26 Νοεμβρίου, 2013

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΣΕ ΑΝΑΚΡΙΒΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ THΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ - 26/11/2013


Πρός
τόν Ἀξιότιμον κ. Νικόλαον Βουλέλην Διευθυντήν
τῆς Ἐφημερίδος «Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ»

Πρωτ. 4937
Ἀριθμ. Διεκπ. 2246
Ἀθήνῃσι 26 Νοεμβρίου 2013

ξιότιμε κ. Διευθυντά,

Περιλθε σέ γνώση μας τό δημοσίευμα τς Δημοσιογράφου κ. ντας Ψαρρ στήν φημερίδα σας μέ τίτλο «βατο στά ταμεα τς κκλησίας» (25.11.2013, σελ. 5), στό ποο ναφέρονται χονδροειδες καί ερωνικές ναφορές τς συντάκτριας γιά τήν ν λλάδι ρθόδοξη νατολική κκλησία, κόμα καί γιά τόν Θεό.

Καθιστον δέ προφανες τόσο τίς δεολογικές δεσμεύσεις καί φετηρίες της, σο καί τήν λλειψη ψυχραιμίας καί γνώσης πέναντι στό ντικείμενο τς ρευνάς της (π.χ. δέν χει κν ντιληφθε τι νομοθεσία γιά τήν «κκλησία τς λλάδος» δέν φορ στίς ερές Μονές το γίου ρους, ο ποες δέν πάγονται στή δικαιοδοσία της καί χουν δικό τους νομοθετικό καθεστώς) καί, πιπλέον, τήν στόχευσή της, δηλαδή τήν πρόθεση νά προκαλέσει συναισθήματα χθρότητας καί γανακτήσεως στόν ναγνώστη ναντίον τς ρθόδοξης κκλησίας καί θά ρκοσαν καθ’ αυτές νά καταστήσουν περιττή καί τήν οαδήποτε νασχόληση κατά σοβαρό τρόπο μέ τό δημοσίευμα.

πιθυμομε στόσο νά προβομε στίς παρακάτω παρατηρήσεις, κυρίως πρός πρόληψη τς ναπαραγωγς τέτοιων προχειρόλογων δημοσιευμάτων :

α. τροπολογία πλς παναλαμβάνει, μέ νεώτερη διάταξη, ατό πού δη λεγε Καταστατικός Χάρτης τς κκλησίας τς λλάδος πό τό 1977 (ρθρο 46 πάρ. 4 Νόμου 590/1977, Φ.Ε.Κ. τ.Α´ 146/1977), τι δηλαδή τό λληνικό Δημόσιο μέσα πό τούς πάρχοντες μηχανισμούς λέγχου του, δικαιοται νά διενεργε διαχειριστικούς – δημοσιονομικούς λέγχους στά οκονομικά στοιχεα λων τν νομικν προσώπων τς κκλησίας μετά πό κοινή πουργική πόφαση το πουργο Οκονομικν καί το καθ’ λην ρμόδιου πουργο Παιδείας καί Θρησκευμάτων.

τροπολογία παναλαμβάνει τήν δια ρύθμιση το Νόμου 590/1977, πειδή προκλήθηκε ρμηνευτική μφιβολία άν ατή συνέχιζε χι νά σχύει, μετά τούς νεώτερους Νόμους γιά τούς λέγχους τν οκονομικν στοιχείων τν δημοσίων φορέων, πού δέν περιεχαν εδική πρόβλεψη γιά τά κκλησιαστικά νομικά πρόσωπα.

κριβς ντίθετα λοιπόν, διαχειριστικός λεγχος το Κράτους στά οκονομικά στοιχεα τς κκλησίας πιβεβαιώνεται καί μέ νεώτερη διάταξη Νόμου. κ τν νωτέρω καθίσταται σαφές τι κκλησία ποτέ δέν ρνήθηκε ποιονδήποτε οκονομικό λεγχο, ντιθέτως μάλιστα τόν πιδιώκει γιά νά διασφαλίζεται καθαρότητα καί νομιμότητα τν νεργειν Της.

β. τροπολογία φορ στούς διαχειριστικούς – δημοσιονομικούς λέγχους καί χι στούς φορολογικούς λέγχους πό τίς ρμόδιες Δ.Ο.Υ., λεγκτικά Κέντρα καί τό Σ.Δ.Ο.Ε., γιά τούς ποίους ποτέ δέν χρειαζόταν δεια πουργο, οτε καί τώρα κάτι τέτοιο προβλέπεται.

