίου των stress tests της ΤτΕ, που ανακοινώθηκαν, παρά τη διχογνωμία με την τρόικα. Η ΤτΕ θεωρεί ότι μέσα σε φυσιολογικά επίπεδα οικονομικής αβεβαιότητας, οι εκτιμηθείσες ανάγκες καλύπτονται από αποθέματα ασφαλείας και ενέργειες περιορισμού των κεφαλαιακών αναγκών. Το αργότερο μέχρι 15 Απριλίου θα υποβάλλουν οι τράπεζες το σχέδιο κεφαλαιακή ενίσχυσης. Όλη η έκθεση.

Αθλητισμός: Η Φούλαμ είναι «με την πλάτη στον τοίχο» στο αγγλικό πρωτάθλημα, αφού βρίσκεται στην τελευταία θέση του βαθμολογικού πίνακα, αλλά ο προπονητής της, Φέλιξ Μάγκατ, παραμένει αισιόδοξος ότι η ομάδα του θα καταφέρει να παραμείνει στα «σαλόνια» της Premier League. Όσο για τον Μήτρογλου, ο Γερμανός κόουτς, ανέφερε: «Δεν είναι ακόμη έτοιμος να αγωνιστεί, αφού αντιμετωπίζει μυϊκά προβλήματα. Χρειαζόμαστε παίκτες που είναι ετοιμοπόλεμοι, αφού έχουμε μπροστά έναν αγώνα που κρίνει την παραμονή στην κατηγορία».

Συζητήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης στην πειθαρχική επιτροπή της ΕΠΟ η καταγγελία του Γιώργου Δώνη σε βάρος της ΠΑΕ ΠΑΟΚ με την αιτιολογία πως προσέφυγε στα πολιτικά δικαστήρια για την μεταξύ τους διαφορά αγνοώντας το καταστατικό της Ομοσπονδίας. Την καταγγελία, αντέκρουσαν οι νομικοί του «Δικεφάλου», με τους Αχιλλέα Μαυρομάτη και Λάμπρο Μπίρδα να τονίζουν πως η Πειθαρχική Επιτροπή της ΕΠΟ είναι αναρμόδια να κρίνει αυτό το ζήτημα, όπως έχει γίνει και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις στο παρελθόν. «Έχετε ποιότητα, αλλάξτε νοοτροπία», είπαν στους παίκτες Βρύζας, Τσιστιακόφ και Γεωργιάδης. Σταματόπουλος κι επισήμως. Ο πρώτος ημιτελικός του Κυπέλλου Ελλάδας μεταξύ ΟΦΗ και Παναθηναϊκού 19/3) θα διεξαχθεί μόνο με οπαδούς των Κρητικών στις εξέδρες.


ΓΕΓΟΝΟΤΑ (6 ΜΑΡΤΙΟΥ)

1889: Η γερμανική εταιρεία “Bayer” λαμβάνει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την ασπιρίνη.

1910: Αγροτική εξέγερση στο Κιλελέρ της Θεσσαλίας.

ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

1475: Μιχαήλ Άγγελος, Ιταλός αναγεννησιακός καλλιτέχνης.

1928: Gabriel Garcia Marquez, βραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας που ανήκε στο ρεύμα του «μαγικού ρεαλισμού».

ΘΑΝΑΤΟΙ

1994: Μελίνα Μερκούρη, ηθοποιός και πολιτικός.


ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΑΚΑΘΙΣΤΟΥ ΥΜΝΟΥ

 

Ακάθιστος ύμνος επικράτησε να λέγεται ένας ύμνος «Κοντάκιο» της Ορθόδοξης Εκκλησίας, προς τιμήν της Υπεραγίας Θεοτόκου, από την όρθια στάση, που τηρούσαν οι πιστοί κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας του. Οι πιστοί έψαλλαν τον Ακάθιστο ύμνο όρθιοι, υπό τις συνθήκες που θεωρείται ότι εψάλη για πρώτη φορά, ενώ το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο κατά την ακολουθία της γιορτής του Ευαγγελισμού, με την οποία συνδέθηκε ο ύμνος.

