16 Φεβρουαρίου, 2014

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ Η ΕΝΘΡΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Β΄ 16 Φεβρουαρίου 2014

 

Πέρασαν ήδη έξι χρόνια από την ημέρα εκείνη (16 Φεβρουαρίου 2008) όπου παρουσία της τότε πολιτικής ηγεσίας και εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ορθοδόξων εκκλησιών, τελέστηκε με κάθε επισημότητα στη Μητρόπολη Αθηνών, η ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου Β΄ Μεγάλη μέρα εκείνη για την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ελλάδος και την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Με κάθε επισημότητα τελέστηκε στη Μητρόπολη Αθηνών, η ενθρόνιση του νέου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, εκπροσώπων των αρχών, αντιπροσωπεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, άλλων ορθοδόξων Πατριαρχείων και εκπροσώπων ξένων δογμάτων.

Ο Μακαριώτατος εξελέγη την 7ην Φεβρουαρίου 2008 στο ανώτατο αξίωμα της Εκκλησία της Ελλάδος, μετά την κοίμηση του Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.

Πέντε λεπτά πριν από τις 11 το πρωΐ ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Ιερώνυμος,  τότε έφθασε στον καθεδρικό ναό, όπου τον υποδέχθηκε ο Νομάρχης Αθηνών Γιάννης Σγουρός, του αποδόθηκαν τιμές από στρατιωτικά αγήματα, ενώ αντάλλαξε χειραψία με τον Πρόεδρο της Βουλής Δημήτρη Σιούφα, τον Πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου και τον Δήμαρχο Αθηναίων Νικήτα Κακλαμάνη.

Λίγο πριν την είσοδο του νέου Αρχιεπισκόπου στο ναό έφθασε στη Μητρόπολη Αθηνών και ο Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής. Μόλις μπήκε στο ναό, αναγνώσθηκε η εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου και το Προεδρικό Διάταγμα για την εκλογή του, από τον αρχιμανδρίτη τότε κ. Κύριλλο Μισιακούλη, αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου, και άρχισε η ακολουθία της ενθρόνισης.

Την πρώτη προσφώνηση προς τον Αρχιεπίσκοπο έκανε ο τοποτηρητής του αρχιεπισκοπικού θρόνου, μητροπολίτη Καρυστίας κ. Σεραφείμ.  Προσφωνήσεις απηύθυναν ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης, εκ μέρους της κυβερνήσεως ο υπουργός Παιδείας Ευριπίδης Στυλιανίδης, εκ μέρους της Βουλής ο πρόεδρός της Δημήτρης Σιούφας, εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων ο δήμαρχος Νικήτας Κακλαμάνης και εκ μέρους του Κλήρου της αρχιεπισκοπής ο πρωτοσύγκελος π. Θωμάς Συνοδινός.

Στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών μετέβη μετά την τελετή ενθρόνισής του ο Αρχιεπίσκοπος συνοδευόμενος από τα μέλη της Ιεράς Συνόδου. Κατά τη διαδρομή ο κόσμος που ήταν συγκεντρωμένος έξω από το Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών, παρά το τσουχτερό κρύο, χειροκροτούσε και επευφημούσε τον μακαριότατο. Φτάνοντας στην Αρχιεπισκοπή ο Αρχιεπίσκοπος δέχθηκε τις ευχές των ιεραρχών, ενώ την επομένη μέρα εδέχθη τις ευχές από τον κλήρο και το λαό.

Στον εμπνευσμένο Ενθρονιστήριο Λόγο του ο Μακαριώτατος έκανε έκκληση προς όλους ώστε να συστρατευθούν σε κοινούς στόχους.  Είναι ζωτικής σημασίας Εκκλησία και Πολιτεία να συνεργαστούν διατηρώντας τους διακριτούς ρόλους τους, με στόχο την υπηρέτηση του λαού, είπε ο Αρχιεπίσκοπος. Καθήκον της Εκκλησίας,  είναι να διατυπώνει λόγο και όχι να αμφισβητεί τους θεσμούς και να λαμβάνει πολιτικές θέσεις, αλλά να εκφράζει την αγωνία της κοινωνίας και να αναπτύσσει πνευματικά αντισώματα απέναντι στα φαινόμενα που εκφυλίζουν το πρόσωπο της κοινωνίας.

Παράλληλα, τόνισε ότι οι άνθρωποι της Εκκλησίας έχουν χρέος να μαρτυρούν με αγωνία ότι η Εκκλησία υπάρχει για να ενώνει τους ανθρώπους και αυτό επιτυγχάνεται, με έργα και όχι με λόγια. Γι’ αυτό, πρόσθεσε, η Εκκλησία δεν πρέπει να σιωπά στα προβλήματα των ανθρώπων.  Η Εκκλησία δεν δικαιούται να στρατεύεται σε μια ιδεολογία και πολιτική απέναντι σε άλλη, γιατί τότε δεν θα είναι Εκκλησία, αλλά μία παράταξη.

Ο Μακαριώτατος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τους ιεράρχες που τον εξέλεξαν ως Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος και ευχαρίστησε όλους εκείνους που παραβρέθηκαν στην ενθρόνισή του.

Τέλος, αναφέρθηκε και στους προσωπικούς του προβληματισμούς, που, όπως είπε, είναι η μέριμνα για τη νέα γενιά, η ευθύνη για την πορεία του νεοελληνικού πολιτιστικού γίγνεσθαι και η φροντίδα για κάθε δοκιμαζόμενο συνάνθρωπο, ενώ ανέπτυξε τις θέσεις του για τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων του, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη συμπαράστασή του στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΘΗΚΑΝ
ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.