γ. Διευκρινίζουμε πίσης, γιά τόν σχηματισμό πλήρους εκόνας, τι μέ βάση τό σχύον νομοθετικό καθεστώς κκλησία τς λλάδος πόκειται σέ λεγχο :

i.πό τίς φορολογικές ρχές, πως λοι ο φορολογούμενοι λληνες,

ii.πό τό λεγκτικό Συνέδριο (νόμοι 1591/1986, 1892/1990, 1943/1991), πως σχύει γιά λα τά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου,

iii.πό τούς πιθεωρητές το πουργείου Οκονομικν, πως σχύει γιά λα τά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ρθρο 46 πάρ. 4 Νόμου 590/1977),

iv.πό τήν Διεύθυνση Δημοσιονομικο λέγχου τς κκλησίας τς λλάδος (ποτελε λεγκτική πηρεσία τς κκλησίας τς λλάδος).

δ. τροπολογία προβλέπει γιά τούς κληρικούς τν λλων ρθοδόξων κκλησιν τς λληνικς πικράτειας, δηλαδή τήν μιαυτοκέφαλη κκλησία τς Κρήτης καί τίς παγόμενες στό Οκουμενικό Πατριαρχεο ερές Μητροπόλεις τς Δωδεκανήσου, τι γιά τήν βαθμολογική καί μισθολογική τους ξιολόγηση σχύουν ο Κανονισμοί τν κκλησιν τους καί πόδοσή τους στά ερατικά τους καθήκοντα θά ξιολογεται πό τά πηρεσιακά συμβούλια τν Μητροπόλεών τους, πως ντίστοιχα καί ο δημόσιοι πάλληλοι ξιολογονται πό τά δικά τους πηρεσιακά ργανα.

Ατή πρόβλεψη πρχε δη πό τό 2011 στόν Νόμο 4024/2011 (ρθρο 7 πάρ. 5) γιά λους τους κληρικούς τς κκλησίας τς λλάδος καί τν παραπάνω ρθοδόξων κκλησιν (Κρήτης – Δωδεκανήσου), καθώς καί γιά ατρούς, διπλωμάτες, δικαστικούς παλλήλους κ.λπ.

 παναλαμβάνεται καί τώρα γιά τούς κληρικούς τς Κρήτης καί τς Δωδεκανήσου, πειδή νομοθέτης εχε θεσπίσει τό 2011 μία προθεσμία, στε νά κδοθε σχετικό κτελεστικό Προεδρικό Διάταγμα, τό ποο καί κδόθηκε μπρόθεσμα μόνο γιά τήν κκλησία τς λλάδος, καί χι γιά τίς παραπάνω δύο κκλησίες. Μλλον ατονόητη εναι ρύθμιση τι οκεα ερά Μητρόπολη θά ξιολογε τήν πόδοση τν κληρικν της στά ερατικά τους καθήκοντα – κτός άν τό δημοσίευμα πονοε τι θά πρέπει λληνική Πολιτεία νά ρχίσει νά ναμειγνύεται στά σωτερικά ζητήματα τν κκλησιαστικν ργανισμν καί στήν ξιολόγηση τν κληρικν τους.

ε.ν πάσ περιπτώσει, μέσως παραπάνω πρόβλεψη δέν φορ πάντως στίς «διαθεσιμότητες καί κινητικότητες» τν δημοσίων παλλήλων. Ο διατάξεις γιά τίς ναγκαστικές μετατάξεις καί μεταφορές παλλήλων σέ φορες το δημοσίου τομέα δέν χουν καμία σχέση μέ τήν βαθμολογική καί μισθολογική τους ξέλιξη.

θεσμός τς διαθεσιμότητας καί κινητικότητας ξ ρχς θεσπίσθηκε γιά τούς πολιτικούς δημοσίους παλλήλους καί παλλήλους Ν.Π.Δ.Δ. καί Ο.Τ.Α. (Νόμοι 4024/2011, 4093/2012) καί ποτέ δέν φοροσε στούς κληρικούς, στε νά προβλεφθε, δθεν τώρα, κάποια ξαίρεση.

Μέ τήν βεβαιότητα τι θά δημοσιεύσετε τήν νωτέρω πάντησή μας στήν γκριτη φημερίδα σας διατελομε,

ντολ καί ξουσιοδοτήσει τς ερς Συνόδου

ρχιγραμματεύς
Διαυλείας Γαβριήλ