Ψάλλεται ενταγμένος στο λειτουργικό πλαίσιο της ακολουθίας του Μικρού Αποδείπνου, σε όλους τους Ιερούς Ναούς, τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε οίκος ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα), και είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας.

Θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας, η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και είναι εμπλουτισμένος από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κλπ). Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο. Κατά το έτος 626 μ. Χ., και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος μαζί με το βυζαντινό στρατό είχε εκστρατεύσει κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνίδια από τους Αβάρους.

Οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενθάρρυνε το λαό στην αντίσταση.

Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή επέμβαση, δημιούργησε τρικυμία και κατάστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ οι αμυνόμενοι  προξένησαν τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι. Στις 8 Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη, ως τότε, απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών.

Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο»,  ευχαριστήρια ωδή προς την υπέρμαχο στρατηγό του Βυζαντινού κράτους, την Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τη υπερμάχω στρατηγώ». Κατά την επικρατέστερη άποψη, δεν ήταν δυνατό να συνετέθη ο ύμνος σε μία νύκτα. Μάλλον είχε συντεθεί νωρίτερα και μάλιστα θεωρείται ότι ψαλλόταν στο συγκεκριμένο ναό, στην αγρυπνία της 15ης Αυγούστου κάθε χρόνου.

Απλώς, εκείνη την ημέρα ο ύμνος εψάλη «ορθοστάδην», ενώ αντικαταστάθηκε το ως τότε προοίμιο («Το προσταχθέν μυστικώς λαβών εν γνώσει»), με το ως σήμερα χρησιμοποιούμενο «Τη υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια», το οποίο έδωσε τον δοξολογικό και εγκωμιαστικό τόνο, στον ως τότε διηγηματικό και δογματικό ύμνο. Σύμφωνα, όμως, με άλλες ιστορικές πηγές. Ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέεται και με άλλα παρόμοια γεγονότα, όπως τις πολιορκίες και τη σωτηρία της Κωνσταντινούπολης επί των Αυτοκρατόρων Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και Μιχαήλ Γ΄ (860). 

Δεδομένων των τότε ιστορικών συνθηκών (εικονομαχική έριδα, κλπ.), δεν θεωρείται απίθανο, η Παράδοση να έχει αλλοιώσει την ιστορική πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να καθίσταται πολύ δύσκολο να λεχθεί μετά βεβαιότητας ποιο ήταν το ιστορικό περιβάλλον της δημιουργίας του Ύμνου.Σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση, ο ύμνος φέρεται ως ανώνυμος, ενώ ο Συναξαριστής που τον συνδέει με τα γεγονότα του Αυγούστου του 626 δεν αναφέρει ούτε το χρόνο της σύνθεσής του, ούτε τον μελωδό του. Το περιεχόμενό του πάντως απηχεί τις δογματικές θέσεις της Γ΄ Οικουμενικής Συνόδου, που συνήλθε στην Έφεσο, στη βασιλική της Θεοτόκου, το 431 από τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο Β΄. 

Σε αυτήν συμμετείχαν 200 επίσκοποι, ανάμεσα στους οποίους ο Άγιος Κύριλλος Αλεξάνδρειας. Καταδίκασε τις διδαχές του Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Νεστόριου, ο οποίος υπερτόνιζε την ανθρώπινη φύση του Ιησού έναντι της θείας, υποστηρίζοντας ότι η Μαρία γέννησε τον άνθρωπο Ιησού και όχι τον Θεό. Η Σύνοδος διακήρυξε ότι ο Ιησούς είναι τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, με πλήρη ένωση των δύο φύσεων και απέδωσε επίσημα στην Παρθένο Μαρία τον τίτλο «Θεοτόκος». Επομένως, η χρονολογία σύγκλησής της, το 431, αποτελεί μία σταθερή ημερομηνία, καθώς είναι σίγουρο ότι ο ύμνος δεν είχε συντεθεί νωρίτερα.