1.Συνοδικό σύστημα διοίκησης στην Ιεραρχία. Το συνοδικό σύστημα διοίκησης στην Ιεραρχία αποτελεί προτεραιότητα αλλά και δέσμευση του νέου Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας. Ο Μακαριώτατος επισημαίνει πως ο Αρχιεπίσκοπος είναι απλά ο Επίσκοπος των Αθηνών. Είναι πρώτος μεταξύ ίσων στην Ιεραρχία, η οποία είναι υπεύθυνη για διοικητικά θέματα.

2.Αρχιεπίσκοπος: Επίσκοπος Αθηνών, πρώτος μεταξύ ίσων.

3.Συνεχής συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Η συνεχής και ουσιαστική συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο θεωρείται δεδομένη για τον νέο αρχιεπίσκοπο κύριο Ιερώνυμο. Η Ελλαδική εκκλησία είναι υποχρεωμένη να στηρίζει τη μητέρα των εκκλησιών.

4.Ενότητα Ορθοδόξων Εκκλησιών. Η ενότητα και η στήριξη ανάμεσα στις Ορθόδοξες Εκκλησίες αποτελεί βασική επιδίωξη του νέου Πρωθιεράρχη.

Το πρωί εκείνης της ημέρας επισκέφθηκε τον Αρχιεπίσκοπο στο Αρχιεπισκοπικό Μέγαρο ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος, ο οποίος υπογράμμισε το σεβασμό της Σιωνίτιδας Εκκλησίας προς τον Αρχιεπίσκοπο Κ.κ. Ιερώνυμο.

Η Αλλαγή σελίδας στην κορυφή της Ιεραρχίας.

Αλλαγή σελίδας στην κορυφή της Ιεραρχίας έφερε η εκλογή στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο της Αθήνας του κ. Ιερώνυμου, μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας, ο οποίος συγκέντρωσε την προτίμηση 45 Μητροπολιτών επί συνόλου 74, στη εκλογική διαδικασία.

Ο νέος Προκαθήμενος επισκέφτηκε τα γραφεία της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, για πρώτη φορά ως Αρχιεπίσκοπος.

Ο Μακαριώτατος διαβεβαίωσε ότι «θα τηρήσει το συνοδικό σύστημα διοίκησης της Εκκλησίας και θα συνεχίσει το έργο του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου».

Η νόμιμη διαβεβαίωση του νέου Αρχιεπισκόπου ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια εδόθη την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου ενώ το Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2008 έγινε η ενθρόνισή του.

Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΜΕ ΤΑ ΜΜΕ.

Σε συνάντηση που είχε με τους εκκλησιαστικούς συντάκτες ο νέος Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος κατέστησε σαφή τα βασικά σημεία της ποιμαντορίας του. Η συζήτηση διεξήχθη χωρίς κάμερες, καθώς έτσι επιθυμούσε ο Αρχιεπίσκοπος.

Ο Μακαριώτατος έδωσε σαφές στίγμα για τον τρόπο που θα διοικήσει την Εκκλησία της Ελλάδος, υπογραμμίζοντας ότι θα «διακονήσει τον Λαό και όχι φιλικά πρόσωπα», επίσης  επισήμανε ότι είναι «πρώτος μεταξύ ίσων».

Η Συνέντευξη
Του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Ελλάδος
κ. Ιερωνύμου Β΄ για την «επόμενη μέρα» στην Εκκλησία.

Ο αρχιεπίσκοπος κ.κ. Ιερώνυμος σε συνέντευξή του στην έγκριτη εφημερίδα «Κόσμος του Επενδυτή» ομίλησε για την ανάγκη εξυγίανσης στους κόλπους της Εκκλησίας κάνοντας λόγο για «νοσηρά στοιχεία» και τόνισε ότι «Είμαστε υποχρεωμένοι να βρούμε τρόπους, ώστε από κοινού, εν΄ συμπνοία και ομονοία, να προχωρήσουμε στην εξυγίανση όσων νοσηρών στοιχείων ταλαιπωρούν το σώμα της Εκκλησίας».

Ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας επισημαίνει παράλληλα πως «η Εκκλησία δεν έχει κανέναν λόγο να προβάλει συνθήματα, αλλά να κάνει φανερό, έργω και λόγω, το μήνυμα του Μόνου Αρχηγού της, ότι ο Χριστός αναστήθηκε και άρα η ελπίδα μπορεί να διαποτίζει και τις χειρότερες στιγμές της ζωής μας».

Απαντώντας σε ερώτηση τι εκφράζει η ψήφος της Ιεραρχίας προς το πρόσωπό του, ο Μακαριώτατος είπε: «Θέλω να πιστεύω ότι η Ιεραρχία επικρότησε τη σταθερή εμμονή μου στη διατήρηση και ενίσχυση του συνοδικού ήθους, το αίσθημα ανάγκης για ενότητα και καταλλαγή. Και ίσως τη δεδηλωμένη επιθυμία μου να εργασθούμε συλλογικά και εν ομονοία».

Αναφορικά με τις σχέσεις της Ελλαδικής Εκκλησίας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο επεσήμανε: «Ο Κύριος προ του Σταυρού έθεσε ως κεντρική αγωνία την ανάγκη των ανθρώπων 'ίνα ώσιν εν'. Το μέλημά μας, λοιπόν, είναι η ενότητα μεταξύ των δυο Εκκλησιών, η οποία δεν μπορεί να στηρίζεται πουθενά αλλού, παρά μόνο σε σαφείς και υγιείς εκκλησιολογικές προϋποθέσεις.

Επομένως, ο δοκιμασμένος τρόπος συμπορεύσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου και μας Ελλαδικής Εκκλησίας αποτελεί την ασφαλέστερη βάση για την κοινή μας πορεία».

Ας δούμε όμως σήμερα μετά από έξι χρόνια τι έργο έχει προσφέρει μέσα από πολλούς αγώνες και αγωνίες ο Μακαριώτατος:.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ
ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
                                                
1/ Κέντρο πολιτισμού καί προστασίας γιά τά παιδιά.

2/ Κέντρο φροντίδος γιά τό αυτιστικό παιδί.

3/ Κέντρο επανένταξης γιά τά παιδιά μας εκείνα, πού αγωνίστηκαν καί
ξέκοψαν από τήν μάστιγα των Ναρκωτικών.

4/ Στέγες γιά τά παιδιά μέ νοητική στέρηση.

5/ Στέγες φροντίδος Υπερηλίκων καί Κατακοίτων αδελφών.

6/Κέντρο Παρηγορητικής Φροντίδος, τά λεγόμενα στό εξωτερικό HOSPICE.

7/ συσσίτια σήμερα της Ι.Α.Α. εγγίζουν τίς δέκα χιλιάδες μερίδες ημερησίως. 

8/ Την Δημιουργία του Πολιτιστικού Κέντρου της Αρχιεπισκοπής Αθηνών στην περιοχή του Ρούφ

9/ Την Φιλανθρωπική εταιρεία «Αποστολή»

10/ Τον Θεσμικό διάλογο της Εκκλησίας με την Πολιτεία.

11/ Την αναγνώριση από το κράτος όλων των αδειών που έχουν εκδοθεί
 από την υπηρεσία ναοδομίας της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 1988 μέχρι σήμερα.

12/ Την Δημιουργία Κέντρου Γεροντολογίας στο Δήλεσι Βοιωτίας.

13/Την Ένταξη των κληρικών στο ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων.

14/ Την εγκαινίαση το Καρέλλειου Ιδρύματος στο Χαλάνδρι.

15/ Την Κατασκευή του Συνοδικού Πολιτιστικού Κέντρου στο Συνοδικό
Μέγαρο.

16/Την εξασφάλιση της χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση της επισκευής του Καθεδρικού Ναού των Αθηνών.

17/ Το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης.

18/ Την Σύσταση και λειτουργία του προγράμματος «Η Εκκλησία στους δρόμους».

19/ Την Βιβλιοθήκη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

20/ Τις Ιδιόκτητες Κατασκηνώσεις της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

21/ Την Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

22/ Τον Παιδικό Σταθμό στο Δήλεσι Βοιωτίας.

23/Την δημιουργία φιλανθρωπικού ιδρύματος από δωρεά 160 στρεμμάτων στον Βαρνάβα Αττικής.

24/ Την ανανέωση του ιστοχώρου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.

Επίσης η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών υπό την καθοδήγηση και την αδιάκοπη φροντίδα  του Μακαριωτάτου για την πενταετία 2010 – 2015 έχει θέσει ως προτεραιότητες τα ακόλουθα:

1)Ενίσχυση και αναβάθμιση του προγράμματος σίτισης της Ι.Α.Α. και των ενοριών της (ήδη διανέμονται ημερησίως 10.000 μερίδες φαγητού σε συνανθρώπους μας).

2)Ενίσχυση του προγράμματος ΙΜΑΤΙΟ (πρ.ΤΑΒΙΘΑ) που αφορά στην ένδυση προσφύγων, μεταναστών και απόρων.

3)Ανοικτή γραμμή καταπολέμησης της φτώχειας μέσω τηλεματικού κέντρου.

4)Ίδρυση δικτύου Κοινωνικών Παντοπωλείων.

5)Επαγγελματική ένταξη ευάλωτων ομάδων πληθυσμού (ΑμΕΑ, μεταναστών, μακροχρόνια ανέργων, ατόμων σε κατάσταση φτώχειας κ.λπ.).

6)Λειτουργία Πολυδύναμου Κέντρου για την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων.

7)Ψηφιακό Κέντρο συμβουλευτικής υποστήριξης της κοινωνικής επανένταξης και της απασχόλησης ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.

8)Παροχή υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού με τη δημιουργία Κινητών Μονάδων παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας υγείας και περίθαλψης προς αστέγους, μετανάστες, χρήστες ουσιών κ.λπ.

9)Παροχή υπηρεσιών πρόνοιας και κοινωνικής υποστήριξης σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού με τη δημιουργία Κέντρου Άμεσης Κοινωνικής Βοήθειας για την υποστήριξη ατόμων σε κρίση (θύματα trafficking, κακοποιημένες γυναίκες, ουσιοεξαρτημένα άτομα).

10)Ίδρυση και Λειτουργία Κέντρου Κοινωνικής Επανένταξης Απεξαρτημένων Ατόμων σε κτήριο της οδού Ιουλιανού.

11)Ίδρυση και λειτουργία Κέντρου Πόνου Ασθενών με ανίατες νόσους ή σε τελικό στάδιο.

12)Εκσυγχρονισμός, αναβάθμιση και επέκταση λειτουργίας ειδικής μονάδας προστασίας και περίθαλψης μη αυτοεξυπηρετούμενων ηλικιωμένων.

13)Αμφίδρομη διαδικτυακή πλατφόρμα ψυχολογικής υποστήριξης και συμβουλευτικής καθοδήγησης για εφήβους.

14)Ενίσχυση του δικτύου υποστήριξης νοητικά και ψυχικά ασθενών με τη δημιουργία Μονάδας Αντιμετώπισης της νόσου Alzheimer και συγγενών διαταραχών στο Καρέλλειο Ίδρυμα.