Από την άλλοι, κάποιοι ερευνητές θεωρούν ότι από το περιεχόμενό του συνάγεται ότι ο ύμνος αναφέρεται σε κοινό εορτασμό του Ευαγγελισμού και των Χριστουγέννων, εορτές οι οποίες χωρίστηκαν κατά τη βασιλεία του Ιουστινιανού (527-565), πράγμα που, αν ισχύει, αφενός σημαίνει ότι ο ύμνος γράφτηκε το αργότερο επί Ιουστινιανού, αφετέρου ενισχύει την άποψη ότι προϋπήρχε των γεγονότων του 626. Η παράδοση, όμως, αποδίδει τον Ακάθιστο ύμνο στο μεγάλο βυζαντινό υμνογράφο του 6ου αιώνα, Ρωμανό τον Μελωδό. Την άποψη αυτή υποστηρίζουν πολλοί ερευνητές, οι οποίοι θεωρούν ότι οι εκφράσεις του ύμνου, η γενικότερη ποιητική του αρτιότητα και δογματική του πληρότητα δεν μπορούν παρά να οδηγούν στον Ρωμανό. 

Ακόμη, σε κώδικα του 13ου αιώνα υπάρχει μεταγενέστερη σημείωση, του 16ου αιώνα, η οποία αναφέρει τον Ρωμανό ως ποιητή του ύμνου. Όμως, η άποψη αυτή αντικρούεται από πολλούς μελετητές, που βρίσκουν στη δομή, στο ύφος και το περιεχόμενό του πολλά στοιχεία μετά την εποχή του Ρωμανού. Κατά μία άποψη, ο ύμνος ψάλθηκε καλοκαίρι, στη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, και μάλλον αργότερα μεταφέρθηκε στο Σάββατο της Ε΄ εβδομάδος των νηστειών, ίσως από τους εικονόφιλους μοναχούς του Στουδίου. Έτσι πλησίασε τη γιορτή του Ευαγγελισμού. 

Είναι, δε, ενδεχόμενο σε αυτή τη μεταφορά, και πάλι για λόγους σχετικούς με την Εικονομαχία, να αλλοιώθηκε και το ιστορικό του Συναξαριστή, και από το 728, που αυτοκράτορας ήταν ο εικονομάχος Λέων Γ΄ Ίσαυρος, να μεταφέρθηκε στο 626, στα χρόνια του Ηρακλείου, ο οποίος πολεμούσε τους Πέρσες για να επανακτήσει τον Τίμιο Σταυρό. Επιπλέον υπάρχουν και άλλες δύο εκδοχές για το πρόσωπο του μελωδού του Ακάθιστου Ύμνου. Η μία εκδοχή αναφέρει το όνομα του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ΓερμανούΑ΄ (715-730), ο οποίος έζησε τα γεγονότα της θαυμαστής λύτρωσης της Κωνσταντινούπολης από την πολιορκία της από τους Άραβες το 718, επί Αυτοκράτορος Λέοντος του Ισαύρου.

Η εκδοχή αυτή βασίζεται στο γεγονός, ότι μία λατινική μετάφραση του ύμνου, η οποία έγινε γύρω στο 800 από τον επίσκοπο Βενετίας Χριστόφορο, τον αναφέρει ως δημιουργό του ύμνου. Η άλλη εκδοχή που υποστηρίζεται βασίζεται σε μια παλαιά αχρονολόγητη εικόνα του Ευαγγελισμού στο παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου της ονομαστής μονής του Αγίου Σάββα στα Ιεροσόλυμα, όπου εικονίζεται και ένας μοναχός, ο οποίος κρατάει ένα ειλητάριο που γράφει «Άγγελος πρωτοστάτης ουρανόθεν επέμφθη» (αρχή του α΄ οίκου του Ακάθιστου ύμνου). 

Στο κεφάλι του μοναχού αυτού γράφει «ο άγιος Κοσμάς». Πρόκειται για τον Κοσμά τον Μελωδό, ο οποίος έζησε και αυτός τα γεγονότα του 718, καθώς απεβίωσε το 752 ή 754. Άλλες, λιγότερο πιθανές απόψεις θεωρούν ως μελωδό του ύμνου τον Πατριάρχη Σέργιο, τον ιερό Φώτιο, τον Απολινάριο τον Αλεξανδρέα, τον Μητροπολίτη Νικομήδειας Γεώργιο Σικελιώτη,  τον Γεώργιο Πισίδη, και άλλους, που έζησαν από τον Ζ΄ μέχρι τον Θ΄ αιώνα.