15)Δημιουργία Κέντρου Ημέρας και Κέντρου Εκπαίδευσης αυτιστικών παιδιών στα Πατήσια.

16)Ανάπτυξη και λειτουργία δύο Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για Άτομα με νοητική υστέρηση και σύνδρομο Down του ιδρύματος Μ. Κόκκορη.

17)Πρόγραμμα δικτύωσης εκκλησιαστικών δομών Ψυχικής Υγείας και κατάρτισης στελεχών, προσωπικού, εκπαιδευτών και φροντιστών.

18)Δημιουργία ολοκληρωμένου Κέντρου Γεροντολογίας στο Πολυδένδρι (Καπανδρίτι).

19)Ενίσχυση του εθελοντισμού και αύξηση της αποτελεσματικότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας.

20)Ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης εκκλησιαστικών στελεχών για την ορθή και αποτελεσματική αντιμετώπιση των αναγκών ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.

Ας ξαναθυμηθούμε σήμερα ποιός είναι ο Αρχιεπίσκοπος και το έργο
που άφησε στην Βοιωτία ως Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας.

Ο Μακαριώτατος είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής (Τμήμα Αρχαιολογίας) και της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και διετέλεσε υπότροφος του Ι.Κ.Υ. (1ος σε πανελλαδική κλίμακα) στις βυζαντινές σπουδές. Μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στο Gratz της Αυστρίας και στο Regensburg και το Μόναχο της Γερμανίας.

Εργάσθηκε ως πανεπιστημιακός βοηθός στην Αρχαιολογική Εταιρεία στην Αθήνα δίπλα στον Ορλάνδο και ως φιλόλογος στη Λεόντειο Σχολή της Νέας Σμύρνης, στο 9ο Νυκτερινό Γυμνάσιο Αθηνών, καθώς και στο Γυμνάσιο της Αυλώνος. Εγκατέλειψε την πανεπιστημιακή του καριέρα μετά την ένταξή του στον ιερό κλήρο.

-Υπηρέτησε ως Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών & Λεβαδείας (1967-1978), ως Ηγούμενος των Ιερών Μονών Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Σαγματά (1971-1977) και του Οσίου Λουκά (1977-1981), ως Γραμματεύς και κατόπιν Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος (1978-1981).Το 1981 εξελέγη παμψηφεί Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας.

-Ως μητροπολίτης συμμετείχε στις Επιτροπές Εκκλησιαστικής Εκπαιδεύσεως, Εκκλησιαστικής Περιουσίας, Σχέσεων Εκκλησίας Πολιτείας, Υποτροφιών και εργάστηκε ως Αντιπρόεδρος του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Εκκλησίας της Ελλάδος. Υπήρξε μέλος μεικτών επιτροπών Πολιτείας και Εκκλησίας για την μελέτη θεμάτων για την μοναστηριακή περιουσία (1986-1998) και την εκκλησιαστική εκπαίδευση (1986-1998) και Πρόεδρος της επιτροπής Διαλόγου Κοινωνίας - Εκκλησίας (2005-2007).

-Η συντριπτική πλειοψηφία των κληρικών που άφησε στην Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας οι 82 στους 110 είναι πτυχιούχοι θεολογίας και μερικοί από αυτούς διαθέτουν παράλληλα και δεύτερο πτυχίο (φιλόλογοι, αρχιτέκτονες, ιατροί, γεωπόνοι, παλαιογράφοι, καθηγητές πληροφορικής, διδάσκαλοι, οικονομικών επιστημών κ.α). Σε αυτούς συγκαταλέγονται ένας τακτικός καθηγητής της θεολογίας, ένας λέκτορας της θεολογίας, τρεις διδάκτορες και πέντε μεταπτυχιακοί υποψήφιοι διδάκτορες.

-Με την ανύστακτη φροντίδα του και το ενδιαφέρον του τότε αναπαλαιώθηκαν, επανδρώθηκαν και λειτουργούν σήμερα έξι ανδρικές Ιερές Μονές (σύνολο Μοναχών 45) και δεκαεπτά γυναικείες (σύνολο Μοναχών 110). Ανάμεσα στις Μονές αυτές συγκαταλέγονται

Ανδρικές Ιερές μονές:

1) Οσίου Λουκά στο Στείριον (με περίφημα ψηφιδωτά του 10ου αι.,).
2) Σαγματά.
3) Οσίου Σεραφείμ).
4) Μακαριωτίσσης στη Δομβραίνα).
5) Αγ. Νικολάου Καμπιών).
6) Μεταμ. Σωτήρος Άσκρης.

Γυναικείες Ιερές μονές:

1) Ευαγγελιστρίας.
2) Γενεθλίου Θεοτόκου Πελαγίας.
3) Ιερουσαλήμ.
4) Αγίας Παρασκευής Σωληναρίου.
5) Αγ. Ιωάννου Θεολόγου στα Βάγια Θηβών.
6) Αγίας Τριάδος στις Πλαταιές.
7) Αγ. Νικολάου στον Υψηλάντη.
8) Αγ. Παρασκευής Νεοχωρακίου .
9) Τ. Σταυρού Βαγίων.
10) Προφήτου Ηλιού Ασωπίας.
11) Αγ. Γεωργίου Μαυρομματίου Θηβών.
12) Αγ. Νικολάου Μπισμπαρδάκι.
13) Αγ. Νηπίων Πάνακτος.
14) Παναγίας του Μύρου Χαιρωνείας.

Γυναικεία Ησυχαστήρια:

1) Μητρός του Ηγαπημένου στο Κλειδί Βοιωτίας.
2) Αγίου Νεκταρίου Θηβών.
3) Αναλήψεως Κυρίου, Σκούρτα Βοιωτίας.

-Στο συγγραφικό του έργο συγκαταλέγονται πολλά άρθρα, μελέτες και βιβλία θεολογικού, κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου, εκ των οποίων αυτό με τον τίτλο «Μεσαιωνικά Μνημεία της Ευβοίας» βραβεύθηκε το 1970 με πρώτο βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών.

Το 2006 εξεδόθη ο πρώτος από τους τρεις τόμους έργου του με τον τίτλο «Χριστιανική Βοιωτία».Το 2012 εξεδόθη το βιβλίο του με τίτλο: Εκκλησιαστική Περιουσία και Μισθοδοσία του Κλήρου.

-Το κοινωνικό του έργο που έμεινε στην Βοιωτία είναι:

α) Οικοτροφείο,
β)Ορφανοτροφείο με μορφή ανάδοχης οικογένειας (Θήβα),
γ) Στέγες Ηλικιωμένων(Θήβα, Λιβαδειά),
δ)Κέντρο Επανένταξης Ψυχικώς Πασχόντων (Λιβαδειά),
ε) Κέντρο Πρόληψης για τα ναρκωτικά (Λιβαδειά),
στ)Συσσίτια Απόρων συμπεριλαμβανομένων και οικονομικών
μεταναστών (Θήβα),
ζ)Συμβουλευτικούς Σταθμούς (Θήβα),
η)Κέντρο Ιστορικών και Αρχαιολογικών Ερευνών (Ζάλτσα-Ιερά Μονή Λυκούρεση), ενώ ως πρώην εκπαιδευτικός είχε αναπτύξει εκεί μία ιδιαίτερη σχέση με την εκπαιδευτική κοινότητα της Βοιωτίας.

-Στην Μητρόπολή του  τότε εφρόντισε περαιτέρω για την δημιουργία και λειτουργία ενοριακών πνευματικών κέντρων, κέντρων νεότητας στις περισσότερες των ενοριών της Μητροπόλεώς του καθώς και προτύπων κατασκηνωτικών εγκαταστάσεων στο Παρνασσό. Με πρωτοβουλία του ιδρύθηκε και λειτουργεί το Κέντρο Ερευνών της Ιστορίας και του Πολιτισμού της Βοιωτίας, το οποίο συνεργάζεται με τα Πανεπιστήμια του Durham, Cambridge.

-Στο Συνεδριακό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως στην Αλίαρτο Βοιωτίας, κοντά στην Ιερά Μονή Ευαγγελιστρίας, διεξάγονται κατά καιρούς διάφορα συνέδρια. Είχε ξεκινήσει συνεργασία με το τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου και είχαν υλοποιηθεί τρεις κύκλοι μεταπτυχιακών σπουδών σχετικά με το περιβάλλον, έγινε δε μεγάλη προσπάθεια ώστε να δημιουργηθεί Ερευνητικό Κέντρο για το περιβάλλον στην υπο ανακαίνηση Ιερά Μονή Ταξιαρχών (Δομβραίνα).

-Πρωτοστάτησε ως Μητροπολίτης για την δημιουργία στην γενέτειρά του, στα Οινόφυτα του Κέντρου Ευαισθητοποιήσεως Πληθυσμού σε θέματα περιβάλλοντος και οικονομικών μεταναστών. Οι αγώνες του και η συνεχής επαγρύπνησή του είχαν ως αποτέλεσμα: την ματαίωση των σχεδίων των μαρτύρων του Ιεχωβά για την λειτουργία διεθνούς χιλιαστικού κέντρου στην επαρχία του.

-Για την τότε συμβολή του στο φιλανθρωπικό έργο της Μητροπόλεώς ΙΜΘΛ που σχετίζεται με την υγεία τιμήθηκε από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κραϊόβας στη Ρουμανία με την απονομή του τίτλου του επιτίμου Διδάκτορα του εκεί Πανεπιστημίου. Επίσης είναι Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας (ΕΛΙΚΑΡ).
 Η αποχώρηση του Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας
κ. Ιερωνύμου και οι πρώτες τοποθετήσεις του σαν Αρχιεπίσκοπος.

Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος αποχαιρετώντας το ποίμνιο του στην Λειβαδιά, όπου λειτούργησε για τελευταία φορά στο Μητροπολιτικό ναό της πόλης, παρουσία πολλών αρχιερέων, των τοπικών αρχών και πολλών πιστών έδωσε το στίγμα της πορείας του ως Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος. Στο κήρυγμά του προδιέγραψε τα βήματα με τα οποία θα πορευθεί από δω και πέρα η Ελλαδική Εκκλησία.

Μεταξύ άλλων «χαρακτήρισε τον εαυτόν του, ίσο μεταξύ ίσων, στο σώμα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος». Ο Αρχιεπίσκοπος, μιλώντας στους πιστούς, θυμήθηκε ότι πριν από 40 χρόνια στον ίδιο χώρο εισήλθε στην Εκκλησία, αφού εκεί χειροτονήθηκε κληρικός.

Ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στο ρόλο του αρχιεπισκόπου, λέγοντας ότι «ο αρχιεπίσκοπος είναι ένας μητροπολίτης, όπως όλοι οι άλλοι». Είναι ο πρόεδρος του Σώματος της Ιεραρχίας. Ο συντονιστής που θα καθοδηγήσει ώστε να βγεί ό,τι καλύτερο από τη συνεργασία.

Τόνισε ότι απλώς αλλάζει περιβάλλον και πρόσωπα, αλλά επισήμανε ότι με τον ίδιο τρόπο που έζησε στη Βοιωτία θα ζήσει και στη μεγάλη πόλη των Αθηνών. Υπογράμμισε ότι η ενορία, ο εκκλησιαστικός χώρος, δεν είναι χώρος τελετών και επιδείξεων.