Βέβαιο, είναι πάντως, ότι οι ειρμοί του Κανόνα του Ακάθιστου Ύμνου είναι έργο του Ιωάννου Δαμασκηνού (676-749), ενώ τα τροπάρια του Ιωσήφ Ξένου του Υμνογράφου. Γενικό θέμα του ύμνου είναι ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, ο οποίος πηγάζει από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας και περιγράφει τα ιστορικά γεγονότα, αλλά προχωρεί και σε θεολογική και δογματική ανάλυσή τους.

Ο πρώτοι δώδεκα οίκοι του (Α-Μ) αποτελούν το ιστορικό μέρος. Εκεί εξιστορούνται τα γεγονότα από τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου μέχρι την Υπαπαντή, ακολουθώντας τη διήγηση του Ευαγγελιστή Λουκά. Αναφέρεται ο Ευαγγελισμός (Α, Β, Γ, Δ), η επίσκεψη της εγκύου Παρθένου στην Ελισάβετ (Ε), οι αμφιβολίες του Ιωσήφ (Ζ), η προσκύνηση των ποιμένων (Η) και των Μάγων (Θ, Ι, Κ), η Υπαπαντή (Μ) και η φυγή στην Αίγυπτο (Λ), η οποία είναι η μόνη που έχει ως πηγή το απόκρυφο πρωτευαγγέλιο του Ψευδο-Ματθαίου.

Οι τελευταίοι δώδεκα (Ν-Ω) αποτελούν το θεολογικό ή δογματικό μέρος, στο οποίο ο μελωδός αναλύει τις βαθύτερες θεολογικές και δογματικές προεκτάσεις της Ενανθρώπισης του Κυρίου και το σκοπό της, που είναι η σωτηρία των πιστών. Ο μελωδός βάζει στο στόμα του αρχαγγέλου, του εμβρύου Προδρόμου, των ποιμένων, των μάγων και των πιστών τα 144 συνολικά «Χαίρε», τους Χαιρετισμούς προς τη Θεοτόκο, που αποτελούν ποιητικό εμπλουτισμό του χαιρετισμού του Γαβριήλ(«Χαίρε Κεχαριτωμένη»), που αναφέρει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. α΄ 28).

Στα μοναστήρια, αλλά και στη σημερινή ενορία και παλαιότερα κατά τα διάφορα Τυπικά, υπάρχουν και άλλα λειτουργικά πλαίσια για την ψαλμωδία του ύμνου. Η ακολουθία του όρθρου, του εσπερινού, της παννυχίδος ή μιας ιδιόρρυθμης Θεομητορικής Κωνσταντινουπολιτικής ακολουθίας, την πρεσβεία. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, σε ένα ορισμένο σημείο της κοινής ακολουθίας γίνεται μια παρεμβολή. Ψάλλεται ο κανών της Θεοτόκου και ολόκληρο ή τμηματικά το κοντάκιο και οι οίκοι του Ακαθίστου.

Ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέθηκε με τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, προφανώς, εξ αιτίας ενός άλλου καθαρώς λειτουργικού λόγου. Μέσα στην περίοδο της Νηστείας εμπίπτει πάντοτε η μεγάλη γιορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Είναι η μόνη μεγάλη γιορτή, που λόγω του πένθιμου χαρακτήρα της Τεσσαρακοστής, στερείται προεορτίων και μεθεορτίων. Αυτήν ακριβώς την έλλειψη έρχεται να καλύψει η ψαλμωδία του Ακαθίστου, τμηματικά κατά τα απόδειπνα των Παρασκευών και ολόκληρος κατά το Σάββατο της Ε΄ εβδομάδας.

Το βράδυ της Παρασκευής και το Σάββατο είναι μέρες που μαζί με την Κυριακή είναι οι μόνες μέρες των εβδομάδων των Νηστειών, κατά τις οποίες επιτρέπεται ο γιορτασμός χαρμόσυνων γεγονότων, και στις οποίες, μετατίθενται οι γιορτές της εβδομάδας. Σύμφωνα με ορισμένα Τυπικά, ο Ακάθιστος Ύμνος ψαλλόταν πέντε μέρες πριν τη γιορτή του Ευαγγελισμού και κατά άλλα τον όρθρο της μέρας της γιορτής.