Αναφερόμενος στην εποχή μας είπε ότι «είναι εποχή συγχύσεως, όπου μπορεί το ψέμα να παρουσιασθεί ως αλήθεια, το άσχημο ως όμορφο και το κακό ως καλό» και είπε «Η Εκκλησία είναι εκείνη που θα αναδείξει την αλήθεια».

Ο Αρχιεπίσκοπος πρόσθεσε ότι «οι θεσμοί είναι καλοί και πρέπει να τους στηρίζουμε και οι νόμοι είναι καλοί και πρέπει να τους τηρούμε. Όμως, αν τα πρόσωπα είναι άρρωστα, τότε και οι θεσμοί θα είναι ασθενείς». Ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε με ιδιαίτερη θέρμη στο ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, τονίζοντας ότι «είναι ευλογία να το έχουμε και πρέπει να το διαφυλάξουμε, να το αγαπήσουμε, να το φροντίσουμε».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, τον οποίο χαρακτήρισε ανήσυχο πνεύμα. Κατέληξε με αναφορές στο σημαντικό ρόλο των μοναστηριών, καλώντας τους μοναχούς να συνεχίσουν μέσα στη σιωπή να κρατούν την παράδοση η οποία δημιουργεί πολιτισμό και παρακάλεσε το Θεό να τον βοηθήσει στα νέα του καθήκοντα, να διακονήσει την Εκκλησία και το λαό.

Τέλος ο νέος Προκαθήμενος της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Ελλάδος εχαιρέτησε έναν προς έναν τους πιστούς της Βοιωτίας, που διακονούσε από το 1981.

Διαβάστε τον βαρυσήμαντο Ενθρονιστήριο Λόγο του Αρχιεπισκόπου πατώντας εδώ

Εμείς ευχόμεθα σήμερα από το Ιστολόγιό μας, τα έτη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Κ.κ. Ιερώνυμου  να είναι πολλά και Μακροημερεύοντα!

Π. ΒΟΙΩΤΟΣ






ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Ελλάδα: Έκρηξη χειροβομβίδας σημειώθηκε στις 2:40 τα ξημερώματα στην περιοχή της Αγίας Βαρβάρας. Σε κοντινή απόσταση βρίσκεται το τοπικό αστυνομικό τμήμα. Από τα θραύσματα προκλήθηκαν ζημιές σε έξι οχήματα και σε δύο σπίτια, ενώ δεν υπήρξαν τραυματίες. Στο σημείο της έκρηξης βρέθηκε μοχλός απελευθέρωσης χειροβομβίδας. Έρευνες διενεργεί η Ασφάλεια Αττικής. Με επισκέψεις σε μονές συνεχίζει για δεύτερη μέρα το ταξίδι του στο Άγιο Όρος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ο οποίος διανυκτέρευσε στο Αρχονταρίκι της Ιεράς Κοινότητας στις Καρυές. Νωρίς το πρωί ο κ. Σαμαράς παρέστη στη θεία λειτουργία στον ιερό ναό του Πρωτάτου στις Καρυές. Το υπόλοιπο πρόγραμμά του περιλαμβάνει επισκέψεις στις Μονές Ιβήρων, Μεγίστης Λαύρας και Σίμωνος Πέτρα.

Δεξαμενόπλοιο ξένης σημαίας προσάραξε αργά το βράδυ του Σαββάτου, κοντά στην θαλάσσια περιοχή Αμμόγλωσσα της Κω. Το δεξαμενόπλοιο «Blue Dream» έχει 16μελές πλήρωμα, όλοι αλλοδαποί. Στο σημείο έχουν σπεύσει δύο πλωτά του λιμενικού σώματος. Σε νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τα διόδια καλεί ο δήμαρχος Ωρωπού Γιάννης Οικονομάκος και το Δημοτικό Συμβούλιο. Η συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή στις 11 το πρωί γύρω από τα γραφεία της εταιρείας «Νέα Οδός» στον παράδρομο, στα διόδια Αφιδνών. Με παλλαϊκό συλλαλητήριο την Τετάρτη στην Αθήνα συνεχίζουν τον αγώνα τους οι αγρότες, οι οποίοι επιμένουν στην ικανοποίηση των αιτημάτων τους, που όπως επισημαίνουν είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή τους.

Κόσμος: Ξεκινά η τρίτη δίκη σε βάρος του ανατραπέντα ισλαμιστή προέδρου της Αιγύπτου Μοχάμεντ Μόρσι, που αφορά τις κατηγορίες εναντίον για κατασκοπεία και συνωμοσία με στόχο την τέλεση τρομοκρατικών πράξεων. Στον Μόρσι και τους 35 συγκατηγορούμενούς του (ως επί το πλείστον μέλη της Μουσουλμανικής Αδελφότητας) προσάπτεται ότι συνεργάστηκαν με οργανώσεις από το Λίβανο και την Παλαιστίνη για διενέργεια τρομοκρατικών επιθέσεων.

Έπειτα από ένα χρόνο έρευνας, τα Ηνωμένα Έθνη είναι έτοιμα να δημοσιοποιήσουν μια λεπτομερή έκθεση σχετικά με τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Βόρεια Κορέα. Στην έκθεση γίνεται λόγος για «ανείπωτες βαρβαρότητες» τις οποίες υφίστανται οι κρατούμενοι στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Οι συνθήκες κράτησης συγκρίνονται με τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης που αποκαλύφθηκαν μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σφοδρή χιονόπτωση έπληξε και πάλι το Τόκιο και τις ανατολικές περιοχές της Ιαπωνίας, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 12 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά να μείνουν χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και να προκληθούν σοβαρά προβλήματα στις αερομεταφορές και την κυκλοφορία των οχημάτων. 

Λονδίνο και Παρίσι επιρρίπτουν στο συριακό καθεστώς την ευθύνη για την αποτυχία του δεύτερου γύρου των συνομιλιών της Γενεύης ανάμεσα στην συριακή αντιπολίτευση και την κυβέρνηση της Δαμασκού. Σε διαμόρφωση ενός περιφερειακού δικτύου επικοινωνιών που θα παρακάμπτει της ΗΠΑ καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση η γερμανίδα καγκελάριος, Άνγκελα Μέρκελ. Στόχος θα είναι η βελτίωση της προστασίας των δεδομένων, μετά το σκάνδαλο με τις παρακολουθήσεις της NSA.

Οικονομία: Το γερμανικό περιοδικό Spiegel αναφέρει ότι η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ διαφωνεί με το «σχέδιο Σόιμπλε» για τρίτο πακέτο προς την Ελλάδα πριν τις ευρωεκλογές του Μαΐου, φοβούμενη τις επιπτώσεις του στο γερμανικό εκλογικό σώμα με ενδεχόμενη άνοδο του ευρωσκεπτικιστικού AfD. Την κυβέρνηση και ειδικά τον υπουργό Οικονομικών, καθώς και ορισμένα ΜΜΕ, που «έχουν αναλάβει χρέη αναπληρωτών εκπροσώπων τύπου της κυβέρνησης», κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ για την φορολογική πολιτική υπογραμμίζοντας πως «δεν μπορούν να κρύψουν την πραγματικότητα της βάρβαρης φορολογικής πολιτικής, που την ίδια στιγμή παρέχει ασυλία σε πλούσιους φοροφυγάδες». Πρωταγωνιστικό ρόλο στις αποφάσεις για την υπέρβαση της κρίσης στις αναδυόμενες οικονομίες θα έχει η Ελλάδα ως προεδρεύουσα της ΕΕ στη Σύνοδο της Ομάδα των Είκοσι (G20) που θα διεξαχθεί το επόμενο Σαββατοκύριακο (22-23 Φεβρουαρίου) στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας.

Αθλητισμός: Η Ίντερ πέρασε νικηφόρα από τη Φλωρεντία και το «Αρτέμιο Φράνκι», καθώς επικράτησε με 2-1 της Φορεντίνα στο μοναδικό ματς της ημέρας στο Campionato για την 24η αγωνιστική. Ο Παλάσιο άνοιξε το σκορ για τους Νερατζούρι στο 34 για να ισοφαρίσει για τους Βιόλα ο Κουντράδο στο 47'. Ωστόσο, το γκολ του Ικάρντι στο 65' χάρισε τη νίκη στην Ίντερ που πλησίασε την 4η στη βαθμολογία Φιορεντίνα στους πέντε βαθμούς . Η Μονακό πέρασε νικηφόρα από την Κορσική, καθώς νίκησε με 2-0 μέσα στην έδρα της Μπαστιά, στο πλαίσιο της 25ης αγωνιστικής του Championnat. H Ρεμς «προστάτευσε» με 1-0 την έδρα της από την Μπορντό και μπήκε και πάλι σε τροχιά Ευρώπης. 

Στις υπόλοιπες αναμετρήσεις, η Τουλούζ πανηγύρισε σπουδαίο «διπλό» με 3-1 επί της Λοριάν, ενώ η Σοσό πήρε βαθιά βαθμολογική ανάσα στην προσπάθεια της να αποφύγει τον υποβιβασμό με το 1-0 επί της Γκινγκάμπ. Η Μάντσεστερ Σίτι απέκλεισε με 2-0 (17΄ Γιόβετιτς, 67΄ Νασρί) την Τσέλσι από τη συνέχεια του Κυπέλλου Αγγλίας και πέρασε στα προημιτελικά της διοργάνωσης. Νωρίτερα, η Σάντερλαντ είχε πάρει πρώτη το εισιτήριο για τους «8» αφού επικράτησε 1-0 της Σαουθάμπτον, ενώ την πρόκριση πανηγύρισε και η Γουίγκαν επικρατώντας στην Ουαλία της Κάρντιφ με 2-1. Η συνάντηση της Σέφιλντ Γουένσντεϊ με την Τσάρλτον αναβλήθηκε λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.



ΓΕΓΟΝΟΤΑ (16 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ)

1923: Ο αρχαιολόγος Howard Carter ανακαλύπτει την σαρκοφάγο του Τουταγχαμών.

1959: Ο Φιντέλ Κάστρο ανακηρύσσεται πρόεδρος της Κούβας.

1985: Εγκαινιάζεται το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (Σ.Ε.Φ) παρουσία 12.000 φιλάθλων, κατά την τελετή έναρξης του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Κλειστού Στίβου.

2008: Ενθρόνιση Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου Β΄
 
ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ

1979: Valentino Rossi, Ιταλός αναβάτης του MotoGP.



(16 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ) ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΑΣΩΤΟΥ

 
  
 Τα φιλάνθρωπα σπλάχνα
«Νεκρός ήν και ανέζησε…»
Η γνωστή και τόσο ζωντανή παραβολή του Ασώτου Υιού αναδεικνύει μέσα από το περιεχόμενό της τα φιλάνθρωπα σπλάχνα του Θεού, στα οποία μπορεί ν’ αναπαυθεί ο άνθρωπος όσο κι αν έχει ξεπέσει όσο χαμηλά κι αν έχει βρεθεί. Η στάση του νεώτερου υιού αλλά κυρίως του Πατέρα, δίνουν τη δυνατότητα στον άνθρωπο να εντρυφήσει μέσα από το χρυσορυχείο του ευαγγελικού λόγου και να αντλήσει βαθύτερα μηνύματα.

Η ανταρσία: Το σκηνικό που φανερώνει την ανταρσία του νεώτερου γιού κινείται στο επίπεδο μιας λογικής, στη βάση της οποίας ο άνθρωπος αναζητεί και ψάχνει την ελευθερία του σε καταστάσεις που ο ίδιος δεν υποπτεύεται ότι μπορούν να τον εκβάλουν στην πιο αβάστακτη δουλεία και ανυπόφορη σκλαβιά. Δεν υπολόγισε ο νεώτερος γιος ότι η ουσία των πραγμάτων δεν βρίσκεται στην όποια περιουσία απαιτούσε, αλλά στην ίδια την κοινωνία που βρισκόταν με τον πατέρα του και την οποία τόσο αυθαίρετα επιθυμούσε να διακόψει. Στην πραγματικότητα, ο νέος αυτός δεν βίωνε την αληθινή σχέση αγάπης με τον πατέρα του, αλλά στο βάθος της έβαζε το υλικό συμφέρον.  

Αν ήταν ειλικρινής, στην παρούσα φάση της ζωής του, από τη στιγμή που ζητούσε να απομακρυνθεί από τη ζεστή αγκαλιά του πατέρα του, δεν θα έπρεπε να αποβλέπει στην περιουσία του. Βλέπουμε ακριβώς εδώ ότι ο άνθρωπος όταν προσκολλάται στα υλικά αγαθά, πόσο αφήνει τον εαυτό του να αναποδογυρίζεται ως ύπαρξη και κατ’ επέκταση να διαταράσσει την αληθινή σχέση που θα μπορούσε να έχει με τους γύρω του. Τρέφει την ψευδαίσθηση ότι το νόημα της ζωής μπορεί να το ανακαλύψει μέσα από μια αυτονόμηση του εαυτού του, η οποία στο τέλος, δυστυχώς, τον απανθρωπίζει.

Η αγάπη ως υπέρβαση: Είναι εκπληκτικό το γεγονός  ότι παρά τις ανθρώπινες παρενέργειες, οι οποίες εκδηλώνονται σ’ όλο το φάσμα της ανθρώπινης ζωής, αυτές σε καμιά περίπτωση δεν είναι ικανές να ακυρώσουν ή να αναστρέψουν το μεγαλείο της θείας αγάπης. Η αγάπη του Πατέρα απλώνεται με ένα μοναδικό μεγαλείο, ακόμα και στη φάση που αποκαλύπτεται το έσχατο σημείο κατάπτωσης του άσωτου υιού. Πάντα υπομένει, πάντα περιμένει, πάντα προσκαλεί με ολάνοικτες τις αγκάλες.

 

Η αγάπη του Πατέρα προσφέρει κοινωνία στον νεώτερο υιό και μάλιστα στις χειρότερες φάσεις της ζωής του και τη στιγμή που όλοι τον είχαν άσπλαχνα εγκαταλείψει και τον άφησαν να βιώνει την πιο οδυνηρή μοναξιά. Ποτέ ο Πατέρας δεν είχε χάσει την αίσθηση της υιοθεσίας. Όσο κι αν η ανταρσία του υιού την ανατίνασσε, ο Πατέρας εξακολουθούσε το ίδιο και ακόμα πιο πολύ να τον αισθάνεται παιδί του.

Γι’ αυτό πάντοτε προσδοκούσε και προσέβλεπε στην ευλογημένη ώρα της μεγάλης επιστροφής του. Και όταν επιστρέφει, τον αγκαλιάζει και τον καταφιλεί. Τα οποιαδήποτε λόγια δεν είναι ικανά να φανερώσουν το βάθος της αγάπης του Πατέρα. Το ίδιο το παιδί μπροστά σ’ αυτό το μεγαλείο της αγάπης, αισθάνεται τη δική του αναξιότητα. Κατάλαβε τι είχε χάσει με την ανταρσία του και πόσα κερδίζει με την επιστροφή του. Περιορίζεται να ζητήσει μια θέση «ως εις των μισθίων» του Πατέρα. Δεν θέλει να ζητήσει τίποτε για τον εαυτό του.

Γι’ αυτό και ο Πατέρας του τα δίνει όλα. Το μεγάλο πανηγύρι της  ζωής στήνεται πάντοτε στο ισχυρό βάθρο της αγάπης, της θεϊκής συγγνώμης, της αληθινής κοινωνίας των προσώπων. Ο μόσχος ο σιτευτός γίνεται η εν Χριστώ σωτηρία για όλους τους ανθρώπους. Τα μηνύματα της ωραιότατης αυτής παραβολής που ξεδιπλώνει μπροστά μας σήμερα η Εκκλησία, μπορούν να διαπερνούν την ύπαρξη του ανθρώπου και να τον προσανατολίζουν στις πιο ασφαλείς σταθερές στη ζωή του. 

Ιδιαίτερα η αίσθηση ότι η θεϊκή συγγνώμη και αγάπη, αφήνει ανοικτές τις αγκάλες του Θεού για να μας δέχεται πάντοτε σε όποια θέση κι αν βρεθούμε, όσο κι αν έχουμε εκπέσει. Μπορούμε και εμείς, όπως ο μικρότερος υιός, να έλθουμε «εις εαυτόν» και να γυρίσουμε εκεί όπου η αγάπη του Θεού θα σκεπάζει όλη τη ζωή μας.